KAASPERS.
Gemeentelijke Huishouding.
Gemeenteraadszitting.
Advertentiëii.
Markt- en Beursberichten.
Verbeterde constructie
I. BAKKER,
öndergeteekende levert voor f 15 een
PEES voor 10 kleine kazen.
Mr. Timmerman, gem. Oterleek.
kon inlaten, zoo stond het bij haar vast, dat er in ieder
geval des nachts meer hulp zou kunnen zijn. En dit is
noodig. In den regel, (enkele tijden uitgezonderd, zoo
als kermisveemarkten enz.) is des nachts één agent
op wacht. Dit is zeer zeker onvoldoende. Aan het
hoofdbureau van politie moet steeds een agent gevonden
worden door en voor hen, die hulp van de politie noodig
hebben en haar inroepen. Zooals de toestand tegenwoordig
is, kan de agent de nachtwachts niet controleeren, zooals
het behoort. Zijn er daarentegen twee agonten (hij wil
van de mogelijkheid van drie niet eens spreken) dan
kunnen zij elkaar ook om de twee uren aflossen en kan
de een de nachtwachts controleeren en de ander op het
bureau blijven.
Hij zal volstrekt geen partij (rekken voor de nacht
wachts. Zijn er onder, die hun plicht verzuimen, welnu,
men ontsla ze. Maar men krijgt door deze vermeerde
ring van agenten voordurend de gelegenheid om op de
nachtwachts beter toezicht uit te oefenen, dat niet anders
dan gunstig op hunne dienstvervulling kan werken.
Volgens het voorstel van burgemeester en wethouders
zouden de agenten om den anderen nacht dienst hebben
te doen dat werkelijk een aan dat plan verbonden be
zwaar was; volgens deze regeling zullen zij om de vier
nachten dienst hebben te doen, dat zeer zeker geen be
zwaar is. De meerderheid der commissie meende dat
bij aanneming van haar voorstel, behalve de besparing
van ongeveer 3000 eeno goede verbetering tot stand
kwam in de richting van de denkbeelden van burg.
en weth. Haar voorstel heeft bovendien dit voordat
blijkt deze vermeerdering niet afdoende te zijn, de raad
nog altijd verder kan gaanterwijl de raad in het
andere geval tot de belangrijk hoogere uitgaaf steeds
verplicht is.
De heer Boelmans ter Spill, die in het rapport
van burgemeester en wethouders gelezen had dat naar
hunne meening er niemand gevonden zou worden die
den tegenwoordigeD toestand daarmede bedoelende het
stelsel van de nachtwachts zou verdedigen zag tot
zijne verwondering, dat de groote meerderheid der com
missie het behoud der nachtwacht voorstond. En hoe
wel hij zich na al het voorgevallene geene illnsiën
omtrent die afschaffing maakt, zoo acht hij zich na de
pertinente verklaring van den commissaris van politie, dat
de tegenwoordige nachtwachts geheel onbruikbaar zijn
versterkt door het zoo even aangehaalde oordeel van burg.
en weth., niet gerechtigd om dien toestand te bestendigen.
Bovendien kan hij niet goedkeuren, dat men menschen,
die dagelijks hun werk moeten verrichtendes nachts
nog laat loopen. Overigens achtte hij het ingediende plan
wel voor eenige bezuiniging vatbaar. Zoo zou een in
specteur gemist kunnen worden. Liet men deze betrek
king vervallen dan was het verschil met hetgeen de
meerderheid der commissie thans voorstelt, ook zoo groot
niet. Mochten meei'dere leden in beginsel met de af
schaffing der nachtwachts kunnen mede gaan dan zal
hij een daartoe strekkend voorstel gaarne ondersteunen.
De heer Goede verklaart het gevoelen van den heer
Boelmans ter Spill te deelen. Hij is in beginsel voor
de afschaffing der nachtwacht. Het groote bezwaar
daartegen is van geldelijken aard. En dit is naar zijne
meening voor een groot deel op te heffen. De meerdere
uitgaven volgens het plan van den commissaris van
politie zijn geraamd op f 3997,50: daaronder zijn be
grepen een inspecteur op f 700 en 2 agenten eerste
klasse op 575 ieder of samen 1150. Deze drie posten
zou hij willen laten vervallen. Het cijfer van f 3997.50
vermindert dan met 700 plus 1150 plus J 100
voor kleeding der 2 agenten of samen f 1950 en blijft
dus 2047,50de commissie stelt voor eeue uitgaaf
van f 1100, het verschil zou dan slechts f 947,50 be
dragen, dat geen bezwaar kan opleveren. Dit denkbeeld
heeft hij met den commissaris van politie besproken.
De heer C. W. Bruinvis verklaart niet te begrijpen,
dat het plan van den Goede uitvoerbaar zou zijn werd
op die wijze tot de afschaffing der nachtwacht besloten.
De commissaris van politie heeft zich bij zijn plan tot
het strikt noodzakelijke bepaald en hoe zou dau volstaan
kunnen worden met het laten vervallen der juist in dat
plan noodzakelijke agenten. Hij voor zich wil gaarne ver
klaren. dat hij alleen omfinancieele redenen voor het oogen-
blik met het voorstel der commissie medegaat.
D Voorzitter verklaart het voorstel van den heer
Goede in geen geval te kunnen steunendan kan
hij zich beter vereenigen met het voorstel dor commissie.
De heer Boelmans ter Spill zegtdat hij het
wel jammer vindt, dat de Voorzitter mede gaat met het
voorstel der commissie en niet handhaaft het oorspron
kelijke voorstel.
De Voorzitter antwoordt, dat de heer Boel
mans ter Spill dwaalthij heeft hot liefstdat do
raad het oorspronkelijk voorstel aanneemtdoch nu de
raad hiertegen bezwaar schijnt te hebben ziet hij liever
het voorstel der commissie aangenomen dat leiden kan
tot verbetering van den toestand, dan dat van den heer
Goede, waartegen bij zich bepaald verklaren moet
omdat door het laten vervallen van den inspecteur en
de 2 agenten 1 klasse een schakel in het ingediende plan
verbroken wordt, welke daariu onmisbaar is.
De heer O o n ij n merkt op dat thans bij de politie
werkzaam zijn 6 agenten en 28 nachtwachts alzoo 34
personen volgens het plan van den commissaris zou dat
aantal agenten terug gebracht worden tot 18 en dat aantal
zou bij aanneming van het voorstel van den Goede tot 16
dalen. Dit kan naar zijne meening in het geheel niet
geschieden. Hij meent, dat achttien agenten op den duur
onvoldoende zouden blijken en dat in de toekomst nog
meer uitbreidiug te verwachten ismaar dan kan het
denkbeeld van don heer Goede volstrekt niet aangenomen
worden.
Nadat de Voorzitter herhaald had in het voorstel
der commissie in ieder geval verbetering te zien, kon het
voorstel van den heer Goede niet verder in behandeling
worden genomen, daar het niet voldoende ondersteund
werd.
Daarna werd op verzoek van den heer Goede af
zonderlijk in hoofdelijke stemming gebracht de aanstelling
van twee agenten meer en de verhooging van de jaar
wedde van den commissaris. Eerstgenoemd voorstel werd
aangenomen met 13 tegen 2 stemmen van do heeren
Boelmans ter Spill en Goede en laatstgeuoemd met al-
gemeene stommen.
Zouden velen ingenomen zijn met het besluit van
onzen gemeenteraad omtrent de herziening en uitbrei
ding der gemeente-polltievroeg ik mijzelven af,
na het lezen van uw verslag in de courant van vrijdag
11. Omtrent de verhooging der jaarwedde van den com
missaris zal, naar mijne bescheiden meening, mijnheer
de redacteurwel geen verschil van gevoelen bestaan.
Een tractement van 1800 is zeker niet te hoog voor
een ambtenaar, op wien eene dergelijke verantwoorde
lijkheid rust. De positie, die hij, krachtens zijn ambt,
in de maatschappij heeft in te nemen, vordert een der
gelijk cijfer, naar mijn oordeel, gebiedend.
Of het echter algemeene instemming bij de ingezetenen
vinden zal, dat het corps nachtwachts blijft bestaan
geloof ik te mogen betwijfelen. Een corpsdat uit den
aard der zaak moet worden samengesteld uit personen
die den dag moeten gebruiken om het, hoog noodige voor
zich en hun gezin te verdienen, en dus den nacht eigen
lijk moesten benutten om voor de nieuwe dagtaak versche
krachten te verzamelen, kan niet voldoen aan de eischen,
die men in deze gemeente aan nachtelijke bewaking
stellen mag en moet.
De argumenten van de commissie van rapport het
spijt mij het te moeten zeggen komen mij voor, al
te weinig steekhoudend te zijndan dat ik mij kan
voorstellen, dat de raad in d i e beweegredenen afdoenden
grond zou hebben gevonden, om van het goed gear
gumenteerde voorstel van burg. en weth. af te zien.
Af te wachten tot de dringende noodzakelijkheid,
om het toezicht des nachts te verscherpen, gebleken zal
zijn, mijnheer de redacteur, zooals de commissie wil, is:
de put dempenals het kalf verdronken is. Aan te
voeren als eene verdediging van de nachtwachts wier
geschiktheid, om aan de eischen van behoorlijk nachtelijk
toezicht te voldoen, vrij algemeen in twijfel wordt ge
trokken dat or ook onder politieagenten minder
bruikbare elementen voorkomen, zie, mijnheer de redac
teur, dat gaat voor mijn begrip van logika te ver.
Hebben dan de raadsleden zich zoo weinig rekenschap
gegeven vraagt men zich onwillekeurig af van
het weinig steekhoudende van de redeneering der com
missie? Hoe is het mogelijk, dat die hen heeft kunnen
ovortuigen van het niet-aannemelijke van het voorstel
van burg. en weth. Is het de geldkwestie dan alleen,
dio den gemeenteraad bewoogdeze middeneeuwsche
wijze van stedelijke bewaking te behouden Zou men
zoo weinig vertrouwen hebben in den bloei onzer stad,
dat men meent, dat Alkmaar zich deze noodzakelijke
uitgaaf niet zou kunnen veroorloven
Mij is het onbegrijpelijk.
Het voorstel tot het in het leven roepen van eene
inrichting voor hooger onderwijs, werd, naar ik
uit uw blad vernam, voor eene volgende zitting bewaard.
Dat de gelegenheid, om nu voor de bespreking daar
van den tijd te nemen, het gevolg zal hebben dat wij
ons spoedig in het bezit eener dergelijke inrichting mogen
verheugen is mijn hartelijke wensch. Of ik mij
voorstel, dat daarvan zulk een druk gebruik zal worden
gemaakt Och neen maar met het oog op de talrijker
wordende gegoede families, alhier, die aan hunne zoons
eene academische opvoeding willen geven, acht ik het
mèt de commissie van hooger en middelbaar onderwijs
noodig dat de gemeente zooveel mogelijk die zaak be
vordert.
Daarom jn-ist echter zou ik het gemeentelijk salaris van
den te benoemen titularis lager willen gesteld zien, maar
het maximum van het minerval belangrijk hooger. Een
bedrag van f 100 acht ik niet te hoog. Moet men zijn
zoon naar Haarlem zenden, dan gaan daarmede vrij wat
meer kosten gepaard. Men zal mij tegenwerpen daar
mede maakt gij het velen mindergegoeden onmogelijk
van de inrichting gebruik te maken. Ik ben dat eens
ook daarop is echter wel een of ander te vinden. De
gemeente zou het geld dat zij dan jaarlijks minder zou
betalen aan het salaris van het hoofd der inrichting
voor een deel kunnen aanwenden, om daaruit ieder jaar
een paar beurzen te bekostigen. Tegelijkertijd handelde
zij op die wijze uit een sociaal oogpunt in den geest van
de tegenwoordige eischen, die men aan de gemeenschap
stelt. Vreest men nu, dat op een lager salaris zich geen
titularis aanbiedt, dan neme men dat lagere bedrag als
vaste uitkeering en waarborge het door burg
en weth voorgestelde hoogere bedrag in dier voege, dat
die waarborg vervalt in ieder jaar, dat het aantal leer
lingen een zeker minimum bereikt heeft.
Dat een lokaal ten slotte aan den te benoemen leeraar
kosteloos ter beschikking wordt gesteld, acht ik mede
zeor wenschelijk voor het welslagen der zaakterwijl
het voor de gemeente zoo goed als geene opoffering
Den gemeenteraad zij bovenstaand met bescheidenheid in
overweging gegeven.
A. C. M
0,85 a 0,9099 nucht. dito f5 a 16, 4 vette
schapen f 20 a 30, 125 vette varkens f 0,36 a 0,45
per pond, 25 magere dito f 14 a 17.
PURMEREND 27 Mrt. Aangevoerd 27 paarden, 169
melk- en vette koeien, vette handel matig, prijshoudend,
kalf- en geldekoeien traag, 5 stieren, 125 vette kalveren
0,80 a I per K.G., handel matig, 576 nucht. dito f 5
fa 16, handel stug.
1200 Vette schapen en lammeren, vette prijshoudend,
overhouders stug.
146 Vette varkens f 0.32 a 0.44 per P., 185 magere
dito f 10 a 22 315 biggen f 4 a 8, allen handel stug,
kipeieren f 3,25 a 3,75, eenden dito f 3,25 per 100,
1315 P. boter f 1,05 a 1,10 per P.
Kleine kaas f 33,50, aangevoerd 85 stapels.
A N8TUBB A m. pCt. 23 Mrt
Schuld2£
3
22
24
Nederland Cert. N. W.
dito dito
dito dito
dito, Oblig
[talie, Inschrijving 1862/81
Oostenrijk, Obl. in pap. fl. 1000 Mei-Nov.
dito dito Febr.-Aug.
dito, zilver Jan.-Juli.
dito, dito April-Oot.
PortugalObl. Buit. 1853/84
Rusland, Ob. H. en C. 1798 1815 f 1000 Jan.
dito, Oostersche Leening, 2e serie
dito, 1860 2e leening Jt 100
dito, 1875 gecons. 50-100 Apr,-Oct.
dito, 1880 gecons. Z.R. 125-625 13 Mei-Nov.
dito, 1889 leen 2e ser. 1 Jan. lAp.l JulilOct.
dito, 1867/69 JL 20-100 Mei-Nov
dito, in goud 1883. Juni. Dec....
dito, dito 1884. 13 Jan. 13 Juli5
Spanje, Obl. Buit. Perpetuele4
Turkije, gepriv. Conv.leeuing4
ditoDouane Obl5
dito, Geconverteerde Ser. DenC
Egypte, Obl. leeuing 18764
Mexico, Obligatiën geconvert. 18906
dito, Subsidiebonds6
Peru, aandeel en6
Venezuela, Obligatiën 18814
Nederland, Cult. Maatsch. d. Vorstel. Aand.
BURGERLIJKE STAND.
GETROUWD.
22 Mrt. Nanuing Temmo en Antje Olij.
GEBOREN.
21 Mrt. Willem Elise, Z. van Peter Borjeson en Susanna
Maria Boom.
Cornells Johannes, Z. van Cornells Kramer en
Maartje de Vries. PieterZ. van Pieter
Vennik en Anna Cathariua Vasbinder.
Cornelis, Z. van Bart Jacobus Johannes Rike
en Adriaantje Spruit.
OVERLEDEN.
21 Mrt. Bcrnardus Termaat39 j.
22 Cornelia Ruitenbeek, wed. Arie van Dam, 77 j.
en 11 m. Martinus Hobré 83 j. en 6 m.
23 WillemZ. van Sybout de Lange P.Bz. en
Adriana Jacoba de Lange, 6 m. Conrad
Gothard Bolten, 80 j. Gerrit Jan Z. van
Klaas Bakker en Neeltje Bruijns, 1 m.
24 HelenaD. van Hendricus Hofman en Maria
Elisabeth Ouwens 20 d.
dito Wiust-Aandeelen
Koloniale Bank Aandeelen.
dito Oblig5
Ned. Ind. Handelsb. Aand....
N.Centr. Spoorw. Aand. f250..
dito gestemp. Obligatiën f 250
Nederl.-Zuid-Afr. Spw4
Italië. Spoorwegleening 1887/893
dito, Zuid-Ital. Spoorweg Obl3
Polen, Wars.-Weenen Aandeel
Rusland, Gr. 8p.-Maatsch.-Aand5
dito,
dito,
dito,
dito,
dito,
dito,
dito,
dito,
dito,
dito,
dito,
Hypöth. Obligatiën44
id3
Baltisehe Spoorw. Aand3
Morschansk-Sysran Aand
Orel.-Vitebsk. Obl5
dito, Poti-Tiflis Oblig. f 1000 5
dito, Transcaus. Spoorweg Oblig3
dito, Z.-W. Spoorw. Aand. 1001000.. 5
dito, dito Oblig4
Zweedsch—Noorweegsche Spoorwegen5
Amerika, Cleveland, Akron Shares
dito,
dito,
dito,
dito,
dito,
dito,
dito
Denv. Rio Grande dito.
Illinois Centr. Cert. v. Aand
Louisv. en Nashv. Cert. v. Aand..
Miss. Kans. Texas Adu. ex 2e. Ilyp.
dito, le Hyp4
N-York. Erie West. Sp. Aand....
Wabash St. L. en Pac. Ct. v. Aand.
Nederland, Stad Amsterdam f 100.
Hongarije, Theiss Loten.
3
4
Oostenrijk, Staatsl. 18544
dito, dito 18605
dito, dito 1864
dito, Stad Weenen 1874.
Rusland, Staatsleening 1864 Loten5
dito, dito 1866. Dito5
Turkije, Spoorwegleening
Transvaal, le. Ned. Tr Gondm. Mij. Aand.
79
94-fjf
100
IOOtït
89
80fv
80J
80 j
80-re
56|
101 f
72t7!
lOlfï
lOOrk
93-fs
95
97
102
102
72 ra
8144
88|
181
97
904
591
6
4744
55g
lOf
57
1021
100Tb
334
891
89j
544
57t4
14044
125
994
804
65 t
1014
10244
80|
85|
92
144
274
16 TB
954
7144
Hf
75
17
174
1121
1144
1154
1214
157
1304
170
1584
1 8 i'
294
24 Mrt.
79
94A
101
101
894
80f5r
81
80-nr
80
101A
72|
1004
1004
934
944
97|
102
1024
72|
81|
19
474
574
1004
544
5745
140
1245
65|
1014
10244
805
85|
92
14A
164
954
724
75)
184
1124
1564
1845
30
Bevallen van
Leeuwarden,
24 Maart 1891.
een zoon
J. ZAADNOORDIJK—
WlGERSMA.
Heden overleed, tot diepe droefheid van mij, zijne
ouders,'broeders en zuster, mijn hartelijk geliefdo echt
genoot, de heer Jb. HELDER Klz.in den ouderdom
van ruim 33 jaren, mij nalatende één kind, te jong om
het zwaar verlies te kunnen beseffen.
Alkmaar, T. EDEL,
19 Maart 1891. Wed. J. Helder Klz.
Heden overleed, zacht en kalm, in den onderdom van
59 jaren en 6 maanden, tot mijne diepe droefheid, mijn
geliefde echtgenoot VOLKERT LINDEMAN.
Znid-Zijpe, C. JONKER,
21 Maart 1891. wed. V. Lindeman.
ALKMAAR 23 Mrt. Aangevoerd 3 koeien en ossen
f 230 a 300, 116 vette kalveren f 40 a 106, per kilo
die ook voor middelbare en groote
D.
P.
Met deze pers,
kazen kan worden ingerichtis scheef persen totaal
onmogelijk. Hewijzen van degolijkheid verschaffen gaarne
onderstaande bezitters van eene zoodanige door hem
geleverde pers.
K. SCHOONE, Directeur Kaasfabriek Noordschermer.
DE BOER. P. DE BOER. W. SPAAN
VET K. SPAAN. C. DE GOEDE Jbz.
De KAA8PER8EA, gemaakt dooi
den ondergeteekeude zijn van af heden
niet meer te bezichtigen bij den
heer 8. BAKKER aan de Schapensteeg,
maar VRIJDAG en 5BATE8SBACJ bij den heel
C. KRAMER Kaasmarkt alhieralwaar önder
geteekende op die dagen is te spreken van ÏO tot 12 uur.
M. BAIiKER'