QUterlci. leveren hetzij omdat uw boeken moeielijk getoond kunnen worden hetzij omdat daaruit zou blijken hoe mijne begrooting der winsten gedurende de laatste jaren verre beneden de werkelijkheid is gebleven. In beide gevallen ware het voor u beter geweest te zwijgen dan zoo in uwe onmacht te worden tentoongesteld." Uw Medeburger (w. g.) F. üüüela Ni EU wen huis Te Breda zijn voor de hoofdakte geslaagd 35 van de 138 mannelijke en 10 van de 12 vrouwelijke kan didaten. Ged. Staten van Noordholland hebben benoemd tot adj.-commies ter provinciale griffie, afdeeling statis tiek de heer mr. A. J. Heshuysen. Van den heer H. F. Schomerus te 's Gravenhage is bij den gemeenteraad van Plirmerend een adres in gekomen, houdende verzoek om eene hoogdruk-waterlei ding te mogen aanleggen en exploiteeren. Wijlen jonkvr. M. J. Moravisch, onlangs overleden, heeft aan de weesinrichting te Neerbosch eene som van f 8000 vermaaktvrij van successierechten. Voor de betrekking van hoofdopzichter van het waterschap „de Beemster", op eene jaarwedde van f 2000met genot van vrije woning hebben zich 74 sollicitanten aangemeld. - Tot bestuursleden van de afdeeling Ursooi en omstreken der Holl. Maatschappij van landbouwzijn gekozen de heeren J. Boot en D. Sckermerhorn de heer S. L. Napjus werd als secretaris herbenoemd. De bediening der predikbeurten in de vacante gemeenten te Oudegchild en Oosterend op Texel ge schiedt nog altijd door de ring Scharwoude- Men is daarmee zóózeer ingenomen dat de kerkbesturen van genoemde gemeenten besloten hebben, gemeenschappelijk een adres te richten aan het klassikaal bestuur te Alkmaar, met verzoek don tegenwoordigen toestand te willen bestendigen. Zoolang de predikantsvacature te Den Hoorn op Texel blijft bestaan, bestaat er alle kans, dat aan het verzoek van adressanten zal worden voldaan. Met October a. e. zullen de stoombooten der maatschappij Nederland Genua in plaats van Marseille aandoen. De reis over land per spoor van Amsterdam naar Genua duurt ongeveer 35 uren. Aan het eerste gedeelte van het vergelijkend examen te SchagerbrUg voor de betrekking van hoofd der school te 't Zand is deelgenomen door 29 van de 45 sollicitanten. Het tweede gedeelte van het examen zal worden gehouden den 29. Door het Hoofdbestuur van de Friesche maat schappij van Landbouw werd indertijd aan de Vereeni- ging het Paarden-Stamboek geschonken eene subsidie van f 120,ten einde hieruit te bestrijden de kosten van opleiding van Haije Jansma aan de Hoefsmidschool te Amersfoort. Na het ontvangen van het diploma heeft Jansma zich als hoefsmid te Leeuwarden gevestigd en werd nog onlangs te Assen zijn hoefbeslag met een eersten prijs bekroond. De minister van oorlog heeft nieuwe bepalingen vastgesteld ter zake van de vrijwillige oefening in den wapenhandel, in hoofdzaak hierop neerkomende: 1°. In plaatsen, waar infanterie of vesting-artillerie in garnizoen ligt, wordt aan jongelingen van 17 jaren tot aan den militieplichtigen leeftijd, die zich daartoe bij den commandeerenden officier aanmelden gelegen heid gegeven om bij de korpsen infanterie en vesting artillerie kosteloos onderwijs te ontvangen in den wa penhandel en, voor zooveel de vesting-artillerie betreft, ook in de bediening van het geschut. Voor dezen practischen cursus worden vanwege het korps de noodige wapens en munitiën verstrekt. 2°. In de onder 1° gemelde garnizoenen wordt te vens aan jongelieden, die den practischen cursus bij wonen, de gelegenheid gegeven om kosteloos deel te nemen aan een theoretischen cursus, strekkende tot voorbereiding voor den graad van milicien-korporaal bij de infanterie of bij de vesting-artillerie 3°. Jongeliedenin het bezit van het getuigschrift voor den practischen en een theoretischen cursus, zul len, nadat zij militie-dienst verricht hebben en met den graad van milicien-korporaal met onbepaald verlof zijn gezonden, in staat worden gesteld, gedurende dat ver lof, ook in het 2e en 3e jaar van hunnen militie-dienst tijd een practischen en theoretischen cursus te doorloo- pen tot voorbereiding voor den graad van milicien sergeant. Er moet, zooveel mogelijk, worden getracht, de oefe- ning van het bedoelde militie-kader te doen samenvallen met de practische oefeningen van hen, die nog geen militie-dienst hebben verricht. De onder 1° bedoelde aanmelding moet jaarlijks vóór 1 October geschiedenen die onder 3° vóór 1 De cember. Het hierboven vermelde getuigschrift wordt door den bevelvoerenden officier uitgereikt. De bevelvoerende officieren brengen door tusschen- komst van den inspecteur van het wapen jaarlijks op 1 Juni en 1 November aan den minister van oorlog een verslag uit omtrent de van 1 October tot en met 30 April en c.q. van 1 Mei tot en met 30 September gehouden theoretische en practische oefeningen. De Staatscourant van den 16 bevat de verdere bijzonderheden. Het hoofdbestuur van den Nederl.Kalk- en Steen- bewerkersbond een der bij den sociaal democratischen bond aangesloten vereenigingen heeff aan den heer v. d. Fel tl, lid der Tweede Kamer een schrijven gezonden naar aanleiding van de door dien heer in de zitting der Tweede Kamer van den 14 Mei tot den heer F. Domein Nieuwenhuis gerichte woorden „En wanneer de interpellant en andere apostelen van den lateren tijd het land willen doorgaan, goed doende, dan zullen zij voor de bevolking meer verkrijgen en onder haar meer nut stichten door de opwekking tot eigen krachtsinspanningtot ingetogenheidmatigheid en spaarzaamheid, het volgende geschreven „Het meent dat u misschien niet ongenegen zoudt zijn, eenigzins in dien geestzooals n een ander aanraadt, werkzaam te zijn en ons arbeiders eens duidelijk zoudt willen maken hoe een arbeider iD den tegenwoordi gen tijd nog ingetogener en matiger kan leven hoe hel hem nog mogelijk is te sparen en noodigen wij n mitsdien beleefd uit, op te treden als spreker in eene openbare vergacfering voor werklieden met discussie, om ons uw gezegde meer en meer duidelijk te maken, daar dit toch zeer zeker voor ons allen van het grootste belang is. „Hopende dat u ons voorstel aanneemt, laten wij geheel aan u over dag en tijd te bepalen doch liefst zoo spoedig mogelijk." n-mirHrT~-f""tr""*",Mi*'ifc'»TT—mnni-nriTirfwnmniTM imminmii n i immii ■■nu Te Papenburg heeft eene vergadering plaats gehad van ruim honderd belanghebbenden bij de scheepvaart en deskundigen ter zake van het Rijn-Eem;-kanaal. Er werd een besluit genomen van den volgenden inhoud De vergadering verklaart, het plan van den ingenieur Greve, opgemaakt in overleg met de Yereaniging voor de Ruhrvaart en in strijd met de bedoeling van het wettig vastgestelde kanaalplan Dortmund-Eems, te zijn economisch irrationeel en gegrond op va'sehe veronder stellingen. 1°. De meening dat de geheele kustvloot van de Noord- en de Oostzee een Rijn-Eems-kanaal van 3.1 meter diepte zou kunnen bevarenis ten eenenmale onjuist. In de officieele mededeelingen der Loodsmaat- schappij voor Eraden over 1886 is geconstateerd dat de schepen in de Noord- eu Oostzeeveart (knstvaart), op slechts enkele na, bij een laadvermogen van 200 ton een diepgang van meer dan 2.80 ra. hebben. Van de gezamenlijke in 1887 geregistreerde duitsehe schepen ten getale van ongeveer 4200, kunnen er, nevens vaar tuigen van beneden 80 ton laadvermogen, slechts onge veer 400 wegens hun diepgang voor de bevaring van een kanaal ter diepte van 3.1 m. in aanmerking komen. 2°. Dat het kanaal zou worden bevaren door zee schepen, die beladen een diepgang van slechts 2.80 m. hebben is wegens de hooge kosten van aansehaffing de sterke bemanning en de betrekkelijk geringe laad ruimte ondenkbaar. Voor de zeevaart zijn er geheel anders uitgeruste veel sterker bemande en dus met veel hooger exploitatiekosten belaste schepen nocdig dan voor de kanaalvaart. Kleine zeeschependie in een kanaal van 3.1 m. diepte overal kunnen varen hebben naar verhouding der laadruimte veel meer sleep loon te betalen dan kauaalschepenterwijl het vervoer eener scheepslading door middel van eigen stoomver- mogen veel meer kosten veroorzaakt dan het vervoer van eene gelijke hoeveelheid goederen by sleeping. Wegens de vereischte zorg voor de kanaaloevers zullen de schependie met eigen stoomvermogen varen in snelheid ook niets vooruit hebben bij de op sleeptouw varende kauaalschepen. 3°. Er zullen havens moeten zijn ter overscheping voor het vervoer ter zee, terwijl de groote zeeschepen, die de volle diepte van de monding en havens der Eems noodig hebben lagere vrachtprijzen kunnen be dingen en dus voor kustvaarders van 2.80 in. diepgang zeer spoedig de vaart onvoordeelig zouden maken. 4°. Volgens alle seheepvaartkundigen kunnen de groote liijnEchepen bij ongunstig weder niet zonder gevaar den Dollart en de mondingen der Eems passeerea en valt er dus niet aan te denkendie schepen voor de kust vaart der Noord- en Oostzee te gebruiken. Wat tot nog toe de ondervinding met de Ryn-zeevaart heeft geieerd, strekt ook niet ter aanmoediging om dezo on derneming na te volgen. Dit besluit zal den minister van openbare werken worden medegedeeldmet het verzoek wegens zulke verbeteringsplannen geen vertraging te doen plaats heb ben in de zaak van een scheepvaartkanaal van Dortmund naar de Eems. Het Teebnikum Mittweidain Saksen, de oudste en meest bezochte vakschool van dien aardbegint midden October den wiutercnrsus. Zij bestaat, 1°. uit eene school voor machine-ingenieurstot vorming van inge nieurs en bouwmeesters van machines en molensvan toekomstige fabrikanten op allerlei gebied waarvoor technischs kennis van machines noodig is; 2°. eene school voor werkbazen, tot vorming van werkbazen, teekenaars, monteurs voor machine- en molenbouw, zoowel als van toekomstige bezitters van kleinere mechanische werkplaat sen. Tegenwoordig wordt de inrichting door 777 leer lingen uit alle werelddealeu bezocht. Programma's worden gratis en franco toegezonden door den direc teur K. Weitzel, te Mittweida, in Saksen. Bij den grooten internationalen wedstrijd van Brussel hebben tot heden 132 muziekverenigingen met 5784 leden concerteu gegeven. Het uitvoerend comité houdt zich op dit oogenblik bezig met het uitkiezen van een herinneringsmedaillebestemd voor de vaandels dezer vereenigingen; evenals met de kleine medailles, bestemd tot aandenken voor de deelnemers. De medewerking van een groot aantal andere vereenigingen is nog verzekerd vcor de concerten in den tuin tot het einde van Sep tember het tijdstip, waarop de maatschappij van den grooten wedstrijd een monsterfeest zal inrichten, waar aan natuurlijk al de vereenigingen die tot dien tijd op de tentoonstelling geweest zijn zullen deelnemen. Het uitvoerend comité heeft aan de burgemeesters en onderwijzers van al de gemeenten van Belgie uitnoo- digingen gezonden om gezamenlijke uitstapjes naar de tentoonstelling te doen. Het wil aan al die groepen bezoekers 50 percent korting op den toegangsprijs toe staan met het doel om aldus aan geheel Belgie het bezoek aan de tentoonstelling gemakkelijk te maken. Men deelt mede, dat de maatschappij van den grooten wedstrijd een voorstel overweegt, om na zsven uur aan iederen bezoeker, die een franc voor toegang betaalt een lot in de loterij te geven. De reuzen-inrichting van den uitgever Frank Leslie te New-York op deQ hoek van het Park Place en het College Place is een voorbeeld van technische vol- komendheid op ieder gebied. Behalve d9 ruimte voor redactie expeditie en de teekenzalen bevinden zich in het gebouw de drukkerijbinderij, graveer- en elec- trotypie inrichtingen in de laatste jaren is er geen verbetering uitgevonden of 'zjj werd daar dadelijk toe gepast. Het personeel in Frank Leslie's Publishing House bedraagt ruim 400 de medewerkers (waaronder photograhen) medegerekend stijgt dat cijfer tot 696. De gezamelijke oplaag van weekbladen en maandschriften is meer dan 250.000 exemplaren en de hoeveelheid van het verbruikte papier bereikt het aantal van 41109 riem. In de twee machine-zalen werken zestien persen die door een motor van 150 paardenkracht gedreven worden. Te Cannes hebben twee jonge damesvan deftige familie, die beidon tot over de ooren verliefd waren op een en denzelfden jongen manonlangs geduelleerd. Als wapen had men het pistool gekozen. De jongste, een meisje van achttien jaar, ontving een kogel in den linkerarm, tengevolge waarvan dit lichaams deel gebroken werd. De oudste, welke twee en twintig jaren tolt, is doodelijk gewond in de borst. Het duel heeft groot opzien gebaard. Het bekende schip van reusachtige afmetingen de Great Eastern, dat, gelijk men weet, na tot het leggen van den onderzeeseben telegraafkabel gebezigd te zijn thans als een onnut gevaarte wordt afgebroken, nadert eiken dag dichter zijn einde. De machines en het ijzerwerk zijn reeds verdwenen en weldra zal men den romp naar Barrow slepen opdat daar het sloopings- werk worde voltooid. Een der bladen geeft den raad het schip niet verder te vernielen maar het in een rivier- of zeeboezem te slepen en in te richten tot een verblijf voor oude en gebrekkige zeelieden. De ijzeren wanden zijn nog vol komen goed. Voor 5000 pond sterling is het schip te koopen terwijl 2000 pond voldoende worden geacht om het in een geriefelijk drijvend huis te veranderen. Een menagerie trok onlangs te Hans, een dorpje bij Sehladming in Stiermarkenover een brug, die over een tamelijk diepe ravijn gelegen was. De kooien met de wilde dieren waren er reeds over en de groote oli fant zou volgendoch de brug bezweek onder de vracht van den dikhuid en het dier stortte in den afgrond. Alle pogingen om het daar weder uit te halen bleven vruchteloos. Honderden boeren boden met touwen en karren hun hulp aan om het dier, dat zich zeker ernstig bezeerd had weder op de been te brengenmaar te vergeefs. De olifant, die op de plaats zelf gevoederd werd, lag er drie weken en blies toen den laatsten adem uit. Gelijk reeds vroeger is opgemerkt, beginnen de spoor wegdirecteuren meer en meer uit te vinden dat de derde klasse de meest begunstigde klasse wordt en dat het democratische elementvoor zoover het reizen per spoor betreftdus alleszins veld wint. Daarentegen blijkt uit elke statistische opgave, dat het aantal eerste en tweede klasse reizigers sterk vermindert. Het heeft er veel van alsof wij langzaam doch zeker naar het Midland Railway stelsel eerste en derde klasse alleen gaan. Het einde er van zal zeker zijn dat men éóne algemeene klasse zal gaan invoeren met sa lonrijtuigen voor die er het geld voor over hebben. Gedurende de eerste helft van dit jaar vermeerderde het aantal derde klasse passagiers op de London and North Western lijn met 119.000 terwijl die der eerste klasse met 70.000 en die der tweede met 95,000 afnamen. De Great Western toont een vermindering in de ont vangsten van eerste klasse passagiers van 10.541 pond sterl. aan (8 pet.) en 13.297 pond sterl. (6 pet. in die van tweede klasse reizigers terwijl de ontvangsten van de derde klasse 12.381 pond sterl. grooter zijn. De North Eastern toont eveneens een vermindering in le en 2de en vermeedering in 3de klasse aan. Op de North Staffordshire lijn ia de vermindering van de le en 2de klasse 9.042terwijl de vermeerdering der derde klasse 47.640 pond is. (Hand. bl.) Het groote houtvlot uit New-Seotland waarover reeds meermalen is gesproken, is behouden te New- York aangekomen. Nu het mogelijk blijkt zoo groote hoeveelheden hout op zoo goedkoope wijze uit Canada naar New-York te brengen, zal de houtmarkt daarvan zeker de gevolgen ondervinden. Het vlot was 592 voet lang 55 voet breed en had een diepgang van 23 voeten. Het was samengesteld uit 24 000 met kettingen verbonden balken elk 30 duim dik en 39 voeten lang en bevatte 5.000,000 voet hout. Het vlot had den vorm van een sigaar en werd door twee sleepbooten getrokken. Deze booten kostten 4500 dollars terwijl bet vervoer langs den gewonen weg 30,000 dollars gekost zon hebben. In dit geval zouden er 45 schoeners voor noodig geweest zijn. Men verwachtdat de eigenaars 75,000 a 100,000 dollars voor het hont zullen krijgen. Hoe een sabel tot eene algemeene verbroedering kan leiden, werd jl. zondagnacht bewezen bij een vecht partij op den Singel te Utrecht tusschen een paar burgers en een militair. Toen een der burgera zijn mes trok liet ook de militair zijn wapen schitteren doch bij een goed gepareerden slag vloog het 't watej in. Dit ziende, begaf een der omstanders, een gewezen militair, zich te water om den sabel er uit te halen, waartoe hij niet eens verlof vroeg Tsan zijne hem ver gezellende vrouw. Deze, weldra haar man niet meer op het water bespeurende, hief een vervaarlijk ge schreeuw aan, en reeds meenden ook de anderen den strijd vergetende, den drenkeling hulp te gaan bieden toen zij bemerkten dat deze zelf weêr naast hen stond. Hij was den breeden singel overgezwommen over de Willemsbrug weêr teruggekomen en in de verwarring niet zoo spoedig opgemerkt, 't Eind was dat allen zich verbroederden en alle leed vergeten werdzelfs door den militair wiens sabel ten slotte door middel van een dreg, reeds aangebracht door den vermeenden drenkeling, werd opgehaald. Stoomdr. Herms. Coster en Zoon Alkmaar.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1888 | | pagina 6