Spoorwegbegrooting 1890
einde te maken, en was men dan ook algemeen gezind met de
regeering ten dezen mede te werken, bij verscheidene leden
bestond al dadelijk ernstige twijfel, of de medegedeelde uit
komsten van het onderzoek wel het noodige licht gaven om de
zaak behoorlijk te beoordeelen. Een juist begrip van den
omvang en den aard der bestaande misbruiken is daaruit
niet af te leiden. Yele leden wenschten dan ook, dat de door
de regeering ontvangen rapporten voor de leden ter lezing
zouden worden gelegd, en sommige leden voegden er bij, dat
de regeering betere inlichtingen had kunnen verkrijgen van
kamers van arbeid, op welker instelling zoo herhaaldelijk was
aangedrongen.
Eenige leden hadden van de mem, v. toel den indruk ont
vangen, alsof men met eene zaak van philanthropie te doen had
en alsof de strekking van wettelijke maatregelen ooit kon zijn,
de werkgevers tot humane behandeling hunner werklieden te
dwingen. De juistheid dier opvatting werd echter weersproken
door hen die meenden, dat het wetsontwerp alleen strekt om
zooveel mogelijk aan de bedoelde misbruiken een einde te
maken, althans die tot de kleinst mogelijke afmetingen terug
te brengen. Met dat streven konden deze leden zich geheel
vereenigen.
Yan meer dan ééne zijde werd het betreurd, dat waar de
belangen der nijverheid bij deze zaak zoo nauw betrokken zijn,
de medewerking van den minister van waterstaat niet aan dit
ontwerp was verleend. Waar men regelen gaat stellen, die
nauw verband houden met de bestaande bepalingen omtrent het
arbeids-contract, waren sommige leden van oordeel, dat de
artikelen 1637 tot 1639 burg. wetb, behoorden verduidelijkt en
vervangen te worden door eene algemeene regeling van het
arbeids-contract; andere leden meenden echter, dat zulk eene
omvangrijke regeling buiten het kader van dit ontwerp viel en
eene poging daartoe slechts zou kunnen leiden tot langdurige
bestendiging der bestaande misbruiken. Van de andere zijde
meende men evenwel, dat althans in de betrekkelijke afdeeling
van het burg. wetb. eene definitie van «werklieden" en eene
bepaling omtrent den duur en de ontbinding van arbeids-con-
tracten had behooren opgenomen te worden. Kon, zoo vroeg
men, art. 1638 burg. wetb. nevens de nu voorgestelde bepalingen
wel gehandhaafd worden? Verschillend werd ook geoordeeld
over de vraag, of de hoofdbepalingen van het tegenwoordige
ontwerp, als betreffende onderwerpen van het burgerlijk recht,
in het burg. wetb. moesten worden ingelascht.
Tegen de beginselen van bet ontwerp werden verschillende
bedenkingen geopperd, welke uitvoerig uiteengezet zijn, terwijl
zich aan die bedenkingen ernstige bezwaren vastknoopten omtrent
de in het ontwerp vervatte strafbepalingen.
Het eindcijfer bedraagt f 3,625,000. Uit de toelichting blijkt,
dat voor de lijnen, krachtens de wetten van 1860 en 1873 aan
gelegd nog enkele werken ter voltooiing van de stations te
Amsterdam moeten worden uitgevoerd en het hoofdgebouw op
het station Nijmegen nog moet worden gebouwd.
De werken tot vernieuwing van een deel der fundeering voor
de overkapping van het centrale personen-station te Amsterdam
zijn in hun geheel met goed gevolg voltooid de perronsde
tunnelshet leggen van spoorbanen in het Midden- en Ooster
eiland zijn zoover gereed als noodig is om het nieuwe hoofd
gebouw voor den publieken dienst in gebruik te nemen en als
kon geschieden, voordat de tijdelijke inrichtingen in het Wes-
ter-eiland ontruimd en gesloopt zijn. Daarna moeten nog eenige
spoorbanen in dit eiland gelegdde definitieve aansluiting met
de banen in het Midden-eiland gemaakt en in verband daar
mede de perrons geheel afgewerkt en eenige bijkomende werken
uitgevoerd worden. Op het goederenstation zijn nog werken
tot vorming van een kolentip onderhanden en zullen nog eenige
sporen gelegd worden.
Aan eene commissie van deskundigen is opgedragen verslag
uit te brengen over de wijze waarop te voorzien is in den
westelijken doorgang onder het station.
Voor het definitief hoofdgebouw te Nijmegen is een ontwerp
in hoofdtrekken vastgesteld. De aanbesteding der uitvoering
van een deel der werken kan vermoedelijk nog in dit jaar plaats
hebben.
Omtrent de lijnen, bedoeld by de wet van 1875, wordt o. a.
het volgende medegedeeld
Voor de lijn Stavoren-Leeuwarden wordt 1 115,000 aange
vraagd, hoofdzakelijk tot het maken van eene overkapping der
Zij wist waarvan hij het meest bield en koos eenige
kleine liedjes, die hem altijd breiden en meesleepten.
Hij placht te zeggendat niemand ze zoo zong als
zij en hoorde haar anderB zoo gaarne.
Zij legde heel hare ziel in haar lied
„Dat vervelende boek 1'* riep zy eindelijk, toen ze
nog niets van Jakob hoorde.
„Ochik lnister wel."
Zij begonna zich even bedacht te hebben een lief
deslied te zingen.
„Kent ge iets heerlijkers dan die woorden van Heine P"
Hy hoorde het niet.
Zij stond op van de piano
„Ik plaag je zeker met mijn gezang, van avond,
Jakob
„Neen kind, zing maar gerust door als ge er iust
in hebt," klonk het een beetje ongeduldig van uit
het boek.
Zij blies de kaarsen uit met een zekere ergernis, en
ging in het halfdonker op de sofa zitten. Het ergerde
haar dat hy zich niet eens verplicht gevoelde om te
luisteren als zy alleen voor zijn pleizier zong
Zij zat naar de regen te luisterendie tegen de
vensters sloeg af en toe hoorde zy een rijtuig voor
bij rollen.
Een weinig later hoorde zij Mevrouw Krabbe de trap
afkomen en de huisdeur slniten....
„Zij doet daar toch ook alles," merkte Alette op.
„Ik geloot zeker, dat zij Krabbe het hof gemaakt en
hem ten huwelijk gevraagd heefttoen zij zag dat hy
iemand noodig had, om hem op te passen Wij
moeten er toch eens heengaanzy hebben ons al
twee keer gevraagd."
„Hm, hm, ja", mompelde hij.
„Het is toch erg vervelend, als ge zoo'n heelen avond
zit te lezen Jakob Het ia tien uur ik krjjg
slaap."
„Ga maar naar bed, Letta-lief!"
Zij bleef nog even zitten en gaapte
Hy stond op en stopte een nieuwe pijp.
„Neen nu kan ik het niet meer uithouden Jakob,
begint ge aan een nieuwe pyp F"
Zy stond op en rolde haar haakwerk op.
„Ga maarkindjeik kom zoo gauw als ik klaar
ben."
Zy stond nog even by de tafel, nadat zy de kaars
had aangestoken
„Ja, ik zal je maar goeden nacht zeggen, ik zal wel
slapen als gij komt." Zy boog zich over hem heen en
drukte een kus op zijn wang. Wordt vervolgd.
perrons te Leeuwarden. De werken voor dt?u spoorweg Schie
dam—Hoek van Holland worden geregeld vooU^S®26'* ra
de nog noodige onteigening voor het deel Maassk'us~°'oe va.n
Holland is tot stand gekomen, wordt het werk zo.ader st°ornls
voortgezet en voltooid.
De verbindingsbaan van het station Delfzijl met w® haven
aldaar is in uitvoering.
Voor de thans door alle belanghebbenden goedgekeurde
werpen voor de uitbreiding van het station Hengeloo is ƒ91,80
uitgetrokken, waarvan ongeveer 90000 zal worden betaald
door de spoorweg-maatschappij Almeloo-Salzbergen.
Voor de uitbreiding van het station Tilburg zal de Staat
f 50,000 betalen, waaronder de kosten voor het maken eener
los- en laadplaats tot militaire doeleinden en voor eene douane
inrichting.
Er is f 101,100 aangevraagd voor de verbetering van het haven
station te Vlissingen, waarvan de bouw, die in 1890 en 1891
zal kunnen geschieden strekken moetomnevens de samen
werking van de Maatschappij «Zeeland" en van de betrokken
spoorwegdirectiën om een uitstekenden dienst langs dien weg
te onderhoudenhet hoofd te bieden aan de pogingen om het
steeds toenemend verkeer over Vlissingen voor een deel aan
Nederland te ontnemen.
Voorts zijn uitgetrokken f 11000 voor de uitbreiding der
locomotievenloods te Rotterdam (üelftsche Poort) en f 35,600
voor de uitbreiding van het station Rotterdam (Beurs).
In het belang der veiligheid en in dat van den dienst wordt
t 54000 aangevraagd voor het maken van kruissporen tusschen
stations van het Noordernet.
Op nieuw wordt f 120,000 uitgetrokken voor de uitbreiding
der werkplaatsen te Tilburg, Van het verleden jaar toegestaan
verminderd bedrag van f 20000 is geen gebruik gemaaktom
dat gedeeltelijke uitvoering van het ontwerp niet mogelijk bleek.
Volgens het thans aangenomen plan worden de werkplaatsen tt
Tilburg bestemd voor de herstelling van locomotieven en rij
tuigen waartoe tevens de gelegenheid ontstaat om de laatsten
onder dak te herstellendat nu dikwijls in de open lucht moet
geschieden. Daar het vermoedelijk batig slot van vorige dienst
jaren op f 1,150,000 is begroot, moet de bijdrage voor den
spoorwegaanleg uit de middelen van 1890 op ƒ2,175,000 gesteld
worden.
De minister van justitie heeft in zake de toepassing
der drankwet een schryven gericht aan de procureurs
generaal fungeerende directeuren van rijkspolitie
waarin o. a. voorkomt
„Dat met gestrengheid wordt gewaakt tegen overtre
dingen van de wet tot regeling van den kleinhandel
in sterken drank en tot beteugeling van openbare
dronkenschap kan niet anders dan mijne goedkeuring
wegdragen. Zelfs zou ik hier en daar het toezicht op
de naleving van het verbod tot verkoop van sterken
drank in het klein zonder de vereischte vergunning,
nog wenschen verscherpt te zien opdat die verkoop
welke in Bommige streken in vrij grooten omvang schijnt
voor te komen worde te keer gegaan.
„Intusschen mag daarbij nooit op zoodanige wijze
door de politie worden te werk gegaan dat zij aan
leiding zou kunnen geven tot het verwijt overtredingen
uit te lokken. Dit laatste is allerminst hare roeping.
Zij bepale zich tot het opsporen en constatecren van
overtredingen.
„Deze hare taak belet evenwel niet, dat politie
ambtenaren indien vermoeden bestaatdat deze of gene
zich aan ongeoorloofden verkoop van sterken drank
schuldig maakt, onder zekere omstandigheden zelf mo
gen beproeven in hoever dat vermoeden juist is, o. a.
door zelf, niet in uniform gekleed en dientengevolge on
bekend bij den verdachte eene hoeveelheid drank te
bestellen. Volgt op hunne bestelling betzij een weige
rend hetzij een weifelend antwoord dan behooren zij
niet verder aan te dringen."
- Aan het postkantoor Winkel eh daartoe behoo-
rende hulpkantoren werd in de Rijkspostspaarbank gedu
rende September ingelegd 798,20, terugbetaald ƒ349.85.
Het laatste, door dat kantoor uitgegeven, boekje draagt
het nummer 159.
Aangenomen het beroep naar de ned. herv. ge
meente te Zoelmond door ds. N. Caro te Krom
te eniedijk.
Benoemd tot onderwijzeres aan de openbare school
te Rijp mej. van Beverwijk te Schyndel.
Het bestuur der afdeeling 's-Gravenhage van het
Tooneelverbond beeft besloten af te treden naar aan
leiding van de door de algemeene vergadering van dat
verbond genomen beslissingom de voorbereidende
schooldie het bestuur in eene znivere vakschool
hervormd wensebte te zien te handhaven.
Herkozen tot hoofdingeland van bet ambacht de
vier Noorder Koggen de heer J. van Leeuweu voor de
banoe Opmeer en verkozen tot hoofdingeland voor de
banne Spanbroek do heer J. Schilder, in plaats van den
heer H. J. K. van den Steen.
Bij den openbaren verkoop bij inschrijving, van
gebruikte frankeer- post- en telegramzegelsden 26
September gehouden te 's-Gravenhage, zijn de zes ver
schillende kavels, samen ongeveer 75000 binnen- en
buitenlandsehe zegelsaan zes verschillende firma's
toegewezen: de gezamenlijke opbrengst bedroeg, behalve
de 10 pet. veilingskosten 1944,57.
Den 1 is met goed gevolg het wrak der engel-
sohe katoenboot Tynemouth nabij Terschelling door
eenige manschappen van bet korps torpedisten, onder
bevel van den eersten luitenant-adjudant jhr. E. H.
Storm van 's Gravesande, opgeruimd.
In de vergadering van den gemeenteraad te
WormerVöer van den 1 is dour den burgemeester
medegedeeld dat de aannemer van de brug over de
Zaan, die op 1 October met den bouw dier brug gereed
bad moeten zijn by deurwaarders-exploit in gebreke
was gesteld.
Te Prinsenhage bij Breda ia den 3 des avonds
een 80jarige grijsaard by het haiswaarts keeren van
zyn weiland door de duisternis misleid in het water
geloopen en verdronken.
In den nacht van den 3 op den 4 is een schuitje
van den heer Prévinaire, dat in de duinen onder Cal-
lantSOOg lag, door den bliksem getroffen en met de
daarin zijnde voorwerpen verbrandook werd aldaar
een schaap doodgeslagen.
De gemeenteraad van Purmoroiicl heeft den
4 benoemd tot onderwijzer aan school No. 1 H. van Es
te Oosterwolde en tot onderwijzer aan de herhalings
school O. T. Jongsma aldaar.
Den 4 werd eene aan den heer R, Laan toebehoo-
rende hofstede te Beemster, groot fbim 20 banders,
waarvoor eenige jaren geleden te vergeefs 100.000
geboden werd, in bet openbaar verkocht voor 62,900.
Voor 2 leden van den gemeenteraad waren den
4 te Rotterdam 1609 stemmen uitgebracht. Gekozen
werden de beeren Joan van Vollenhoven en J. J. Franjois,
lib., met 962 en 898 stemmen de heeren dr. van den
Berg en W. A. Vrolijk (anti-rev.) verkregen 594 en
574 stemmen. Op het witte biljet werd gekozen de
hear P. van Rossem (lib.) met 1140 van de 1559 st.
De gemeenteraad van Leiden heeft den 4 met
16 tea stemmen aan de Vereeniging tot opleiding
van bewu aracbocdboudere88en boven de bijdrage van
1200 VOO." onderw«8 aan kweekelingen der ge-
meente-bewalrs«/Kolen eene 'gdelgke toelage van ƒ1000
nit de gemeentekas ten boh°8™ van hare kweekschool
voor bewaarseboolhonu 88en ver'eend na het Rijks
subsidie met 1 Sept. 11. v erva"en ls-
By kon. besluit van a«,.n 18 benoe,nd tot raads
heer in deu Hoogen Raad d*.T •keder'anden de heea
mr. B. H. M. Hado, thans raadsbu',er in het gerechtshof
te 's-Gravenhage.
Den 4 is te Amstordam eene vergank ring *an
ongeveer twee honderd mannen, scheeps-, boot-, dok
werkers en sjouwerlieden gehouden, om te beraadBlage.n
of men daar, evenals te Londen en Rotterdam, grieven
badwelke eene werkstaking zouden rechtvaardigen.
Het doel der bijeenkomst om eene vereeniging te
stichten, die de hoofdgrieven zou verzamelen en, duar-
mede gewapend, handelend zon optreden, werd bereikt;
ongeveer honderd personen traden toe. In eene later
te houden huishoudelijke vergadering zal een bestnor
benoemd worden dat verder de leiding der beweging
op zich zal nemen.
Den 5 waren de heeren Th. G. Bekhuis en D.
Damstra, aannemers te Leeuwarden, voor 85960 laagste
inschrijvers naar den bouw van een huis van bewaring
aldaar, geraamd op 100,220.
Den 5 is op de viaduct tegenover de korte Prin
sengracht te Amsterdam een huiswaarts keerende
wegwerker door een spoortrein overreden: by was on
middellijk een lijk.
Den 5 werd te Utrecht de algemeene vergadering van
aandeelhouders in de Rhijnspoorwegmaatschappij gehou
den ter bespreking van de gesloten overeenkomst met den
Staat en de daaruit voortvloeiende ontbinding der maat
schappij. 23 aandeelhouders, vertegenwoordigende 28718
aandeelen, uitbrengende 861 stemmen, waren aanwezig.
Na toelichting der overeenkomst door mr. Aug. Philips,
in het bijzonder van de wijze, hoe de bedragen gevormd
zijnwelke het Rijk aan de maatschappij bij de over
neming uitkeertzijnde behalve het gestorte kapitaal
ad 30.467.568 volgens laatste balans, 20 pet. daarvan
ad 6.093.600 voor schadeloosstelling aan aandeel
houders verder voor vergoeding aaD directeuren
en beambten 665.328, voor likwidatiefeosten 50.000,
zijnde samen 6.808.923. De overeenkomst werd goed
gekeurd met 855 tegen 6 stemmen van den heer Ver
meer uit Deventer, die tegen de ontbinding was, nu de
zaken der maatschappij, welke begonnen was met het uit-
keeren van kleine dividenden, goed gingen. De overige
voorstellen strekkende om uitvoering te geven aan de
overeenkomst, zoodra zij door dé Wetgevende Macht
bekrachtigd iswerden vervolgens met algemeene stem
men goedgekeurd.
Deu 5, des namiddags ongeveer 2 uur, ontspoorden
te Kwadljk even voor 't station een paar wagens
van den goederentrein, uit Zaandam komende, waardoor
de markttrein van Hoorn naar Amsterdam een kwartier
vertraging ondervond.
Den 5 vertrokken een brigadier en drie rijksveld
wachters naar Urk om den gemeente ontvanger K.
Kramer Jr., wiens kas niet in orde schijnt te zijn, in
hechtenis te nemen en naar Alkmaar over te brengen.
Den 6 zyn te Arnhem aan een besteller van
de firma van Gend Loos die aan het station onder
den trein geraaktebeide beenen afgereden.
Den 7 is door het openbaar ministerie bij de arr.
rechtbank te 's-Grsvenbage 20 jaren gevangenisstraf
geëisebt tegen den schoenmaker Priele beklaagd van
in den avond van den 8 Aug. zyn vroegeren kostbaas
De Kleer opzettelijk en met voorbedachten rade door
een steek in den buik met een schoenmakersmes van
het leven te hebben beroofd.
In de jongste vergadering der afdeeling T6X61
van de Holl. maatschappij van landbouw is op voor
stel van den heer Ang. Ketjser, besloten in het vol
gend jaar van wege de afdeeling eene tentoonstelling
te houden van paardenrundvee en schapen. Aan het
bestuur werd het ontwerpen van een programma opge
dragen. Dit zal in eene volgende vergadering in be
handeling komen.
De gemeenteraad van Worm6rV60r heeft be
noemd tot tijdelijk wethouder den beer K. Vis Albz.
Franjois Coppéede bekende fransche dichter,
is door den Koning-Groothertog benoemd tot officier
in de orde van de Eikenkroon.
Voor de akte van onderwijzer of onderwijzeres
hebben zich in Noordholland 46 man. en 79 vrouw,
candidaten aangemeld.
De Haarlemsche Liedertafel „Zang en Vriendschap"
onder leiding van den heer W. Robert, die den 20
Februari 1890 zestig jaren bestaan beeft, wil dien dag
niet onopgemerkt laten voorbijgaan maar feestelijk
herdenken. Daar die feestdag in den winter valten Haar
lem met zijne sehoone omgeving zich meer voor een
zomerfeest leent, besloot het bestuur in den zomer van
1890, omstreeks half Juli, ter herdenking van dat ge
wichtig feit, een nationalen rangwedstryd voor mannen
koren uit te schryven.
Die wedetryd zal bestaan uit drie afdeelingen1°.
voor liedertafels, die nog geen eersten prija hebben be
haald; 2°. voor liedertafels, die reeds een eersten prijs
hebben behaald3°. afdeeling van uitnemendheid.
Verder zal aan dezen nationalen wedstrijd toegevoegd
worden een wedstrijd in prima-vista zang zoodanig
ingericht, dat in elke afdeeling gelegenheid besta daar
aan deel te nemen.