HET WITTE li It I I*
300,000,-, 100,000,-,
•11 tr, Sloos
Volksvoordracht
met HOOFDPBIJZEH van
Adr. BIERSTEKER, Tandarts,
330ste Staatsloterij.
Gevraagd
50.000,-, 30,000,-, f 15,000,-, f 10,000,-.
1 r» R. IH. 18 8 9.
Koers f 12,7 5. Minste prijs f 14—, opklimmende tot f 25—.
Wed. A. PRINS ZOON,
EEN COMPLETEN
Faillissement P. VAN GRUNNINGEN
te Helder.
De Eerstvolgende TREKKING heeft plaats op
(nieuwe wet), Uamrak «3, Amsterdam
ns e 1 k e u Wrfjdag te consulteeren voor tand
heelkundige operatien, vallingen
en
f, Collecteurs der Staatsloterij,
berichten, dat de Trek kins; der Vi„
«nu uc geacme clientele wordt bericht, dat eene
ruime keuze der nieuwste DAMESHAND WERKEN
is ontvangen door
Mej. SCHOUWENBURG,
Alkmaar, Kraanbuurt.
Notaris te Winkel, zal op Maandag 18 Maart 1889,
des voormiddags 10 uur, ten huize van den heer
D. 8LOOVES Jnz., te Winkel,
publiek verkoopen:
waaronder STOOMKETEL met MACHINE en BAK-
WAGEN, dagelijks te bezichtigen en inmiddels
uil de hand te koop.
Voorts eene partij Kaas eenig Huisraad
en Inboedel met Hoeren- en Bouwge
reedschappen.
naar ue anaere Kuiperij, ACUterdam O S3 en
341, tegenover den heer W. F. LUBBE.
J. B. OORTMEIJER,
Mr. Kuiper, Achterdam C 23 en 24.
te HEILOO, op Maandag 18 Maart 1889,
Toegang vr||.
Aanvang half acht ure.
De eerste verificatie-vergadering in voornoemd
faillissement wordt gehouden op Maandag 25 Maart e.k.,
'e morgens half twaalf, in het Rechtsgebouw te Alkmaar.
De schuldeischers worden verzocht, hunne vorderingen
vijf dagen te voren aan den ondergeteekende te doen
toekomen.
Alkmaar, Mr. W. F. A. VERHOEFF,
11 Maart 1889. Curator.
toorwerkzaamheden vertrouwd is.
om met 1 Mei iu dienst te treden, eene Boeren
meid P. G., goed kunnende melken, bij
Corn. DE BIE, Velsen.
op de Stremselfabriek, een JOPIIQÉJW
voor het laboratorium en étiquetteeren. Persoonlijke
aanmelding Donderdag tusschen 2 en 4 uur.
TANDARTS (nieuwe wet),
Damstraat 19, Amsterdam,
is iederen V r (j dag, van 11 3 uur, te r.on-
sulteeren of te ontbieden in het Hótel IWfJn-
kamp, Paardenmarkt, te Alkmaar, voor
Tandheelkundige Operatiën en het maken
van Kunsttanden.
Abonneert familiën tot het regelen van
kindertanden.
Tandheelkundige Operatiën zonder pijn.
per
1,77. Aangevoerd
29,50 a 31,50 per
Kampen 11 Mrt. Boter per achtste vat 27 a 30
zestiende vat f 13,50 a 15, per pond 1,20 a 1,30.
Leeuwarden 8 Mrt. Boter per kwartvat le srt. t 58. Aan
gevoerd 251 kwart 94 achtste en 30 zestiende vaten.
Meppel 7 Mrt. Boter per achtste vat le soort 1 28 2e
soort f 26, 3e soort f 24per P. f 1,37 a
10450 P.
Zwolle 8 Mrt. Boter per achtste vat f
pond t 1,10 a 1,50.
Aangevoerd 280 achtste en 90 zestiende vaten.
Leiden 9 Mrt. Boter per kwartvat le soort 62 a 72
2e soort f 48 a 60.
Schiedam 11 Mrt Moutwijn t 8,75, Jenever f 14 25 per v
Texel 10 Mrt. Gemaaid Wier E 6 a 7, dito Gevischt f 2 50
a 3, per geperst pak van 100 P., Kipeieren f 3 a 3,50 per 100
Eenden dito f 0,03% per stuk.
Utrecht 11 Mrt. Op de paardenmarkt waren aangevoerd 1017
Paarden en Veulens. De handel was levendig niet veel binnen-
en buitenlandsche kooplieden,
Londen 11 Mrt. Aangevoerd 2000 Runderen 2.4-4.9, 8000
Schapen en Lammeren 2.6-6.6, 100 Kalveren 4-6 9' Var
kens 2.3-4.4.
PER TELEGRAAF.
Purmerend 12 Mrt. Aangevoerd 30 Paarden, 151 Melk- en
vette Koeien, handel stug en vlug, met hooge prijzen, 82
vette Kalveren t 0,80 a 1 per P., handel stug, 676 Nucht
dit o f 4 a 12 handel matig1345 Schapen en Lammeren
prijshoudend, handel stug, 171 vette Varkens f 0 42 a 0 56
per P., handel vlug, 239 Biggen 6 a 10handel matig,
Kipeieren 2,75 a 3,25, Eenden dito t 3,25 per 100 1114
pond Boter 1,25 a 1,30 per pond.
Kleine kaas f 28. Aangevoerd 25 stapels.
het PlttAlAPni von L
*OOfl
van verkeer der bewoners onderling door marktbezoek als an
derszins Dit geldt niet van dat deel ten opzichte van de
gemeenten Edam en Monnikendamaan welke plaatsen het
tevens door waterschapsbelangen zeer nauw is verbonden en
toch wordt het van die beide gemeenten losgemaakt en in een
ander district geplaatst.
De zeer nabij Hoorn gelegen plaatsen Wydenes, bchellinfc-
hout. Blokker, Nibbixwoud en Wocnum worden opgenomen
in het district Enkhuizen. In 1851 zijn, op advies der Staten,
deze gemeenten overgebracht van de districten Enkhuizen en
Medemblik. waarbij zij aanvankelijk waren ingedeeld, naar het
district Hoorn.
Aan Alkmaar wordt ontnomenwat naar ligging en grond-
gesteldheid daarbij veel beter past dan het land van Schagen
terwijl de gemeente Winkel, welke geheel bij Schagen behoort,
naar Enkbuizen wordt overgebracht.
Het district Helder, thans uitmuntend samengesteld uit die
gemeente met de eilanden, welker bevolking gelijke eigenaardige
belangen beeft, wordt vereenigd met Anna Paulowna, Zijpe,
Callantsoog en Pettenlandbouwende gemeentendie met
visscherij en scheepvaart niets te maken hebben en onttrokken
worden aan Schagen, het middelpunt van hunne belangen en
van die van andere naburige gemeenten.
Bij de bestaande indeeling hebben die plaatsen welke ge
rekend konden worden bet middelpunt van gemeenschap tus-
scben verschillende gemeenten te zijnwat waterschaps- of
andere belansren betreftzooals b v. Purmerend Edam en
Schagen, bet "aantal en de grenzen der districten doen bepalen.
In plaats van op dit stelsel dat zoo bevorderlijk is om alle
belangen enzooveel mogelijk eiken kring te doen vertegen
woordigen voort te bouwen en de toepassing daarvanvoor
zoover deze gebleken is niet voldoende te zijn geweest of (lit
door verandering van plaatselijke omstandigheden te zijn ge
worden te verbeteren, wordt in het nieuwe ontwerp bet cijfer
der bevolking als eenige grondslag voor de indee.ing der
districten aangenomen. De nadeelige gevolgen welke daaruit
moeten ontstaan, vereischen bij de volledige locale kennis
welke aan de itaten ten dienste staat, zeker geen nadere
uiteenzetting.
5.
Eene even ingrijpende wijziging, als in de vorige paragraaf
is behandeld, wordt in de ontwerp-tabel ten aanzien van de
gemeenten Amsterdam en Nieuwer-Amstel voorgesteld.
Amsterdam, dat tot dusver één kiesdistrict uitmaakt, wordt
in negen districten verdeeld. Aan één van dezehet zesde
wordt Nieuwer-Amstel toegevoegd.
Wat reeds vroeger werd opgemerkt omtrent het nadeel van
samenvoeging van gemeenten, wier belangen niet samengaan
geldt in hooge mate tegen de opname van de gemeente Nieuwer-
Amstel in het VI district van Amsterdam.
De aanzienlijke gemeente Nieuwer-Amstel moet een zellstan-
dig distriet blijven, des gevorderd met toevoeging van naburige
kleine gemeenten; zij raag niet worden opgelost in een Am
sterdamsen districtevenmin als wederkeerig eenige buurten
van de Hoofdstad bare oplossing mogen te gemoet gaan in de
veel talrijker naburige gemeente.
Bovendien dreigt deze samenvoeging nog met een gevaar van
bijzonderen aard. Amsterdam toch neemt in Noordhoiland eene
positie inwelke in geen der andere gewesten wordt aange
troffen. deze namelijk, dat het, wat bevolking betreft, nagenoeg
de helft van de gebeele provincie uitmaakt. Door de toevoe
ging van Nieuwer-Amstel slaat de schaal naar de andere zijde
over. Waar nu het aantal der te kiezen leden uitsluitend door
het cijfer der bevolking wordt bepaald, zal die toevoeging ten
gevolge hebben datindien, hetzij nu, hetzij later, ook in het
6e district de belangen van Amsterdam den doorslag mochten
geven, Amsterdam door de grootste helft van het College der
Provinciale Staten zoude zijn vertegenwoordigd.
Voor een deel heeft ook 'de splitsing hierop eenigen invloed.
Volgens den maalstaf toch van lid op 10,500 inwoners, beeft
het met Nieuwer-Amstel vereenigd Amsterdam slechts rechtop
39 leden, zelfs dan, wanneer de bevolking van Amsterdam
alleen op 390,016in plaats vanzooals de tabel aangeeft, op
382,600 wordt gesteld. Ook een getal van 39 zoude echter
reeds aan Amsterdam de meerderheid in de Staten verschaffen.
Dit nu behoort, ook bij volkomen erkenning der groote be
langen van Amsterdam, vermeden te worden, en zekerlijk ver
dient een maatregel, welke, reeds in zich zeiven verkeerd
bovendien een zoodanig overwicht schept, uit dien hoofde dubbel
te worden i.lgekeurd.
Wat de splitsing van Amsterdam betreft, schijnt de volgende
berinnering, aan de geschiedenis der Proviciale wet ontleend
niet overbodig.
In het oorspronkelijk ontwerp, bij Koninklijke boodschap van
3 Mei 1859 aangebodenwerd de verdeeling der Provinciën
aan de Provinciale Staten overgelaten, echter met vaststelling
van eenige regels, welke door dfzen zouden in acht genomen
moeten worden. Eén dier regels bepaaldedat geene gemeente
boe groot ook, in afzonderlijke kiesdistricten mocht worden
gesplitst. De toelichting luidde aldus«Splitsing eener gemeente,
«hoe grootstrijdt met de eerste beginselen eener richtige ver-
«deelinp in districten, inzonderheid met dat, hetwelk gebiedt, de
«plaatselijke gesteldheid le raadplegen."
Bij het thans aangeboden voorstel wordt deze stelling met
geen enkel woord bestreden. Zij wordt eenvoudig ter zijde
gesteld ten einde gelijkvormigheid van kiesdistricten voor de
Tweede Kamer en voor de Provinciale Staten te verzekeren
voor bet geval, dat Amsterdam te eenigertijd ook voor de
verkiezing van leden der Twee de Kamer in kiesdistricten mocht
worden verdeeld en dat daarbij dezelfde verdeeling werd aan
genomen als thans wordt voorgesteld. Zoo één van beide
niet plaats grijpt, wordt ook zelfs het aangegeven voordeel niet
bereikt.
Behalve echter het beginsel zelf der splitsinglevert ook de
uitvoering daaraan in de ontwerp-tabel gegevenstof tot ge
wichtige bedenking. Volgens dat ontwerp toch zal de ver
houding tusschen het aantal der te kiezen leden en dat der
kiezers in de verschillende districten zijn als volgt
le district 1 lid op elke 682 kiezers
2e 1 262
3e 1 478
4e 1 660
5e 1 699
6e
7e
8e
9e
899
390
312
365
Voor zulke aanzienlijke verschillen kan, bij volkomen ge
lijkheid van belangen en van de voorwaarden der kiesgerechtigd
heid, geen enkele reden bestaan.
6-
Tot aanbeveling van het aangeboden voorstel wordt in de
Memorie van 'I oelichting het volgende aangevoerd
1°. het samenvallen van de grenzen der kiesdistricten voor
de verkiezing van de Provinciale Staten met die der
kiesdistricten voor de verkiezing voor de leden der Tweede
Kamer, voor zooveel mogelijk (en wat de grootste helft
der Staten van Noordholland betreft, voor zooveel de
voorwaarden vervuld worden, waarop in 5 is gewezen);
2°. het wegnemen der wanverhouding, welke met betrekking
tot het aantal inwoners en het aantal leden der Staten
ontstaan iszoowel tusschen de verschillende kiesdistric
ten in ééne provincie als tusschen de provinciën zelve.
De wenschelijkheid van het eerste punt wordt uitgesproken
maar met geen enkel woord gestaafd. Twijfel blijft dus ge
oorloofd ol de gronden, welke de zienswijze in deze van de
Regeering hebben bepaald, van zoo overwegenden aard zijn
dat daarom over de gewichtige bezwaren, hiervoren aangevoerd,
mag worden heengestapt.
Maar ook de redenen, waarom wijziging van het bestaande
als noodzakelijk wordt voorgesteld, schijnen, althans wat Noord
holland betreft, niet bijzonder gewichtig.
Of er, met betrekking tot bet aantal inwoners en het aantal
leden der Staten wanverhouding is ontstaan tusschen de pro
vinciën, kan misschen theoretisch van belang worden geacht
in de praktijk evenwel is het volkomen onverschillig. Bij het
voordragen der cijfers in het nog bestaande art. 2 der Pro
vinciale wet voorkomende, werd als eenig vaststaand vereischte
aangenomen, dat het getal de Staten niet. mocht verhinderen
om te voldoen aan hunne dubbele roeping, wetgevers te zijn
voor de provincie en kiezers van leden der Eerste Kamer. Met
het oog op die dubbele roeping meende de Regeering een maximum
van 80, een minimum van 35 leden te moeten stellen Boven
80 te gaan achtte zij voor eene behoorlijke behandeling der
zaken niet nuttig en, vergeleken met het cijfer der algemeene
Landsvertegenwoordiging, onmatig, beneden 35 zoude de ver
gadering baars inziens als kiescollege te beperkt zijn.
Dat aan dit minimum en maximum wordt vastgehouden
kan van belang worden geachtindien men althans in de aan
gehaalde zienswijze deeltdat bij afwijking daarvan de Staten
hunne dubbele roeping niet naar behooren kunnen vervullen.
Maar welk getal daar tusschen voor de Provinciale Staten in
elke Provincie wordt vastgesteld kan niet veel meer dan een
vraag van welstand of symmetrie uitmaken De belangen van
Noord-Holland zullen bijv. in geen enkel opzicht schade lijden,
wanneer het aantal leden van hare Staten op 72 blijft bepaald,
terwijl dat der Provinciale Staten van Gelderland op 69 wordt
gebracht.
Van meer gewicht zoude de bedoelde wanverhouding tusschen
de verschillende kiesdistricten in ééne provincie kunnen zijn.
Tot dusver echter is uit niets gebleken, dat die wanvernouding
in Noord-Holland zoodanigen omvang heeft genomendat
daaruit schade voor de richtige samenstelling der Staten en
dientengevolge verwaarloozing der belangen van eenig deel der
provincie is ontstaan. Onder die omstandigheid kan tegen be
houd der tegenwoordige tabel geen groot bezwaar bestaan in
elk geval verdient dit de voorkeur boven eene wijziging als de
voorgesteldewelke wel voor één kiesdistrict verbetering aan
brengt, wat betreft verhoudingen, door verandering in de
plaatselijke gesteldheid ontstaan doch voor nagenoeg alle de
overige kiesdistricten eene regeling schept, welke, wat de be
hartiging der provinciale belangen aangaatverre bij de tegen
woordige achterstaat.
Stoomdr. Herms. Coster Zoon Alkmaar
in het lokaal van den heer Stooker
Spreker; de WelEd. heer PAEHIzICwvan
A 1 k m a a r.
Stoomdr. Herms. Coster Zoon, Alkmaar,