Hij heeft mede het groot belang der spoorwegver binding voor Alkmaar erkenddoch den vorm der bij drage bepaald op eene subsidie van f 40 000. Daarna is door de ondernemers de geldelijke steun gevraagd der Provincie. Deze aanvrage heeft herhaaldelijk een punt van on derzoek en beraadslaging uitgemaakt in de vergaderingen der Staten, die ten slotte in November van het vorig jaar een renteloos voorschot van 200.000.hebben verleend In den tusschentijd is door den Raad dezer gemeente in overleg met de ondernemers der spoorwegverbinding; een termijn gesteld, binnen welken de tot standkoming der lijn verzekerd zoude moeten zijn. Deze termijn werd met onderling goedvinden bepaald op 1 Juli 1890. Tijdig vóór de Novembervergadering der Staten van 1889 werd door de ondernemers hunne aanvrage om finantieelen steun aan de Provincie ingediend. Tengevolge van de inrichting van ons Provinciaal Bestuur duurde de beslissing der Staten echter langer dan was voorzien en wel tot November 1890. In dien tusschentijd verliep de door den Raad in overleg met de ondernemers gestelde termijn van 1 Juli 1890. De Raad heeft van die toevallige omstandigheid meenen te mogen gebruik maken om voor zich het recht te vorderen, aan de toegekende subsidie voorwaarden te mogen verbinden. Hij heeft eene commissie benoemd om die voorwaarden te ontwerpen. De vrucht van den arbeid dezer commissie, bestaande in een ontwerp—besluit, aan uwen Raad aangeboden is gepubliceerd in de Alkmaarsche Courant van 12 De cember 1890 no. 148. Hoewel het oordeel der Kamer in dezre gewichtige aangelegenheid niet is gevraagd rekent zij zich tot plicht, naar aanleiding van dat gepubliceerd ontwerp-besluit zich te wenden tot uwen Raad. Wij achten namelijk eene ernstige waarschuwing tegen de geformuleerde concept-voorwaarden niet overbodig. Houdt de Kamer zich overtuigd, dat het nimmer de bedoeling is van het Hoogste College in deze gemeente, om langs een zijweg in casu door het stellen van bepalingen, die niet voor inwilliging vatbaar sijn de toegezegde subsidie feitelijk in te trekken zij stelt zich op °het standpunt, dat door den Raad alléén zoodanige voorwaarden aan de toegekende subsidie voor den Lo kaalspoorweg behooren te worden verbondenals het belang der gemeente medebrengt, zonder aan de onder neming te schaden. Alleen dan kan men zeggendat het besluit van Uw College om voorwaarden te mogen verbinden is geweest een ernstig en oprecht besluit. Wij zullen wel niet dwalen, wanneer wp Uw besluit aldus opvatten Vergelijkt de Kamer den eenvoud der bepalingen, dooi de Staten dezer Provincie noodig geoordeeld als waar borg hunner belangrijke bijdrage van 200 000,—, met het ingewikkeld complex van voorwaarden door Uwe Commissie ontworpen ter waarborging eener suo- sidie van 40 000.—, dan treft het verschil Heeft men zich ginds volkomen onthouden van alle inmenging van de zijde der Provincie in de innerlijke aangelegenheden der spoorwegonderneminghier staat inmenging wij zouden haast zeggen - op den voor grond. De Kamer acht dit standpunt volkomen onjuist. De gemeente mag waken en behoort te waken, dat hare bij drage worde besteed voor het doelwaartoe zij is gegeven. Maar de gemeente trachte niet op te treden als mede bestuurster van den spoorweg. Alleen reeds hieromomdat zij daartoe volkomen onbekwaam is. Evenzeer, omdat dit zoude zijn in strijd met het vroeger door den Raad genomen besluit, waarbij de subsidie is verleend aan de onderneming van anderen De voorwaarden nu, sub 2 door uwe commissie g formuleerd betreffende den treinenloop, zouden eene inmenging veroorzaken van do ergste en de bedenkelijkste soort. De Kamer moet er zich over verwonderen, hoe de commissie zich verantwoord heeft geacht met aan den Raad voor te stellen, thans voor altijd contractueel de uren van vertrek en aankomst van treinen vast te stellen. i Alsof de dienstregeling behalve van andere zaken niet athangt van de wisselende behoeften van het ver keer van den treinenloop op de aansluitende baan vakken, van de ondervinding, die later, bij gebruik van den spoorweg zal worden opgedaan! Daarenboven is de treinenloop afhankelijk van tal van technische aangelegenheden. Ook verlieze men niet uit het oog, dat de gehee e economie van den spoorweg van de dienstregeling af- haRegelt déze zich niet naar het verkeerdan zal do onderneming geene vruchten dragen. Welnu, de bepaling, voorgedragen door uwe commissie belet den oxploitant van den spoorweg zich te richten naar de eischen die het verkeer zal blijken te stellen Daarmede is die bepaling veroordeeld. Alkmaar heeft behoefte aan eene spoorwegverbinding, die het verkeer zal kunmen bevredigen, niet aan eene die met gebonden handen zal staan tegenover het publiek. De ondernemers hebben in hun oorspronkelijk plan eene wijziging gebracht, die naar het oordeel der Kamer ennaar hetgeen zij weet uit vroegere stukkenook naar het oordeel van den Raad eene verbetering is. Bochten zijn weggenomen en van Rustenburg is de lijn getrokken langs de Wijzenddoor de Goorn langs de Naamslootom dicht bij de Hulken den spoorweg Purmorend-Hoorn te bereiken. Oorspronkelijk liep de baan vlak achter Berkhout; thans ligt zij aldaar ongeveer één kilometer zuidelijker. Wij achten deze wijziging eene verbetering, die niet zonder btlang is. Daardoor wordt de lijn dichter gelegd bij Avenhorn, het knooppunt van de Beemiter en bij Oudendijk. Terecht zijn alle vroegere plannen van deze richting uitgegaan. Zoo het Comité Wouda voor den Noord-Hollandsch Friescben Spoorwog. In het bekend prospectus van dat Comité wordt gezegd var,' Hoorn.' zat êe lijn worden doorgetrokken langs »Avén«feorn voor een belangrijk deel de los- en stapel- tplaats van de Beemster en Rustenburg het meest ge- »schïkte punt tot aan- en afvoer voor de belangrijke »polders de Scheemeer en don Heer Hugo Waard, naar Alkmaar, ter aamsluiting aan den Staatsspoorweg van »Nieuwediep naar Amsterdam." De Stoten van» Noord-Holland stelden in 1864 250 000'.— voor het Comité beschikbaar; de gemeente Alkmaar nam bij raadsbesluit van, I Maart 1865 voor 50.000.— deel.' Dezelfde richting werd later door het Consortium ge volgd en in bet rogeeringsvoorstel va® 1874 overgenomen. Bij het wetsvoorstel van if Febrraaxi 1875 tot aanleg van Staatswege van den Noord-Hellandseh Friesehen Spoorweg was de lijn Alkmaar-Hoorn» vervallen. De Raad dezer gemeente heeft zieb toea bij request van 10 April 1875 gewend tof? de Tweede Kamer der Stoten Generaal; met klem- van redenen1 betoogende, dlat kJbdVbULl M O de spoorwegverbinding van Alkmaar langs Rustenburg-, Ursem Avenhorn en de~ Hulken naar Hoorra behoorde- te worden tot stand gebracht door' den Staat. Noch het betoog van den Raad, noch het dóór eenige- leden der Tweede Kamer voorgasteld amendement tot opname der gezegde verbinding Alkmaar-Hoorn onder do lijnen, die voor rekening van dem Staat zouden worde:» gebonwd mochten-dé Tweede Kamer overtuigen. Het amendement werd verworpen en dé Noord-Hol landsch Friesche spoorweg werd gebouwd zonder die lijn Alkmaar-Hoorn. In 1887 hebben de heere» Bosman en dfe Lange hun sooorwegverbinding Alkmaar Hoorn ontworpen Zij zijn daarbij eenigszins afgeweken van de aloude richting. In plaats dat de lijn liep, zooals in alle vorige plannen over Avenhorn, was zij ontworpen vlak langs Berkhout. Wij achtten deze afwijking geene gelukkige gedachte. Waar een spoorweg rijdt in de lengte lang» een» be bouwde streek is zijn nut voor die streek gering. De lijn Hoom-Enkhuizen moge tot voorbeeld strekken. Waar een: spoorweg knooppunten verbindtis zijn nut zeer groot. De ontwerpers van den Lokaal-Spoorweg schijnen deze waarheid thans te hebben erkend,. Tijdens hunne aanvrage om steun aan de Provincie zijn zij tot de aloude richting langs- Avenhorn teruggekeerd. Waarom thans uwe commissie, zonder verdere moti veering deze aloude riehtingdoor uwen Raad zelf in dertijd" met zoo zeel warmte bepleitniet in het belang der gemeente achtis der Kamer even onverklaarbaar als bet den Raad zal zijn De geheele geschiedenis wij zoudten haast zeggen de geheele lijdensgeschiedenis van de spoorwegver binding Alkmaar-Hoorn getuigt, dat èn_ Alkmaar èn alle andere belanghebbenden, steeds deze richting als de meest gewenschte hebben beschouwd, gelijk zij het dan ook inderdaad is. Wij achten het derhalve onjuist gezien, dat thans aan Uwen Raad in overweging wordt gegevende voor waarde te stellen, dat wederom tot de ronte vlak langs Berkhout moet worden teruggekeerd. De totstandkoming van den spoorweg achten wij thans meer dan ooit een© zaak van gewicht voor de toekomst van Alkmaar. Was destijds, bij het plan van het Comité Wouda, het belang van Alkmaar groot genoeg, om eene deel name van j 50 000,— te wettigen de toestanden zijn sedert veranderd De Noord-Hollandsch Friescbe spoorweg is tot stand gekomen en sinds don zomer van 1886 in exploitatie. Maar de lijn Alkmaar-Hoorn ontbreekt! Gold bet vroeger- het in 't leven roepen van een nieuwen verkeersweg voor een uitgebreide streek thans staat Alkmaar voor de vraag, hoe het in verbinding zal komen met de groote routedie is aangelegdmaar niet langs zijne wallen Het oostelijk deel der Provincie, vroeger karig bedeeld in verhouding tot het westelijk deelwordt nu dporr- snedeti door de hoofdbaan. Het Nieuwediep is sedert de opening van het Noords zeekanaal als havenplaats geheel teruggevallen. De lijn van Amsterdam en Haarlem naar het Noordea is meer en meer geworden een baanvak zonder betee- kenis. Alkmaar ondervindt daarvan de nadeelen, wselke zich echter eerst in de toekomst zullen openbaren in al hun gewicht De marktplaatsen Hoorn en Formerend daarentegen zijn thans in onmiddellijke en dagelijkscbe verbinding gebracht met Friesland en in veel beter ver binding dan Alkmaar met Amsterdam en ZuidriloHand Zal Alkmaar de mededinging kunnen volhouded, z-al het op den duur centrum blijven dan moet het, naar mid delen omzien, waardoor het opnieuw komt aan den grooten verkeersweg. Zal Alkmaar niet teruggaan dan moet het vooruit. Door de spoorwegverbinding met Hoorn is dit doel te bereiken. Maar die spoorweg is dan ook in den letterlijken zin des woords voor de toekomst van Alkmaar onmisbaar Men mag verwachten dat na den verkregen stenn van de Provincie en van deze gemeente thans de totstand koming van den spoorweg is verzekerd. Doch de gemeente Alkmaar zij de laatste, die nu aan de totstandkoming zij het dan ook indirect be zwaren in den weg legget De Kamer acht het haren plichthierop met nadruk te wijzen. De Kamer van Koophandel en Fabrieken te Alkmaar. Alkmaar, T L KOORN, President. 13 Januari 1891. W. C. BOSMAN Secretaris Gesteld in handen van de speciale commissie uit den raadbenoemd om de voorwaarden te ontwerpente verbinden aan de uit de gemeentekas voor dien spoor weg verleende subsidie. 12. Brief van den heer C. J. Canters, daarbij aan nemende de benoeming tot lid der commissie van toezicht op het middelbaar onderwijs. 13. Brief van den heer mr. W. C. Bosman daarbij aannemende de benoeming tot lid der commissie van toezicht op het lager onderwijs. Nos. 12 en 13 voor kennisgeving aangenomen. 14. Adres van het bestuur der Westfriesche Kanaal- Vereenigiug, waarbij het, onder toezending van een exem plaar der statuten, den raad uitnoodigt de vereeniging te steunen door eene bijdrage in eens of lid te worden der vereeniging, togen eene jaarljjksche contributie, waarvan het badtogr door den xaad kan worden bepaald, mits niet minder' dasr één gulden, met verzoek zoo aan ééu der punten g-èhoor wordt geg'even, den persoon aan te wijzen die de gemeente vertegenwoordigen zal. Gesteld in handen van burg. en weth. om bericht en raad, 15. Verzoek van- dé afdeeling Alkmaar der^ Holl. Maatschappij van Landbouw, oh» baar ook voor dit jaar eeno bijdrage uit de gemeentekas toe te kennen van 300 voor de door haar voorgenwnem jaarljjksche Paaseh- tentoonstellitig, te honden op-Vrijdag.20 Maart 1891. 16. Verzoek van het Bestuur der naamlooze vennoot schap Tramomnibusdienst Noordkenraemerland, om dezen dienst met eene jaarljjksche subsidie- van 300 te steu nen, daar deze dienst het vreemdelingen-verkeer tusschen Alkmaar, Bergen en Bgmond aan Zes- aanzienlijk bevor dert, hetgeen Alkmaar mede ten goede moet komen, waar door het ook voor de gemeente* van belang is, dat deze dienst in het vorvolg wordt voortgezet. Bp dat verzoek wordt overgelegd een afschrift van het jaarverslag en van het verslag der finaneieele commissie,.beide over 1890. 17. Adires van de beeren A. J1 Kaam te Wieringer- waard, J. Breebaart Kz. te Winkel en' Th- J. Waller te Anna Pbolowna, waarbij zij verzoeken aan de Tweede Kamer adkaesie te bethigen aan het adres, op de te Alkmaar den 6 Januari 11. gehouden vergadering onder teekend, houdende uiteenzetting van- bezwaren tegen het aanhangige wetsontwerp tot vaststelling van het bedrag i der grondbelasting en tegen- dat tot- herziening der alge- I meene regels ten aanzien der plaatselijke belastingen. 5 Nos. 15 16 en 17 gesteld in handen van de vaste commissie vara financiën om. berichten raad; Zijn in behandeling genomen de-volgendfe voor de ledevirter lezing gelegen hebbende stuk kon. Tan burgemeester en wethouders, 18. Versoek om machtigingtotihet laten*maken eener verzamelkaart dezer gemeente bij de kadastrale plans welke daarbij: ontbreekt, eene uitgave van 20 zullende vorderen. De gevraagde machtiging verleend. 19. Brivff waarbij burg- en weth. medédeeiendat zij bij de voortoopige bespreking over, de bestemming, te geven aan de lokalen vaa het stadshuis-, wanneer die, bij de arr. rechtbank en bet kantongerachfc in gebruik, verlaten zijn, op een bezwaar gestuit zijn, waaromtrent zij gaarne eene beslissiug genomen zagen als van groo ten invloed, op de verdere plannen-, namelijk die vraag, welke zaal bestemd zal worden tot hét-bonden dor raads vergaderingen. Hun komt het voor dat daartoe bestemd moet worden de zaal waar tbans de arr. rechtbank hare zittingen houdt. Die zaal is niét alleen veel grooter dan de Prinsenzaal, nn lijdelijk voor griffie gebruikt, een voordeel met het oog op da. vermeerdering van het aantal raadsleden doch biedt tevens voldoende ruimte aaa voor hot publiek en voor verslaggevers welke rnimte in de Prinsenzaal te beperkt is. De toegang voor het publiek naar dè zittingzaal zal veel gemakkelijker ziin dan thans en de zittingen van den raadwélke nimmer op marktdagen plaats hebben zijn nieL zoo talrijk, dat het bezwaar van, hét rijden in de Langé&traat eenig gewicht in de schaal mag leggen. De Prinsenzaal is veel meer geschikt voor receptiekamer en trouwkamer eerste klasse. Zij stellen dus voor, om do zaal, waar thans de arr, rechtbank hars zittingen houdt, te bestemmen tot zaaft voor het, houden der raadsver gaderingen De heer Stoel acht, dit voorstel wal wat voorbarig. Er kaa tegen den tijd,, dat de raad zijne nieuwe zitting zaal betrektwaar da» ookwel een geheel ander per- soneel zijn. Hij ziet:bij bet thans gedane voorstel een, bezwaar in bet naar boven gaan voor- die leden van den- raad op wier leeftijd het trappen klimmen moeielijk wordt. Hij acht de Brinsenzatvl eene vee! geschiktere, raadzaal en zal, zoo.hij op het oogenblik moet stemmen, tegen het voorstel van burg. en weth. stemmen. De heer Janssen vraagt, of met deze beslissing niet gewacht kan ij worden? Er zullen-, toch nog wel 3 a 4 jaren verloopen, liaer de rechtbank uit liet stadshuis vertrokken is. De l: Voorzitter is van gevoelen dat dit behoudous onVQOr, ziene omstandigheden, wel in 1892 zal geschieden. De j heer Kraakman cag gaarne overgelegd een kort schema, niet een uitgewerkt plan, van de voornemens wolko.burg. en weth. met de overige lokalen hebben. Dan ka» eene beslissing met volkomen kennis van zaken volgen,, De- hoofdvraag is bij hem toch. waar zal de tegenwoordig veel te beperkte secretarie gevestigd worden, in verband,,met de kamer van dsn, secretaris enz Hij zag daarom..gaarne,, dat burg. en weth. alsnog dat korte schema aanboden,, al vorens omtrent dit voorstel eene beslissing .te, nemen,. De Voorzitter verklaart zich namens bnrg. en weth, be-, reid, aan dien wenscb te voldoen, waarna meLalgemeene- stemmen besloten wordt, in verband daarmede eene, beslissing op dit voorstel aan te houden 20. Mededeeliug, dat op de herhaaldelijk, geplaatste kennisgeving, dat het huis aan de Laat, bewoond ge weest door wijlen den heer dr. J. J de Gelder, té huur was voor, teu minste 350, zich slechts, één gegadigde aangemeld heeft, namelijk mej. C. van de Geer, bowaar- schoolhouderes alhier, die zich bereid verklaarde dit huis to huren, met ingang van 1 Moi a.s., voor 350 per jaar voor 3 jaren. Ééne vraag om, inlichtingen werd ontvangen uit de gemeente Heldor, welke inlichtingen gegeven werden, waarna niets meer vernomen werd. Burg. en, weth. verzoeken èene beslissing omtrent die aanvrage te nemen, daar vóór 1 Februari mpj, van de Geer ant woord verlangt in verband met dp opzegging dor huur van het thans door haar bewoonde huis aan de Oude- gracht Zij achten zich echter verplicht, des raads aan dacht te vestigen op eene omstandigheid, welke het naar hun inzien voor de gemeente bezwaarlijk maakt, dit huis aan mej. van de Geer te verhuren. De daarbij behoo- rende tuin zal bestemd worden tot speelplaats van de op de bewaarschool gaande kinderen. Daardoor zal last en hinder veroorzaakt worden aan de in de onmiddeL lijko nabijheid staande openbare school voor meisjes, waar de schooltijden samenvallen met die van de bewaar-. school. Met het oog daarop zien zj bezwaar in de ver< hnriug van dit buis voor voorschreven doel. De heer Janssen ziet zooveel bezwaar niet in het brengen eener bewaarschool In dit huis. Hij gelooft ook niet, dat de onderwijzeressen aan de meisjesschool daarin bezwaar zien. De Voorzitter, die voor zich daarin wel een bezwaar ziot, vooral in het zingen en schreeuwen der kinderen op de speelplaats, merkt op, dat, al vinden tegenwoordige on-

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1891 | | pagina 2