ïf"
IV*
&tab0~fijericht£tt.
Suirs- ca j&ar&tfeccir&tne.
H
Ifu
ïoov,
99 7,
9%
14'
60%.
Omtrent den zwaren stormdien het op den 9
uit Rotterdam vertrokken stoomschip Noordholland be
liep kort nadat het den 14 uit Southampton was
vertrokken bevat de N. Zutf. Ct. een schrijven, waar
aan de volgende bijzonderheden ontleend worden
Omstreeks 3 uur 's morgens werd ik onzacht wakker
geschud door eene schommeling van de boot. De 2
hutkoffers, die ik bad, rolden over elkaar heen, een
hoedendoos kreeg ik op mijn neus. Tot overmaat van
ramp viel de emmer met v,aschwater om zoodat plot
seling de geheele hut een paar duim onder water stond.
Intusschen woedde buiten een zeer hevige storm.
Het schip slingerde gewe'dig. Van tijd -ot tijd vernam
men het gerinkel van glazen en borden nu en dan
ook een vervaarlijk geschreeuw der angstig om pa of
ma roepende kinderen. Dit duurde zco den gekeeieD
vroegen morgen. De storm, in stede van te bedaren,
nam in hevigheid toe. Af' en toe kregen wij zware
stortzeeën. Een onzer kreeg door een poortje een
zeetje, dat hem half deed stikken. Een prachtig schouw
spel leverden de golven op. Soms waren zij een paar
voet hooger dan onze hoogste mat. Het loeide vreeselijk;
de wind steeds tegen. De „Noordholland" vorderde
slechts weinig door de zware zeeën, die het arme schip
soms achteruit slingerden. Met den kop steeds voor
den wind was het elk oogenblik gereed aan de aan
komende rolzeeën het hoofd te bieden. Het schip zoo
te houden, vereischt eene groote mate van bedrevenheid.
Er moest gezorgd worden dat zoo'n valsche zee d. i.
drie groote „rollers" achters elkaarhet schip niet op
zij trof, wat aanleiding zou kunnen geven tot de grootste
ongelukken.
Eenmaal echter sloeg zoo'n roller tegen het schip.
Het ware bijDa gekanteld. Het dek was letterlijk over
stroomd. Honden kippen eenden varkens met hok
en al vlogen over boord. Een sloep werd verbrijzeld
een gedeelte der verschansing, van plaatijzer en zwaar
hout vervaardigd, werd over boord geslagen. Hiermede
gingen nog een paar ijzeren trappen over boord. Het
ijshuisdat ook op het dek stond werd in splinters
geslagen.
Dit alles ware minder geweest indien wij niet het
loven le betreuren hadden van één man der equipage,
den kwartiermeester. Geen kwartier te voren stond de
arme man nog aan het roer. Nu was hij verdwenen.
Men zocht lang tevergeefs naar hem, zoodat men moest
opmaken dat hij over boord is geslagen.
Een koksmaat werd door een zeetje over boord ge
slagen maar gelukkig door een ander weer terugge
worpen. Zwaar gekneusd en met een gebroken arm
vond men hem vastgeklemd tusschen het kippenhok en
de kombuis.
Een der kellners moest voor den hofmeester den
kotflieketel halen. Hiervoor had hij maar een pas of
20 over het dek te doen. De heenreis werd gelukkig
volbrachtmaar op den terugtocht sloeg een zee hem
onderst boven. De ketel viel in zee en hij stond op
het punt denzelfden weg op te gaan, maar ziju tegen
woordigheid van geest redde hem het leven. De le
stuurman moest voor den kapitein naar het achterschip.
Tot tweemalen toe kreeg hij een zwaar stortbad. Een
hiervan sloeg hem tegen een trap. Zwaar gekneusd
moest hij worden weggedragen. Arme ventwat had
hij bet land dat hij niet meer op zijn post kon zijn
nu zijne diensten niet gemist konden worden. Gelukkig
heeft bij niets gebroken. Hij loopt al weer op het dek.
Ook de tweede en derde stuurman kregen blessuren.
Een stortzee pakte een viertal mannen op en sloeg
hen tegen de but van den dokterwaarvan de deur
in stukken vloog. Een duitscher kreeg bierbij een
blessuur aan de band. De dokter is er slecht bij ge
varen. Kersversch uit Duitschland gekomen maakte
hij de reis voor de eerste maal mede. Hij heeft niets
laten verzekeren en bijna al zijn goed is over boord.
Onze redding hebben wij naast God aan onzen wak
keren commandant of kapitein te danken. Gedurende
twee etmalen was hij steeds op zijn post en trotseerde
moedig de over hem heenslaande golven. Toen het te
voorzien was, dat de storm in hevigheid zoa toenemen,
en een langer voortzetten van de reis nutteloos en
zelfs gevaarlijk wasnam hij het koene besluit om
rechtsomkeert te maken en weer naar Wight te stoomen.
Daar ging onze boot met een paar zeilen in top en
m vliegende vaart. De wegdien wij in 22 uren
hadden afgelegd, werd in 12 uren afgestoomd Met
de grootste vreugde werd het witte licht van Wight
door ons allen begroet. Wij waren gered.
Te Southampton ontmoetten wij de „Prins Alexander",
vie' dagen na ons van Amsterdam vertrokken. Volgens
onzen kapitein zullen wij hier zes dagen moeten blijven
om te repareeren. De scbade, door den storm aan
gericht wordt geschat op f 12.000. De verwoesting
is dan ook verschrikkelijk geweest. Een drie-vinger
dikke ijzeren roerstang werd door het inslaande water
omgebogen, alsof het een stukje lood ware. Hetstoom-
roer kon toen niet- meer worden gebruikt. Gelukkig
dat wij nog een tweede roer achter op het schip hebben,
anders waren wij reddeloos verloren geweest.
Het matigheidsgenootschap te Milaan is voornemens
een „matigheidstoevluchtsoord" op te richten waar
allen zullen worden opgenomen, die op den openbaren weg
in „kennelijke staat" worden aangetroffen, uitgezonderd
zij die herhaaldelijk daartoe vervielen. Aan de inrich
ting zal een vaste geneeskundige dienst zijn verbonden,
terwijl zij van de noodige heelkundige werktuigen en
geneesmiddelen zal zijn voorzien. Voorts zal zjj een
boekverzameling van zedekundige werken bevatten en
een voldoend aantal verplegers bezitten voor de verzor
ging en het vervoer der onmatigen van de straat naar huis.
4r;
Over het gebruik van vleesch. Een fransch natuur
kundige dr. Hussonheeft proeven gedaan omtrent
de verteerbaarheid van vleesch op verschillende wijze
gekookt.
Zoo vond hij, dat het vleesch, wanneer een ons zont
op 6—12 pond vleesch gekookt werd, de beste eigen
schappen voor de spijsvertering bezit.
Wordt er meer zout gebezigd, dan kunnen er twee
gevallen plaats hebben öf een deel van het vleesch
ondergaat daardoor eene verandering in de dierlijke
vezelswaardoor deze meer tegenstand aan de werking
van het maagsap bieden öf het zout zal zelf de ver
tering tegengaan. Hieruit volgt, dat gerookt en ge
zouten vleesch minder goed verteerbaar zijn dan versch
r leesch.
Het gebruik van azijn bij het vleesch kan goed zijn,
wanneer de hoeveelheid niet zoo groot is dat de maag
er door geprikkeld wordtin dit geval zal het weer
nadeelig worden.
Matigheidzoowel met zout als azijn is voor goede
spijsvertering das aan te bevelen.
Hoe gevaarlijk het kau zijn, zich door honden te veel te
1 aten likken, leert weder bet volgende geval. Een melkboer
te Houen-Schönhausen een plaatsje dicht bij Berlijn
had een hond d en hij gaarne liefkoosde. Onlangs nu
kreeg de man een maagziekte die meer en meer een
gevaarlijk karakter aannam en ten slotte den dood van
den lijder ten gevolge bad.
Bij de lijkschouwing werden in de maag louter hou-
denwormon gevonden, wier larven zeker van den hond
des gestorvenen afkomstig waren en zich daar hadden
ontwikkeld.
De te Wanneperveen gestationneerde rijksveldwachter
H. Kiel, die Donderdagnacht de wacht hield bij eene
aalfuikis sedert niet in zijne woning teruggekeerd.
Men vermoedt dat hij vermoord is.
Vrijdagochtend, tusschen 3 en 3% uur, is in het
Zuideinde van Giethorn eenig geschreeuw en alarm ge
hoord maar omdat oen fuikenlichter (aaldief) wel eens
op de plaats wordt gestraft is daar minder op gelet.
Een roeiriem en een stuk punterboom moeten gevon
den zijn.
De rjjfesveld wacht uit Steenwijk was Zondagmorgen
reeds vroegtijdig te Giethoorn, en de justitie uit Hee
renveen werd in den loop van dien dag verwacht. De
burgemeester Verbeek toont in deze treurige zaak veel
ijver en had een 20tal personen ontboden, die Zondag
ochtend al vroeg waren uitgegaan om naar den ver
miste te zoeken.
Het terrein van de misdaad is een uitgestrekt veld
afgewisseld door rietkraggen (tilland), moeraspoelen
en gaten. Zaterdag is er den geheelen dag met grooten
ijver door tal van personen, onder aanvoering van den
burgemeester der gemeente en de rijksveldwacht uit
Steenwijk (natuurlijk in punters) gezocht.
In den laten namiddag is de boot van Kiel gevonden,
in de Kraggenten noorden van de Jan Hozengracht
(kanaal) en de punterboom in bet Beulakerweide. In
de boot waren een roeiriem, een jas, een stok en eenig
touwwerk.
Het vaartuigje stond vol water. Te 10 uren arri
veerde de justitie uit Heerenveendie hier tot den
avond vertoefde. Verschillende personen zijn gehoord
en in voorloopig arrest is genomen (ten gemeentehuize,
onder strenge bewaking) een jonge visscher van 22 jaar.
Eene grootsche regeeringsdrukkerij bezit het engelse h-
indische keizerrijk te Calcuttavan welke in de
tegenwoordig te Londen plaats hebbende koloniale
tentoonstelling afbeeldingen plannen en statistieke
opgaven over werkkrachtpersoneel enz. gegeven
worden.
Uit de laatste zien wij dat de drukkerij bij hare
oprichting in het jaar 1866 slechts een personeel van
109 man telde, dat tegenwoordig echter tot 1830 per
sonen is opgeklommen welke zich als volgt laten ver-
deelen1 directeur, 1 onder-directeur, 73 bureaulisten
en aDdere beambten869 zetters97 correctors en
nalezers 296 drukkers en machinemeesters, 111
magazijnmeesters en werklieden 168 boekbinders, 107
lettergieters mede voor de stereotypie en de galvano-
plastiek 18 werktuigkundigen en 80 handwerkslieden
en bedienden. Van dit talrijk personeel zijn de bureau
listen, zetters en lettergieters meerendeels uit Hindo-
stan de correctors uit Oost Indië, d. w. z, in Indie
geboren Engelschen, de drukkers en boekbinders daar
entegen Mahomedanen welke bonte mengeling met
haar gevolg van „gerechtigde eigenaardigheden" in be
trekking tot godsdienst en kastenwezen aan de bestuur
ders der zaak wel menig onaangenaam uur zal bereiden,
waarbij nog komt het gebrek aan taalkundige vor
ming vooral bij de hindoesche zetters. In Indië na
melijk beschouwen de inboorlingen het beroep van
zetter als zeer ondergeschikten werken zij daarom
ook liever tegen veel minder loon als afschrijver op de
kantoren enz., dan dat zij zich verlagen tot letter
zetter tegen veel hooger loon terwijl de zetters zich
bovendien niet vernederen tot distribueeron, uitschieten
en toestellendaar dit door een ander soort van
werklieden geschiedt. De kennis van het Engelsch is
bij deze zetters slechts hoogst oppervlakkigen van
orthographie en interpunctie hebben zij volstrekt geen
begripdat onder zulke omstaudighedeu het beroep
der correctors zeer netelig en moeielijk isen dat hun
groot getal daardoor gewettigd wordtlaat zich van
zelf' begrijpen. Hierin ia evenwel eenige verbetering
gekomen sedert men het vroegere vaste loon in eene
belooning bij 't stuk veranderd heeft waardoor zelfs
bij de fatalistische oosterlingen eeniger mate de oogen
zijn geopend voor hun eigen voordeel.
De Staatscourant van den 24/25 bevat de bij kon.
besluit van 5 September 1.1. goedgekeurde statuten
der algstneene nederlandsche maatschappij ter verze
kering van geldelijke uitkeeringen bij overlijden onder
de zinspreuk „Probité" alhier, met een kapitaal van
20000in 40 aandeelen van 500die alle geno
men zijnwaarvan slechts 10 pet. bij de oprichting
gestort. Tot commissarissen zijn benoemd de heeren
P. Wonder, S. [Kramer, C. D. Sap, Z. Groet en J.
Slooves en tot directeur G. Snip.
In de najaarsvergadering der vereeniging tot
ontwikkeling van den landbouw in Hollands Noorder
kwartier, welke zal worden gehouden op Woensdag,"
10 November 1886, des voormiddags te 10 ure, in
het hotel „de Toelast", van den heer A. de Vries, alhier,
zullen de navolgende punten worden behandeld
1. Mededeelingen van verschillenden aard. 2. Inge
komen stukken. 3. Uit te brengen verslagen omtrent
a. de werkzaamheid der vereeniging gedurende haar
löjarig bestaan, uit te brengen door den heer G. Wonder;
b. de algemeene vergadering van het nederlandsche
rundveestamboek c. het landbuishoudkundig congres
te Leeuwarden. 4. Rapport der commissie tot wetsher
ziening. 5. Rapport omtrent de oprichting van het
nederlandsche paardenstamboek. 6. Benoeming.van eene
commissie van drie leden tot het onderzoeken der re
kening voor dit en der bogrooting voor het volgende
jaar. Voordracht van het bestuur: de heeren K. Kos
ter Hz., M. Zijp Jz. en J. Kieftenburg. 7. Bepaling
van de plaats waar de algemeene vergadering in Maart
1887 zal gehouden worden. Voordracht van het be
stuur: Wognum. 8. Voorstellen van het bestuur a. tot
het houden van eene tentoonstelling van fokmerriën en
veulens. Inleider de heer Jb. Zijp Hz.; b. in het belang
der varkensfokkerij. Inleider de heer C. Wijlenes Gz.;
c. in het belang der schapenfokkerij, Inleider de heer
Jb. Clayd. om eene bijdrage te schenken aan de
zuiderzee-vereeniging. Inleider de heer Jb. Zijp Hz.
9. Bespreking van d9 wenseheiijkheid om in 1887 a.
eenen wedstrijd te houden met dorschmaehioesdie
eene geringe drijf kracht vereischen; b. proeven te nemen
met hier niet bekende cultuurgewassen. 10 Bespreking
van verdere werkzaamheden.
ARRONDISSEMENTS-RECHTBANK.
Correctioneele Terechtzitting van 26 October.
B. J., zonder vaste woonplaats, bedelarij, 3 dagen gev. en
voor 6 maanden opzending naar een rijks werkinrichting.
J. V., zonder vaste woonplaats, 6 weken gev.
A. O., Oudkarspel, diefstal, 1 jaar gev.
C. S Helderdiefstal4 maanden gev.
BURGERLIJKE STAND.
GEBOREN.
23 Oct. CornellsZ. van Klaas Kager en Geertje Luken.
24 Wilhelmus Cornelis, Z. van Cornelis Jolen Geertje
Zonneveld. PieterZ. van Pieter Leegwater en
Antje Zwagerman. Klaas, Z. van Jacob Slooten en
Neeltje Jongejans.
25 Cornelis, Z. van Pieter Harderwijk en Ariaanije Knaap.
OVERLEDEN.
24 Oct. Jan Band, G6 j. Wilhelmina D. van Arie Zonne
veld en Guurtje Morsch ruim 11 m. Neeltje, D.
van Pieter Hoffman en Maartje Hartog, 24 d. Wil
helmina Sophia, D. van Jacobus Josias Visser en Louisa
Carolina flageman2 m.
26 n Wilhelmina, D. van Gerardus van der Burch en Adriana
van Heerden, 3 j. en 11 m. Maria Geertruida D.
van Willem Klaassen en Guurtje Kaandorp, 6 j. en 2
m. Chrisliaan Hermauus, Z. van Jan Kroon en
Geertje van der Hoef, 1 j.OlasinaD. van Ber-
nardus Wilhelmus Boots en Antje de Moor, bijna
13 m. Alida Geertruida, D. van Cornelis Taanman
en Catharina Elisabeth Aarts ,1 jen 7 m.
AMSTERDAM
pCt.
2*
3
31
Nederlnnd, Cert. N. W. Sïhald
dito, dito
dito, dito
dito, Obligation dito 1885
Italië, 18815
Oostenrijk, Obl. in pap. U. 1000 Mei-Nov. 5
dito, dito Febr.-Aug.
dito, zilver Jan.-Juli
dito, dito April-Oet.
Portugal, dito Buit. 1853/84
Rusland, Ob. II en C. 1798/1815/1000 Jan.
tiert. Insch 6e serie 1855 Z.R. 500 Ap.-Oct
Obl 1854 Amst. 1000 April-Oct
dito, 1866
dito, 1877 20-100 Jan.-Juli
dito, Ooster-Leening 2e serie
dito, 1873 gecons. 50-100 Juni-Dec.
dito, 1860 2e leeuing 100
dito, 1875 gecons. 50-100 Apr.-Oct.
dito, 1880 gecons.ZR.125-625 13 Mei-13Nov.4
Obl--leening 1887/69 20-100 Mei-Nov. 4
dito in goud 18836
Spanje, Obl. Buit. Perpetuele4
dito, dito Binn. dito
Tnrkije, Geconverteerden Ser. D
dito, id. C
Egypte, Obl. leening 18764
Mexico, Obligatien 18513
dito, dito 18643
Pern, Oblig. leening 18706
dito, dito 18726
Venezuela, Obligatien 18814
Nederland, Koloniale Bank Aandeel
dito, Ned. Ind. Handelsb. Aand....
dito, N. Centr. Spoorw. Aand. f 250
dito, di o gestemp. Oblig.... f235
Italië, Zuid-Ital. Spoorweg Obl3
Polen, Wars.-Weenen Aandeel
Rusland, Gr. Sp.-Maatscb. Aand5
dito, llypoth. Obligatien8
dito, Baltisehe Spoorw. Aand3
dito, Jelez-Griasi Oblig6
Jelez-Orel dito 6
Morschansk-Sysran Aand6
Orel Vitebsk Oblig6
Poü-Tiflis Oblig. f 10005
Riaschk-Wiasma Aand5
Z.-W. Spoorw. Aand. 100-1000 5
Amerika, Buffalo Pittsb. en W. Sp. C'. v. A.
dito, Canada-South Cert. v. Aandeel
Cleveland, Akron Shares
Denr. Rio-Grande (lito
Illinois Cert. v. Aand
Louis San Fr. Aand. lePref.
dito 2e Preferred
Micb. Ceutr. Cert. v. Aand
Miss. Kans. Texas Aand
Alias. Incomobonds
N.-York Erie West. Sp. Cert...
Ontario Cert
Wabash St. L. en Pae. Ct. v. Aand.
Nederland, 8tad Amsterdam f 100
Hongarije, Theiss Spoorweg4
Oostenrijk, Staatsl. 1854 4
dito, dito I860.........5
dito, dito 1864
dito, Stad Weenen 1874
Rusland, Staatsleening 1864..5
dito, dito 18665
Turkije, Spoorwegleening3
dito,
dito,
dito,
dito,
dito,
dito.
dito,
dito,
dito,
dito,
dito,
dito,
dito,
dito,
dito,
dito,
dito,
25 Oct.
75%
90
99
100»/,.
95'/»
66 "s
66%
67'
67%
52%
102'/,
83%
1C0
100'/,
98"/,,
66'/,
86%
93%
91
80"/,.
88»/,.
106'/,
69
58%
13%
23
9%
14'»/,,
ll3/,
39'/,.
33
41
25
71
62'/,.
87
120"/,,
62
95
100'/,
52»,,
97»;,
98'/,
60%
60%.
22%
61'/.
39'/,
31»/.
135
116%
69
92'/u
36'/,
101
36%
2 C/s
36"/,.
109%
100%,
106»/,
112
136%
99%
135%
128'/,
7'\u
26 Oct.
75
88"/,.
99"/,.
100
95'/,
6e%.
67'/,
67%
52"/,.
102'/,.
88»/,
100"/,,
56'/,
90
80%
88»,
103%
80»,
ïf/a
23%,
K*
70'/,
62^
120%.
li
51%
97»/,
50'/.
22
61
39",
31".
134
36'/,
35
20
85"/..
109'/.
1)0%
93'
Zn
128%
3