beschikking, dd. 14/16 Maart 1888, waarbij dat Collegie verklaarde geene vrijheid te vindenom aan de Provinciale Staten een voorstel te doen om aan de ondergeteekenden eene provinciale subsidie te verleenen tot zoodanig bedrag, als door ons wordt noodig geacht. Naar aanleiding van die beschikking hebben de ondergeteekenden ge meend, zich te mogen wenden tot de Provinciale Staten. Het zoude evenwel weinig eerbied verraden hebben voor het Collegie van Gedeputeerdenindien niet de ondergeteekenden getracht hadden, om middelen te vinden om aan de bezwaren van Heeren Gedeputeerden, die ge durende de onderhandelingen ter hunner kennisse gekomen zijntegemoet te komen. Zij vleijen zich, den tijd sedert die beschikking verloopenniet onge bruikt te hebben laten voorbijgaan zoodat zij de hoop koesteren mogen voor hun tegenwoordig verzoekschrift aan de Staten der Provincie, den steun van uw uitvoerend Collegie te mogen vinden. Volgens de raming van den Heer Evers, welke hierbij wordt overge legd zal de bouw van den lokaal-spoorweg een kapitaal vorderen van 879000,—. Het schijnt evenwel noodzakelijk om den weg zoodanig interichten dat die kan worden bereden met gewoon materieelen zulks met het oog op exploitatie van den weg door de Holl. IJzeren Spoorweg-Maatschappij en de mogelijkheid om zonder overlading te Hoorn of te Alkmaar, geladene goederen wagens van en naar de aansluitende lijnen te kunnen vervoeren. Daartoe zullen in den weg geene bochten mogen voorkomen met min der straal dan 500 M., en zullen de kunstwerken moeten worden verzwaard. Daartoe is eene meerdere uitgave noodig van elf duizend gulden zoo dat de lijn zal kosten 890,000, De Hollandsche IJzeren Spoorweg-Maatschappij heeft zich bereid ver klaard deze lijn te exploiteeren en te onderhouden. Teneinde eene goede aansluiting aan de beide eindpunten te verzekeren zal de exploitatie moeten geschieden met zes treinen dagelijks in iedere richting. De kosten van onderhoud en de stortingen in de verschillende fondsen zijn berekend op denzelfden grondslag als waarop de Maatschappij de kosten van onderhoud berekent van de Staatsspoorwegen onder haar beheer. De Holl. IJzeren Spoorweg-Maatschappij zal voor exploitatie en onder houd jaarlijks ontvangen 45,000,—. De te vormen vennootschap zal bovendien hebben te voorzien in eene jaarlijksche uitgave van 36,000,ter bestrijding van de renten van het kapitaalde kosten van beheer der te vormen vennootschap en van alle uit gaven aan een dergelijke onderneming verbondendie niet direct begrepen zijn onder de raming van den ingenieur. Aan de ondergeteekenden is eene subsidie van ƒ40,000,— toegezegd door de gemeente Alkmaaronder de uitdrukkelijke voorwaardedat op 1 Juli 1890 de tot standkoming der zaak naar het oordeel en ten genoege van Burgemeester en Wethouders verzekerd zij. Bij de raming van het genoemde cijfer van 36,000,— is op de bijdrage van de gemeente Alkmaar gerekend. Door deze bijdrage van Alkmaar zijn de ondergeteekenden in staat ge steld om hunne aanvrage aan de provincie te beperken tot een cijferdat anders buiten verhouding zoude staan tot de risico'sdie zij op zich nemen. De jaarlijksche uitgavendie ten laste der te vormen vennootschap zul len komen, bedragen mitsdien 45,000,36,000,81,000, In geval de opbrengst dit cijfer overtreftzal dit meerdere tusschen de exploitante en de vennootschap, eigenaresse van de lijn, worden verdeeld in gelijke deelen. De door de ondergeteekenden ontworpen en naar hun bescheiden oordeel voor de provincie noodzakelijke verbindingkan mitsdien tot stand komen indien zij kunnen beschikken over eene jaarlijksche bruto-opbrengstvan 81000,- Is nu de Provincie genegen die opbrengst te guarandeeren De ondergeteekenden zijn bereid daarop dadelijk te laten volgen en mits die guarantie nimmer liet bedrag van f 30,(MM),per jaar overtreffe. De ondergeteekenden nemen daarmede voor hunne rekening en risicodat de ontworpene lijn onmiddellijk en van den eersten dag af aan de aan de Holl. IJzeren Spoorweg-Maatsch. uit te keeren som van 45,000,opbrengen zal. Welke opoffering zal eene dergelijke guarantie van de Provincie vorderen De lengte van den ontworpen lokaal-spoorweg is 22 kilometer. Eene jaarlijksche opbrengst van ƒ81000,— staat dus gelijk met eene opbrengst van ƒ3686,36 per jaar kilometer. Ter vergelijking raadplege men de volgende cijfers, ontleend aan de Verslagen der Holl. IJzeren Spoorweg-Maatschappij. Baanvak. HelderAlkmaar AlkmaarUitgeest ZaandamHoorn HoornEnkhuizen Opbrengst per jaar - kilometer. in 1886. 4635 82 8207,13 5724,19 3115,74 1887. 4773 47 8591,83 6753,14 3749,66 1888. 4803 53 8514 42 6808,74 3525,48 Alle deze opbrengsten overtreffen de gevraagde guarantie met uitzon dering van de opbrengst van het baanvak HoornEnkhuizen in de beide jaren 1886 en 1888 zoodat indien men met de ondergeteekenden van oordeel is, dat de opbrengst van den ontworpen lokaal-spoorweg niet minder zal zijn, dan die der aangrenzende spoorweglijnen de gevraagde guarantie aan de Pro vincie geene of althans eene uiterst geringe opoffering zal kosten. Tegen deze becijfering is alleen aan te voeren dat de ontworpene lijn een lokaal-spoorweg zal zijnen dus de vergelijking met de aangrenzende baanvakken van den Staats-spoorweg niet geheel opgaat. De ondergeteekenden zien niet wel in, waarom een lokaal-spoorweg ge bouwd op de wijze, als die tusschen Hoorn en Alkmaar thans is ontworpen, en mitsdien bruikbaar voor het gewone spoorweg-materieelnoodwendig min der zal moeten opbrengen dan een gewone spoorweg. Zij zijn echter bereid ook dit bezwaar onder de oogen te zien, De opbrengsten van het baanvak Hoorn-Enkhuizen kunnen aldus wor den verdeeld Jaar 1888, lokaal verkeer 1085.67 per jaar - kilometer, rechtstreeksch verkeer 1456.89 transiet verkeer 982.92 te zamen 3525.48 Aannemende nu de meest ongunstige veronderstelling namelijk dat er op de lijn AlkmaarHoorn als lokaal-spoorweg in het geheel geen transiet- verkeer zal zijn, dan zal de opbrengst op 1085,67 -f 1456,89 2542,56 ge raamd moeten worden. Dus over de geheele lijn 22 X 2542,56 f 55936,32 zoodat de guarantie in dat geval van de Provincie eene jaarlijksche uitgave zal vorderen van 81,000. 55936,32 ƒ25063,68. De ondergeteekenden wijzen er op, dat deze veronderstelling wel de meest ongunstige is, die zich denken laat. Niet alleen heeft het baanvak HoornEnkhuizen de geringste opbrengst per kilometer van alle door de Holl. Spoorweg-Maatschappij geëxploiteerde baanvakken (behalve Amersfoort Kesteren) maar deze lijn verkeert ook ten aanzien van het lokaal-verkeer in buitengewoon ongunstigen toestand. De weg loopt paralel met den straatweg door de Streek, waarover een paardentram loopt, die uit dien lokaaldienst belangrijke opbrengsten heeft, en aan den spoorweg onttrekt. Wij meenen op deze gronden te moeten aannemendat een cijfer van 25063,68 het maximum aanwijst, dat onder de meest ongunstige omstandig heden in eenig jaar door de Provincie zal moeten worden betaald. Uit den aard der zaak zal die uitkeering jaarlijks verminderentenge volge van de gewone toename van het verkeer, die aan alle spoorwegen, zij het dan ook niet in gelijke mate ten goede komt. Het is niet te ontkennen dat de provinciale regeering in Noordholland zich belangrijke opofferingen voor het verkeerswezen heeft getroost. De haven van Zaandam, de verbetering van den waterweg naar Edam, de subsidie toegestaan aan den lokaal-spoorweg HoornMedemblik mogen worden aangehaald als zoovele bewijzen dat de Staten der Provincie het pro vinciaal belang in ruimen zin opvatten en zich, waar het de uitvoering van nuttige werken geldtniet laten weerhouden door de bedenkingdat ieder openbaar werk van provinciaal belang altijd in engeren en beperkteren zin een werk is van lokaal belang waarbij niet alle deelen der provincie juist even groot interest hebben. De ondergeieekenden vreezen geen tegenspraak indien zij de tot stand koming van eene bruikbare communicatie van het Oosten naar het Westen der Provincie, getrokken ongeveer in het midden van Noordholland en verbin dende twee der voornaamste steden een dringend provinciaal belang noemen. Tevens meenen zij dat het vast staatdat zonder hulp der Provincie zoodanige weg nooit tot stand kan komen. Immers de bestaande wegen zijn ongeschikt voor eene goedkoopere verbinding per stoomtram, en de hooge waarde van den grond veroorzaakt hooge kosten van onteigening. Na een onderzoek van meerdere jaren na ernstige overweging van alle geopperde bezwaren aarzelen de ondergeteekenden niet hunne overtuiging uit te sprekendat de noodzakelijke verbinding niet tot stand kan komen op min der bezwarende voorwaarden dan thans worden gesteld. De Staten der Provincie mogen nu beslissen of de hun toevertrouwde belangen vorderen dat dit verzoek om guarantie eener bruto-opbrengst behoort te worden toegestaan, dan wel verworpen. De ondergeteekenden zijn bereid zich te onderwerpen aan alle zoodanige voorwaarden en bepalingen als door de Staten zullen worden gesteld tot het verkrijgen van waarborgendat de weg op de voorgestelde wijze zal worden gebouwdonderhouden en geëxploiteerdverandering in de cijfers der ge vraagde guarantie zoude echter met afwijzing van hun verzoek gelijk staan, omdat zijalleen op deze wijze de beschikking hebben over het benoodigde kapitaal tegen den lagen rentevoetdie zij bij hunne berekeningen hebben nomen. Om deze redenen verzoeken de ondergeteekenden CORNELLS BOSMAN zoutzieder te Alkmaar, en Mr. ABRI ANUS PETRUS BE LANGE, advocaat aldaar dat het den Provincialen Staten van Noordholland behage te besluiten aan en ten behoeve van den door adressanten ontworpen lokaal-spoorweg AlkmaarHoorn te guarandeeren eene bruto-opbrengstvan ƒ81,000,een en tachtig duizend gulden per jaar, zulks met dien verstande, dat de Pro vincie ter zake van deze guarantienooit en onder geene omstandigheden meer zal hebben te betalen dan ƒ36,000,zes en dertig duizend gulden- per jaaren verder onder zoodanige voorwaarden en bepalingenals de Staten in overleg met de ondergeteekenden zullen vaststellen en zij aan hunne gua rantie zullen meenen te moeten verbinden. Alkmaar, October 1889. C. BOSMAN. A. P. BE LANGE. Stoomdr. Herms. Coster Zoon Alkmaar. r

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1889 | | pagina 6