Liberale Unie. Stitbff-lSericbten. De arrondissements-rechtbank alhier heeft Z. M. per telegram gelukgewenscht met Hoogst- deszelfs herstel. gemeenten iets meer worden uitgekeerd dan zij vol gens de bestaande wet zouden ontvangen; wordt daarbij in rekening gebracht het grooter personeel dat de bestaande wet in enkele gemeenten zou eischen, dan zou het voordeel bedragen voor Harenkarspel 9 voor Schoorl f 205, voor Terschelling f 375 voor Wieringen f 334 en voor Zijpe f 240. Daarentegen zou voor andere gemeenten zelfs een nadeel ontstaan, en wel voor St. Maarten van f 187 en voor Oude Niedorp van 16 's jaars. Het zal alzoo de moeite Iconen, wanneer voor elke gemeente in 't bijzonder de rekening wordt opgemaakt. Wij twijfelen er niet aan of dan zal blijken dat nevens de tastbare belangrijke financiëele nadeelen voor vele gemeenten, ook het schijnbare voordeel voor andere gemeenten of onbeduidend zal wezen of geheel zal verdwijnen zoo niet door een nadeel zal worden vervangen. Den 18 zal eene algemeene vergadering worden gehouden, des voormiddags te 10% uur precies, in het gebouw der Maatschappij van den Werkenden Standte Amsterdam. O. a. zullen daarin drie be stuursleden moeten worden gekozen in plaats van de periodiek aftredende en niet herkiesbare heeren E. Fok ker E. H. Karaten en D Wicherlink en zal er wor den behandeld het volgend rondschrijven van bet bestuur aan heeren afgevaardigdcu Het ontwerp tot gedeeltelijke herziening der wet op het lager onderwijs is ingediend. Inhoud en strek king zijn u bekend. Ofschoon de regeering verklaart, dat „het aanbrengen van zeer ingrijpende wijzigingen in de bestaande wet op dit oogenblik nu bij de herziening der Grondwet art. 192 (194) ongewijzigd is gebleven niet lag op den weg der Begeeringkan kwalijk ontkend worden dat hoogst belangrijke veranderingen worden voorgesteld. De bijzondere school wordt gesubsidiëerd het open baar lager onderwijs verzwakt het openbaar meer uit gebreid lager onderwijs in sterke mate bedreigd het budget van vele gemeenten zeer ernstig benadeeld. Het ligt voorzeker op den weg van de Liberale Unie, over dit ontwerp hare meening uit te spieken, eenheid van opvatting en gedragslijn voor zooveel zij het ver mag, bij hare geestverwanten te bevorderen. Wij achten ons dus verplicht, u ten deze van praeadvies te dienen. In de eerste plaats rijst de vraag of de grondwet zich verzet tegen oubsidiëering van de bijzondere school "Wij meenen, dat deze vraag, met het oog op de ge schiedenis der jongste heiziening ontkennend moet worden beantwoord. Het toen gesprokene en geschre vene, speciaal naar aanleiding van bet voorstel Sebaep- inan in verband met de wordingsgeschiedenis van ar tikel 194, bij de herziening van 1848, wettigt de meening, dat de grondwet zelve het subsidiëeren van bijzonder onderwijs noch verbiedt noch onmogelijk maakt. Doch wèl gebiedt zij uitdrukkelijk, dat het openbaar onderwijs een voorwerp zij van de aanhoudende zorg der regeeriug, wèl is zij volkomen in overeenstemming met de alge- meene begeerte bij de geheeie liberale partij, dat het volksonderwijs goed en algemeen zij. De Staat heeft wij zeggen het der regeering in hare memorie van toelichting na „zeer groot belang bij het volksonderwijs en is alleen in staat te zorgen dat er overal en te allen tijde een volksschool zij." Nu bet niet mogelijk is de kosten van het openbaar onder wijs op de gebruikers daarvan te verhalen is wij zeggen het wederom der regeering na „de Staat wel verplicht een deel van het openbaar onderwijs te doen bekostigen uit de openbare kassen." Is dus openbaar onderwijs onmisbaar en moet dit ten deele uit de openbare kassen betaald worden dan zou reeds daarom al werd het niet uitdrukkelijk door de grondwet bevolen de regeering daaraan hare zorg moeten wijden. Hij aarzelde. „Neen nu niet Een andere keer Willy, een andere keer. Hij raakte even met zijn glas het hare aan. „Als je kunt", vervolgde hij op luchtiger toon „zet dan een ander gezicht. De menachen hier moeten denken, dat wij voor het eerst aan het kibbelen zijn en op de onbeschaamde tronies van die kellners staat hetzelfde te lezen. Toch kan ik niet nalaten, je één goeden raad te geven; maak je toch niet vrijwillig al te zeer tot asschepoetster van je familie. Je bent werkelijk niet voor die rol geschapen en eerlijk gezegd je bevalt mij daarin ook in 't geheel niet." „Maar hij is mijn vader de man dien mijne moeder heeft liefgehad", sprak zij zaebt. „Goed Maar dat is dan ook alles en rechtvaardigt in mijne oogen nietdat je je zelf volkomen opoffert. Begrijp mij niet verkeerd, Willy, ik kan mij voorstellen, dat je familie je het naaste is, maar laat zij niet in je leven het eenige zijn. Te veel opoffering dient ner gens toe." Zij slaakte een diepen zucht, maar gaf geen antwoord. „Antwoord mij nu nog oprecht op een enkele vraag; maar je moet mij daarbij in de oogen zienopdat ik ook de kleinste schaduw er in kan waarnemen. Heb je Scheven werkelijk liefgehad?" „Neen zeide zij zacht, maar duidelijk en een don kere blos vloog haar, onder zijn blik, over het gelaat tot onder het donkere haar. „En toch heb je je met hem verloofd, Willy riep by wrevelig, „dat had ik nooit van je gedacht 1" Zij drukte de lippen stijf op elkanderzonder te antwoorden. Zij begreep zeer goed, dat hij zich dit niet kon begrijpen, als hij de ware beweegredenen voor hare handelwijze niet kendemaar zij kon hem toch niet zeggen dat zij hem had willen ontvluchten en alleen daardoor het gebrek aan takt van tante Malwine had gemeend geheel te kunnen goedmaken. „Laat iemand een vrouwenhart maar eens doorgron den'', zeide bij, peinzend zijn glas uitdrinkende. „Op jou had ik wel een eed willen doen 1 Maar ik denk Volksbelang bij uitnemendheid als bet volksonderwijs is èn krachtens de grondwet èn naar luid vau de me morie van toelichting, behoort het goed en algemeen tezijn. Beeds hieruit volgt dat van liberale zijde elke poging om bet openbaar onderwijs in gehalte te verminderen of te verzwakken bestreden daarentegen voor uitbrei ding van het volksonderwijs gestreden moet worden. Vorderen nu deze beginselen' eveneens, dat in de gegeven omstandigheden onvoorwaardelijk afgewezen worde de eiscb onzer tegenstanders „subsidie voor het bijzonder onderwijs?" Of moet onze levendige wensch dat het volksonderwijs inderdaad algemeen wordeer qns toe leiden dien eiscb in te willigen F Het ontwerp legt aan de overheid de verplisbting op tot subsidiëering en dit wordt gemotiveerd door de leuze van „rechtsgelijkheid." Dat dit een valsche leuze is bewijst het regeeringsvooretel zelf zoo duidelijk mo gelijk. De regeering zelve wil immers aan openbaar en aan bijzonder onderwijs noch dezelfde rechten toekennen noch dezelfde verplichtingen opleggen. Noch dezelfde rechten want de regeering zelve stelt vooralleen voor de onderwijskrachtenniet ook voor den school- bouw subsidie aan bijzondere scholen te geven. Noch dezelfde verplichtingen immers de Begeering stelt voorop, dat van de bijzondere school de „onmisbare vryheid" niet mag worden aangetaet. De eiscb van rechtsgelijkheid kan dan ook niet door de liberale partij worden aanvaard. Intusschenoütkend worden kan het niet, dat de bijzondere school de uitgaven ten behoeve van het openbaar onde.wijs voor Staat en Gemeente vermindert, en het bijzonder onderwijs zoodanige uitbreiding heeft gekregen, dat van de schoolgaande kinderen een bij zondere school bezoeken. Bestaat nu er een regee ring is, in hoofdzaak voortgekomen uit partyen, welke den strijd voor de bijzondere school tot ieuze en punt van vereeniging hebben aangenomen er geen aan leiding voor de liberale party om in 't belang zoo van het land als van bet onderwijs aan de wenscben der tegenpartij tegemoet te komen Men versta ons wel: dat door het ontwerp aan een gegronden eisch van rechtsgelijkheid zou worden voldaan betwisten wij ten sterkste. Doch op grond van billijkheid ware in 't algemeen belang en ter wille van het onderwijs bet beginsel van subsidiëering toe te geven. In 't alge meen belangwant inderdaadhet is meer dan tijd dat de onderwijs-quaestie ophoude een struikelblok te zijn voor behoorlijke behartiging van vele gewichtige belangen een oorzaak van slechte partijgroepeering en van onnatuurlijke partijverbindingen. Ter wille van het onderwijs want het onderwijs zelf lijdt onder den hardnekkig gevoerden strijd; de oppositie tegen het zooveel gesmade openbaar onderwijs brengt (men denke aan de verwijdering van kinderen beneden 6 en boven 12 jaren) tot handelingen, door welke het belang van de kinderen maar al te zeer wordt geschaad. Getrouw aan ons grondbeginsel, dat bovenal bet onder wijs goed en algemeen moet zijn, kunnen wjj, juist ter wille daarvan, mits waarborgen gegeven worden dat ook het ge?ubsidiëerd bijzonder onderwijs goed zij, in den eisch van subsidie berusten, dewijl langs dezen weg tot vervulling komen kan en moet onze levendige wensch dat het lager onderwijs algemeen worde door oplegging van de verplichting om het kind onderwijs te doen genieten, hetzij openbaar, hetzij bijzonder. Oneindig liever subsidie met leerplicht, dan verbitterende strijd over het onder wijsvraagstuk, ten nadeele van de volksontwikkeling en van de algemeene landsbelangen. Geen „non possumus" doe de liberale partij tegenover het wetsontwerp hooren. Zij verklare ter wille van het onderwijs in 't algemeen, ten bate van het landsbelang, zich eerlijk en oprecht bereid een grooten stap tot toenadering te doen, doch zij handhave daarbij met de meeste energie haar hoofd beginsel goed en algemeen volks-onderwijs. Daarom dringe zij er met ernst en klem op aan, dat die bepalingen in bet ontwerp gewijzigd worden, welke het gehalte van het openbaar onderwijs verzwakken (geringer minimum van onderwijzers, wijze van benoe. er ernstig, zeer ernstig over, Gusserow een meesteres te geven! Wat zeg je daarvan?" „Ik heb het reeds lang zien aankomen Zij wreef eenige kruimels brood tusschen hare vingers fijn, schoof haar bord, dat nog half vol was, op zijde en keek met de grootste aandacht naar de heen en weêr loopende kellners. „Je vriendschap alleen Willy nudat is mij toch wel wat al te koel", ging hij, na eenige oogenblikken, voort en er schitterde iets in zijne oogen, waaruit men bijna had kunnen opmaken, dat hij wel eenig vermoeden had waarom Willy zoo gehandeld had. „Ik wed, dat je niet eens mijn voornaam kent, terwijl ik mij allerlei kleine vriendschappelijke vrijheden veroorloof." „O, toch wel 1" zeide zij met neergeslagen oogen. „Hoe heet ik dan „Leo, Leo Giinther!" „Werkelijk, je weet het! Nu, Willy, geloof je niet, dat het goed zou klinkenwanneer iemandop een toon en met een houding zooals jij soms kunt aan nemen, met nadruk tegen mij zeide: „Maar dat wil ik niet, Leo of lieve Leo, ik dank je? Wat heeft mij iemand in lang zoo niet genoemd I" Zij was weder zeer bleek en stil gewordenbare handen lagen onbeweeglijk in haar schoot. „Dat zal Blanche wel doen zeide zy kalm en zag langs hem heen. „Blanche! O zoo! Waaruit maak je dat op, Willy?" Zijn stem klonk bijna heftig. Zij zag hem verwonderd aan. „Omdat een man", was het voorzichtige antwoord „niet het recbt heeft met meisjesharten te spelen." „Heb ik met het hart van je zuster gespeeld?" vroeg hij in de uiterste verbazing. „Als je op dit oogenblik niet aan Blanche dacht zonder twijfel In hare oogen lag de bevestiging barer woorden. „Maar, Willy, wat ben je vreemd Hij was toch een weinig nit het veld geslagen. „Hoe bedoel je dat tiling en ontslag van hoofden van scholen) rerpliöhte heffing van billijk schoolgeld), of het openbaar meer uitgebreid lager onderwijs in sterke mate bedreigen (onthouding van subsidie voor onderwijzers boven het minimum en ook bij een schoolgeld vaD gemiddeld meer dan f 25), en dat voldoende waarborgen worden gegeven voor bet gehalte van het gesubsidieerd bijzonder onder wijs (met verkorting van het overgangstijdperk van 8 jaren). Het overwegend argument tegen leerplicht was tot dusver: het bezwaar tegen openbaar onderwijs en on voldoende middelen om het bijzonder onderwijs naar wensch te ontwikkelen. Welnu, de liberale, hervor mingsgezinde party toone den ernstigen wil, dat strui kelblok op te heffen en belijde openlijk: wij willen dat alle kinderen in Nederland goed lager onderwijs ge nieten, en dat belang gaat bij ons boven de vraag op welke school dit onderwijs gegeveD wordt. Wij hopen en vertrouwen, dat het bovenstaande bij u instemming moge vinden. Het bestuur der Liberale Unie: E. Fokker, voorzitter, B. van de Werk, onder-voorzitter, H. J. Dyckmeester, penningmeester, S. J. Fockema Andreae, H. L. Drncker, E. U. Karsten, L. Michiels van Kessenich, E, E. van Baaïte, D. Wicherlink, P. J. de Witt, secretaris. Den 2 werd door het gemeentebestuur alhier het volgende telegram aan Z. M. gezonden „Het gemeentebestuur van Alkmaar betuigt zijne innige blijdschap over Uwer Majesteits aanvankelijke herstelling en hoopt, dat die spoedig volkomen zal zijn. Dienzelfden dag werd van Z. M. een telegram ontvangen, waarbij 's konings bijzondere dank werd be tuigd voor de gelukwenschen, H. D. Z. aangeboden. Bij kon. besluit van den 2 is benoemd tot con troleur by den waarborg en de belasting der gouden en zilveren werken de heer A. M. J. Moussault ea- saieur alhier en in zijne plaats tot essaieur alhier be noemd de heer M. S. F. Langedijk thans essaieur te Boozendaal. Beroepen bij de ned. herv. gemeente alhier ds. H. H. Meulenbeit te Houten. De heer J. B. Vroom ontvanger der registratie en domeinen alhier is benoemd tot lid der com missie, belast met het afnemen der notarieele examens GEVONDEN VOORWERPEN. Aan het Commissariaat van Politie zijn voor de rechtheb benden terug te bekomeneen gouden stift van een horloge een fantasiehoedeen hondenhalsband met penning No. 312; een kruk van een velocipedeeen wit beenen brocheeen zwart jacquetlijf; een bril met étui; een beursje met eenig geld, vingerhoed, sleuteltje, enz.; een handzaagje; 5 zak meel; 5 zak maïseen hondenhalsband met penning. VEILING VAN VASTE GOEDEREN. I Mei. Door den Notaris A. VONK. Winkelhuis met achterhuis, z.z. Luttik OudorpB. 260: «.het noordelijk deel. Str. F. H. Ringers 1400. b. het zuidelijk deel. Str. G. Baas515. (Afslag 8 Mei.) BURGERLIJKE STAND. ONDERTROUWD. 2 Mei. Jan Daniel Aurik, te Ouder Amstel, en Trijntje Itike. Jan van Son en Niesje Krep. Jan Willem van Duf felen en Hendrika Knegt. Dirk Schut en Cornelia Knegt. Simon Druiven en Dorothea Johanna Maria Landman. Willem Borst en AntjeWokke. Johan Willem Berkhout en Jantje Bregman. Evert Wils alhieren Jannetje Blankmante Sint Maarten. GEBOREN. 2 Mei. Augusta Hermina Francina MariaD. van Heinrich Joseph Franz Wielage en Francina Christina Bianchi. 3 WillemZ. van Willem Groot en Grietje Hopman. OVj-.RL.fc.DEN. 4 Mei.Dirk Molenaar, 36 j. en. 10 m. „Blanche houdt van jeJe hebt hare genegenheid dagelijks zien toenemen en alles gedaan om die te versterken. Gertmijn geheeie familie ziet in jou Blanche's aanstaande; wil je je nu terugtrekken, nu nu Blanche een steun zoo noodig heeft „En dat zeg je tegen my Zijn toon klonk gedrukt, hij zette de hand onder het hoofd en verzonk in ge dachten. Zóó zou iedereen denken iedereen 1 Hij had zich zelf ongemerkt een keten aangelegd een keten waarvan hij de zwaarte in den laatsten tijd zoo dikwijls had gevoeld. Nu Lij zich er van wilde ontdoen, bleek dit alles behalve gemakkelijk. „Willy", vroeg hy opziende, „geloof je, dat je zuster vau mij houdt F" „Ik heb nu daaraan leeren gelooven." Hij beet zich heftig op de lip. „Vrouwenharten vrouwenharten zeide hijlangzaam het hoofd schud dend. „Wat al ervaringen doe ik vandaag niet op En je zegt mij dat zoo kalm „Kalm I O neen Zij drukte haar handen vast tegen elkanderhet was haar zoo allerdroevigst te moede maar toch behield hanr gevoel van recht de bovenhand op haar hart. „Als ik in jou oogen dus een fatsoenlijk man wil blijven moet mijn eerste werk morgen zijn de hand van je znater te vragen, niet waar? Nu zij ziet er allerliefst nit en zij zal zonder twijfel mijn huis tot sieraad strekken, maar „Houdt gij dan niet van haar?" vroeg Willy hem verschrikt aanziende. Hij streek zich met de hand over het gelaat. „Ik weet het werkelijk zelf niet. Dat zij mij goed bevalt, dat kan ik niet ontkennen die vervloekte consequentiesriep hijhoe langer hoe driftiger wor dende. „Mair als zy nu eens een ander liefhad Wordt vervolgd.)

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1889 | | pagina 2