Veertig Cents H E E T H A. C. FOGTELOO, Feuilleton. No. 65* Twee en WFegentigste Jaargang. 1890. Z O N D A (1 1 JUNI. Dit nummer bestaat uit 2 bladen. j EERSTE BLAD. Uitsluitend voor de geabonneerden op ons blad stellen wij, tot den uiterst lagen prijs van 9 tezamenverkrijgbaar vier boeiende vaderlandsch-historische Novellen van getiteldDe Oorlog in het Polderland. Helden in Donkere Dagen. Slag bij Kijkduin. De Overwintering op Nova-Zembla. De aflevering geschiedt, slechts voor zoover de voorraad strekt, a contant. Naar buiten per post, na ontvangst van 5© ets. DE UITGEVERS. Postdienstregeling. SPOOR WEGPOLITIÉK MMI VARSCIIi: COIKAAT Deze Courant wordt Dinsdag-, Donderdag- en Ëeterdagavond uitgegeven. Abonnementsprijs per o maanden voor Alkmaar ©,8©franco door het geheele rijk 1, De 3 nummers 0,06. Prijs der gewone Advertentiën Per regel 0,15. Groote letters naar plaatsruimte. Brieven franco aan de Uitgevers HERMs. COS- TER ZOON. Telefoonnummer 83. ÜV Bij dit ATo. wordt aan onze abonné's in de stad de dienstregeling van het Postkantoor alhier verzonden, aanvangende i Juni, welke aan onze aboime s buiten de stad op verlangen gratis wordt toegezonden Overigens is zij voor niet geabonneerde» a 1© cents verb rijg ha ar (S L O T.) Op het voorloopig verslag van het onderzoek der door de Regeering gesloten overeenkomsten m,et onze drie groote spoorwegmaatschappijen door de Tweede Kamer is een zoo uitvoerige Memorie van antwoord ver schenen. dat zelfs aan het geven van een overzicht daarvan in dit blad niet te denken valt. Wij zullen ons daarom bepalen tot bet antwoord, dat de Regeering daarin heeft gegeven op de voornaamste vragen die tot haar waren gericht en die wij in ons vorig artikel hebben opgenomen. Zich vereenigende met de beschouwingen der commis sie van onderzoek van het jaar 1881, tracht de Regeering in het licht te stellen dat een gewichtige voorwaarde^ waai van het naar het oordeel dier commissie voor een groot deel zou afhangen, of door de drie groote spoor wegmaatschappijen aan de eischen van het verkeer zou UIT HET HOOGDUITSCH VAN E. ECKSTEIN .24) Freule von Weijlburg", sprak hij op somberen toon »wilt gij mij nog bespotten in mijne smart? 't Is waar gij bebt er bet recht toe." Maarlieve Hemel, wat zijt gij toch voor een man! /eg ik dan zulke dwaasheden Ik vindals twee men- schen elkaar liefhebben... en gij zegt het toch zelf, dat gij verliefd op mij zijt waarom zou ik dan uwe vrouw niet worden T' De kolonel bracht de hand voor de oogen. Tafereelen van onuitsprekelijke zaligheid doemden voor hem op en wenkten hem, evenals de verleidelijke elfen in het sprookje. Lang vergeten melodieën ruischten in zijne ziel: de droom was al te heerlijkal te verrukkelijk. Het tweetal was intusschen een zijpad ingeslagen. In het volgende oogenblik had hij den arm om het ioime meisje heengelegd en kuste hij haar op den half geopen- den mond. »Eu tochhet mag nietriep hij uit, terwijl hij haar losliet. >Denk toch eens na, Hertha! Denk toch eens aan den menschenleeftijddie ons scheidtHoe kan de ente bloeien naast den winter de ontluikende knop naast den verweerden boomstam?" Wat klinkt dat leelijksprak zij op verwijtenden toon Ja, indien men het gaat uitrekenen als eene som, dan krijgt men een verschil, en een groot ook; maar hoe hot komt, weet ik niet ik heb daaraan nog niet gedacht, (jij hobt geen anderen indruk op mij gemaakt aan b. v. graaf Gassier... Wat rijker aan ervaring misschien wat deftiger worden voldaanniet is vervuld. Zij meende toch dat de exploitatie van ons spoorwegnet aan de Exploitatie-, de Hollandsche- en de Rijnspoorwegmaatschappij toever trouwd kon blijven, indien elk dezer drie maatschappijen, eene of meer verbindingen tusschen onze groote koop steden en de grenzen in handen kreeg, hetzij langs hare eigene lijnen hetzij langs de lijnen van andere onder nemingen door middel van running-powers (gemeenschap pelijk gebruik). Daarvan is echter niets gekomen het deel van het spoorwegnet dat elk der drie maatschap pijen exploiteert, vormt niet, zooals de commissie wenschte j dat het geval zou worden, op zich zelf een goed samen hangend geheel. Gebrek aan eenheid in bet beheer en gebrek aan doorloopende lijnen hébben meermalen ge- brei: aan aansluiting ten gevolgebrengen vertraging te weeg in het personenvervoer en ten gevolge van over laden en rangeeren nog meer in het goederenvervoer doen niet zelden den kortsten weg vermijdenvermeerde ren de kosten van exploitatie door terugzending van de gebruikte wagens waarvoor niet altijd vracht beschik baar is en doen de tarieven stijgen omdat het vracht loon over de verschillende maatschappijen verdeeld moet worden. Vandaar de ongezonde concurrentiedie door de Hollandsche Spoorwegmaatschappij en de Exploitatie- maatschappij in onderling verbond tegen de Rijnspoor weg-maatschappij is gevoerd met het doel om haar zoo veel afbreuk te doen dat zij genoodzaakt zou worden zich aan de voorwaarden te onderwerpen die de andere Zoo duurde het debat nog een poosje voortdoch het was niet moeielijk te voorspellen wie hier bet onderspit zou delven. De laat ontwaakte neiging in het hart van den ouden soldaat had zich bij de eerste schemering der hope machtig ontwikkeld en was een krachtige bondge noot in het vijandelijk kamp geworden. Eindelijk geraakten de beide partijen tot eene ver standige overeenkomstschijnbaar verstandig want in waarheid was dit verdrag niets anders dan eene onbe wuste vermomming van het geheime verbond dat beider harten met elkander gesloten hadden. De kolonel beloofde te zullen blijven, terwijl Hertha de gelofte deed acht dagen lang ernstig met zich zelve te rade te zullen gaan, en de bedenkingendie hij haar zoo levendig voor oogen had gehoudenaan een onbevooroordeeld onderzoek te zullen onderwerpen. Niemand mocht natuurlijk iets van de zaak vernemenTien minuten later zat de kolonel met Hertha en het meerendeel van de familie op de veranda aan de ontbijttafel en niemand vermoedde wat tusschen hen beiden was voorgevallen. De kolonel scheen wat stiller wat afgetrokkener dan anders terwijl Hertha in zulk eene aanstekelijk vroolijke luim was dat de pro fessor en de verliefde luitenant bijna vergaten, dat de champagne van den vorigen avond nog niet geheel had uitgewerkt. Hoofdstuk ]£l. Drie dagen later gaf de geheele familie met hare logo's gevolg aan eene vriendelijke nitnoodiging van graaf Gass ier, om den namiddag op het anderhalve mijl verwijderde kasteel Göllrode te komen doorbrengen. Het kasteel Göllrode was in elk opzicht het contrast van het ouderwetsche, zware, voorvaderlijk slot der von Gruthenau's: een geheel modern gebouw met ruime, lichte vertrekken dat door de monumentale pracht van trappen en vestibules eenigszins op een museum geleek. Zonder den overdaad van meubelen de mollige Smyr- nasche tapijtende kostbare Gobelins, de bloemenpracht maatschappijen haar zouden willen voorschrijven. Wan neer die toeleg gelukte, zonden de twee verbondenen zich haasten om de schadedie zij tijdelijk door te lage ta rieven hadden geleden, in te halen door de tarieven te verhoogen gelijk b.v. herhaaldelijk door spoorwegmaat schappijen in Engeland en Amerika is geschied maar daarenboven bestaat het gevaar dat de in de engte ge dreven maatschappij zich bij eene der beide andere maat schappijen aansluitdie daardoor op de overblijvende maatschappij zooveel voor zou krijgendat deze niet tegen haar zou kunnen coneurreeren en de machtige maat schappij dus tot een zekere hoogte een monopolie zou bezitten. De tegenwoordige toestand brengt mede, dat voor een deel des lands de concurrentie is uitgesloten en voor een ander deel een concurrentie is ontstaan, die de Regeering op de door ons medegedeelde gronden ongezond meent te kunnen noemen. Door het spoorwegnet te verdeelen tusschen twee maatschappijendie dan ongeveer van gelijke kracht zouden zijn en rechtstreeksche verbindin gen zouden bezitten tnsschen onze groote koopsteden en de grenzen, meent de Regeering ons in een beteren toe stand te zullen brengen. Maar, werd gevraagd is bet gevaar, dat de maatschappijen het eens zullen worden en de concurrentie dus zal ophouden niet grooter als er maar twee maatschappijen zullen overblijven dan wanneer er drie bestaan De Rugeering wijst er al aanstonds op, dat de Staat volgens de nieuwe overeenkomsten veel gemakkelijker en goedkooper zal kunnen naasten, dan volgens de bestaande. Mocht dus inderdaad een samenspanning tnsschen de twee groote maatschappijen tot stand komen waardoor zij aan het publiek de wet zonden voorschrijven, dan zou de Staat altijd het raiddel in handen hebben om daaraan een einde te maken door de lijnen van eene der beide maatschappijen met het geheele materieel over te nemen en zelve die lijnen te exploiteeren maar naar het oor deel der Regeering bestaat voor zulk een samenspanning al zeer weinig gevaar. In de eerste plaats merkt zij op dat er ook tegenwoordig feitelijk op de hoofdpun ten van het verkeer slechts tnsschen twee maatschappijen concurrentie bestaaten de drie maatschappijen slechts voor eéne stadnamelijk voor Utrechtmet elkander kunnen concnrroeren maar dat de Hollandsche spoor wegmaatschappij zelfs van die gelegenheid geen gebruik maaktomdat zij er te weinig belang bij heeftdaarop gaat de Regeering in haar Memorie van antivoord aldus voort »Was er nu tot dusverre van coalitie geen sprake, en dat niettegenstaande de Regeering daaraan door naas ting geen eind kon maken waarom zal dan nu coalitie ontstaanwanneer meer nog dan vroeger de maat schappijen reden hebben om elkander het vervoer te betwistenterwijl bovendien eene coalitie met het doel om de vrachten te verhoogen de reisgelegenheden te verminderen of de faciliteiten te beperken onvermij delijk het gevolg zal hebben dat aan de maatschappijen de levensdraad zal worden afgesneden De omstandig heden die thans bestaan en concurrentie uitlokken, blij- in de ontelbare majolica-vazen zou het geheel bijna een ongezelligen indruk gemaakt hebben. Op deze wijze echter vielen de buitengewone rijkdom en de fijne smaak van den eigenaar in het oog, evenwel zonder een zweem van de romantiek die ten spijt van de bewoners op het kasteel Gruthenau lag als een poëtisch afschijnsel van lang vergeten dagen. Bij het zien van dittooverpaleis" loosde de vrijheer telkens een zucht en noemde zijn eigen kasteel een oud, verweerd roofnestaan het onvergelijke lijk schoone Gruthenauer park schonk hij echter de voor keur boven dat van Göllrode. Marie deelde den smaak van haar papa. Hier voelt men zich eerst recht op zijn gemak!" sprak zijtoen zij de met tapijten belegde marmeren trappen besteeg. »Dio zuilen daar met de vergulde ka- piteelen zie ik nog liever dan de platanen op Gruthenau." Te half vier precies ving het diner aan. Ook de Lass- Dergs en mevrouw von Wolfshagen met hare dochter waren uitgenoodfgdverder een Schotmet name Ride of Righteen zekere baron von Kurzleben met zijne echtgenoot, die niet of zelden sprak, en eene freule von 1 bunadie sedert jaren lijdende was aan eene onbeant- wooide liefde, en aan ieder, die het hooren wilde, haar leed toevertrouwde. Zij zag er niettegenstaande haar ver driet buitengewoon welvarend nit, had dikke bolle wan gen en stralende oogen en legde een zucht naar genoegens aan den dagwaarvoor zelfs Marie von Gruthenau de vlag moest strijken. Met een gebroken hart snelde zij van het eene bal naar het andere, woonde diner op diner bij, vond zien zeiven bijzonder ongelukkig, liet zich ont zettend^ het hof maken,een wonderlijk mengsel van naïveteitwaarheidlengen en zelfmisleiding. Ook thans, gedurende het diner, werd het onverander- Ijk thema weder opgevatzij keek daarbij den braven Hans Knnibert aan als eene gewonde hinde en vertelde hem de geheele geschiedenis, die iedereen kende: hoe en waar zij hem voor de eerste maal had gezien hem den referendariswiens familienaam haar nimmer over de lippen zon komen o, neen, daarvoor was zij veel te fijngevoelig en te bescheiden dien zij maar eenvou-

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1890 | | pagina 1