Provinciale Kiestabel.
~™lÜte STAATSLOTERIJ.
*s'/<
22"
637,<
68"/,,
65'
iou/g
m»/.
Olbo^rtcnticH.
Den 27 dezer hopen onze geliefde ouders
C. BROUWER en G. VRIES
hunnen 50jarigen huwelijksdag te Iier-
denken. Hnnne dankbare kinderen
P. BOOD. G, BOOD—Brouwer.
Petten. P. BROUWER J. BROUWER.
P PORTEGIJS.
A. DE BOER, Wed. J. Brouwer.
Heden overleed, tot mijne diepe droefheid en die
zijner naaste betrekkingen en vrienden na eene ern
stige ongesteldheid van slechts weinige dagen mijn
innig geliefde echtgenoot, de heer JAN DIRK HEN
DRIK VAN SETTEN, Predikant alhier, in den
leeftijd van even 52 jaar.
Wed. J. D. H. VAN SETTEN—
Noordscharwoude van Simmeren.
17 Maart 1889.
Eenige en algemeene kennisgeving.
Kol hom in plaats van mcj. J. da Vries te benoemen
onderwijzeres van f 700 terug te brengen op f o50.
"Pe Helder bedraagt het aantal kiezers volgens
de herziene lijsten voor leden der Tweede Kamer 1551,
en voor leden van da Prov. Staten en den gemeente-
raad 1549.
Tot predikant bij de herv. gemeente te Krom
menie is beroepen da. H. G. Kist te Oostbuizen
te Hensbrosk d». H. Blankstein Hzn. te Deersum.
Op de tpnfoonstelling te Tunis is het CfltZ-
Elixer bekroond met de hoogste onderscheiding, zijnde
een eerediplocna.
Men sehr'jft ons
De heer J. J. Paehlig van Alkmaar, daattoe uitge-
noodigd trad den IS te HeilOO, in een volksbiieen-
komst, als spreker op. Zoowel in het ernstige al* in het
komische bewees hij een aaDgensam en uitstekend
declamator te zijn Is het op zich zelf een genoegen,
een spreker a's dezen te booren een genot is bet
ookab men eens goed en hartelijk lachen kun en
hiervcor bestond ruimschoots gelegenheid.
Aan het algemeen verslag der afdeelingen van de Pro
vinciale Staten van Noordbolland ontleenen wij liet volgende:
Aan het onderzoek in de afdeelingen werd deelgenomen door
Algemeen en van alle zijden werd vóór alles hulde gebracht
en erkentelijkheid betuigd aan Gedeputeerde Staten voor hunne
uitvoerige en heldere nota, die voor de beraadslaging in de
afdeelingen een niet genoeg te waardeeren leiddraad geweest is.
Teen het hooren der Staten over de ontworpen tabelal
vorens art. 2 der provinciale wet gewijzigd is, bestond geen
bedeöking. Dat hooren toch kon geacht worden van de zijde
der regeering eene voorbereiding te zijn voor eene door haar
te ondernemen wijziging der provinciale wet.
In vijf afdeelingen werden algemeene beschouwingen gehouden.
Deze betroffen1°. de vermeerdering van het aantal leden der
Staten2». de wenschelijkheid van het samenvallen van de
grenzen der kiesdistricten voor de Provinciale Staten met die
voor de Tweede Kamer; 3°. het ontbreken van overgangsbepa
lingen in liet voorstel der regeering.
Wat het eerste punt betreft, werd door de overgroote
meerderheid niet gedeeld de meening derregeering.dat allengs
met betrekking tot het aantal inwoners en het, aantal leden der
Staten, zoowel tusschen de verschillende kiesdistricten in ééne
provincie als tusschen de provinciën zelve, eene wanverhouding
is ontstaan die eene wijziging van de distrieten en van het
aantal leden der Staten noodzakelijk maakt.
Die wanverhouding is niet aangetoond. Met uitzondering van
Haarlem en omstreken, alwaar de bevolking is uitgebreid,
bestaat zij niet en zeker niet in die mate, dat op grond daarvan
wijziging der tabel noodig is.
Wat betreft de wanverhouding tusschen de provinciën onder
ling, waarvan de regeering, evenals in 1850, zooals zij in hare
nota van toelichting zelve zegt, een bepaald getal leden heeft
aangenomen voor de minst en voor de meest talrijk bevolkte
Provincie, Drenthe en Zuidbolland, kwam het ennoodig voor,
van de daarvoor in 1850 aangenomen cijfers af te wijken.
Omtrent het tweede puntachtte men de wenschelijkheid
van liet samenvallen der kiesdistricten voor de Tweede Kamer
en Provinciale Staten niet bewezen. Men meende dit als het
hoofdargument van de regeering te mogen beschouwen en be
treurde het daarom zeer dat zij zich bepaald had tot de apo
dictische verklaring»het is wenscbelijk", te meer daar bijna
alle leden van oordeel waren dat hetgeen de regeering wen-
schelijk noemt, ongewenscht is. De overgroote meerderheid der
leden was van oordeel dat de roeping van de Staten in de
eerste plaats is om als administratief lichaam de belangen der
provincie te behartigendat om dit goed te kunnen doen bij
de verkiezing het meest most worden gelet op geschiktheid om
die taak te vervullen.
Enkele leden meenden dat de meerderheid in de afdeelingen
te weinig letten op de taak der Staten als kiezers icvn de
Eerste Kamer. Een lid ging zelfs nog verder. Wijziging der
kiestabel kan geschieden of met het oog op provinciaal, of met
het oog op politiek belang. Dit voorstel vindt blijkbaar zijn
grond in politiek belang en volgens dat lid volkomen terecht.
Bij wijziging der kiestabel in den voorgestelden zin bestaat er
vooruitzicht op overeenstemming in politieke richting tusschen
Eerste en Tweede Kamer. Dat is gewensclit. Een streven van
den Grondwetgever om de Eerste Kamer opposiet te houden
tegenover de Tweede Kamer is niet te bewijzen.
Wat aangaat het derde punt: »Het ontbreken van over
gangsbepalingen in het voorstel der regeering", in 1852 ismen
daarop bedacht geweestnu blijkt daaruit niets, hetgeen óf aan
een verzuim öf aan een voornemen tot ontbinding der Provin
ciale Staten toegeschreven moet worden. Afgescheiden van de
vraag of zoodanige ontbinding niet in strijd met de grondwet
zou zijnwat volgens Thorbecke wel het geval ismeenden
sommige leden daartegen uit het oogpunt van provinciaal be
lang te moeten opkomen. Immers zou daaruit eene groote
verwarring in de administratie ontstaan.
De nieuwe indeeling der provinciedoor de Regeering ont
worpen, was, naar het gevoelen van de groote meerderheid der
ledenten eenenmale in strijd met de eischen eener goede
provinciale vertegenwoordiging. Bij de bestaande iudeeling
hebbenzooals Gedeputeerde Staten terecht opmerkende
plaatsendie b. v. als marktplaatsen gerekend konden worden
het middelpunt van gemeenschap tusschen verschillende ge
meenten te zijn het aantal en de grenzen der districten doen
bepalen. In plaats van op dit stelseldat zoo bevorderlijk is
om alle belangenen zooveel mogelijk eiken kring te doen
vertegenwoordigen, voort te bouwen en de toepassing daarvan,
voor zoover deze gebleken is niet voldoende te zijn geweest
of dit door verandering van plaatselijke belangen te zijn ge
worden, te verbeteren, wordt thans eene indeeling voorgesteld,
die veelal scheidt wat door gemeenschap van belangen ver-
eenigd en vereenigt wat door verschil van belangen gescheiden
behoorde te zijn. Ja, het heeft zelfs den schijn dat de regeering
soms met opzet plaatsen, tusschen welke eene zekere rivaliteit
bestaat, heeft bijeengevoegd.
In enkele afdeelingen werd de vraag gesteldof men bij
afkeuring van de ontworpen tabel niet zou moeten nagaan
welke wijzigingen daarin te brengen zijnmaar met groote
meerderheid verklaarde men zich tegen het doen van dergelijke
voorstellen, 1". omdat dit niet door de regeering wordt gevraagd;
zij vraagt aan de Staten zeer bepaald advies over deze tabel,
niet in net algemeen over de vraag hoe de provincie het best
te verdeelen is; 2". omdat de noodige feitelijke gegevens ont
breken voor het ontwerpen eener nieuwe indeeling3°. omdat
men niet inzag dat er aanleiding was op wijziging der bestaande
tabel aan te dringen.
Enkele leden konden zich met die zienswijze niet vereenigen.
In het belang van de bevolking en de zeer verschillende par
tijen, o. a. met het oog op de organisatie der kiesvereenigingen,
die hij gemis der bedoelde uniformiteit in de kiestabel voor de
Tweede Kamer en voor de Provinciale Staten zeer bezwaarlijk
is, is het wenscbelijk die uniformiteit in het leven te roepen.
Tegen die beschouwing werd echter aangevoerddat kies
vereenigingen geene organische deelen van onze staatsinrichting
uitmakenen wel ten doel hebben de verkiezingen voor te
bereiden en de kiezers voor te lichten, doch hunne vorming en
organisatie bij de inrichting eener kiestabel van geen invloed
m°Nog Zwerd door enkele leden de opmerking gemaaktdat
tegen het voorstel der regeering niet vele bedenkingen door de
ingezetenen waren geopperd, maar daarop werd geantwoord dat
de ingezetenen zich met dit avant-projet blijkbaar nog niet zeer
bezwaard gevoelden, en juist vertrouwen toonden te stellen in
hunne tegenwoordige vertegenwoordigers.
De groote meerderheid in de verschillende afdeelingen had
principiëele bezwaren tegen splitsing van Amsterdam.. I De
gemeente in het algemeen is eene eenheid volgens onze staats
rechterlijke begrippen, en zeker geldt dit van eene groote stad
als Amsterdam, die, ook historisch beschouwd, eene eenheid is;
2». Van 1850 tot 1852 heeft de splitsing van Amsterdam in
districten bestaan. In de wet van 5 November 1852 (Stbl.
No. 197)waarbij de definitieve tabel der provinciale wet is
vastgesteld is men daarop teruggekomen3«. Er zijn geen
verschillende belangen of groepen van belangen in Amsterdam
aan te wijzen in verband met het richtig beheer der provincie;
4°. Al bestonden die verschillende belangen, zij zijn daarom
nog niet territoriaal verdeeld en de verdeeling, die de regeering
voorstelt is eene zuivere territoriale, eene anderewaarbij de
belangen zich groepeeren kunnenis niet door wijziging van
de tabel te verkrijgen.
Ook de voorstanders van enkelvoudige, en dus in het alge
meen van kleine districten, verklaarden dat zij toch altijd van
meening bleven dat een district op zijn minst uit ééne gemeente
moet bestaan; dat Amsterdam moet worden beschouwd als één
geheel dat als zoodanig een belang in de Staten heeft te ver
tegenwoordigen. Wel werd er op gewezen en zelfs werd dit
toegegeven dat hierdoor de onbillijkheid ontstaat, trouwens aan
groote districten eigen, die daarentegen weder voordeeleu van
anderen aard op'evcren, dat der minderheid het zwijgen wordt
opgelegd en alle afgevaardigden van ééne en dezelfde politieke
kleur zullen zijn maar men meende dat om dit te verhelpen
een ander middel moest worden gekozenb. v. proportioneel
kiesrecht. Levert de toepassing daarvan te groote bezwaren op,
bet gaat niet aan, alleen omdat men de onbillijkheid gevoelt,
voor bet bestaande iets anders in de plaats te stellen, dat even
groo'ezoo niet grootere bezwaren heelt. Bovendien zal het
argument, dat de minderheid niets heeft te zeggen, toch ook
weder gelden in de 9 districten, die gevormd zouden worden,
en zou menom consequent te zijnAmsterdam moeten ver
deelen in 40 of zonder Nieuwer-Amstel in 38 stukken.
Ook zij echter die met eene verdeeling van Amsterdam konden
mede gaan, kwamen op tegen de wijze van verdeeling, die wordt
voorgesteld. Zij is in hooge mate willekeurig. Het eenige
streven schijnt geweest te zijn om afdeelingen te verkrijgen met
een eenigszins gelijk getal inwoners Op de verhouding tusschen
het aantal inwoners en het aantal kiezers schijnt, zooals Gede
puteerde Staten zoo juist aantoonen, niet gelet.
Voornamelijk was algemeen het verzet tegen de toevoeging
van Nieuwer-Amstel aan het zesde district of van dit aan
Nieuwer-Amstel. In ieder geval zou dit iu plaats van voor
uitgang achteruitgang zijn. Men gaat hier vereenigen kiezers,
absoluut ongelijkzoowel door verschil van belangenalthans
wat een gedeelte betreftals wegens den verschillenden maat
staf van kiesbevoegdheid, die in Nieuwer-Amstel bestaat. Dat
de invloed der Nieuwer-Amstelsche kiezers niet gering zou zijn,
blijkt hieruit dat van de 3595 kiezers, die het zesde district
telt, 2053 kiezers voor Nieuwer-Amstel zijn. Nog eene andere
opmerking werd gemaakt. Door Nieuwer-Amstel aan één district
toetevoegen zal steeds de vermeerdering van bevolkingdie
aldaar te wachten is, op dat ééne district zijn invloed doen
gevoelen. Men meende dat het veel beter ware, van Nieuwer-
Amstel met eenige andere gemeentedie daarvan nu ten on
rechte worden afgescheiden, b. v. Sloten en Ouder-Amstel, die
dezelfde belangen hebben een zelfstandig district te maken
dan het op deze wijze te voegen bij Amsterdam.
Een lid kon zich met bovenstaande beschouwingen niet ver
eenigen en verdedigde de splitsing van Amsterdam op grond
dat 'daardoor het overwicht van die gemeente iu de Provinciale
Staten zou verbroken worden. De toevoeging van een deel
eener gemeente bij eene andere moge aan bedenking onderhevig
zijn, niet eene splitsing der gemeente waarbij toch ieder deel
belang houdt bij bet geheel
De Commissie van rapporteurs stelt ten slotte voor:
1° te besluiten dat geen der aangevoerde motieven aanleiding
geeft tot uitbreiding van het getal leden der Provinciale Staten
van Noord-Holland en wijziging van de kiestabelen deze ten
krachtigste moet worden ontraden
2° Gedeputeerde Staten uit te noodigenonder mededeeling
der door lien overgelegde nota en van dit verslag dit advies
ter kennis te brengen van Z. E. den minister van binnenland-
sche zaken.
l)e heeren WBos en Mr. J. C. de Fries zijn verhinderd
geworden, de eindvergadering der rapporteurs bij te wonen en
dus aan de vaststelling van het verslag deel te nemen. Dit is
geteekend door de heeren W. H. K. Mouthaan H. C. A.
Henny, E. N. Rahusen en C. M. J. Willeumier.
Ie Klasse, le lijst, 18 Maart.
Ns. 4031 eo 19443 f 1500 Ns. 15030 en 2014g
f 1000 Ns. 12018 en 10488 f 400 Ns. 38G4 en
7G36 f 200; Na. 900, 4705, 47.94 en 10944 f 100.
le klasse, 2e lijst, 19 Maart.
No. 11252 f 1000; No. 20844 f 400; Ns. 5327,
11790, 14390, 14665, 1G436, 1G591 en 177G1 100,
De Hooge Baad der Nederlanden heeft Gen 18 be
vestigd het vonnis der arr. rechtbank alhier, waarbij
iemand van rechtsvervolging ontslagen was, die zich be
vonden had op het afgesloten gedeelte van het stations
terrein zonder reis- of perronbiljet. Daarbij is uitge
maakt, dat het algemeen spoorwegreglemcnt alleen s'aat
op reizigers en ten dezen niets was te laste gelegd in
de hoedanigheid van reiziger.
Op verlangen van wijlen onzen geliefden en hoog-
gescbotten doctor, C. J. de Lange, 't welk met nauwge
zetheid door zijne treurende gade dezer dagen werd be
vredigd is aan de boekerij van Alkmaar's museum een
goed geconserveerd exemplaar geschonken vanPetri
ForestiAlcmariani, Reipublieae Delphensii Medici et
Physici ordinarii. II Tomi in folio Francofurti 1634 De
beide tamelijk lijvige boekdeeleu bevatten o. a. beschrij
vingen van ziekten en toegediende geneesmiddelen.
Voor een deskundige zou het niet moeielijk vallen, den
geheelen man uit die hoeken te schetsen en dezen
misschien daardoor als een burger te doen waardeeren,
aaa wien de lofspraken der nakomelingschap rechtens
bljjken toe te komen, J. J. de G.
BH RGERLIJ KE STAND.
GETROUWD.
17 Mrt. Adriaan van der Linden en Wilhelmina Slotenmaker,
wed. van Jacob Simon Groenewoud.
GEBOREN.
17 Mrt. Catharina Adriana D. van Cornelis Smit en Guurtje
J onker.
18 HilligjeD. van irk Berends en Hendrikje Kiste-
manwonende te Avereest. Leendert Christiaaa
Z. van Elias George Biskanter en Maria de Geus.
OVERLEDEN.
17 Mrt. Elikken L. van Dirk Poll en Neeltje de Vries, 12 j.
18 Jan Visser, 43 j. Jean Francois van Gendt
80 j. en 6 m.
Alkmaar 18 Mrt. Aangevoerd 5 Koeien en Ossen f 170
a 230, 76 vette Kalveren 40 a 125, 75 Nucht. dito f 4
a 12, 1 Schaap f 18, 137 vette Varkens f 0,42 a 0,56 per P.,
44 Magere dito 14 a 18.
Amsterdam 18 Mrt. Aardappelen Eriesche Dokkumer jammen
f 3,25 a 3,60, dito Franeker f 3 a 8,25dito Engelsche
t 2,60 a 2,70, Zeeuwsche spuische Jammen 1 4,25 a 5, Gel-
dersehe blauwe f 2,50 a 2,70, Pruisische Hamburgers t 4,50 a
4,60, dito roode t 2.50 a 3,10, Saksische Jammen f 3,50 a
4 per mud. Nieuwe Malta f 0,13 a 0,15 per K. G.
Raapkoeken 85 a 96, Lijnkoeken f 9,50 a 12 per 100 P.
Petroleum kalm, Amerika loco fü, April f i ,90 Mei
Aug. 7,90, Sept.—Dec. f 8 entr. In cons, f 9,25, Russ.
Nobel loco 7April—Juli 7, Sept.—Dec. 7,50 entr.
In cons, f 8.
Aangevoerd 606 Runderenvette f 0,52 a 0,67 per P.,
Melk- en Kalfkoeien f 130 a 250, 152 nucht. Kalveren f 4
a 8 266 vette Varkens t 0,43 a 0,53 per P.
Haarlem 18 Maart. Witte Tarwe f 7,40 a 6,70, Rogge
f 5,30 Haver t 3,25 a 2,80, Gerst f 4,65 a 4,10, Duiven-
boonen f 7,30 a 7.25 Paardenboonen f 6.50 a 6,25.
Schiedam 18 Mrt Moutwijn t 8,75. Jenever f 14,25 per v.
honden 18 Mrt. Aangevoerd 2200 Runderen 2.4-4.9, 9000
Schapen en Lammeren 2 4-6.6, 120 Kalveren 4-6, 20 Var
kens 2.6-4.4.
PKH TKI.KCJUA
Purmerend 19 Mrt. Aangevoerd 28 Paarden, 161 Melk- en
vette Koeien handel vlughooge prijzen95 vette Kalveren
t 0,70 a 1 per P.. handel stug, 651 Nucht. dito f 4 a 12,
handel vlug, 1106 Schapen en Lammeren, prijshoudend, han
del stug, 106 vette Varkens f 0,44 a 0,56 per P., handel
vlu<» 152 Biggen f 5 a 11, handel stug, Kipeieren f 2,50 a
3,25,' Eenden dito f 3,25 per 100, 1401 pond Boter t 1,05
a 1,10 per pond.
Kleine kaas f 28,50. Aangevoerd 26 stapzls.
AMSTERDAM; pCt.
Nederland Cert. N. W. Sffrnld
dito, dito
ditö, dito
dito, Oblig
[talie, Inschrijving 1851/81
Oostenrijk, Obl. in pap.6. 1000 Mei-Nov.
dito, dito Febr.-A.ug.
dito, zilver Jan.-Jnli
dito, dito April-Oct.
PortuvalObl. Unit. 1853/80 3
Rusland, Ob. H en C. 1798/1815 1000 Jan. 5
Cert. lnsch. 6e serie 1855 Z.R. 500 Ap.-Oct 5
Obl. 1864 Amst. ƒ1000 April-Oct5
dito, 1866 6
dito, Oostersche Leening 2e serie5
dito, 1873 gecons. 50-100 Juni-Dec. 5
dito, 1860 2e leening 100
dito 1875 gecons. 50-100 Apr.-Oct. 4J
dito, 1880geeons.ZR.l25-625 13 Mei-13Nov.4
dito, 1889, 1 Jan., I Juni, 1 Sept., 1 llec. 4
dito, 1867)69 20-100 Mei-Nov4
dito, in goud 1883. Juni. Bec. 15
Spanje, Obl. Buit. Perpetuele4
dito, dito Binn. dito 4
Turkije, gepriv. Oblig5
dito, Geconverteerden Sor. B
dito, id. C
Egypte, Obl. leening 18764
Mexico, Obligatiën geconvert
dito, dito
Peru, Oblig. ieening 1870 geregist..
dito dito, 1872 id.
Venezuela, Obligatiën 1881.........
Nederland, Cnlt. Maatsch.d. Vorstenl. Aand.
dito, dito Winst-Aandeelen
dito, Koloniale Bank Aandeel
dito, dito Oblig5
dito, Ned. Ind. Handelsb. Aand...
dito, N. Centr. Spoorw. Aand. f250
dito, dito gestemp. Oblig.f235
Italië, Spoorwegl. 18573
dito, Zuid-Ital. Spoorweg Obl3
Polen, Wars.-Weenen Aandeel
Rusland, Gr. Sp.-Maatsch. Aand5
dito, Hypoth. Obligatiën4j
dito, id. 3
dito, Baltische Spoorw. Aand3
dito, Jelez-Griasi. Oblig5
dito, Jelez-Orel. dito 5
dito, Orel-Vitebsk- Oblig....,....,, 5
dito, Poti-Tlflls. Oblig. f 1ÖÓ0.6
dito, Transcaus. Spoorweg Oblig3
dito, Z.-W. Spoorw. Aand. 100-1000 5
ZweedschNoorweegsche Spoorwegen.... 5
Amerika, Cleveland, Akron Shares
dito, Denv. Rio Grande dito
dito, Illinois Centr. Cert. v. Aand...
dito, Loniev.en Nashv. Cert. v".Aand.
dito, Miss. Kans. Texas Aand
dito, ditoAlg. Hyp. Certif5
dito, N.-York Erie West. Sp. Aand..
dito Wabash St. L. en Pac. Ct. v. Aand.
Canada-South Cert. v. Aandeel
Nederland, Stad Amsterdam f 1008
Hongarije, Theiss Spoorweg4
Oostenrijk, Staatsl. 1854 4
dito, dito 1860
dito, dito 18615
dito Stad Weenoa 1874
Rusland, Staatsleening 1864 Lo'en 5
dito, dito 1865. Dito 5
Turkije, Spoorwezleeuiuz3
13 Mrt.
75"/,.
92
101'
101%
90
68', j
63'/,,
69
6
84 M,
161",
89'
102
101
63'
100%
98'/,.
98
86'/4
86'
80/,
108
70
6?
83'/,
14"/,.
14"
85
40
92
12»/,.
53
58
15%
72./,
28
83%
55»
lal'/,
ms/t.
97'
72
60'
97".
101'/,
100"
101
67%
ÏJ'm
41'/,
83»
16 V,
113%
58»
12»,
50
27'/.
26i
50'
112",
105%
114%
117'/,
150
123%
175%
159
10'
19 Mrt.
921/,
101",
101»/,,
68'
101'
89'/,
.63'/,
100'/,
98»/,
98'/,
86'/,
00'/g
108»,
14
14
86»/,
39",
W'7»
I87,
12
62'/,
48
71'/,
83»',
55»/,
59»,',.
'21%
121»/,
97'/,
72%
61
97',
101',
101
101'/,
67',.
W7i
43
33'
16
58',
12%
50%
51'/,
112%
107%
118»/,,
150%
124'/,
175'/,
158
10'