Hy gaat van het algemeen denkbeeld uit, op Zondag alleen
hij gebiedende noodzakelijkheid te laten werken.
Verschillende leden beantwoordden daarop den minister nader.
De heer Rutgers van Rozenberg handhaafde o. a.
in zijn antwoord zijne bezwaren tegen 's ministers beleid, vooral
in zake de verlenging der concessie van de Rijnspoorwegmaat
schappij en dat uitvoering gegeven werd aan een planneer
gelegd in het omtrent de verbetering van den Rotterdamschen
Waterweg ingetrokken wetsontwerp van 1884. Dit noemde hij
misleiding der Kamer.
Na de sluiting der algemeene beraadslaging werd art. 11
bezoldiging van tijdelijk personeel met 60 tegen 10 stemmen met
t 1000 verminderd. Een amendement om art. 21 druk- en
bindwerk te verminderen met t 2200 werd na de inlichtingen
van den minister ingetrokken. Een amendement om art. 86
verleggen van de uitmonding der rivier de Maas te verminderen
met t 250.000 werd verworpen met 42 tegen 32 stemmen.
De minister nam over het voorstel tot het uittrekken van een
nieuw artikel 40a als memoriepost voor de kosten van den bauw
eener brug te Heusden, hoewel hij het nut vau den post ont
kende. Een amendement van den heer Bablmann, om een memo
riepost uit te trekken voor de kosten der verbinding van de
Waalwijksche haven met de nieuwe rivier en het bouwen eener
schutsluis werd verworpen met 51 tegen 20 stemmen.
By art. 66 Menoedekanaal wezen de amsterdamsche afge
vaardigden op den weinigen voortgang welke gemaakt wordt
met de voltooiing van het Merwedekanaal. Aan het vak Nig-
tevechtSt.Anthonie was in een geheel jaar niets gedaan.
Wanneer de minister met de onteigening belemmeringen
van Amstelland en andere waterschappen ondervondwaarom
had hij dan geene afzonderlijke wet voorgesteld, om die water
schappen te dwingen? Was hij voornemens geweest, spoedig
af te werken, dan had hij dit moeten doen. De minister ont
kent, dat niet met spoed gewerkt werd. Dat het w rk in
de onmiddelijke nabijheid van Amsterdam niet veel gevorderd
was, betreurde hij, doch was een gevolg van den tegenstand,
by de onteigening ondervonden. Hij had alles gedaan om den
voortgang te bespoedigen. De regeering had zelfs eene nood
wet ingediend, om de onwilligen te dwingen, doch die wet
was nog niet behandeld. En wat kon zij daaraan veranderen
Deze laatste beschuldiging gaf aanleiding tot eene scherpe
woordenwisseling met de heeren Gleichman en Rutgers Zag
de minister in die wet zooveel heilda. ontkend werd dan
had hij op spoedige behandeling moeten aandringen. In eene
noot bij de toelichting had gestaan, luidde het antwoord des
ministers, dat die noodwet van dringenden aard was. De naam
van noodwet duidde het overigens reeds van zelf aan.
In de avondzitting vroeg de heer Bahlmann naar de
plannen der regeering met den Centraalspoorweg, wees op den
slechten toestand der stations Tilburg en Maastricht en beval
ernstig naasting aan van het gedeelte van den Grand-Cent ral
tot Baarle-Nassau. De heer Buma achtte de 4 normaal treinen
in verband met de booten naar Amsterdam niet voldoende voor
het plaatselijk verkeer in Friesland en vroegwaarom de
exploitatie maatschappij niet tot overeenstemming zou kunnen
komen met de regeering. Eventueele geldelijke bezwaren zouden
gering zijn tegenover het volksbelang. De heer van Kerk-
w ij k wees op het groote nadeel dat de scheepvaart tusschen
Zeeland en Zuidholland ondervindt door het herhaaldelijk ge
sloten blijven der spoorwegbrug te Dordrecht, trois de oiticieele
aangekondigde openmgs-uren. Hij kwam op tegen de bewering,
dat de r.geering alles doet, om die brug zoo kort mogelyï
gesloten te houden en wilde, dat de regeering eene wet indiende,
waardoor haar de bevoegdheid werd gegeven, daartegen afdoende
maatregelen te kunnen nemen als zij meendedat zij thans
daartoe onbevoegd is. De heer Kolkman klaagde over de
dienstregeling van de spoorwegen over Mjmegen; te Arnhem
is de aansluiting van Rijn- en Staatsspoorweg zeer gebrekkig.
De heer Huber verzoekt, dat ook naar Erieslands belangen zal
worden gevraagd, wanneer de regeering aan de exploitatie-
maatschappij eene dienstregeling mocht opleggenvooral met
het oog op de I4.UU0.0Ul), die de Noordhollandsch-friesche lijn
heelt gekost. De heer R u ij s klaagt over de spoorwegstation
te Maastricht en de toegangen tot de stad. Hij had recht
van sprekendaar hij byna het slachtoffer van den tegenwoor-
digen toestand was geweest. De heer H e 1 d t dankte voor de
genomen maatregelen tot verwarming der 3e klasse rijtuigen
van de rijn- en de exploitatie-maatschappij. Op den Hol-
landschen- en den Centraalspoorweg was de toesiand nog zoo
goed niet. Vooral eerstgenoemde maatschappy kon toch wel
iets meer doen dan ééne stoof in elke afdeeling zetten Twin
tig beenen krijgen van ééne stoof weinig warmte en deze maat
schappij is niet, zooals de andere, noodlijdend. Verder drong
hij aan om de 3e klasse reizigers des zomers meer te doen
beschermen tegen de zon en hun meer gelegenheid te geven
tot het gebruik maken van sneltreinen. De minister van
waterstaat antwoordde, dat de regeering tot naasting van
den Grand-Central tot Baarle-Nassau wilde overgaan; daar het
een internationale spoorweg is, kan zij niet geschieden dan in
overleg met Belgie. Wat de dienstregeling Leeuwarden—sta
voren betrelt, de hoofdfout is, dat de lijn Amsterdam
Leeuwarden niet in ééne hand is. Het verkeer is erg meegevallen
bij de verwachtingdie men hadmaar 2u0 reizigers voor 8
treinen per dag heen en weer is toch niet veel en de opbrengst
per mijl niet groot De 3 belanghebbende ondernemingen heb-
oen te vergeefs getrachttot overeenstemming te komen de
regeering moet dus handelend optreden, maar mag de lijn niet
alleen beschouwen uit het standpunt van Leeuwardenmaar
moet ook letten op het belang van Amsterdam. De brug te
Dordrecht is zeker belemmerend voor de scheepvaartdoch in
November is geen enkele keer van de vaste tijden van opening
en sluiting afgeweken. Bij de zomerdienstregeling zal hy ietten
op de klachten over gebrekkige regeling der treinen, ten
vroeger ontworpen afdoend plan tot verbetering der station
Maastricht stuitte af op den onwil der 3 betrokken maat
schappijen men zoekt thans naar eene oplossing der bestaande
moeielijkheden. Ten vorigen jare had hij reeds voorspeld, dat
de verwarming der 3e klasse rijtuigen niet in eens afdoende
zou zijnhel zal langzamerhand wel verbeteren. De sneltreinen
zijn gewoonlijk z-vaa* genoeg belast maar toch zal hy de
bijvoeging van 3e k,asse rijtuigen trachten te bevorderen.
Bij de begrooting Ier staatsspoorwegen drong de heer
van der Kaay aan op verbetering van den toegang naar
de station Schagen. De minister erkende, dat door het tot
stand komen van den nieuwen weg eene groote verbetering zou
ontstaan. De zaak was in onderzoek.
Het amendement der rapporteurs, om niet over te gaan tot den
bouw van een definitief stationsgebouw te Nijmegen in afwachting
van de regeling der exploitatie van de lijn NijmegenKesteren
Amersfoort werd aangenomen met 45 tegen 27 stemmen; dat om
ook te Amersfoort geene verdere stationsgebouwen te plaatsen werd
door den minister na de gevallen beslissing overgenomen dat
om geene gelden toe te staan voor den bouw van wachterswoningen
op den spoorweg MaastrichtBreda werd verworpen met 35
tegen 26doch dat om de gelden te schrappen voor uitbreiding
der werkplaatsen te Tilburg aangenomen met 33 tegen 27 stem
men. Een voorstel van den heer Ruys, om in 1857 geene
woning voor den stationschef te Maastricht te bouwen, maar
daarmede te wachten tot de vaststelling der plannen voor de
verandering van het staticnsemplacement werd aangenomen met
51 tegen 9 stemmen. De post voor onvoorziene uitgaven werd
op voorstel der rapporteurs tegen den zin van den minister
verminderd met 361,000 met 45 tegen 1U stemmen De
spoorwegbegreoting, nu verminderd tot 5,200,000, werd met
algemeene stemmen aangenomen. Bij de den 24 voortgezette
beraadslaging over het hoofdstuk fkalerstaat verklaarde de
minister zich ongezindom de wetgeving op het stoomwezen
die volgens dea heer Smit achterlijk en verouderd was, te
herzien. De post voor eis- en verblijfkosten der landbouwcom-
missie f 10000 werd met 35 tegen 24 stemmen aangenomen.
Bij de afdeeling Posterijen verklaarde de heer Haffmansdat
het kon. besluit tot nadere reveling der voorwaardenwaarop
rijks-telegraaf- en telefoonkantoren opgericht kunnen worden
niet veel zou baten, want de gemeenten moesten voor personeel
en lokalen zorgen en de verbindingslijn met het naaste kantoor
aanleggen De minister verzekerde, dat alles gedaan werd
wat mogelijk waszonder de schatkist te zwaar te drukken.
De heer Meesters wees andermaal op de grove onbillijk
heiddat men dubbel zooveel moet betalen aan port van Ne
derland naar zijne koloniën als van België naar Nederl. Indie.
Hjj drong op ernstige pogingen tot verbetering aan in overleg
met den minister van koloniën. De minister antwoordde
dat, al werd de prijs verlaagd tot dien van Belgie en Duitschland,
er nog onregelmatigheid in 't internationaal verkeer bleef bestaan,
want Engeland en Erankryk hieven hooger koloniaal port. Op de
vraag van den heer van Bylandt om inlichtingen over het
vervoer der duitsche mail per maatschappij Zeeland antwoordde
hij dat de minister van buitenl. zaken die deze onderhande
lingen voerde, daarop b ter zon kunnen antwoorden waarop
de heer van Bylandt zijn leedwezen betuigdedat deze
zaak met zeker was, zooals voorgespiegeld was. Het hoofdstuk
werd met 42 tegen 17 stemmen, waaronder de Amsterdamscke
afgevaardigden uitgezonderd de heer de Beaufort, die afwezig
was, op 23,666,89(5,21 vastgesteld.
Het ontwerp tot vaststelling eener provinciale hondenbelas
ting in Limburg werd aangenomen met 49 tegen 16 stemmen
nadat een voorstel van den heer A. Mackay om de behandeling
uit te stellen verworpen was met 42 tegen 17 stemmen. De
heeren Corver Hooft en A. Mackay maakten bezwaar,
omdat alle in Limburg wonende vreemdelingen zouden betalen,
terwijl laatstgenoemde betoogde, dat deze provinciale belasting
streed tegen het gemeentelijk belastingstelsel; die belasting
behoorde by de gemeente met alleen om het geldelijk belang
maar ook om het daarbij betrokken gezondheidsbelang. De beer
G o e k o o p verdedigde namens de rapporteurs dit ontwerp
omdat deze belasting geene schade berokkende aan het rijks
belastingstelsel en tot dekking van enkel provinciale uitgaven
bestemd was. Na verdediging door den minister en be
strijding door den heer Keuchenius geschiedde de aanne
ming. Na de aanneming met algemeene stemmen van het hoofdstuk
onvoorziene uitgaven kwam hoofdstuk financiën aan de orde. De
heer VV ïllink verklaarde met leedwezen te zien, dat de
minister de invoering eener nieuwe directe belasting geweigerd
had, zoolang de grondwetsherziening niet beslist was. Af
schaffing van in beginsel verouderde heffingen en invoering eener
directe belasting, allereerst op het vermogen en ten tweede op
het inkomen achtte hij wenscüelijk. Um den arbeid der grond
wetsherziening niet te belemmerenzou hij waarschijnlijk met
tegen stemmen. De heer Rutgers, des ministers stelsel om
trent de bmtegewone uitgaven bestrijdende, gaf in overweging
wei onderscheid te maken tusschen gewone en buitengewone
uitgaven en die buitengewone uitgaven te vinden uit een te
stichten fondswaarvoor voor rente en aflossing jaarlijks 6 a
7 pet op de begrooting zou kunnen worden gebracht van het
oorspronkelijk bedrag der uitgaven, uit dat fonds gedekt, voor
zoover die uitgaven niet ouder waren dan 3Ü jaar. Dan waren na
du jaar al die uitgaven gedelgd en gingen wij geen bankroet te
gernoet. Voorts waarschuwde hij dezen minister tegen de plan
nen van zijn ambtgenoot van koloniën tot regeling der gelde
lijke verhouding niet Indie. De minister achtie de grieven van
den heer Willink tegen zijn beleid onbillijk. Bij zijn optreden
had hij gezegd, het geldelijk evenwicht te zullen herstellen
en daaraan had hij rusteloos gearbeid. Hij handhaafde zijne
meening, dat groote uitgaven voor verdediging en openbare
werken door leening gedekt mogen worden. Zij behoeven niet
door één geslacht gedragen te worden. Bij de onderdeelen
vroeg de heer van Kerkwijk, of met het oog op het
additioneel kiesreglement wijziging der wet op de persoueele
belasting niet noodig wasom alle bewoners van gedeelten
van huizen afzonderlijk te belasten, waardoor ook de op kamers
wonende capaciteiten afzonderlijk zouden betalen. Zoodanig
ontwerp zou terstond na de terugkomst moeten ingediend
en voor Mei afgedaan worden. De heer E a b i u s wilde vrijdom
van grondbelasting voor alle vrije scholen van als rechtsper
soon erkende vereenigingeu. De heer Godin de Beau
fort achtte voorstel-Kerkwijk onmogelijk te behandelen voor
grondwetsherziening, doch ontwikkelde bezwaren tegen da schat
ting der huurwaarde voor de personeele belasting in sommige
gemeenten en vooral tegen de schatting der roerende goederen.
De minister herinnerde, dat vóór de bestaande wet de per-
ceelen gesplitst werden, waarop men terug gekomen was wegens
de bezwaren Het denkbeeld Ea'nius zou hij overwegen en op de
overige opmerkingen letten. Een voorstel, om 240ÜU uit te trek
ken om personeel aan te stellen voor de verbetering van het kadas
ter, werd ingetrokken door de voorstellers na de erkeuning van den
minister, dat veroetenng der kadastrale kaarten noodig was en
later een voorstel zou volgen. Hij ontkende, dat de aspirant land
meters verongelijkt werden, zooals de heer Lieftinck beweerd had.
Hun waren geene voorspiegelingen gedaan- zij wisten vooraf hnnne
vooruitzichten De heer 8 m e e n g e kwa u op tegen het in de
bladen aangekondigde plan des ministers om een wetsontwerp
in te dienen, regelende de beste nming van het ambtenaars-
pensioenfonds, geheel in strijd met de grondslagen der staats
commissie en de adviezen van kamerleden. De minister
verklaarde nu niet in bijzonderheden te zullen treden. Het
hootdsiuk werd aangenomen met 47 tegen 14 stemmen, waarvan
12 liberalen.
Daarna kwan de kredietwet voor de marine aan de orde. Ter
tijdsbesparing trok de heer van üelden zijne amendementen
instrekkende om de uitgaven voor het geheele jaar toe te
staan en dus het tijdelijk karakter aan deze begrooting te ont
nemen. De regeering verminderde art. 22 nog met f 7u000 om
niet over te gaan tot den bouw van steenkolenpakhuizen te
Amsterdam en Hellevoetsluis.
De heer Schimmelpenninck van Nijenbeek
bracht hulde aan den minister, die door het votum der liberalen
gedwongen werd tot aftreden. Hij was een mandoor alle
officieren hooggeacht, die geen enkelen vjjand had, en die
getoond had den wenk van den heer van der Loeff te begrijpen,
hoe het prestige eens ministers te moeten ophouden
De heer G 1 e i c h m a n achtte het lijd nocu plaats, thans
hierop te antwoorden, maar verzocht, niet uit zijn stilzwijgen
op te maken berusting in sprekers woorden.
De heer L i e f t i n k voegde er bij dat de heer Schimmel
penninck steeds bekend als kiesch man ditmaal zich zelf niet
gelijk was gebleven
lïe minister van oorlog verklaarde, dat twee torpedo
booten bij particulieren en één op 's rijkswerf gebouwd zouden
worden.
De heer Keuchenius stelde een amendement voor om
te voorkomendat Indie meer betalen zoudan indien het
oorspronkelijk ontwerp was aangenomen.
De minister van oorlog nam dit over. Het eind
cijfer bedroeg t 12 050.235 2', waarvan de helft voor 6 maan
den werd toegestaan met algemeene stemmen.
De Kamer is daarna tot nadere bjjeenroeping gescheiden.
De algemeene Vereeniging voor bloembollencul
tuur telt tegenwoordig 13 afdeelingen 488 leden en
16 donateurs. De period ek aftredende bestuursleden
F. F. Jansen en Joh. de Breuk zijn herkozen.
Den 18 is door den nederlandschen gezant te Brus
sel met den belgischen minister van buitenl. zaken eene
verklaring onderteekend betreffende maatregelen tegen
den zoogenaamden handel in jeugdige vrouwen en meisjes.
Den 22 zijn te Hoorn 4.04.80 bandera weiland
aan de stads-singel in bet openbaar verhuurd aan A.
Bakker voor f 740 per jaar, gedurende 6 jaren een
perceel weiland in d' Ampte, groot 2.70.30 bunders,
werd voor f 350 per jaar opgehouden.
Den 22 is te Zwolle een afdeeling Overijael der
vereeniging het Nederlandsehe rundvee-stamboek op
gericht.
Eduard Bamberg heeft den 22 na GOjarige dienst
op 70jarigen leeftijd het tooneel verlaten.
Deu 23 is te Haarlem nog aanbesteed 1". het
onderhouden van en bet doen vaa eenige herstellingen
en vernieuwingen aan de gebouwen van het Paviljoen
Welgelegen te Haarlem in 1887 en 1888, geraamd
op f 5400. Laagste inschrijver de beer J. 8. van Velt-
huijsen te Haarlem voor f 4872 962°. idem aan
's rijks kweekschool voor vroedvrouwen te Amsterdam
in 1887 en 1888 geraamd op f 2225. Laagste in
schrijver de heer J. Oldigs te Amsterdam voor f 1753;
3°. idem aan de leerschool en de teekenschoolbe-
hoorende bij de rijks kweekschool voor onderwijzers te
Haarlem in 1887 en 1888, geraamd op f 1910. Laagste
inschrijver de hear B. Hagen Ie Haarlem voor f 1725.
Te 's Gravenhage is den 23 eene commissie ge
vormd voor de feestelijke viering van 's Konings 70
verjaardag.
De gemeenteraad van Amersfoort heeft den 23
besloten tot aankoop van een terrein aan den Leusder-
berg onder Leusden, groot ongeveer 850 bunders, voor
70000 en dit aan het rijk aftestaan voor schiet- en
oefeningsterrein voor infanterie.
Den 23 is te Schagen in het openbaar verpacht
de inning der marktgelden gedurende 1887 met
dezen uitslag van paarden en runderen f 644
door W Plukkervan schapen en lammeren f 501
door C. Raven va n varkens en biggen 45 door L.
Hornongvan kon ijnen, gevogelte enz. door W. Wit
5; van de belasting der schapenhokken door C Ra
ven f 461.
De gemeenteraad van Ziandam heeft den 23 goed
gekeurd de door burg. en weth. voorgestelde dading
met den gezagvoerder A. Hastie van bet stoomschip
Runo, volgens welke die gezagvoerder f 870 aan de
gemeente betaalt en de gemeente afziet van haren eisch
tot schadevergoeding, als gevolg van do aanvaring van
dat stoomschip togen hanepoot No. 8.
Den 23 heeft te Medemblik door het bestuur
der lokaalspoorweg-maatschappij „Hollands Noorder
kwartier" de herbestediiig plaats gehad van het iD orde
maken der aardenbaan enz. van de lijn Medemblik
Hoorn volgens het gewijzigde bestek, waarbij vele leve
ringen aan de maatschappij zelve zijn gebleven. Van
de 20 inschrijvers was de heer A. J. Schouten te Gouda
de laagste voor f 75 364. Hoogste inschrijving ƒ130499.
Den 23 is het driejarig onderhoud van den straat
weg te Zaandijk aanbesteed aan den heer P. Vens te
Zaandam voor f 2500 en dat van de echutsluis, ophaal
brug enz. aan Gebroeders Vredenduin te Zaandijk; voor
f 985.
Sedert Augustus was door de („gereformeerde")
kerkmeesters, belast met bet beheer der Nieuwe Kerk
te Amsterdam in overleg met den koeter dier kerk
alleen overdag een bewaker in de consistoriekamer
geplaatst. Toen deze den 21 des morgens zijn post
wilde beiresken ward hij niet toegelaten. De koster,
de heer Kurres had aan de drie kerkmeesters schrif
telijk berient, dat hij hen niet meer erkende en hunne
bovelen niet meer kon opvolgen.
Den 23 is te Monnikendam bij herstemming tot
lid van den geneenteraad gekozen de heer A. Wijkerke.
De u eren A Bosch en A Graaf te Helder waren
den 24 voor f 21080 laagste inschrijvers bjj de te Zwolle
gehouden aanbesteding vau het onderhouden der rijks
werken en het uitvoeren van onderscheidene werken,
gedurende 1S87, 1888 en 1889 op bet eiland Schokland.
Het gerechts .of te Amsterdam heeft den 24 het
vonnis der arr. rechtbank aldaar, waarbij Portuijn en
van der Stadt wegens het drukken en verspreiden van
opruiende biljetten in Juli I I. ieder tot 6 maanden ge
vangenisstraf veroordeeld waren, bevestigd, komende in
mindering van den straftijd het voorarrest van 70 en
71 dagen. Tegen deze uitspraak is dadelijk cassatie
aangeteekend.
Benoemd bij kon. besluit van den 26 met ingang
van 1 Januari in 's rijks krankzinnigen gesticht te Me
demblik tot huismeester C. C. Bremer, tot huismeesteres
zijne echtgenoote C J. Bremer, geboren Terpstra;
tot hoofdopziehteres D. W. Keur tot opzichteres der
waseh W. E. Lindeloo tot boekhouder C. Schenkius.
Te Scheveniugen is den 26 na een laagdurig
lijden overleden de heer J. Dirks, hoofdingenieur van
den waterstaat en oud-lid der 2e Kamer voor Amsterdam.
Op de openbare vergadering vaneen te Hengeloo
den 26 gehouden socialistèncongresalwaar ongeveer
200 personen tegenwoordig waren is het woord ge
voerd door Bennink, Domela Nieuwenhuis en Fortuin.
Toen laatstgenoemde spreker beleedigende taal uitte
verklaarde de burgemeester, die met eenige politie
agenten de vergadering bijwoondezulke taal niet te
dulden en tegen hem procesverbaal te zullen opmaken.
Daar niemand meer wilde spreken, ging de vergadering
rustig uiteen.
Beroepen bij de ned. herv. gemeente te Groot-
schermer ds. J. A. King te Hekelingen.
Van wege de Noord- en Zuidhollandsehe redding
maatschappij is eene belooning van f 155 uitgereikt
aan hen die bij de stranding in de Noordergronden
van het engelsche schip Brambletye met de redding
boot de bemanning redden.
Regenten van de Louisa-stiohting te 'a Gravenhage
hebben eene prijsvraag uitgeschreven voor het maken
van plannen voor den bouw vaa een gesticht, bestemd
voor de verpleging van 16 jongens en 16 meisjes, n:et
te bovengaande de som van f 65000 voor het goed
gekeurde plan is f 500 en voor het daarop volgende
f 300 uitgeloofd. De ontwerpen worden ingewacht
vóór 15 Maart 1887 en moeten voorzien zijn van
een correspondentie adres.