Telegrafische Berichten. Stads-Berickten. schoolde andere bij het met goed gevolg afgelegd toelatingsexamen voor de Academie. Hij herhaalde nog maals dat het hem niet te doen was om een beurzen stelsel in te voerenmaar alleen om gelijkstelling te verkrijgen voor hen, die gemoedsbezwaren hebben tegen de neutrale cadettenschool. De heer van der Kaay verklaarde voor het amende ment Z a a y e r te zullen stemmen en kondigde een amendement aan na art. 18, waarbij evenals bij de wet op de officieren van gezondheid werd bepaald dat zoolang de cadettenschool niet bestaataan personen die eene verbintenis aangaan, eene toelage voor opleiding kan worden verstrekt. Een voorstel van den heer Heemskerk en drie andere leden om de verdere behandeling tot nader te bepalen dag uit te stellen werd na bestrijding door den Voorzitter en de heeren Gleiehman en S ch a e p- man verworpen met 52 tegen 28 stemmen. En amendement Farncombe Sanders om de opleiding aan de cadettenschool te beperken, zooveel noodig tot opleiding van officieren voor den dienst in Indië, werd ingetrokken. Een voorstel Borgesius tot uitstel der stemming over art. 2 tot na art. 19 werd verworpen met 46 tegen 35 stem men. Na verwerping van het amendement Zaayer c.s. met 49 tegen 32 stemmen werd art. 2 goedgekeurd en op verzoek van den minister van oorlog de beraads- slaging over het amendement vanLöben Seis, dat hij bleef ontradenverdaagd tot na art. 18. De beraadslaging over art. 3 ving aan. Aan de in het voorjaar van 1890 gehouden exa mens ter verkrijging der akte van bekwaamheid als onderwijzer of onderwijzeres namen 605 mannen en 439 vr. deel. Daarvan trokken zich terug 3 mann. en 4 vr.; werden toegelaten 343 mann. en 268 vr. en afgewezen 259 mann. en 167 vr. Totaal: opgekomen 1044, terug getrokken 7, afgewezen 426 en toegelaten 61. Den 20 en 21 zijn te Breda voor apothekersbediende o. a. geslaagd de dames P. Groot en H. A. Voet te Haarlem en Molijn te Amsterdam. Bij kon. besluit van den 21 is aan den heer M. Langeveld met ingang van 1 Juliop zijn verzoek eer vol ontslag verleend als bewaarder van de hypotheken het kadaster en de scheepsbewijzen te Nijmegenbehou dens aanspraak op pensioen Benoemd bij kon. besluit van den 22 tot opzich- teres der wasch van het Rijkskrankzinnigengesticht te Hedeniltlik mej R G. Balk aldaar voor den tijd van één jaar. De arr. rechtbank te Arnhem heeft den 23 J. F. v. d. P., onderwijzer te Hatert, ter zake van mishande ling waarvan de dood het gevolg is geweest veroor deeld tot eene maand gevangenisstraf. Den 23 des avonds is te 's Heerenberg een door drie gezinnen bewoond huis afgebrand een voorbijganger ontdekte des avonds te half elf den brand waardoor de bewoners, die allen reeds sliepen, gered konden worden. Den 23 is te Haarlem weder een glazenwasscher bij het schoonmaken van de kap van het station van een ladder gevallen en zwaar gekneusd naar het gasthuis gebracht. Den 23 was op het opengesteld eerste gedeelte groot 50000 der 3.] pet. geldleening ten bate van de gemeente 's-Hertogenbosch, ten behoeve van de uitbrei ding der stad ingeschreven tot een bedrag van f213,700. Gegund werden de inschrijvingen tegen 10027/IOO, 100'/ioj en 9977/,oo - In het hoofd kiesdistrict Meppol is den 24 herkozen tot lid der Tweede Kamer de heer mr. H. Smeenge met 995 van de 1035 stemmen. De heer Noordtzij had 6 stem men en blanco 19 biljetten. Den 25 zijn te Schiedam eenige wagens van een goederentrein ontspoorddie den weg versperden Trein 24 uit Rotterdam ondervond daardoor een opont houd van een half uur. H. M. de Koningin en priuses Wilhelmina zullen op 1 Juli, den dag, waarop de studenten te Leiden den intocht van Karei V te Nijmegen in 1546 zullen her halen die stad met een bezoek vereeren. Op eene bijeenkomst der afd. Haarlem van de Yereeniging ter bevordering van Zondagsrust is in over leg mot eenige aanwezige sigarenhandelaars besloten bij alle vakgenooten van deze rond te gaan, ter verkrij ging dat men gezamenlijk er toe komt, des Zondags de winkels te sluiten. Men beriep zich op de verklaring van twee groothandelaars in sigaren te 's-Gravenhage dat zij bij de sluiting op Zondag geene schade hadden ondervonden. Mej. Verkade te Hoog aan de zaan is benoemd tot onderwijzeres te Oost-Knollendam. In de vorige week zijn te Groningen tien personen aan de mazelen overleden. Ds. J. M. Snethlage te Haarlem heeft voor het beroep naar Rotterdam bedankt. Uit de woning van Jan Kater te Oostzaan zijn tijdens het houden van den optocht van het Waterloo- feest een effect van f 1000 en nog eenige andere papieren van waarde gestolen. Te Koedijk is met ingang van 1 Juli a.s. tot brievengaarder benoemdC. Sander. Bij de op den 25 gehouden verkiezing van een lid van gemeenteraad te Egmond aan zee in plaats van nu wijlen den heer Albert Wijkerzijn uitgebracht 45 stemmen. Eene herstemming zal nu plaats vinden over de heeren K. Pluimgraaff en P de Graaff Cz. De maskerade te Leiden op den 24 is zeer goed geslaagd. Zij begon alleen een uur later den voorge schreven was en de avondtocht ving eerst te half twaalf aan. Het weder, dat des morgens regenachtig was, klaarde later op en bleet toen goed. Het aantal vreem delingen dat dien dag aanwezig was wordt op ruim 40000 begroot. Alleen de Hollandsehe Spoorweg voerde ruim 20000 menschen aan. Het 27e Christelijk Nationaal Zendingfeest zal den 2 Juli a. s. te Leyduin (nabij Vogelenzang) bij Haar lem gehouden worden. Van Alkmaar vertrekt de trein daarheen 's morgens 7.25terwijl de directie der Holl. Spoorwegmaatschappij belangrijke vrachtvermindering heeft, toegestaan. Tot lid van het bestuur van de oningepolderde landen onder Kgmondbinne* is benoemd de heer Corns. Zonuueveld. 's-G RAVËNHAGE, 26 Juni. Tweede Kamer. De Koning heeft het voorstel van den heer Reekers bekrachtigdde heer Smeenge werd toegelaten. Bij de wet op het militair ouderwijs zijn in de wet bepaald de zetels voor de krijgsschool 's-Gravenhagevoor de academie Breda en voor de hoofdcursus Kampen. De plaats der cadettenschool zal nader worden bepaaldde bijdragen der cadetten zijn vastgesteld op een maximum van 400 'sjaars. Woensdag 25 Juni werd in 't lokaal »Diligentia" de jaarlijksehe vergadering vaD alle onderw ijzers in het arrondissement Alkmaar gehouden en bezocht door ongeveer 120 personen. Bij de opening der vergadering werden eenige zang nummers ten beste gegeven door de hoogste klasse van den heer W. S. P. Hoff, 2e tusschenschooldie nauw keurig en netjes werden uitgevoerd en, gevolgd door een barytonsolo van den heer v. A., een luid applaus uit lokten. De voorzitter, de heer Nuhout van der Veen, heette allen hartelijk welkom en verklaarde dat, wat de wetsverandering ook mocht teweeg brengen, zij den geest der onderwijzers niet kon veranderen. Zij blijven zich beijveren op den tot heden gevolgden weg voort te gaan en steeds voor oogen te houden, dat hunne schoone taak isde jeugd op te leiden tot nuttige burgers voor den Staat, die aan kennis, liefde voor orde en recht en voor eensgezindheid en verdraagzaamheid paren. Hij deelde mede, dat weder 75 ten bate voor de bibliotheek was ontvangen en herinnerde, dat van die der Rijks hoogere burgerschool door zijne bemiddeling op de gewone wijze gebruik kan worden gemaakt. Hierna volgde de lezing der notulen van de vorige 9e vergade ring door den lieer v. d. Vijzeldie even als altijd, boven op- of aanmerking verheven warenen waarvoor hij bij monde van den voorzitter, den dank der aan wezigen ontving. De verkiezing van 2 bestuursleden zou met aller goedvinden geschieden in de pauze. Nu bekwam de heer C. Bakker 't woord om in te leiden »De eerste oefeningen van het handteekeneu." Spr. herinnerde dat op den 30 Augustus van 't vorige jaar ten opzichte van de lagere school zeer gewichtige besluiten genomen waren. Bij do beraadslaging over art. 2 was door een vijftal kamerleden een amendement voor gesteld om bij de opsomming der verplichte leervakken teekenen in de plaats van vormleer te stellen. Het amen dement werd met 81 tegen 9 stemmen aangenomen en zoo was teekeuen een verplicht leervak geworden. Of nu sommige 't toejuichen en anderen 't bejammeren, er moet op de lagere school teekenonderwijs gegeven worden. Enkelen noemen 't teekenen meer aardig dan nuttigdus niet noodigmen beschouwt het als 't aanleeren van eene vaardigheid om 't een en ander af te beelden en ziet niet op 't nut, dat velen er later in 't dagelij ksch leven van kunnen hebben. Dit komt hoofdzakelijk door de manier waarop men vroeger copiëerdemen is niet op de hoogte hoe tegenwoordig teekenonderwijs gegeven wordt of kan worden. Dit aan «Btoonen is zijn doel. olgens de tegenwoordige methoomi is 't niet te doen om de teekeningen zelf, maar om de oefeningen welke zij inhouden. Bes zegt't teekenen wordt ver heven van iets, dat men gewoonlijk te pronk hangt, tot iets dat dienst doet in 't dagelijksch leven. Het nut bestaatin de eerste plaats in de oefening van oog en hand. De ondervinding bevestigt gedurig de waarheid van goed zien is de grondslag van alle kennis en Jan Vos zegt: de waarheid weet men eer door d'oogen dan door d' ooren. Er is geen vak, waarbij de leerling zoo scherp op den vorm moet letten. Het teekenonderwijs zal dus 't onder richt in andere vakken steunen in 't bijzonder dat in handwerken en aardrijkskunde. Er is echter nog meer, dat de verheffing- van teekenen tot leervak rechtvaardigt, 't Oefent ongetwijfeld een gunstigen invloed uit op de ontwikkeling van den smaak. Er wordt kennis ge maakt met schoone en regelmatige of symmetrische figu ren. Sommigen meenen in de oefening van den smaak direct eene herleving te zien van onze nationale nijver heid en kunstnijverheid, maar daartoe behoort naar spr. zienswijze meer oefening dan de lagere school kan geven. Hij gaat in dit opzicht met Meerwaidt mee die zegt »Als het teekenonderwijs niet op vakscholen voortgezet wordt, zal het voor de nijverheid in 't algemeen zoowel als voor de kunstnijverheid zeer schrale vruchten voort brengen.'^ Hij wijst nog op één voordeel 't geeft n.l. ontwikkeling en scherping der zelfwerkzaamheid en vinding. (Later bij de behandeling der methoden bewijst hij dit). Bes zegtteekenen behoort tot de meest ontwikkelende en aangenaamste leervakken en Spencer, noemt het ver heften van teekenen een bewijs, dat verstandiger inzichten betreffende geestesvorming langzamerhand de overhand krijgen. Eene belangrijke vraag is echtervan welken omvang behoort het teekenonderwijs op de lagere school te zijn Spr. is van meening, dat men 't, behalve de vlakke figuren, zoover moet zien te brengen, dat men nog iets aan natuurteekenen kan doendaar dit toch t meest van nut kan zijn. Met alleen teekeuen van vlakke figuren kan men Dimmer een of ander voorwerp, dat men gezien heeft, weergeven. Dit bevestigt ook Schmal. Het Datuurteekenen mag dus uiet achterwege blijven het zal voorzien in eene algemeene behoefte. Molkenboer, VersluysTempelmans Plat en Hinse en Meerwaidt zeggen allen dat het natuurteekenen op de lagere school zeer goed mogelijk is. Zeer eenvoudige voorwerpen b.v. een drinkglas, flesch, doosje, enz. in hoofdzaak juist, zonder doezelen of achtergrond, dit is voldoende. Bes en, zooals nit 't debat blijkt, enkelen der aanwe zigen, noemen echter de lagere school door geen goede lokaliteit en gebrek aan de noodige hulpmiddelen daartoe niet geschikt. Schmal had daaromtrent juist andere on dervinding opgedaan en schitterende resultaten bekome n. Daarna werd de vraag behandeld wat en hoe moet in de verschillende klassen geteekend worden. Bruist en Bakker willen reeds in het eerste jaar beginnen; spr. liever later en dan kan men z. i. de bekende methoden gerust volgen. Hij zou den gang zoo willen aangeven rechte lijnenrechtlijnige figurenregelmatig gebogen lijnenfiguren, samengesteld uit rechte en regelmatig gebogen lijnenvrij gebogen lijnen figuren en versie ringen uit de genoemde lijnen samengesteld. Omtrent de middelen tot steuning b.vnetwerk, geeft hij nog menige nuttige opmerking ton beste en beveelt daar voor aan een matglas met geruit papier er achter zoo dit niet te kostbaar is. De ondervindiug heeft geleerd, dat het kind op 9 jarigen leeftijd (na 2 jaar u e t en stipteekenen) voldoende in staat isuit de vrije hand, dus zonder steun, te teekenen. Hij geeft dus dit leerplan 2e en 3e schooljaar teekenen met lijnen en stip pen 4e jaar zonder hulpmiddelen, 5e jaar voortzetting daarvan en het 6e of laatste schooljaar teekenen naar de natuur. Na eene breede bespreking van de hulpmiddelen meent hijdat eenvoudig met potlood op papier moet worden geteekendals 't meest geschikt en praetischzonder schaduwen of doezelen. Altijd worde naast 't groote voorbeeld op 't bord begonnen en de figuur langzamer hand voltooidzoodat de leerling die ziet ontstaan. Daarna komt spr. tot de beoordeeling van de seriën platen, die de wanden der vergaderzaal versieren en waarvan altijd z. i. die de voorkeur verdienen die een begin geven en 't voltooien aan den leerling overlaten. De platen moeten modellen geven, die op 5 a 6 M. af stand waarneembaar zijn. Ze moeten duidelijk zijn, zoo dat de leerling volkomen ingelicht worde van datgene, waartoe hij moet trachten te geraken. Zij mogen niet te veel modellen bevatten, anders wordt 't oog te veel afgeleid. Zij moeten wat kleur van papier betreft, aangenaam van indruk zijn en eindelijk nooit perspectivische, maar enkel relief af beeldingen geven. De platen van Molkenboer worden veel gebruikt en zien er z. i. ook goed uit. Proeven, door hem genomen en ten toongesteld bewijzen dat de leerlingen zelfs de laatste zeer juist kunnen nateekenen. Echt practische oefeningen vindt spr. in de Platen van Bes en die onlangs ver schenen van Bakker en Bruist, die door half afgewerkte figuren de zelfwerkzaamheid aankweeken. Het z"sde of laatste jaar teekenen naar de natuur leverde volgens veler meening tal van bezwaren vooral wat de perspectief betreft. De handelwijze van Molkenboer, door spr. teruggegeven voorziet hierin echter vrij gemakke lijk en geeft genoegzaam een duidelijk inzicht, dat lijnen boven het oog naar beneden, die beneden het opwaarts loopen en evenwijdige zich verwijderende lijnen samen komen in één punt. Samengestelde vlakken of lichamen zijn niet noodig het doel is goed te kunnen teekenen b.v. een kistje stoof, tafeltje en op kegel of cylinder vorm berustend, een hoedendoos, vat, emmer, aardenpot enz. Na de bespreking hoeveel leeruren vereischt en door wie de verschillende afdeelingen moeten onderwezen worden laat hij eenige methoden de revue passeeren en geeft daarover zijn oordeel te kennen. De teekenschriften van Haarmans zijn niet te gebruikenzij geven niets dan oefeningen met rechte lijnendie van het be gin tot het einde in een netwerk van zeer kleine ruiten worden geplaatst. Oog en hand van Bogaers verdient mede afkeuring. De oefeningen volgen onregelmatigop de rechtlijnige figuren volgen oefeningen met vrij gebogen lijnen enz. De practische teekencursus van Ferré Jako'us bewijst, dat de samensteller toen niet op de hoogte was met de methodiek. Hij gaf o. m. zelfs voorbeelden volkomen in strijd met de regelen der perspectief. Op die van Bes valt niets aan te merken, 't begin is echter voorkinderen van 7 of 8 jaar wel wat raoeielijk, en de cahiers zijn voor de meeste te groot. Als alle onderwijzers zuiver op 't bord kon den teekenen, verviel dat bezwaar en dan zou er geen enkele reden zijn tegen het invoeren van de methode Versluijs, of de met zooveel zorg bewerkte teekencursus van Tem pelmans Plat. Die van Molkenboer en Deelstra komen hem vóór 't meest aan de eischen te voldoenevenals die van Bakker en Bruist, als die wat minder omvang rijk was, waardoor zij zeker een grooter debiet zou krij gen. Hij eindigde met den wensch dat allen met ver eende krachten zouden zorgen, dat aan de verwachtingen omtrent 't teekenonderwijs niet den bodem wordt inge slagen. 1 it de daarop gevolgde bespreking bleek nog 't verlangen, uitgedrukt door den heer Jaspers van Schoorl- damdat ook iets aan kleuren werd gedaanwaardoor de goede smaak wat kleuren en tinten betreftzeker zoo zou veredelendat men althans geene groene torens of blauw geverfde boomen meer zag. Na de pauze werd de vergadering voortgezet met een veel grooter aantal belangstellenden dan te voren. De ouders van een 40tal leerlingen van den heer A. van Dijk, onderwijzer te Deemster, waren vrijwillig opgekomen om hunne belangstelling te toonen en zeker om getuigen te zijn van 't succes, dat hun onderwijzer zou hebben met zijne klasse jongens en meisjes waarmede hij eenige vrije en ordeoejeningen zou uitvoeren om te doen zien wat dat nieuwe vak op de school moet en kan zijn. Spreker begon met te zeggen, dat de overtuiging van 't nut van dit leervak zeker den afgevaardigde van Hoorn en anderen had gedrongen op de invoering er van aan te staan. Hij en velen met hem waren van hot nut daarvan overtuigd of zouden 't weldra worden. De gymnastiek is nuttig tot vorming van lichaam en geest. Bij het zien van den bouw van enkelen der leerlingen zou men over tuigd worden, dat borstkas, schouder of ander lichaams deel door geschikte oefening beter ontwikkeld moest worden en wanneer men daartoe de juiste bewegingen wist te kiezen, zou men zeker tot zijn doel geraken. De oefeningen moesten echter voor jongens en meisjes uit den aard der zaak verschillend zijn. Hij zou met anderen boven de oefenplaats der jongens het beeld van Hercules boven die der meisjes dat der Gratiën willen plaatsen. De bepaling, dat ouders vrij zijn hunne kinderen wel of niet aan 't onderwijs te doen deelnemenzon hij gaarne zien vervallen of veranderd in, artsen zijn vrij, enkele kinderen aan dit onderwijs niet te doen deelnemen. Om te bewijzen hoe ver men de kinderen brengen kan zou hij eene reeks vrije- en ordeoefeningen houden wat ook geschiedde. De uitslag dezer oefeningen bracht waarlijk allen in bewondering; de juiste, regelmatige, goed gekozen oefeningen voor de jongens en vooral voor de meisjes, die er allerliefst uitzagenboeiden de aanwezigen en lokten een aanhoudend en luid applaus uit. Dit alsmede de dank der vergadering, hem door den voorzitter gebracht, schonk den heer van Dijk de grootste voldooning van zijn praetisch betoog over het aangename en nuttige der gymnastiek. De voorzitter dankte de ouders voor de

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1890 | | pagina 3