HET WITTE li It I I* 300,000,-, 100,000,-, •11 tr, Sloos Volksvoordracht met HOOFDPBIJZEH van Adr. BIERSTEKER, Tandarts, 330ste Staatsloterij. Gevraagd 50.000,-, 30,000,-, f 15,000,-, f 10,000,-. 1 r» R. IH. 18 8 9. Koers f 12,7 5. Minste prijs f 14—, opklimmende tot f 25—. Wed. A. PRINS ZOON, EEN COMPLETEN Faillissement P. VAN GRUNNINGEN te Helder. De Eerstvolgende TREKKING heeft plaats op (nieuwe wet), Uamrak «3, Amsterdam ns e 1 k e u Wrfjdag te consulteeren voor tand heelkundige operatien, vallingen en f, Collecteurs der Staatsloterij, berichten, dat de Trek kins; der Vi„ «nu uc geacme clientele wordt bericht, dat eene ruime keuze der nieuwste DAMESHAND WERKEN is ontvangen door Mej. SCHOUWENBURG, Alkmaar, Kraanbuurt. Notaris te Winkel, zal op Maandag 18 Maart 1889, des voormiddags 10 uur, ten huize van den heer D. 8LOOVES Jnz., te Winkel, publiek verkoopen: waaronder STOOMKETEL met MACHINE en BAK- WAGEN, dagelijks te bezichtigen en inmiddels uil de hand te koop. Voorts eene partij Kaas eenig Huisraad en Inboedel met Hoeren- en Bouwge reedschappen. naar ue anaere Kuiperij, ACUterdam O S3 en 341, tegenover den heer W. F. LUBBE. J. B. OORTMEIJER, Mr. Kuiper, Achterdam C 23 en 24. te HEILOO, op Maandag 18 Maart 1889, Toegang vr||. Aanvang half acht ure. De eerste verificatie-vergadering in voornoemd faillissement wordt gehouden op Maandag 25 Maart e.k., 'e morgens half twaalf, in het Rechtsgebouw te Alkmaar. De schuldeischers worden verzocht, hunne vorderingen vijf dagen te voren aan den ondergeteekende te doen toekomen. Alkmaar, Mr. W. F. A. VERHOEFF, 11 Maart 1889. Curator. toorwerkzaamheden vertrouwd is. om met 1 Mei iu dienst te treden, eene Boeren meid P. G., goed kunnende melken, bij Corn. DE BIE, Velsen. op de Stremselfabriek, een JOPIIQÉJW voor het laboratorium en étiquetteeren. Persoonlijke aanmelding Donderdag tusschen 2 en 4 uur. TANDARTS (nieuwe wet), Damstraat 19, Amsterdam, is iederen V r (j dag, van 11 3 uur, te r.on- sulteeren of te ontbieden in het Hótel IWfJn- kamp, Paardenmarkt, te Alkmaar, voor Tandheelkundige Operatiën en het maken van Kunsttanden. Abonneert familiën tot het regelen van kindertanden. Tandheelkundige Operatiën zonder pijn. per 1,77. Aangevoerd 29,50 a 31,50 per Kampen 11 Mrt. Boter per achtste vat 27 a 30 zestiende vat f 13,50 a 15, per pond 1,20 a 1,30. Leeuwarden 8 Mrt. Boter per kwartvat le srt. t 58. Aan gevoerd 251 kwart 94 achtste en 30 zestiende vaten. Meppel 7 Mrt. Boter per achtste vat le soort 1 28 2e soort f 26, 3e soort f 24per P. f 1,37 a 10450 P. Zwolle 8 Mrt. Boter per achtste vat f pond t 1,10 a 1,50. Aangevoerd 280 achtste en 90 zestiende vaten. Leiden 9 Mrt. Boter per kwartvat le soort 62 a 72 2e soort f 48 a 60. Schiedam 11 Mrt Moutwijn t 8,75, Jenever f 14 25 per v Texel 10 Mrt. Gemaaid Wier E 6 a 7, dito Gevischt f 2 50 a 3, per geperst pak van 100 P., Kipeieren f 3 a 3,50 per 100 Eenden dito f 0,03% per stuk. Utrecht 11 Mrt. Op de paardenmarkt waren aangevoerd 1017 Paarden en Veulens. De handel was levendig niet veel binnen- en buitenlandsche kooplieden, Londen 11 Mrt. Aangevoerd 2000 Runderen 2.4-4.9, 8000 Schapen en Lammeren 2.6-6.6, 100 Kalveren 4-6 9' Var kens 2.3-4.4. PER TELEGRAAF. Purmerend 12 Mrt. Aangevoerd 30 Paarden, 151 Melk- en vette Koeien, handel stug en vlug, met hooge prijzen, 82 vette Kalveren t 0,80 a 1 per P., handel stug, 676 Nucht dit o f 4 a 12 handel matig1345 Schapen en Lammeren prijshoudend, handel stug, 171 vette Varkens f 0 42 a 0 56 per P., handel vlug, 239 Biggen 6 a 10handel matig, Kipeieren 2,75 a 3,25, Eenden dito t 3,25 per 100 1114 pond Boter 1,25 a 1,30 per pond. Kleine kaas f 28. Aangevoerd 25 stapels. het PlttAlAPni von L *OOfl van verkeer der bewoners onderling door marktbezoek als an derszins Dit geldt niet van dat deel ten opzichte van de gemeenten Edam en Monnikendamaan welke plaatsen het tevens door waterschapsbelangen zeer nauw is verbonden en toch wordt het van die beide gemeenten losgemaakt en in een ander district geplaatst. De zeer nabij Hoorn gelegen plaatsen Wydenes, bchellinfc- hout. Blokker, Nibbixwoud en Wocnum worden opgenomen in het district Enkhuizen. In 1851 zijn, op advies der Staten, deze gemeenten overgebracht van de districten Enkhuizen en Medemblik. waarbij zij aanvankelijk waren ingedeeld, naar het district Hoorn. Aan Alkmaar wordt ontnomenwat naar ligging en grond- gesteldheid daarbij veel beter past dan het land van Schagen terwijl de gemeente Winkel, welke geheel bij Schagen behoort, naar Enkbuizen wordt overgebracht. Het district Helder, thans uitmuntend samengesteld uit die gemeente met de eilanden, welker bevolking gelijke eigenaardige belangen beeft, wordt vereenigd met Anna Paulowna, Zijpe, Callantsoog en Pettenlandbouwende gemeentendie met visscherij en scheepvaart niets te maken hebben en onttrokken worden aan Schagen, het middelpunt van hunne belangen en van die van andere naburige gemeenten. Bij de bestaande indeeling hebben die plaatsen welke ge rekend konden worden bet middelpunt van gemeenschap tus- scben verschillende gemeenten te zijnwat waterschaps- of andere belansren betreftzooals b v. Purmerend Edam en Schagen, bet "aantal en de grenzen der districten doen bepalen. In plaats van op dit stelsel dat zoo bevorderlijk is om alle belangen enzooveel mogelijk eiken kring te doen vertegen woordigen voort te bouwen en de toepassing daarvanvoor zoover deze gebleken is niet voldoende te zijn geweest of (lit door verandering van plaatselijke omstandigheden te zijn ge worden te verbeteren, wordt in het nieuwe ontwerp bet cijfer der bevolking als eenige grondslag voor de indee.ing der districten aangenomen. De nadeelige gevolgen welke daaruit moeten ontstaan, vereischen bij de volledige locale kennis welke aan de itaten ten dienste staat, zeker geen nadere uiteenzetting. 5. Eene even ingrijpende wijziging, als in de vorige paragraaf is behandeld, wordt in de ontwerp-tabel ten aanzien van de gemeenten Amsterdam en Nieuwer-Amstel voorgesteld. Amsterdam, dat tot dusver één kiesdistrict uitmaakt, wordt in negen districten verdeeld. Aan één van dezehet zesde wordt Nieuwer-Amstel toegevoegd. Wat reeds vroeger werd opgemerkt omtrent het nadeel van samenvoeging van gemeenten, wier belangen niet samengaan geldt in hooge mate tegen de opname van de gemeente Nieuwer- Amstel in het VI district van Amsterdam. De aanzienlijke gemeente Nieuwer-Amstel moet een zellstan- dig distriet blijven, des gevorderd met toevoeging van naburige kleine gemeenten; zij raag niet worden opgelost in een Am sterdamsen districtevenmin als wederkeerig eenige buurten van de Hoofdstad bare oplossing mogen te gemoet gaan in de veel talrijker naburige gemeente. Bovendien dreigt deze samenvoeging nog met een gevaar van bijzonderen aard. Amsterdam toch neemt in Noordhoiland eene positie inwelke in geen der andere gewesten wordt aange troffen. deze namelijk, dat het, wat bevolking betreft, nagenoeg de helft van de gebeele provincie uitmaakt. Door de toevoe ging van Nieuwer-Amstel slaat de schaal naar de andere zijde over. Waar nu het aantal der te kiezen leden uitsluitend door het cijfer der bevolking wordt bepaald, zal die toevoeging ten gevolge hebben datindien, hetzij nu, hetzij later, ook in het 6e district de belangen van Amsterdam den doorslag mochten geven, Amsterdam door de grootste helft van het College der Provinciale Staten zoude zijn vertegenwoordigd. Voor een deel heeft ook 'de splitsing hierop eenigen invloed. Volgens den maalstaf toch van lid op 10,500 inwoners, beeft het met Nieuwer-Amstel vereenigd Amsterdam slechts rechtop 39 leden, zelfs dan, wanneer de bevolking van Amsterdam alleen op 390,016in plaats vanzooals de tabel aangeeft, op 382,600 wordt gesteld. Ook een getal van 39 zoude echter reeds aan Amsterdam de meerderheid in de Staten verschaffen. Dit nu behoort, ook bij volkomen erkenning der groote be langen van Amsterdam, vermeden te worden, en zekerlijk ver dient een maatregel, welke, reeds in zich zeiven verkeerd bovendien een zoodanig overwicht schept, uit dien hoofde dubbel te worden i.lgekeurd. Wat de splitsing van Amsterdam betreft, schijnt de volgende berinnering, aan de geschiedenis der Proviciale wet ontleend niet overbodig. In het oorspronkelijk ontwerp, bij Koninklijke boodschap van 3 Mei 1859 aangebodenwerd de verdeeling der Provinciën aan de Provinciale Staten overgelaten, echter met vaststelling van eenige regels, welke door dfzen zouden in acht genomen moeten worden. Eén dier regels bepaaldedat geene gemeente boe groot ook, in afzonderlijke kiesdistricten mocht worden gesplitst. De toelichting luidde aldus«Splitsing eener gemeente, «hoe grootstrijdt met de eerste beginselen eener richtige ver- «deelinp in districten, inzonderheid met dat, hetwelk gebiedt, de «plaatselijke gesteldheid le raadplegen." Bij het thans aangeboden voorstel wordt deze stelling met geen enkel woord bestreden. Zij wordt eenvoudig ter zijde gesteld ten einde gelijkvormigheid van kiesdistricten voor de Tweede Kamer en voor de Provinciale Staten te verzekeren voor bet geval, dat Amsterdam te eenigertijd ook voor de verkiezing van leden der Twee de Kamer in kiesdistricten mocht worden verdeeld en dat daarbij dezelfde verdeeling werd aan genomen als thans wordt voorgesteld. Zoo één van beide niet plaats grijpt, wordt ook zelfs het aangegeven voordeel niet bereikt. Behalve echter het beginsel zelf der splitsinglevert ook de uitvoering daaraan in de ontwerp-tabel gegevenstof tot ge wichtige bedenking. Volgens dat ontwerp toch zal de ver houding tusschen het aantal der te kiezen leden en dat der kiezers in de verschillende districten zijn als volgt le district 1 lid op elke 682 kiezers 2e 1 262 3e 1 478 4e 1 660 5e 1 699 6e 7e 8e 9e 899 390 312 365 Voor zulke aanzienlijke verschillen kan, bij volkomen ge lijkheid van belangen en van de voorwaarden der kiesgerechtigd heid, geen enkele reden bestaan. 6- Tot aanbeveling van het aangeboden voorstel wordt in de Memorie van 'I oelichting het volgende aangevoerd 1°. het samenvallen van de grenzen der kiesdistricten voor de verkiezing van de Provinciale Staten met die der kiesdistricten voor de verkiezing voor de leden der Tweede Kamer, voor zooveel mogelijk (en wat de grootste helft der Staten van Noordholland betreft, voor zooveel de voorwaarden vervuld worden, waarop in 5 is gewezen); 2°. het wegnemen der wanverhouding, welke met betrekking tot het aantal inwoners en het aantal leden der Staten ontstaan iszoowel tusschen de verschillende kiesdistric ten in ééne provincie als tusschen de provinciën zelve. De wenschelijkheid van het eerste punt wordt uitgesproken maar met geen enkel woord gestaafd. Twijfel blijft dus ge oorloofd ol de gronden, welke de zienswijze in deze van de Regeering hebben bepaald, van zoo overwegenden aard zijn dat daarom over de gewichtige bezwaren, hiervoren aangevoerd, mag worden heengestapt. Maar ook de redenen, waarom wijziging van het bestaande als noodzakelijk wordt voorgesteld, schijnen, althans wat Noord holland betreft, niet bijzonder gewichtig. Of er, met betrekking tot bet aantal inwoners en het aantal leden der Staten wanverhouding is ontstaan tusschen de pro vinciën, kan misschen theoretisch van belang worden geacht in de praktijk evenwel is het volkomen onverschillig. Bij het voordragen der cijfers in het nog bestaande art. 2 der Pro vinciale wet voorkomende, werd als eenig vaststaand vereischte aangenomen, dat het getal de Staten niet. mocht verhinderen om te voldoen aan hunne dubbele roeping, wetgevers te zijn voor de provincie en kiezers van leden der Eerste Kamer. Met het oog op die dubbele roeping meende de Regeering een maximum van 80, een minimum van 35 leden te moeten stellen Boven 80 te gaan achtte zij voor eene behoorlijke behandeling der zaken niet nuttig en, vergeleken met het cijfer der algemeene Landsvertegenwoordiging, onmatig, beneden 35 zoude de ver gadering baars inziens als kiescollege te beperkt zijn. Dat aan dit minimum en maximum wordt vastgehouden kan van belang worden geachtindien men althans in de aan gehaalde zienswijze deeltdat bij afwijking daarvan de Staten hunne dubbele roeping niet naar behooren kunnen vervullen. Maar welk getal daar tusschen voor de Provinciale Staten in elke Provincie wordt vastgesteld kan niet veel meer dan een vraag van welstand of symmetrie uitmaken De belangen van Noord-Holland zullen bijv. in geen enkel opzicht schade lijden, wanneer het aantal leden van hare Staten op 72 blijft bepaald, terwijl dat der Provinciale Staten van Gelderland op 69 wordt gebracht. Van meer gewicht zoude de bedoelde wanverhouding tusschen de verschillende kiesdistricten in ééne provincie kunnen zijn. Tot dusver echter is uit niets gebleken, dat die wanvernouding in Noord-Holland zoodanigen omvang heeft genomendat daaruit schade voor de richtige samenstelling der Staten en dientengevolge verwaarloozing der belangen van eenig deel der provincie is ontstaan. Onder die omstandigheid kan tegen be houd der tegenwoordige tabel geen groot bezwaar bestaan in elk geval verdient dit de voorkeur boven eene wijziging als de voorgesteldewelke wel voor één kiesdistrict verbetering aan brengt, wat betreft verhoudingen, door verandering in de plaatselijke gesteldheid ontstaan doch voor nagenoeg alle de overige kiesdistricten eene regeling schept, welke, wat de be hartiging der provinciale belangen aangaatverre bij de tegen woordige achterstaat. Stoomdr. Herms. Coster Zoon Alkmaar in het lokaal van den heer Stooker Spreker; de WelEd. heer PAEHIzICwvan A 1 k m a a r. Stoomdr. Herms. Coster Zoon, Alkmaar,

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1889 | | pagina 6