QUterlci.
leveren hetzij omdat uw boeken moeielijk getoond
kunnen worden hetzij omdat daaruit zou blijken hoe
mijne begrooting der winsten gedurende de laatste jaren
verre beneden de werkelijkheid is gebleven. In beide
gevallen ware het voor u beter geweest te zwijgen dan
zoo in uwe onmacht te worden tentoongesteld."
Uw Medeburger
(w. g.) F. üüüela Ni EU wen huis
Te Breda zijn voor de hoofdakte geslaagd 35 van
de 138 mannelijke en 10 van de 12 vrouwelijke kan
didaten.
Ged. Staten van Noordholland hebben benoemd
tot adj.-commies ter provinciale griffie, afdeeling statis
tiek de heer mr. A. J. Heshuysen.
Van den heer H. F. Schomerus te 's Gravenhage is
bij den gemeenteraad van Plirmerend een adres in
gekomen, houdende verzoek om eene hoogdruk-waterlei
ding te mogen aanleggen en exploiteeren.
Wijlen jonkvr. M. J. Moravisch, onlangs overleden,
heeft aan de weesinrichting te Neerbosch eene som
van f 8000 vermaaktvrij van successierechten.
Voor de betrekking van hoofdopzichter van het
waterschap „de Beemster", op eene jaarwedde van
f 2000met genot van vrije woning hebben zich 74
sollicitanten aangemeld.
- Tot bestuursleden van de afdeeling Ursooi en
omstreken der Holl. Maatschappij van landbouwzijn
gekozen de heeren J. Boot en D. Sckermerhorn de
heer S. L. Napjus werd als secretaris herbenoemd.
De bediening der predikbeurten in de vacante
gemeenten te Oudegchild en Oosterend op Texel ge
schiedt nog altijd door de ring Scharwoude- Men is
daarmee zóózeer ingenomen dat de kerkbesturen van
genoemde gemeenten besloten hebben, gemeenschappelijk
een adres te richten aan het klassikaal bestuur te
Alkmaar, met verzoek don tegenwoordigen toestand te
willen bestendigen. Zoolang de predikantsvacature te
Den Hoorn op Texel blijft bestaan, bestaat er alle kans,
dat aan het verzoek van adressanten zal worden voldaan.
Met October a. e. zullen de stoombooten der
maatschappij Nederland Genua in plaats van Marseille
aandoen. De reis over land per spoor van Amsterdam
naar Genua duurt ongeveer 35 uren.
Aan het eerste gedeelte van het vergelijkend
examen te SchagerbrUg voor de betrekking van
hoofd der school te 't Zand is deelgenomen door 29
van de 45 sollicitanten. Het tweede gedeelte van het
examen zal worden gehouden den 29.
Door het Hoofdbestuur van de Friesche maat
schappij van Landbouw werd indertijd aan de Vereeni-
ging het Paarden-Stamboek geschonken eene subsidie
van f 120,ten einde hieruit te bestrijden de kosten
van opleiding van Haije Jansma aan de Hoefsmidschool
te Amersfoort. Na het ontvangen van het diploma heeft
Jansma zich als hoefsmid te Leeuwarden gevestigd en
werd nog onlangs te Assen zijn hoefbeslag met een
eersten prijs bekroond.
De minister van oorlog heeft nieuwe bepalingen
vastgesteld ter zake van de vrijwillige oefening in den
wapenhandel, in hoofdzaak hierop neerkomende:
1°. In plaatsen, waar infanterie of vesting-artillerie
in garnizoen ligt, wordt aan jongelingen van 17 jaren
tot aan den militieplichtigen leeftijd, die zich daartoe
bij den commandeerenden officier aanmelden gelegen
heid gegeven om bij de korpsen infanterie en vesting
artillerie kosteloos onderwijs te ontvangen in den wa
penhandel en, voor zooveel de vesting-artillerie betreft,
ook in de bediening van het geschut.
Voor dezen practischen cursus worden vanwege het
korps de noodige wapens en munitiën verstrekt.
2°. In de onder 1° gemelde garnizoenen wordt te
vens aan jongelieden, die den practischen cursus bij
wonen, de gelegenheid gegeven om kosteloos deel te
nemen aan een theoretischen cursus, strekkende tot
voorbereiding voor den graad van milicien-korporaal bij
de infanterie of bij de vesting-artillerie
3°. Jongeliedenin het bezit van het getuigschrift
voor den practischen en een theoretischen cursus, zul
len, nadat zij militie-dienst verricht hebben en met den
graad van milicien-korporaal met onbepaald verlof zijn
gezonden, in staat worden gesteld, gedurende dat ver
lof, ook in het 2e en 3e jaar van hunnen militie-dienst
tijd een practischen en theoretischen cursus te doorloo-
pen tot voorbereiding voor den graad van milicien
sergeant.
Er moet, zooveel mogelijk, worden getracht, de oefe-
ning van het bedoelde militie-kader te doen samenvallen
met de practische oefeningen van hen, die nog geen
militie-dienst hebben verricht.
De onder 1° bedoelde aanmelding moet jaarlijks vóór
1 October geschiedenen die onder 3° vóór 1 De
cember.
Het hierboven vermelde getuigschrift wordt door den
bevelvoerenden officier uitgereikt.
De bevelvoerende officieren brengen door tusschen-
komst van den inspecteur van het wapen jaarlijks op
1 Juni en 1 November aan den minister van oorlog
een verslag uit omtrent de van 1 October tot en met
30 April en c.q. van 1 Mei tot en met 30 September
gehouden theoretische en practische oefeningen. De
Staatscourant van den 16 bevat de verdere bijzonderheden.
Het hoofdbestuur van den Nederl.Kalk- en Steen-
bewerkersbond een der bij den sociaal democratischen
bond aangesloten vereenigingen heeff aan den heer
v. d. Fel tl, lid der Tweede Kamer een schrijven
gezonden naar aanleiding van de door dien heer in de
zitting der Tweede Kamer van den 14 Mei tot den
heer F. Domein Nieuwenhuis gerichte woorden „En
wanneer de interpellant en andere apostelen van den
lateren tijd het land willen doorgaan, goed doende, dan
zullen zij voor de bevolking meer verkrijgen en onder
haar meer nut stichten door de opwekking tot eigen
krachtsinspanningtot ingetogenheidmatigheid en
spaarzaamheid, het volgende geschreven
„Het meent dat u misschien niet ongenegen zoudt zijn,
eenigzins in dien geestzooals n een ander aanraadt,
werkzaam te zijn en ons arbeiders eens duidelijk zoudt
willen maken hoe een arbeider iD den tegenwoordi
gen tijd nog ingetogener en matiger kan leven hoe
hel hem nog mogelijk is te sparen en noodigen wij
n mitsdien beleefd uit, op te treden als spreker in eene
openbare vergacfering voor werklieden met discussie, om
ons uw gezegde meer en meer duidelijk te maken,
daar dit toch zeer zeker voor ons allen van het grootste
belang is.
„Hopende dat u ons voorstel aanneemt, laten wij
geheel aan u over dag en tijd te bepalen doch liefst
zoo spoedig mogelijk."
n-mirHrT~-f""tr""*",Mi*'ifc'»TT—mnni-nriTirfwnmniTM imminmii n i immii ■■nu
Te Papenburg heeft eene vergadering plaats gehad
van ruim honderd belanghebbenden bij de scheepvaart
en deskundigen ter zake van het Rijn-Eem;-kanaal. Er
werd een besluit genomen van den volgenden inhoud
De vergadering verklaart, het plan van den ingenieur
Greve, opgemaakt in overleg met de Yereaniging voor
de Ruhrvaart en in strijd met de bedoeling van het
wettig vastgestelde kanaalplan Dortmund-Eems, te zijn
economisch irrationeel en gegrond op va'sehe veronder
stellingen.
1°. De meening dat de geheele kustvloot van de
Noord- en de Oostzee een Rijn-Eems-kanaal van 3.1
meter diepte zou kunnen bevarenis ten eenenmale
onjuist. In de officieele mededeelingen der Loodsmaat-
schappij voor Eraden over 1886 is geconstateerd dat
de schepen in de Noord- eu Oostzeeveart (knstvaart),
op slechts enkele na, bij een laadvermogen van 200 ton
een diepgang van meer dan 2.80 ra. hebben. Van de
gezamenlijke in 1887 geregistreerde duitsehe schepen
ten getale van ongeveer 4200, kunnen er, nevens vaar
tuigen van beneden 80 ton laadvermogen, slechts onge
veer 400 wegens hun diepgang voor de bevaring van
een kanaal ter diepte van 3.1 m. in aanmerking komen.
2°. Dat het kanaal zou worden bevaren door zee
schepen, die beladen een diepgang van slechts 2.80 m.
hebben is wegens de hooge kosten van aansehaffing
de sterke bemanning en de betrekkelijk geringe laad
ruimte ondenkbaar. Voor de zeevaart zijn er geheel
anders uitgeruste veel sterker bemande en dus met
veel hooger exploitatiekosten belaste schepen nocdig
dan voor de kanaalvaart. Kleine zeeschependie in
een kanaal van 3.1 m. diepte overal kunnen varen
hebben naar verhouding der laadruimte veel meer sleep
loon te betalen dan kauaalschepenterwijl het vervoer
eener scheepslading door middel van eigen stoomver-
mogen veel meer kosten veroorzaakt dan het vervoer
van eene gelijke hoeveelheid goederen by sleeping.
Wegens de vereischte zorg voor de kanaaloevers zullen
de schependie met eigen stoomvermogen varen in
snelheid ook niets vooruit hebben bij de op sleeptouw
varende kauaalschepen.
3°. Er zullen havens moeten zijn ter overscheping
voor het vervoer ter zee, terwijl de groote zeeschepen,
die de volle diepte van de monding en havens der
Eems noodig hebben lagere vrachtprijzen kunnen be
dingen en dus voor kustvaarders van 2.80 in. diepgang
zeer spoedig de vaart onvoordeelig zouden maken.
4°. Volgens alle seheepvaartkundigen kunnen de groote
liijnEchepen bij ongunstig weder niet zonder gevaar den
Dollart en de mondingen der Eems passeerea en valt
er dus niet aan te denkendie schepen voor de kust
vaart der Noord- en Oostzee te gebruiken. Wat tot
nog toe de ondervinding met de Ryn-zeevaart heeft
geieerd, strekt ook niet ter aanmoediging om dezo on
derneming na te volgen.
Dit besluit zal den minister van openbare werken
worden medegedeeldmet het verzoek wegens zulke
verbeteringsplannen geen vertraging te doen plaats heb
ben in de zaak van een scheepvaartkanaal van Dortmund
naar de Eems.
Het Teebnikum Mittweidain Saksen, de oudste
en meest bezochte vakschool van dien aardbegint
midden October den wiutercnrsus. Zij bestaat, 1°. uit eene
school voor machine-ingenieurstot vorming van inge
nieurs en bouwmeesters van machines en molensvan
toekomstige fabrikanten op allerlei gebied waarvoor
technischs kennis van machines noodig is; 2°. eene school
voor werkbazen, tot vorming van werkbazen, teekenaars,
monteurs voor machine- en molenbouw, zoowel als van
toekomstige bezitters van kleinere mechanische werkplaat
sen. Tegenwoordig wordt de inrichting door 777 leer
lingen uit alle werelddealeu bezocht. Programma's
worden gratis en franco toegezonden door den direc
teur K. Weitzel, te Mittweida, in Saksen.
Bij den grooten internationalen wedstrijd van Brussel
hebben tot heden 132 muziekverenigingen met 5784
leden concerteu gegeven. Het uitvoerend comité houdt
zich op dit oogenblik bezig met het uitkiezen van een
herinneringsmedaillebestemd voor de vaandels dezer
vereenigingen; evenals met de kleine medailles, bestemd
tot aandenken voor de deelnemers. De medewerking van
een groot aantal andere vereenigingen is nog verzekerd
vcor de concerten in den tuin tot het einde van Sep
tember het tijdstip, waarop de maatschappij van den
grooten wedstrijd een monsterfeest zal inrichten, waar
aan natuurlijk al de vereenigingen die tot dien tijd
op de tentoonstelling geweest zijn zullen deelnemen.
Het uitvoerend comité heeft aan de burgemeesters en
onderwijzers van al de gemeenten van Belgie uitnoo-
digingen gezonden om gezamenlijke uitstapjes naar de
tentoonstelling te doen. Het wil aan al die groepen
bezoekers 50 percent korting op den toegangsprijs toe
staan met het doel om aldus aan geheel Belgie het
bezoek aan de tentoonstelling gemakkelijk te maken.
Men deelt mede, dat de maatschappij van den grooten
wedstrijd een voorstel overweegt, om na zsven uur aan
iederen bezoeker, die een franc voor toegang betaalt
een lot in de loterij te geven.
De reuzen-inrichting van den uitgever Frank Leslie
te New-York op deQ hoek van het Park Place en het
College Place is een voorbeeld van technische vol-
komendheid op ieder gebied. Behalve d9 ruimte voor
redactie expeditie en de teekenzalen bevinden zich
in het gebouw de drukkerijbinderij, graveer- en elec-
trotypie inrichtingen in de laatste jaren is er geen
verbetering uitgevonden of 'zjj werd daar dadelijk toe
gepast. Het personeel in Frank Leslie's Publishing
House bedraagt ruim 400 de medewerkers (waaronder
photograhen) medegerekend stijgt dat cijfer tot 696.
De gezamelijke oplaag van weekbladen en maandschriften
is meer dan 250.000 exemplaren en de hoeveelheid van
het verbruikte papier bereikt het aantal van 41109
riem. In de twee machine-zalen werken zestien persen
die door een motor van 150 paardenkracht gedreven
worden.
Te Cannes hebben twee jonge damesvan deftige
familie, die beidon tot over de ooren verliefd waren op
een en denzelfden jongen manonlangs geduelleerd.
Als wapen had men het pistool gekozen.
De jongste, een meisje van achttien jaar, ontving een
kogel in den linkerarm, tengevolge waarvan dit lichaams
deel gebroken werd. De oudste, welke twee en twintig
jaren tolt, is doodelijk gewond in de borst.
Het duel heeft groot opzien gebaard.
Het bekende schip van reusachtige afmetingen de
Great Eastern, dat, gelijk men weet, na tot het leggen
van den onderzeeseben telegraafkabel gebezigd te zijn
thans als een onnut gevaarte wordt afgebroken, nadert
eiken dag dichter zijn einde. De machines en het
ijzerwerk zijn reeds verdwenen en weldra zal men den
romp naar Barrow slepen opdat daar het sloopings-
werk worde voltooid.
Een der bladen geeft den raad het schip niet verder
te vernielen maar het in een rivier- of zeeboezem te
slepen en in te richten tot een verblijf voor oude en
gebrekkige zeelieden. De ijzeren wanden zijn nog vol
komen goed. Voor 5000 pond sterling is het schip te
koopen terwijl 2000 pond voldoende worden geacht
om het in een geriefelijk drijvend huis te veranderen.
Een menagerie trok onlangs te Hans, een dorpje bij
Sehladming in Stiermarkenover een brug, die over
een tamelijk diepe ravijn gelegen was. De kooien met
de wilde dieren waren er reeds over en de groote oli
fant zou volgendoch de brug bezweek onder de
vracht van den dikhuid en het dier stortte in den afgrond.
Alle pogingen om het daar weder uit te halen bleven
vruchteloos. Honderden boeren boden met touwen en
karren hun hulp aan om het dier, dat zich zeker ernstig
bezeerd had weder op de been te brengenmaar te
vergeefs. De olifant, die op de plaats zelf gevoederd werd,
lag er drie weken en blies toen den laatsten adem uit.
Gelijk reeds vroeger is opgemerkt, beginnen de spoor
wegdirecteuren meer en meer uit te vinden dat de
derde klasse de meest begunstigde klasse wordt en dat
het democratische elementvoor zoover het reizen per
spoor betreftdus alleszins veld wint. Daarentegen
blijkt uit elke statistische opgave, dat het aantal eerste
en tweede klasse reizigers sterk vermindert. Het heeft
er veel van alsof wij langzaam doch zeker naar het
Midland Railway stelsel eerste en derde klasse
alleen gaan. Het einde er van zal zeker zijn dat
men éóne algemeene klasse zal gaan invoeren met sa
lonrijtuigen voor die er het geld voor over hebben.
Gedurende de eerste helft van dit jaar vermeerderde het
aantal derde klasse passagiers op de London and North
Western lijn met 119.000 terwijl die der eerste klasse
met 70.000 en die der tweede met 95,000 afnamen.
De Great Western toont een vermindering in de ont
vangsten van eerste klasse passagiers van 10.541 pond
sterl. aan (8 pet.) en 13.297 pond sterl. (6 pet. in die
van tweede klasse reizigers terwijl de ontvangsten van
de derde klasse 12.381 pond sterl. grooter zijn. De
North Eastern toont eveneens een vermindering in le
en 2de en vermeedering in 3de klasse aan. Op de
North Staffordshire lijn ia de vermindering van de le
en 2de klasse 9.042terwijl de vermeerdering der
derde klasse 47.640 pond is. (Hand. bl.)
Het groote houtvlot uit New-Seotland waarover
reeds meermalen is gesproken, is behouden te New-
York aangekomen. Nu het mogelijk blijkt zoo groote
hoeveelheden hout op zoo goedkoope wijze uit Canada
naar New-York te brengen, zal de houtmarkt daarvan
zeker de gevolgen ondervinden.
Het vlot was 592 voet lang 55 voet breed en had
een diepgang van 23 voeten. Het was samengesteld
uit 24 000 met kettingen verbonden balken elk 30
duim dik en 39 voeten lang en bevatte 5.000,000 voet
hout. Het vlot had den vorm van een sigaar en werd
door twee sleepbooten getrokken. Deze booten kostten
4500 dollars terwijl bet vervoer langs den gewonen
weg 30,000 dollars gekost zon hebben. In dit geval
zouden er 45 schoeners voor noodig geweest zijn. Men
verwachtdat de eigenaars 75,000 a 100,000 dollars
voor het hont zullen krijgen.
Hoe een sabel tot eene algemeene verbroedering
kan leiden, werd jl. zondagnacht bewezen bij een vecht
partij op den Singel te Utrecht tusschen een paar
burgers en een militair. Toen een der burgera zijn
mes trok liet ook de militair zijn wapen schitteren
doch bij een goed gepareerden slag vloog het 't watej
in. Dit ziende, begaf een der omstanders, een gewezen
militair, zich te water om den sabel er uit te halen,
waartoe hij niet eens verlof vroeg Tsan zijne hem ver
gezellende vrouw. Deze, weldra haar man niet meer
op het water bespeurende, hief een vervaarlijk ge
schreeuw aan, en reeds meenden ook de anderen den
strijd vergetende, den drenkeling hulp te gaan bieden
toen zij bemerkten dat deze zelf weêr naast hen stond.
Hij was den breeden singel overgezwommen over de
Willemsbrug weêr teruggekomen en in de verwarring
niet zoo spoedig opgemerkt, 't Eind was dat allen
zich verbroederden en alle leed vergeten werdzelfs
door den militair wiens sabel ten slotte door middel
van een dreg, reeds aangebracht door den vermeenden
drenkeling, werd opgehaald.
Stoomdr. Herms. Coster en Zoon Alkmaar.