Hy gaat van het algemeen denkbeeld uit, op Zondag alleen hij gebiedende noodzakelijkheid te laten werken. Verschillende leden beantwoordden daarop den minister nader. De heer Rutgers van Rozenberg handhaafde o. a. in zijn antwoord zijne bezwaren tegen 's ministers beleid, vooral in zake de verlenging der concessie van de Rijnspoorwegmaat schappij en dat uitvoering gegeven werd aan een planneer gelegd in het omtrent de verbetering van den Rotterdamschen Waterweg ingetrokken wetsontwerp van 1884. Dit noemde hij misleiding der Kamer. Na de sluiting der algemeene beraadslaging werd art. 11 bezoldiging van tijdelijk personeel met 60 tegen 10 stemmen met t 1000 verminderd. Een amendement om art. 21 druk- en bindwerk te verminderen met t 2200 werd na de inlichtingen van den minister ingetrokken. Een amendement om art. 86 verleggen van de uitmonding der rivier de Maas te verminderen met t 250.000 werd verworpen met 42 tegen 32 stemmen. De minister nam over het voorstel tot het uittrekken van een nieuw artikel 40a als memoriepost voor de kosten van den bauw eener brug te Heusden, hoewel hij het nut vau den post ont kende. Een amendement van den heer Bablmann, om een memo riepost uit te trekken voor de kosten der verbinding van de Waalwijksche haven met de nieuwe rivier en het bouwen eener schutsluis werd verworpen met 51 tegen 20 stemmen. By art. 66 Menoedekanaal wezen de amsterdamsche afge vaardigden op den weinigen voortgang welke gemaakt wordt met de voltooiing van het Merwedekanaal. Aan het vak Nig- tevechtSt.Anthonie was in een geheel jaar niets gedaan. Wanneer de minister met de onteigening belemmeringen van Amstelland en andere waterschappen ondervondwaarom had hij dan geene afzonderlijke wet voorgesteld, om die water schappen te dwingen? Was hij voornemens geweest, spoedig af te werken, dan had hij dit moeten doen. De minister ont kent, dat niet met spoed gewerkt werd. Dat het w rk in de onmiddelijke nabijheid van Amsterdam niet veel gevorderd was, betreurde hij, doch was een gevolg van den tegenstand, by de onteigening ondervonden. Hij had alles gedaan om den voortgang te bespoedigen. De regeering had zelfs eene nood wet ingediend, om de onwilligen te dwingen, doch die wet was nog niet behandeld. En wat kon zij daaraan veranderen Deze laatste beschuldiging gaf aanleiding tot eene scherpe woordenwisseling met de heeren Gleichman en Rutgers Zag de minister in die wet zooveel heilda. ontkend werd dan had hij op spoedige behandeling moeten aandringen. In eene noot bij de toelichting had gestaan, luidde het antwoord des ministers, dat die noodwet van dringenden aard was. De naam van noodwet duidde het overigens reeds van zelf aan. In de avondzitting vroeg de heer Bahlmann naar de plannen der regeering met den Centraalspoorweg, wees op den slechten toestand der stations Tilburg en Maastricht en beval ernstig naasting aan van het gedeelte van den Grand-Cent ral tot Baarle-Nassau. De heer Buma achtte de 4 normaal treinen in verband met de booten naar Amsterdam niet voldoende voor het plaatselijk verkeer in Friesland en vroegwaarom de exploitatie maatschappij niet tot overeenstemming zou kunnen komen met de regeering. Eventueele geldelijke bezwaren zouden gering zijn tegenover het volksbelang. De heer van Kerk- w ij k wees op het groote nadeel dat de scheepvaart tusschen Zeeland en Zuidholland ondervindt door het herhaaldelijk ge sloten blijven der spoorwegbrug te Dordrecht, trois de oiticieele aangekondigde openmgs-uren. Hij kwam op tegen de bewering, dat de r.geering alles doet, om die brug zoo kort mogelyï gesloten te houden en wilde, dat de regeering eene wet indiende, waardoor haar de bevoegdheid werd gegeven, daartegen afdoende maatregelen te kunnen nemen als zij meendedat zij thans daartoe onbevoegd is. De heer Kolkman klaagde over de dienstregeling van de spoorwegen over Mjmegen; te Arnhem is de aansluiting van Rijn- en Staatsspoorweg zeer gebrekkig. De heer Huber verzoekt, dat ook naar Erieslands belangen zal worden gevraagd, wanneer de regeering aan de exploitatie- maatschappij eene dienstregeling mocht opleggenvooral met het oog op de I4.UU0.0Ul), die de Noordhollandsch-friesche lijn heelt gekost. De heer R u ij s klaagt over de spoorwegstation te Maastricht en de toegangen tot de stad. Hij had recht van sprekendaar hij byna het slachtoffer van den tegenwoor- digen toestand was geweest. De heer H e 1 d t dankte voor de genomen maatregelen tot verwarming der 3e klasse rijtuigen van de rijn- en de exploitatie-maatschappij. Op den Hol- landschen- en den Centraalspoorweg was de toesiand nog zoo goed niet. Vooral eerstgenoemde maatschappy kon toch wel iets meer doen dan ééne stoof in elke afdeeling zetten Twin tig beenen krijgen van ééne stoof weinig warmte en deze maat schappij is niet, zooals de andere, noodlijdend. Verder drong hij aan om de 3e klasse reizigers des zomers meer te doen beschermen tegen de zon en hun meer gelegenheid te geven tot het gebruik maken van sneltreinen. De minister van waterstaat antwoordde, dat de regeering tot naasting van den Grand-Central tot Baarle-Nassau wilde overgaan; daar het een internationale spoorweg is, kan zij niet geschieden dan in overleg met Belgie. Wat de dienstregeling Leeuwarden—sta voren betrelt, de hoofdfout is, dat de lijn Amsterdam Leeuwarden niet in ééne hand is. Het verkeer is erg meegevallen bij de verwachtingdie men hadmaar 2u0 reizigers voor 8 treinen per dag heen en weer is toch niet veel en de opbrengst per mijl niet groot De 3 belanghebbende ondernemingen heb- oen te vergeefs getrachttot overeenstemming te komen de regeering moet dus handelend optreden, maar mag de lijn niet alleen beschouwen uit het standpunt van Leeuwardenmaar moet ook letten op het belang van Amsterdam. De brug te Dordrecht is zeker belemmerend voor de scheepvaartdoch in November is geen enkele keer van de vaste tijden van opening en sluiting afgeweken. Bij de zomerdienstregeling zal hy ietten op de klachten over gebrekkige regeling der treinen, ten vroeger ontworpen afdoend plan tot verbetering der station Maastricht stuitte af op den onwil der 3 betrokken maat schappijen men zoekt thans naar eene oplossing der bestaande moeielijkheden. Ten vorigen jare had hij reeds voorspeld, dat de verwarming der 3e klasse rijtuigen niet in eens afdoende zou zijnhel zal langzamerhand wel verbeteren. De sneltreinen zijn gewoonlijk z-vaa* genoeg belast maar toch zal hy de bijvoeging van 3e k,asse rijtuigen trachten te bevorderen. Bij de begrooting Ier staatsspoorwegen drong de heer van der Kaay aan op verbetering van den toegang naar de station Schagen. De minister erkende, dat door het tot stand komen van den nieuwen weg eene groote verbetering zou ontstaan. De zaak was in onderzoek. Het amendement der rapporteurs, om niet over te gaan tot den bouw van een definitief stationsgebouw te Nijmegen in afwachting van de regeling der exploitatie van de lijn NijmegenKesteren Amersfoort werd aangenomen met 45 tegen 27 stemmen; dat om ook te Amersfoort geene verdere stationsgebouwen te plaatsen werd door den minister na de gevallen beslissing overgenomen dat om geene gelden toe te staan voor den bouw van wachterswoningen op den spoorweg MaastrichtBreda werd verworpen met 35 tegen 26doch dat om de gelden te schrappen voor uitbreiding der werkplaatsen te Tilburg aangenomen met 33 tegen 27 stem men. Een voorstel van den heer Ruys, om in 1857 geene woning voor den stationschef te Maastricht te bouwen, maar daarmede te wachten tot de vaststelling der plannen voor de verandering van het staticnsemplacement werd aangenomen met 51 tegen 9 stemmen. De post voor onvoorziene uitgaven werd op voorstel der rapporteurs tegen den zin van den minister verminderd met 361,000 met 45 tegen 1U stemmen De spoorwegbegreoting, nu verminderd tot 5,200,000, werd met algemeene stemmen aangenomen. Bij de den 24 voortgezette beraadslaging over het hoofdstuk fkalerstaat verklaarde de minister zich ongezindom de wetgeving op het stoomwezen die volgens dea heer Smit achterlijk en verouderd was, te herzien. De post voor eis- en verblijfkosten der landbouwcom- missie f 10000 werd met 35 tegen 24 stemmen aangenomen. Bij de afdeeling Posterijen verklaarde de heer Haffmansdat het kon. besluit tot nadere reveling der voorwaardenwaarop rijks-telegraaf- en telefoonkantoren opgericht kunnen worden niet veel zou baten, want de gemeenten moesten voor personeel en lokalen zorgen en de verbindingslijn met het naaste kantoor aanleggen De minister verzekerde, dat alles gedaan werd wat mogelijk waszonder de schatkist te zwaar te drukken. De heer Meesters wees andermaal op de grove onbillijk heiddat men dubbel zooveel moet betalen aan port van Ne derland naar zijne koloniën als van België naar Nederl. Indie. Hjj drong op ernstige pogingen tot verbetering aan in overleg met den minister van koloniën. De minister antwoordde dat, al werd de prijs verlaagd tot dien van Belgie en Duitschland, er nog onregelmatigheid in 't internationaal verkeer bleef bestaan, want Engeland en Erankryk hieven hooger koloniaal port. Op de vraag van den heer van Bylandt om inlichtingen over het vervoer der duitsche mail per maatschappij Zeeland antwoordde hij dat de minister van buitenl. zaken die deze onderhande lingen voerde, daarop b ter zon kunnen antwoorden waarop de heer van Bylandt zijn leedwezen betuigdedat deze zaak met zeker was, zooals voorgespiegeld was. Het hoofdstuk werd met 42 tegen 17 stemmen, waaronder de Amsterdamscke afgevaardigden uitgezonderd de heer de Beaufort, die afwezig was, op 23,666,89(5,21 vastgesteld. Het ontwerp tot vaststelling eener provinciale hondenbelas ting in Limburg werd aangenomen met 49 tegen 16 stemmen nadat een voorstel van den heer A. Mackay om de behandeling uit te stellen verworpen was met 42 tegen 17 stemmen. De heeren Corver Hooft en A. Mackay maakten bezwaar, omdat alle in Limburg wonende vreemdelingen zouden betalen, terwijl laatstgenoemde betoogde, dat deze provinciale belasting streed tegen het gemeentelijk belastingstelsel; die belasting behoorde by de gemeente met alleen om het geldelijk belang maar ook om het daarbij betrokken gezondheidsbelang. De beer G o e k o o p verdedigde namens de rapporteurs dit ontwerp omdat deze belasting geene schade berokkende aan het rijks belastingstelsel en tot dekking van enkel provinciale uitgaven bestemd was. Na verdediging door den minister en be strijding door den heer Keuchenius geschiedde de aanne ming. Na de aanneming met algemeene stemmen van het hoofdstuk onvoorziene uitgaven kwam hoofdstuk financiën aan de orde. De heer VV ïllink verklaarde met leedwezen te zien, dat de minister de invoering eener nieuwe directe belasting geweigerd had, zoolang de grondwetsherziening niet beslist was. Af schaffing van in beginsel verouderde heffingen en invoering eener directe belasting, allereerst op het vermogen en ten tweede op het inkomen achtte hij wenscüelijk. Um den arbeid der grond wetsherziening niet te belemmerenzou hij waarschijnlijk met tegen stemmen. De heer Rutgers, des ministers stelsel om trent de bmtegewone uitgaven bestrijdende, gaf in overweging wei onderscheid te maken tusschen gewone en buitengewone uitgaven en die buitengewone uitgaven te vinden uit een te stichten fondswaarvoor voor rente en aflossing jaarlijks 6 a 7 pet op de begrooting zou kunnen worden gebracht van het oorspronkelijk bedrag der uitgaven, uit dat fonds gedekt, voor zoover die uitgaven niet ouder waren dan 3Ü jaar. Dan waren na du jaar al die uitgaven gedelgd en gingen wij geen bankroet te gernoet. Voorts waarschuwde hij dezen minister tegen de plan nen van zijn ambtgenoot van koloniën tot regeling der gelde lijke verhouding niet Indie. De minister achtie de grieven van den heer Willink tegen zijn beleid onbillijk. Bij zijn optreden had hij gezegd, het geldelijk evenwicht te zullen herstellen en daaraan had hij rusteloos gearbeid. Hij handhaafde zijne meening, dat groote uitgaven voor verdediging en openbare werken door leening gedekt mogen worden. Zij behoeven niet door één geslacht gedragen te worden. Bij de onderdeelen vroeg de heer van Kerkwijk, of met het oog op het additioneel kiesreglement wijziging der wet op de persoueele belasting niet noodig wasom alle bewoners van gedeelten van huizen afzonderlijk te belasten, waardoor ook de op kamers wonende capaciteiten afzonderlijk zouden betalen. Zoodanig ontwerp zou terstond na de terugkomst moeten ingediend en voor Mei afgedaan worden. De heer E a b i u s wilde vrijdom van grondbelasting voor alle vrije scholen van als rechtsper soon erkende vereenigingeu. De heer Godin de Beau fort achtte voorstel-Kerkwijk onmogelijk te behandelen voor grondwetsherziening, doch ontwikkelde bezwaren tegen da schat ting der huurwaarde voor de personeele belasting in sommige gemeenten en vooral tegen de schatting der roerende goederen. De minister herinnerde, dat vóór de bestaande wet de per- ceelen gesplitst werden, waarop men terug gekomen was wegens de bezwaren Het denkbeeld Ea'nius zou hij overwegen en op de overige opmerkingen letten. Een voorstel, om 240ÜU uit te trek ken om personeel aan te stellen voor de verbetering van het kadas ter, werd ingetrokken door de voorstellers na de erkeuning van den minister, dat veroetenng der kadastrale kaarten noodig was en later een voorstel zou volgen. Hij ontkende, dat de aspirant land meters verongelijkt werden, zooals de heer Lieftinck beweerd had. Hun waren geene voorspiegelingen gedaan- zij wisten vooraf hnnne vooruitzichten De heer 8 m e e n g e kwa u op tegen het in de bladen aangekondigde plan des ministers om een wetsontwerp in te dienen, regelende de beste nming van het ambtenaars- pensioenfonds, geheel in strijd met de grondslagen der staats commissie en de adviezen van kamerleden. De minister verklaarde nu niet in bijzonderheden te zullen treden. Het hootdsiuk werd aangenomen met 47 tegen 14 stemmen, waarvan 12 liberalen. Daarna kwan de kredietwet voor de marine aan de orde. Ter tijdsbesparing trok de heer van üelden zijne amendementen instrekkende om de uitgaven voor het geheele jaar toe te staan en dus het tijdelijk karakter aan deze begrooting te ont nemen. De regeering verminderde art. 22 nog met f 7u000 om niet over te gaan tot den bouw van steenkolenpakhuizen te Amsterdam en Hellevoetsluis. De heer Schimmelpenninck van Nijenbeek bracht hulde aan den minister, die door het votum der liberalen gedwongen werd tot aftreden. Hij was een mandoor alle officieren hooggeacht, die geen enkelen vjjand had, en die getoond had den wenk van den heer van der Loeff te begrijpen, hoe het prestige eens ministers te moeten ophouden De heer G 1 e i c h m a n achtte het lijd nocu plaats, thans hierop te antwoorden, maar verzocht, niet uit zijn stilzwijgen op te maken berusting in sprekers woorden. De heer L i e f t i n k voegde er bij dat de heer Schimmel penninck steeds bekend als kiesch man ditmaal zich zelf niet gelijk was gebleven lïe minister van oorlog verklaarde, dat twee torpedo booten bij particulieren en één op 's rijkswerf gebouwd zouden worden. De heer Keuchenius stelde een amendement voor om te voorkomendat Indie meer betalen zoudan indien het oorspronkelijk ontwerp was aangenomen. De minister van oorlog nam dit over. Het eind cijfer bedroeg t 12 050.235 2', waarvan de helft voor 6 maan den werd toegestaan met algemeene stemmen. De Kamer is daarna tot nadere bjjeenroeping gescheiden. De algemeene Vereeniging voor bloembollencul tuur telt tegenwoordig 13 afdeelingen 488 leden en 16 donateurs. De period ek aftredende bestuursleden F. F. Jansen en Joh. de Breuk zijn herkozen. Den 18 is door den nederlandschen gezant te Brus sel met den belgischen minister van buitenl. zaken eene verklaring onderteekend betreffende maatregelen tegen den zoogenaamden handel in jeugdige vrouwen en meisjes. Den 22 zijn te Hoorn 4.04.80 bandera weiland aan de stads-singel in bet openbaar verhuurd aan A. Bakker voor f 740 per jaar, gedurende 6 jaren een perceel weiland in d' Ampte, groot 2.70.30 bunders, werd voor f 350 per jaar opgehouden. Den 22 is te Zwolle een afdeeling Overijael der vereeniging het Nederlandsehe rundvee-stamboek op gericht. Eduard Bamberg heeft den 22 na GOjarige dienst op 70jarigen leeftijd het tooneel verlaten. Deu 23 is te Haarlem nog aanbesteed 1". het onderhouden van en bet doen vaa eenige herstellingen en vernieuwingen aan de gebouwen van het Paviljoen Welgelegen te Haarlem in 1887 en 1888, geraamd op f 5400. Laagste inschrijver de beer J. 8. van Velt- huijsen te Haarlem voor f 4872 962°. idem aan 's rijks kweekschool voor vroedvrouwen te Amsterdam in 1887 en 1888 geraamd op f 2225. Laagste in schrijver de heer J. Oldigs te Amsterdam voor f 1753; 3°. idem aan de leerschool en de teekenschoolbe- hoorende bij de rijks kweekschool voor onderwijzers te Haarlem in 1887 en 1888, geraamd op f 1910. Laagste inschrijver de hear B. Hagen Ie Haarlem voor f 1725. Te 's Gravenhage is den 23 eene commissie ge vormd voor de feestelijke viering van 's Konings 70 verjaardag. De gemeenteraad van Amersfoort heeft den 23 besloten tot aankoop van een terrein aan den Leusder- berg onder Leusden, groot ongeveer 850 bunders, voor 70000 en dit aan het rijk aftestaan voor schiet- en oefeningsterrein voor infanterie. Den 23 is te Schagen in het openbaar verpacht de inning der marktgelden gedurende 1887 met dezen uitslag van paarden en runderen f 644 door W Plukkervan schapen en lammeren f 501 door C. Raven va n varkens en biggen 45 door L. Hornongvan kon ijnen, gevogelte enz. door W. Wit 5; van de belasting der schapenhokken door C Ra ven f 461. De gemeenteraad van Ziandam heeft den 23 goed gekeurd de door burg. en weth. voorgestelde dading met den gezagvoerder A. Hastie van bet stoomschip Runo, volgens welke die gezagvoerder f 870 aan de gemeente betaalt en de gemeente afziet van haren eisch tot schadevergoeding, als gevolg van do aanvaring van dat stoomschip togen hanepoot No. 8. Den 23 heeft te Medemblik door het bestuur der lokaalspoorweg-maatschappij „Hollands Noorder kwartier" de herbestediiig plaats gehad van het iD orde maken der aardenbaan enz. van de lijn Medemblik Hoorn volgens het gewijzigde bestek, waarbij vele leve ringen aan de maatschappij zelve zijn gebleven. Van de 20 inschrijvers was de heer A. J. Schouten te Gouda de laagste voor f 75 364. Hoogste inschrijving ƒ130499. Den 23 is het driejarig onderhoud van den straat weg te Zaandijk aanbesteed aan den heer P. Vens te Zaandam voor f 2500 en dat van de echutsluis, ophaal brug enz. aan Gebroeders Vredenduin te Zaandijk; voor f 985. Sedert Augustus was door de („gereformeerde") kerkmeesters, belast met bet beheer der Nieuwe Kerk te Amsterdam in overleg met den koeter dier kerk alleen overdag een bewaker in de consistoriekamer geplaatst. Toen deze den 21 des morgens zijn post wilde beiresken ward hij niet toegelaten. De koster, de heer Kurres had aan de drie kerkmeesters schrif telijk berient, dat hij hen niet meer erkende en hunne bovelen niet meer kon opvolgen. Den 23 is te Monnikendam bij herstemming tot lid van den geneenteraad gekozen de heer A. Wijkerke. De u eren A Bosch en A Graaf te Helder waren den 24 voor f 21080 laagste inschrijvers bjj de te Zwolle gehouden aanbesteding vau het onderhouden der rijks werken en het uitvoeren van onderscheidene werken, gedurende 1S87, 1888 en 1889 op bet eiland Schokland. Het gerechts .of te Amsterdam heeft den 24 het vonnis der arr. rechtbank aldaar, waarbij Portuijn en van der Stadt wegens het drukken en verspreiden van opruiende biljetten in Juli I I. ieder tot 6 maanden ge vangenisstraf veroordeeld waren, bevestigd, komende in mindering van den straftijd het voorarrest van 70 en 71 dagen. Tegen deze uitspraak is dadelijk cassatie aangeteekend. Benoemd bij kon. besluit van den 26 met ingang van 1 Januari in 's rijks krankzinnigen gesticht te Me demblik tot huismeester C. C. Bremer, tot huismeesteres zijne echtgenoote C J. Bremer, geboren Terpstra; tot hoofdopziehteres D. W. Keur tot opzichteres der waseh W. E. Lindeloo tot boekhouder C. Schenkius. Te Scheveniugen is den 26 na een laagdurig lijden overleden de heer J. Dirks, hoofdingenieur van den waterstaat en oud-lid der 2e Kamer voor Amsterdam. Op de openbare vergadering vaneen te Hengeloo den 26 gehouden socialistèncongresalwaar ongeveer 200 personen tegenwoordig waren is het woord ge voerd door Bennink, Domela Nieuwenhuis en Fortuin. Toen laatstgenoemde spreker beleedigende taal uitte verklaarde de burgemeester, die met eenige politie agenten de vergadering bijwoondezulke taal niet te dulden en tegen hem procesverbaal te zullen opmaken. Daar niemand meer wilde spreken, ging de vergadering rustig uiteen. Beroepen bij de ned. herv. gemeente te Groot- schermer ds. J. A. King te Hekelingen. Van wege de Noord- en Zuidhollandsehe redding maatschappij is eene belooning van f 155 uitgereikt aan hen die bij de stranding in de Noordergronden van het engelsche schip Brambletye met de redding boot de bemanning redden. Regenten van de Louisa-stiohting te 'a Gravenhage hebben eene prijsvraag uitgeschreven voor het maken van plannen voor den bouw vaa een gesticht, bestemd voor de verpleging van 16 jongens en 16 meisjes, n:et te bovengaande de som van f 65000 voor het goed gekeurde plan is f 500 en voor het daarop volgende f 300 uitgeloofd. De ontwerpen worden ingewacht vóór 15 Maart 1887 en moeten voorzien zijn van een correspondentie adres.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1886 | | pagina 2