ff'1' &tab£~&£ruht£u. iMarht- cu ficnröbcric&iieti. eo no% s*7/,'" ring te doen, om het drankgebruik bij het spoorwegpersoneel tegen te gaan, in elk geval tot een minimum te beperken Hij wijst op de geheel onvoldoende waarborgen voor de veiligheid. Het personeel kijkt niet genoeg uit. Zijn er geen middelen om onveiligbeidseinen mechanisch op de locomotief door fluiten, te doen hooren De geringheid van het personeel op de lijn MeppelGroningen is vroeger herhaaldelijk uiteen gezet en nu overtuigend gebleken. De stationschef alleen vermag niets; hij kan wel uit het station den wissel bedienen, maar als er iets onklaar geraakt, kan hij onmogelijk de zaak onderzoeken, zonder het station onbeheerd te laten; hem zelf kan een ongeval overkomen. Moet daaraan de veiligheid van duizenden worden gewaagd Wat de verbandkisten aangaat, verklaart hij, dat overtuigend gebleken is, dat ze op den trein zelf doelloos zijn en overigens niet beantwoorden aan de tegenwoordige eischen der wetenschap. Wel verdedigde dr. Stoffels te Meppel de verbandkisten, maar hij deed dit door te verklaren, dat in zijn district ze nog zoo erg niet waren. De brancards konden door een kleine wijziging beter voldoen. Ze zijn nu te breed om in een gewoon per sonenrijtuig te worden geplaatst, zoodat de gewonden in bagage wagens moesten worden vervoerd. Üp nieuw is ook gebleken de noodzakelijkheid van ziekenwagens, daar de gewonde, die naar Groningen moest vervoerd wordenniet anders kon geplaatst worden dan in een bagagewagen, waar de conducteurs in- en uitladen moesten. Op de eindstations en de kruispunten moeten ziekenwagens zijn. Voorts wijst hij op de wenschelijkheid van de mededeeling eener ramp aan de familiebetreli kingen der daarbij betrokken personen. Eindelijk het drankmisbruik van 't spoorwegpersoneel. Een middel zou er zijn, n.l. aan machiniststoker en conducteurs te verbieden zich van de stations te verwijderen, waar zij lang moeten stilhouden, maar dan moeten ook geschikte lokaliteiten voor hen beschikbaar gesteld worden, waar zij gezellig kunnen bijeen blijven. Verder meende hijdat het toezicht verscherpt en voorkomen moest worden, dat drank op de machine werd meegenomen. De minister van waterstaat verklaart dat, toen de beer Smeenge zijne interpellatie aankondigde, hij nog niet ont vangen had de eindverslagen. Eerst daarna waren ze ingekomen, zelfs den 21 ontving hij nog een nader verslag Ten vroegste had den 21 des avonds in de Staatscourant het verslag kunnen worden opgenomen; dit zou nu binnen eenige dagen geschieden. Er was drieërlei onderzoek ingestelddoor de spoor wegmaatschappij, door den raad van toezicht en door de justitie. Het rechtelijk onderzoek was nog niet volledig afgeloopen. Het verslag der exploitatiemaatschappij noemt drie oorzaken 1°. onoplettendheid van den machinist van der Linden, waar schijnlijk beneveld door drankmisbruik; 2°. onvoldoende zorg voor de veiligheid door den haltechef te Ruinerwold; 3°. het vertrek van den trein van Meppelzonder dat Meppel aan Ruinerwold veilig had gevraagd. Hij wenscht art. 21 van het reglement omtrent de kruising eenigszins aan te vullen. Voorts zal als regel moeten aange nomen wordendat op elk station en halte minstens 2 vaste beambten zijn. Eene commissie zal benoemd worden voor de regeling der verbandkisten, in overleg met het geneeskundig staatstoezicht. De middelen tegen de dronkenschap zullen uit gebreid worden en het hebben van drank in werkplaatsen en op locomotieven aanleiding geven tot onmiddellijk ontslag. De Raad van Toezicht houdt zich bezig met het ontwerpen van wijzigingen in de dienstreglementen. De heer Smeenge dankt voor dit antwoord, dat zeker zal strekken om het publiek gerust te stellen. De interpellatie is daarmede afgeloopen. Indische Pakketvaart. De ministervanbinnenl. zaken deelde den 23 mede dat zijn ambtgenoot van koloniën ernstig ongesteld was en dat hij en zijn ambtgenoot van marine het wetsontwerp zouden ver dedigen, waartoe zij de toegevendheid der Kamer inriepen. De heer Keuchenius stelde voor, de beraadslaging over dit ontwerp eenige dagen uit te stellen met het oog op de onge steldheid van den minister van koloniën en op het ingekomen adres der Ned. indische stoomvaartmaatschappij te 's Graven- hagewaarbij uitstel gevraagd werd, totdat hare bestuurders in staat zouden zijn gesteld, alle inlichtingen te verkrijgen om hare belangen te kunnen dienen en gelegenheid te hebben de memorie van antwoord te kunnen overwegen. Dit door den heer Verniers van der Loef en den minister be streden voorstel, op grond dat de urgentie der zaak geen uit stel gedoogde en dat van de door spreker aangehaalde maat schappij geene aanbieding ingekomen was, niettegenstaande zij ruimschoots de gelegenheidhad gehad zulks te doen, dat de heer Keuchenius ontkende, werd verworpen met 13 tegen 10 stemmen. Algemeene beraadslagingen werden niet gehoudenzoodat dadelijk het eenig artikel in behandeling kwam, waarvan de splitsing werd voorgesteld wegens de op verschillende deelen voorgestelde amendementen. Op het eerste lid stelde de heer Keuchenius als eerste amendement voor, de overeenkomst niet te doen sluiten door den Gouverneur Generaal, maar door den minister van koloniën, en als tweede amendement om boven ieder ander den voorrang te geven aan den heer Boissevain c. s ter voorkoming dat de Gouverneur Generaal eens met anderen een contract zou sluiten. De minister van binnen 1. zaken verzocht het eerste amendement niet aan te nemen, terwijl het tweede geheel kon vervallenomdat het niet denkbaar wasdat zich voor die heeren een mededinger zou opdoen. Dit laatste gezegde gaf den heer Keuchenius aanleiding tot den uitval, dat de thans gevolgde handelwijze naar misleiding of kwade trouw riekte waarop de minister hervatte, dat hij die woorden, even ongepast als ongemotiveerdniet zou beantwoorden. (Bravo! van ver schillende kanten Het eerste amendement werd verworpen met 46 tegen 12, het tweede met 54 tegen 4 stemmen. Het eerste lid werd goedgekeurd. De heer Keuchenius stelde een nieuw lid voor, namelijk om te bepalendat tot waarborg voor de uitvoering van elk der lijnen eene storting van f 5000 in 's rjjks schatkist wordt gevorderd, bij niet naleving van den tijd en de wijze, in de over eenkomst bepaald, verbeurd te verklaren. De m i n i s t e r achtte de zaak genoegzaam gewaarborgd. Overigens bleef het z. i. onbillijk geen rente te vergoeden van het gestorte waarborg kapitaal. Na bespreking, waarbij de heer Keuchenius weder tot de orde geroepen werd door den voorzitter, stelde de heer "Verniers van der Loeff ten slotte voor te bepalen: Binnen een maand na het sluiten der overeenkomst worden tot waarborg van hare uitvoering voor elk der lijnen in s rijks schatkist gedeponeerd certijica'en van Bed. schuld ter werkelyke waarde van 15000welke teruggegeven wordenzoodra elke lijn in werking is gebracht en bij niet naleving voor elke lijn worden verbeurd verklaard. Dit voorstel werd aangenomen met 48 tegen 14 stemmen nadat dat van den heer Keuchenius ver worpen was met 46 tegen 16 stemmen. Op letter b stelde de heer Keuchenius zeven amende menten voor tot vermindering van het door het gouvernement te betalen subsidie, op grond dat de tot toelichting gegeven cijfers onvoldoende en het subsidie te hoog waren. Bij de toelichting dier amendementen werd hij weder tot de orde geroepen, omdat hjj volhield, dat het er alles van had om <èe nieuwe ondernemers zooveel mogelijk te beoordeelen, wellicht met het oog op de aanstaande verkiezingen. De minister van marine verzekerde, dat de subsidie-cijfers vastgesteld waren in overleg met de Indische regeering en na een nauw keurig onderzoek, terwijl de minister van binnenl. zaken daaraan toevoegdedat de prijzen ook bepaald waren naar het min of meer drukke gebruik, dat van de onderscheidene lijnen zou worden gemaakt. Lijn 1 en 2 werden goedgekeurd. Bij lijn 3 werd het amen dement van den heer Keuchenius, om het subidie van f 10 op t 5 te verminderen, verworpen met 57 tegen 3 stemmen van de heeren Keuchenius, Haffmans en Brouwers. Lijn 3 en 4 werden goedgekeurd. Bij lijn 5 stelde de heer Keuchenius voor, te lezen in plaats van van Batavia langs Riouw, van ,,Riouw" verworpen met 44 tegen 14 stemmen. Daarna stelde hij ver daging der beraadslaging voor, dat met 35 tegen 26 stemmen Verworpen werd. Zijn amendement bij lijn 6, om het subsidie van 18 op 15 per mijl te brengen, werd verworpen met 50 tegen 3 stemmen, evenals dat op lijn 8 om het te verminderen van HO op '5, Lijn 8, 9 en 10 werden vervolgens aangenomen. Den 24 trok de heer Keuchenius zijn voorstel om het subsidie voor lijn 11 van Makassar naar de eilanden in de Timorzee en terug te verminderen van 12,50 op f 11,40, nadat de minister van binnenl. zaken verklaard had, dat de bereke ningen gegrond waren op verschillende gegevens, waarvan hij aan het ministerie van koloniën inmiddels kennis had genomen, De lijnen 12 en 13 werden goedgekeurd, nadat de heer Keu chenius zijne amendementen ingetrokken had. Bij letter c bee voegdheid voor den Gouverneur Generaal om diensten te doen vervallen, nieuwe diensten in het leven te roepen oe diensten te wijzigen stelde de heer Keuchenius als eerste amendement voor. te bepalen, dat die bevoegdheid a'hankelijk zou worden van nadere bekrachtiging bij de wet en als tweede amendement, om als nieuwe bepaling op te nemen, dat de stoomschepen, waarmede wordt aangevangen, voor de helft en vijjaren later, voor minstens 2/3 op Bederlandsch of Nederlandsch-Indische werven zijn gebouwd. Beide amendementen werden verworpen, het eerste met 36 tegen 21 en het tweede met 47 tegen 10 stemmen. Ten slotte werd het Matste amendement van den heer Keu chenius om te bepalenUe gezagvoerders, stuurlieden en machi nisten der voor de pakketvaart gebezigde schepen moeten, buiten gewone gevallen ter beoordeeling van" den Gouverneur-Generaal uitgezonderd, zijn Nederlanders, aangenomen met 31 tegen 17 stemmen. Nadat met 57 stemmen tegen 1 stem van den heer Keuchenius het voorstel der commissie van rapporteurs om eene nieuwe alinea in het artikel op te nemen, namelijk om, voor zoover de in de stoomschepen beschikbare ruimte dat toelaat, de maat schappij te verplichten, op de in de overeenkomst bepaalde lijnen tegen daarin eveneens bepaalde vrachten ook particuliere rei zigers en goederen te vervoeren; tevens voorschriften daarin te doen opnemen, dezen dienst betreffende, aancenomen was, werd het geheele wetsontwerp aangenomen met 57 tegen 3 stemmen van de heeren Keuchenius, W. K. van Dedem en Brouwers. Hollandsche Spoorwegmaatschappij. De heer Lieftinck verklaarde zich tegen de samenkop peling van de verlenging van het contract Bosman met de uitbreiding van Rijkswege der Haarlemsche werkplaatsen voor materieel van Staatsspoorwegen. Ieder moest afzonderlijk be handeld worden. De minister van waterstaat zegt, dat aan den heer Bosman de indienstbrenging eener derde boot wordt opgelegd en daartoe verlenging van concessie noodig is. De heer Lieftinck is tegen verlenging van het contract, omdat de veerdienst goedkooper kan zijn. Hij dringt op splitsing aan. De minister wijst er op dat de Holl. Maatschappij bereid is de maximum-bijdrage van f 50.000 aan den heer Bosman te blijven betalen. Uitbesteding is dus niet langer noodig. De Raad van Toezicht zal met Maart ook toezicht op het veer beginnen uit te oefenen. De heer B u m a was tegen verlenging van het contract Bosman, als strijdig met 's lands belang. De heer Lieftinck stelde verdaging voor tot omwerking der wet en scheiding der onderwerpen. De heer van der Kaay was tegen uitstel. De minister zag gecne noodzakelijkheid van omwerking. Hij verzette zich tegen uitstel. De heer Z a a y e r was voor uitstel. Met 30 tegen 18 stemmen werd daartoe besloten. Wordt vervolgd. Bij de den 22 gehouden verkiezing van hoofd ingelanden van den polder de Scherineer zijn herkozen de aftredende heeren: J. Govera met 205, M. Groot met 204 van de 209 uitgebrachte stemmen en gekozen, in de vacature C. Vlaanderen, overleden, de beer F. Spaan met 138 stemmen. Overigens bekwamen de heer. n J. Binnenwijzend 36, J. Akkerman 9, J. Schippers C>, P. Mul 5, J. Slooteu Kz. 9, M. Zuurbier 4, Jb. Akker, man 1 en D. Akkerman 3 stemmen. In plaats van den heer J. Blom tot dijkgraaf benoemd en als hoofdingeland niet herkiesbaar werd gekozen de heer Jb. Slooten Kz., met 131 van de 195 uitgebrachte geldige stemmen. Verder waren uitgebracht op den heer J. Akkerman Cz, 38 F Spaan 9, D. Zuurbier Kz. 4, J. Binnenwijzend 8, Jb. Schipper 4 stemmen. Men verzoekt ons mede te deelen dat door de kiesvereeniging te Koedijk tot heden geen candidaut gesteld is voor de a. s. verkiezing voor de Tweede Ka mer zooals in sommige bladen is gemeld. Het gemeentebestuur alhier heeft gebruik gemaakt van de post voor de rondzending der stembiljetten. De vier heeren kapelaans alhier hebben, na de af wijzende beschikking van den gemeenteraad zich tot de arr. rechtbank gewend met het verzoek, alsnog op de kiezerslijsten te worden geplaatst. De officier van justitie heeft den 25 geconcludeerd tot ontvankelijk verklaring van bunnen eisch. De uitspraak is bepaald op 28 Februari, des voormiddags te 10 uur. De minister van staat, minister van binnenl. zaken, beeft bij beschikking van den 24 alsnog bepaald, dat voortaan de gemeente Oudorp bij de verkiezing voor een lid der 2e Kamer een afzonderlijk onderkiesdistrict zal uitmaken, Wij verwijzen onze lezers naar de advertentie van de commissie tot spijsuitdeelinghier ter stede waarin wordt medegedeeld dat dinsdag a s. eene collecte langs de huizen zal worden gehouden opdat zij in staat gesteld worde, de zoo noodzakelijke uit- deelingen nog eenigen tijd vol te houden. BURGERLIJKE STAND. ONDERTROUWD. 23 Eebr. Romke Bakker, te Enkhuizen, en Dieuwertje Kossen, te Alkmaar. Hermanua Erikkee, alhier, en Jo hanna van Veente Egmondbinnen. GEBOREN. 23 Febr. Elisabeth AdrianaD. van Arie Limburg en Petro- nella Henriette Kooij. OVERLEDEN. 23 Eebr. Anna MariaD. van Carolus Dominicus Proot en Anna Barbara Maria Goes, 4 w. Maria Anna Enstewed. Wilhelm Euhrmann, 65 j. en 6 m. GEVONDEN VOORWERPEN. Aan het Commissariaat van Politie zijn voor de recht hebbenden terug te bekomeneen zilveren oorbelletjeeen koperen kastsleuteleen zilveren ring met gouden plaatje; een portemonnaie inhoudende twee centeneen gouden oorknop met zwart steentje; een zilveren vingerhoed; eene zweep; een rozenkrans. Alkmaar 24 Eebr. Kleine Kaas f 31,50, Commissie 26,50, Middelbare 27 aangevoerd 70 stapels, wegende 18169 P. Ter graanmarkt aangevoerd 170 mudden. Tarwe ƒ6,2 5, Gerst f 4,50, Haver 3,10 a 3,40, Paardenhoonen 5,5 0, Bruine dito 9 a 9,50, Witte dito f 11, Erwten: Groene 9 a 13. Alkmaar 25 Eebr. Aangevoerd 2 Paarden 1 40 a 60 10 Koeien en Ossen t 100 a 140, 87 nucht. Kalveren 3 a 10, 39 Schapen 1 10 a 20, 28 magere Varkens 10 a 13, 166 Biggen /3a 7,50, 2 Bokken 1 3 a 8 Kipeieren 3,50 a 4,50 per 100, Boter per kop ('s middags 12 uur) 0,90 a 1. Amsterdam 24 Eebr. Aardappelen Friesche Dokkumer jammen 1,90 a 2,20, dito Eraneker dito f 1,75 a 1,85, dito Engelsche f 1,30 a 1,40, Zeeuwsche spuische jammen 1,80 a 2,40, Pruisische Hamburgers /3a 3,25, Geldersche blauwen 1,80 a 1,85, Elakkeesche 1,80 a 2,10, dito Blauwe 1,90 a 2,10, dito Poters 1,10 a 1,30, Duinzand 4,50 a 5. Raapkoeken 70 a 82, Lijnkoeken 7,50 a 11 per 100 P. Petroleumloco 9,25termijnen onveranderd. In cons. 10,50, Nobel 9,50. Delft 23 Eehr. Aangevoerd 231 achtste en 119 zestiende vaten boter. Per kwartvat 70 a 82per pond 1,75 a 2,05. Edam 23 Eebr. Aangevoerd 229 stukken Boter 1,30 a 1,60 per pond Kipeieren 4 a 5 per 100. Hoorn 25 Eebr. Tarwe 7 a 8 Gerst 4,50 a 5, Haver 3 a 4, Erwten: Witte 8,50 a 10, Groene 10,50 a 12, Grauwe 12 a 14, Vale 10 a 13, Bruine boonen 10,50 a 12, 26 Lammeren 12 a 18, 74 Kalveren 3,50 a 12 30 Varkens 7 a 14, 1 Zeug f 20, 120 Biggen 5 a 8, 50 Kippen f 0,45 a 2, 700 Kipeieren 3,75 a 4 per 100, 1300 koppen Boter f 0,65 a 0,70 per kop. Leiden 24 Eebr. Aangevoerd 4 Stieren 65 a 146, 95 Kalf- en Melkkoeien 95 a 230, 44 Geldekoeien 86 a 190 100 vette Ossen en Koeien 115 a 250, 4 Graskalveren f 17 a 29, 20 vette d'to 30 a 67, 58 Nuchtere Kalveren 3 a 6, 36 vette Schapen 17 a 25 22 Biggen 4,50 a 13. Leeuwarden 24 Eebr. Boter per kwartvat 53. Aangevoerd 183 kwart- en 99 achtste en 32 zestiende vaten boter. Schiedam 24 Eebr. Moutwijn 8, Jenever 13,50 per v. Hoorn 23 Eebr. Kleine kaas 31,50, Commissie 26 aangevoerd 26 stapeL, wegende 6729 P. Sneek 21 Eebr. Boter ie soort 53. Vereeniging le soort 532e soort f 50 a 51 3e soort f 50. Aangevoerd 234 kwart- en 65 achtste vaten. Texel 19 Eebr. Koeboter 0,65 per P., Kipeieren f 3,50 a 3,75 Koehuiden 0,28 a 0,30 per P., Paardenhuiden 8 a 8,50, Texel 21 Eebr. Vette Koeien 155 a 190, Melkkoeien 110 a 135, Kalf koeien f 130 a 145, Nucht. Kalveren 2,50 a 3, Eokschapen 14 a 16,50, vette Varkens 0,38 a 0,42 per P., Werkpaarden 90 a 160, Oudepaarden 40 a 60Rijpaar den 200 a 300. Zwolle 24 Eebr. Boter per achtste vat 25 a 32,50, per pond 1,15 a 1,60. Londen 23 Eebr. Aangevoerd 500 Runderen 2.4-4.8, 1000 Schapen en Lammeren 3.4-5.4, 70 Kalveren 3-5.4, Var kens 2.4-4. AMSTERDAM pCt. Nederland, Cert. NW. Sjhuld2$ dito, dito 3 dito, dito 3} dito, Oblig3^ Italië, Inschrijving 1861/81 5 Oostenrijk, Obl. in pap.tl. 1000 Mei-Nov. 6 dito, dito Febr.-Ang. 5 dito, zilver Jan.-Juli 5 dito, dito April-Oct. 5 Portugal, Obl. Buit. 1853/80 3 Rusland, Ob. H en C. 1798/1815 1000 Jan. 5 Cert. Insch 6eserie 1855 Z.R. 500 Ap.-Oct 5 Obl. 1864 Amst. 1000 April-Oct dito, 1866 dito, 1877 20-100 Jan.-Jnli dito, Oostersche Leening 2e serie dito, 1873 gecons. 50-100 Juni-Dec. dito, 1860 2e leening 100 dito, 1875 gecons. A. 50-100 Apr.-Oct. dito1880 gecons.Z R125-625 13 M ei-13Nov4 dito, 1867)69 A. 20-100 Mei-Nov4 dito, in goud 6 Spanje, Obl. Buit. Perpetuele4 dito, dito Binn. dito 4 Turkije, gepriv. Oblig6 dito, Geconverteerden Ser. D dito, id. C Egypte, Obl. leening 18764 Mexico, Obligatiën 18513 dito, dito L8643 Pern, Oblig. lteniug 1870 geregist6 dito dito, 1872 id6 Venezuela, Obligatiën 18814 Nederland, Koloniale Bank Aandeel dito, dito Oblig5 dito, Ned. Ind. Handelsb. Aand... dito, N Oentr. Spoorw. Aand. f250 dito, dito gestamp. Oblig..,. f285 Italië, Zuid-Ital. Spoorweg Obl3 Polen, Wars.-Weenen Aandeel Rusland, Gr. Sp.-Maatscb. Aand5 dito, Ilypoth. Obligatiën8 dito, id. 4J dito, Baltische Spoorw. Aand8 dito, Jelez-Griasi Oblig5 dito, Jelez-Orel dito 6 dito, Orel-Vitebsk Oblig5 dito, Poti-Tiflis Oblig. t 10005 dito, Transcaus Spoorweg Oblig3 dito, Z.-W. Spoorw. Aand. 100-1000 5 Amerika, Buff. Phil. C.v. A., m. Storting. dito, Cleveland, Akron Shares dito, Denv. Rio Grande dito dito, Illinois Centr. Cert. v. Aand... dito, Lonisv. en Nasbv. Cert. v.Aand. dito, Miss. Kans. Texas Aand dito, dito, Alg. Hyp. Obl5 dito, N.-York Erie West. Sp. Aand.. dito, Ontario Cert. Comité bewijzen., dito. iVabash St. L. en Pac. Ct. V. Aand. Canada-South Cert. v. Aandeel Nederland, Stad Amsterdam f 1008 Hongarije, Theiss Spoorweg4 Oostenrijk, Staatsl. 1854 4 dito, dito 1860I dito, dito 1864 dito, Stad Weenen 1874.. Rusland, Staatsleening 18645 dito, dito 18665 Turkije Spoorwegleening3 24 Febr 74 87',,. 98s 98"/,. 89 60 61 62'/. 61% 58* i, 98% 78'/,. 96 96' 4 94% 47"/,. 90»,, 87'', 83' 71'/, 77"»;,, »7' 63'/,, 65"/,, 13' s 18'/, 73', 40» 4 18 15% 14'/,. 39%. 90 44 25%, 76*/, 58':, 74 105»/, 91 84 92% 83'/,. 93' 54*/, 49» 4 20% 34 21% 120 68"/,. 16 68*|, 26% 16% 26'/. 54 97 100% 104», 4 133 101% 132 124'/. 7". 25 Febr. 74»-, 87'. 98 11« 98' 85»/. 60 61»/, 62 61% 58%. 77% 96-/,, 96»,, 94 47'/, 90» M'/. 77 97»/ ®57/, 137 13% 74 18% 16 M 137. 39% 50% 89 44 587 73'/' 105 /S 64 51'/, 92% 89 55% 50 20» 33'/, 21 58'/, 15", 58'/, 26'/. 16% 26'/, 110'/. -96*/. 102 104% 132»/. 102 124 7'/,.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1888 | | pagina 2