Spoorwegbegrooting 1890 einde te maken, en was men dan ook algemeen gezind met de regeering ten dezen mede te werken, bij verscheidene leden bestond al dadelijk ernstige twijfel, of de medegedeelde uit komsten van het onderzoek wel het noodige licht gaven om de zaak behoorlijk te beoordeelen. Een juist begrip van den omvang en den aard der bestaande misbruiken is daaruit niet af te leiden. Yele leden wenschten dan ook, dat de door de regeering ontvangen rapporten voor de leden ter lezing zouden worden gelegd, en sommige leden voegden er bij, dat de regeering betere inlichtingen had kunnen verkrijgen van kamers van arbeid, op welker instelling zoo herhaaldelijk was aangedrongen. Eenige leden hadden van de mem, v. toel den indruk ont vangen, alsof men met eene zaak van philanthropie te doen had en alsof de strekking van wettelijke maatregelen ooit kon zijn, de werkgevers tot humane behandeling hunner werklieden te dwingen. De juistheid dier opvatting werd echter weersproken door hen die meenden, dat het wetsontwerp alleen strekt om zooveel mogelijk aan de bedoelde misbruiken een einde te maken, althans die tot de kleinst mogelijke afmetingen terug te brengen. Met dat streven konden deze leden zich geheel vereenigen. Yan meer dan ééne zijde werd het betreurd, dat waar de belangen der nijverheid bij deze zaak zoo nauw betrokken zijn, de medewerking van den minister van waterstaat niet aan dit ontwerp was verleend. Waar men regelen gaat stellen, die nauw verband houden met de bestaande bepalingen omtrent het arbeids-contract, waren sommige leden van oordeel, dat de artikelen 1637 tot 1639 burg. wetb, behoorden verduidelijkt en vervangen te worden door eene algemeene regeling van het arbeids-contract; andere leden meenden echter, dat zulk eene omvangrijke regeling buiten het kader van dit ontwerp viel en eene poging daartoe slechts zou kunnen leiden tot langdurige bestendiging der bestaande misbruiken. Van de andere zijde meende men evenwel, dat althans in de betrekkelijke afdeeling van het burg. wetb. eene definitie van «werklieden" en eene bepaling omtrent den duur en de ontbinding van arbeids-con- tracten had behooren opgenomen te worden. Kon, zoo vroeg men, art. 1638 burg. wetb. nevens de nu voorgestelde bepalingen wel gehandhaafd worden? Verschillend werd ook geoordeeld over de vraag, of de hoofdbepalingen van het tegenwoordige ontwerp, als betreffende onderwerpen van het burgerlijk recht, in het burg. wetb. moesten worden ingelascht. Tegen de beginselen van bet ontwerp werden verschillende bedenkingen geopperd, welke uitvoerig uiteengezet zijn, terwijl zich aan die bedenkingen ernstige bezwaren vastknoopten omtrent de in het ontwerp vervatte strafbepalingen. Het eindcijfer bedraagt f 3,625,000. Uit de toelichting blijkt, dat voor de lijnen, krachtens de wetten van 1860 en 1873 aan gelegd nog enkele werken ter voltooiing van de stations te Amsterdam moeten worden uitgevoerd en het hoofdgebouw op het station Nijmegen nog moet worden gebouwd. De werken tot vernieuwing van een deel der fundeering voor de overkapping van het centrale personen-station te Amsterdam zijn in hun geheel met goed gevolg voltooid de perronsde tunnelshet leggen van spoorbanen in het Midden- en Ooster eiland zijn zoover gereed als noodig is om het nieuwe hoofd gebouw voor den publieken dienst in gebruik te nemen en als kon geschieden, voordat de tijdelijke inrichtingen in het Wes- ter-eiland ontruimd en gesloopt zijn. Daarna moeten nog eenige spoorbanen in dit eiland gelegdde definitieve aansluiting met de banen in het Midden-eiland gemaakt en in verband daar mede de perrons geheel afgewerkt en eenige bijkomende werken uitgevoerd worden. Op het goederenstation zijn nog werken tot vorming van een kolentip onderhanden en zullen nog eenige sporen gelegd worden. Aan eene commissie van deskundigen is opgedragen verslag uit te brengen over de wijze waarop te voorzien is in den westelijken doorgang onder het station. Voor het definitief hoofdgebouw te Nijmegen is een ontwerp in hoofdtrekken vastgesteld. De aanbesteding der uitvoering van een deel der werken kan vermoedelijk nog in dit jaar plaats hebben. Omtrent de lijnen, bedoeld by de wet van 1875, wordt o. a. het volgende medegedeeld Voor de lijn Stavoren-Leeuwarden wordt 1 115,000 aange vraagd, hoofdzakelijk tot het maken van eene overkapping der Zij wist waarvan hij het meest bield en koos eenige kleine liedjes, die hem altijd breiden en meesleepten. Hij placht te zeggendat niemand ze zoo zong als zij en hoorde haar anderB zoo gaarne. Zij legde heel hare ziel in haar lied „Dat vervelende boek 1'* riep zy eindelijk, toen ze nog niets van Jakob hoorde. „Ochik lnister wel." Zij begonna zich even bedacht te hebben een lief deslied te zingen. „Kent ge iets heerlijkers dan die woorden van Heine P" Hy hoorde het niet. Zij stond op van de piano „Ik plaag je zeker met mijn gezang, van avond, Jakob „Neen kind, zing maar gerust door als ge er iust in hebt," klonk het een beetje ongeduldig van uit het boek. Zij blies de kaarsen uit met een zekere ergernis, en ging in het halfdonker op de sofa zitten. Het ergerde haar dat hy zich niet eens verplicht gevoelde om te luisteren als zy alleen voor zijn pleizier zong Zij zat naar de regen te luisterendie tegen de vensters sloeg af en toe hoorde zy een rijtuig voor bij rollen. Een weinig later hoorde zij Mevrouw Krabbe de trap afkomen en de huisdeur slniten.... „Zij doet daar toch ook alles," merkte Alette op. „Ik geloot zeker, dat zij Krabbe het hof gemaakt en hem ten huwelijk gevraagd heefttoen zij zag dat hy iemand noodig had, om hem op te passen Wij moeten er toch eens heengaanzy hebben ons al twee keer gevraagd." „Hm, hm, ja", mompelde hij. „Het is toch erg vervelend, als ge zoo'n heelen avond zit te lezen Jakob Het ia tien uur ik krjjg slaap." „Ga maar naar bed, Letta-lief!" Zij bleef nog even zitten en gaapte Hy stond op en stopte een nieuwe pijp. „Neen nu kan ik het niet meer uithouden Jakob, begint ge aan een nieuwe pyp F" Zy stond op en rolde haar haakwerk op. „Ga maarkindjeik kom zoo gauw als ik klaar ben." Zy stond nog even by de tafel, nadat zy de kaars had aangestoken „Ja, ik zal je maar goeden nacht zeggen, ik zal wel slapen als gij komt." Zy boog zich over hem heen en drukte een kus op zijn wang. Wordt vervolgd. perrons te Leeuwarden. De werken voor dt?u spoorweg Schie dam—Hoek van Holland worden geregeld vooU^S®26'* ra de nog noodige onteigening voor het deel Maassk'us~°'oe va.n Holland is tot stand gekomen, wordt het werk zo.ader st°ornls voortgezet en voltooid. De verbindingsbaan van het station Delfzijl met w® haven aldaar is in uitvoering. Voor de thans door alle belanghebbenden goedgekeurde werpen voor de uitbreiding van het station Hengeloo is ƒ91,80 uitgetrokken, waarvan ongeveer 90000 zal worden betaald door de spoorweg-maatschappij Almeloo-Salzbergen. Voor de uitbreiding van het station Tilburg zal de Staat f 50,000 betalen, waaronder de kosten voor het maken eener los- en laadplaats tot militaire doeleinden en voor eene douane inrichting. Er is f 101,100 aangevraagd voor de verbetering van het haven station te Vlissingen, waarvan de bouw, die in 1890 en 1891 zal kunnen geschieden strekken moetomnevens de samen werking van de Maatschappij «Zeeland" en van de betrokken spoorwegdirectiën om een uitstekenden dienst langs dien weg te onderhoudenhet hoofd te bieden aan de pogingen om het steeds toenemend verkeer over Vlissingen voor een deel aan Nederland te ontnemen. Voorts zijn uitgetrokken f 11000 voor de uitbreiding der locomotievenloods te Rotterdam (üelftsche Poort) en f 35,600 voor de uitbreiding van het station Rotterdam (Beurs). In het belang der veiligheid en in dat van den dienst wordt t 54000 aangevraagd voor het maken van kruissporen tusschen stations van het Noordernet. Op nieuw wordt f 120,000 uitgetrokken voor de uitbreiding der werkplaatsen te Tilburg, Van het verleden jaar toegestaan verminderd bedrag van f 20000 is geen gebruik gemaaktom dat gedeeltelijke uitvoering van het ontwerp niet mogelijk bleek. Volgens het thans aangenomen plan worden de werkplaatsen tt Tilburg bestemd voor de herstelling van locomotieven en rij tuigen waartoe tevens de gelegenheid ontstaat om de laatsten onder dak te herstellendat nu dikwijls in de open lucht moet geschieden. Daar het vermoedelijk batig slot van vorige dienst jaren op f 1,150,000 is begroot, moet de bijdrage voor den spoorwegaanleg uit de middelen van 1890 op ƒ2,175,000 gesteld worden. De minister van justitie heeft in zake de toepassing der drankwet een schryven gericht aan de procureurs generaal fungeerende directeuren van rijkspolitie waarin o. a. voorkomt „Dat met gestrengheid wordt gewaakt tegen overtre dingen van de wet tot regeling van den kleinhandel in sterken drank en tot beteugeling van openbare dronkenschap kan niet anders dan mijne goedkeuring wegdragen. Zelfs zou ik hier en daar het toezicht op de naleving van het verbod tot verkoop van sterken drank in het klein zonder de vereischte vergunning, nog wenschen verscherpt te zien opdat die verkoop welke in Bommige streken in vrij grooten omvang schijnt voor te komen worde te keer gegaan. „Intusschen mag daarbij nooit op zoodanige wijze door de politie worden te werk gegaan dat zij aan leiding zou kunnen geven tot het verwijt overtredingen uit te lokken. Dit laatste is allerminst hare roeping. Zij bepale zich tot het opsporen en constatecren van overtredingen. „Deze hare taak belet evenwel niet, dat politie ambtenaren indien vermoeden bestaatdat deze of gene zich aan ongeoorloofden verkoop van sterken drank schuldig maakt, onder zekere omstandigheden zelf mo gen beproeven in hoever dat vermoeden juist is, o. a. door zelf, niet in uniform gekleed en dientengevolge on bekend bij den verdachte eene hoeveelheid drank te bestellen. Volgt op hunne bestelling betzij een weige rend hetzij een weifelend antwoord dan behooren zij niet verder aan te dringen." - Aan het postkantoor Winkel eh daartoe behoo- rende hulpkantoren werd in de Rijkspostspaarbank gedu rende September ingelegd 798,20, terugbetaald ƒ349.85. Het laatste, door dat kantoor uitgegeven, boekje draagt het nummer 159. Aangenomen het beroep naar de ned. herv. ge meente te Zoelmond door ds. N. Caro te Krom te eniedijk. Benoemd tot onderwijzeres aan de openbare school te Rijp mej. van Beverwijk te Schyndel. Het bestuur der afdeeling 's-Gravenhage van het Tooneelverbond beeft besloten af te treden naar aan leiding van de door de algemeene vergadering van dat verbond genomen beslissingom de voorbereidende schooldie het bestuur in eene znivere vakschool hervormd wensebte te zien te handhaven. Herkozen tot hoofdingeland van bet ambacht de vier Noorder Koggen de heer J. van Leeuweu voor de banoe Opmeer en verkozen tot hoofdingeland voor de banne Spanbroek do heer J. Schilder, in plaats van den heer H. J. K. van den Steen. Bij den openbaren verkoop bij inschrijving, van gebruikte frankeer- post- en telegramzegelsden 26 September gehouden te 's-Gravenhage, zijn de zes ver schillende kavels, samen ongeveer 75000 binnen- en buitenlandsehe zegelsaan zes verschillende firma's toegewezen: de gezamenlijke opbrengst bedroeg, behalve de 10 pet. veilingskosten 1944,57. Den 1 is met goed gevolg het wrak der engel- sohe katoenboot Tynemouth nabij Terschelling door eenige manschappen van bet korps torpedisten, onder bevel van den eersten luitenant-adjudant jhr. E. H. Storm van 's Gravesande, opgeruimd. In de vergadering van den gemeenteraad te WormerVöer van den 1 is dour den burgemeester medegedeeld dat de aannemer van de brug over de Zaan, die op 1 October met den bouw dier brug gereed bad moeten zijn by deurwaarders-exploit in gebreke was gesteld. Te Prinsenhage bij Breda ia den 3 des avonds een 80jarige grijsaard by het haiswaarts keeren van zyn weiland door de duisternis misleid in het water geloopen en verdronken. In den nacht van den 3 op den 4 is een schuitje van den heer Prévinaire, dat in de duinen onder Cal- lantSOOg lag, door den bliksem getroffen en met de daarin zijnde voorwerpen verbrandook werd aldaar een schaap doodgeslagen. De gemeenteraad van Purmoroiicl heeft den 4 benoemd tot onderwijzer aan school No. 1 H. van Es te Oosterwolde en tot onderwijzer aan de herhalings school O. T. Jongsma aldaar. Den 4 werd eene aan den heer R, Laan toebehoo- rende hofstede te Beemster, groot fbim 20 banders, waarvoor eenige jaren geleden te vergeefs 100.000 geboden werd, in bet openbaar verkocht voor 62,900. Voor 2 leden van den gemeenteraad waren den 4 te Rotterdam 1609 stemmen uitgebracht. Gekozen werden de beeren Joan van Vollenhoven en J. J. Franjois, lib., met 962 en 898 stemmen de heeren dr. van den Berg en W. A. Vrolijk (anti-rev.) verkregen 594 en 574 stemmen. Op het witte biljet werd gekozen de hear P. van Rossem (lib.) met 1140 van de 1559 st. De gemeenteraad van Leiden heeft den 4 met 16 tea stemmen aan de Vereeniging tot opleiding van bewu aracbocdboudere88en boven de bijdrage van 1200 VOO." onderw«8 aan kweekelingen der ge- meente-bewalrs«/Kolen eene 'gdelgke toelage van ƒ1000 nit de gemeentekas ten boh°8™ van hare kweekschool voor bewaarseboolhonu 88en ver'eend na het Rijks subsidie met 1 Sept. 11. v erva"en ls- By kon. besluit van a«,.n 18 benoe,nd tot raads heer in deu Hoogen Raad d*.T •keder'anden de heea mr. B. H. M. Hado, thans raadsbu',er in het gerechtshof te 's-Gravenhage. Den 4 is te Amstordam eene vergank ring *an ongeveer twee honderd mannen, scheeps-, boot-, dok werkers en sjouwerlieden gehouden, om te beraadBlage.n of men daar, evenals te Londen en Rotterdam, grieven badwelke eene werkstaking zouden rechtvaardigen. Het doel der bijeenkomst om eene vereeniging te stichten, die de hoofdgrieven zou verzamelen en, duar- mede gewapend, handelend zon optreden, werd bereikt; ongeveer honderd personen traden toe. In eene later te houden huishoudelijke vergadering zal een bestnor benoemd worden dat verder de leiding der beweging op zich zal nemen. Den 5 waren de heeren Th. G. Bekhuis en D. Damstra, aannemers te Leeuwarden, voor 85960 laagste inschrijvers naar den bouw van een huis van bewaring aldaar, geraamd op 100,220. Den 5 is op de viaduct tegenover de korte Prin sengracht te Amsterdam een huiswaarts keerende wegwerker door een spoortrein overreden: by was on middellijk een lijk. Den 5 werd te Utrecht de algemeene vergadering van aandeelhouders in de Rhijnspoorwegmaatschappij gehou den ter bespreking van de gesloten overeenkomst met den Staat en de daaruit voortvloeiende ontbinding der maat schappij. 23 aandeelhouders, vertegenwoordigende 28718 aandeelen, uitbrengende 861 stemmen, waren aanwezig. Na toelichting der overeenkomst door mr. Aug. Philips, in het bijzonder van de wijze, hoe de bedragen gevormd zijnwelke het Rijk aan de maatschappij bij de over neming uitkeertzijnde behalve het gestorte kapitaal ad 30.467.568 volgens laatste balans, 20 pet. daarvan ad 6.093.600 voor schadeloosstelling aan aandeel houders verder voor vergoeding aaD directeuren en beambten 665.328, voor likwidatiefeosten 50.000, zijnde samen 6.808.923. De overeenkomst werd goed gekeurd met 855 tegen 6 stemmen van den heer Ver meer uit Deventer, die tegen de ontbinding was, nu de zaken der maatschappij, welke begonnen was met het uit- keeren van kleine dividenden, goed gingen. De overige voorstellen strekkende om uitvoering te geven aan de overeenkomst, zoodra zij door dé Wetgevende Macht bekrachtigd iswerden vervolgens met algemeene stem men goedgekeurd. Deu 5, des namiddags ongeveer 2 uur, ontspoorden te Kwadljk even voor 't station een paar wagens van den goederentrein, uit Zaandam komende, waardoor de markttrein van Hoorn naar Amsterdam een kwartier vertraging ondervond. Den 5 vertrokken een brigadier en drie rijksveld wachters naar Urk om den gemeente ontvanger K. Kramer Jr., wiens kas niet in orde schijnt te zijn, in hechtenis te nemen en naar Alkmaar over te brengen. Den 6 zyn te Arnhem aan een besteller van de firma van Gend Loos die aan het station onder den trein geraaktebeide beenen afgereden. Den 7 is door het openbaar ministerie bij de arr. rechtbank te 's-Grsvenbage 20 jaren gevangenisstraf geëisebt tegen den schoenmaker Priele beklaagd van in den avond van den 8 Aug. zyn vroegeren kostbaas De Kleer opzettelijk en met voorbedachten rade door een steek in den buik met een schoenmakersmes van het leven te hebben beroofd. In de jongste vergadering der afdeeling T6X61 van de Holl. maatschappij van landbouw is op voor stel van den heer Ang. Ketjser, besloten in het vol gend jaar van wege de afdeeling eene tentoonstelling te houden van paardenrundvee en schapen. Aan het bestuur werd het ontwerpen van een programma opge dragen. Dit zal in eene volgende vergadering in be handeling komen. De gemeenteraad van Worm6rV60r heeft be noemd tot tijdelijk wethouder den beer K. Vis Albz. Franjois Coppéede bekende fransche dichter, is door den Koning-Groothertog benoemd tot officier in de orde van de Eikenkroon. Voor de akte van onderwijzer of onderwijzeres hebben zich in Noordholland 46 man. en 79 vrouw, candidaten aangemeld. De Haarlemsche Liedertafel „Zang en Vriendschap" onder leiding van den heer W. Robert, die den 20 Februari 1890 zestig jaren bestaan beeft, wil dien dag niet onopgemerkt laten voorbijgaan maar feestelijk herdenken. Daar die feestdag in den winter valten Haar lem met zijne sehoone omgeving zich meer voor een zomerfeest leent, besloot het bestuur in den zomer van 1890, omstreeks half Juli, ter herdenking van dat ge wichtig feit, een nationalen rangwedstryd voor mannen koren uit te schryven. Die wedetryd zal bestaan uit drie afdeelingen1°. voor liedertafels, die nog geen eersten prija hebben be haald; 2°. voor liedertafels, die reeds een eersten prijs hebben behaald3°. afdeeling van uitnemendheid. Verder zal aan dezen nationalen wedstrijd toegevoegd worden een wedstrijd in prima-vista zang zoodanig ingericht, dat in elke afdeeling gelegenheid besta daar aan deel te nemen.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1889 | | pagina 2