Hoorn-Alkmaar.
g#/'
Publieke Verkooping
70'/I
■Sbtafrg-fferisfetsn.
r. O- leesgezelschap zal de heer Justus van
BflLsurih jr. woensdag den 6 in het lokaal Harmonie
als spreker optreden.
l2'l'
"7..
B9'/,
H°'/ï
60'/.
1°2?
om contant geld
ten offer. Uitmuntend maar ook de kleine steden
de dorpenhet platteland hebben behoeften, niet om
met de groote steden te kunnen wedijveren, maar om
te blijven wat ze zijnom hun bescheiden rang te
kunnen ophoudenom welvarend te kunnen blijven
en bij die welvaart hebben wederkeerig ook de groote
steden belang. Voor de vervulling dezer behoeften
in kleiner kring wordt te recht hulp van de provincie
gevraagd.
Gevoelt men niet alleen te Hoorn en te Alkmaar, maar
in geheel het Noorderkwartier, in oostelijk en westelijk
Noord-Holland de behoefte aan toenadering, aan aan
eensluiting om eigen handel en eigen onderling ver
keer te handhaven of te heroveren? Om met elkander
een kring te vormen, die eenige ruimte aanbiedt voor
de ontwikkeling van velerlei bedrijf en in alle rich
tingen van goede aan- en afvoerwegen is voorzien
Om daardoor een billijk deel van het verkeer en de
algemeene welvaart te behouden en voor wegvloeiing
te bewaren
Dat dan alle gemeenten die tot dien kring behoo-
renallen die daarbij belang hebbendoen blijken
dat zij van de behoefte aan de te lang ontbeerde
verbinding doordrongen zijn I
De heer W. Arkes heeft zich tot de Staten van
Noordholland gewend met een uitvoerig verzoekschrift,
dat wij meenen te kunnen resutneeren in deze woorden
Adres'ant heeft kennis genomen van het adres van
de heeren Bosman en de Lange, waarbij deze de hulp
der provincie vragen voor den door hen ontworpen
lokaal-spoorweg HoornAlkmaar.
Adressant deelt mededat hij zich bezig houdt met
het ontwerpen van een 6toomtrambaan tusscben die
Volgens den ingenieur Schotel levert die baan geen
meerdere moeielijkheden op dan een lokaal-spoorweg.
Adressant vindt een stoomtram doelmatiger, want
hij wil zeven of acht treinen laten loopen; een stoomtram
kan ook dichter bij de bebouwde kom der gemeenten
komen en kortere bogen beschrijven.
Hij meent, dat de ontvangsten van dezen lokaal
spoorweg A'kmaar—Hoorn niet moeten vergeleken
worden met de opbrengsten der aangrenzende baan
vakken maar met de opbrengsten van den lokaal
spoorweg Hoorn— Medemblik.
Verder kan een stoomtram gemakkelijker zijne dienst
regeling wijzigen, en op buitengewone uren ryden.
De kosten zijn belangrijk minder.
De reeds genoemde heer Schotel zegt, dat het maken
van een eigen trambaan van Alkmaar naar Hoorn met
en benevens den bouw van den weg en de aanechafÜDg
van het noodige materiaal niet meer dan f 600,000
zou kosten.
Adressant heeft ook hulp noodig van de provincie,
maar geen waarborg voor onbepaalden tijd.
Hij verzoekt mitsdien geen beschikking te nemen op
het reqnest van de heeren Bosman en de Lange, voor
dat bij gelegenheid hebbe gehad om zijne plannen voor
een stoomtramhaan in te dienen.
Wij hebben dit verzoekschrift onpartijdig geresumeerd,
maar moeten daarop toch laten volgen, dat dit verzoek
„om een beetje te wachten totdat de heer Arkes klaar
is", wel wat naïef is. Niemand verhindert den heer
Arkes om zich voor zijn ontwerp en op zoodanige wijze
als hij goedvindt tot de Staten der provincie te wenden,
en eene vergelijking uit te lokken tusschen zijne denk
beelden en die van de heeren Boeman en de Lange.
Maar hij kan niet vorderen dat de beslissing in eene
voor de provincie zoo belangrijke zaak ten zijnen faveure
worde uitgesteld.
De heer Arkes kent blijkbaar het plan van de heeren
B, en de L., zooals het door den heer ingenieur
Everts is ontworpen nietdan toch zoude hij niet
schrijven dat zijn Btoomtrambaan dichter bij de be
bouwde kom der gemeenten zoude komendan de
ontworpene lokaal-spoorweg.
De betrekkelijk hooge kosten van onteigening, waarop
in het ontwerp van den lokaal-spoorweg gerekend is,
zijn jnist daardoor veroorzaaktdat de lijn ontworpen
is in de onmiddellijke nabijheid van de bebouwde kom
men der gemeenten OterleekUrsem (Rustenburg),
Spierdijk en Berkhout.
Het is zeer wel mogelijkdat men voor f 600.000
een trambaan van Alkmaar naar Hoorn maken en
exploitesren kan. Zoolang iedere aanwijzing van de
richtingelk plan en iedere begrooling ontbreken is
het onmogelijk dergelijke ramingen te beoordee'en.
Maar dan nog zonden wij voor de keuze gesteld
eene goedkoopere tramverbindingof een duurdere
lokaal-spoorweg, geen oogenblik in onze
keuze aarzelen.
Een tram langs bestaande wegen ban een betrekkelijk
goedkoop en nitstekend communicatie-middel zijn.
Maar waar de bestaande wegen ongeschikt zijn om
daarcp rails te leggen, en mitsdien door onteigening
een weg verkregen moet worden, daar is het eene
economische fout om een tram te bouwen.
De kosten van onteigening zijn ongeveer dezelfde, en
men doet beter den lokaalspoorweg te maken, die een
schakel vormt in het spoorwegnet, dan een tram die
alleen en uitsluitend dienen kan voor lokaal-verkeer.
Wij zijn onbevoegd om te beoordeelen of de ramingen
van de heeren B. en de L. juist zijn. Maar het lijdt
geen twijfel, of waar de geldelijke steun der provincie
gevraagd wordt, zullen de berekeningen en ramingen
nauwkeurig door het provinciaal bestuur worden ge
controleerd. „Te veel" zal noch voor een lokaalspoorweg,
noch voor een tram worden uitgegeven. De vraag zal
dus zuiver deze zijn: Wat is meer in het belang der
provincie, een lokaalspoorweg of een tram? en het
antwoord op die vraag is niet twijfelachtig. Wat de
heer Arkes wil en kan uitsparen, verliest hij in prac-
tisehe bruikbaarheid der ontworpene verbinding.
De heer Arkes verkeert bovendien in eene dwaling,
wanneer hij schrijft, dat uit de inwilliging van het
verzoek van de heeren B. en de L. zoude volgen, dat
de provincie zich ten eeuwigen dage en geheel onbe
paald zonde verbinden. De voorwaarden en bepalingen,
waaronder de provincie zich zal verbinden, maken vol
gens het verzoekschrift van deze aanvragers een punt
van nader overleg, tusscben het provinciaal bestnur en
de ontwerpers, uit. Wij voor ons achten het juist
gezien, dat de adressanten zich onthonden hebben van
het stellen van voorwaarden, die de provincie aan de
te verleenen garantie zal meenen te moeten verbinden.
Dit ligt niet op hun weg.
Door den heer P. Nobel, burgemeester der gemeenten
St. Pancras en Broek op Langendijk is een adres ge
richt aan de Staten der Provinciewaarbij bij de
noodzakelijkheid eener verbinding tusschen Hoorn en
Alkmaar boven twijfel stellende de wenschelijkheid
betoogt, dat de richting der door de heeren B. en de L.
ontworpen lijn zoodanig worde gewijzigd dat zij de
gemeente Broek aandoet en daar eene ladingsplaats
worde gemaakt.
De verbazende hoeveelheden akkervruchten toch
die behalve in de genoemde gemeenten te Koe
dijk Warmenbuizen OudcarspelNoordscharwoude en
Zuidscharwoude worden verbouwd, worden voor verreweg
het grootste gedeelte per spoor verzonden. Het zon voor
al die landbouwersvoor den een moervoor den an
dere minder eene groote besparing in tijd en kosten geven.
De bosten van aanleg zouden wel iets grooter worden,
naar het oordeel van adressantmaar de algemeene
voordooien zouden daartegen ruimschoots opwegen.
Den 1, 's avonds, werd door den biiksem getroffen
en brandde dientengevolge geheel af de boerenplaats
te ZijpS aan den Belkmerweg van den hear mr. J. E.
Wertheim te Amsterdam, bewoond door G. Kater.
Alleen de voorbanden contanten en het goud en zilver
is gered kunnen worden. De bewoners, die reeds te
bed lagen, hadden niet den tijd zich ta kleeden.
Naar wij vernemen zijn op de VOOr&raCllt
VOOr onderwijzer aan de openbare 2e tusschen-
school alhier geplaatst 1°. J. Bouwman te Akersloot
2°. H. L. Blikslager te Zaandam en 3°. A, C. Hendriks
te Haarlemmermeer.
Beroepen bij de Christ, geref. gemeente alhier
E. F. L. C, van Lingen predikant te Zetten.
Daartoe uitgeDoodigd door het bestuur van het
De tweede tooneelvoorstelling door de Nieowe
Rotterdamsche Sehouwburg-Maatsohappij, onder directie
der heeren Alex Faassen C in het lokaal
Diligentia, zal, luidens achterstaande advertentie
niet den 21maar donderdag den 14 plaats hebben.
In den in den ouden sierlijken stijl keurig her
stelden gevel van het huis, waarin het horloge-magazijn
van den heer G. Bossert Rz. aan de Mien? gevestigd
ij en waar de beroemde nederlandsche romanschrijfster,
mevrouw A- L. G. BOSbOOm—Toussaint bet le
venslicht zagis nu tegelijkertijd van gemeentewege
de ged6UkSt90U geplaatst ter herinnering aan de
nagedachtenis van deze onze begaafde stadgenoote. De
heer Bossertdie te recht inzag dat de gevel van siin
perceel, na het plaatsen van bedoelden steen, de alge
meene aandacht tot z'ch zou trekken heeft met de
restauratie daarvan voor eene zeer sierlijke omgeving
van den gedenksteen gezorgd en daarmeê zijne stadge-
nooten ongetwijfeld aan zich verplicht.
Het bewijst mede, evenzeer als voor eenigen tijd de
opbouw in ouden stijl van den gevel van het huis der
heeren gebr. ten Kleijaan het Luttib-Ondorpdat
men ook hier ter stede meer en meer oog begint te
krijgen voor de schoonheden van die oudeschilder
achtige voorpuien,
Yan het fraaie plateelwerk, door de heeren
Tbooft en Labouohère te Delft in 1882 in den toen
vernieuwden echoonen gevel van ons W&SggöbOUW
aangebracht, hebben den 1 eenige tegels losgelaten, die
naar beneden stortten en verbrijzeld werden. Onmid
dellijk, met prijzenswaardigen spoed is een steiger aan
gebracht om, ten einde verdere vernieling te voorkomen,
de overige tegels mat houtwerk te bedekken, in af
wachting dat het kostbare kunstetuk weder zal zijn her
steld.
In eene den 4 alhier op de bovenzaal van het
café Central te houden leden-vergadering van de afdee-
ling Alkmaar en omstreken der vereeniging Volks-
Oudcrwijs zal beraadslaagd worden over bet zenden
van een adres aan de Eerste Kamer in zake bet door
de Tweede Kamer aangenomen ontwerp tot wijziging
der schoolwet.
VEILING VAN VASTE GOEDEREN.
31 Oct.
Door den Notaris H. METMAN.
Huis en erf, z.z. Oudegraclit. B 2023, 78.
Str. D. Kozenhartf 1505,—
Verhoogd door C. Vasbinder met 75,
BURGERLIJKE STAN D.
ONDERTROUWD.
31 Oct. Pieter Rolie, wedr. van Maartje Kossen, en Catharina
Eausbeiden alhier, laatstgen. onl. te Amsterdam.
Theodorus Adrianus Conneman en Ëbïsrj e de Ruiter.
GEBOREN.
2 Nov. Mattheus, Z. van Hendrikus van de Kamer en Gerritje
Maria Wennekes.
OVERLEDEN.
2 Nov. Adrianus Cornelis Mooij37 j.
Alkmaar 1 Nov. Kleine Kaas gras 1 30,Commissie gras
f 33,50, Middelbare gras/" 35, aangevoerd 380 stapels, wegende
111588 P.
Op de graanmarkt werden aangevoerd 3156 mudden. Tarwe
t 6 a 7, Rogge f 5,50 a 5,80 Gerst f 3,50 a 4,50dito
Chev. f 5,25 a 6, Haver f 2,75 a 3,90, Paardenb. 5,10
a 5,90, Bruine dito f 8,50 a 10,25, Citroen dito 11 a 12,
Witte dito 12 a i3, Kanariezaad 7, rood Mosterdzaad
±6,50 a 17,50, Koolzaad 10,75, Karweizaad f 9,75, Blauw-
maanzaad 11, Erwten: Groene 6,25 a 12, Grauwe f 11
a 13, Vale f 8,50 a 13, Witte 1 8.
Alkmaar 2 Nov. Aangevoerd 1 Paard f 75, 16 nacht. Kal
veren f 16 a 24, 8 Schapen 1 10 a 20, 66 magere Var
kens 14 a 20206 Biggen 1 6 a 10, 8 Bokken f 3 a 10,
Boter per kop ('s middags 12 uur) f 0,80 a 0,871, Kipeieren
1 5,50 a 6,50 per 100.
Boom 1 Nov. Aangevoerd 30 Schapen f 26 a 34.
Handel matig.
Boom 2 Nov. Tarwe f6 a 8, Gerst f 4,25 a 4,75, Haver
/2,75 a 3,25, Erwten: Witte f 7,25 a 9, Groene /9a
10Grauwe f 10,50 a 12,25Vale /8a 12,50Bruine
boonen 8,75 a 10, Karwei 9,25 a 11, Mosterdzaad f 16
a 18,25, 12 Paarden 60 a 380, 60 Schapen f 24 a 33
51 Lammeren t 16 a 23, 4 Kalveren 16 a 21, 102 Var
kens /6a 18, 180 Biggen 5 a 10, 70 Kippen /0,60 a 1,60,
900 Kipeieren /5a 5,50 per 100, 1550 koppen Boter 0,65
a 0,70 per kop.
AMSTERDAM pCt 1 Nov. 2 Nov.
Nederland Cert. N. W. Sohuld2} 81'/,, 81s/s
dito, dito 3
dito, dito 8'
dito, Oblig.31
Italië, Inschrijving 1862/81
Oostenrijk, Obl. in pap. fl. 1000 Mei-Nov.
dito, dito Febr.-Aug.
dito, zilver Jan.-Juli
dito, dito April-Oct.
PortugalObl. Buit. 1853/80 8
Rusland, Ob. H en C. 1798/1815/1000 Jan. 5
Cert. lnsch. 6e serie 1855 Z.R. 500 Ap.-Oct 5
Obl. 1864 Amst./1000 April-Oct5
dito, 1866 5
dito, Oostersche Leening 2e serie6
dito, 1860 2e leening 100 4g
dito, 1875 gecons. t£ 50-100 Apr,-Oct. 4}
dito, 1880gecons.ZR.125-625 13 Mei-13Nov.4
dito. 1889 le serie 1 Jan. 1 Apr.l Juli 1 Oct
dito, 1867/69 20-100 Mei-Nov
d to, in goud 1883. Jnni. Dec
dito, dito 1884. 13 Jan. 13 Juli...
Spanje, Obl. Buit. Perpetuele.
dito, dito Biun. dito
Turkije, gepriv. Oblig
dito, Geconverteerden Ser. D
dito, id. C
Egypte, Obl. leening 18764
Mexico, Obligation geconvert2j
dito, dito 6
Peru, Oblig. leening 1870 geregist6
dito dito, 1872 id. 5
Venezuela, Obligation 18814
Nederland, Cult. Maatsch.d. Vorstenl. Aand.
dito, dito Winst-Aandcelen
dito. Koloniale Bank Aaudeel
dito Oblig5
Ned. Ind, Handelsb. Aand
N. Centr. Spoorw. Aand. f 250
dito gestemp. Oblig.235
Italië, Spoorwegl. 18878
dito, Zuid—Ital. Spoorweg Obl8
Polen, Wars.-Weenen Aandeel
Rusland, Gr. Sp.-Maatsch. Aand5
dito, Hypoth. Obligation4»
dito, id.
dito, Baltische Spoorw. Aand
dito, Jelez-Griaai. Oblig
dito, Jelez-Orel. dito
dito, Orel-Vitebsk. Oblig
dito, Poti-Tiflis. Oblig. i 1000
dito, Transcaus. Spoorweg Oblig
dito, Z.-W. Spoorw. Aand. 100-1000
ZweedschNoorweegsche Spoorwegen....
Amerika, Cleveland, Akron Shares
Denv. Bio Grande dito
Illinois Centr. Cert. v. Aand...
Louisv.en Nashv. Cert. v.Aand.
Miss. Kans. Texas Aand
dito, Alg. Hyp. Certif5
N.-York Erie West. Sp. Aand..
dito, Wabash St. L. en Pac. Ct. v. Aand.
Canada-South Cert. v. Aandeel.
Nederland, Stad Amsteidam f 1003
Hongarije, Theiss Spoorweg4
Oa tenrijk, Staatsl. 1854 4
ito dito 1860
to, dito 18645
dito, Stad Weeoen 1874
Rusland, Staatsleening 1864 Loten 5
dito. dito, 1866. Dito5
Turkije, Spoorwegleening.8
dito,
dito,
dito,
dito,
dito,
dito,
dito,
dito,
dito,
dito,
102'
102',
88'
72
71%
72%
7
67
108»/,.
92»
103'/,.
103'.
61"/,.
100-,
100'
88%
88'/,
93'/,
107»/,
97"/,.
71
67'/.
87
17
17
92%
95»/,
17'
15*..
51%
49'/
16%
57'.
102%
82',
31
88'/.
55
59"/,.
lH
l20'/„
72 a,
60'/,
»6'/.
101
j02'/.
70'/,
66
21'/.
35»
ld'»
115
57
28'/,
30'/.
54»
109%
107'/.
ll»'/4
17»/,
151%
1227/,
158
1 *6!'/,e
16'/,
102'/,
103
88'',
72',
72'/,
72'/,
66
103%
917
102:'
II
IOC'
88%
88™
92s
108
97%
87'
16'
l®'/s
16»/.
51%
49"/,,
14%
68.,,
102';
£2»l
82%'
88",
55'4
1207,
983,;
95
lOlSy
67
21si
35.'
tof,
81?
ll.j
108./,
17
Ondertrouwd
JOHANNES DE ROOS,
Helder,
en
GEERTRU1DA WINKEL,
Alkmaar.
Alkmaar, Nov. 1889.
Voor de vele bewijzen van belangstelling, bij de
geboorte van onze dochter ondervonden, betuigen wij
onzen hartelijken dank.
Alkmaar, J. J. BOOGH.
2 Nov. 1889. C. BOOGH—Hart.
De ondergeteekenden betuigen hunnen hartelijken
dank voor de vele bewijzen van belangstellingbij
hunne 12^jarige Echtvereeniging ondervonden.
Heiloo, N. APELDOORN.
2 Nov. 1889.A APELDOORN—Dekkkr.
Heden overleed na eene korte doch hevige on
gesteldheid mijne geliefde vrouw JOHANNA
G R O ENEWOUD, in den ouderdom van bijna
32 jaren mij nalatende één kind te jong om het
verlies te beseffen.
C. 8LOTEMAKER.
Noordaeharwoude, 29 October 1889.
te U I T G E E S T, op Woensdag, 6 November 1889,
voorm. 10 ure, op het erf van W. BRAKENHOFF,
aan den Meldijk, ten overstaan van Notaris B. WIE-
LAND LOSvan
6 Kalf koeien, 2 Kalfvaarzen1 Geldekoe,
2 Kalveren, 8 Lammeren, 12 koe Hooi.
in twee deelen, Zoutkisten, Weivaten, Em
mers, Roomvaten Kaastobbe, Karn, Melkvlootjes
Zetters Makers, Staanders, Kaasborden Kaasweeker,
Tiemtuig en een Schuitje, alles in uitmuntenden staat,
Inlichting geeft gen. Notaris te Uitgeest.