No. 92*. Een en Negentigste Jaargang. 1889. Telegraafkantoor- Ultloting van liet Witte Kruis. TWEEDE BLAD. ZONDAG 4 AUGUSTUS. (Bebeelte, Hel IJKKANTOOR is geopend op 40, 12 en 13 Augustus. PAllIJSCHE BRIEVEN. BtnUtilanb. DUITSCHLAND. Den 1, des avonds te onge veer half negen, ontstond te Berlijn brand in het ge- fitmtculAttb. UKMA1RSCBE COURANT. BURGEMEESTER en WETHOUDERS van ALKMAAR brengen ter algemeene kennis, dat heden op de gemeente secretarie ter visie is gelegd het aan ben ingediende verzoek, met de bijlagen, van EZECHIEL DAVID HAMBURGER, koopman alhier, om vergunning tot het oprichten van eene bergp.aals voor lompen en papier in het perceel aan het Lut- lik-Oudorp 11 z., wijk C, No. 96, en dat op Vrijdag 16 Au gustus 1889, 's middags te twaalf uren, ten raadhuize gelegen heid wordt gegeven om tegen het oprichten van die inrichting bezwaren in te dienen. Burgemeester en Wethouders voornoemd, Alkmaar, A. MACLA1NE PONT. 2 Augustus 1889. De Secretaris, NUHOUT van der VEEN. GEVONDEN VQORWERPEN. Aan het Commissariaat van Politie zijn voor de rechtheb benden terug te bekomen een gouden oorbelletje; een halsband met penning; een bloedkoralen armband; een huissleutel; een kaasdek; eene portemonnaie; een zwarte parapluie; een kindersprei; een gouden oorbelletje; een zweep; een beursje; een omslagdoek; een gouden oorhanger. De DIRECTEUR van het RIJKS-TELEGRAAF KANTOOR te ALKMAAR maakt bekend, dat yoortaan zijn kantoor op zon- en feestdagen zal geopend zijn van 8—9 voorin., van 1—2 en van 7—8 nam. De waarn. Directeur voorn., J. R. v. BEEK. XXIII. Reeds spraken wij met een enkel woord over den spoortrein van Girard en willen daar nn eem'ge oogen- blikken bij stilstaan. Zooals gezegd, de uitvinder Louis Dominique Girard is sinds een twintigtal jaren overleden, een kogel uit een dnitsch geweer maakte in 1870 een einde aan zijn werkzaam leveD. Zijne vinding is reeds vrij oud en dagteekent van het jaar 1854doch de man was niet bepaald rijk en zeker zullen er nog meerdere omstandigheden zijn geweest die gemaakt hebben, dat pas na zijn dood die vinding werkelijk be studeerd wordt met alle aandacht die zij verdient. Deze nieuwe spoortrein is ontstaan door de over denkingen van Girard die zoo in zicbzelven mijmerde of de treinen toch eigenlijk niet veel te langzaam gin gen. Wat is in onze eeuw van groote haast, electrici- teittelegraaf en speculatie, een sneltrein, die u daar op zijn gewoon sukkeldrafje voorbijstoomt. Neen, ducbt Girard, dat zal ik hem anders opknappen, laat ons eens kijken, waarom gaat die trein niet sneller? Wel een voudig omdat de wielen te veel wrijving moeten over winnen. Ergo weg met de wielen, en in de plaats daarvan een paar terme schaatsen. Daar is dus de wagen in slede veranderd, maar die slede mag niet op de rails rusten, dan zou de wrgving nog veel grooter worden. Maar zoo wij nu eens de schaatsen en de rails op een afstand van elkander hielden oh op een minimum afstand, dan zou er heelemaal geene wrgving of althans zoo weinig dan zon onze trein tocb stellig vier of vjjf maal sneller gaan dan de vlugste sneltrein. Girard daoht na wikte en woogwilde eerst door middel van eene pneumatische pomp een geregeld lucbtlaagje onderhouden tusschen de schaatsen en de rails, doch verving in de praktijk de lacht door het water. De schaatsen kan men zich het best voorstellen als omgekeerde dikke vierkante ijzeren bakken elzoo bol van binnen en zonder dekselwelke eene lengte hebben van 40 duimen bij eene breedte ven 25 en rus ten op platte rails van dezelfde breedte. De eerste wagon bevat een grooten waterbak welke door mid del van buizen met al die bolle schaatsen in ver binding staat. Het water in dien bak ondervindt eene sterke drnkking door middel van saamgeper- ste lucht. Opent nu de machinist eene kraan dan wordt het water met groote kracht in de buizen en vandaar onder de schaatsen gedruktwelke kraebt voldoende is om die holle schaatsen een klein beetje op te lichten. Tusschen rail en schaats ligt dan een klein laagje water waardoor de wrijving overwonnen is, en is een eenvoudige stoot voldoende om de wagens in beweging te zetten. Hoe eenvoudig dit schijnt, toch kan ik u verzekeren, dat allen die deze proefnemingen voor het eerst zagen, bepaald verbaasd warenover zoo groote praotische verbeeldingskracht. En eenvoudiggeniaal eenvoudig is ook de wijze waarop Girard de beweegkracht aanwendt, die den trein moet laten doorloopenook hier gebruikt hij weder het water, btelt u voor onder eiken waggon een lange rechte ijzeren liniaalmet ferme diepe gleuven er in en onder den grond eene soort van langen gang, waarin water onder eene drukking staat van 25 ned. ponden. Dit water loopt naar boven door pijpen, waarvan de kleppen vlak onder die liniaal van den waggon liggen. Stelt men den trein in bewegingdan springt zoo'n eerste klep ophet water vliegt met buitengewone kracht juist in de gleuven van die liniaal, en drijft die vooruit, jaagt dus ook den wagen voort. Alle wagens krijgen alzoo op eenmaal zulk een schok de trein rolt voort, komt bij eene tweede klepdie ook openspringt en nieuwe beweegkracht bijzetdan een derdevierde vijfde klep en zoo maar doortelkens geeft het water een duwtjebedenkt welwrijving is er nieten wij verkrijgen eene snelheid ja hoe grootmen beweert, van eenige honderden mijlen in het uur. Natunrlijk kan men met zulk een trein stilstaan wanneer men wilde machinist kan van af zijne machine de kleppen open of dichtdoen, dus sneller of langzamer rijdenen wil hij geheel stoppendan laat hij alle kleppen dicht en sluit de kraan die het water uit den eersten waggon ouder de schaatsen voert eene buiten gewone wrijving is daarvan bet gevolg en de trein staat bijna onmiddellijk stil. In hoeverre deze uitvinding van practisch nat is, en of zij eene geheele verandering in het spoorwegmate- rieel zal teweegbrengen, dit laat ik aan den tijd en bet oordeel van deskundigen over. In ieder geval leek zij mij belangwekkend genoeg toe, om er u, waarde lezers, een en ander van mede te deelen. De groote gebeurtenis van deze week is de aankomst van den Shab, en sinds gisteren avond is de eerste vraag die bekenden en onbekenden elkander doenAvez-vous vu le Shab en zijne perzisehe Majesteit kan zeker zijn dat ieder Parijzenaar minstens eenmaal per dag het woord „Shah" in den mond neemt. Daar ik wist dat de buitengewone trein tegen vier uur aan het station St. Lazare zou aankomenging ik er tegen half vier heen vond alle straten rondom de gare met agenten en militairen afgezet, en achter al die soldaten eene opeengehoopte menschenmassamen zou gezegd hebbendat de geheele pargsche bevolking hier saam- gestroomd was. Uiterst langzaam en met buitengewoon veel mooie praatjes dringen wij tooh zoo zoetjes aan door die op gepakte menigte heen, tot wij stuiten op een bataillon van de garde repnblicaine; er is nu natuurlijk aan verder doordringen geen denken. Gaarne zouden wij het station binnengaan, doch dit is bepaald onmogelijk men laat er niemand meer in en wij mogen blij zijn ook want de maatregelen ter bewaring der goede orde zijn bij de ingangen van het station niet voldoendezoodat het daar straks bij de deuren een gedrang wordt neendan staan wij beter bier. Zoodra verschijnen niet president Carnot en Shah Nasser-ed-Din op de trappen buiten het station, of van alle kanten booren wij bet schetteren der trompetten, het gerommel der trommen, en luide kreten weer klonken Leve de Shah, leve Carnot, leve de republiek. Wij tellen dertien rijtuigen, doch willen u niet ver moeien met eene opsomming van alle officieele heeren, die daarin plaats nemente meer daar de meesten Perzen zijn met namen als Medjid-el-Dorlé Eakr ol Attiba en dergelijke zeer moeilijk te onthouden namen. Wjj kunnen dus volstaan met het rijtuig bespannen a la Daumont van den president der republiek, waarin Z. M. de Shah van Perzië zijn grootvizierpresident Carnot en de minister-president plaats nemen. Dit rijtuig is een prachtige landauer met vier schooue paarden de postillons dragen een jockeypet en buisje van blauw fluweel met zilvergalon versierd, witte broek en zwarte laarzen. Naast elk portier rijdt een hoofd officier en achterop het rijtuig staan twee livreiknechten. Twee escadrons kurassiers begeleiden den stoetdie door de straten Tronehet, Royale, Place de la Concorde, de Champs Elyséede avenue van het Bois de Bou logne en de avenue Malakofl naar het hotel van de rue Copernic rijdt. Wij zijn echter zoo vrij niet mede te gaan. Reeds vóór die geheele trein zich in beweging stelt, hebben wij het station verlaten en ons gehaast naar de Place de la Madeleine hier moet de Shah langs komen, het is ons echter niet te doen Z. M. nog eens te zien, wat ons trouwens niet gelukken zou, doch wel om ons te verwonderen ever die massa menschen, overal op den doortochtdie op r jtuigen karren en ladders klimmen; verscheidene bewoners hebben dadelijk hunne vensters verhuurd, vele winkeliers uit vrees voor ongelukkeu sloten hunne luiken aan alle boeken van straten en pleinen is het verkeer gestremd. Waarlijk, de Shah kan over de ontvangst bij zijn aankomst te vreden zijn, overal op zijn doortocht vermengt zich het applaus van het volk met de muziek en fanfares der militairen. Parijs, 31 Juli 1889. J. M. T. EELGIE. In de Kamer wordt de beraadslaging voortgezet over het wetsontwerp tot regeling van vrouwen- en kinderarbeid. Den 31 is het krachtig bestreden door de heeren De Macar en Magis ais bedenkelijk voor sommige takken van nijverheid waarvoor nachtelijke kinderarbeid onmisbaar is en welke door het ontwerp zouden te gronde worden gericht. Daarentegen werd het ontwerp met aandrang verdedigd door het nieuwe lid Janson hierin afwijken de van zijne doctrinaire bondgenooten als de heeren Bara en Pirmez, volgens wie het niet ver genoeg ging ten aanzien van den arbeid van vrouwen. Ook de heer Cleemputte verdedigde de voorstellen der cen trale afdeeling op welsprekende wijze. Aan den anderen kant wordt bet ook door de rechterzijde bestreden. bonwwaarin de tentoonstelling van voorwerpen tot voorkoming van ongelukken wordt gehouden, waardoor bet middelste gedeelte van de electriscbe afdeeling van het groote machinegebouw vernield werd. Door middel van blusohgranaten gelukte het de vlammen te bedwin- gen vóór de aankomst der brandweer. ENGELAND. Aan een feestmaal, den 1 door den lord-mayor van Londen den ministers aangeboden, hield de minister van buitenl. zaken Salisbury eene toespraakwaarin hij zeide niet te gelooven dat de gisting op het eiland Creta tot ernstige ongerustheid aanleiding behoefde te geven. Ronduit verklaarde by, dat Engeland niet den minsten lust gevoelde om het eiland in te lijven. Vervolgens betoogde hij dat de tegenwoordige toe stand in het zuiden van Egypte deed zien, dat de tijd, om dit land te ontruimen, nog niet gekomen was. „Wij hebben", zeide hij„beloofd, om zoolang in Egypte te blijven, totdat het land in staat is zioh zelf te beseher men en deze belofte znllen wij vervallen. Het streven van Engelands staatkunde is de vredemaar zonder dat de nationale eer daardoor lijdt." len slotte deed hij uitkomen dat de oorlogen ge lijk zij in den tegenwoordigen tijd gevoerd worden de volkomen vernietiging van den overwonnene ten gevolge moeten hebben. Indien dus het plan van den aanvaller niet gelaktloopt hij gevaar, dat zijn land geheel ver dwijnt. Men kan dit als een gewichtigen waarborg voor den vrede beschouwen. De Keizer van Duitscbland is den 2 op Osborne aangekomen. FRANKRIJK. Generaal Bonlanger heeft zich tot de kiezers gewend met een manifest, waarin hij, na dank betuigd te hebben aan allen, die hem den 28 stemden, met nadruk opkomt tegen de wet betreffende het strafbaar stellen van candidaturen in meer dan één district. Hjj beweertdat in talryke kantons de burgers in massa voor hem gestemd hebben zonder dat hij zich daar oandidaat bad gesteld. Die burgers hebben daardoor steun gegeven aan de beginselen van den vooruitgang en van de eerlijkheid op staatkundig gebied. Indien het welslagen niet algemeen is geweest, dan ligt de schuld daarvan niet aan het algemeen stemrechtdat bij de algemeene verkiezingen het bewijs zal leveren dat hij het vertrouwen der kiezers niet heeft verloren. De schuld ligt aan kleingeestige, persoon!jjke zelfzuchtigheden. De zegepraal der organen van het gouvernement zal ech ter slechts van korten duur zijn. Hij wacht zonder vrees de algemeene verkiezingen af, want een sterk en her boren Frankrijk zal dan uit de stembus verrijzen. In middels heeft hij besloten zich terug te trekken voor de herstemming op den 4. In tien van de 177 distric ten waar herstemd moet worden kwam hij in aan merking. De heer Wilson schoonzoon van president Gréry heeft na zijne nederlaag bij de departementale verkie zingen beslotenzich niet oandidaat te stellen voor de Kamer, maar zich voorloopig uit bet openbare leven terug te trekken. Op het oorlogschip Couronneop de Hyërische eilanden is een revolverkanon gesprongen waardoor 5 man gedood en 17 gekwetst werden. Van de gekwetsten zijn reeds 2 in het hospitaal overleden. ZWITSERLAND. Op het schrijven van den bondsraad van den 10 Juli is een in zeer gematigde bewoordingen gesteld antwoord van prins Bismarck hand ingekomen. Daarin handhaaft de rijkskanselier zijn standpuntna alle punten van gesohil te hebben nagegaan. De zwitsersehe regeering beschouwt de zaak thans als afgedaan en zal niet meer antwoorden. Bij de op den 1 gehouden uitloting van zes series ia de premie-leeuing van de Noordhollandsehe Veree- niging Het Witte Kruis zijn uitgeloot de series 591 2117, 2812, 51 GO, 5G48 en G215. van serie 2117 No. 5 met n 99 2117 20 n 79 99 591 46 n n 99 5160 n 13 n M 99 2812 m 20 99 n 99 2812 9 99 n 99 2117 V 41 99 n 99 5160 n 10 99 n 99 G215 n 36 99 n 99 5160 n 39 99 l> 99 5648 n 38 99 99 99 6215 n 1 99 99 99 591 n 43 99 99 99 2117 n 43 99 99 99 6215 n 42 99 n 99 5160 n 30 99 99 99 2812 n 46 99 99 99 6215 n 11 99 99 99 5160 n 50 99 99 99 5160 19 99 ieder f 200000 2000 2000 500 50 25 alle overige uitgelote aandeelen zijn aflosbaar met f 14.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1889 | | pagina 5