IJsfeesl mi Hal-Hasp.
Advertentièn.
Magazijn voor Costumes voor Bal
en Theater
van W. F. HELMBOUT»
Zondag en Maandag
24 en m Januari a.s.9
Carnaval- en Bal-Costumes
TE HUUR,
JOH. LAUWE AS,
Openbare Verkooping
BURGERLIJKE STAND.
7H
Petro Framjois Constantijn Druyvesteyn,
'jfëÊp** 'II de w a r a n d a van het lokaal
HARMONIE voor dames en heeren
gelegenheid geven de Etalage te zien, wan
neer dan tevens bestellingen worden aan
genomen.
verklaart de benoeming aan te memen en zegt den leden
dank voor het in hem gesteld vertrouwen. De notule*
der vorige vergadering worden gelezen, goedgekeurd en
geteekend.
1. Ingekomen missive van het bestuur van het Ne-
derlandsch Lnndbouw-Comité, verzoekende den steunder
Kamer voor het door dat bestuur gericht adres aan den
minister van waterstaat, handel en nijverheid tot aan
stelling door de regeering van een consulent te Londen,
die voor de belangen van de nederlandsche producten en
producenten zou moeten waken.
2. Een afdruk van het request door de Kamers te
Enschede, Almelo, Oldenzaal, Door, Bijssen en Delden
gezamenlijk gericht aan H. M. de Koningin-Wednwe-
Begentesverzoekende intrekking van het K. B. van
15 Juli 1891 Stbl. 147, en uitvaardiging van een nieuw
K. B. ter uitvoering van art. 4 der arbeidswet, gegrond
op de regeling van die soorten van arbeid die voor
vrouwen of personen beneden de 16 jaren speciaal meerder
gevaar opleveren dan voor volwassen mannelijke arbeiders.
NS. 1 en 2 aangehouden tot nadere behandeling.
3. Chambre of Commerce Journal December 1891
toegezonden door de K. v. K. te Londen.
4. Consulaire verslagen toegezonden door den min.
van w. h. en n.
Nos. 3 en 4 voor kennisgeving aangenomen.
5. Bekening en verantwoording door den secretaris
van zijn geldelijk beheer voor de Kamer over 1891.
De rekening wordt onderzocht en goedgekeurd. Met
algemeene stemmen wordt besloten, haar ter goedkeuring
voor te dragen aan den gemeenteraad.
6. Concept-missive aan de Hollandsche IJzeren Spoor
wegmaatschappij in zake den toegangsweg tot het goe
derenbureau van den Staatsspoorweg alhier. De Kamer
wijst op hare vroegere correspondentie over die aange
legenheid gevoerd met de H. S. Mij. Zij heeft tot hare
vreugde gezien, dat de Maatschappij in den afgeloopen
zomer eenige pogingen heeft gedaan om den bestaanden
weg te verbetereu. Men heeft een paardenpad aange
legd en de zijden van den weg met grint en pnin
trachten te beharden. Doch daarmede is die weg niet
in zoodanigen staat gebracht als voor de behoefte van
den handel noodig is. In den herfst en in den winter
wordt do weg door aanhoudende regens doorweekt, zoodat
hij voor zware vrachten nagenoeg onbruikbaar is. En vooral
in die jaargetijden is de behoefte aan verzending van goe
deren per spoorweg het grootst. Het eenig afdoend middel,
dat op den duur ook het goedkoopst middel zal blijken
te zijn om verbetering aan te brengen bestaat hierin
dat de Maatschappij besluite den griutweg te vervangen
door een flinken straatweg. Het vervoer van goederen
per spoorwegdat in deze gemeente steeds toeneemt
zou door den aanleg van zulk een straatweg zeer wor
den bevorderd. Een groot bezwaar tegen vervoer van
goed per spoorweg bestaat thans hierin dat men extra
arbeidsloon moet betalen om de goederen aan het bureau
te brengen en vandaar te halen. Door eene verandering
van den grintweg in een straatweg zou dit bezwaar
ophouden te bestaan.
Met algemeene stemmen aangenomen en vastgesteld.
7. Voorstel van de heeren Potgieser en Witte betref
fende den aanleg door de gemeente van steigers aan de
Kanaalkade.
De voorstellers hebben hnnne plannen schriftelijk toe
gelicht. Zij wijzen er op, hoe zij reeds vóór twee jaren
de zaak bij de Kamer hebben ter sprake gebracht. In-
tusschen zal de behoefte aan besteigering der Kanaalkade
duidelijker zijn gebleken. Men lette er slechts op, dat
tijdens de laatste groote najaarsmarkt 41 stoom- en
zeilschepen aan de Kanaalkade hebben gelost en geladen
en daarbij met vele moeielijkheden hadden te kampen.
De wekelijks op Amsterdam en Botterdam varende
booten, de Culemborger boot, de stoombooten »Friesland",
de Kamper bootsomwijlen het stoomschip Triode
stoomschepen «Zaandam" en «Noordholland", maken gere
geld gebruik van de Kanaa'kade om goederen te laden en te
lossen. Voor hetzelfde doel wordt van die kade gebruik ge
maakt door talrijke schepen, geladen met vlas, suikerbieten,
peenen hooi, stroo, papier, steenkolen, briquetten, turf,
graan, hout en steen. Ook pleizierbooten en jachten, die
de stad bezoeken, gebruiken de Kanaalkade. Deze is de aan
gewezen handelskade voor de stad. Doch zij voldoet thans
niet aan hare bestemming. Reden daarvan is de lage
schoeiing en de glooiende walkant. Deze maken het laden
en lossen zeer moeilijk. Ten einde deze bezwaren wegte-
nemen zouden van gemeentewege steigers moeten worden
gemaakt, in den vorm van een plankier. Daarom willen
de voorstellers, dat de Kamer zich zal wenden tot het
gemeentebestuur met het verzoek voor zijn rekening in
het belang van handel en verkeer in deze gemeente ten
spoedigste 3 steigers te maken, zoodanig dat dit getal
later tot 10 kan worden uitgebreid.
Dewijl de voorstellers bij hunne schriftelijke toelichting
voorloopig geene mondelinge noodzakelijk achten, vraagt
de heer Schilling het woord, en doet opmerken, dat
bij het voorstel geene berekening van kosten is gevoegd.
Toch acht hij zulk eene kostenberekening oen belang
rijken factor. Er werd gezegd, dat steigers zooals die
van de Alkmaar—Packet en van de Meelfabriek voldoende
zijn. Maar die zullen zeker ook niet goedkoop zijn.
Do heer Witte kan geen cijfers noemen, voor welker
juistheid hij kan instaan. Doch hij is van oordeel, dat de
Kamer de fiuantieele zijde der zaak niet moet behande
len, maar moet overlaten aan den gemeenteraad.
De heer Schilling komt hiertegen op. De finan-
tieele zijde der zaak moet z. i. zeer stellig door de
Kamer worden overwogen. Ten bewijze daarvan stelt
spreker in het licht, hoe hij veel liever in het belang
van den handel een bazaltmuur zoude hebben langs de
Kanaalkade dan een plankier. Bedriegt hij zich niet,
dan zou ook de vorige spreker een bazaltmuur veel beter
achten. Doch waarom heeft deze een besteigering voor
gesteld Alleen om de kosten.» Ja, men wil zelfs dat
slechts met 3 steigers een begin zal worden gemaakt.
De kwestie der kosten is dus een der belangrijkste
factoren.
De Voorzitter viaagtof de heeren voorstellers
ook eenige inlichtingeu kunnen geven emtrent de kosten.
De heer Potgieser antwoordtdat die vraag op
de zaak vooruitloopt. Eerst moet de Kamer uitmaken
of zij al dan niet besteigering weuschelijk acht. Ook
anderen buiten de Kamer, hebben aan spreker gevraagd
Wat zijn de kosten? doch hij heeft geantwoord: dat
weet ik niet ,^en ik heb er niet mede te maken. Zeker
is het, dat de steigerB geen overkomelijk bezwaar zullen
zijn voor do gemeentekas.
De voorzitter merkt op dat aan de voorstellers
de prijs der steigers niet bekend is, doch dat zij in prin
cipe wenschen te doen uitsproken of het maken van stei
gers wenschelijk is. Toch geven zij de afmetingen der stei
gers op 2 van 5 el en 1 van 15 el. Doch zij erkennen,
dat deskundigen wellicht 10 el voldoende kunnen achten.
Dit acht spreker verkeerd. Zij moeten dan de vraag
stellen of er steigers moeten worden gemaakt en aan
deskundigen overlaten hoe die steigers moeten wezen.
Da heer Witte acht een steiger van 15 el bepaald
noodzakelijk.
De heer A. J. T. C o n ij n is in beginsel vóór het
maken van steigersdoch kan zich niet vereenigen met
de gedane voorstellen. Daarin wordt gezegd, dat steigers
van 5 el en een van 15 el noodig zijn. Men deed z. i.
veel beter, als men vroeg, in plaats van 3 steigers, één
steiger aan één stnk. Wat de kosten betreft: een bazalt-
kade is veel duurder daarom zou het veel beter zijn
een houten plankier te maken.
De heer S. de Lange PBz. acht ook het beginsel
der voorstellers goed, maar zou het wenschelijker achten,
dat een doorloopend plankier werd gemaakt. Men zou
kunnen beginnen met een gedeelteb. v. van de Bokke-
brug tot aan de Nieuwesloot.
De heer Potgieser heeft daartegen bezwaar. Op
dat gedeelte staan voortdurend wagons, die het laden en
lossen aan zulk een plankier zouden bemoeielijken. Daar
om zou hij het verstandiger achten als voorshands 3
steigers werden gemaakteen bij de Nieuweslooteen
bij de gasfabriek en een daartusscheu.
De Voorzitter zegter zijn door eenige belangheb
benden over deze aangelegenheid adressen gericht tot den
raad. Waarom hebben adressanten geen steun gevraagd
aan de Kamer? Waarschijnlijk omdat zij van oordeel waren
dat door den raad over deze aangelegenheid, die zoozeer
betreft de belangen van den handel in deze gemeente,
het advies der Kamer zou worden ingewonnen. De raad
schijnt dit niet noodig te hebben gevonden. Toch acht
hij de kennisneming dier adressen van belang, juist in
verband met de voorstellen van de heeren Potgieser en
Witte. Op zijn voorstel gaat de Kamer over in comité-
generaal.
Na heropening der deuren stelt de voorzitter voor, dat
de Kamer zich zal richten tot b. en w. met verzoek om
in kennis te worden gesteld met de adressen van de
heeren Vonk c.s. betreffende het maken van steigers aan
de Kanaalkade, welke aangelegenheid evenzeer bij de
Kamer aanhangig is.
Het voorstel van den voorzitter wordt met algemeene
stemmen aangenomen.
8. De vergadering wordt gesloten.
OVERLEDEN.
19 Jan. MargarethaD. van Dirk Witte en Aaltje de
Vries, bijna lj. Nicolaas van den Brink, 71 j.
20 Petro Framjois Constantijn Druyvesteyn, 85 j.
Theodorus Diepen, 69 j.
A IQ I T 11 K D A Hl.
Nederland Cert. N. W. Schuld
ditodito
ditodito
dito, Oblig
[talie, Inschrijving 1862/81
Oostenrijk, Obl. in pap. fl. 1000 Mei-Nov.
dito, dito Febr.-Aug.
dito, zilver Jan.-Juli.
ditodito April Oct.
Portugal, Ubl. Buit. 1853/84
dito, 1888 89
Ruslaud, Oostersche Leening, 2e serie
dito, 1880 gecons. Z.R. 125-625 13 Mei-Nov.
dito, 1889 leen 2e ser. 1 Jan. lAp.l Juli/lOct.
dito, 1867/69 20-100 Mei-Nov
lito, 1889
dito, in goud 1883. Juni. Dec
dito, dito 1884. 13 Jan. 13 Juli
apanje, Obl. Buit. Perpetuele
Turkije, gepriv. Conv.leening
dito Douane Obl
dito, Geconverteerde Ser. DenC
Egypte, Obl. leening 1876
Mexico, Obligation geconvert. 1890
dito, Subsidiebonds
Venezuela, Obligation 1881
Nederland, Cult. Maatsch. d. Vorstel. Aand.
dito, dito Winst-Aandeelen
dito, Koloniale Bank Aaudeelen.
dito, dito Oblig
dito, Ned. Ind. Handelsb. Aand....
Amerika, N. W. Pac. Hvp. Pdbr
Nederland, N.Centr. Spoorw. Aand. f250..
dito, dito gestemp Obligation f 250
Nederl.-Zuid-Afr. Spw
Italië. Spoorweglcening 1887/89
dito, Zuid-ltal. Spoorweg Obl
Polen, Wars.-Weenen Aandeel
Rusland, Gr. Sp-Maatsch.-Aand
dito, Ilypoth. Obligatiën
dito, id
dito, Baltische Spoorw. Aand
dito. Fastowo Spw. Mij., dito
pCt. 20 Jan. 21 Jan.
dito. Iwang. Dombr. Oblig.
dito. Orel.-Vitebsk. Obl
dito, Poti-Tiflis Oblig. f 1000....
dito, Transcaus. Spoorweg Oblig.
dito, Z.-VV. Spoorw. Aand. 100—1000..
dito, dito Oblig
iweedscli—Noorweegsche Spoorwegen.
Amerika, Cleveland, Akron Shares
dito, Denv. Rio Grande dito
dito, Illinois Ceutr. Cert. v. Aand
dito, Louisv. en Nashv. Cert. v. Aand..
dito, Miss. Kans. Texas Adn. ex 2e. Ilyp.
dito, dito, le Hyp
dito, N.-Aork. Erie West. Sp. Aand...
dito Wabash St.. L. en Pac. Ct. v. Aand.
Nederland, Stad Amsterdam f 100
Hongarije, Theiss Loten
Oos'enrijk, St.antsl. 1S54
dito, dito 1860
dito, dito 1864
oito, Stad Weenen 1874
tt. sland, Staatsieeuiug 1864 Loten
dito, dito 1866. Dito
urkije, Spoorwegleening
iransvaai le. Ned. Tr. Gondm. Mij. Aand.
21
78 f
7844
3
981
984
34
100}
101
3J
101-ïV
101-nr
5
86}
87
5
79 4
79 4,4
6
79A
79}
5
79/
79}
5
79/
79 A
3
29/
28}
44
38
37
5
60
6044
4
87fA
88}
4
89}
89
4
92
91}
654
65}
6
99
98}
5
95}
95}
4
60
60}
4
784
79
5
83
18}
184
4
94}
95 J
6
824
6
51}
51 iHt
4
44/
44
77 rk
774
15}
62}
3
103}
95}
95}
5
99
37
100
88}
88}
4
84}
84}
53}
3
53A
56}
S6}
12244
123
5
121}
121}
44
98
98}
3
73}
72}
3
73
61}
5
63 rs
44
93
92}
5
101}
101}
5
102}
102}
3
71}
5
67 T7I
67 fk
4
84 A
85}
5
16}
16}
28
16A
'164
108
IO74
79
80 4
18}
19}
4
7844
79
30}
31}
3
1124
112}
4
11214
4
117
5
119}
1544
129
5
133}
6
129
1644
16}
71
AMSTERDAM 20 Jan. Aardappelen Friesche Dok-
knmmer jammen f 3,40 a 4,dito Franeker f 3,40 a
4,dito Zaaiers f 3,50 a 3,60, Geld. blauwe f 3,50 a
3,80, Zeeuwsche spnische jammen f4,50 a 5,50, dito
Poters f a -,dito Flakkeesche f 3,50 a 3,75
dito blauwe f 3,10 a 3,40, Pruisische Hamburgers f 5,
a 5,25, Duitsche roode f a Hillegommerzand
f -,alles per mud.
20 Jan. Petroleum vast. Amerika loco, goed gevraagd,
8,Sept./Dec. 7.25. E. Russ. onveranderd.
Raapkoeken f 65 a 95. Ljjnkoeken f 9,50 a 14,
20 Jan. Aangevoerd 173 vette kalveren f 0,80 a 1,
c. p. P. 32 nucht dito f 7 a 10, 155 vette varkens
0,40 a 0,47 c. p. P.
HAARLEM 20 Jan. Aangevoerd - koe f 19
nucht. kalv. f 13 a 7 59 schapen f 18 a 8.
SCHIEDAM 20 Jan Moutwijn 19,Jenever f 18,
idem Amsterdamsche proef f 14,50.
SN EEK 19 Jan. Boter, le soort f 59,-. Vereeniging
le soort f 59,a 2e soort f 57,a 3e
soort f 56 4e soort f 55. Aangevoerd 196 vierde en
47 achtste vaten.
DELFT 14 Jan. Boter le soort f 78 2e soort f 68,
3e soort f 60, aangevoerd 218 achtste en 102 zestiende
vaten. Samen 5380 P.
EDAM 16 Jan. Aangevoerd 4 stapels kaas wegende
554 P. Hoogste prijs 30.50.
SCHAGEN 21 Jan. Aangevoerd 6 paarden f50 a 110,
2 gelde koeien f 150 a 200, 283 schapen f 15 a 22, 17
magere varkens f 9 a 12,50, 30 biggen f 4 a 6, boter
per kop f 0,55 a 0,65, kipeioren f 5 a 6.
LONDEN 18 Jan. 2000 runderen 3-4.9, 13000
schapen en lammeren 3.2-5.9, 90 kalveren 3-6, 120
varkens 2.8-3.8.
FKH TEI-EOKAAK.
HOORN21 Jan. Kleine kaas f 32,50 commissie f 31,50
Tot onze diepe droefheid overleed heden te Utrecht»
onze zeer geliefde vader en behuwdvader de heer H. C-
WESSELING in den ouderdom van 74 jaren.
H. WESSELING.
Alkmaar, G. A. WESSELING
20 Januari 1892. FAbics.
Bezoeken kunnen niet worden afgewacht.
Heden overleed na eene kortstondige ongesteldheid
onze hartelijk geliefde vader en behuwdvader, de heer
in den ouderdom van 85 jaren.
H. P. HATTINGA RAVEN-Drlijvestkijn.
C. HATTINGA RAVEN.
C. M. A. OLIJ— Dkuijvesteijn.
K. OLIJ Ez.
F. C. W. DRUIJVESTEIJN,
A. DRUIJVESTEIJN-Verhoeff.
W. J. DRUIJVESTEIJN.
Alkmaar 20 Januari 1892.
De ondergeteekende breDgt door deze zijnen hartelijken
dank aan zijnen waardigen Patroon den heer W. F.
STOEL en zijne familie, alsmede aan het dienstper
soneel voor de blijken van belangstelling, hem op
15 Januari onverwacht betoond.
Alkmaar, 20 Januari 1892. J. AMBUUL.
AMgVGRD4in
zal bij doorgaand vriezend weder
Bij vooruitbostelling ziju voor groepen
12 ijsberen eostunies verkrijgbaar a
f 3 per stak. Achtend
UEd. dw. dn.,
II. n K IJ K K.
ter gelegenheid vnn het IJsieest op Maandag
35 Januarite Alkmaar.
Agent van een der grootste Costumiers uit Amsterdam.
in het logement «het Stadhuis van Amsterdam", te
RIJP, op Woensdag 10 Februari 1892, 's voor
middags ten 11 ure van
Een Winkelhuis en Kil', aan de Toinbnurt
te Rijpwaarin sedert vele j iron met gunstig gevolg
is en nog wordt gedreven do handel in aardappelen en
aanverwante artikelen, een Huis, gedeeltelijk Pakhuis,
daarnaast en vier Huizen, waarvau een aan de Lieve-
landsbnnrt, met Boomgaard en Tuin, groot ruim 29
aren en een aan de Rietbuurt met Tuin, groot 16 aren,
allen te Rijp, en een stuk Welland, aldaar, in den
Eilandspolder, groot 26 areu 90 centiaren.
Inlichtingen geven do Notaris-en A. NIEUWLAND
te Rijp en P. A. I)E GELDER, te Oierleek (Siompetoreu).