Verbinding Alkmaar—Hoorn. Purmerend. VERGADERING VAN DEN RAAD DER GEMEENTE AIjIS-MAAR van 27 November 1889. worden dat Nederland niet in botsing kwam met andere Staten. In de avondzitting noemde de heer II u t g e r s o. a. het beleid van dezen minister staatsgevaarlijk en verklaarde in hem niet meer te herkennen het strijdbare ros van voorheen. De aige- meene beraads'aging werd in die zitting gesloten. Bij de op den '29 aangevangen behandeling der hoofdstuk ken en wel van hoofdstuk II Uitgaven in Indie, werd met 41 tegen 38 stemmen verworpen het amendement der commissie van rapporteurs om f 14238 te schrappen, met het doel, ook uit een oogpunt van bezuiniging, vooralsnog niet verder uit te breiden de aanstelling van rechtskundige voorzitters der landraden. Bij art. 23 kwam de heer W. K. van Dedem terug op het opiumstelsel. Hij bestreed 's ministers handelingen en meende, dat al de ongelukkige gevolgen der opium-stantkunde hierin hunne oorzaak vinden, dat men hier al de draden in handen wil houden, in plaats van vrijheid in Indie te laten. De minister had blijkbaar iets doorgedrevenin strijd met alle indisehe adviezenalleen om zich vast te klampen aan eene eenmaal uitgesproken meening. Een op art. 35 door den heer van Nnnen toegelicht amendement der commissie van rapporteursom ƒ8220te schrap pen voor de aanstelling van een adsistent-resident van Groot- Mandoerling werd aangenomen met 51 tegen 28 stemmen. Een amendement van den heer Levyssohn Norman om art. 44 te verminderen met f 29000, ten einde de te nemen proef met de verbetering vau het paardenras niet te kostbaar te maken, werd verworpen met 49 tegen 25 stemmen. Den 2 diende de heer van Houten dezelfde motie in als in 1888 tot opheffing van het koffie-monopolieom later te behandelen en werd een amendement der commissie van rap porteurs tot verlaging van bet artikel uitgaven van de koffie cultuur met J 12440, welk bedrag bestemd was voor uitbrei ding van het personeel voor de koffiecultuur op Sumatra's Westkust, aangenomen met 47 tegen 27 stemmen. Ged. Staten van Gelderland hebben niet goed gekeurd het be8lnit van den gemeenteraad van Arnhem tot onderhandsche verpachting van het gebouw Musis Sacrum. De heer de Haan uit El'en die f 1500 per jaar meer boodhad zich met een bezwaarschrift tegen dat raadsbesluit tot Ged. Staten gewend. In de buitengewone raadsvergadering van den 29 is, na eene geheime zitting, besloten, op nieuw eene openbare ver pachting van Musis Sacrum uit te schrijven. Op de vergadering der Liberale Unie den 30 gehoudendeelde de voorzitter in zijne openingsrede mede, dat het vraagstuk der belastinghervorming in verband met de wetsvoorstellen Borgesius in handen eener commissie van prae-advies was gesteld,bestaande uit de heeren Buijs, Fokker, Cort v. d. Linden, Mees, van Nierop, Troelstra en Drucker, wier verslag later rond gezonden en besproken zal worden. Na in comité- generaal te zijn overgegaan, werd namens het bestuur medegedeeld, dat de vergadering geheim bleef. Na eene langdurige beraadslaging, waarin o. a. de heeren BloembergenFockema Andreae, Macalester Loup en Drucker zich uitspraken tegen het richten van een verzoek aan de Eerste Kamer tot verwerping der wet en de heeren van Gilse, Willeumier, De Goeje, Levy, van Hamel, Hom en Levyssohn Norman zich daarvoor verklaarden, stelde de heer Bloembergen eene motie voor, om geen nadere uitspraak te doen. De heer Willeumier stelde eene motie voor, om te verklaren, dat het ontwerp niet moest worden aangenomen. Het bestuur verklaarde zich voor de motie Bloem bergen, welke met 49 tegen 27 stemmen verworpen werd. De motie-Willeumier werd met 53 tegen 22 stemmen aangenomen. Den 30 is het stoomschip Prins Willem II gebouwd in de Kon. fabriek van stoom- en andere werktuigen te Amsterdam voor de Kon. W. I. Maildienst, te water gelaten. De ketels hebben een drijfvermogen van 1250 paardenkracht. Den 30 zijn te 's-Gravenhage voor M. O. geslaagd voor boekhouden K XII de heer J. IJkel te Zaandijk en voor schoonschrijven mej. G. van der Weel te - Bij de op den 30 gehouden trekking van Rot- terdameehe Schouwturgloten a 2.50 zijn gevallen; de prijs van 3000 op serie 1120 No. 17, van f 1000 op serie 100 No. 23, van f 250 op serie 1114 No. 4, van f 100 op serie 1470 No. 69 en op serie 3509 No. 10. Uitgeloot werden de seriën 115, 1592, 2735, 3486 en 3819, elk met 3. De arr. rechtbank te EaarlOQl heeft den 30 H. Holleman, den armmeester van Houtrijk en Polanen, tegen wien wegens verduistering van gelden eene ge vangenisstraf van een jaar geeischt was en gedurende vier jaar ontzetting van rechten veroordeeld tot een jaar gevangenisstraf, Den 30 des nachts is de hoofddader van den diefstal der brandkast uit het kantoor aan de Hooi gracht te 's-Gravenhage, te Amsterdam in hechtenis genomen. Den 30 heeft de inwijding der Zaanbrug te Wor- merveer op de vooraf bepaalde wijze plaats gehad; de minister van waterstaat was daarbij tegenwoordig. Den 30 des avonds is te Arnhem overleden de beer L. H, Eberson architect van Z. M. den Koning. Den 1 is de bijna lOöjarige weduwe P. Snelü geb. Akkerman de oudste ingezetene van Rotterdam overleden. Den 2 zijn te 's-Gravenbage voor apothekersbe diende o. a. geslaagd mej. I. Frank, geb. te Haarlem en mej. A. van Wijk, geb. te Wijk aau Zee en Duin. Bij de Eerste Kamerden 2 des avonds bijeen gekomen zijn 177 adressen sedert de laatste bijeen komst ingekomen verzoekende verwerping van de schoolwet. Den 2 des morgens is een machinist van de Maatschappij Griend-sveen te Helenaveen door een aan komenden trein overreden. Hij was onmiddellijk een lijk, nalatende vronw met 5 kinderen. Den 2 is door den trein die te 7 u. 35 min. van Amsterdam vertrok, een in de nabijheid van Weeap werkzame wegwerker overreden. Hij was ter stond dood. Met 1989 tegen 862 stemmen hebben de leden van bet Ned. Onderwijsgenootschap zich verklaard vóór het zenden door het hoofdbestuur der vereeniging aan de Eerste Kamer van een adreshoudende uiteen zetting der paedagogiscbe bezwaren tegen het onderwys- ontwerp. Dat adres is daarop dec 2 verzonden, Den 2 des na.hta is op heb Rokin te AfüStöP» dam het paard v n een huurrijtuig geschriktop bol gedaan en met bet rijtuig te water geraakt. De iu dat rijtuig gezeten joDge vrouw Alida Luszangeres in een der Oafés-Concerts van de Nes, welke juist in dat rijtuig gestapt was, is dientengevo'ge vordronken. De keetsier die ook in het water was gevallen werd gered. Met buitengewone krachtsinspanning is de be manning van het engelsche stoomschip IJoxford, dat op de Maasvlakte in nood verkeerde, gered door den blazer v.\n schipper L. Niemann te Maassluis, bemand door hem met L. Spujj, J. van Drimmelen en J. Bran denburg. Deze Bchipper, met het vaarwater volkomen bekend, had den moed, om, na den tros der sleepboot Zuid-Holland los te hebben gegooi-1, dwars door de branding Daar het in nood verkeerende vaartuig te zeilen. Hij liet de bemanning telkens op het „zeetje" springen in den voorbijstuivendeu blazer, die, dan wendende op nieuw op dezelfde wijze andere schipbreukelingen over nam, totdat zij ten getale van 23 man aan boord waren. Op de kanalen in de Friesche venen is door de vorst de scheepvaart gestremd. Mej. A. Bakker te Hoogwoud is benoemd tot onderwijzeres aan de openb. school te Wormer. De heeren G. W. H. van Tijen, U. C, van der Houven van Ojrdt en rnr. J, Kappeijno van de Coppello hebben aan de regeering een plan ingediend voor eene indijking van het Wad tusschen Ameland enden vasten wal, met Rijks steun. Die steun wordt gevraagd in den vorm van rentebetaling van een kapitaal van f 12.000 000 gedurende zes jaren A 4 pet. of/12 880.000 en een subsidie bovenden van f 75 per bunder, over de geheele ingedijkte oppervlakte ter grootte van 13,800 bunders, hetgeen maakt f 1,035.000 of samen 3,915.000. Het geheele bedrag van het Rijkssubsidie zou dau per bunder ingedijkten drooggelegden verkavelden van stoombemaling en van de noodige gebouwen voorzienen grond bedragen f 360. Het kapitaal, dat door de bestaande Maatschappij voor landaanwinning tusschen Ameland en den vasten wal voor dit doel ia verwerktbedraagt 600,000, en door het Rijk en de provincie i3 aan de Maatschappij verstrekt door elk een subeidie van f 200000. Voor de betrekking van hoofd der Noorderschool te WormerV68r hebben zich 167 sollicitanten aan gemeld. Den 14 wordt het vergelijkend examen ge- houden, Op de S| pet, conversie-geldleening der gemeente Sneek groot f 289,000, is ingeschreven voor f 345,000, tot den koers van 98$ tot 100$ pet. Toegewezen zijn de inschrijvingen a 09 pet. en daarboven, De Amsterdamsche Brand-Assurantie-Compagnie, opgericht in 1790, keert over het 99 boekjaar 15 pet. uit. Het uitgestrekte Emtingsbosch onder Hilversum, groot ongeveer 90 bunders, is opgehouden voor f 37070. De heer mr. J. Bieruma Oosting heeft naar aan leiding van een onlangs plaats gehad hebbende brutalen diefs'al van boomen uit het prsehtigo Oranjewoud,alle lanen in zijne bosschen voor het publiek doen atsluiten en overal borden doen plaatsen met het opschrift „Toe gang verbodeD, art. 461 wetboek van strafrecht. Op de voordracht voor onderwijzer aan de openb. school te Waarland gem. Haringcarspel, zijn ge plaatstK. Poeze te Oudkarspe', C. de Geus te War- menhuizen en G. van der Ploeg te Heemskerk. De gemeenteraad van SctUlgöH heeft besloten wegens den invallenden Kerstdag de weekmarkt van den 26 te houden op Dinsdag den 24. Op de van 15 Juli tot 20 Oct. 1889 te Muncheu gehouden schilderij-tentoonstelling werd Nederland door 46 kunstenaars met 75 werken vertegenwoordigd. Van de nederl. kunstenaars werden bekroond met de gouden medaille der eerste klasse de heer Willem Maris te Rijswijk en de heeren F. J. du Chattel te 's-Gravenhage en Alb. Neuhuijs te Seheveningen eik met eene gouden medaille der tweede klasse. Bij gelegenheid dezer ten toonstelling zijn 19 daarin door nederl. sohilders ten toon gestelde schilderijen verkocht voor f 22484. SLOT. Behandeling van het verzoek van den heer W. H. Arkes te Enkhuizen. De Voorzitter stelt voor, in het belang van eene geregelde beraadslaging, eerst de vraag te bespreken, of de gemeente sub sidie zal verleenen met hel oog op de veiligheid, om daarnabij bevestigende beantwoording dier vraagde hoegrootheid van het subsidie en de voorwaardenwaaronder bet zal worden verleend, te behandelen. Met algemeene stemmen, zonder hoofdelijke stemming, wordt daartoe besloten. Daarna vangt de beraadslaging over het eerste punt aan. De Voorzitter deelt mede, dat voor ongeveer drie weken op klaar lichten dag nog een ongeluk met een rijtuig op den dijk nabij Avenkorn gebeurd is. Hij acht den weg aldaar bepaald gevaarlijk. De heer T. L. Koon acht dien weg gevaarlijker voor eene diligence dan voor een tramonmibus. De Voorzitter antwoordt, dat de beer Arkes zulks ook verklaard heeft, omdat bij de tramomnibus, zoo als die gemaakt zal worden, de zwaarte naar beneden verplaatst wordt, terwijl bij eene diligence dit juist omgekeerd is. De tramomnibus kan daardoor niet omvallen, zooals met eene diligence het geval is. Hij stemt dit toedoeb hij heeft den beer Arkes daarna ge antwoord dat bij het rijden met tramomnibussen de weg niet veiliger is geworden voor hem, die met een rijtuig voorbij gaat. En daar hij voor de veiligheid van iedereen wil zorgen, kan hij niet inziendat de toestand voor het algemeen zooveel verbetert. De heer de Sonnasilledie bedoelden dijk niet zoo heel slecht met het oog op de veiligheid aehtmerkt opdat een stoomtram voor de paarden gevaarlijk is en in ieder geval veel gevaarlijker dan een door paarden getrokken tramomnibus. De beer Kraakman is van gevoelendat men op den dijk met een tramwagen veiliger is dan met een rijtuig. De weg, op zich zelf beschouwd, blijft gevaarlijk, doeh zonder twijfel bestaat er minder gevaar met een tramwagen dan met eene diligence, niet alleen om de reeds aangevoerde redenmaar ook omdat de tramomnibussen van remtoestellen voorzien zullen worden, waardoor voor de reizigers nog grooter waarborgen voor de veiligheid bestaan. Daar de dijk, op zich zelf beschouwd, on veilig is, gelooft hij, dat het volkomen juist is, dat bij bet verschil van gevoelenof de gemeente met het oog op die onveiligheid subsidie moet verleenendie vraag liet eerst ter beslissing aan den raad gesteld is. Dat die subsidie zal moeten ophouden, zoodra de lokaalspoorweg in exp'oitatie mocht komen, zooals burg. en wetli. voorstellen, spreekt van zelf. Wanneer men echter nagaat de uitkomsten der paardetram tusschen Hoorn en Enkhuizenwanneer men zietdat die tram daar zoo nuttig werkt, dat zij geëxploiteerd kan worden en dus werkelijk komt ten gerieve van het publiekdan mag Alkmaar er toch wel iets voor over hebben, om eene verbeterde gemeenschap met Hoorn te verkrijgen. Tot het verkrijgen dier verbeterde ge meenschap is de gemeente Alkmaarwaar de arr. rechtbank gevestigd isverplichtdaardoor bevordert zij ten hoogste de belangen der personen uit dat deel van Noordholland, die hier moeten komen. Het zijn toch niet alleen de personen, die de zittingen der arr. rechtbank moeten bijwonen, maar ook zijdie door den rechtercommissaris in strafzaken moeten Worden gehoorddie als belanghebbenden bij faillissementen bier moeten verschijnendie hun procureur of advocaat moeten spreken enz. Die arrondissements-boofdplaats moet, zooveel in haar vermogen iszorgen yoor eene goede gemeenschap met andere plaatsen: dit brengt haar rang mede. Hij is er dus voordat in beginsel uitgemaakt wordedat subsidie verleend zal worden: wordt dat beginsel aangenomen, dan kan over het bedrag en de voorwaarden gesproken worden, waaromtrent hij enkele opmerkingen in het midden zal brengen. De heer Vonk meent, dat op het oogenblik geen subsidie voor deze onderneming verleend kan worden. Naar zijne mee ning strekt deze aanvrage van den heer Arkesom zjjne later volgende aanvrage voor te bereiden. Is eenmaal deze toegestaan, dan kan hij daaruit rechten ontleenen voor die nadere aanvrage. De heer Arkes zelf heeft hem trouwens verklaarddat hij deze onderneming beschouwt als de voorbereiding voor zijne later te ondernemen stoomtramverbinding. Daarom kan de raad naar zijne mecning thans geene subsidie voor dezen dienst verleenen. De Voorzitter antwoordt den heer Kraakman, dat de tram tus schen Hoorn en Enkbuizen op rails loopt, dat niet te vergelijken is met deze ondernemingwelke eene gewone omnibusdienst zal zijn. Verder herinnert bij aan de verschillende procedures, welke aldaar tot in het hoogste ressort gevoerd zijnwelke niet als bewijs kunnen strekken van de ingenomenheid van het publiek daarmede. De heer Conijn is zoo doordrongen van het nut dezer zaak, dat hij nog enkele opmerkingen wil maken, al heeft bij niet veel te voegen bij het door den heer Kraakman tot onder steuning van dit verzoek aangevoerde. Hij ziet het gevoelen van den heer Vonk volstrekt niet in. Komt er een beter middel van vervoer met het oostelijk deel van Noordholland tot stand, dan moet deze subsidie natuurlijk vervallen: dit spreekt van zelf. Zoolang dat beter middel niet bestaat, is Alkmaar echter verplicht deze onderneming te steunenter verkrijging van eene verbeterde gemeenschap, welke dringend noodzakelijk is. Daarbij hebben zeer veel menschen belang en meer dan wij denken. Nog onlangs deed zich bet geval voor, dat iemand uit Medemblik, die bier moest zijn, om 3 uur des namiddags van daar vertrokom te 6 uur te Zaandam en te half elf te Alkmaar te zijn om den volgenden dag op gelijke wijze huiswaarts te keeren. Dit is een onhoudbare toestand. Gevaar bestaat er met deze tramwagens nietzij worden gced over eenkomstig de laatste eischen ingericht. En de gevraagde som van t 6U0 is zoo geringdat het bedrag geen bezwaar kan zijn. Die uitgave is niet alleen in het belang van Alkmaar, maar van allen, die achter ons liggen. Die personen gaan thans over Zaandam naar Hoorn enz.j deze moeten wij over Alkmaar laten gaan. Dit is ons belang. Voor alles wordt geld gegeven, voor veetentoonstellingen, barddraverijen enz,, waarom zal de gemeente met het oog op het belang der omwonenden dan ook geene subsidie voor deze hoogst nuttige onderneming geven f De heer Stoel erkent, dat deze aanvrage eene voorbereiding is voor eene latere aanvrage, maar eene nuttige voorbereiding. Door dezen maatregel te steunen, wordt in de toekomst eene verbinding op rails met stoom mogelijk. Laat de gemeente ophouden deze zaak te steunenzoodra een betere toestand ontstaatmaar zoolang die betere verbinding niet aanwezig is, steune zij haar. Dat is haar belang. Schuiven wij baar van de baan, bet zou voor Alkmaar's belangen nadeelig zijn. De beer Goede deelt het gevoelen van den heer Vonk en zou het betreurenwanneer de raad zich door bet inwilligen van dit verzoek weder aan eene concesssie bond. Reeds Leeft de gemeenteraad zich verbonden voor een ander plan, waar omtrent vóór 1 Juli eene beslissing moet vallen. Laat de raad, hangende die zaakzich nu niet wederom verbinden. Hij ziet in deze onderneming geene verbeteringdie veel beteekent. In den winter zijn deze tramomnibnssen ook zulk een aangenaam middel van vervoer niet, en in sommige opzichten zal zelfs eer achteruitgang, dan vooruitgang verkregen worden. Met deze omnibussen worden toch geene goederen vervoerd; het goederen vervoer zal dus slechter, ia plaats van beter worden. Hij zou, nu voor 1 Juli omtrent den lokaal spoorweg volgens de plannen van de heeren C. Bosman en mr. A. P. de Lange eene be slissing moet vallen, zich niet willen binden aan andere con- cessiënwelke ook. De heer Kraakman beantwoordt eerst den Voorzitter, en daarna de andere sprekers. De door den Voorzitter aangehaalde processen betroffen de rechtskundige vraagot door de ge meente eene verordening gemaakt moeht worden welke het leggen van rails in die gemeente voor een tram verbood. De gemeente Hoogkarspel hield dit indertijd tegen, doch dit motief kan niet gelden tegen zijne redeneering, dat men tusschen Hoorn en Enkhuizen de door de paardetram aangeboden gele genheid tot verkeer zoodang op prijs stelt, dat de onderneming eene vruchtdragende is geworden. Zij wordt thans met succes geëxploiteerd. Of deze onderneming vruchten zal dragen, zal de tijd leerendoch zij zal geëxploiteerd worden met goed ingerichte wagenswelke voor de veiligheid voldoende waar borgen opleveren. Dat de beer Arkes, zooals de beer Vonk aanvoert, een zeker voorrecht zou krijgen, is niet zijne be doeling. Hij krijgt alleen het recht op eene subsidiezoolang er geen enkele andere onderneming ismaar bij ontleent en kan geen enkel recht daaraan ontleenen voor eenige andere onderneming. Zoolang niet beschikt is op het aanhangige plan van de heeren C. Bosman en mr. A. P. de Lange, zal de heer Arkes zeer zeker geen ander plan ondernemen. De raad bindt zich in geen enkel opzicht door het verleenen dezer subsidie. Komt de lokaalspoorweg van genoemde heeren tot stand, deze subsidie vervalt onmiddellijk en de onderneming zal trouwens wel ophouden te bestaan, doch aannemende, dat die lokaalspoor weg tot stand komt, dan verloopt nog geruime tijd, eer hij kan geëxploiteerd worden en voor dien tussckentijd wordt deze onderneming gesteund. De Koorzitter antwoordt den heer Kraakman, dat aandeelen in de paardetram HoornEnkhuizen onlangs slechts voor ruim 50 pet. verhandeld zijn; de heer Kraakman antwoordt, dat daarbij rekening moet worden gehouden met de omstandigheden, waarmede de vorige onderneming te kampen heeft gehad. De heer T. L. Koorn deelt mede, dat de heer Arkes hem verzekerd heeft, dat hij met Eebruari de dienst zou kunnen aanvangen. De heer Conijn deelt nog mede, dat de heer Arkes voorne mens is een afzonderlijken wagen voor goederen in dienst te stellen. Daarna werd met 10 tegen 5 stemmen uitgemaakt, dat met het oog op de veiligheid van den weg het subsidie verleend kan worden, en met 12 tegen 3 stemmen het voor dat gevat gedane voorstel van burg. en weth., door den beer Kraakman met enkele bepalingen aangevuldaangenomen. Stoomdr. Herms. Coster en Zoon, Alkmaar,

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1889 | | pagina 6