Hij heeft mede het groot belang der spoorwegver
binding voor Alkmaar erkenddoch den vorm der bij
drage bepaald op eene subsidie van f 40 000.
Daarna is door de ondernemers de geldelijke steun
gevraagd der Provincie.
Deze aanvrage heeft herhaaldelijk een punt van on
derzoek en beraadslaging uitgemaakt in de vergaderingen
der Staten, die ten slotte in November van het vorig
jaar een renteloos voorschot van 200.000.hebben
verleend
In den tusschentijd is door den Raad dezer gemeente
in overleg met de ondernemers der spoorwegverbinding;
een termijn gesteld, binnen welken de tot standkoming der
lijn verzekerd zoude moeten zijn.
Deze termijn werd met onderling goedvinden bepaald
op 1 Juli 1890.
Tijdig vóór de Novembervergadering der Staten van
1889 werd door de ondernemers hunne aanvrage om
finantieelen steun aan de Provincie ingediend.
Tengevolge van de inrichting van ons Provinciaal
Bestuur duurde de beslissing der Staten echter langer
dan was voorzien en wel tot November 1890.
In dien tusschentijd verliep de door den Raad in
overleg met de ondernemers gestelde termijn van 1
Juli 1890.
De Raad heeft van die toevallige omstandigheid
meenen te mogen gebruik maken om voor zich het recht
te vorderen, aan de toegekende subsidie voorwaarden te
mogen verbinden.
Hij heeft eene commissie benoemd om die voorwaarden
te ontwerpen.
De vrucht van den arbeid dezer commissie, bestaande
in een ontwerp—besluit, aan uwen Raad aangeboden is
gepubliceerd in de Alkmaarsche Courant van 12 De
cember 1890 no. 148.
Hoewel het oordeel der Kamer in dezre gewichtige
aangelegenheid niet is gevraagd rekent zij zich tot plicht,
naar aanleiding van dat gepubliceerd ontwerp-besluit
zich te wenden tot uwen Raad.
Wij achten namelijk eene ernstige waarschuwing tegen
de geformuleerde concept-voorwaarden niet overbodig.
Houdt de Kamer zich overtuigd, dat het nimmer de
bedoeling is van het Hoogste College in deze gemeente,
om langs een zijweg in casu door het stellen van
bepalingen, die niet voor inwilliging vatbaar sijn de
toegezegde subsidie feitelijk in te trekken zij stelt zich
op °het standpunt, dat door den Raad alléén zoodanige
voorwaarden aan de toegekende subsidie voor den Lo
kaalspoorweg behooren te worden verbondenals het
belang der gemeente medebrengt, zonder aan de onder
neming te schaden.
Alleen dan kan men zeggendat het besluit van
Uw College om voorwaarden te mogen verbinden is
geweest een ernstig en oprecht besluit.
Wij zullen wel niet dwalen, wanneer wp Uw besluit
aldus opvatten
Vergelijkt de Kamer den eenvoud der bepalingen, dooi
de Staten dezer Provincie noodig geoordeeld als waar
borg hunner belangrijke bijdrage van 200 000,—,
met het ingewikkeld complex van voorwaarden door
Uwe Commissie ontworpen ter waarborging eener suo-
sidie van 40 000.—, dan treft het verschil
Heeft men zich ginds volkomen onthouden van alle
inmenging van de zijde der Provincie in de innerlijke
aangelegenheden der spoorwegonderneminghier staat
inmenging wij zouden haast zeggen - op den voor
grond. De Kamer acht dit standpunt volkomen onjuist.
De gemeente mag waken en behoort te waken, dat hare bij
drage worde besteed voor het doelwaartoe zij is gegeven.
Maar de gemeente trachte niet op te treden als mede
bestuurster van den spoorweg.
Alleen reeds hieromomdat zij daartoe volkomen
onbekwaam is.
Evenzeer, omdat dit zoude zijn in strijd met het
vroeger door den Raad genomen besluit, waarbij de
subsidie is verleend aan de onderneming van anderen
De voorwaarden nu, sub 2 door uwe commissie g
formuleerd betreffende den treinenloop, zouden eene
inmenging veroorzaken van do ergste en de bedenkelijkste
soort.
De Kamer moet er zich over verwonderen, hoe de
commissie zich verantwoord heeft geacht met aan den
Raad voor te stellen, thans voor altijd contractueel de
uren van vertrek en aankomst van treinen vast te
stellen. i
Alsof de dienstregeling behalve van andere zaken
niet athangt van de wisselende behoeften van het ver
keer van den treinenloop op de aansluitende baan
vakken, van de ondervinding, die later, bij gebruik van
den spoorweg zal worden opgedaan!
Daarenboven is de treinenloop afhankelijk van tal van
technische aangelegenheden.
Ook verlieze men niet uit het oog, dat de gehee e
economie van den spoorweg van de dienstregeling af-
haRegelt déze zich niet naar het verkeerdan zal do
onderneming geene vruchten dragen.
Welnu, de bepaling, voorgedragen door uwe commissie
belet den oxploitant van den spoorweg zich te richten
naar de eischen die het verkeer zal blijken te stellen
Daarmede is die bepaling veroordeeld.
Alkmaar heeft behoefte aan eene spoorwegverbinding,
die het verkeer zal kunmen bevredigen, niet aan eene die
met gebonden handen zal staan tegenover het publiek.
De ondernemers hebben in hun oorspronkelijk plan
eene wijziging gebracht, die naar het oordeel der Kamer
ennaar hetgeen zij weet uit vroegere stukkenook
naar het oordeel van den Raad eene verbetering is.
Bochten zijn weggenomen en van Rustenburg is de
lijn getrokken langs de Wijzenddoor de Goorn langs
de Naamslootom dicht bij de Hulken den spoorweg
Purmorend-Hoorn te bereiken.
Oorspronkelijk liep de baan vlak achter Berkhout; thans
ligt zij aldaar ongeveer één kilometer zuidelijker. Wij
achten deze wijziging eene verbetering, die niet zonder
btlang is.
Daardoor wordt de lijn dichter gelegd bij Avenhorn,
het knooppunt van de Beemiter en bij Oudendijk.
Terecht zijn alle vroegere plannen van deze richting
uitgegaan.
Zoo het Comité Wouda voor den Noord-Hollandsch
Friescben Spoorwog.
In het bekend prospectus van dat Comité wordt gezegd
var,' Hoorn.' zat êe lijn worden doorgetrokken langs
»Avén«feorn voor een belangrijk deel de los- en stapel-
tplaats van de Beemster en Rustenburg het meest ge-
»schïkte punt tot aan- en afvoer voor de belangrijke
»polders de Scheemeer en don Heer Hugo Waard, naar
Alkmaar, ter aamsluiting aan den Staatsspoorweg van
»Nieuwediep naar Amsterdam."
De Stoten van» Noord-Holland stelden in 1864
250 000'.— voor het Comité beschikbaar; de gemeente
Alkmaar nam bij raadsbesluit van, I Maart 1865 voor
50.000.— deel.'
Dezelfde richting werd later door het Consortium ge
volgd en in bet rogeeringsvoorstel va® 1874 overgenomen.
Bij het wetsvoorstel van if Febrraaxi 1875 tot aanleg
van Staatswege van den Noord-Hellandseh Friesehen
Spoorweg was de lijn Alkmaar-Hoorn» vervallen.
De Raad dezer gemeente heeft zieb toea bij request
van 10 April 1875 gewend tof? de Tweede Kamer der
Stoten Generaal; met klem- van redenen1 betoogende, dlat
kJbdVbULl M O
de spoorwegverbinding van Alkmaar langs Rustenburg-,
Ursem Avenhorn en de~ Hulken naar Hoorra behoorde-
te worden tot stand gebracht door' den Staat.
Noch het betoog van den Raad, noch het dóór eenige-
leden der Tweede Kamer voorgasteld amendement tot
opname der gezegde verbinding Alkmaar-Hoorn onder
do lijnen, die voor rekening van dem Staat zouden worde:»
gebonwd mochten-dé Tweede Kamer overtuigen.
Het amendement werd verworpen en dé Noord-Hol
landsch Friesche spoorweg werd gebouwd zonder die lijn
Alkmaar-Hoorn.
In 1887 hebben de heere» Bosman en dfe Lange hun
sooorwegverbinding Alkmaar Hoorn ontworpen Zij zijn
daarbij eenigszins afgeweken van de aloude richting.
In plaats dat de lijn liep, zooals in alle vorige plannen
over Avenhorn, was zij ontworpen vlak langs Berkhout.
Wij achtten deze afwijking geene gelukkige gedachte.
Waar een spoorweg rijdt in de lengte lang» een» be
bouwde streek is zijn nut voor die streek gering. De
lijn Hoom-Enkhuizen moge tot voorbeeld strekken.
Waar een: spoorweg knooppunten verbindtis zijn nut
zeer groot. De ontwerpers van den Lokaal-Spoorweg
schijnen deze waarheid thans te hebben erkend,.
Tijdens hunne aanvrage om steun aan de Provincie zijn
zij tot de aloude richting langs- Avenhorn teruggekeerd.
Waarom thans uwe commissie, zonder verdere moti
veering deze aloude riehtingdoor uwen Raad zelf in
dertijd" met zoo zeel warmte bepleitniet in het belang
der gemeente achtis der Kamer even onverklaarbaar
als bet den Raad zal zijn
De geheele geschiedenis wij zoudten haast zeggen
de geheele lijdensgeschiedenis van de spoorwegver
binding Alkmaar-Hoorn getuigt, dat èn_ Alkmaar èn
alle andere belanghebbenden, steeds deze richting als de
meest gewenschte hebben beschouwd, gelijk zij het dan
ook inderdaad is.
Wij achten het derhalve onjuist gezien, dat thans aan
Uwen Raad in overweging wordt gegevende voor
waarde te stellen, dat wederom tot de ronte vlak langs
Berkhout moet worden teruggekeerd.
De totstandkoming van den spoorweg achten wij
thans meer dan ooit een© zaak van gewicht voor de
toekomst van Alkmaar.
Was destijds, bij het plan van het Comité Wouda,
het belang van Alkmaar groot genoeg, om eene deel
name van j 50 000,— te wettigen de toestanden zijn
sedert veranderd
De Noord-Hollandsch Friescbe spoorweg is tot stand
gekomen en sinds don zomer van 1886 in exploitatie.
Maar de lijn Alkmaar-Hoorn ontbreekt!
Gold bet vroeger- het in 't leven roepen van een nieuwen
verkeersweg voor een uitgebreide streek thans staat
Alkmaar voor de vraag, hoe het in verbinding zal
komen met de groote routedie is aangelegdmaar
niet langs zijne wallen
Het oostelijk deel der Provincie, vroeger karig bedeeld
in verhouding tot het westelijk deelwordt nu dporr-
snedeti door de hoofdbaan.
Het Nieuwediep is sedert de opening van het Noords
zeekanaal als havenplaats geheel teruggevallen.
De lijn van Amsterdam en Haarlem naar het Noordea
is meer en meer geworden een baanvak zonder betee-
kenis. Alkmaar ondervindt daarvan de nadeelen, wselke
zich echter eerst in de toekomst zullen openbaren in
al hun gewicht De marktplaatsen Hoorn en Formerend
daarentegen zijn thans in onmiddellijke en dagelijkscbe
verbinding gebracht met Friesland en in veel beter ver
binding dan Alkmaar met Amsterdam en ZuidriloHand
Zal Alkmaar de mededinging kunnen volhouded, z-al het
op den duur centrum blijven dan moet het, naar mid
delen omzien, waardoor het opnieuw komt aan den
grooten verkeersweg.
Zal Alkmaar niet teruggaan dan moet het vooruit.
Door de spoorwegverbinding met Hoorn is dit doel
te bereiken.
Maar die spoorweg is dan ook in den letterlijken zin
des woords voor de toekomst van Alkmaar onmisbaar
Men mag verwachten dat na den verkregen stenn van
de Provincie en van deze gemeente thans de totstand
koming van den spoorweg is verzekerd.
Doch de gemeente Alkmaar zij de laatste, die nu aan
de totstandkoming zij het dan ook indirect be
zwaren in den weg legget
De Kamer acht het haren plichthierop met nadruk
te wijzen. De Kamer van Koophandel en
Fabrieken te Alkmaar.
Alkmaar, T L KOORN, President.
13 Januari 1891. W. C. BOSMAN Secretaris
Gesteld in handen van de speciale commissie uit den
raadbenoemd om de voorwaarden te ontwerpente
verbinden aan de uit de gemeentekas voor dien spoor
weg verleende subsidie.
12. Brief van den heer C. J. Canters, daarbij aan
nemende de benoeming tot lid der commissie van toezicht
op het middelbaar onderwijs.
13. Brief van den heer mr. W. C. Bosman daarbij
aannemende de benoeming tot lid der commissie van
toezicht op het lager onderwijs.
Nos. 12 en 13 voor kennisgeving aangenomen.
14. Adres van het bestuur der Westfriesche Kanaal-
Vereenigiug, waarbij het, onder toezending van een exem
plaar der statuten, den raad uitnoodigt de vereeniging
te steunen door eene bijdrage in eens of lid te worden
der vereeniging, togen eene jaarljjksche contributie,
waarvan het badtogr door den xaad kan worden bepaald,
mits niet minder' dasr één gulden, met verzoek zoo aan
ééu der punten g-èhoor wordt geg'even, den persoon aan
te wijzen die de gemeente vertegenwoordigen zal.
Gesteld in handen van burg. en weth. om bericht en raad,
15. Verzoek van- dé afdeeling Alkmaar der^ Holl.
Maatschappij van Landbouw, oh» baar ook voor dit jaar
eeno bijdrage uit de gemeentekas toe te kennen van
300 voor de door haar voorgenwnem jaarljjksche Paaseh-
tentoonstellitig, te honden op-Vrijdag.20 Maart 1891.
16. Verzoek van het Bestuur der naamlooze vennoot
schap Tramomnibusdienst Noordkenraemerland, om dezen
dienst met eene jaarljjksche subsidie- van 300 te steu
nen, daar deze dienst het vreemdelingen-verkeer tusschen
Alkmaar, Bergen en Bgmond aan Zes- aanzienlijk bevor
dert, hetgeen Alkmaar mede ten goede moet komen, waar
door het ook voor de gemeente* van belang is, dat deze
dienst in het vorvolg wordt voortgezet. Bp dat verzoek
wordt overgelegd een afschrift van het jaarverslag en
van het verslag der finaneieele commissie,.beide over 1890.
17. Adires van de beeren A. J1 Kaam te Wieringer-
waard, J. Breebaart Kz. te Winkel en' Th- J. Waller
te Anna Pbolowna, waarbij zij verzoeken aan de Tweede
Kamer adkaesie te bethigen aan het adres, op de te
Alkmaar den 6 Januari 11. gehouden vergadering onder
teekend, houdende uiteenzetting van- bezwaren tegen het
aanhangige wetsontwerp tot vaststelling van het bedrag
i der grondbelasting en tegen- dat tot- herziening der alge-
I meene regels ten aanzien der plaatselijke belastingen.
5 Nos. 15 16 en 17 gesteld in handen van de vaste
commissie vara financiën om. berichten raad;
Zijn in behandeling genomen de-volgendfe voor de
ledevirter lezing gelegen hebbende stuk kon.
Tan burgemeester en wethouders,
18. Versoek om machtigingtotihet laten*maken eener
verzamelkaart dezer gemeente bij de kadastrale plans
welke daarbij: ontbreekt, eene uitgave van 20 zullende
vorderen. De gevraagde machtiging verleend.
19. Brivff waarbij burg- en weth. medédeeiendat
zij bij de voortoopige bespreking over, de bestemming, te
geven aan de lokalen vaa het stadshuis-, wanneer die,
bij de arr. rechtbank en bet kantongerachfc in gebruik,
verlaten zijn, op een bezwaar gestuit zijn, waaromtrent
zij gaarne eene beslissiug genomen zagen als van groo
ten invloed, op de verdere plannen-, namelijk die vraag,
welke zaal bestemd zal worden tot hét-bonden dor raads
vergaderingen. Hun komt het voor dat daartoe bestemd
moet worden de zaal waar tbans de arr. rechtbank
hare zittingen houdt. Die zaal is niét alleen veel grooter
dan de Prinsenzaal, nn lijdelijk voor griffie gebruikt,
een voordeel met het oog op da. vermeerdering van
het aantal raadsleden doch biedt tevens voldoende
ruimte aaa voor hot publiek en voor verslaggevers
welke rnimte in de Prinsenzaal te beperkt is. De
toegang voor het publiek naar dè zittingzaal zal veel
gemakkelijker ziin dan thans en de zittingen van den
raadwélke nimmer op marktdagen plaats hebben
zijn nieL zoo talrijk, dat het bezwaar van, hét rijden in
de Langé&traat eenig gewicht in de schaal mag leggen.
De Prinsenzaal is veel meer geschikt voor receptiekamer
en trouwkamer eerste klasse. Zij stellen dus voor, om do
zaal, waar thans de arr, rechtbank hars zittingen houdt,
te bestemmen tot zaaft voor het, houden der raadsver
gaderingen
De heer Stoel acht, dit voorstel wal wat voorbarig.
Er kaa tegen den tijd,, dat de raad zijne nieuwe zitting
zaal betrektwaar da» ookwel een geheel ander per-
soneel zijn. Hij ziet:bij bet thans gedane voorstel een,
bezwaar in bet naar boven gaan voor- die leden van den-
raad op wier leeftijd het trappen klimmen moeielijk
wordt. Hij acht de Brinsenzatvl eene vee! geschiktere,
raadzaal en zal, zoo.hij op het oogenblik moet stemmen,
tegen het voorstel van burg. en weth. stemmen. De heer
Janssen vraagt, of met deze beslissing niet gewacht kan
ij worden? Er zullen-, toch nog wel 3 a 4 jaren verloopen,
liaer de rechtbank uit liet stadshuis vertrokken is. De
l: Voorzitter is van gevoelen dat dit behoudous onVQOr,
ziene omstandigheden, wel in 1892 zal geschieden. De
j heer Kraakman cag gaarne overgelegd een kort schema,
niet een uitgewerkt plan, van de voornemens wolko.burg.
en weth. met de overige lokalen hebben. Dan ka» eene
beslissing met volkomen kennis van zaken volgen,, De-
hoofdvraag is bij hem toch. waar zal de tegenwoordig veel te
beperkte secretarie gevestigd worden, in verband,,met de
kamer van dsn, secretaris enz Hij zag daarom..gaarne,,
dat burg. en weth. alsnog dat korte schema aanboden,,
al vorens omtrent dit voorstel eene beslissing .te, nemen,.
De Voorzitter verklaart zich namens bnrg. en weth, be-,
reid, aan dien wenscb te voldoen, waarna meLalgemeene-
stemmen besloten wordt, in verband daarmede eene,
beslissing op dit voorstel aan te houden
20. Mededeeliug, dat op de herhaaldelijk, geplaatste
kennisgeving, dat het huis aan de Laat, bewoond ge
weest door wijlen den heer dr. J. J de Gelder, té huur
was voor, teu minste 350, zich slechts, één gegadigde
aangemeld heeft, namelijk mej. C. van de Geer, bowaar-
schoolhouderes alhier, die zich bereid verklaarde dit huis
to huren, met ingang van 1 Moi a.s., voor 350 per
jaar voor 3 jaren. Ééne vraag om, inlichtingen werd
ontvangen uit de gemeente Heldor, welke inlichtingen
gegeven werden, waarna niets meer vernomen werd. Burg.
en, weth. verzoeken èene beslissing omtrent die aanvrage
te nemen, daar vóór 1 Februari mpj, van de Geer ant
woord verlangt in verband met dp opzegging dor huur
van het thans door haar bewoonde huis aan de Oude-
gracht Zij achten zich echter verplicht, des raads aan
dacht te vestigen op eene omstandigheid, welke het naar
hun inzien voor de gemeente bezwaarlijk maakt, dit huis
aan mej. van de Geer te verhuren. De daarbij behoo-
rende tuin zal bestemd worden tot speelplaats van de
op de bewaarschool gaande kinderen. Daardoor zal last
en hinder veroorzaakt worden aan de in de onmiddeL
lijko nabijheid staande openbare school voor meisjes,
waar de schooltijden samenvallen met die van de bewaar-.
school. Met het oog daarop zien zj bezwaar in de ver<
hnriug van dit buis voor voorschreven doel.
De heer Janssen ziet zooveel bezwaar niet in het
brengen eener bewaarschool In dit huis. Hij gelooft
ook niet, dat de onderwijzeressen aan de meisjesschool
daarin bezwaar zien.
De Voorzitter, die voor zich daarin wel een bezwaar ziot,
vooral in het zingen en schreeuwen der kinderen op de
speelplaats, merkt op, dat, al vinden tegenwoordige on-