Den 18 hield de heer Cremer zijne interpellatie over den
toestand van het Centraal-station te Amsterdam in verband met
de overkapping. Hij stelde de drie volgende vragen
1°. Is er reeds een nieuw plan vastgesteld om te voorzien
in de overkapping van het Centraalstation te Amsterdam
2°. Zoo jakan worden medegedeeld, wanneer het werk zal
worden aangevangen en tegen welk tijdstip de voltooiing van
den kap en de indienststelling van het station kan worden
te gemoet gezien
3°. Zoo neen, zal er spoedig eene beslissing worden genomen
In de toeliehting wees hij op bet gebeurde tijdens de April
feesten ten bewijze van het onhoudbare van den toestand. Het
nieuwe stationsgebouwdat 1 2,500,000 kost, staat renteloos.
Acht jaar sukkelde men reeds met een houten loods en het
werd dus tijd, dat er een einde kwam aan dien voor het ver
keer en de veiligheid treurigen toestand
De minister van waterstaat zag geen reden voor
de hoog opgezette inleiding. Iedereen begreep het gewicht van
de zaak en eene eenvoudige vraag aan den minister was alleszins
gewettigd. Veor eenige dagen hfd bij een plan ontvangen
betreffende de steunpunten van de overkapping en een ontwerp
over de uitvoering van het werk. Alvorens hierover te beslissen
wilde hij hooren de exploiteerende maatschappij. Hij had haar
uitgenoodigd tot bespreking. Buitendien wachtte hij op de
uitkomsten van het onderzoek van een tweede planeenige
dagen geleden aangeboden en dat hem oppervlakkig voorkwam
een alleszins ernstig onderzoek te rechtvaardigen. Eene be
slissing kon dus spoedig verwacht worden. Bij de daarna
gevolgde bespreking bleef de heer Cremer op spoed aan
dringen terwijl de heer van K e r k w ij k opkwam tegen het
aanhouden van het bureelpersoneel, waardoor de werken niet be
spoedigd werden.
Daarna volgde het voorstel der commissie omtrent de inlich
tingen op het adres van den heer Salomon betreffende het beheer
van het gesticht «de Kruisberg"om den minister van justitie
dank te zeggen voor de gegeven inlichtingen en deze aan te
nemen voor kennisgeving.
Zonder hoofdelijke stemming werd op voorstel van den heer
Schimmelpenninck van Nijenbeek de beraadsla
ging geschorst en den minister vanjustitie verzocht,
de door hem deels onder geheimhouding staande de zitting overge
legde stukken in handen eener commissie te stellen. Die stukken
waren een proces-verbaal van verhoor van genoemden Salomon,
door den voorzitter en den secretaris van het college van re
genten opgemaakten een brief van den procureur-generaal
mr. de Meijier te Arnhem. In dien brief werd o. a. gemeld
dat, als er zich al eenige gevallen van onzedelijkheid hadden
voorgedaan, hij toch overtuigd was, dat de bewering van den heer
Salomon, dat de Kruisberg eene kweekschool van onzedelijkheid
en ontucht is, overdreven is. Daarentegen was bij zijn onderzoek
geblekendat de heer Salomon zeer lastig en ongelijk vau
humeur wassteeds vloekte en geen blijk gaf van doorzicht.
Bij het wetsontwerp tot onteigening van den spoorweg Crom-
voirt's Hertogenbosch werd op het eenig artikel een amen
dement voorgesteld door de heeren van Kerkwijkvan der
Sleijden en van der Goes, om den aanleg te beperken tot den
spoorweg Zwaluwe's Hertogenbosch, aansluitende aan de be
staande lijn UtrechtBokstel. In verband met den gewijzigden
toestand, die ontstaan zal door de Maasmondverlegging, zou het
overig deel van het ontwerp belangrijke vereenvoudiging kunnen
ondergaan, waartoe de regeering te zijner tijd de noodige voor
stellen zou kunnen doen. Bij de toelichting van dit amendement
bleek, dat voor het oogenblik twee miljoen uitgespaard zouden
worden, terwijl na de Maasmondverlegging op eenvoudiger wijze
de zaak kon geregeld worden. Dit door de heeren van der
Schrieck, Vos deWael, van Baar, van den
B o r c h en den minister van waterstaat bestreden
amendement werd aangenomen met 38 tegen 22 stemmen, waarna
het gewijzigde ontwerp aangenomen werd met 43 tegen 16
stemmen.
Ten sldtte was aan de orde de overeenkomst met de firma
Rothschild over de conversie. De commissie stelde voor
den minister van financiën dank te zeggen voor de mede-
deelingen.
De heer Gildemeester verklaarde niet tot dankzegging te
kunnen besluiten. Op de vraag der Kamer om inlichtingen ten
vorigen jare, weigerde de m i n i s t e r overlegging der over
eenkomst met Rothschild geslotenverklarendedat hij
onder alle omstandigheden door die overeenkomst gebonden
was. In de Eerste Kamer is later geblekendat bij slechts
voor 100 miljoen gebonden wasbij daling der koersen beneden
dat bedrag zou hij echter tot niets meer gebonden zijn geweest. Het
geluk heeft den minister gedienddoch het had ook anders
kunnen zijn.
De minister van financiën verklaart gezegd te heb
ben, dat Rothschild onder alle omstandigheden door de over
eenkomst gebonden wasdoch hij heeft niet gezegdvoor het
voile bedrag van 338 miljoen.
De heer Gildemeester doet uitkomen, dat de minister
in de Eerste Kamer anders gesproken heeft dan in de Tweede.
Ware hij lid der Eerste Kamer geweest, hij zou nooit voor de
conversiewet gestemd hebben.
De minister van financiën ontkentdat hij heeft
gezegddat het syndicaat aan zeker bedrag gebonden was.
Hij heeft nooit bedoeld te zeggendat het syndicaat voor het
volle bedrag gebonden was. Dergelijke misleiding zou beneden
de waardigbeid der regeering zijn.
Het voorstel der commissie wordt daarna aangenomen. De
Kamer ging uiteen tot den 23alsdan is aan de orde hoofd
stuk 8 der grondwet.
Bij kon. besluit van den 6 (Staatsblad No. 86) ia
met wijziging van een vroeger besluit bepaalddat bij
den aanvang der 325 Staatsloterij bet nommer van het
lot, op elk bewijs van 'fjj aandeel in een lot der staats
loterij, zal worden gedrukt met eene roode kleur op
azuré lijnenterwijl overigens het vroeger vastgesteld
model van kracht blijft.
De Algemeene Synodale commissie der ned. herv.
kerk heeft deD 11 aan alle kerkeraden eene aanschrij
ving verzonden, waarbij zij, in ervaring gekomen, dat in
onderscheidene gemeenten allengs groepen zich vormen
van lidmaten en leden der ned. herv. kerk die zich
uitgeven soms met een kerkeraad aan het hoofd, voor
gereformeerde (doleerende) gemeentenin ernstige
overweging geeft, om de lidmaten in dat geval, wegens
gebleken ontrouw aan vroeger gedane beloften ter
zake van verstoring en rustvolgens het Reglement
van Opzicht en Tucht te ontzetten van hun lidmaat
schap en daarna zoodra die uitspraak kracht van
gewijsde bekomen heeftaangaande hen en de overige
leden volgens art. 3 Alg. Eegl. een wettig besluit te
nemen dat zijdoor woord of daad getoond hebbende
zich af te scheiden niet meer tot de Nederlandsehe
Kerk behooren.
Den 12 zijn te Wageningen de statuten vastge
steld der Yereeniging voor oud-leerlingen der rijks
landbouwschool. Het hoofddoel dezer vereeniging is
1°. de leden in staat te stellen, door bemiddeling van
het bestuur, van elkander inlichtingen in te winnen en
zoo voordeel te kannen doen met de ervaring in ver
schillende deeleu des lands in den practischen landbouw
opgedaan 2°. proefnemingen te bevorderen en vragen
betreffende akkerbouw veehouderij zuivelbereiding en
andere afdeelingen van het landbouwvak op te lossen
zullende de leeraren der rijks landbouwschool uitge
noodigd wordenraad en hulp te verleenen om de
proeven op degelijke grondslagen nit te voeren; 3°. voor
leerlingen die eene der afdeelingen van de rijks land
bouwschool hebben doorloopen en lid wenschen te wor
den des gevraagdbetrekkingen bij den landman op
ie sporen of bij landbouwers geschikte plaatsing te
zoeken ter voltooiing hunner practische vorming. De
algemeene vergaderingen zullen zooveel mogelijk ge
houden worden bij tentoonstellingen congressen enz.
De eerste zal gehouden worden te Haarlem tijdens het
aanstaande congres.
Bij kon. besluit van den 14 is de majoor-intendant
bij de mil. adm. van het leger in Nederl. India de
heer H. J. K. van den Bu3sche benoemd tot lid der
Algemeene Rekenkamer aldaar.
Den 14 is aan den Zwaagdijk onder Hcogkarapel
een kind van M, Keizer door een rijtuig overreden en
aan de gevolgen overleden.
De tooneelspeler Tourniaire is den 14 geheel
hersteld in zijn gezin teruggekeerd.
- Den 16 zijn van Leeuwarden 60 stuks best rund
vee, allen ingeschreven in bet friesehe rundveestam
boek of volbloed afstammelingen van ingeschreven vee,
onder geleide van een boerenzoon, die reeds eenigen
tijd in Noord-Amerika werkzaam geweest wasnaar
Amerika verzonden.
De gemeenteraad van Hoorn heeft den 16 afge
wezen het verzoek van de heeren Jos. de Kuyper en
jhr. J. H, van Reigersberg Versluijs om gedeeltelijken
rente-waarborg voor den aanleg van stoomtramwegen
van Alkmaar naar Oosthaizen en van Purmerend naar
Hoorn; vastgesteld bet kohier van den hoofdelijken om
slag, dienst 1887, op /'22329.11%en dat van het straat-,
brand- en lantaarngeld op 10646.10 en eene com
missie benoemd naar aanleiding van een verzoek van
95 ingezetenenom de oprichting eener kamer van
koophandel en fabrieken te bevorderen, om na te gaan,
of zulk eene instelling al dan niet wenschelijk is.
De minister van financiën heeft den 16 in de
2e Kamer medegedeelddat de ontworpen regeling
betrekkelijk het pensioenfonds van burgerlijke ambte
naren aan de verschillende hoofden van de departemen
ten van algemeen bestuur ter kennisneming toege
zonden was.
Den 16 is te Amsterdam aanbesteed het veran
deren en uitbreiden van den onderbouw met het maken
en weder opruimen van eene hulpbaan met hulpbrug
het opboogen en verbreeden van het spoor en het wijzi
gen der spoorinrichtingen alsmede het plaatsen en
leveren van een plaatijzeren bovenbouw alles met bij-
behoorende werken voor eene spoorwegdraaibrug over
de Schiedamsche Schie te Schiedam in 2 perceelen
geraamd voor perc. 1 op f 90000, voor peic. 2 op 28000.
Van 31 inschrijvers was laagste inschrijver voor beide
perceelen de heer H, Wienhoven te Schiedam voor
f 101.390.
-De kiesvereeniging Burgerplicht te Amsterdam
heeft den 16 na uitvoerige bespreking van de beurs-
plannen, waarbij vooral de heer de Krujff de handelingen
van het gemeentebestuur teu nadeele van de ontwer
pers en de bouwkundigen in het algemeen afkeurde
zich vereenigd met de motie van den heer Vóute
strekkendedat de gemeenteraad goedvindewegens
het plaatselijk en geldelijk b.zwaar van het aanhangige
beursplan, de bestaande beurs, behoudens noodzakelijke
verbeteringen voorioopig te bestendigen.
Uit het jaarverslag der stoomvaartmaatschappij
Nederland blijktdat de reizen der schepen in 1886
een voordeelig saldo opleverden van f 424.888, terwijl
verschillende baten en het saldo van 1885 25516
beliepen. Er bleet' 150.000 minder over van de vracht
en reizigers dan in 1885 wat geheel te wijten is aan
het zeer verminderd personenvervoer. Hoewel het goe
derenvervoer meer bevredigende uitkomsten gaf zoo
hadden de schepen toch nog geene volle ladingen op
de uitreizen werd de ledige ruimte aangevuld met steen
kolen voor eigen gebruik doch op de thuisreizen was
het dikwijls zeer bezwarend. De assurantie eigen risico,
die over 1885 ruim f 200.000 tot de winst-rekening
bijdroeg leverde over 1886 geen bate opdaar de
aanvaring der Prins Hendrik ter reede van Aden, die
het verlies van dat stoomschip ten gevolge zal hebben,
geene uitkeering van verdiende assurantie-premie toe
liet. Op de stoomschepen is 310.517 en op de in
richtingen aan de Handelskade 11170 afgeschreven.
De winst- en verliesrekening sluit met een batig slot
van 2845, zoodat geen dividend kan worden uitgekeerd.
De reizen waren voorspoedig tot November, toen de
aanvaring der Prins Hendrik plaats had. Blijkens
onderzoek is het schip door het zwellen der lading
zoodanig ontramponeerd dat het vermoedelijk moet
verkocht worden. Aan assurantie tegen risico draagt
de maatschappij 271.635, waarvan aan geboekte premie
194.212 afgaat, zoodat 77.423 uit het assurantie-
reservefonds werd bijgepast. Dat fonds bedroeg op 31
Dec. j.l. 672.577 de gewone reserve 87.856. Het
ondersteuningsfonds voor het personeel, waaruit 3868
is uitgekeerd, bedraagt f 46.405, De schepen staan te
boek voor 5.867.400de magazijn-rekening voor
518694de steenkolen-rekening voor f 358550.
Te Hoogvliet zijn 9 koeien aan loodvergiftiging
gestorvende mest op het land waar zij graasden
was afkomstig van de mestfaalt van een schilder.
Op de door Ged. Staten van Eriesland vastgestelde
lijst van hoogstaangeslagenen in 'a rijks directe belastin
gen verkiesbaar tot leden der Eerste Kamerkomen
109 personen voor. De hoogste aanslag is die van den
heer J. Bieruma Oosting te Oranjewoud, voor 8026.71$;
de laagste die van den heer G. van Asperen te Warga,
voor f 651.65$.
De Westlandsche Stoomtramwegmaatschappij keert
over 1886 4 pet. uit. Uit het verslag blijktdat de
exploitatiekosten sedert de verbreking der overeenkomst
met den Hollandschen spoorweg aanmerkelijk verminderd
zijn in 1884 bedroegen die kosten f 33714,64 en in
1886 onder eigen beheer 24,844,64%.
Te Valkenbnrg is n eene bestuursvergadering
der vereeniging het Geuldal met algemeene stemmen
beslotenin den zomer van 1889 den 50 gedenkdag
te vieren van de vereeniging voor goed van Limburg
met Nederland. E"- is eene commissie benoemd tot het
beramen van een plan van feestviering.
Uit het jaarverslag van het Nederlandseh Genoot
schap tot zedelijke verbetering van gevangenen blijkt
dat het ledental geklommen is van 2507 tot 2613,
de pogingom vrijdom van briefport voor het genoot
schap te verkrijgen, mislukt is, en in het geheel voor
gevangenen en ontslagenen 12825 besteed werd. Met
voldoening wordt gewezen op de zegepraal van het be
ginsel door het genootschap steeds verdedigd en nu
ia het nieuwe strafwetboek gehuldigd, dat de strafruimte
eene gelegenheid moet aanbieden tot zedelijke beterschap
en dat een strafvorm die deze belemmert of belet
in zijn grond en wezen onzedelijk is. De algemeene
vergadering beantwoordde met algemeene stemmen, uit
gezonderd de afdeeling Alkmaarbevestigend de door
het hoofdbestuur aan de orde gestelde vraag, of en in
hoeverre het op den weg van het genootschap ligt, zijne
zorg uit te strekken over voorwaardelijk in vrijheid ge-
stelden, welke in art. 15 en volgende artikelen van het
wetboek van strafrecht genoemd worden. Aan het be
stuur werd overgelaten maatregelen te nemen tot her
ziening van het reglement te dien opzichte.
- De Rotterdamsche suikerraffinaderij keert over
1886 15% pet. uit, Zij verkocht 23 588.797 p. suiker.
De Maatschappij tot exploitatie van staatsspoor
wegen keert over 18 8 6 47/s pet. uit tegen 47/io pet.
in 1885.
- Het van gemeentewege ontworpen beursplan te
Amsterdam alsmede de ontwerpen, bekend onder de
motto's U en het Wapen van Amsterdam met het
rondsehrift„In hoe signo floresco", zijn van den 16
kosteloos voor het publiek ten toon gesteld in de zal en
van het voormalig Museum van der Hoop, ingang
Slijkstraat.
Het schriftelijk deel van het examen ter verkrij
ging van de hoofdakte heeft in 1887 plaats op 21 en
22 Juni; de mondelinge examens vangen den II Juli
aan te Breda Arnhem 's Gravenhage Amsterdam
Leeuwarden en Zwolle. Voor Amsterdam zijn benoemd:
tot lid en voorzitter der commissie, mr. J. Gardenier,
schoolopziener in het district Amsterdam tot leden
J. Schippers hoofd eener lagere school te 's Graven
hage E. Terwey onderwijzer van de kweekschool
voor onderwijzers te Amsterdam S. C. Rademaker
hoofd eener lagere school te RotterdamA. Op de
Laakid. te NoordwijkA. L. Roest, id, te Am
sterdam H. Bijlevelddirecteur eener bijzondere
kweekschool voor onderwijzers te Amsterdam; W. de
Vletter hoofd eener lagere school te 's Graven
hage J. Wuyater, id. te Leiden; H. Verhagen, id.
te Amsterdam S. Posthumusid. te Gouda B. W.
Wierink, onderwijzer aan de kweekschool voor onder
wijzers te Amsterdam tot leden-plaatsvervangers E.
van Everdingen, hoofd eene lagere school te Delft
I. D. van Wijk id. te Leiden.
Uit het technisch verslag der Holl. Spoorweg
maatschappij over 1886 blijden o. a. de volgende bij
zonderheden.
Op den 81 December 1886 bestond het personeel van
Directie „beweging en vervoer" uit 84 van stations-
en treindienst uit 801van goederendienst nit 385
ambtenaren en beambten.
Het getal ongevallen, door treinen aan personen ver
oorzaakt, bepaalde zich tot twaalf, waarvan tien met doo-
delijken afloop.
Vervoerd werden 7.272.045 reizigersals le klasse
799,099, 2e klasse 1,753,529 en 3e klasse 4.739,417
tegen prijzen lager, dan voor enkele reis vastgesteld
le klasse 360,227, 2e klasse 763,789 en 3e klasse
2.094.843samen 3.218,959 reizigers, dat is 73,593
meer dan in 1885.
Het goederenvervoer bedroeg 1,242,006,680 P., als
bagage 6.668,200 bestelgoederen 24 655,320 ijlgoede
ren 19.222,450 en vrachtgoederena. stukgoederen
55,775,730, b. wagenladingsgoed 1,135,684.980 P.
Het aantal vervoerde levende dieren rij- en voer
tuigen en rollend spoorwegmateriëel bedroeg respective-
lijk 192.043, 1300 en 85 stuks; het aantal overgebrachte
berichten per telegraaf 72.341, tegenover 70,834 in 1885.
De opbrengsten van het vervoer met inbegrip van ver
schillende booten en telegraaf bedroegen f6.899.705.73%,
zijnde eene gemiddelde opbrengst per dag van ƒ18.903.30.
Daarvan bedroeg het reizigersvervoer f 4.116.756.77%,
als le klasse 769.325.65%, 2e klasse 1,369.427.15%,
3e klasse f 1.968,003.96%. Het goederenvervoer
f 2.180.700.87 en de opbrengst van den telegraaf
f 11.947.05%.
Op 31 December waren aanwezig 171 locomotieven
voor hoofdlijnen en 144 tenders. Het aantal rijtuigen
en wagens van verschillende klassen beliep 497, tegen
491 in 1885, en dat der bagagewagens enz. 1521, tegen
1486 in 1885.
Te Texel is de onderlinge slachterij bij aandeelen
van f 10 bj gebrek aan voldoenden steun weder op
geheven.
De maatschappij tot exploitatie van het Bible-
Hotel keert 1886 f 35 per aandeel uit.
De koninkljke Eabriek van stoom- en andere
werktuigen te Amsterdam verdiende in 1886 aan werken
en overeenkomsten f 181785 en aan diversen ƒ881; de
rente-rekening herstellingen onderhoud algemeene
kosten enz. beliepen f 181.106zoodat het verlies
cijfer op 1 Januari van f 223.925 op 31 December
tot f 222.364 teruggebracht was. In het verslag wordt
met genoegen op dezen eersten stap op den goeden weg
gewezen en de hoop genit, dat nu het keerpunt bereikt is.
Door de vroeger opgedane ervaringen is de fabriek thans in
staat gesteld, eene flinke opdracht voor suikermachinerieën
in den vreemde te aanvaarden, welke tot het loopende
boekjaar behoort. De fabriek begon het jaar 1886
met 920 werkliedenwelk aantal tot 960 steeg en
daalde tot 650 in November, een cijferwaarbij de
algemeene kostenaan de uitgebreide inrichtingen ver
bonden niet meer gedekt werden. Aan materieel