No. 148. Negen en tachtigste Jaargang. 1887. Almahadi's nalatenschap. ZONDAG 11 DECEMBER. Dit nummer bestaat uit twee bladen, EERSTE blad. De nieuwe kiezers. FEUILLETON. Prijs der gewone Advertentiën ALKMAARSCHE COURANT. Deze Courant wordt Dinsdag-, Donderdag-en Zaterdagavond uitgegeven. Abonnementsprijs per 3 maanden voor Alkmaar f 0,80; franco door het geheele rijk f 1, De 3 nummers f 0,06. Per regel f 0,15. Groote letters naar plaatsruimte. Brieven franco aan de Uitgevers HEEM®. COS> TEE ZOON. Door de nieuwe regeling van het kiesrecht erlangt het aantal kiezers in ons vaderland een belangrijke uitbreiding. Er zijn er die dit niet toegeven en van meeaing zijn dat die uitbreiding tamelijk onbeduidend is. Men oordeele Verreweg het grootste aantal kiezers zal het kiesrecht te danken hebben aan hun aanslag in de personeele belasting wegens de huurwaarde hunner woning. Den 31 December 1885 telde de bevolking van ons land 4i.336.012 zielen. Daarvan waren wegens de huurwaarde 'hunner woning voor het volle bedrag aangeslagen 368.380 maar 16 290 hadden hun aanslag niet betaald; •er blijven dus 352.090 personen over, die volgens de aiieuwe bepalingen kiezer zouden kunnen zijn. De IRegeering meende echter het aantal daaronder voor- -komende personen die om verschillende redenen van .het kiesrecht zijn uitgesloten als vrouwen vreemde lingen, gefailleerden enz. te moeten stellen op 46.000, en begrootte daarom het aantal kiezers volgens dezen grondslag op ongeveer 300 000. Die raming is zeker niet te hoog, Daarbij komen nu nog de personen die, zonder ten volle in het personeel te zijn aange slagen kiezers zullen worden wegens het betalen van ten minste 10 in de grondbelasting en de kiezers onder de personen die op kamers wonen. Hoe groot hun aantal zal zijn is niet na te gaan maar zooveel is zeker, dat het aaDtal kiezers voor de Tweede Kamer vermoedelijk nog vrij wat meer dan 300.000 zal zi;n. Men zal het wel op 325.000 kunnen stellen. Tegen woordig bedraagt het aantal kiezers voor de Tweede Kamer 130.234 of iets meer dan 3 percent van de bevolking. Het zal nu ongeveer 7% percent worden. Het aantal kiezers wordt dus meer dan verdubbeld. Deze vermeerdering zal niet overal gelijkmatig zijn. Ofschoon in de groote steden de verhouding van het aantal kiezers tot het zielental iets lager zal wezen dan het gemiddelde bedragzal daar tocb de uitbreiding van het kiesrecht in vergelijking met den tegenwoor- digen toestand het aanzienlijkst zijn. De hooge census hield er tot nog toe het getal kiezers laag. Wij laten alweder de nieuwe kiezers krachtens huD aanslag in de grondbelasting ot de huurwaarde der door hen be woonde kamers buiten rekeningmaar behalve dezen zal bet aantal kiezers krachtens hun aanslag in het personeel wegens de huurwaarde hunner woning b.v. te Amsterdam 23.863 bedragen thans is het aantal kie zers in de hoofdstad 6001. In het oude dubbele kiesdistrict Alkmaar bedraagt thans het aantal kiezers 4165. Dit district is thans gesplitst in de enkelvou dige kiesdistricten Alkmaar en den Helder, terwijl nog enkele gemeenten bij andere districten worden inge deeld. In het nieuwe enkelvoudige kiesdistrict Alkmaar zal het aantal kiezers krachtens den aanslag in de per soneele belasting alleen reeds 5771 bedragenen in het nieuwe enkelvoudige kiesdistrict deu Helder 4352, te zamen 10.123. In de gemeente Alkmaar bedraagt het aantal kiezers thans 657 het wordt tsn minste 1742. 19) II. Nooit was er1 een tijdvruchtbaarder aan poli tieke indringers van allerlei soortdan het tijdperk dat ligt tusschen het eiude van den spaansehen erfop volgingsoorlog en den aanvang der negentiende eeuw. Zooals vijftig jaren vroeger de sterrenwichelaars en alchi misten op de geldzucht der menigte speculeerden in de nitoefening hunner kwakzalverijen, zoo wisten nu eene menigte avontuurlijke diplomaten de heerschzucht hunner vorsten te misbruiken tot het doen gelukken van hunne eigen zelfzuchtige plannen, door middel van de stoutste kuiperijen. De lust hiertoe scheen in de lucht te zitten en zelfs de voortreffelijkste staatslieden en de helderste hoofden moesten meedrijven met dezen tijdstroom om in de verwarring der hofschandalen hun eigen hoofd boven water te kunnen houden. Alleen uit dezen stand van zaken is het verklaarbaar, dat een land dat langen tijd zich door zijne onmacht gekenmerkt had plotseling het middelpunt wordt van de meest uiteenloopende staatkundige belaDgen. Sedert Filips II het hoofd had neergelegd, had er geene ge- lnkster meer gestraald over de bergen en de groene vlakten aan de overzijde der Pyreneën en ook de tegen woordige regent, Filips V, vermocht, zwak als hij was, geenen den minsten weerstand te bieden aan het snelle verval van zijn rijk. En toch was het uit Spanje, dat Vergelijkingen met audere landen waar geen alge meen stemrecht bestaatkunnen voor ons geen groote beteekenis hebben. In Engeland bedraagt het getal kiezers ongeveer 13 percent van de bevolkingmaar dat cijfer heeft het dan ook eerst onlangs bereikt en het kiesrecht had er zich reeds sinds vrij wat langer tijd ontwikkeld dan hier te lande. Engeland was ons in dit opzicht zeer veel vooruit, en het scheen geenszins geraden het met een enkelen sprong in te halen of zeer nabij te komen. Geleidelijke uitbreiding van het kies recht is de beste de eenig veilige weg en wanneer men het aantal kiezers meer dan verdubbeltkan men inderdaad zeggen dat men op dien weg een flinken stap heeft gedaan. Het is wel te verwachten dat de nieuwe regeling van het kiesrechtwaartoe wij tbans te gelijk met de Grondwetsherziening zonder verwijl zijD overgegaan leemten en gebreken zal openbaren. Boven den aanslag in de personeele belasting wegens de huur waarde der woningen ware de geschatte huurwaarde der woningen voor de herziening der grondbelasting als grondslag voor het kiesrecht wellicht te verkiezen ge weest maar wilde men de uitbreiding van het kies recht onmiddelijk tot stand brengen dan scheen men met den aanslag in de personeele belastiDg genoegen te moeten nemen. Wij behooren nu de uitkomsten der nieuwe regeling af te wachten en de leemten de ge breken de ongelijkmatigheden en onbillijkheden die zich misschien zullen voordoen te bekwamer tijd zoo veel mogelijk weg te nemen. Mogelijk zullen wij zelfs moeten besluiten om naar andere grondslagen naar andere kenteekenen van geschiktheid en maatschappelijkeD welstand voor de toekenning van het kiesrecht te zoeken of ten minste de thans aangenomene aan te vullen. Of het bij voorbeeld noodig zal zijn, ook nog de bekwaamheid als kenteeken van voldoende geschiktheid enais intellectueel kapitaalook van maatschappehjken wel stand op te nemen, afgescheiden van belastingbetaling of woning van zekere huurwaardezal de toekomst moeten leeren. Evenzoo zal de ondervinding moeten aantoonen hoe ver wij zullen komen door een nauw keuriger schatting van de huurwaarde eeuer talrijke soort van woningen die op de grens liggen tusschen den aanslag voor twee derden en voor het volle bedrag, waarvan het kiesrecht van den bewoner af hangt. Tegen woordig wordt in sommige gemeenten de huurwaarde dezer woningen aanmerkelijk lager geschat dan zij in werkelijkheid is. Vermits men toch in geval van wan betaling niet tot vervolging zou willen overgaan, meent men goed te doen met overbodige moeite te sparen en schat men laag, hier en daar inderdaad te laag naar het schijnt. Nu aan de huurwaarde kiesrecht verbonden kan zijn, zal men met die overigens welwillende praktijk moeten breken en natuurlijk zorg dragende dat men liever iets beneden de werkelijkheid blijtt dan haar voorbij streeft, ook deze soort van woningen nauwkeuriger moeten schatten. Beloopt de huurwaarde zooveel, dat de bewoner voor bet volie bedrag moet worden aangeslagen, can kan hij door zijn aanslag ook ten volle te betalen zich het kiesrecht verwerven. Blijft hij in gebreke van betaling dan kan de administratie nog altijd overwegen, of' er grond bestaat om tot aanmaning waarschuwing, dwangbevel ete. over te gaan dan wel of het beter is het er bij te laten en van alle dwangmaatregelen af te zien. Wat de ondervinding omtrent een en ander echter de sterkste invloeden voortkwamen welke in Europa eene ware hervorming zouden te weeg brengen. Uit het gesprek tusschen professor Garciloso en baron Eipperdadat te Keulen werd gehouden en dat wij in het eerste gedeelte van ons verhaal weergaven zal de aandachtige lezer zich misschien herinnerendat Philips V, na den dood zijner eerste gemalin, de diep- betreurde Maria Louise, besloten had een tweede huwelijk te sluiten. Zyne keuze, of liever, die van zijnen gunste ling Alberonidie toenmaals nog wel niet eerste minister, maar toch reeds de vertrouwde des konings was, viel op Elisabeth Farnezehertogin van Parma eene zeer begaafdeeer- en heersehzuchtige vrouw. De nieuwe koningiu wist voortreffelijk met haar gemaal om te gaan, zóó voortreffelijk zelfs, dat de zwakke vorst weldra niet meer dan een speelbal was in de handen zijner vrouw, en deze eigenlijk alleen beschouwd moest wordeu als de eigenlijke souvereine des lands. De sluwe Alberoni die ais voormalig resident van Parma het karakter zijner gebiedster in den grond kende, wist zoo snel mogelijk en geenszins altijd door streng zede lijke middelen, het vertrouwen der koningin te winnen. Nu waren Elisabeth en Alberoni de beheerschers van Spanje beiden echter gebruikten hunne macht minder tot heil des lands dan wel tot doen gelukken hunner baatzuchtige plannen, wier einddoel slechts tot op zekere hoogte met de waarachtige belangen van Spanje over* eenkwamen. Koning Pnilips bezat uit zijn eerste huwelijk twee zonen, Lodewijk en Eerdinand, die derhalve de eerste rechten op den spaansehen troon konden doen gelden. Elisa beth had echter den 20 Januari 1716 eenen zoon ter wereld gebraeht, Carlos genaamd, en zag reeds eene tweede gelukkige gebeurtenis van dezen aard tegemoet. Van ook moge leeren en welke gebreken men door haar voorgelichtwellicht later in het kiesrecht zal moeten verbeteren, met de uitbreiding die het kiesrecht onder gaan heeft kan men vooreerst vrede hebben en zij die zouden meenen dat de verhouding van 7% percent op de bevolking treurig afsteekt bij die van 13 percent in Engeland, mogen toch ook eens zien naar een ander naburig land naar Belgie, waar het getal kiezers voor de beide Kamers nog niet wel 2-J percent van de bevol- bedraagt. Al deze kiezers zullen weldra worden opgeroepen om de mannen te kiezen die de nieuwe Tweede Kamer van honderd leden zullen samenstellen. Al deze staats burgers zullen zich van dien burgerplicht hebben te kwijten ten beste van den gemeenen lande. Eén roep stem zal tot allen komen zoowel tot hen die reeds vroeger gewoon waren ter stembus op te gaan, als tot hen die voor de eerste maal hun stembiljet zullen in vullen. Het vaderland verwacht dat allen hun plicht zullen doen en die plicht is voor allen dezelfdevoor allen een gemeenschappelijke plicht, waarvan zij zich gezamenlijk hebben te kwijten. Er is geen verschil tusschen den ouden en den nieuwen kiezer. Beiden hebben dezelfde belangen dezelfde rechten dezelfde plichten. Met elkanderals zonen van hetzelfde vader landals staatsburgers tot dezelfde laak geroepen, hebben zij te overwegen en met elkander te overleggen, aan welke mannon zy 's volks rechten en belangen veiligst kunnen toevertrouwenwie zij zullen kiezen omin overleg met 's Konings raadslieden en des noods tegenover hen richting te geven aan regeering en bestuurom als tak der Wetgevende Macht en wachters over het beheer van 'a lands zaken te regelen wat regeling behoeft, om hinderpalen voor ontwikkeling en vooruitgang weg te nemen, om gelegenheid te geven aan 's volks beste krachten en edelste vermogens om tot vollen wasdom te geraken en met de meeste kans op rijke vruchten werkzaam te zijn om ruimte en zoo noodig leiding te geven aan den gezamenlijken maat schappehjken arbeid ja zelfs in te grijpen in het inge wikkeld samenstel van dien arbeid waar het algemeen belang dit volstrekt onvermijdelijk maakt. Om zich van dien kiezersplicht te kunnen kwijten zijn onderling overleg en samenwerking volstrekt nood zakelijk. Een kiezer die daaraan geen deel neemt en zonder zich met anderen te beraden zijn eigen weg wil gaan vermag niets hij verzinkt, in de menigte en zijn stem gaat verloren. Het middel om tot dit onder ling overleg te komen is de kiesvereeniging. Door de invoering van enkelvoudige kiesdistricten met uitzon dering van enkele groote stedenzijn bijna overal de centrale en districtskiesvereenigingen van zelf vervallen: ook in het voormalige kiesdistrict Alkmaar. De oprich ting van nieuwe kiesvereenigingen ia daarom noodza kelijk geworden, en dit gewichtig werk dieut zdo spoedig mogelijk ter hand genomen. Tot die nieuwe kiesver eenigingen mogen oude en nieuwe kiezers aanstonds gemeenschappelijk toetreden. Yooral geen afscheiding tusschen den ouden en den nieuwen kiezer. Er bestaat tusschen hen geen verschil. Beiden hebben dezelfde rechten en dezelfde belangen. Zij zijn tot dezelfde taak geroepen. Afscheiding zou verdeeldheid geven zonder dat daartoe eenige redelijke grond bestaat. Waar ver schil is van inzicht en beginselengaat men na- nu af was het doel van haar leven om aan bare eigen nakomelingschap eene vrije en onafhankelijke heerschappij te verzekeren en zij zette dit plan, met behulp van Al beroni, met zulk eene volharding, bekwaamheid en ener* gie doordat de hoofden der overige europeesche kabinetten zich gedwongen zagen bij hun doen en laten rekening te houden met het tot dusver geminachte Spanje. Tot het bereiken van haar eerzuchtig doel stonden koningin Elisabeth vele gunstige omstandigheden ton dienste vooreerst hare aanspraken op ParmaToscane en Piaeenza. Verder mocht zy de hoop koesteren dat de huizen Habsburg en Savoye met de wapenen ge dwongen zouden worden Napels en Sicilië aan Spanje af te staanwaaraan zij tot voor korten tijd onderge schikt waren geweesten ten laatste bouwde zij hare verwachtingen op'Philips' bestijging van den franschen troon als lid van het huis van Bourbon het recht daartoe werd hem slechts betwist door eenen zwakken zesjarigen knaap In dit opzicht stemde Philips heime lijk met zijue gemalin overeen voor zijn schoon geboor teland koesterde hij tot aan zijnen dood de grootste belangstelling. Hoe overdreven de plannen der koningin ten opzichte van Frankrijk ook mochten schijnen, de stand van zaken te Parijs was zoo ingewikkeld en zoo verward, dat men, zonder voor optimistisch door te gaan reeds eenige hoop op de toekomst voeden kon. Bodewijk XIV had zich, kort voor zijnen dood, door de partij van madame de Maintenon laten overhalen, om den hertog van Marne en den graaf van Toulouse de kinderen van madame de Montespan het recht der troonsopvolging toe te ken nen, den eersten de voogdijschap over zijnen achterklein

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1887 | | pagina 1