KAASPERS. Gemeentelijke Huishouding. Gemeenteraadszitting. Advertentiëii. Markt- en Beursberichten. Verbeterde constructie I. BAKKER, öndergeteekende levert voor f 15 een PEES voor 10 kleine kazen. Mr. Timmerman, gem. Oterleek. kon inlaten, zoo stond het bij haar vast, dat er in ieder geval des nachts meer hulp zou kunnen zijn. En dit is noodig. In den regel, (enkele tijden uitgezonderd, zoo als kermisveemarkten enz.) is des nachts één agent op wacht. Dit is zeer zeker onvoldoende. Aan het hoofdbureau van politie moet steeds een agent gevonden worden door en voor hen, die hulp van de politie noodig hebben en haar inroepen. Zooals de toestand tegenwoordig is, kan de agent de nachtwachts niet controleeren, zooals het behoort. Zijn er daarentegen twee agonten (hij wil van de mogelijkheid van drie niet eens spreken) dan kunnen zij elkaar ook om de twee uren aflossen en kan de een de nachtwachts controleeren en de ander op het bureau blijven. Hij zal volstrekt geen partij (rekken voor de nacht wachts. Zijn er onder, die hun plicht verzuimen, welnu, men ontsla ze. Maar men krijgt door deze vermeerde ring van agenten voordurend de gelegenheid om op de nachtwachts beter toezicht uit te oefenen, dat niet anders dan gunstig op hunne dienstvervulling kan werken. Volgens het voorstel van burgemeester en wethouders zouden de agenten om den anderen nacht dienst hebben te doen dat werkelijk een aan dat plan verbonden be zwaar was; volgens deze regeling zullen zij om de vier nachten dienst hebben te doen, dat zeer zeker geen be zwaar is. De meerderheid der commissie meende dat bij aanneming van haar voorstel, behalve de besparing van ongeveer 3000 eeno goede verbetering tot stand kwam in de richting van de denkbeelden van burg. en weth. Haar voorstel heeft bovendien dit voordat blijkt deze vermeerdering niet afdoende te zijn, de raad nog altijd verder kan gaanterwijl de raad in het andere geval tot de belangrijk hoogere uitgaaf steeds verplicht is. De heer Boelmans ter Spill, die in het rapport van burgemeester en wethouders gelezen had dat naar hunne meening er niemand gevonden zou worden die den tegenwoordigeD toestand daarmede bedoelende het stelsel van de nachtwachts zou verdedigen zag tot zijne verwondering, dat de groote meerderheid der com missie het behoud der nachtwacht voorstond. En hoe wel hij zich na al het voorgevallene geene illnsiën omtrent die afschaffing maakt, zoo acht hij zich na de pertinente verklaring van den commissaris van politie, dat de tegenwoordige nachtwachts geheel onbruikbaar zijn versterkt door het zoo even aangehaalde oordeel van burg. en weth., niet gerechtigd om dien toestand te bestendigen. Bovendien kan hij niet goedkeuren, dat men menschen, die dagelijks hun werk moeten verrichtendes nachts nog laat loopen. Overigens achtte hij het ingediende plan wel voor eenige bezuiniging vatbaar. Zoo zou een in specteur gemist kunnen worden. Liet men deze betrek king vervallen dan was het verschil met hetgeen de meerderheid der commissie thans voorstelt, ook zoo groot niet. Mochten meei'dere leden in beginsel met de af schaffing der nachtwachts kunnen mede gaan dan zal hij een daartoe strekkend voorstel gaarne ondersteunen. De heer Goede verklaart het gevoelen van den heer Boelmans ter Spill te deelen. Hij is in beginsel voor de afschaffing der nachtwacht. Het groote bezwaar daartegen is van geldelijken aard. En dit is naar zijne meening voor een groot deel op te heffen. De meerdere uitgaven volgens het plan van den commissaris van politie zijn geraamd op f 3997,50: daaronder zijn be grepen een inspecteur op f 700 en 2 agenten eerste klasse op 575 ieder of samen 1150. Deze drie posten zou hij willen laten vervallen. Het cijfer van f 3997.50 vermindert dan met 700 plus 1150 plus J 100 voor kleeding der 2 agenten of samen f 1950 en blijft dus 2047,50de commissie stelt voor eeue uitgaaf van f 1100, het verschil zou dan slechts f 947,50 be dragen, dat geen bezwaar kan opleveren. Dit denkbeeld heeft hij met den commissaris van politie besproken. De heer C. W. Bruinvis verklaart niet te begrijpen, dat het plan van den Goede uitvoerbaar zou zijn werd op die wijze tot de afschaffing der nachtwacht besloten. De commissaris van politie heeft zich bij zijn plan tot het strikt noodzakelijke bepaald en hoe zou dau volstaan kunnen worden met het laten vervallen der juist in dat plan noodzakelijke agenten. Hij voor zich wil gaarne ver klaren. dat hij alleen omfinancieele redenen voor het oogen- blik met het voorstel der commissie medegaat. D Voorzitter verklaart het voorstel van den heer Goede in geen geval te kunnen steunendan kan hij zich beter vereenigen met het voorstel dor commissie. De heer Boelmans ter Spill zegtdat hij het wel jammer vindt, dat de Voorzitter mede gaat met het voorstel der commissie en niet handhaaft het oorspron kelijke voorstel. De Voorzitter antwoordt, dat de heer Boel mans ter Spill dwaalthij heeft hot liefstdat do raad het oorspronkelijk voorstel aanneemtdoch nu de raad hiertegen bezwaar schijnt te hebben ziet hij liever het voorstel der commissie aangenomen dat leiden kan tot verbetering van den toestand, dan dat van den heer Goede, waartegen bij zich bepaald verklaren moet omdat door het laten vervallen van den inspecteur en de 2 agenten 1 klasse een schakel in het ingediende plan verbroken wordt, welke daariu onmisbaar is. De heer O o n ij n merkt op dat thans bij de politie werkzaam zijn 6 agenten en 28 nachtwachts alzoo 34 personen volgens het plan van den commissaris zou dat aantal agenten terug gebracht worden tot 18 en dat aantal zou bij aanneming van het voorstel van den Goede tot 16 dalen. Dit kan naar zijne meening in het geheel niet geschieden. Hij meent, dat achttien agenten op den duur onvoldoende zouden blijken en dat in de toekomst nog meer uitbreidiug te verwachten ismaar dan kan het denkbeeld van don heer Goede volstrekt niet aangenomen worden. Nadat de Voorzitter herhaald had in het voorstel der commissie in ieder geval verbetering te zien, kon het voorstel van den heer Goede niet verder in behandeling worden genomen, daar het niet voldoende ondersteund werd. Daarna werd op verzoek van den heer Goede af zonderlijk in hoofdelijke stemming gebracht de aanstelling van twee agenten meer en de verhooging van de jaar wedde van den commissaris. Eerstgenoemd voorstel werd aangenomen met 13 tegen 2 stemmen van do heeren Boelmans ter Spill en Goede en laatstgeuoemd met al- gemeene stommen. Zouden velen ingenomen zijn met het besluit van onzen gemeenteraad omtrent de herziening en uitbrei ding der gemeente-polltievroeg ik mijzelven af, na het lezen van uw verslag in de courant van vrijdag 11. Omtrent de verhooging der jaarwedde van den com missaris zal, naar mijne bescheiden meening, mijnheer de redacteurwel geen verschil van gevoelen bestaan. Een tractement van 1800 is zeker niet te hoog voor een ambtenaar, op wien eene dergelijke verantwoorde lijkheid rust. De positie, die hij, krachtens zijn ambt, in de maatschappij heeft in te nemen, vordert een der gelijk cijfer, naar mijn oordeel, gebiedend. Of het echter algemeene instemming bij de ingezetenen vinden zal, dat het corps nachtwachts blijft bestaan geloof ik te mogen betwijfelen. Een corpsdat uit den aard der zaak moet worden samengesteld uit personen die den dag moeten gebruiken om het, hoog noodige voor zich en hun gezin te verdienen, en dus den nacht eigen lijk moesten benutten om voor de nieuwe dagtaak versche krachten te verzamelen, kan niet voldoen aan de eischen, die men in deze gemeente aan nachtelijke bewaking stellen mag en moet. De argumenten van de commissie van rapport het spijt mij het te moeten zeggen komen mij voor, al te weinig steekhoudend te zijndan dat ik mij kan voorstellen, dat de raad in d i e beweegredenen afdoenden grond zou hebben gevonden, om van het goed gear gumenteerde voorstel van burg. en weth. af te zien. Af te wachten tot de dringende noodzakelijkheid, om het toezicht des nachts te verscherpen, gebleken zal zijn, mijnheer de redacteur, zooals de commissie wil, is: de put dempenals het kalf verdronken is. Aan te voeren als eene verdediging van de nachtwachts wier geschiktheid, om aan de eischen van behoorlijk nachtelijk toezicht te voldoen, vrij algemeen in twijfel wordt ge trokken dat or ook onder politieagenten minder bruikbare elementen voorkomen, zie, mijnheer de redac teur, dat gaat voor mijn begrip van logika te ver. Hebben dan de raadsleden zich zoo weinig rekenschap gegeven vraagt men zich onwillekeurig af van het weinig steekhoudende van de redeneering der com missie? Hoe is het mogelijk, dat die hen heeft kunnen ovortuigen van het niet-aannemelijke van het voorstel van burg. en weth. Is het de geldkwestie dan alleen, dio den gemeenteraad bewoogdeze middeneeuwsche wijze van stedelijke bewaking te behouden Zou men zoo weinig vertrouwen hebben in den bloei onzer stad, dat men meent, dat Alkmaar zich deze noodzakelijke uitgaaf niet zou kunnen veroorloven Mij is het onbegrijpelijk. Het voorstel tot het in het leven roepen van eene inrichting voor hooger onderwijs, werd, naar ik uit uw blad vernam, voor eene volgende zitting bewaard. Dat de gelegenheid, om nu voor de bespreking daar van den tijd te nemen, het gevolg zal hebben dat wij ons spoedig in het bezit eener dergelijke inrichting mogen verheugen is mijn hartelijke wensch. Of ik mij voorstel, dat daarvan zulk een druk gebruik zal worden gemaakt Och neen maar met het oog op de talrijker wordende gegoede families, alhier, die aan hunne zoons eene academische opvoeding willen geven, acht ik het mèt de commissie van hooger en middelbaar onderwijs noodig dat de gemeente zooveel mogelijk die zaak be vordert. Daarom jn-ist echter zou ik het gemeentelijk salaris van den te benoemen titularis lager willen gesteld zien, maar het maximum van het minerval belangrijk hooger. Een bedrag van f 100 acht ik niet te hoog. Moet men zijn zoon naar Haarlem zenden, dan gaan daarmede vrij wat meer kosten gepaard. Men zal mij tegenwerpen daar mede maakt gij het velen mindergegoeden onmogelijk van de inrichting gebruik te maken. Ik ben dat eens ook daarop is echter wel een of ander te vinden. De gemeente zou het geld dat zij dan jaarlijks minder zou betalen aan het salaris van het hoofd der inrichting voor een deel kunnen aanwenden, om daaruit ieder jaar een paar beurzen te bekostigen. Tegelijkertijd handelde zij op die wijze uit een sociaal oogpunt in den geest van de tegenwoordige eischen, die men aan de gemeenschap stelt. Vreest men nu, dat op een lager salaris zich geen titularis aanbiedt, dan neme men dat lagere bedrag als vaste uitkeering en waarborge het door burg en weth voorgestelde hoogere bedrag in dier voege, dat die waarborg vervalt in ieder jaar, dat het aantal leer lingen een zeker minimum bereikt heeft. Dat een lokaal ten slotte aan den te benoemen leeraar kosteloos ter beschikking wordt gesteld, acht ik mede zeor wenschelijk voor het welslagen der zaakterwijl het voor de gemeente zoo goed als geene opoffering Den gemeenteraad zij bovenstaand met bescheidenheid in overweging gegeven. A. C. M 0,85 a 0,9099 nucht. dito f5 a 16, 4 vette schapen f 20 a 30, 125 vette varkens f 0,36 a 0,45 per pond, 25 magere dito f 14 a 17. PURMEREND 27 Mrt. Aangevoerd 27 paarden, 169 melk- en vette koeien, vette handel matig, prijshoudend, kalf- en geldekoeien traag, 5 stieren, 125 vette kalveren 0,80 a I per K.G., handel matig, 576 nucht. dito f 5 fa 16, handel stug. 1200 Vette schapen en lammeren, vette prijshoudend, overhouders stug. 146 Vette varkens f 0.32 a 0.44 per P., 185 magere dito f 10 a 22 315 biggen f 4 a 8, allen handel stug, kipeieren f 3,25 a 3,75, eenden dito f 3,25 per 100, 1315 P. boter f 1,05 a 1,10 per P. Kleine kaas f 33,50, aangevoerd 85 stapels. A N8TUBB A m. pCt. 23 Mrt Schuld2£ 3 22 24 Nederland Cert. N. W. dito dito dito dito dito, Oblig [talie, Inschrijving 1862/81 Oostenrijk, Obl. in pap. fl. 1000 Mei-Nov. dito dito Febr.-Aug. dito, zilver Jan.-Juli. dito, dito April-Oot. PortugalObl. Buit. 1853/84 Rusland, Ob. H. en C. 1798 1815 f 1000 Jan. dito, Oostersche Leening, 2e serie dito, 1860 2e leening Jt 100 dito, 1875 gecons. 50-100 Apr,-Oct. dito, 1880 gecons. Z.R. 125-625 13 Mei-Nov. dito, 1889 leen 2e ser. 1 Jan. lAp.l JulilOct. dito, 1867/69 JL 20-100 Mei-Nov dito, in goud 1883. Juni. Dec.... dito, dito 1884. 13 Jan. 13 Juli5 Spanje, Obl. Buit. Perpetuele4 Turkije, gepriv. Conv.leeuing4 ditoDouane Obl5 dito, Geconverteerde Ser. DenC Egypte, Obl. leeuing 18764 Mexico, Obligatiën geconvert. 18906 dito, Subsidiebonds6 Peru, aandeel en6 Venezuela, Obligatiën 18814 Nederland, Cult. Maatsch. d. Vorstel. Aand. BURGERLIJKE STAND. GETROUWD. 22 Mrt. Nanuing Temmo en Antje Olij. GEBOREN. 21 Mrt. Willem Elise, Z. van Peter Borjeson en Susanna Maria Boom. Cornells Johannes, Z. van Cornells Kramer en Maartje de Vries. PieterZ. van Pieter Vennik en Anna Cathariua Vasbinder. Cornelis, Z. van Bart Jacobus Johannes Rike en Adriaantje Spruit. OVERLEDEN. 21 Mrt. Bcrnardus Termaat39 j. 22 Cornelia Ruitenbeek, wed. Arie van Dam, 77 j. en 11 m. Martinus Hobré 83 j. en 6 m. 23 WillemZ. van Sybout de Lange P.Bz. en Adriana Jacoba de Lange, 6 m. Conrad Gothard Bolten, 80 j. Gerrit Jan Z. van Klaas Bakker en Neeltje Bruijns, 1 m. 24 HelenaD. van Hendricus Hofman en Maria Elisabeth Ouwens 20 d. dito Wiust-Aandeelen Koloniale Bank Aandeelen. dito Oblig5 Ned. Ind. Handelsb. Aand.... N.Centr. Spoorw. Aand. f250.. dito gestemp. Obligatiën f 250 Nederl.-Zuid-Afr. Spw4 Italië. Spoorwegleening 1887/893 dito, Zuid-Ital. Spoorweg Obl3 Polen, Wars.-Weenen Aandeel Rusland, Gr. 8p.-Maatsch.-Aand5 dito, dito, dito, dito, dito, dito, dito, dito, dito, dito, dito, Hypöth. Obligatiën44 id3 Baltisehe Spoorw. Aand3 Morschansk-Sysran Aand Orel.-Vitebsk. Obl5 dito, Poti-Tiflis Oblig. f 1000 5 dito, Transcaus. Spoorweg Oblig3 dito, Z.-W. Spoorw. Aand. 1001000.. 5 dito, dito Oblig4 Zweedsch—Noorweegsche Spoorwegen5 Amerika, Cleveland, Akron Shares dito, dito, dito, dito, dito, dito, dito Denv. Rio Grande dito. Illinois Centr. Cert. v. Aand Louisv. en Nashv. Cert. v. Aand.. Miss. Kans. Texas Adu. ex 2e. Ilyp. dito, le Hyp4 N-York. Erie West. Sp. Aand.... Wabash St. L. en Pac. Ct. v. Aand. Nederland, Stad Amsterdam f 100. Hongarije, Theiss Loten. 3 4 Oostenrijk, Staatsl. 18544 dito, dito 18605 dito, dito 1864 dito, Stad Weenen 1874. Rusland, Staatsleening 1864 Loten5 dito, dito 1866. Dito5 Turkije, Spoorwegleening Transvaal, le. Ned. Tr Gondm. Mij. Aand. 79 94-fjf 100 IOOtït 89 80fv 80J 80 j 80-re 56| 101 f 72t7! lOlfï lOOrk 93-fs 95 97 102 102 72 ra 8144 88| 181 97 904 591 6 4744 55g lOf 57 1021 100Tb 334 891 89j 544 57t4 14044 125 994 804 65 t 1014 10244 80| 85| 92 144 274 16 TB 954 7144 Hf 75 17 174 1121 1144 1154 1214 157 1304 170 1584 1 8 i' 294 24 Mrt. 79 94A 101 101 894 80f5r 81 80-nr 80 101A 72| 1004 1004 934 944 97| 102 1024 72| 81| 19 474 574 1004 544 5745 140 1245 65| 1014 10244 805 85| 92 14A 164 954 724 75) 184 1124 1564 1845 30 Bevallen van Leeuwarden, 24 Maart 1891. een zoon J. ZAADNOORDIJK— WlGERSMA. Heden overleed, tot diepe droefheid van mij, zijne ouders,'broeders en zuster, mijn hartelijk geliefdo echt genoot, de heer Jb. HELDER Klz.in den ouderdom van ruim 33 jaren, mij nalatende één kind, te jong om het zwaar verlies te kunnen beseffen. Alkmaar, T. EDEL, 19 Maart 1891. Wed. J. Helder Klz. Heden overleed, zacht en kalm, in den onderdom van 59 jaren en 6 maanden, tot mijne diepe droefheid, mijn geliefde echtgenoot VOLKERT LINDEMAN. Znid-Zijpe, C. JONKER, 21 Maart 1891. wed. V. Lindeman. ALKMAAR 23 Mrt. Aangevoerd 3 koeien en ossen f 230 a 300, 116 vette kalveren f 40 a 106, per kilo die ook voor middelbare en groote D. P. Met deze pers, kazen kan worden ingerichtis scheef persen totaal onmogelijk. Hewijzen van degolijkheid verschaffen gaarne onderstaande bezitters van eene zoodanige door hem geleverde pers. K. SCHOONE, Directeur Kaasfabriek Noordschermer. DE BOER. P. DE BOER. W. SPAAN VET K. SPAAN. C. DE GOEDE Jbz. De KAA8PER8EA, gemaakt dooi den ondergeteekeude zijn van af heden niet meer te bezichtigen bij den heer 8. BAKKER aan de Schapensteeg, maar VRIJDAG en 5BATE8SBACJ bij den heel C. KRAMER Kaasmarkt alhieralwaar önder geteekende op die dagen is te spreken van ÏO tot 12 uur. M. BAIiKER'

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1891 | | pagina 3