IJsfeesl mi Hal-Hasp. Advertentièn. Magazijn voor Costumes voor Bal en Theater van W. F. HELMBOUT» Zondag en Maandag 24 en m Januari a.s.9 Carnaval- en Bal-Costumes TE HUUR, JOH. LAUWE AS, Openbare Verkooping BURGERLIJKE STAND. 7H Petro Framjois Constantijn Druyvesteyn, 'jfëÊp** 'II de w a r a n d a van het lokaal HARMONIE voor dames en heeren gelegenheid geven de Etalage te zien, wan neer dan tevens bestellingen worden aan genomen. verklaart de benoeming aan te memen en zegt den leden dank voor het in hem gesteld vertrouwen. De notule* der vorige vergadering worden gelezen, goedgekeurd en geteekend. 1. Ingekomen missive van het bestuur van het Ne- derlandsch Lnndbouw-Comité, verzoekende den steunder Kamer voor het door dat bestuur gericht adres aan den minister van waterstaat, handel en nijverheid tot aan stelling door de regeering van een consulent te Londen, die voor de belangen van de nederlandsche producten en producenten zou moeten waken. 2. Een afdruk van het request door de Kamers te Enschede, Almelo, Oldenzaal, Door, Bijssen en Delden gezamenlijk gericht aan H. M. de Koningin-Wednwe- Begentesverzoekende intrekking van het K. B. van 15 Juli 1891 Stbl. 147, en uitvaardiging van een nieuw K. B. ter uitvoering van art. 4 der arbeidswet, gegrond op de regeling van die soorten van arbeid die voor vrouwen of personen beneden de 16 jaren speciaal meerder gevaar opleveren dan voor volwassen mannelijke arbeiders. NS. 1 en 2 aangehouden tot nadere behandeling. 3. Chambre of Commerce Journal December 1891 toegezonden door de K. v. K. te Londen. 4. Consulaire verslagen toegezonden door den min. van w. h. en n. Nos. 3 en 4 voor kennisgeving aangenomen. 5. Bekening en verantwoording door den secretaris van zijn geldelijk beheer voor de Kamer over 1891. De rekening wordt onderzocht en goedgekeurd. Met algemeene stemmen wordt besloten, haar ter goedkeuring voor te dragen aan den gemeenteraad. 6. Concept-missive aan de Hollandsche IJzeren Spoor wegmaatschappij in zake den toegangsweg tot het goe derenbureau van den Staatsspoorweg alhier. De Kamer wijst op hare vroegere correspondentie over die aange legenheid gevoerd met de H. S. Mij. Zij heeft tot hare vreugde gezien, dat de Maatschappij in den afgeloopen zomer eenige pogingen heeft gedaan om den bestaanden weg te verbetereu. Men heeft een paardenpad aange legd en de zijden van den weg met grint en pnin trachten te beharden. Doch daarmede is die weg niet in zoodanigen staat gebracht als voor de behoefte van den handel noodig is. In den herfst en in den winter wordt do weg door aanhoudende regens doorweekt, zoodat hij voor zware vrachten nagenoeg onbruikbaar is. En vooral in die jaargetijden is de behoefte aan verzending van goe deren per spoorweg het grootst. Het eenig afdoend middel, dat op den duur ook het goedkoopst middel zal blijken te zijn om verbetering aan te brengen bestaat hierin dat de Maatschappij besluite den griutweg te vervangen door een flinken straatweg. Het vervoer van goederen per spoorwegdat in deze gemeente steeds toeneemt zou door den aanleg van zulk een straatweg zeer wor den bevorderd. Een groot bezwaar tegen vervoer van goed per spoorweg bestaat thans hierin dat men extra arbeidsloon moet betalen om de goederen aan het bureau te brengen en vandaar te halen. Door eene verandering van den grintweg in een straatweg zou dit bezwaar ophouden te bestaan. Met algemeene stemmen aangenomen en vastgesteld. 7. Voorstel van de heeren Potgieser en Witte betref fende den aanleg door de gemeente van steigers aan de Kanaalkade. De voorstellers hebben hnnne plannen schriftelijk toe gelicht. Zij wijzen er op, hoe zij reeds vóór twee jaren de zaak bij de Kamer hebben ter sprake gebracht. In- tusschen zal de behoefte aan besteigering der Kanaalkade duidelijker zijn gebleken. Men lette er slechts op, dat tijdens de laatste groote najaarsmarkt 41 stoom- en zeilschepen aan de Kanaalkade hebben gelost en geladen en daarbij met vele moeielijkheden hadden te kampen. De wekelijks op Amsterdam en Botterdam varende booten, de Culemborger boot, de stoombooten »Friesland", de Kamper bootsomwijlen het stoomschip Triode stoomschepen «Zaandam" en «Noordholland", maken gere geld gebruik van de Kanaa'kade om goederen te laden en te lossen. Voor hetzelfde doel wordt van die kade gebruik ge maakt door talrijke schepen, geladen met vlas, suikerbieten, peenen hooi, stroo, papier, steenkolen, briquetten, turf, graan, hout en steen. Ook pleizierbooten en jachten, die de stad bezoeken, gebruiken de Kanaalkade. Deze is de aan gewezen handelskade voor de stad. Doch zij voldoet thans niet aan hare bestemming. Reden daarvan is de lage schoeiing en de glooiende walkant. Deze maken het laden en lossen zeer moeilijk. Ten einde deze bezwaren wegte- nemen zouden van gemeentewege steigers moeten worden gemaakt, in den vorm van een plankier. Daarom willen de voorstellers, dat de Kamer zich zal wenden tot het gemeentebestuur met het verzoek voor zijn rekening in het belang van handel en verkeer in deze gemeente ten spoedigste 3 steigers te maken, zoodanig dat dit getal later tot 10 kan worden uitgebreid. Dewijl de voorstellers bij hunne schriftelijke toelichting voorloopig geene mondelinge noodzakelijk achten, vraagt de heer Schilling het woord, en doet opmerken, dat bij het voorstel geene berekening van kosten is gevoegd. Toch acht hij zulk eene kostenberekening oen belang rijken factor. Er werd gezegd, dat steigers zooals die van de Alkmaar—Packet en van de Meelfabriek voldoende zijn. Maar die zullen zeker ook niet goedkoop zijn. Do heer Witte kan geen cijfers noemen, voor welker juistheid hij kan instaan. Doch hij is van oordeel, dat de Kamer de fiuantieele zijde der zaak niet moet behande len, maar moet overlaten aan den gemeenteraad. De heer Schilling komt hiertegen op. De finan- tieele zijde der zaak moet z. i. zeer stellig door de Kamer worden overwogen. Ten bewijze daarvan stelt spreker in het licht, hoe hij veel liever in het belang van den handel een bazaltmuur zoude hebben langs de Kanaalkade dan een plankier. Bedriegt hij zich niet, dan zou ook de vorige spreker een bazaltmuur veel beter achten. Doch waarom heeft deze een besteigering voor gesteld Alleen om de kosten.» Ja, men wil zelfs dat slechts met 3 steigers een begin zal worden gemaakt. De kwestie der kosten is dus een der belangrijkste factoren. De Voorzitter viaagtof de heeren voorstellers ook eenige inlichtingeu kunnen geven emtrent de kosten. De heer Potgieser antwoordtdat die vraag op de zaak vooruitloopt. Eerst moet de Kamer uitmaken of zij al dan niet besteigering weuschelijk acht. Ook anderen buiten de Kamer, hebben aan spreker gevraagd Wat zijn de kosten? doch hij heeft geantwoord: dat weet ik niet ,^en ik heb er niet mede te maken. Zeker is het, dat de steigerB geen overkomelijk bezwaar zullen zijn voor do gemeentekas. De voorzitter merkt op dat aan de voorstellers de prijs der steigers niet bekend is, doch dat zij in prin cipe wenschen te doen uitsproken of het maken van stei gers wenschelijk is. Toch geven zij de afmetingen der stei gers op 2 van 5 el en 1 van 15 el. Doch zij erkennen, dat deskundigen wellicht 10 el voldoende kunnen achten. Dit acht spreker verkeerd. Zij moeten dan de vraag stellen of er steigers moeten worden gemaakt en aan deskundigen overlaten hoe die steigers moeten wezen. Da heer Witte acht een steiger van 15 el bepaald noodzakelijk. De heer A. J. T. C o n ij n is in beginsel vóór het maken van steigersdoch kan zich niet vereenigen met de gedane voorstellen. Daarin wordt gezegd, dat steigers van 5 el en een van 15 el noodig zijn. Men deed z. i. veel beter, als men vroeg, in plaats van 3 steigers, één steiger aan één stnk. Wat de kosten betreft: een bazalt- kade is veel duurder daarom zou het veel beter zijn een houten plankier te maken. De heer S. de Lange PBz. acht ook het beginsel der voorstellers goed, maar zou het wenschelijker achten, dat een doorloopend plankier werd gemaakt. Men zou kunnen beginnen met een gedeelteb. v. van de Bokke- brug tot aan de Nieuwesloot. De heer Potgieser heeft daartegen bezwaar. Op dat gedeelte staan voortdurend wagons, die het laden en lossen aan zulk een plankier zouden bemoeielijken. Daar om zou hij het verstandiger achten als voorshands 3 steigers werden gemaakteen bij de Nieuweslooteen bij de gasfabriek en een daartusscheu. De Voorzitter zegter zijn door eenige belangheb benden over deze aangelegenheid adressen gericht tot den raad. Waarom hebben adressanten geen steun gevraagd aan de Kamer? Waarschijnlijk omdat zij van oordeel waren dat door den raad over deze aangelegenheid, die zoozeer betreft de belangen van den handel in deze gemeente, het advies der Kamer zou worden ingewonnen. De raad schijnt dit niet noodig te hebben gevonden. Toch acht hij de kennisneming dier adressen van belang, juist in verband met de voorstellen van de heeren Potgieser en Witte. Op zijn voorstel gaat de Kamer over in comité- generaal. Na heropening der deuren stelt de voorzitter voor, dat de Kamer zich zal richten tot b. en w. met verzoek om in kennis te worden gesteld met de adressen van de heeren Vonk c.s. betreffende het maken van steigers aan de Kanaalkade, welke aangelegenheid evenzeer bij de Kamer aanhangig is. Het voorstel van den voorzitter wordt met algemeene stemmen aangenomen. 8. De vergadering wordt gesloten. OVERLEDEN. 19 Jan. MargarethaD. van Dirk Witte en Aaltje de Vries, bijna lj. Nicolaas van den Brink, 71 j. 20 Petro Framjois Constantijn Druyvesteyn, 85 j. Theodorus Diepen, 69 j. A IQ I T 11 K D A Hl. Nederland Cert. N. W. Schuld ditodito ditodito dito, Oblig [talie, Inschrijving 1862/81 Oostenrijk, Obl. in pap. fl. 1000 Mei-Nov. dito, dito Febr.-Aug. dito, zilver Jan.-Juli. ditodito April Oct. Portugal, Ubl. Buit. 1853/84 dito, 1888 89 Ruslaud, Oostersche Leening, 2e serie dito, 1880 gecons. Z.R. 125-625 13 Mei-Nov. dito, 1889 leen 2e ser. 1 Jan. lAp.l Juli/lOct. dito, 1867/69 20-100 Mei-Nov lito, 1889 dito, in goud 1883. Juni. Dec dito, dito 1884. 13 Jan. 13 Juli apanje, Obl. Buit. Perpetuele Turkije, gepriv. Conv.leening dito Douane Obl dito, Geconverteerde Ser. DenC Egypte, Obl. leening 1876 Mexico, Obligation geconvert. 1890 dito, Subsidiebonds Venezuela, Obligation 1881 Nederland, Cult. Maatsch. d. Vorstel. Aand. dito, dito Winst-Aandeelen dito, Koloniale Bank Aaudeelen. dito, dito Oblig dito, Ned. Ind. Handelsb. Aand.... Amerika, N. W. Pac. Hvp. Pdbr Nederland, N.Centr. Spoorw. Aand. f250.. dito, dito gestemp Obligation f 250 Nederl.-Zuid-Afr. Spw Italië. Spoorweglcening 1887/89 dito, Zuid-ltal. Spoorweg Obl Polen, Wars.-Weenen Aandeel Rusland, Gr. Sp-Maatsch.-Aand dito, Ilypoth. Obligatiën dito, id dito, Baltische Spoorw. Aand dito. Fastowo Spw. Mij., dito pCt. 20 Jan. 21 Jan. dito. Iwang. Dombr. Oblig. dito. Orel.-Vitebsk. Obl dito, Poti-Tiflis Oblig. f 1000.... dito, Transcaus. Spoorweg Oblig. dito, Z.-VV. Spoorw. Aand. 100—1000.. dito, dito Oblig iweedscli—Noorweegsche Spoorwegen. Amerika, Cleveland, Akron Shares dito, Denv. Rio Grande dito dito, Illinois Ceutr. Cert. v. Aand dito, Louisv. en Nashv. Cert. v. Aand.. dito, Miss. Kans. Texas Adn. ex 2e. Ilyp. dito, dito, le Hyp dito, N.-Aork. Erie West. Sp. Aand... dito Wabash St.. L. en Pac. Ct. v. Aand. Nederland, Stad Amsterdam f 100 Hongarije, Theiss Loten Oos'enrijk, St.antsl. 1S54 dito, dito 1860 dito, dito 1864 oito, Stad Weenen 1874 tt. sland, Staatsieeuiug 1864 Loten dito, dito 1866. Dito urkije, Spoorwegleening iransvaai le. Ned. Tr. Gondm. Mij. Aand. 21 78 f 7844 3 981 984 34 100} 101 3J 101-ïV 101-nr 5 86} 87 5 79 4 79 4,4 6 79A 79} 5 79/ 79} 5 79/ 79 A 3 29/ 28} 44 38 37 5 60 6044 4 87fA 88} 4 89} 89 4 92 91} 654 65} 6 99 98} 5 95} 95} 4 60 60} 4 784 79 5 83 18} 184 4 94} 95 J 6 824 6 51} 51 iHt 4 44/ 44 77 rk 774 15} 62} 3 103} 95} 95} 5 99 37 100 88} 88} 4 84} 84} 53} 3 53A 56} S6} 12244 123 5 121} 121} 44 98 98} 3 73} 72} 3 73 61} 5 63 rs 44 93 92} 5 101} 101} 5 102} 102} 3 71} 5 67 T7I 67 fk 4 84 A 85} 5 16} 16} 28 16A '164 108 IO74 79 80 4 18} 19} 4 7844 79 30} 31} 3 1124 112} 4 11214 4 117 5 119} 1544 129 5 133} 6 129 1644 16} 71 AMSTERDAM 20 Jan. Aardappelen Friesche Dok- knmmer jammen f 3,40 a 4,dito Franeker f 3,40 a 4,dito Zaaiers f 3,50 a 3,60, Geld. blauwe f 3,50 a 3,80, Zeeuwsche spnische jammen f4,50 a 5,50, dito Poters f a -,dito Flakkeesche f 3,50 a 3,75 dito blauwe f 3,10 a 3,40, Pruisische Hamburgers f 5, a 5,25, Duitsche roode f a Hillegommerzand f -,alles per mud. 20 Jan. Petroleum vast. Amerika loco, goed gevraagd, 8,Sept./Dec. 7.25. E. Russ. onveranderd. Raapkoeken f 65 a 95. Ljjnkoeken f 9,50 a 14, 20 Jan. Aangevoerd 173 vette kalveren f 0,80 a 1, c. p. P. 32 nucht dito f 7 a 10, 155 vette varkens 0,40 a 0,47 c. p. P. HAARLEM 20 Jan. Aangevoerd - koe f 19 nucht. kalv. f 13 a 7 59 schapen f 18 a 8. SCHIEDAM 20 Jan Moutwijn 19,Jenever f 18, idem Amsterdamsche proef f 14,50. SN EEK 19 Jan. Boter, le soort f 59,-. Vereeniging le soort f 59,a 2e soort f 57,a 3e soort f 56 4e soort f 55. Aangevoerd 196 vierde en 47 achtste vaten. DELFT 14 Jan. Boter le soort f 78 2e soort f 68, 3e soort f 60, aangevoerd 218 achtste en 102 zestiende vaten. Samen 5380 P. EDAM 16 Jan. Aangevoerd 4 stapels kaas wegende 554 P. Hoogste prijs 30.50. SCHAGEN 21 Jan. Aangevoerd 6 paarden f50 a 110, 2 gelde koeien f 150 a 200, 283 schapen f 15 a 22, 17 magere varkens f 9 a 12,50, 30 biggen f 4 a 6, boter per kop f 0,55 a 0,65, kipeioren f 5 a 6. LONDEN 18 Jan. 2000 runderen 3-4.9, 13000 schapen en lammeren 3.2-5.9, 90 kalveren 3-6, 120 varkens 2.8-3.8. FKH TEI-EOKAAK. HOORN21 Jan. Kleine kaas f 32,50 commissie f 31,50 Tot onze diepe droefheid overleed heden te Utrecht» onze zeer geliefde vader en behuwdvader de heer H. C- WESSELING in den ouderdom van 74 jaren. H. WESSELING. Alkmaar, G. A. WESSELING 20 Januari 1892. FAbics. Bezoeken kunnen niet worden afgewacht. Heden overleed na eene kortstondige ongesteldheid onze hartelijk geliefde vader en behuwdvader, de heer in den ouderdom van 85 jaren. H. P. HATTINGA RAVEN-Drlijvestkijn. C. HATTINGA RAVEN. C. M. A. OLIJ— Dkuijvesteijn. K. OLIJ Ez. F. C. W. DRUIJVESTEIJN, A. DRUIJVESTEIJN-Verhoeff. W. J. DRUIJVESTEIJN. Alkmaar 20 Januari 1892. De ondergeteekende breDgt door deze zijnen hartelijken dank aan zijnen waardigen Patroon den heer W. F. STOEL en zijne familie, alsmede aan het dienstper soneel voor de blijken van belangstelling, hem op 15 Januari onverwacht betoond. Alkmaar, 20 Januari 1892. J. AMBUUL. AMgVGRD4in zal bij doorgaand vriezend weder Bij vooruitbostelling ziju voor groepen 12 ijsberen eostunies verkrijgbaar a f 3 per stak. Achtend UEd. dw. dn., II. n K IJ K K. ter gelegenheid vnn het IJsieest op Maandag 35 Januarite Alkmaar. Agent van een der grootste Costumiers uit Amsterdam. in het logement «het Stadhuis van Amsterdam", te RIJP, op Woensdag 10 Februari 1892, 's voor middags ten 11 ure van Een Winkelhuis en Kil', aan de Toinbnurt te Rijpwaarin sedert vele j iron met gunstig gevolg is en nog wordt gedreven do handel in aardappelen en aanverwante artikelen, een Huis, gedeeltelijk Pakhuis, daarnaast en vier Huizen, waarvau een aan de Lieve- landsbnnrt, met Boomgaard en Tuin, groot ruim 29 aren en een aan de Rietbuurt met Tuin, groot 16 aren, allen te Rijp, en een stuk Welland, aldaar, in den Eilandspolder, groot 26 areu 90 centiaren. Inlichtingen geven do Notaris-en A. NIEUWLAND te Rijp en P. A. I)E GELDER, te Oierleek (Siompetoreu).

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1892 | | pagina 3