No. 92*.
Een en Negentigste Jaargang.
1889.
Telegraafkantoor-
Ultloting van liet Witte Kruis.
TWEEDE BLAD.
ZONDAG 4 AUGUSTUS.
(Bebeelte,
Hel IJKKANTOOR is geopend op
40, 12 en 13 Augustus.
PAllIJSCHE BRIEVEN.
BtnUtilanb.
DUITSCHLAND. Den 1, des avonds te onge
veer half negen, ontstond te Berlijn brand in het ge-
fitmtculAttb.
UKMA1RSCBE COURANT.
BURGEMEESTER en WETHOUDERS van ALKMAAR
brengen ter algemeene kennis, dat heden op de gemeente
secretarie ter visie is gelegd het aan ben ingediende verzoek,
met de bijlagen, van EZECHIEL DAVID HAMBURGER,
koopman alhier, om vergunning tot het oprichten van eene
bergp.aals voor lompen en papier in het perceel aan het Lut-
lik-Oudorp 11 z., wijk C, No. 96, en dat op Vrijdag 16 Au
gustus 1889, 's middags te twaalf uren, ten raadhuize gelegen
heid wordt gegeven om tegen het oprichten van die inrichting
bezwaren in te dienen.
Burgemeester en Wethouders voornoemd,
Alkmaar, A. MACLA1NE PONT.
2 Augustus 1889. De Secretaris,
NUHOUT van der VEEN.
GEVONDEN VQORWERPEN.
Aan het Commissariaat van Politie zijn voor de rechtheb
benden terug te bekomen een gouden oorbelletje; een halsband
met penning; een bloedkoralen armband; een huissleutel; een
kaasdek; eene portemonnaie; een zwarte parapluie; een kindersprei;
een gouden oorbelletje; een zweep; een beursje; een omslagdoek;
een gouden oorhanger.
De DIRECTEUR van het RIJKS-TELEGRAAF
KANTOOR te ALKMAAR maakt bekend, dat yoortaan
zijn kantoor op zon- en feestdagen zal geopend zijn
van 8—9 voorin., van 1—2 en van 7—8 nam.
De waarn. Directeur voorn.,
J. R. v. BEEK.
XXIII.
Reeds spraken wij met een enkel woord over den
spoortrein van Girard en willen daar nn eem'ge oogen-
blikken bij stilstaan. Zooals gezegd, de uitvinder Louis
Dominique Girard is sinds een twintigtal jaren overleden,
een kogel uit een dnitsch geweer maakte in 1870 een
einde aan zijn werkzaam leveD. Zijne vinding is reeds
vrij oud en dagteekent van het jaar 1854doch de
man was niet bepaald rijk en zeker zullen er nog
meerdere omstandigheden zijn geweest die gemaakt
hebben, dat pas na zijn dood die vinding werkelijk be
studeerd wordt met alle aandacht die zij verdient.
Deze nieuwe spoortrein is ontstaan door de over
denkingen van Girard die zoo in zicbzelven mijmerde
of de treinen toch eigenlijk niet veel te langzaam gin
gen. Wat is in onze eeuw van groote haast, electrici-
teittelegraaf en speculatie, een sneltrein, die u daar
op zijn gewoon sukkeldrafje voorbijstoomt. Neen, ducbt
Girard, dat zal ik hem anders opknappen, laat ons eens
kijken, waarom gaat die trein niet sneller? Wel een
voudig omdat de wielen te veel wrijving moeten over
winnen. Ergo weg met de wielen, en in de plaats
daarvan een paar terme schaatsen. Daar is dus de
wagen in slede veranderd, maar die slede mag niet op
de rails rusten, dan zou de wrgving nog veel grooter
worden. Maar zoo wij nu eens de schaatsen en de
rails op een afstand van elkander hielden oh op een
minimum afstand, dan zou er heelemaal geene wrgving
of althans zoo weinig dan zon onze trein
tocb stellig vier of vjjf maal sneller gaan dan de vlugste
sneltrein.
Girard daoht na wikte en woogwilde eerst door
middel van eene pneumatische pomp een geregeld
lucbtlaagje onderhouden tusschen de schaatsen en de
rails, doch verving in de praktijk de lacht door het
water. De schaatsen kan men zich het best voorstellen
als omgekeerde dikke vierkante ijzeren bakken elzoo
bol van binnen en zonder dekselwelke eene lengte
hebben van 40 duimen bij eene breedte ven 25 en rus
ten op platte rails van dezelfde breedte. De eerste
wagon bevat een grooten waterbak welke door mid
del van buizen met al die bolle schaatsen in ver
binding staat. Het water in dien bak ondervindt
eene sterke drnkking door middel van saamgeper-
ste lucht. Opent nu de machinist eene kraan
dan wordt het water met groote kracht in de buizen
en vandaar onder de schaatsen gedruktwelke kraebt
voldoende is om die holle schaatsen een klein beetje
op te lichten. Tusschen rail en schaats ligt dan een
klein laagje water waardoor de wrijving overwonnen
is, en is een eenvoudige stoot voldoende om de wagens
in beweging te zetten.
Hoe eenvoudig dit schijnt, toch kan ik u verzekeren,
dat allen die deze proefnemingen voor het eerst zagen,
bepaald verbaasd warenover zoo groote praotische
verbeeldingskracht.
En eenvoudiggeniaal eenvoudig is ook de wijze
waarop Girard de beweegkracht aanwendt, die den trein
moet laten doorloopenook hier gebruikt hij weder
het water, btelt u voor onder eiken waggon een lange
rechte ijzeren liniaalmet ferme diepe gleuven er in
en onder den grond eene soort van langen gang, waarin
water onder eene drukking staat van 25 ned. ponden. Dit
water loopt naar boven door pijpen, waarvan de kleppen
vlak onder die liniaal van den waggon liggen. Stelt
men den trein in bewegingdan springt zoo'n eerste
klep ophet water vliegt met buitengewone kracht
juist in de gleuven van die liniaal, en drijft die vooruit,
jaagt dus ook den wagen voort. Alle wagens krijgen
alzoo op eenmaal zulk een schok de trein rolt voort,
komt bij eene tweede klepdie ook openspringt en
nieuwe beweegkracht bijzetdan een derdevierde
vijfde klep en zoo maar doortelkens geeft het water
een duwtjebedenkt welwrijving is er nieten wij
verkrijgen eene snelheid ja hoe grootmen beweert,
van eenige honderden mijlen in het uur.
Natunrlijk kan men met zulk een trein stilstaan
wanneer men wilde machinist kan van af zijne machine
de kleppen open of dichtdoen, dus sneller of langzamer
rijdenen wil hij geheel stoppendan laat hij alle
kleppen dicht en sluit de kraan die het water uit den
eersten waggon ouder de schaatsen voert eene buiten
gewone wrijving is daarvan bet gevolg en de trein staat
bijna onmiddellijk stil.
In hoeverre deze uitvinding van practisch nat is, en
of zij eene geheele verandering in het spoorwegmate-
rieel zal teweegbrengen, dit laat ik aan den tijd en bet
oordeel van deskundigen over. In ieder geval leek zij
mij belangwekkend genoeg toe, om er u, waarde lezers,
een en ander van mede te deelen.
De groote gebeurtenis van deze week is de aankomst
van den Shab, en sinds gisteren avond is de eerste vraag
die bekenden en onbekenden elkander doenAvez-vous
vu le Shab en zijne perzisehe Majesteit kan zeker
zijn dat ieder Parijzenaar minstens eenmaal per dag
het woord „Shah" in den mond neemt. Daar ik wist
dat de buitengewone trein tegen vier uur aan het
station St. Lazare zou aankomenging ik er tegen
half vier heen vond alle straten rondom de gare met
agenten en militairen afgezet, en achter al die soldaten
eene opeengehoopte menschenmassamen zou gezegd
hebbendat de geheele pargsche bevolking hier saam-
gestroomd was.
Uiterst langzaam en met buitengewoon veel mooie
praatjes dringen wij tooh zoo zoetjes aan door die op
gepakte menigte heen, tot wij stuiten op een bataillon
van de garde repnblicaine; er is nu natuurlijk aan verder
doordringen geen denken.
Gaarne zouden wij het station binnengaan, doch dit
is bepaald onmogelijk men laat er niemand meer in
en wij mogen blij zijn ook want de maatregelen ter
bewaring der goede orde zijn bij de ingangen van het
station niet voldoendezoodat het daar straks bij de
deuren een gedrang wordt neendan staan wij
beter bier.
Zoodra verschijnen niet president Carnot en Shah
Nasser-ed-Din op de trappen buiten het station, of van
alle kanten booren wij bet schetteren der trompetten,
het gerommel der trommen, en luide kreten weer
klonken Leve de Shah, leve Carnot, leve de republiek.
Wij tellen dertien rijtuigen, doch willen u niet ver
moeien met eene opsomming van alle officieele heeren,
die daarin plaats nemente meer daar de meesten
Perzen zijn met namen als Medjid-el-Dorlé Eakr ol
Attiba en dergelijke zeer moeilijk te onthouden namen.
Wjj kunnen dus volstaan met het rijtuig bespannen
a la Daumont van den president der republiek, waarin
Z. M. de Shah van Perzië zijn grootvizierpresident
Carnot en de minister-president plaats nemen. Dit
rijtuig is een prachtige landauer met vier schooue
paarden de postillons dragen een jockeypet en buisje
van blauw fluweel met zilvergalon versierd, witte broek
en zwarte laarzen. Naast elk portier rijdt een hoofd
officier en achterop het rijtuig staan twee livreiknechten.
Twee escadrons kurassiers begeleiden den stoetdie
door de straten Tronehet, Royale, Place de la Concorde,
de Champs Elyséede avenue van het Bois de Bou
logne en de avenue Malakofl naar het hotel van de
rue Copernic rijdt. Wij zijn echter zoo vrij niet mede
te gaan. Reeds vóór die geheele trein zich in beweging
stelt, hebben wij het station verlaten en ons gehaast
naar de Place de la Madeleine hier moet de Shah
langs komen, het is ons echter niet te doen Z. M. nog
eens te zien, wat ons trouwens niet gelukken zou, doch
wel om ons te verwonderen ever die massa menschen,
overal op den doortochtdie op r jtuigen karren en
ladders klimmen; verscheidene bewoners hebben dadelijk
hunne vensters verhuurd, vele winkeliers uit vrees voor
ongelukkeu sloten hunne luiken aan alle boeken van
straten en pleinen is het verkeer gestremd. Waarlijk,
de Shah kan over de ontvangst bij zijn aankomst te
vreden zijn, overal op zijn doortocht vermengt zich het
applaus van het volk met de muziek en fanfares
der militairen.
Parijs, 31 Juli 1889. J. M. T.
EELGIE. In de Kamer wordt de beraadslaging
voortgezet over het wetsontwerp tot regeling van
vrouwen- en kinderarbeid. Den 31 is het
krachtig bestreden door de heeren De Macar en Magis
ais bedenkelijk voor sommige takken van nijverheid
waarvoor nachtelijke kinderarbeid onmisbaar is en
welke door het ontwerp zouden te gronde worden
gericht. Daarentegen werd het ontwerp met aandrang
verdedigd door het nieuwe lid Janson hierin afwijken
de van zijne doctrinaire bondgenooten als de heeren
Bara en Pirmez, volgens wie het niet ver genoeg
ging ten aanzien van den arbeid van vrouwen. Ook
de heer Cleemputte verdedigde de voorstellen der cen
trale afdeeling op welsprekende wijze. Aan den anderen
kant wordt bet ook door de rechterzijde bestreden.
bonwwaarin de tentoonstelling van voorwerpen tot
voorkoming van ongelukken wordt gehouden, waardoor
bet middelste gedeelte van de electriscbe afdeeling van
het groote machinegebouw vernield werd. Door middel
van blusohgranaten gelukte het de vlammen te bedwin-
gen vóór de aankomst der brandweer.
ENGELAND. Aan een feestmaal, den 1 door
den lord-mayor van Londen den ministers aangeboden,
hield de minister van buitenl. zaken Salisbury eene
toespraakwaarin hij zeide niet te gelooven dat de
gisting op het eiland Creta tot ernstige ongerustheid
aanleiding behoefde te geven. Ronduit verklaarde by,
dat Engeland niet den minsten lust gevoelde om het
eiland in te lijven.
Vervolgens betoogde hij dat de tegenwoordige toe
stand in het zuiden van Egypte deed zien, dat de tijd,
om dit land te ontruimen, nog niet gekomen was. „Wij
hebben", zeide hij„beloofd, om zoolang in Egypte te
blijven, totdat het land in staat is zioh zelf te beseher
men en deze belofte znllen wij vervallen. Het streven
van Engelands staatkunde is de vredemaar zonder
dat de nationale eer daardoor lijdt."
len slotte deed hij uitkomen dat de oorlogen ge
lijk zij in den tegenwoordigen tijd gevoerd worden de
volkomen vernietiging van den overwonnene ten gevolge
moeten hebben. Indien dus het plan van den aanvaller
niet gelaktloopt hij gevaar, dat zijn land geheel ver
dwijnt. Men kan dit als een gewichtigen waarborg
voor den vrede beschouwen.
De Keizer van Duitscbland is den 2 op Osborne
aangekomen.
FRANKRIJK. Generaal Bonlanger heeft zich
tot de kiezers gewend met een manifest, waarin hij, na
dank betuigd te hebben aan allen, die hem den 28 stemden,
met nadruk opkomt tegen de wet betreffende het strafbaar
stellen van candidaturen in meer dan één district. Hjj
beweertdat in talryke kantons de burgers in massa
voor hem gestemd hebben zonder dat hij zich daar
oandidaat bad gesteld. Die burgers hebben daardoor
steun gegeven aan de beginselen van den vooruitgang
en van de eerlijkheid op staatkundig gebied. Indien
het welslagen niet algemeen is geweest, dan ligt de
schuld daarvan niet aan het algemeen stemrechtdat
bij de algemeene verkiezingen het bewijs zal leveren
dat hij het vertrouwen der kiezers niet heeft verloren. De
schuld ligt aan kleingeestige, persoon!jjke zelfzuchtigheden.
De zegepraal der organen van het gouvernement zal ech
ter slechts van korten duur zijn. Hij wacht zonder vrees
de algemeene verkiezingen af, want een sterk en her
boren Frankrijk zal dan uit de stembus verrijzen. In
middels heeft hij besloten zich terug te trekken voor
de herstemming op den 4. In tien van de 177 distric
ten waar herstemd moet worden kwam hij in aan
merking.
De heer Wilson schoonzoon van president Gréry
heeft na zijne nederlaag bij de departementale verkie
zingen beslotenzich niet oandidaat te stellen voor
de Kamer, maar zich voorloopig uit bet openbare leven
terug te trekken.
Op het oorlogschip Couronneop de Hyërische
eilanden is een revolverkanon gesprongen waardoor 5
man gedood en 17 gekwetst werden. Van de gekwetsten
zijn reeds 2 in het hospitaal overleden.
ZWITSERLAND. Op het schrijven van den
bondsraad van den 10 Juli is een in zeer gematigde
bewoordingen gesteld antwoord van prins Bismarck
hand ingekomen. Daarin handhaaft de rijkskanselier
zijn standpuntna alle punten van gesohil te hebben
nagegaan. De zwitsersehe regeering beschouwt de zaak
thans als afgedaan en zal niet meer antwoorden.
Bij de op den 1 gehouden uitloting van zes series
ia de premie-leeuing van de Noordhollandsehe Veree-
niging Het Witte Kruis zijn uitgeloot de series 591
2117, 2812, 51 GO, 5G48 en G215.
van
serie
2117 No.
5
met
n
99
2117
20
n
79
99
591
46
n
n
99
5160
n
13
n
M
99
2812
m
20
99
n
99
2812
9
99
n
99
2117
V
41
99
n
99
5160
n
10
99
n
99
G215
n
36
99
n
99
5160
n
39
99
l>
99
5648
n
38
99
99
99
6215
n
1
99
99
99
591
n
43
99
99
99
2117
n
43
99
99
99
6215
n
42
99
n
99
5160
n
30
99
99
99
2812
n
46
99
99
99
6215
n
11
99
99
99
5160
n
50
99
99
99
5160
19
99
ieder
f 200000
2000
2000
500
50
25
alle overige uitgelote aandeelen zijn aflosbaar met f 14.