ü"lu Het vergaan van de „W. A. Scholten." lEtltQV&ttsche ö«dcftfea. allerlei. ÜtutS' et» fHftae ïSïb«ie-tctit«ïu T>' Ti' If/.. Den 20 is te 's Gravenhage overleden de heer H. J. baron Taets van Amerongen van Wondenberg, gene raal majoor van den Grooten Stat van het leger, chef van het dienstdoend militair huis des Konings en dienst doend adjudant van Z. M. den Koning, aan de gevolgen van een ten zijnen huize ontstanen, doch zeer spoedig gebluschten brand. De mannen-zangvereeniging „Richard Hol" te Uitgeest heeft afgezien van het voornemen om deel te nemen aan den zangwedstrijd te Utrecht, op 26 en 27 Nov. a.s. Te 's Gravenhage hebben eenige aanzienlijke dames een bazaar gehouden ten voordeele van het kinderzie kenhuis en de zendelingen in Indiëwelke ongeveer f 16000 heeft opgebracht. Het stoomschip W. A. Scholten kapitein Taat, van de Noord-Amerikaansche-Stoomvaartmaatschappij den 19des morgens ie 7 uren met 160 reizigers en 54 man der bemanning van Rotterdam naar Nieuw- York vertrokkenis den 19 des avonds ongeveer 10 uur, op drie mijlen van Dover, tijdens een dikken mist, aangevaren door de Mary Rosa van Hartlepool. Hoe wel de bemanning hare tegenwoordigheid van geest be hield en dadelijk de booten ia orde bracht kon zij het niet verder dan tot twee booten brengen daar de boot begon te zinken en zoo snel zonk dat aan de redding der overigen niet te denken viel. Voor zoover bekendzijn 85 menschen gered. Daar de kapitein dadelijk vuurpijlen afgeschoten hadkwam de Ebro welke in de nabijheid wasonmiddellijk ter hulp. Het schip dat de aanvaring deed vervolgde zijnen weg. Het casco en de inventaris waren voor f 350 000 ver zekerd by verschillende maatschappijen aan de beurs te Rotterdam De lading was zeer kostbaar en wordt geschat op ongeveer 1800 pakken tabafi aan boord ieder pak geldt f 500 a 600. De mail is niet gered. De N. Rott. Ct. meldt omtrent de ramp nog Wy verlieten Rotterdam den negentienden 's morgens; alles giDg wel tot 's avondstoen het stoomschip zich bevond op ongeveer elf mijlen afstand van South- sandshead-vuurschip. Destijds was het weder na de mistigheid opklarende en de zee kalm. De W. A. Scholten stoomde langzaam voort, na eenigen tijd gean kerd te hebben. Plotseling zagen wij een stoomer in het verschiet, zijdelings op ons afkomen. Wij vertoonden de ankerlichten. De kapitein der Scholten deed alles om eene aanvaring te vermijden, door den koers te wijzigen, te laten fluiten enz., maar te vergeefs. Wij hadden 215 passagiers aan boord waaronder 130 tusechendeks- reizigers. Slechts weinigen waren op het dek tijdens de aanvaringmaar de kapitein en de scheepsofficiers bevonden zich op de scheepsbrug. De meeste passa giers zaten koutendlezend of spelend in de salon. Enkelen hadden de kajuiten opgezocht. Nauwelijks vond de aanvaring plaats, welke een gat van acht voet breedte maakte in het scheepsbeschot, of eene paniek ontstond onder de passagiers, welke de kapitein en de scheeps officieren te verge fs trachtten te kalmeeren. De Schol ten bad acht reddingbooten benevens twee redding- vlotten van de reddingbooten bleken er maar twee beschikbaardoor het overhellen van het schip. De Scholten zonk ongelooflijk snel, binnen vijftien of twintig minuten met de voorsteven het eerst. De passagiers hadden den tijd reddinggordels om te doen maar de meesten schenen te verbijsterd. Vóór de Scholten met den achtersteven hoog in de lucht, zonk, liet de kapitein noodseinen en stoomgefluit hooren, hetgeen de aandacht trok van het stoomschip Ebro welks gezagvoerder terstond behalve reddingslijnen een groote deklading hout liet werpen in het koude water, waarin tailoozen verkleumden lagen te worstelen. Sommigen overleden op de Ebro tengevolge van do doorgestane koude terwijl anderen geruimen tyd noo- dig hadien om bij te komen. Tailoozen konden de reddingslijnen niet beetpakken door verkleuming. Tot zoover bet verhaal van den scheepsdokter. De Ebro bleef tot Zondag ochtend voortkruisen op de plaats der ramp. Toen niemand meer ziende, stoomde zij naar Dover. Hier rapporteerde zij dat de W. A. Scholten in den grond gevaren was door een onbekend stoomschip, hetwelk in plaats van bij te staan, eenvoudig doorging. Dit verhaal vindt bevestiging in hetgeen de schipper van een logger uit Hastings rapporteert. Hij zegt dat de vreemde stoomer, vermoedelijk de Rosa Mary, van Hartlepool, onderweg naar Saint-Zazaire, zijne netten stuk voer, waarop de logger hem achterna zeilde, om zich van den naam te vergewissen. Terwijl hij dat deed, vond de aanvaring plaats, Daarentegen houdt de gezag voerder der gisteren middag te Dover binnengekomen Rosa Mary vol, dat de vreemde stoomer invoer op de Rosa Mary, terwijl deze geankerd lag. Het staat in elk geval vast, dat de Rosa Mary ernstige schade heeft beloopen, zoodat zij nauwelijks drijft, terwijl de aard van de schade nauwelijks overeen te brengen is met de getuigenissen der officieren van de Scholten. De schouwing der aan gespoelde lijken vindt morgen te Dover plaats, waar de hollandsche vice-consulde stedelijke overheid en particulieren de overlevenden zeer liefderijk verplegen. Verschillende passagiers leggen ongunstige verklaringen af nopens den toestand der Scholten toen deze zonk. Volgens den passagier Charles Miles, heerschte er eene schromelijke verwarring en gebrek aan tucht. De rei zigers moesten de bemanning helpen in het nederlaten der reddingbooten, die van de davids losgehakt moesten worden, daar de katrollen weigerden. Er heerscht veel geheimzinnigheid nopens de oorzaken der noodlottige aanvaring. Da geredde officieren der Scholten getuigen overeenstemmend dat de boot aan gevaren werd te Werken. Miles beweert verder dat de noodpeilen te laat opgingendat de hollandsche matrozen ruw te werk gingen enkel bedacht op zelf- reddingzelfs vrouwen terzijde duwend. Een matroos ontgriste hem zijn reddingsgordel. De meeste buiten- landsche passagiers zijn verdronken. De hoofdmachi nist der Scholten dreef drie uren rondalvorens opge nomen te worden door de engelsche stoomboot Lechmere, onderweg naar Bilbao, die hem bij Newhaven aan land zette. De masten der Scholten zijn duidelijk van Dover zichtbaar. Het wrak ligt gevaarlijk voor de scheepvaart. Op de kaden te Dover heerschte gisteren de grootste opgewondenheid. Er varen loodsbooten tussehen het wrak en den walwelke deelen der lading en ook nog lijken aanbrengen. Deze laatste liggen thans alle uit gestald in eene loods, behooreude aan de onderzeesche telegraaf-kabel-maatschappy in afwachting van de lijk schouwing. Nog slechts weinige lijken zijn herkend. Velen der bemanning zijn gered, evenzoo alle engelsche passagiers van welke er trouwens slechts acht of negen op de boot waren. De kapitein is verdronken met den eersten stuurman en de eerste hofmeesteres. Alle geredden beschrijven de verwarring en de paniek aan boord na de aanvaring als verschrikkelijk. De groote koude scheen alle pogingen om zich te redden onmo gelijk te maken. Te Dover heerscht de overtuiging, dat de Scholten geheel vrij van blaam is. De Indépendance behelst een telegram, waarin me- dedeelingen van twee passagiers zijn opgenomen die de ramp overleefden. Do heer Abbleby vertelt, dat des avonds te tien uren, kort nadat de reizigers naar hunne hutten waren gegaan een geweldig kraken werd ge hoord. De Scholton was aan stuurboord aangevaren en het schip zonk loodrecht. Vreeseliike tooneelen hadden plaats. Moeders hielden hnnne kinderen geklemd in de armen; kreten en snikken weerklonken; geknield werd hardop gebeden. Twee van de vijf sloepen konden slechts in zee worden gebracht; aan de passagiers werden alle reddinggordels, welke aan boord waren, uitgereikt, maar er waren er niet genoeg. Sommige passagiers, met red dinggordels aan kwamen weder boven en zijn gered. Den vorigen namiddag hadden eenige zich vermaakt met het aandoen van die gordelszij dachten niet dat zij die eenige uren later noodig zouden hebben. Een ander geredde de heer Stempney vertelt dat de kapitein van de Scholten dadelijk na de aanvaring vuurpijlen liet afsteken. Dit trok de aandacht van de Ebrowelke tot vier uren 's morgens op de plaats van het onheil bleef om de schipbreukelingen op te nemen. De heer Stempney redde z'ch in eene der twee sloepen. Onderweg zag hij vele ongelukkigen met de golven worslelenmaar het was onmogelijk hen te hulp te komen, want de sloepen waren reeds meer dan vol en liepen gevaar te zinken. Wat de Scholten aangaat, deze ging in minder dan twee minuten naar beneden. De correspondent der Indépendance seinde uit Dover, dat de geredde matrozen verklaren, dat de Scholten, op het oogenblik toen de botsing plaats greep stopte en het anker uitwierp, wegens den mist. Op den kapitein van de Rosa Mary zou dus de geheele verantwoordelijk heid voor de ramp neerkomen. De correspondent van dje N. R. Ct. te Londen seinde den 21 De gezagvoerder en de eerste stuurman van het stoomschip Rosa Mary houden beiden vol dat hun ge ankerd schip door eenen onbekenden stoomer werd aangevaren, die terstond doorstoomde, zonder zich te bekommeren over het lot van de Rosa Mary. Beiden beweren dat zij vruchteloos noodseinen deden; dat bun bodem slechts door aanhoudend pompen drjjvend ge houden kon worden. De kapitein van het houtschip Ebro rapporteert, dat, toen hij aankwam op de plaats des onbeils, hij eene luide ontplolfing hoorde. Onmiddelijk daarna zag hij het stoomschip W. A. Scholten voorover zinken. Tot dusverre blijft het cijfer der geredden ongeveer tachtig, zoodat minstens honderd dertig moeten ver dronken zijn. Onder de nog niet gevonden lijken is dat van den kapitein. Dat van den eersten stuurman is aangespoeld en werd bij de heden aangevangen lijk schouwing door den tweeden stuurman herkend. De andere een-en-twintig aangebrachte lijken, waaronder vijftien van vrouwen, werden slechts gedeeltelijk herkend. ^Behalve de tweede officier, legde ook de hofmeester Hnlsinga heden getuigenis af tot het herkennen der lijken. De oorzaken der ramp zijn bij het onderzoek nog niet aan de orde geweest. De schipbreukelingen, waarvan de meesten geheel zonder middelen zijn, blijven voorloopig te Dover, tot de verwachte aankomst van eenen vertegenwoordiger der N. A. Stoomvaartmaatschappij uit Rotterdam. De dikke nevel, die voortdurend over het Kanaal hangt, belemmert het verdere onderzoek van het werk. Het Sailorshome te Dover, waar de meeste schipbreu kelingen gehuisvest zijn, blijkt te klein om zoovele personen langer op te nemen, maar het bestuur wed ijvert met de bevolking van Dover om de ongelukkigen te verzorgen. Verscheidene lijken zijn ook te Deal en te Ramsgate aangespoeld. Naar ik verneem is door het ministerie van koop handel een gerechtelijk onderzoek aangaande de ramp bevolen. De correspondent van de Indépendance schrijft van 21 November Dover (9 uur v. m.). De kapitein van de Rosa Mary beweert, dat de Scholten hem heeft aangevaren, doch de geredde schepelingen vaa de Ssholten houden vol dat het omgekeerde bet geval is. De visschers te Hastings bevestigen dit en zeggen dat de Rasa Mary eerst in hunne netten geloopen isen terwijl hij trachtte zich daarvan vrij te maken, tegen de Ssholten aan is geloopen. Dit schijnt ook hieruit te blijken dat men netten aan de voorsteven van de Rosa Mary heeft zien hangen. Deze is zwaar beschadigd te Dover binnengekomen. Londen (2 uur u. m.). Te Deal zijn weder twee lijken aangespoeld. De heer Robsondie gered is verklaart dat er 800 reddicgsgordels aan boord waren, doch dat de meeste met het schip gezonken zijn. Dj groote mast van de Scholten steekt met hoog water ver boven den zeespiegel uit. De kapitein van de Ebro verhaalt, dat toen hij op eenen afstand van 110 ellen de Scholten genaderd was, het dek van dit schip gesprongen is. Dinsdag 22 November. Dovee, De geredde schipbreukelingen van de „Schol ten" zonden een adres van dankbetuiging aan de over heid voor de vriendelijke hulp. Pabijs. De president Grévy ontving heden den heer Brissondie verklaarde dat alle partijen hierin over eenkomen dat er geen ministerieele, maar eene presi- dentskrisis is. In het zweedsche reddingsleger heeft te Stockholm dezer dagen eene groote mobiliseering plaats gehad. Generaal Booth kwam daar n.l. aan om een revue over de troepen te houden. Bij al het belachelijk vertoon waarmede de optochten van het leger des heils ge paard gaan, schijnt het zich toch tegen alle verwachting te versterken en in Zweden niet het minst. Volgens een bericht van den generaal wappert thans de banier van het reddingsleger in 25 verschillende landen en prediken zijne zendelingen zijn evangelie in 23 talen. Er zijn 227 corpsen, die voor hun eigen onderhoud zorgen en 5700 officieren waarvan de helft vrouwen zijn, worden door het leger onderhouden. De religieuse courantenlectuur van het reddingsleger bestaat uit 23 bladen, die met een oplaag van 600.000 exemplaren worden verspreid. Reeds in het jaar 1900 moet het leger volgens de verwachtingen van den generaal zijn aangegroeid tot drie millioen soldaten 100.000 officieren 40 000 corpsen en twee tot drie millioen bloed- of vechtsoldaten. Bij de den 22 ten stadsbuize door burgemeester en wethouders gehouden openbare aanbesteding van de levering van: a. 150,000 straatklinkermoppen, Rijn- of Vechtsteen Waalvorm geraamd op f 15 per 1000 b. 140,000 Ben-Ahin keien, ten behoeve van het onder houd der straten en wegen in de gemeente, geraamd op ƒ80 per 1000 is perceel a gegund aan G. J. Key- zer, steenfabrikant te IJselstein voor f 15,15 de 1000 stuks en perceel b. aan Ernest Janssen, exploitant van steengroeven te Luik (Belgie) als 128,000 tegeu f 62.40 en 12.000 tegen f 92 per 1000 stuks. Voor de levering van boomen en gewassen was van 5 inschrijvers Adrianus Ouwerkers boomkweeker te Boskoop de laagste voor 398,39. BURGERLIJKE STAND. GETROUWD. 20Nov Petras Nagel en Johanna lansen. Ane Rentenaar en Elbregt Klomp. Arie Reijmerink en Anna Geer- truida Hazes. GEBOREN. 18 Nov. Gouke, Z. van Reijer Geus en Rinske de J°Qg- 21 u Pieter, Z. van Jan Twisk en Maartje van der Meer. 22 Pieter, Z. van Pieter Kom, en Leentje Bijl. OVERLEDEN. 20 Nov. Lubbert Goeree19 j. wonende te Horsten, gemeente Onstwedde. 21 Willem Predrik dn Groix^ jjHj AMSTERDAM. Nederland, Cert. N. W. Schuld dito, dito dito, dito pCt 2» 8 dito, Oblig Italië, Inschrijving 1861/81 Oostenrijk, Obl. in pap. tl. 1000 Mei-Nov. dito, dito Febr.-Ang. dito, zilver Jan.-Juli dito, dito April-Oct. Portugal,Obl. Buit. 1858/80 Rusland, Ob. Hen 0.1198/1815 ƒ1000 Jau. Cert. Insch 6e serie 1855 Z.R. 500 Ap.-Oct 5 Obl. 1864 Amst. 1000 April-Oct5 dito, 1866 dito, 1877 20-100 Jan.-Juli5 dito, Oostersche Leening 2e serie5 dito, 1873 gecons. 50-100 Juni-Dec. 5 dito, 1860 2e leening 100 dito 1876 gecons. 50-100 Apr.-Oct. 4J dito, 1880 gecons.ZR.125-625 18 Mei-13Nov.4 dito, 1867/69 20-100 Mei-Nov4 dito, in goud 1883- Spanje, Obl. Buit. Perpetuele4 dito, dito Binn. dito 4 Turkije, gepriv. Oblig5 dito, Geconverteerden Ser. D dito, id. C Egypte, Obl. leeuing 18764 Mexico, Obligatiën 18518 dito, dito 1864 Peru, Oblig. leening 1870 geregist6 dito dito, 1872 id5 Venezuela, Obligatiën 18814 Nederland, Koloniale Bank Aandeel.I..... dito, dito Oblig5 dito, Ned. Ind. Handeleb. Aand dito, N. Centr. Spoorw. Aand. f 250 dito, dito gestemp. Oblig.... f285 Italië, Zuid-Ital. Spoorweg Obl3 Polen, Wars.-Weenen Aandeel Rusland, Gr. Sp.-Maatsch. Aand5 dito, Hypoth. Obligatiën3 dito, il. 4y dito, Baltische Spoorw. Aand8 dito, Jeles-Griasi Oblig5 Jelez-Orel dito 5 Orel-Vitebak Oblig5 Poti-Tiflis Oblig. f 10005 dito, dito, dito, dito, Transcaus Spoorweg Oblig., dito, Z.-W. Spoorw. Aand. 100-1000 5 Amerika, Buff. Phil. C. v. A., m. Storting. dito, Cleveland, Akron Shares dito, Denv. Rio-Grande dito dito, Illinois Centr. Cert. v. Aand.... dito, Louisv. en Nasbv. Cert. v. Aand. dito, Miss. Kans. Texas Aand dito, dito, Alg. Hyp. Obl5 dito, N.-York Erie West. Sp. Aand. dito, Ontario Cert. Comité bewijzen dito, iVabasb St. L. en Pac. Ct. v. Aand. Canada-South Cert. v. Aandeel Nederland, Stad Amsterdam f 1003 Hongarije, Theiss Spoorweg4 Oostenrijk, Staatsl. 1854 4 dito, dito 18605 dito, dito 1864 dito, Stad Weenen 1874 RnBiand, Staatsleening 18645 dito, dito 1866.....5 Turkye, Spoorweg leeuing3 21 Nov. 731/4 8 U/u 98'/,, 98', 91 64% 641/, 65", 65%. 55»/,, 100'/, 81"/,. 100 99»/,, 97'/, 50%, 93'/4 91 86% 75 81%. lOl'/s 63 lt 60 67% 13»/,. 73% 35 14'/, 13'/, 39% 40% 86 39 22 73% 108% 94%, 60% 54 88% 92% 59l/„ 55 20% 35 lc 24% 118 61"/,. 201/4 69% 29"/,. 16% 33% 68%. 110% 98% 103% 107',4 136 104 138 127% 7%. 22 Nov. 73% 87%. 98% 98,/„ 64'»/,. 65% 66% 100';, 82% 100'/,. 99% 97% 60'»/,. 93%. »l% 81 !0!% 63% 67% 13'/. 13'/. 731/, 36 14% IS'/, 89% 86 22 73% 60% 109.;,. 94'/. 66% 66'/,. 9 2% 7% 59 54'%. 21% 36 M'V„ 62'/,. 20 - 69?/, 2»'/, 16», 33% 98% 104'/, 108% 136% 138 127 7*/..

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1887 | | pagina 3