Be heilige oorlog.
No. 35*.
Negentigste Jaargang.
1888.
ZONDAG
voor de ingezetenen van
KOEDIJK op 19, van BERGEN op 20,
van OTERLEEK op 21van HEER HUGO
WAARD op 22, van SCHOORL op 2ö
en van HEILOO op 27 Maar t, dage
lijks van des voormiddags 9 tot des
namiddags 2 uur.
Dese Courant wordt Dinsdag-, Donderdag- en
Saterdagavond uitgegeven. Abonnementsprijs
per 3 maanden voor Alkmaar f 0,80; franco door
het geheele Rijk f 1,
De 3 nummers f 0.06.
cos-
Prijs der gewone Advertentiën;
Per regei f 0,15. Groote letters naar plaatsruimte.
Brieven franco aan de Uitgevers HEBMs.
TER ZOON.
18 M A A R T.
TWEEDE BLAD.
(BebeeUe.
De derde kwartaals PATENTEN, dienst
1887/1888, voor Alkmaar en buitengemeen
ten kunnen van af 19 Maart tot en met 2
April 1888, op alle werkdagen ter gemeen
te-secretarie worden afgehaald.
IDA STEENMEIJER, laatst gewoond
hebbende te Amsterdam, wordt verzocht
zich ter gemeente-secretarie aan te melden.
Antirevolutionairen, katholieken en radicalen hebben
zich tegen de liberalen verbonden en den ondergang
gezworen van den gemeenschappelijken politieken
vijand. Men komt er wel niet rond voor uitdat
ook de radicalen in den kring zijn opgenomenmen
erkent ze niet officieel als bondgenootenmaar men
neemt ze toch gaarne als hulptroepen aan en steunt
ze, uit dankbaarheid, wederkeerig tegen de liberalen.
De antirevolutionaire kiesvereeni-
ging te Heere n veen heeft met alge-
meene stemmen besloten, de candid a-
tuur van den heer F. Domeis Nieuwen-
huis tegenover den heer B. H. Heldt
te steunen. De antirevolutionaire
Nieuwe Provin c, Groninger Courant
beveelt den kiezers dringend aan, in
Winschoten te stemmen op den heer
D. R. Mansholt, omdat deze heer tot
een part ij behoort, ,,die ook wel eens
een woordvoerder in de Kamer mag
hebben." Ziedaar de eenvoudige berichten die
allen twijfel wegnemen.
Het katholieke Centrum waarschuwt de katholieke
kiezers tegen de bangmakerij met de socialisten, en
verdedigt het besluit" der antirevolutionairen aldus
Laat de antirevolutionairen in Win
schoten Mansholt, laat ze in Schoter-
land desnoods Domela Nieuwenhuis
door hun onthouding of halve mede
werking een zetel in de Kamer bezor
gen, zij zullen met geen ander doel
een dergel ij ke taktiek volgen, dan om
in andere districten de hulp der radi
calen te verwerven, zonder welke niet
hun candidaat, maar die der liberalen
gekozenwerd.
Zoo is het. Om in sommige districten voor de
antirevolutionaire candidaten de hulp der socialisten
of radicalen te verwerven, steunen de antirevolutio
nairen van hunne zijde de socialisten of radicalen
en werken zij mede om Mansholt en Domela Nieu
wenhuis in de Tweede Kamer te brengen!
Zoo hebben de antirevolutionaire leiders besloten en
zoo vinden de antirevolutionaire kiezers het goed.
Sommige katholieke kiezers mogen zich daarover
ergeren, het Centrum stelt hen gerust. Het geschiedt
immers alleen om het goede doelom in andere
districten de stemmen van de radicalen of socialisten
voor de antirevolutionare candidaten te krijgen. De
hoofdzaak is, dat men den liberaal uit de
Kamer houdt. Ziedaar, het parool! Wat
wil men meer En hoe verdedigt de Standaard dit
bondgenootschap P Och, wat dit blad ter verdediging
van de samenspanning met de katholieken aanvoerde,
kan tevens dienen tot vergoelijking van het samen
gaan met socialisten en radicalen. Natuurlijk beroept
zich de Standaard op den Bijbel. Aartsvader Abra
ham heeft immers ook een bondgenootschap gesloten en
nog wel met de heidensche vorsten Aner Mamreaen
Eskolen schonk God de Heere hem daarop niet
een glansrijke overwinning Prijst Jezus zelf niet
het «vrienden maken uit den onrechtvaardigen Mam
mon» aan
Deze aanhalingen uit den Bijbel zijn natuurlij
voor de lezers van de Standaard voldoende om a e&
te rechtvaardigen. Als er een onwaarheid te ver
goelijken viel. zou het voldoende zijn, als de Stan
daard schreef Heeft niet Abrahamde vader der
geloovigenSara zijne huisvrouw uitgegeven voor zijne
zuster, en heeft God de Heere hem daarop met in
zijne bescherming genomen? - Of wel, als er een
bedrog goed gemaakt moest worden zou het blad
kuuneu volstaan met te schrijven: Heeft niet aarts
vader Jacob zijn vader bedrogen om zijn zegen te
verkrijgen en heeft God de Heere hem daarop met
rijk gezegend
't Zal wel aan ons liggen, maar dat beroep op den
Bijbel bij al dit verkiezingsgeknoei staat 011s vreese-
lijk tegenofschoon wij moeten erkennen dat men
er in ons land ver mee komt. He geheele strijd bij
de stembus wordt eenvoudig voorgesteld als een strijd
van de kinderen Gods tegen de kinderen Behals,
van het uitverkoren volk tegen de Filistijnen. Gelijk
het voldoende is de -banier van den Profeet te laten
wapperen, om alle trouwe volgelingen van Mohammed
tot den heiligen oorlog tegen de ongeloovige Christen
honden aan te vuren zoo kan men hier te iaude
volstaanmet den oorlogskreet //tegen ongeloof en
revolutie" te laten weergalmen, om een goed deel van
het Nederlandsche volk naar de stembus te drijven
tegen de liberalen. En in dien strijd tegen onge
loof en revolutie worden socialisten en radi
calen als hulptroepen dankbaar aangenomen en tot
beloouing wederkeerig gesteundom Domeia Nieu
wenhuis "en Mansholt in de Kamer te brengen
De geheele verkiezingsstrijd wordt voorgesteld als
een heilige oorlog voor God en godsdienst tegen het
ongeloof en de liberale tirannie.
Dc liberalen hebben God uit de school gebannen 1
Onwaar. De liberalen willen alleendat in de
openbare school ieders godsdienstige meening worde
geëerbiedigd; zij willen den geloofsstrijd niet over
brengen in de schooldie uit de algemeene kas
wordt betaald en voor allen bruikbaar moet zijn. De
liberalen hebben de school wijd opengesteld voor de
godsdienstleeraren opdat de schoolgaande kinderen
godsdienstonderwijs zouden kunnen genieten de
schoollokalen zijn daarvoor beschikbaar gesteld met
verlichting en verwarmingen bij de regeling der
schooltijden moeten uren voor het godsdienstonderwijs
worden vrijgelaten. Zoo bepaalt het de schoolwet
van 1878; maar de antirevolutionairen hebben er met
opzet geen gebruik van willen maken om de open
bare school //zoo slecht mogelijk», om haar stinkende
te maken in de oogen der natie. Niemand anders
dan de zeker niet ongeloovige hoogleeraar Nicolaas
Beets heeft dezen toeleg »satanisch» genoemd. In
derdaad hij is Satan waardig. Neen, niet de liberalen,
de antirevolutionairen hebben God uit de openbare
school gebannen, om haar daarna te kunneu vervloeken.
De liberalen willen niet erkennen, dat onze Koning
is een Koning //bij de gratie Gods*
Onwaar. Sedert 1813 hebben de Vorsten van
Oranje zich aanvankelijk souvereine vorstdaarna
Koning »bij de gratie Gods» genoemd. Die titel
staat aan het hoofd van al onze wetten en koninklijke
besluitenen nooit hebben de liberalen zich daar
tegen verzet; maar bij de laatste Grondwetsherzie
ning is van antirevolutionaire zijde voorgesteld de
woorden «bij de gratie Gods» ook in de Grondwet
aan den Koningstitel toe te voegen wat noch in de
Grondwet van 1814, noch in die van 1815 noch in
die van 1840 of 1848 was geschied, en daartegen
hebben de liberalen zich met nadruk verklaard als
verzet tegen de zeer bekende, maar in Nederland
niet thuis behooreride leer van het «goddelijk recht»
der Koningen die door velen aan de woorden »bij
de gratie Gods» wordt vastgeknoopt. De heer de
Beaufort heeft dat zeer duidelijk in de Tweede
Kamer gezegd, maar dat belet natuurlijk de anti
revolutionaire partij nietthans bij de stembus de
natie iu beroering te brengen door luide te roepen
dat de liberalen niets willen weten van een Koning
»bij de gratie Gods».
Dat de antirevolutionairen dit durven bestaan is
al zeer sterkwant niemand anders dan Dr. Kuyper
heeft vroeger het Nederlandsche volk herinnerd aan
de verkeerde beteekenisdie aan de wooiden »bij de
gratie Gods» vioeger werd en ook nog wordt toege
kend en aan het schromelijk misbruik dat er van
is gemaakt. Hij herinnerde er aan hoe Calvijn van
de vorsten zeide»Ochhet is in hun mond niets
dan boerenbedrog, als zij van de gratie Gods reppen».
Jahij beweerde stoutwegdat het Calvinisme
de oorsprong en waarborg is van onze
constitutioneele vrijheden, omdat vol
gens de Calvinistische leer de souvereiniteit
niet berust bij den Koning alleen, maar bij den
Koning in verband met het Parlement,
dat zoowel een deel der Staats "Souve
reiniteit van God ontvangen heeft als
de Koning zelfl
Eindelijk is er zelfs een antirevolutionair candidaat
geweesten hij is gekozen ook die heeft dur
ven zeggen, dat het Nederlandsche Volk het te be
treuren feitdat de Koning geen zonen nalaatzou
hebben te beschouwen als een bezoeking Gods wegens
de wandaden der liberalen. Hebben deze Christe
nen dan nooit in hun Bijbel gelezen «En er waren
te dierzelver tijd eenigeu tegenwoordig, die hem bood
schapten van de Galiieërswier bloed Pilatus met
hunne offeranden gemengd had. En Jezus antwoordde
en zeide tot henMeent gijdat deze Galiieërs
zondaars zijn geweest boven al de Galiieërsomdat
zij zulks geleden hebben? Ik zeg u: neen zij." Of
wel: «En voorbijgaande zag hij eenen mensch blind
van de geboorte af. En zijne discipelen vraagden
hem zeggende Rabbi wie heeft er gezondigd, deze,
of zijne ouders dat hij bliud zou geboren worden
Jezus antwoordde: Noch deze heeft gezondigd, noch
zijne ouders maar dat is geschiedopdat de werken
Gods in hem zouden geopenbaard worden."
De antirevolutionairen schijnen met de beantwoor
ding van dergelijke vragen allerminst verlegen te zijn.
Geen schroom weerhoudt henals er een heilige
oorlog tegen de liberalen gevoerd moet worden. En
de meerderheid van het godsdienstig Nederland blijkt
zich aan deze dingen niet te ergeren.
Arme Bijbel, arme godsdienst zoo te worden
gebruikt!
BniteulantL
DUIT8CHLAND. De Keizerin-weduwe ontving den
15 om twaalf uur den prins van Wales, den Koning
van Belgie en den deenscben kroonprins, om half een de
rusaische grootvorsten, en later nog de Koningen van
Saksen en Rumenië. Ook Keizer Frederik ontving dien
dag de russiscbe grootvorsten.
Aan de leden van den Rijks- en den Landdag is op
last van de Keizerin-weduwe eene buitengewone gele.
genheid gegeven, om het lijk des Keizers in den Dom
te zien. De toevloed om het ilijk te zien was steeds zoo
groot, dat men uren moest wachten, eer men kon wor
den toegelaten en dat duizenden telkens by de sluiting
des avcnds onverricbterzake moesten terugkeeren. De
vrouwen waren bijna allen in rouwgewaad. Men schat
bet aantal personendie het lijk gezien hebben op
224.000, Het aantal van ben die er niet in geslaagd
zijn, om toegelaten te worden, is zeker driemaal zoo groot.
De stiaat, langs welke de begrafenisstoet van Keizer
Wilhelm moest, trekken was gebeel versierd alle bui
zen waren voorzien van rouwvlaggen en draperiën en
op de hoeken der daarin uitkomende straten stonden
groite, met rouwfloers omkleede zuilen met omhulde
pruisische adelaars. De lantarens waren met krip om
hangen en om de 20 passen stonden stevige kandela-
bres met boog opvlammende fakkels. Het middenpad
Unter den Linden was met kiezelzand en dennentak
ken bestrooid en op de Parizer Plata waren groote
kransen van krip en lauriertakken aangebracht. De
Brandenburgerpoort was met zwart doek behangen en
op het plein was een groote triomfboog met het opschrift:
God zegene uwe uitvaart. Sedert den vroegen n orgen
bewogen zich duizenden menschen Unter den Linden en
aan 1 e vensters van de huizen waren alle plaatsen be
zat. Te 9 uren werden de leden der VereenigÏDgen
die langs den weg eene haag zouden vormen, opgesteld:
verder was er eene vierdubbele rij soldaten op bevel
des keizers in den krijgsmantel gebuid en daarachter
bevonden zich de duizenden nieuwsgierigen. Om 11 uur
begonnen de klokken van alle kerken te Berlijn te lui
den en gelijktijdig werd een aanvang gemaakt met de
toebereidselen tot de piecbtigbeid. De opper-kamer-
heer en de ministers schaarden zich om de lijkbaar de
bevelhebber der garde ging met de rijksbanier aan het
hoofdeinde en twee adjudanten met getrokken degen
plaatsten zich naast hem. Nadat de overige genoo-
digden binnengekomen waren, "verschenen de vorstelijke
gasten en de leden van het koninklijk buis (de ke e
was wegens de koude afwezig evenals de keizerin we
duwe). Keizerin Victoria was tegenwoo dig. Achter da
vorsten zaten de gezanten en de vertegenwoordigers
ALKMAARSCHE COURANT.