Jugczonbeu Stukken. Plaatselijke directe belasting. berekend: Pandoor worden alle cijfers wat boog, maar dit doet minder ter rakede berekening blijft derelfde. Huurwaarde. 1 Mobilair volgens tarief. Onder de bestaande verordening. Volgens bet nieuwe ontwerp. Belasting wanneer de percentage bedraagt 1J%. Aftrek volgens Art. 5 le al. Belastbaar inkomen. Belasting 1 71 0 -1 10 8- Aftrek volgens Art. 5 le al. Belastbaar inkomen. Belasting 1 38 38 100 1.35 1.50 40 40 100 1.35 1.50 45 90 100 1.35 1.50 50 100 100 1.35 1.50 55 110 350 35 0.47 150 2.02% 2.25 60 180 350 130 175% 150 2 02% 2.25 70 210 350 210 2.83% 200 2.70 3 80 320 350 370 4.99% 250 3.37% 3 75 90 360 350 460 6.27 300 4.05 4.50 100 400 350 610 S.23% 350 510 6.88% 7.65 150 900 350 1540 20.79 350 1300 17.55 19.50 200 1200 350 2330 31.45% 350 2010 27.13% 30.15 250 1750 350 3325 44.89 350 29.0 39.15 43.50 300 2100 350 4330 58.45% 350 3820 51.57 57.30 350 2800 350 5600 75.60 350 4970 67.09% 74.55 400 3200 350 6850 92.47% 350 6130 82.75% 91.95 450 4050 350 8425 113.74 350 7570 102.19% 113.55 500 4500 350 9950 134.32% 350 9000 121,50 135 enz. enz. enz. Het voornemen bestaat, onderstaand adr0S aan den gemeenteraad te zenden. Het zal van Zondagmiddag, 12 uur tot Dinsdag, 's avonds, 20 November, ter teeke- ning liggen in het café Tivoli, aan de Helderschen weg: Geven met verschuldigde hoogachting te kennen de ondergeteekenden allen ingezetenen der gemeente Alkmaar dat zij met groote belangstelling hebben kennis ge nomen van het ontwerp eener verordening op de hef fing eener directe belasting onder den naam van hoof- delijken omslag in deze gemeente. Dat dat ontwerp hen zeer heeft teleurgesteld, omdat zij hadden verwacht, dat de commissie uit uwe vergade ring, die zes jaren gel eden benoemd is, om den raad een ontwei-p-verordening aan te bieden, zoude hebben getracht, grieven, welke algemeen tegen de thans vigeerende ver ordening bestondenuit den weg te nemen of althans daaraan te gemoet te komenmaar daarin in bet geheel niet is geslaagd daar in dit ontwerp hetzelfde gebrek bestaat waardoor de tegenwoordige is ver oordeeld. Wel is mot eenig vernuft getracht, het cijfer der belastbare som tot een minder bedrag te brengen waardoor slechte schijnbaar het aanslagbiljet aan lokkelijker wordt, maar d.ardoot moet de percentage noodwendig ryzen wil men de vereisehte som bij de begrooting gesteld verkrijgen en blijft het bezwaar evenzeer bestaan. Het is toch niet te ontkennen, dat winkeliers, hotel- en societeithouders en anderen die niet voor hun ge noegen maar voor hunne broodwinning groote huizen moeten bewonen, oneindig hooger worden getroffen, dan anderen, die veel meer inkomen hebben, maar perceelen b wonen niet zéé hoog in de ryka per soneels belasting aangeslagenterwijl winkelieis enz. bovendien nog door andere belastingen, zooals personeel, patent, vergunningsrecht, belasting op publieke ver makelijkheden enz. boven mate worden gedrukt. De bewering, dat nu ook personen zullen worden aangeslagen die een huis bewonen van ƒ38 huurwaarde, en dat dit ten goede zal komen aan andereu is naar de meening van adressanten volkomen onjuistdeze aanslagen zuilen in den regel alleen strekken om het cijfer der Donvaleurs en het inkomeu van den persoon, inet de vervolging beicette verhoogen personen in deze categorie vallendebezitten geen vermogen en derhalve geen draagkracht. Wil uwe vergadering niet het voorbeeld van Am sterdam Leiden en andere groote plaatsen volgen en income-tax invoeren; wil zij niet breken met het tegen woordige onrechtvaardigs stelseldat zij dan billijk zij, en bewoners van perceelen als van logementen, cafés, groote winkels enz., remissie verleenen voor een ge deelte van de som, waarvoor zij naar de tegenwoordige berekening zullen worden aangeslagen. Adre.-santendiewilden zij er werk van rnakea, zonder moeite een ruim aantal haudteekeningen onder dit verzoekschrift zouden kunnen krijgen maar van oordcel zijn, dat dit niet n o o d z a k e 1 ij k is, hebben gemeend, uwe vergadering te moetan wijzen op do groote gebreken, ook van het tegenwoordige ontwerp, en haar met het grootste vertrouwen op uwe rechtvaar digheid, te verzoeken, deze verordening als in lijnrechten strijd met billijkheid en rechtte verwerpen. M. de R. In de vergadering van den Raad dezer gemeente van 24 Oct. 1.1. werd inged end een ontwerp-verordening voor de heffing der plaatselijke directe belasting (hoof delijke omjlag)ter vervanging, reeds op 1 Januari 1889, der thans vigeerende. Reeds bij oppervlakkige kennisname van dat ontwerp, blijkt het m. i. weinig doordacht en komt het mij althans voor, slechts lapwerk te zijn, allerminst het wel bestudeerde werk van iemand die behoorlijk thuis is in belastingzaken nog minder van iemand die voor nemens was, de kleine burgerij, en den haadwerkstand te ontheffen van belastingdruk. Lapwerk is 't, omdat het gebeele ontwerp slechts ten gevolge heeft, dat de belasting onoordeelkundig en on gelijkmatig van den een op den ander wordt overge bracht, feitelijk dus slechts eene verplaatsing ismet een kleine verandering in de berekeningswijze. Geen bestudeerd onderwerp te bet zijnwant dan zou de ontwerper zeker den koninklijken weg zijn opge gaan en zich hebben vrijgemaakt van de toch reeds zoozeer veroordeelde Personele Belastingwet. Ik meen mijne medeburgers geen ondienat te doen, met dit ontwerp eens van naderbij te beschouwen en mijne boven uitgesproken meening duidelijker te maken. De ontwerper heeft, zooais ik opmerkte, zich niet weten los te maken van de Pers. Belasting, maar ook bier deze tot grondslag genomen, n.l. de le en 4e grondslag: huurwaarde en mobilair. W*s onder de thans vigeerende verordening eene huurwaarde voor de Pers, Bel. tot f 50 vrijgelaten, de voorsteller meent thans eene huurwaarde ran f 38, vertegenwoordigende, volgens de genoemde personele belastingweteene wekeljjkache buur van f 1.15, reeds belastbaar te moeten stellen, waardoor de bewoner van een dergelijk perceeltje bij een zelfde percentage als thans, f 1.35 aan hoofde- lykeu omslag zou moeten betalen Nu behoeft bet zeker wel geen betoog, dat bewoners van dat soort buizen zich waarlijk gelukkig achten indien ze 't zoover brengen, dat de huur, de personeele belasting (ook eigenlijk gemeentebelasting), fondsgeld enz. betaald kan worden en zij zelf ook iets te eten kunnen krijgen, wat overal nog niet eens bet geval is. De voorsteller zou zich daarvan wel eens kunnen over tuigen, als hij dat wensebte. Voor duidelijk overzicht volgt hieronder eone opgave van een aantal perceelen met geleidelijk opklimmende huurwaarde. Verondersteld wordt dat de bewoner ia gehuwd en geen kinderen heeft. Het mobilair wordt, volgens het tarief, bepaald bij voornoemde personele belastingwet, Daaruit ziet men, dat de vermindering grooter wordt, naarmate het belastbare inkomen klimt. 't Is we! aan geen twijfel onderhevig, dat het den bewoDer van een perceel van f 38 huurwaarde heel wat meer hoofdbreken kost, om de f 1 35 te betalen dan den bewoner van een huis van 500 huurwaarde ƒ121.50. Maar laat ons nu veronderstellen, dat de percentage stijgt, wat volgens m.jne bescheiden meening ongetwijfeld h6t geval zal aijn bij het in werking komen van het ont werp van den voorsteller. In plaats van l7/j« nullen wij nemen 1%, dus slechts 3/jo°/0 hooger. A., b v., bewoont een perceel van f 70 huurwaarde hij betaalt bij het nieuwe ontwerp en bij gelijke percentage volgens onder staand staatje f 0.137 minder, bij heffing van l%0/ echter f 0.167 meer. B, bewonende een perceel van f 300 huurwaarde, bij gelijke percentage f 6 837 verminderende betaalt bij stijging der percentage tot 1 echter nog f 1,157 minder. Zie voor meerdere voorbeelden het staatje. De onrechtvaardigheid en onbillijkheid in dit ontwerp is zoo klaar als de dag. Zij, die volgens hun staat en stand in de raaatsehappy dubbel en dwars kunnSD. betalen, worden ontheven, om den druk te leggen op de schouders van hen, die figuurlijk gesproken hun biood ia het zweet huns aanschijns moeten verdienen. Waar- Mijnheer de Redacteur Zoudt u de goedheid willen hebben, onderstaande regelen een plaatsje te willen inruimen? In een vorig nummer der Alkm. courant lazen wij het ontwerp-verordening op de heffing eeDer plaatselijke directe belasting voor deze gemeente. Ofschoon iedere poging waardeerende, die kan strekken tot eene gelijk matige belastingheffing komt ons deze nieuwe veror dening geheel onvoldoende voor. In de eerste plaats, wonschtan wy de nieuwe cate gorie: heffingen van hen die huizen bewonen van eene huurwaarde van f 33 tot beneden f 55 te zien ver vallen en wel om de eenvoudige reden dat waar de ondervinding leert, hoeceel moeilijkheden nu reeds de inning oplevert van velendie buizen bewonen van eene huurwaarde van f 55 en hooger, het wel voor de hand zal liggen, dat die moeilijkheden ontzaglijk zullen toenemen, wanneer men belasting wil heffen van personendie huizen bewonen van nog minder huur waarde. Wel wordt in de memorie van toelichting gezegd „We vangen aan met eene huurwaarde van f 38, omdat de daarvoor aangeslagene kiezer is, en hij zijn recht als zoodanig te meer zal hoogschatten en van gewicht achtenwanneer hij aan de gemeente eene geringe belasting opbrengcdoch wij voor ons betwij felen deze meening ten sterkste en gelooven niet aan hooger schatting van genoemd recht, als hij daardoor wordt aangeslagen in den hoofdelijken omslag. Nemen wij aan dat de huisjes van f 38 tot beneden 55 huurwaarde toch zeker grootendeels bewoond worden door ambachtslieden en dergelijken, die tot heden niets behoefden te betalen en dat die personen volgens het nieuwe ontwerp, zeker minstens 1,50 zouden moeten betalen, dan is zeker de vraag niet misplaatst, of zulk voorstelook met het oog op de sociale toestanden wel gewettigd is. Ook zal de vermindering voor de overige belastingschuldigen door deze bepaling zeker zeer gering zijn. Ook sy die thans in huisjes wonen van 5-5 huurwaarde, zullen weinig reden hebben om zich met bet ontwerp te verheugen, bij aanneming waarvan zij minstens f 2,25 zullen moeten betalen waar hun aanslag thans slechts f 0,47% bedraagt. Daarentegen zou het inkomencijfer van hen, die in huizen van hooge huurwaarde met fraai mobilair wonen, niet onbelangrijk lager worden. Verder wordt in art. 4 van het ontwerp bepaald, dat zij die vóór of op 1 Mei verhuizen, zich tot den ge meenteraad om vermindering kunnen wenden, hetgeen zal wordeu toegestaan. Behalve dat deze bepaling strijdt tegen den geest en de bedoeling van eenen hoofdelijken omslag, waarvan de aanslagen overal gedurende het dienstjaar onveranderd blijven zou dit ook op schade uitloopen want natuurlijk alleen zij, die een huis van lager huurwaarde gaan betrekken zullen vermindering vragen terwijl daarentegen zy die naar een buis vaa hooger huurwaarde gaan, niet méér behoeven te betalen. Door een en ander zal het bedrag der afschrijvingen en der nonvaleurs zeker zeer hoog wordenzoodat de opbrengst, geraamd op f 30000stellig daar verre be neden zal blijventen bate van enkelendoch ten om? Een elk losse dit volgens zijn beste weten op Voldoende zal elk uwer lezers, M. de E., thans kunnen zien, dat de voorsteller wel een handig goochelaar met cijfers blijkt te zijn, maar niet de man om afdoende de hervorming onzer gemeente-belastingen ter hand te nemen. De ruimere bepalingen, die „Anonymus" in uw n°. van 11 November 1.1. wenseht omtrent afschrijvingen en by verandering van den aanslag voor de Personele Belasting tengevolge reclamatie, zijn allezins gewenecht en behooren zelfs in de verordening thuismaar de heffing der belasting is thans hoofdzaak. Ik wensch op 't oogenblik niets andere dan aan te toonen, welke bezwaren daaraan zijn verbonden, en op te komen tegen eene verordening, die zoo weinig ge schikt is sympathie te verwerven bij de burgerij die ik aanspoor eveneens daartegen te protssteeren. Eene belasting Daar het inkomen, waarbij het kapitaal in portefeuille mede belast wordtkan bij mij slechts een gunBtig onthaal vinden. Aan onze afgevaardigden in den gemeenteraad zij het initiatief daartoe overgelaten. Dankend voor do verleende plaatsruimte en mij bij uwe lezers voor eventueele opmerkingen aanbevelende, Alkmaar, Uw Dw. Dr. Nov. 1888. y. M. nadeele der gemeentekas er. dus der burgerij in 't algemeen. Ook in art, 5 2e lid, komt o. i. eene onrechtvaar digheid voor. Stelt toch de nu bestaande verordening de vermindering voor kinderen op 5 pet. voor ieder kind boven het getal van drie in dit ontwerp begint de korting eerst wanneer men meer dan vier kinderen heeft. Huisvaders, met een groot aantal kin deren gezegend waardoor menigeen in zorg verkeert zullen zeker, bij het lezen van dit artikel verwonderd hebben opgezien. Gesteld echter, dat dit door de commissie aangeboden ontwerp werkelijk vele verbeteringen bevatte, dan zou toch de hoofdgrief tegen den vorm dezer belasting en zouden de daardoor ontstane groote onregelmatigheden niet worden weggenomen. Wat toch is het geval Als grondslagen worden aangenomen de huurwaarde en het mobilair der huizen, volgens de personele belasting. Schijnbaar ia deze grondslag zeer billijk en rechtvaardig, want oppervlakkig beschouwd zou men zeggen dat ieder vrij is, zijn woning te kiezen en te meubileeren als met zijn inkomen overeenkomt. Doch ook niet meer dan den schijn van billijkheid en rechtvaardigheid heeft deze grondslag voor zich want een gevaarlijke adder schuilt onder 't gras. Men vergeto niet, dat van de ruim 1600 gemeentelijke belastingschuldigende ne ringdoenden en bedrijven uitoefenenden een groot aantal bedragen. Die neringdoenden en bedrijven uitoefenenden worden allen belast voor de localen en vertrekken, voor de uitoefening van hun handel of bedrijf benoodigd zoodat het belastbaar inkomeneijfer van sommigen hun ner bespottelijk hoog wordt in vergelijking met anderen, die voor niet meer dan hunne woning worden belast. Bij eenig nadenken springt dus de onrechtvaardigheid van dezen grondslag terstond ieder in 't oog. Eene helaas mislukte poging om aan deze ongelijkmatigheid een einde te maken werd in 't jaar 1882 gedaan door hh. Burgemeester en Wethouders door aanbieding van een ontwerp-verordening eener inkomstenbelasting. Ofschoon er in de memorie van toelichting op werd gewezen dat het slechts de bedoeling was om met de belastingheffingin dezen vorm, eene proef te nemen om te trachten tegemoet te komen aan de vele bezwaren tegen de toenmalige verordeningwerd het ontwerp evenwel door den ge meenteraad met Blechts ééae stem meerderheid, ver worpen. Zou het tbaus, nu er wêsr eene nieuwe verordening aan den raad is aangeboden niet de ge schikte gelegenheid zijn om, door zooveel mogelijk alge- meene samenwerkingeen verzoekschrift aan den raad in te zenden, om de in 1882 voorgestelde proef, in 1889 eens te nemen? U., M. de R., voor de afgestane ruimte, bij voorbaat dankzeggende. Uw dw,, X. IJ. Z.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1888 | | pagina 6