Provinciale Kiestabel. ~™lÜte STAATSLOTERIJ. *s'/< 22" 637,< 68"/,, 65' iou/g m»/. Olbo^rtcnticH. Den 27 dezer hopen onze geliefde ouders C. BROUWER en G. VRIES hunnen 50jarigen huwelijksdag te Iier- denken. Hnnne dankbare kinderen P. BOOD. G, BOOD—Brouwer. Petten. P. BROUWER J. BROUWER. P PORTEGIJS. A. DE BOER, Wed. J. Brouwer. Heden overleed, tot mijne diepe droefheid en die zijner naaste betrekkingen en vrienden na eene ern stige ongesteldheid van slechts weinige dagen mijn innig geliefde echtgenoot, de heer JAN DIRK HEN DRIK VAN SETTEN, Predikant alhier, in den leeftijd van even 52 jaar. Wed. J. D. H. VAN SETTEN— Noordscharwoude van Simmeren. 17 Maart 1889. Eenige en algemeene kennisgeving. Kol hom in plaats van mcj. J. da Vries te benoemen onderwijzeres van f 700 terug te brengen op f o50. "Pe Helder bedraagt het aantal kiezers volgens de herziene lijsten voor leden der Tweede Kamer 1551, en voor leden van da Prov. Staten en den gemeente- raad 1549. Tot predikant bij de herv. gemeente te Krom menie is beroepen da. H. G. Kist te Oostbuizen te Hensbrosk d». H. Blankstein Hzn. te Deersum. Op de tpnfoonstelling te Tunis is het CfltZ- Elixer bekroond met de hoogste onderscheiding, zijnde een eerediplocna. Men sehr'jft ons De heer J. J. Paehlig van Alkmaar, daattoe uitge- noodigd trad den IS te HeilOO, in een volksbiieen- komst, als spreker op. Zoowel in het ernstige al* in het komische bewees hij een aaDgensam en uitstekend declamator te zijn Is het op zich zelf een genoegen, een spreker a's dezen te booren een genot is bet ookab men eens goed en hartelijk lachen kun en hiervcor bestond ruimschoots gelegenheid. Aan het algemeen verslag der afdeelingen van de Pro vinciale Staten van Noordbolland ontleenen wij liet volgende: Aan het onderzoek in de afdeelingen werd deelgenomen door Algemeen en van alle zijden werd vóór alles hulde gebracht en erkentelijkheid betuigd aan Gedeputeerde Staten voor hunne uitvoerige en heldere nota, die voor de beraadslaging in de afdeelingen een niet genoeg te waardeeren leiddraad geweest is. Teen het hooren der Staten over de ontworpen tabelal vorens art. 2 der provinciale wet gewijzigd is, bestond geen bedeöking. Dat hooren toch kon geacht worden van de zijde der regeering eene voorbereiding te zijn voor eene door haar te ondernemen wijziging der provinciale wet. In vijf afdeelingen werden algemeene beschouwingen gehouden. Deze betroffen1°. de vermeerdering van het aantal leden der Staten2». de wenschelijkheid van het samenvallen van de grenzen der kiesdistricten voor de Provinciale Staten met die voor de Tweede Kamer; 3°. het ontbreken van overgangsbepa lingen in liet voorstel der regeering. Wat het eerste punt betreft, werd door de overgroote meerderheid niet gedeeld de meening derregeering.dat allengs met betrekking tot het aantal inwoners en het, aantal leden der Staten, zoowel tusschen de verschillende kiesdistricten in ééne provincie als tusschen de provinciën zelve, eene wanverhouding is ontstaan die eene wijziging van de distrieten en van het aantal leden der Staten noodzakelijk maakt. Die wanverhouding is niet aangetoond. Met uitzondering van Haarlem en omstreken, alwaar de bevolking is uitgebreid, bestaat zij niet en zeker niet in die mate, dat op grond daarvan wijziging der tabel noodig is. Wat betreft de wanverhouding tusschen de provinciën onder ling, waarvan de regeering, evenals in 1850, zooals zij in hare nota van toelichting zelve zegt, een bepaald getal leden heeft aangenomen voor de minst en voor de meest talrijk bevolkte Provincie, Drenthe en Zuidbolland, kwam het ennoodig voor, van de daarvoor in 1850 aangenomen cijfers af te wijken. Omtrent het tweede puntachtte men de wenschelijkheid van liet samenvallen der kiesdistricten voor de Tweede Kamer en Provinciale Staten niet bewezen. Men meende dit als het hoofdargument van de regeering te mogen beschouwen en be treurde het daarom zeer dat zij zich bepaald had tot de apo dictische verklaring»het is wenscbelijk", te meer daar bijna alle leden van oordeel waren dat hetgeen de regeering wen- schelijk noemt, ongewenscht is. De overgroote meerderheid der leden was van oordeel dat de roeping van de Staten in de eerste plaats is om als administratief lichaam de belangen der provincie te behartigendat om dit goed te kunnen doen bij de verkiezing het meest most worden gelet op geschiktheid om die taak te vervullen. Enkele leden meenden dat de meerderheid in de afdeelingen te weinig letten op de taak der Staten als kiezers icvn de Eerste Kamer. Een lid ging zelfs nog verder. Wijziging der kiestabel kan geschieden of met het oog op provinciaal, of met het oog op politiek belang. Dit voorstel vindt blijkbaar zijn grond in politiek belang en volgens dat lid volkomen terecht. Bij wijziging der kiestabel in den voorgestelden zin bestaat er vooruitzicht op overeenstemming in politieke richting tusschen Eerste en Tweede Kamer. Dat is gewensclit. Een streven van den Grondwetgever om de Eerste Kamer opposiet te houden tegenover de Tweede Kamer is niet te bewijzen. Wat aangaat het derde punt: »Het ontbreken van over gangsbepalingen in het voorstel der regeering", in 1852 ismen daarop bedacht geweestnu blijkt daaruit niets, hetgeen óf aan een verzuim öf aan een voornemen tot ontbinding der Provin ciale Staten toegeschreven moet worden. Afgescheiden van de vraag of zoodanige ontbinding niet in strijd met de grondwet zou zijnwat volgens Thorbecke wel het geval ismeenden sommige leden daartegen uit het oogpunt van provinciaal be lang te moeten opkomen. Immers zou daaruit eene groote verwarring in de administratie ontstaan. De nieuwe indeeling der provinciedoor de Regeering ont worpen, was, naar het gevoelen van de groote meerderheid der ledenten eenenmale in strijd met de eischen eener goede provinciale vertegenwoordiging. Bij de bestaande iudeeling hebbenzooals Gedeputeerde Staten terecht opmerkende plaatsendie b. v. als marktplaatsen gerekend konden worden het middelpunt van gemeenschap tusschen verschillende ge meenten te zijn het aantal en de grenzen der districten doen bepalen. In plaats van op dit stelseldat zoo bevorderlijk is om alle belangenen zooveel mogelijk eiken kring te doen vertegenwoordigen, voort te bouwen en de toepassing daarvan, voor zoover deze gebleken is niet voldoende te zijn geweest of dit door verandering van plaatselijke belangen te zijn ge worden, te verbeteren, wordt thans eene indeeling voorgesteld, die veelal scheidt wat door gemeenschap van belangen ver- eenigd en vereenigt wat door verschil van belangen gescheiden behoorde te zijn. Ja, het heeft zelfs den schijn dat de regeering soms met opzet plaatsen, tusschen welke eene zekere rivaliteit bestaat, heeft bijeengevoegd. In enkele afdeelingen werd de vraag gesteldof men bij afkeuring van de ontworpen tabel niet zou moeten nagaan welke wijzigingen daarin te brengen zijnmaar met groote meerderheid verklaarde men zich tegen het doen van dergelijke voorstellen, 1". omdat dit niet door de regeering wordt gevraagd; zij vraagt aan de Staten zeer bepaald advies over deze tabel, niet in net algemeen over de vraag hoe de provincie het best te verdeelen is; 2". omdat de noodige feitelijke gegevens ont breken voor het ontwerpen eener nieuwe indeeling3°. omdat men niet inzag dat er aanleiding was op wijziging der bestaande tabel aan te dringen. Enkele leden konden zich met die zienswijze niet vereenigen. In het belang van de bevolking en de zeer verschillende par tijen, o. a. met het oog op de organisatie der kiesvereenigingen, die hij gemis der bedoelde uniformiteit in de kiestabel voor de Tweede Kamer en voor de Provinciale Staten zeer bezwaarlijk is, is het wenscbelijk die uniformiteit in het leven te roepen. Tegen die beschouwing werd echter aangevoerddat kies vereenigingen geene organische deelen van onze staatsinrichting uitmakenen wel ten doel hebben de verkiezingen voor te bereiden en de kiezers voor te lichten, doch hunne vorming en organisatie bij de inrichting eener kiestabel van geen invloed m°Nog Zwerd door enkele leden de opmerking gemaaktdat tegen het voorstel der regeering niet vele bedenkingen door de ingezetenen waren geopperd, maar daarop werd geantwoord dat de ingezetenen zich met dit avant-projet blijkbaar nog niet zeer bezwaard gevoelden, en juist vertrouwen toonden te stellen in hunne tegenwoordige vertegenwoordigers. De groote meerderheid in de verschillende afdeelingen had principiëele bezwaren tegen splitsing van Amsterdam.. I De gemeente in het algemeen is eene eenheid volgens onze staats rechterlijke begrippen, en zeker geldt dit van eene groote stad als Amsterdam, die, ook historisch beschouwd, eene eenheid is; 2». Van 1850 tot 1852 heeft de splitsing van Amsterdam in districten bestaan. In de wet van 5 November 1852 (Stbl. No. 197)waarbij de definitieve tabel der provinciale wet is vastgesteld is men daarop teruggekomen3«. Er zijn geen verschillende belangen of groepen van belangen in Amsterdam aan te wijzen in verband met het richtig beheer der provincie; 4°. Al bestonden die verschillende belangen, zij zijn daarom nog niet territoriaal verdeeld en de verdeeling, die de regeering voorstelt is eene zuivere territoriale, eene anderewaarbij de belangen zich groepeeren kunnenis niet door wijziging van de tabel te verkrijgen. Ook de voorstanders van enkelvoudige, en dus in het alge meen van kleine districten, verklaarden dat zij toch altijd van meening bleven dat een district op zijn minst uit ééne gemeente moet bestaan; dat Amsterdam moet worden beschouwd als één geheel dat als zoodanig een belang in de Staten heeft te ver tegenwoordigen. Wel werd er op gewezen en zelfs werd dit toegegeven dat hierdoor de onbillijkheid ontstaat, trouwens aan groote districten eigen, die daarentegen weder voordeeleu van anderen aard op'evcren, dat der minderheid het zwijgen wordt opgelegd en alle afgevaardigden van ééne en dezelfde politieke kleur zullen zijn maar men meende dat om dit te verhelpen een ander middel moest worden gekozenb. v. proportioneel kiesrecht. Levert de toepassing daarvan te groote bezwaren op, bet gaat niet aan, alleen omdat men de onbillijkheid gevoelt, voor bet bestaande iets anders in de plaats te stellen, dat even groo'ezoo niet grootere bezwaren heelt. Bovendien zal het argument, dat de minderheid niets heeft te zeggen, toch ook weder gelden in de 9 districten, die gevormd zouden worden, en zou menom consequent te zijnAmsterdam moeten ver deelen in 40 of zonder Nieuwer-Amstel in 38 stukken. Ook zij echter die met eene verdeeling van Amsterdam konden mede gaan, kwamen op tegen de wijze van verdeeling, die wordt voorgesteld. Zij is in hooge mate willekeurig. Het eenige streven schijnt geweest te zijn om afdeelingen te verkrijgen met een eenigszins gelijk getal inwoners Op de verhouding tusschen het aantal inwoners en het aantal kiezers schijnt, zooals Gede puteerde Staten zoo juist aantoonen, niet gelet. Voornamelijk was algemeen het verzet tegen de toevoeging van Nieuwer-Amstel aan het zesde district of van dit aan Nieuwer-Amstel. In ieder geval zou dit iu plaats van voor uitgang achteruitgang zijn. Men gaat hier vereenigen kiezers, absoluut ongelijkzoowel door verschil van belangenalthans wat een gedeelte betreftals wegens den verschillenden maat staf van kiesbevoegdheid, die in Nieuwer-Amstel bestaat. Dat de invloed der Nieuwer-Amstelsche kiezers niet gering zou zijn, blijkt hieruit dat van de 3595 kiezers, die het zesde district telt, 2053 kiezers voor Nieuwer-Amstel zijn. Nog eene andere opmerking werd gemaakt. Door Nieuwer-Amstel aan één district toetevoegen zal steeds de vermeerdering van bevolkingdie aldaar te wachten is, op dat ééne district zijn invloed doen gevoelen. Men meende dat het veel beter ware, van Nieuwer- Amstel met eenige andere gemeentedie daarvan nu ten on rechte worden afgescheiden, b. v. Sloten en Ouder-Amstel, die dezelfde belangen hebben een zelfstandig district te maken dan het op deze wijze te voegen bij Amsterdam. Een lid kon zich met bovenstaande beschouwingen niet ver eenigen en verdedigde de splitsing van Amsterdam op grond dat 'daardoor het overwicht van die gemeente iu de Provinciale Staten zou verbroken worden. De toevoeging van een deel eener gemeente bij eene andere moge aan bedenking onderhevig zijn, niet eene splitsing der gemeente waarbij toch ieder deel belang houdt bij bet geheel De Commissie van rapporteurs stelt ten slotte voor: 1° te besluiten dat geen der aangevoerde motieven aanleiding geeft tot uitbreiding van het getal leden der Provinciale Staten van Noord-Holland en wijziging van de kiestabelen deze ten krachtigste moet worden ontraden 2° Gedeputeerde Staten uit te noodigenonder mededeeling der door lien overgelegde nota en van dit verslag dit advies ter kennis te brengen van Z. E. den minister van binnenland- sche zaken. l)e heeren WBos en Mr. J. C. de Fries zijn verhinderd geworden, de eindvergadering der rapporteurs bij te wonen en dus aan de vaststelling van het verslag deel te nemen. Dit is geteekend door de heeren W. H. K. Mouthaan H. C. A. Henny, E. N. Rahusen en C. M. J. Willeumier. Ie Klasse, le lijst, 18 Maart. Ns. 4031 eo 19443 f 1500 Ns. 15030 en 2014g f 1000 Ns. 12018 en 10488 f 400 Ns. 38G4 en 7G36 f 200; Na. 900, 4705, 47.94 en 10944 f 100. le klasse, 2e lijst, 19 Maart. No. 11252 f 1000; No. 20844 f 400; Ns. 5327, 11790, 14390, 14665, 1G436, 1G591 en 177G1 100, De Hooge Baad der Nederlanden heeft Gen 18 be vestigd het vonnis der arr. rechtbank alhier, waarbij iemand van rechtsvervolging ontslagen was, die zich be vonden had op het afgesloten gedeelte van het stations terrein zonder reis- of perronbiljet. Daarbij is uitge maakt, dat het algemeen spoorwegreglemcnt alleen s'aat op reizigers en ten dezen niets was te laste gelegd in de hoedanigheid van reiziger. Op verlangen van wijlen onzen geliefden en hoog- gescbotten doctor, C. J. de Lange, 't welk met nauwge zetheid door zijne treurende gade dezer dagen werd be vredigd is aan de boekerij van Alkmaar's museum een goed geconserveerd exemplaar geschonken vanPetri ForestiAlcmariani, Reipublieae Delphensii Medici et Physici ordinarii. II Tomi in folio Francofurti 1634 De beide tamelijk lijvige boekdeeleu bevatten o. a. beschrij vingen van ziekten en toegediende geneesmiddelen. Voor een deskundige zou het niet moeielijk vallen, den geheelen man uit die hoeken te schetsen en dezen misschien daardoor als een burger te doen waardeeren, aaa wien de lofspraken der nakomelingschap rechtens bljjken toe te komen, J. J. de G. BH RGERLIJ KE STAND. GETROUWD. 17 Mrt. Adriaan van der Linden en Wilhelmina Slotenmaker, wed. van Jacob Simon Groenewoud. GEBOREN. 17 Mrt. Catharina Adriana D. van Cornelis Smit en Guurtje J onker. 18 HilligjeD. van irk Berends en Hendrikje Kiste- manwonende te Avereest. Leendert Christiaaa Z. van Elias George Biskanter en Maria de Geus. OVERLEDEN. 17 Mrt. Elikken L. van Dirk Poll en Neeltje de Vries, 12 j. 18 Jan Visser, 43 j. Jean Francois van Gendt 80 j. en 6 m. Alkmaar 18 Mrt. Aangevoerd 5 Koeien en Ossen f 170 a 230, 76 vette Kalveren 40 a 125, 75 Nucht. dito f 4 a 12, 1 Schaap f 18, 137 vette Varkens f 0,42 a 0,56 per P., 44 Magere dito 14 a 18. Amsterdam 18 Mrt. Aardappelen Eriesche Dokkumer jammen f 3,25 a 3,60, dito Franeker f 3 a 8,25dito Engelsche t 2,60 a 2,70, Zeeuwsche spuische Jammen 1 4,25 a 5, Gel- dersehe blauwe f 2,50 a 2,70, Pruisische Hamburgers t 4,50 a 4,60, dito roode t 2.50 a 3,10, Saksische Jammen f 3,50 a 4 per mud. Nieuwe Malta f 0,13 a 0,15 per K. G. Raapkoeken 85 a 96, Lijnkoeken f 9,50 a 12 per 100 P. Petroleum kalm, Amerika loco fü, April f i ,90 Mei Aug. 7,90, Sept.—Dec. f 8 entr. In cons, f 9,25, Russ. Nobel loco 7April—Juli 7, Sept.—Dec. 7,50 entr. In cons, f 8. Aangevoerd 606 Runderenvette f 0,52 a 0,67 per P., Melk- en Kalfkoeien f 130 a 250, 152 nucht. Kalveren f 4 a 8 266 vette Varkens t 0,43 a 0,53 per P. Haarlem 18 Maart. Witte Tarwe f 7,40 a 6,70, Rogge f 5,30 Haver t 3,25 a 2,80, Gerst f 4,65 a 4,10, Duiven- boonen f 7,30 a 7.25 Paardenboonen f 6.50 a 6,25. Schiedam 18 Mrt Moutwijn t 8,75. Jenever f 14,25 per v. honden 18 Mrt. Aangevoerd 2200 Runderen 2.4-4.9, 9000 Schapen en Lammeren 2 4-6.6, 120 Kalveren 4-6, 20 Var kens 2.6-4.4. PKH TKI.KCJUA Purmerend 19 Mrt. Aangevoerd 28 Paarden, 161 Melk- en vette Koeien handel vlughooge prijzen95 vette Kalveren t 0,70 a 1 per P.. handel stug, 651 Nucht. dito f 4 a 12, handel vlug, 1106 Schapen en Lammeren, prijshoudend, han del stug, 106 vette Varkens f 0,44 a 0,56 per P., handel vlu<» 152 Biggen f 5 a 11, handel stug, Kipeieren f 2,50 a 3,25,' Eenden dito f 3,25 per 100, 1401 pond Boter t 1,05 a 1,10 per pond. Kleine kaas f 28,50. Aangevoerd 26 stapzls. AMSTERDAM; pCt. Nederland Cert. N. W. Sffrnld dito, dito ditö, dito dito, Oblig [talie, Inschrijving 1851/81 Oostenrijk, Obl. in pap.6. 1000 Mei-Nov. dito, dito Febr.-A.ug. dito, zilver Jan.-Jnli dito, dito April-Oct. PortuvalObl. Unit. 1853/80 3 Rusland, Ob. H en C. 1798/1815 1000 Jan. 5 Cert. lnsch. 6e serie 1855 Z.R. 500 Ap.-Oct 5 Obl. 1864 Amst. ƒ1000 April-Oct5 dito, 1866 6 dito, Oostersche Leening 2e serie5 dito, 1873 gecons. 50-100 Juni-Dec. 5 dito, 1860 2e leening 100 dito 1875 gecons. 50-100 Apr.-Oct. 4J dito, 1880geeons.ZR.l25-625 13 Mei-13Nov.4 dito, 1889, 1 Jan., I Juni, 1 Sept., 1 llec. 4 dito, 1867)69 20-100 Mei-Nov4 dito, in goud 1883. Juni. Bec. 15 Spanje, Obl. Buit. Perpetuele4 dito, dito Binn. dito 4 Turkije, gepriv. Oblig5 dito, Geconverteerden Sor. B dito, id. C Egypte, Obl. leening 18764 Mexico, Obligatiën geconvert dito, dito Peru, Oblig. ieening 1870 geregist.. dito dito, 1872 id. Venezuela, Obligatiën 1881......... Nederland, Cnlt. Maatsch.d. Vorstenl. Aand. dito, dito Winst-Aandeelen dito, Koloniale Bank Aandeel dito, dito Oblig5 dito, Ned. Ind. Handelsb. Aand... dito, N. Centr. Spoorw. Aand. f250 dito, dito gestemp. Oblig.f235 Italië, Spoorwegl. 18573 dito, Zuid-Ital. Spoorweg Obl3 Polen, Wars.-Weenen Aandeel Rusland, Gr. Sp.-Maatsch. Aand5 dito, Hypoth. Obligatiën4j dito, id. 3 dito, Baltische Spoorw. Aand3 dito, Jelez-Griasi. Oblig5 dito, Jelez-Orel. dito 5 dito, Orel-Vitebsk- Oblig....,....,, 5 dito, Poti-Tlflls. Oblig. f 1ÖÓ0.6 dito, Transcaus. Spoorweg Oblig3 dito, Z.-W. Spoorw. Aand. 100-1000 5 ZweedschNoorweegsche Spoorwegen.... 5 Amerika, Cleveland, Akron Shares dito, Denv. Rio Grande dito dito, Illinois Centr. Cert. v. Aand... dito, Loniev.en Nashv. Cert. v".Aand. dito, Miss. Kans. Texas Aand dito, ditoAlg. Hyp. Certif5 dito, N.-York Erie West. Sp. Aand.. dito Wabash St. L. en Pac. Ct. v. Aand. Canada-South Cert. v. Aandeel Nederland, Stad Amsterdam f 1008 Hongarije, Theiss Spoorweg4 Oostenrijk, Staatsl. 1854 4 dito, dito 1860 dito, dito 18615 dito Stad Weenoa 1874 Rusland, Staatsleening 1864 Lo'en 5 dito, dito 1865. Dito 5 Turkije, Spoorwezleeuiuz3 13 Mrt. 75"/,. 92 101' 101% 90 68', j 63'/,, 69 6 84 M, 161", 89' 102 101 63' 100% 98'/,. 98 86'/4 86' 80/, 108 70 6? 83'/, 14"/,. 14" 85 40 92 12»/,. 53 58 15% 72./, 28 83% 55» lal'/, ms/t. 97' 72 60' 97". 101'/, 100" 101 67% ÏJ'm 41'/, 83» 16 V, 113% 58» 12», 50 27'/. 26i 50' 112", 105% 114% 117'/, 150 123% 175% 159 10' 19 Mrt. 921/, 101", 101»/,, 68' 101' 89'/, .63'/, 100'/, 98»/, 98'/, 86'/, 00'/g 108», 14 14 86»/, 39", W'7» I87, 12 62'/, 48 71'/, 83»', 55»/, 59»,',. '21% 121»/, 97'/, 72% 61 97', 101', 101 101'/, 67',. W7i 43 33' 16 58', 12% 50% 51'/, 112% 107% 118»/,, 150% 124'/, 175'/, 158 10'

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1889 | | pagina 3