Be heilige oorlog. No. 35*. Negentigste Jaargang. 1888. ZONDAG voor de ingezetenen van KOEDIJK op 19, van BERGEN op 20, van OTERLEEK op 21van HEER HUGO WAARD op 22, van SCHOORL op 2ö en van HEILOO op 27 Maar t, dage lijks van des voormiddags 9 tot des namiddags 2 uur. Dese Courant wordt Dinsdag-, Donderdag- en Saterdagavond uitgegeven. Abonnementsprijs per 3 maanden voor Alkmaar f 0,80; franco door het geheele Rijk f 1, De 3 nummers f 0.06. cos- Prijs der gewone Advertentiën; Per regei f 0,15. Groote letters naar plaatsruimte. Brieven franco aan de Uitgevers HEBMs. TER ZOON. 18 M A A R T. TWEEDE BLAD. (BebeeUe. De derde kwartaals PATENTEN, dienst 1887/1888, voor Alkmaar en buitengemeen ten kunnen van af 19 Maart tot en met 2 April 1888, op alle werkdagen ter gemeen te-secretarie worden afgehaald. IDA STEENMEIJER, laatst gewoond hebbende te Amsterdam, wordt verzocht zich ter gemeente-secretarie aan te melden. Antirevolutionairen, katholieken en radicalen hebben zich tegen de liberalen verbonden en den ondergang gezworen van den gemeenschappelijken politieken vijand. Men komt er wel niet rond voor uitdat ook de radicalen in den kring zijn opgenomenmen erkent ze niet officieel als bondgenootenmaar men neemt ze toch gaarne als hulptroepen aan en steunt ze, uit dankbaarheid, wederkeerig tegen de liberalen. De antirevolutionaire kiesvereeni- ging te Heere n veen heeft met alge- meene stemmen besloten, de candid a- tuur van den heer F. Domeis Nieuwen- huis tegenover den heer B. H. Heldt te steunen. De antirevolutionaire Nieuwe Provin c, Groninger Courant beveelt den kiezers dringend aan, in Winschoten te stemmen op den heer D. R. Mansholt, omdat deze heer tot een part ij behoort, ,,die ook wel eens een woordvoerder in de Kamer mag hebben." Ziedaar de eenvoudige berichten die allen twijfel wegnemen. Het katholieke Centrum waarschuwt de katholieke kiezers tegen de bangmakerij met de socialisten, en verdedigt het besluit" der antirevolutionairen aldus Laat de antirevolutionairen in Win schoten Mansholt, laat ze in Schoter- land desnoods Domela Nieuwenhuis door hun onthouding of halve mede werking een zetel in de Kamer bezor gen, zij zullen met geen ander doel een dergel ij ke taktiek volgen, dan om in andere districten de hulp der radi calen te verwerven, zonder welke niet hun candidaat, maar die der liberalen gekozenwerd. Zoo is het. Om in sommige districten voor de antirevolutionaire candidaten de hulp der socialisten of radicalen te verwerven, steunen de antirevolutio nairen van hunne zijde de socialisten of radicalen en werken zij mede om Mansholt en Domela Nieu wenhuis in de Tweede Kamer te brengen! Zoo hebben de antirevolutionaire leiders besloten en zoo vinden de antirevolutionaire kiezers het goed. Sommige katholieke kiezers mogen zich daarover ergeren, het Centrum stelt hen gerust. Het geschiedt immers alleen om het goede doelom in andere districten de stemmen van de radicalen of socialisten voor de antirevolutionare candidaten te krijgen. De hoofdzaak is, dat men den liberaal uit de Kamer houdt. Ziedaar, het parool! Wat wil men meer En hoe verdedigt de Standaard dit bondgenootschap P Och, wat dit blad ter verdediging van de samenspanning met de katholieken aanvoerde, kan tevens dienen tot vergoelijking van het samen gaan met socialisten en radicalen. Natuurlijk beroept zich de Standaard op den Bijbel. Aartsvader Abra ham heeft immers ook een bondgenootschap gesloten en nog wel met de heidensche vorsten Aner Mamreaen Eskolen schonk God de Heere hem daarop niet een glansrijke overwinning Prijst Jezus zelf niet het «vrienden maken uit den onrechtvaardigen Mam mon» aan Deze aanhalingen uit den Bijbel zijn natuurlij voor de lezers van de Standaard voldoende om a e& te rechtvaardigen. Als er een onwaarheid te ver goelijken viel. zou het voldoende zijn, als de Stan daard schreef Heeft niet Abrahamde vader der geloovigenSara zijne huisvrouw uitgegeven voor zijne zuster, en heeft God de Heere hem daarop met in zijne bescherming genomen? - Of wel, als er een bedrog goed gemaakt moest worden zou het blad kuuneu volstaan met te schrijven: Heeft niet aarts vader Jacob zijn vader bedrogen om zijn zegen te verkrijgen en heeft God de Heere hem daarop met rijk gezegend 't Zal wel aan ons liggen, maar dat beroep op den Bijbel bij al dit verkiezingsgeknoei staat 011s vreese- lijk tegenofschoon wij moeten erkennen dat men er in ons land ver mee komt. He geheele strijd bij de stembus wordt eenvoudig voorgesteld als een strijd van de kinderen Gods tegen de kinderen Behals, van het uitverkoren volk tegen de Filistijnen. Gelijk het voldoende is de -banier van den Profeet te laten wapperen, om alle trouwe volgelingen van Mohammed tot den heiligen oorlog tegen de ongeloovige Christen honden aan te vuren zoo kan men hier te iaude volstaanmet den oorlogskreet //tegen ongeloof en revolutie" te laten weergalmen, om een goed deel van het Nederlandsche volk naar de stembus te drijven tegen de liberalen. En in dien strijd tegen onge loof en revolutie worden socialisten en radi calen als hulptroepen dankbaar aangenomen en tot beloouing wederkeerig gesteundom Domeia Nieu wenhuis "en Mansholt in de Kamer te brengen De geheele verkiezingsstrijd wordt voorgesteld als een heilige oorlog voor God en godsdienst tegen het ongeloof en de liberale tirannie. Dc liberalen hebben God uit de school gebannen 1 Onwaar. De liberalen willen alleendat in de openbare school ieders godsdienstige meening worde geëerbiedigd; zij willen den geloofsstrijd niet over brengen in de schooldie uit de algemeene kas wordt betaald en voor allen bruikbaar moet zijn. De liberalen hebben de school wijd opengesteld voor de godsdienstleeraren opdat de schoolgaande kinderen godsdienstonderwijs zouden kunnen genieten de schoollokalen zijn daarvoor beschikbaar gesteld met verlichting en verwarmingen bij de regeling der schooltijden moeten uren voor het godsdienstonderwijs worden vrijgelaten. Zoo bepaalt het de schoolwet van 1878; maar de antirevolutionairen hebben er met opzet geen gebruik van willen maken om de open bare school //zoo slecht mogelijk», om haar stinkende te maken in de oogen der natie. Niemand anders dan de zeker niet ongeloovige hoogleeraar Nicolaas Beets heeft dezen toeleg »satanisch» genoemd. In derdaad hij is Satan waardig. Neen, niet de liberalen, de antirevolutionairen hebben God uit de openbare school gebannen, om haar daarna te kunneu vervloeken. De liberalen willen niet erkennen, dat onze Koning is een Koning //bij de gratie Gods* Onwaar. Sedert 1813 hebben de Vorsten van Oranje zich aanvankelijk souvereine vorstdaarna Koning »bij de gratie Gods» genoemd. Die titel staat aan het hoofd van al onze wetten en koninklijke besluitenen nooit hebben de liberalen zich daar tegen verzet; maar bij de laatste Grondwetsherzie ning is van antirevolutionaire zijde voorgesteld de woorden «bij de gratie Gods» ook in de Grondwet aan den Koningstitel toe te voegen wat noch in de Grondwet van 1814, noch in die van 1815 noch in die van 1840 of 1848 was geschied, en daartegen hebben de liberalen zich met nadruk verklaard als verzet tegen de zeer bekende, maar in Nederland niet thuis behooreride leer van het «goddelijk recht» der Koningen die door velen aan de woorden »bij de gratie Gods» wordt vastgeknoopt. De heer de Beaufort heeft dat zeer duidelijk in de Tweede Kamer gezegd, maar dat belet natuurlijk de anti revolutionaire partij nietthans bij de stembus de natie iu beroering te brengen door luide te roepen dat de liberalen niets willen weten van een Koning »bij de gratie Gods». Dat de antirevolutionairen dit durven bestaan is al zeer sterkwant niemand anders dan Dr. Kuyper heeft vroeger het Nederlandsche volk herinnerd aan de verkeerde beteekenisdie aan de wooiden »bij de gratie Gods» vioeger werd en ook nog wordt toege kend en aan het schromelijk misbruik dat er van is gemaakt. Hij herinnerde er aan hoe Calvijn van de vorsten zeide»Ochhet is in hun mond niets dan boerenbedrog, als zij van de gratie Gods reppen». Jahij beweerde stoutwegdat het Calvinisme de oorsprong en waarborg is van onze constitutioneele vrijheden, omdat vol gens de Calvinistische leer de souvereiniteit niet berust bij den Koning alleen, maar bij den Koning in verband met het Parlement, dat zoowel een deel der Staats "Souve reiniteit van God ontvangen heeft als de Koning zelfl Eindelijk is er zelfs een antirevolutionair candidaat geweesten hij is gekozen ook die heeft dur ven zeggen, dat het Nederlandsche Volk het te be treuren feitdat de Koning geen zonen nalaatzou hebben te beschouwen als een bezoeking Gods wegens de wandaden der liberalen. Hebben deze Christe nen dan nooit in hun Bijbel gelezen «En er waren te dierzelver tijd eenigeu tegenwoordig, die hem bood schapten van de Galiieërswier bloed Pilatus met hunne offeranden gemengd had. En Jezus antwoordde en zeide tot henMeent gijdat deze Galiieërs zondaars zijn geweest boven al de Galiieërsomdat zij zulks geleden hebben? Ik zeg u: neen zij." Of wel: «En voorbijgaande zag hij eenen mensch blind van de geboorte af. En zijne discipelen vraagden hem zeggende Rabbi wie heeft er gezondigd, deze, of zijne ouders dat hij bliud zou geboren worden Jezus antwoordde: Noch deze heeft gezondigd, noch zijne ouders maar dat is geschiedopdat de werken Gods in hem zouden geopenbaard worden." De antirevolutionairen schijnen met de beantwoor ding van dergelijke vragen allerminst verlegen te zijn. Geen schroom weerhoudt henals er een heilige oorlog tegen de liberalen gevoerd moet worden. En de meerderheid van het godsdienstig Nederland blijkt zich aan deze dingen niet te ergeren. Arme Bijbel, arme godsdienst zoo te worden gebruikt! BniteulantL DUIT8CHLAND. De Keizerin-weduwe ontving den 15 om twaalf uur den prins van Wales, den Koning van Belgie en den deenscben kroonprins, om half een de rusaische grootvorsten, en later nog de Koningen van Saksen en Rumenië. Ook Keizer Frederik ontving dien dag de russiscbe grootvorsten. Aan de leden van den Rijks- en den Landdag is op last van de Keizerin-weduwe eene buitengewone gele. genheid gegeven, om het lijk des Keizers in den Dom te zien. De toevloed om het ilijk te zien was steeds zoo groot, dat men uren moest wachten, eer men kon wor den toegelaten en dat duizenden telkens by de sluiting des avcnds onverricbterzake moesten terugkeeren. De vrouwen waren bijna allen in rouwgewaad. Men schat bet aantal personendie het lijk gezien hebben op 224.000, Het aantal van ben die er niet in geslaagd zijn, om toegelaten te worden, is zeker driemaal zoo groot. De stiaat, langs welke de begrafenisstoet van Keizer Wilhelm moest, trekken was gebeel versierd alle bui zen waren voorzien van rouwvlaggen en draperiën en op de hoeken der daarin uitkomende straten stonden groite, met rouwfloers omkleede zuilen met omhulde pruisische adelaars. De lantarens waren met krip om hangen en om de 20 passen stonden stevige kandela- bres met boog opvlammende fakkels. Het middenpad Unter den Linden was met kiezelzand en dennentak ken bestrooid en op de Parizer Plata waren groote kransen van krip en lauriertakken aangebracht. De Brandenburgerpoort was met zwart doek behangen en op het plein was een groote triomfboog met het opschrift: God zegene uwe uitvaart. Sedert den vroegen n orgen bewogen zich duizenden menschen Unter den Linden en aan 1 e vensters van de huizen waren alle plaatsen be zat. Te 9 uren werden de leden der VereenigÏDgen die langs den weg eene haag zouden vormen, opgesteld: verder was er eene vierdubbele rij soldaten op bevel des keizers in den krijgsmantel gebuid en daarachter bevonden zich de duizenden nieuwsgierigen. Om 11 uur begonnen de klokken van alle kerken te Berlijn te lui den en gelijktijdig werd een aanvang gemaakt met de toebereidselen tot de piecbtigbeid. De opper-kamer- heer en de ministers schaarden zich om de lijkbaar de bevelhebber der garde ging met de rijksbanier aan het hoofdeinde en twee adjudanten met getrokken degen plaatsten zich naast hem. Nadat de overige genoo- digden binnengekomen waren, "verschenen de vorstelijke gasten en de leden van het koninklijk buis (de ke e was wegens de koude afwezig evenals de keizerin we duwe). Keizerin Victoria was tegenwoo dig. Achter da vorsten zaten de gezanten en de vertegenwoordigers ALKMAARSCHE COURANT.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1888 | | pagina 5