1887. KLARA MILITSJ. No. S7. Negen en tachtigste Jaargang VRIJDAG 13 MEI. Verbinding Alkmaar-Hoorn, een cisch des tijds. Prijs der gewone Advertentiën FEUILLETON. Novelle van I. S. TOERGÉNJEF. 7) ALKMAARSCHE COURANT. Deze Conrant wordt Dinsdag-, Donderdag- en Zaterdagavond uitgegeven. Abonnementsprijs per 3 maanden voor Alkmaar f 0,80franco door het geheele rijk f 1, De 3 nummers f 0,06. IAr. ix~\ Per regel f 0,15. Groote letters naar plaatsruimte. Brieven franco aan de Uitgevers HEEMs. COS- TEE ZOON. BURGEMEESTER en WETHOUDERS van ALKMAAR noodigen dringend eigenaren of bewoners van perceelen aan de Langestraatdie voornemens mochten zijn, hunne perceelen van gas of duinwater te voorzienuitde aansluiting aan gas- of waterleiding zoo spoedig mogelijk te doen plaats hebben met het oog op de vernieuwing der straat. Burgemeester en Wethouders voornoemd, Alkmaar, A. MACLAINE P0N1. 11 Mei 1887. De Secretaris, NUHOUT VAN DER VEEN. BURGEMEESTER en WETHOUDERS van ALKMAAR brengennaar aanleiding van art. 11 van het reglement be treffende de kamers van koophandel en fabrieken, vastgesteld bij koninklijk besluit van 9 November 1851 (Staatsblad No. 142), gewijzigd bij dat van 11 Augustus 1859 (Staatsblad No. 80) en 12 Juli 1873 (Staatsblad No. 108), ter kennis van de be langhebbenden dat op Woensdag 1 Juni 1887, des morgens van 10—1 ure, ten raadhuize der gemeente de verkiezing zal plaats hebben van een lid voor de kamer van koophandel alhier, in vervanging van den heer P. Kool J Cz., die als zoodanig zijn ontslag heeft ge nomen. Burgemeester en Wethouders voornoemd, Alkmaar, A. MACLAINE PONT. 11 Mei 1887. De Secretaris, NUHOUT VAN DER VEEN. JAN JONKEE, laatste woonplaats Akersloot, wordt verzocht ter secretarie dezer gemeente zich aan te melden. Den 30 November van dit jaar zal het 25 jaren geleden zijndat het „Comité voor den Noord-Hol- landschenFrieschen Spoorweg" zijn eerste aanvrage om voorloopige concessie voor een spoorwegverbinding van Friesland met Noord-Holland den toenraaligen Minister van Binnenlandsche Zaken toezond. In het volgende jaar1863 werd dit plan nader omschreven en meer bepaaldelijk concessie aangevraagd voor een spoorweg van Leeuwarden naar Alkmaar, namelijk voor een spoor weg uitgaande van het station van den staatsspoorweg te Leeuwarden en langs Sneek loopende naar Stavoren, met een stoomvaart van Stavoren op Enkhuizen en een spoorweg van Enkhuizen over Hoorn naar Alkmaar. De staatsspoorweg in Noord-Holland bestond nog niet; de richting van dien spoorweg van Alkmaar tot Amsterdam was nog niet bepaald. Daarom vroeg het comité voor het geval dat de staatsspoorweg in Noord- Holland van Alkmaar laDgs de Zaanstreken naar Am sterdam mocht worden aangelegd en het IJ zou wor den overbrugdtevens voorkeur voor de concessie tot den aanleg van een spoorweg ten oosten van het Noord-Hollandsch Kanaalvan Hoorn tot aan de overbrugging van het IJ bij de Willemsluis. De onderneming scheen aanvankelijk gelukkig te zullen slagen. Onderhandelingen met de toen bestaande (Uit het Eussisch.) „Maar ik heb ze gezien", dacht Arétof bij zichzelf. - Alleen in den laatsten tijd vervolgde Kupfer merkte ik een groote verandering bij haar op zoo ver velend als zij daar Btond, zoo stil, in een heel uur krseg men er geen woord uit bij haar. Ik vroeg haar al eens Heeft iemand je ook beleedigd, Katharina Semjonowna Daar kende ik baar karakter wel voor een beleediging kon zij niet verdragen Ze zweeg en daarmee basta Zelfs het succes op het tooneel vroolijkte haar niet op; het kon bonquetten regenen geen glimlach kwam er voor den dagNaar den gouden inktkoker heeft zjj één keer gezienmaar van ter zijde Zii klaagde dat de tegenwoordige rolzooals zij die opvattehaar niets aanstond. En het zingen verwierp zij geheel en al. Ik ben er de schuld van vrind 1 ik heb haar toeD oververteld, dat je in haar geen school vondt. Maar met dat al waarom zij zich vergiftigd heeft is onbegrijpelijk En hoé heeft zij zich vergiftigd In welke rol had zij het meeste succes Aratof wilde wel is waar te weten komen, in welke rol zij de laatste maal was opgetreden doch hij vroeg maar wat anders. Naar ik mij herinner, in de „Groenja" van Ostrowski. Maar ik zeg je nog eensniets van liefdesgeschie denissen Bedenk alleen dit zij leefde bij haar moeder in huisje weet het is zoo'n koopmanshuisin iederen hoek een kastje met heiligenbeeldjes en een lampje ervooreen hitte om te stikken het riekt er „Algemeene Maatschappij van Handel en Nijverheid" schenen tot een goed einde te zullen leiden, totdat die maatschappij in financiëele moeielijkheden geraakte en weldra bezweek. De bandelscrisis van 1866 en de oorlog van 1870 belemmerde verder de pogingen van het comitédat intusschen zich den tijd ten nutte had gemaakt om de noodige opmetingen te laten doen, het plan in kaart te brengen en een vertrouwbare begroo ting van kosten te maken. De richting van den staats spoorweg in Noord-Holland was inmiddels vastgesteld. In de plaats van een overbrugging van het IJ was de droogmaking van het IJ gekomen. De staatsspoorweg zou van Amsterdam over Zaandam en Uitgeest naar Alkmaar loopen. Het comité vroeg daarom in 1872 opnieuw concessie aan voor dezelfde spoorwegen, thans zóó gewijzigd dat de lijnen van Hoorn zouden loopen naar Alkmaar en over Purmerend naar Zaandam, om aldaar aan te sluiten aan den staatsspoorweg. Deze spoorwegen zijn bijna alle aangelegd evenwel niet door de zorg van het comité van 1863 en 1872 maar door den Staat. Men spoort thans van Leeuwarden over Sneek naar Stavorenvindt daar de boot naar Enkhuizen en spoort verder van daar over Purmerend en Zaandam naar Amsterdam. Alleen de spoorweg van Hoorn naar Alkmaar ont breekt. De kortste verbinding tusschen Friesland en Noord- Holland met een zee-traject van een enkel aar is tot stand gekomen maar zij gaat buiten Alkmaar om. Alkmaar is buitengesloten heeft van dien spoorweg geen voordeel en zal moeite hebben om in den wedstrijd met de gemeenten die door dezen spoorweg in gun stiger toestand zijn gekomen, zijn tegenwoordigen rang te bandhaven. Hoorn en Purmerend hebben veel ge wonnen Alkmaar won niets. Moet dat zoo blijven Het gebrek aan middelen van gemeenschap tuBschen het oostelijk en het westelijk deel van Noord-Holland is inderdaad voorbeeldeloos. Niet alleen de spoorweg ontbreektmaar evenmin bestaan er goede land- en waterwegen. Eerst te Zaandam komen de beide spoor- weglijnen in Noord-Holland tot elkander en tusschen Alkmaar en Hoorn vindt men niets anders dan ge brekkige rijwegen en een trekvaart die nog op twee plaatsen is afgebroken. Naijver tusschen de besturen van het oostelijk en het westelijk deel der provincie heeft dien toestand doen ontstaan en meermalen opzet telijk bestendigd. Toch men gevoelt hetmoet hij voor de ontwikkeling van handel, nijverheid en verkeer en bij gevolg voor de algemeene welvaart dezer pro vincie van zeer nadeeligen invloed zijn. Wat het markt bezoek bij een betere gemeenschap zon winnen ligt voor de hand. De nijverheid was vroeger te Alkmaar onbeduidend maar daarin is verandering gekomen, en wij hopen hartelijk dat de industrie zich hier voor goed heeft gevestigd zich hier thuis zal gevoelen en zich meer en meer zal uitbreiden. Van marktbezoek en winkelnering alleen kan onze stad op den dnur niet zuur in de bezoekkamer, eenige stoelen aan de wanden> bestoven venstersen komt er een gastdan zucht de vrouw des huizes alsof er een vijand aankwam. Hoe kan daar nu iets inkomen van hofmakerij en amonrsP Gewoonlijk liet zij ze op zijn beat toe. Eene ferme dienstmeid een gezonde tante in een katoenen sarafau (19), met een figuur van belang, posteert zich aan den ingang van de voorkamer en brult je aan Waarnaartoe? Neen, ik begrijp bepaald niet, waarom zij zich vergiftigd heeft. Het bewijst, dat het leven haar verdroten heeftdas besloot Kupfer philosophisch zijn betrachtingen. Arétof zat met gebogen hoofd. Kan je me het adres geven van dat huis in Kazanj zeide hij eindelijk. Jawel; maar wat heb je daaraan Of wil je daar een brief heen schrijven Misschien wel. Nujij moet het weten. Alleen antwoordt de onde je niet, want ze kan lezen noch schrijven. Of het moest zijn dat haar zusterOhaar zuster is een verstandige vrouwMaar ik ben toch verbaasd over je, vriend! Vroeger zoo'n onverschillige kalmte... en nu zoo'n belangstelling 1 Dat komt alles van dat een zelvige leven Aratof antwoordde niets op deze opmerking en ging heennadat hij het kazansche adres gekregen had. Toen hij naar Kupfer gingteekende zijn gezicht onrust, ontsteltenis, verwachting... Na ging hij met gelykmatigen stapmet neergeslagen oogen met den hoed op het voorhoofd gedruktschier alle voorbij gangers die hij tegenkwam volgden hem met nieuwsgie riger blikken maar hij merkte geen voorbijgangers heel anders als op den boulevard „Ongelukkige Klaraonverstandige Klara klonk het in zijn binnenste. (19) lang kleed dat de boerinnen dragen, van voren met een rjj knoopen vastgemaakt. bestaan. Zal echter de hoop op een zich uitbreidende en bloeiende industrie en tevenB op een meer omvat- tenden handel met het grootere en rijkere oostelijk deel der provincie worden verwezenlijkt dan moet Alkmaar daarmede in betere verbinding staan. Maar wij bezigen overbodige woorden. Van hetgeen wij betoogen is ieder reeds sedert lang reeds sedert jaren overtuigd. Nadat het uitzicht op den aanleg van een spoorweg tusschen Hoorn en Alkmaar door den staat was vervlogen heeft men ook te Alkmaar inge zien dat men zelf do hand aan het werk moest slaan. Hierover was men bet eens, dat er een stoomtramdienst tusschen de beide steden moest worden geopend en aan plannen daartoe heeft het niet ontbroken. In de laatste vergadering van den gemeenteraad komen echter twee mannen, aan wier ernstige begeerte om een tram verbinding tusschen oostelijk en westelijk Noord-Holland tot Btand te brengen zeker niemand zal twijfelen ons mededeelen dat men van dat plan moet afzien. En waarom Een tramweg moet worden aangelegd op bestaande wegen men kan hier en daar voor een klein gedeelte waar de bestaande weg onbruikbaar is een lastige bocht moet vermeden, of voor een onvermijdelijke bocht voor den tram meer ruimte noodig iseen stuk grond aankoopen of doen onteigenen maar dat moet zeldzame uitzondering blijven en mag geen regel worden. Anders kan de stoomtram geen rekening maken. Van aan te koopen of te onteigenen grond kan een beter, een voordeeliger gebru'k worden gemaakt dan voor den aanleg van een tramweg. Moet men den grond beta len dan maakt men een spoorweg. De heeren C. Bosman en Mr. A. F. de Lange komen den gemeenteraad mededeelen, dat de bestaande wegen ongeschikt zijn voor den aanleg van een tramweg. Zij zijn te smal, te onregelmatig en liggen op te ongelijke hoogte. Zij zijn daarenboven niet de kortste weg en loopen niet door de meest bevolkte streken. Eén plan scheen nog lang uitvoerbaar. Gedeeltelijk zou men van den bestianden weg door Berkhout en van den Hui- gendijk gebruik maken, maar tusschen Berkhout en Rustenburg zou een nieuwe weg moeten worden aan gelegd. Het geld voor dit plan was gevonden men moest alleen nog de vergunning hebben van het ge meentebestuur van Berkhout en het polderbestuur van Heer Hugowaard om de bestaande wegen te mogen gebruiken. Beide besturen weigerden de gevraagde vergunning te verlsenen. De ondernemers vroegen de voorlichting van mannen die wel door ieder als des kundigen zullen worden aangemerktvan den eerst- aanwezenden ingenieur der staatsspoorwegen te Hoorn en en den ingenieur vau den Geldersohen lokaalspoorweg, en beiden oordeelden de bestaande wegen ongeschikt. Dat de oudernemers na deze voorlichting hunner eigene raadslieden geen moeite hebben gedaan om de besturen van Berkhout en den Heer Hugowaard van de ongegrond heid hunner bezwaren te overtuigen is te begrijpen. Maar wat nu dan Moet de grond voor den weg betaald worden dan X. Den volgenden dag echter bracht Ardtof vrij rustig door. Hij kon zioh zelfs aan zijn gewone bezigheden overgeven. Alleen dithetzij hij met iets bezig was betzij in zijn vrijen tijdonophoudelijk dacht hij aan Klaraaan hetgeen Kupfer hem den vorigen avond gezegd had. Het is waar, zijne gedachten waren even eens van vreedzamen aard. Het scheen hem toedat dat vreemde meisje hem uit een psychologisch oogpunt interesseerdeals een soort raadselover welks op lossing bem opgelegd was zijn hoofd te breken. Zij is met een actrice in betrekking weggeloopen, dacht hij bij zich zeiven, „zij heeft zich onder de bescherming der vorstin gesteld, bij wie zij woonde, naar het schijnt en niets van liefdesgeschiedenissen? Dat klonk niet waarschijnlijk Kupfer zegttrots Maar ten eerste weten wij (Aratof had moeten zeggenhebben wij in de boeken gelezen „weten wij, dat trots samengaat met een lichtzinnig gedrag; en ten tweede hoe heeft zij, die trotsch was, een rendez-vons kunnen voorstellen aan een man, die haar met minachting kon bejegenen en bejegend had en dat nog al op een publieke plaats op den boulevard Daar kwam Aiétof de geheele scene op den boulevard voor den geest en hij vroeg zich afOf hij Klara waarlijk met min achting bejegend hadP Neen, besloot hij Dat was een ander gevoel van een kwalijk begrip van argwaan ten slotte „On gelukkige Klara klonk het hem opnieuw in het hoofd, Wel ongelukkig, besloot hij weder... Dat is het geschiktste woord. Maar wanneer het zoo is ben ik onrechtvaardig geweest. Zij heeft terecht gezegd dat ik haar niet begreep. JammerZulk een misschien merkwaardig wezen is zoo dicht langs mij gegaanen ik heb er geen partij van getrokkenik heb haar van mij gestooten Nu 't doet er niet toe... Een geheel leven ligt nog vóór mij. Wie weet of er nog niet zulke ontmoetingen voorkomen.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1887 | | pagina 1