No. 54*. Negen en tachtigste Jaargang. 1887. V R IJ D A G 6 MEI. TWEEDE BLAD. Prijs der gewone Advertentiën: t ALKMAARSCHE COURANT. Deze Courant wordt Dinsdag-, Donderdag- en Zaterdagavond uitgegeven. Abonnementsprijs per 8 maanden voor Alkmaar f 0,80 j franco door hat geheele Rijk f 1, De 3 nummers f 0.06. Per regel f 0,15. Groote letters naar plaatsruimte. Brieven franco aan de Uitgevers HEBMs, 008- TBB ZOON. VERGADERING VAN DEN RAAD DER GEMEENTE ALKMAAR. (Vervolg van het eerste blad.) IA Nader schrijven van Jan Holland, waarbij bij o. a. te kennea geeft, het genomen besluit te hebben verwacht. Hij verklaart verder1°. dat hjj zoodra mogelijk de goedkeuring der betrokken besturen op bet uitgewerkte plan voor zijn atoom- tramlijn zal aanvragen tn die goedkeuring ter inzage zal zen den; f». spoedig de bewijzen te zullen toonen, dat door de verschil lende betrokken besturen, eigenaars, beheerders enz. der wegen vergund is om de wegen voor den aan te leggen tramweg in gebruik te nemen; 3». zeer waarschijnlijk eerstdaags de stofie- ïüke bewijzen, zoowel voor de uitvoering als de exploitatie va* het werk, te kunnen geven door te beginnen met den aan leg der lun Gastricum—Egmond aan Zee4 dat weldra twee ingenieurs der bekende bank uit Belgie naar Holland zullen komen om de ljjn op te nementea einde spoedig gereed te kunnen zyn. Voor kennisgeving aangenomen, na de mededeeling van den Vsorzitter, dat bjj met een dier ingenieurs een onderhoud heeft gehad. 15 Adres van de heeren Jos. de Kuyper te Rotterdam en jhr J H. van Reigersberg Versluys, directeur der Gooiscne stoomtram te Watergraafsmeer, concessionarissen voor de naau- leg van stoomtramwegen van Alkmaar naar Oosthuizer. en van Purmerend naar Hoorn, waarbij zg mededeelen, dat zij in hunne pogingen tot verkrijging van het voor den aanleg dier wegen benoodigde kapitaal steeds stuiten op de omstandigheid dat de gemeenten, waardoor de lyn zal gaan, in geen enkel opzicht ondersteuning gevendat hun op nieuw door geldschieters gewezen is op de noodzakelijkheid van geldelijken steun in den vorm van gedeeltelyken rente-waarborg van de zijde der be trokken gemeentendat zij naar aanleiding daarvan dien rente- waarborg vragendaarby als grondslag nemendedat volgens de uitgewerkt* plannen, welke zjj bereid zijn over te leggen, eene som van t 742.500, overeenkomende met 16500 per myl, voor den aanleg noodig is; dat die waarborg tot een bedrag van ten hoogste 3 pet. zou dienen voor 5 achtereenvolgende jaren, aanvangende met den dag, waarop de tramweg op het geuied der betrokken gemeente voor het publiek wordt opengesteld en zich voor elke gemeente zou bepalen tot het kapitaal, beaoodigd om de onderneming op haar gebied in exploitatie te brengen; dat in het ongunstigst* geval in het bedrag van 22475 (O pet. van f 742.500) door elke gemeente het volgende zou moeten wor den betaald waarin Rente- waarborg. 1361,25 470,25 866,25 2648.25 11236,60 495,— 618,75 <r 3836,25 742,50 waarin te leggen Aanleg- mglen. kapitaal. Alkmaar 2.750 45375 Oudorp 0.950 9 15675 Oterleek 1.750 9 28875 Sohermerhorn 5.350 9 88275 Beemster 22.700 9 374550 Oosthuizen 1.000 9 16500 Avenhorn 1.250 9 20625 Berkhout 7.750 9 127875 Hoorn 1.600 9 24750 samen 45 t 742.500 22275,- Zjj verzoeken dien rentewaarborg te verleenen. Gesteld in handen der vaste commissie van financiën om bericht en raad. 16. Adres van de heeren C. Bosman en Mr. A. P. da Lange, luidende: Aan den Gemeenteraad van Alkmaar. De ondergeteekenden hebben zich sedert geruimen tijd onledig gehouden met plannen tot verbetering van de communicatie tusschen Alkmaar en Hoorn, zijnde tevens, in meer ruimen zin de verbetering van de ge meenschap tusschen het oosten en het westen der provincie. Bij hun onderzoek is gebleken, dat die verbetering niet te verkrijgen is door het leggen van tramrails op een der bestaande wegen. De bestaande wegen toch zijn, noch de kortste, noch de meest doelmatige, loopende door de meest bevolkte centra; zij zijn als toevallig ontstaan, dewijl in vroegere eeuwen de bestuurderen van dit gewest met het oog op de toenmalige bekrompene opvatting van het stede- luk marktwezen, het tot stand komen van goede land en waterwegen tusschen de beide steden meer tegen hielden dan bevorderden. Aanvankelijk scheen eene tram verbindingwaarbij gedeeltelijk gebruik werd gemaakt van bestaande wegen (den weg door Berkhout en den Huigendijk), terwijl een nieuwe weg tusschen Berkhout en Rustenburg was ontworpen, kans van slagen te hebben. De plannen van de ondergeteekenden vonden zooda- nigen finantiëelen steun, dat zij er zich van verzekerd konden houdendat eene maatschappij tot aanleg en exploitatie met voldoend kapiiaal zich zoude vormen, om deze verbinding tot stand te brengen, zoodra de noodige vergunningen van de betrokken besturen ver kregen zouden zijn. De ondergeteekenden ondervonden evenwel èn van het gemeentebestuur van Berkhout èn van het polder bestuur van den Heer Hugowaard eene weigering. Zij hebben geen moeite gedaan om die besturen op hun besluit te doen terugkomen. Want ook aan hen, voor gelicht door de heeren J. D. Evers, eerst aanwezend ingenieur der staatsspoorwegen te Hoorn en W. Nivel, ingenieur van den Gelderschen lokaalspoorweg, die hunne zeer gewaardeerde hulp als technici hebben ver leend, bleek bij het onderzoek van den weg in bijzon derheden, dat de bestaande wegen smal, onregelmatig bebouwd, aangelegd op zeer ongelijk niveaublijvende bezwaren voor eene goede regelmatige exploitatie zouden opleveren. Daarmede was dan het oorspronkelijke tramwegplan veroordeeld. De aangewende moeite en tijd zijn evenwel geenszins verloren, want de onmogelijkheid om zelfs met gedeel telijke gebruikmaking van bestaande wegen eene tram- verbinding tusschen Alkmaar en Hoorn te makenis daardoor zonneklaar aangetoond. De vraag is zuiver ge steld geworden: of de verbinding met Hoorn blijft zooals die is, eene slechte trekvaart, voor het personen verkeer nauw voldoende rijwegen en voor liet goederen verkeer den omweg over Zaandamóf men make een lokaalspoorweg, waarvoor het terrein moet worden onteigend. Iets anders is niét mogelijk. Allen, die met de ondergeteekenden van oordeel zijn, dat eene verbeterde communicatie met Hoorn voor deze stad eene levensvraag is, moeten in .het tot stand ko men van een lokaalspoorweg het eenig bereikbare middel zien. Van zoodanigen lokaalspoorweg, aan de beide uit einden aansluitende op de bestaande staatsspoorwegen, leggen de ondergeteekenden hierbij een avant-projet met begrooting over. Voor de juistheid der ramingen staan de namen der ontwerpers borg. De heer eerst-aanwezend ingenieur Evers heeft door zijnen werkkring in Noord-Holland die ondervinding van dit speciale terrein verworven, die aan dergelijke ramingen de grootste mate van betrouw baarheid geeft. Het spreekt evenwel van zelf, dat de kosten voor de daarstelling van een lokaalspoorweg, afgescheiden nog van den aankoop van den benoodigden grond, verre overtreffen de kosten, benoodigd voor een trambaan, en dat ook de exploitatie met kostbaarder materieel enz. meerdere uitgaven vordert, daar het publiek aan een lokaalspoorweg hoogere eischen van snelheid, regel matigheid en comfort stelt, dan aan een tram en ook de wet den ondernemer meerdere en kostbaardere ver plichtingen oplegt. Daarentegen staat dan, dat een lokaalspoorweg, meer dan een tram, diensten bewijzen kan aan het groote verkeer en een schakel kan zijn in het net onzer spoor wegen; eene zaak van uitnemend belang met het oog op het zich meer en meer ontwikkelend verkeer met Friesland en Groningen over de lijn Enkhuizen—Stavoren. Geheel Noord-Holland tot aan Uitgeest en zelfs een gedeelte van Zuid-Holland over Haarlem vindt in den lokaalspoorweg Alkmaar—Hoorn de kortste en minst kostbare route. De mogelijkheid bestaat, dat de meerdere ontvangsten van een lokaalspoorweg op zullen wegen tegen de meerdere uitgaven en de personenbij wie de onder geteekenden voor hunne plannen finantiëelen steun vonden, hebben zich met de ondergeteekenden verbonden om het benoodigde kapitaal voor den lokaalspoorweg, zooals die volgens bijgaande bescheiden is ontworpen, te verschaffen. De ondergeteekenden verklaren zich bereid om aan den Raad, in meer vertrouwelijken vorm, het bew\js te leveren, dat het benoodigde kapitaal is verzekerd. Zooals hierboven is gezegd, betreft dit het kapitaal, benoodigd voor de daarstelling van den lokaalspoorweg AlkmaarHoorn, afgescheiden van de gelden, benoo digd voor den aankoop van grond, de onteigeningskosten, die op nevensgaande begrooting zijn uitgetrokken voor 317jOÜO, Hetzjj den ondergeteekenden geoorloofd te zeggen, dat de ontwerpers met het oog op den finantiëelen uitslag der in ons land bestaande tramwegen, zooals die blijkt uit de beurskoers der aandeelen, veel ver trouwen moeten stellen in de toekomst der provincie en in de toename van het verkeer, om het zoo belang rijke kapitaal bijeen té brengen voor den bouw van een lokaalspoorweg, die door den aard van het terrein vele en kostbare kunstwerken eischt en waarvan de opbrengsten geheel onzeker zijn. Verder kan echter de meest optimistische beschou wing niet gaan, en de kosten der onteigening kan de onderneming niet dragen; zal de lokaalspoorweg tot stand komen, dan moet een bedrag, gelijkstaande met die kosten, uit subsidiën worden gevonden. De tijd schijnt voor goed voorbij, dat de Staat der Nederlanden zijn spoorwegnet uitbreidt en de belang hebbenden zonder eenige opoffering in het bezit stelt van nieuwe verbindingen. Acht men thans nieuwe hulp middelen voor het verkeer noodig, men zal zich opoffe ringen moeten getroosten. De ondergeteekenden achten den ontworpen lokaal spoorweg die ten goede komt aan allen, die belang hebben bij eene kortere verbinding tusschen Oost en West, voor een groot deel provinciaal belang. Maar zij meenen redenen te hebben om aan te ne men dat op het besluit van het provinciaal bestuur van grooten invloed zijn zal de wijze, hoe zich de onmiddel lijk belanghebbenden tot deze onderneming stelien. De onmiddellijk belanghebbenden worden in de eerste en voornaamste plaats vertegenwoordigd door het ge meentebestuur van Alkmaar. Van oudsher is het de tactiek der regeerders van Alk maar geweest om de welvaart der ingezetenen te be hartigen, door krachtigen steun te verleenen aan de daarstelling en verbetering der gemeenschapswegen en ware het voorbeeld dezer gemeente door hare Noord- hollandsche zusteren op even consequente wijze gevolgd, dan zoude vermoedelijk niemand het hebben gewaagd, den strijd aan te binden tegen de van oudsher bestaande Waagrechten. Die politiek te vervolgen ook thans nog met daden te toonen, dat Alkmaar met ruimen blik zijne belangen en die zijner landelijke omgeving erkent en bevordert, ook buiten zijne grenzen, schijnt de aangewezen weg om haar goed recht te handhaven. Het zal wel overbodig zijn voor uwen Raad aan te toonenvan hoe overwegend belang een lokaalspoorweg naar Hoorn voor deze stad is. In de laatste jaren hebben zich hier belangrijke in- dustriën ontwikkeld en deze zijn een onmisbaar element geworden voor den bloei der gemeente, maar op den duur is de nijverheid zoodanig afhankelijk van de ver keerswegen, die de grondstoffen aanvoeren, en waarmede hare producten verzonden worden, dat geene gemeente zich kan vleien op industrieel gebied zich te ontwik kelen, zelfs niet te houden, wat zij eenmaal heeft, in dien zij niet zorgt ten aanzien van hare verkeerswegen iedere concurrentie te kunnen weerstaan. Alkmaar heeft alles ten aanzien van het verkeer in de richting van het Noorden en het Zuiden, maar het Oosten der provincie is voor hare fabrieken en haar handel als gesloten en de aanvoer tot hare markten is van die zijde beperkt en onvoldoende. Met dezen lokaalspoorweg kan Alkmaar een cen traal punt worden, een hoofdstation in het spoorweg verkeer. Van den Helder tot Leiden, misschien tot den Haag, is de ontworpen weg voor het geheele weste lijk deel der beide provinciën de aangewezen verbinding met Friesland en Groningen; zonder dezen spoorweg loopt Alkmaar gevaar een der vele levenlooze stations te worden op den weg naar den Helder. Het is waar, dat de ingezetenen eener gemeente weinig direct voor deel hebben van het 'groot getal passagiers, dat voorbij haar stations-gebouw trekt. Maar indirect zijn die voor deden van nauw te schatten waardel Die vele treinen geven gelegenheid tot verzendingen in allerlei richtingen en op ieder uur, en vormen te zamen een der levens voorwaarden voor eene gemeente, die prijs stelt op industrie en handel, en die bestaat door hare markten. De ondergeteekenden aarzelen niet als hunne over tuiging uit te spreken, dat zonder deze verbinding de markt te Purmerend thans reeds in meerdere opzichten gunstiger gelegen is dan Alkmaar; met dezen spoorweg zal Alkmaar boven Purmerend het groote voordeel heb ben van een kruispunt te zijn uit iedere richting even gemakkelijk bereikbaar. Het offer, dat evenwel van deze gemeente gevraagd wordt, is niet onbelangrijk. Zooals reeds is gezegd, zijn de onteigeningskosten ge raamd op f 317,000. Indien Alkmaar genegen werd bevonden bij wijze van subsidie één vijfde deel dier dier kosten bij te dra gen, dan vleien zich de ondergeteekenden, dat het meerdere door hen zal worden verkregen van elders. Natuurlijk zoude de raming daarbij beschouwd moeten worden als een maximum, en de gemeente in evenre digheid zooveel minder moeten betalen, als de werke lijke kosten van onteigening zullen blijken beneden het geraamde cijfer te zijn. De ondergeteekenden gelooven niet, dat daarmede op de gemeente een te groote last zoude worden gelegd. De finantiën der gemeente verkeeren in gezonden toestand, op de geldieeningen ten laste der gemeente worden jaarlijks belangrijke bedragen afgelost, zoodat zonder twijfel, zonder verhooging van belastingen, de gemeente dit offer aan de welvaart harer ingezetenen en harer omgeving brengen kan. Het is op deze gronden, dat de ondergeteekenden, zich uitdrukkelijk bereid verklarende tot verdere mon delinge en schriftelijke toelichting en tot nader overleg omtrent voorwaarden en bijzonderheden, zich wenden tot den gemeenteraad van Alkmaarmet verzoek hun voor den aanleg van een lokaalspoorweg Alkmaar Hoorn, op de wijze als omschreven in bijgaand project, eene subsidie te verleenen tot een bedrag van hoogstens een vijfde deel der kosten van onteigening. Gesteld in handen van de Kamer van Koophandel en fabrieken en van de commissie van financiën, om be richt en raad. 17. Verzoek van J. Emmerig om vergunning tot bet afvoe ren van vuil- en hemelwater uit het perceel op Öcharloo wijk E No. 297 door steenen ouizen naar het geineenteriool. Gesteld in handen van Burg. en VV eth. om bericht en raad. 18. Brief van het r. k. parochiaal armbestuurwaarbij het mededeelt, dat, wanneer men de verplegingskosten zijner armen in het gasthuis over de laatste 10 jaren gemiddeld neemt (zijnde een bedrag van f 145 89 per jaar), men geene juiste opvatting erlangt van hetgeen dit armbestuur thans voor zijne armverzorging uoodig heelt; dat bij splitsing van dat tijds verloop de cijfers duidelijker spreken ten bewijze van de belangrijk hoogere uitgaven van de laatste jaren, daar de eerste 5 jaren gemiddeld slechts f 63 76 per jaar voor gast- buisverpleging aangeven, terwijl in de laatste 5 jaren gemiddeld per jaar f 228.02 verschuldigd was; dat volgens een overgelegd ui; treksel uit de rekeningen der laatste jareu het getal bedeelden van 1)0 tot 98 is geglommen, de vaste inkomsten gelgk zjjn ge bleven eu deze met de nog al bclangryke i-uitei gewone liefdadige bydrageu der geloofsgenooteu met in staat zijn bij eene geringe bedeeling een tekort te verhoeden. Het ermbestuur aobt zioh al zoo verplicht midde.en te beramen ooi zjue uitgaven in te

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1887 | | pagina 5