No. 35. Vier en Negentigste Jaargang 1892. ZONDAG 20 M A A R T. EERSTE BLAD. Dit nummer bestaat uit 2 bladen- Eenheid van Lijd. Binnenland. ALkMAARSCHE €01 RAAIT. Deze Courant wordt Dinsdag-, Donderdag- en Zaterdagavond uitgegeven. Abonnementsprijs per 3 maanden voor Alkmaar f O,SO; franco door het geheele rijk 1, De 3 nummers O.Ott. Prijs der gewone Ad vertentlën Per regel O,IA. Groote letters naar plaatsruimte. Brieven franco aan de Uitgevers HERMs. COS- TER ZOON. Telefoonnummer 3 Het uitgangspunt van de verandering in de tijdsbe paling is het feit, dat de spoorwegen, bij den aanstaan den zomerdienst, de uren van vertrek en aankomst zullen bepalen naar den Gordeltijd. En zulks ter voldoening aan een besluit van het Verein Deutscher Eisenbahnverwaltungen waartoe behalve de duitsche spoorwegen ook die van Oosten rij k-Hongarije Belgie Nedorland enz. behooreu. In bet belaag van een geregeld spoorwegverkeer mogen onze maatschappijen zich niet aan dat besluit onttrek ken. Het staat dus vast, dat met den zomerdienst de dienstregeling der spoorwegen de uren zal aanwijzen volgens den gordeltijddie ongeveer 20 minuten verschilt van den amsterdamschen tijd, naar welken thans hier te lande de spoorwegdienst is geregeld Wat beteekent de gordeltijdzegt het Handelsblad ver der, waaruit wij dit overnemen. Om dit te doen begrijpen, moeten wij herinneren, hoe nit de dagelijksche omwenteling der aarde volgt, dat de zon niet overal op hetzelfde oogenblik even hoog boven den horinzon staat met andere woorden dat het niet overal even laat is. Daar elke omwenteling in 24 uren, dus in 1440 minuten plaats heeft, bestaat tussehen twee plaatsen, die 1 graad in lengte (ligging van Oost naar West) verschillen, een verschil in tijd van 4 minuten. Zoo is het verschil in tijd tussehen Amsterdam en Lon den, die ongeveer 5 lengtegraden van elkander verwij derd zijn, 5 X 4 20 minuten, tussehen Amsterdam en Berlijn is het verschil 8*/2 graad, dus 34 minuten. Als het te Amsterdam 12 uur is, telt men te Londen eerst 11.40, maar te Berlijn reeds 12.34 Bij de vaststelling nu der spoorwegdiensten in elk land. kon men niet met den plaatselijken tijd van elk station rekening houden wat tot voortdurende verwarring zon hebben geleid. Elk land nam dus bij zijn spoorwegen den tjjd van één plaats gewoonlijk do hoofdstad tot regel. Zoo zijn de vertrekuren hier te lande geregeld naar amster damschen tijddie bijv. met den tijd van Groningen bijna 7 (vroeger) met die van Vlissingen bijna 6 minuten (later) verschilt Een Vlissinger moet er dus op rekenen, dat in ziju stad de spoortreinen 7 minuten vroeger ver trekken en aankomen dan de plaatselijke tijd te Vlis singen aanwijst. Geeft dit reeds in hetzelfde land aanleiding tot vergis singen nog ingewikkelder wordt de tijdrekening bij het overschrijden der grenzen, waar de tijd van het dan be treden land geldt. 0tn aan die moeielijkhedeu bij het spoorwegwezen een eind te maken heeft men na veel geschrijf en gewrijf besloten, den gordeltijd aan te nomen. Dat wil zeggen men heeft de geheele aarde van Oost naar West verdoold in 24 gordels, waarvan elk 15 graden breed is en waar dus de tijd tussehen de eindpunten gerekend 15 X 4 60 minuten, dus juist 1 uur verschilt. Stellen nu alle plaat sen tussehen twee opeenvolgende gordellijnen gelegen hun klokken gelijk dan zullen deze jnist een unr verschil met de klokken van den volgenden gordel toonen Maar overal op de aarde zullen alle klokken op een gegeven oogenblik hetzelfde aantal minuten en seconden aanwijzen. Regelt men zijn horloge naar dien tijd, dan wijst dit steeds voor alle plaateen waar men komt, het juiste getal minuten en seconden aan. Men heeft er alleen op te let ten als men reist van Oost naar West of omgekeerd dat bij het overschrijden van een gordelgrens het uur één cijfer verspringt (vroeger of later.) Verwarringen met spoorwegtreinen zullen dus veel minder dan thans voor komen en voor de veiligheid is dat zeker van de hoogste waarde. Nu heeft men als normalen tyd voor eiken gordel ge kozen die van het midden van dien gordel, zoodat aan weers zijden feitelijk een verschil van nar bestaat, dat echter verwaarloosd wordt, daar men overal in dien gordel naar den tijd van het midden rekent Zoo loopt van den gor delwaartoe ons land behoort, het midden over Green wich, het plaatsje bij Londen waar de beroemde engelsche sterrenwaeht ia gelegen. Alle plaatsen, die tussehen 7' l2 graad bewesten en 71 '2 graad beoosten den merediaan van Greenwich liggen, zullen dus naar den tijd van Greenwich tellen (nniverseele tijd.) Daartoe behooren: Groot Britannië en Ierland, Frankrijk, België, Nederland. Spanje en Portugal. De daaraan grenzende oostelijke gor del omvat ScandinaviëDenemarken Duitschland, Oos tenrijk en Hongarije, het Balkan-Schiereiland, Italië en het westelijk deel van Rusland (Midden-Enropeesche tijd.) Nagenoeg geheel Europa zal dns naar twee tijden reke Voor de spoorwegdiensten geeft de regeling zeker groote voordeelen, zoo wat eenvoudigheid als veiligheid betreft. De vraag is echter gerezenzal rnou die regeling ook op het maatschappelijk leven in het algemeen toepassen? En hier stuit men op bezwaren, die niet gemakkelijk zijn te overwinnen. Men kan den gordeltijd alleen op de spoorwegen toe passen en de klokken verder in elk land hetzij den plaatselijken tijd hetzij den gemiddelden tijd (die van de hoofdstad) laten aanwijzen. Dan moet elk die op reis gaat er echter steeds op letten dat de spoorweg uren van den gewonen tijd verschillen. Dit kan natuur lijk tot groote verwarring leiden. Volgens de nieuwe regeling zal bijv. do spoorklok te Amsterdam 12 unr wijzen (gordeltijd van Greenwich) als het reeds 12.20 is op de stadsklokken en goed gaande horloges. Men komt dus, dit vergetende te vroeg aan den trein, en verliest tijd; erger is het op plaatsen waar de klok achter is bij den spoortijd en men dus kaus heeft te laat te komen. Van daar het denkbeeld, om den gordeltijd ook in het dagelijksche leven toe te passen. Wil men dit doen, dan moet men bij invoering der regeling, in ons laiid al de klokken en horloges 20 minuten terugzetten. Verandert men verdor nietsdan vangen de bedrijven tevens 20 minuten later aan. Men staat 20 minuten later op, gaat 20 minuten later aan den arbeid of naar de Beurs en begeeft zich 20 minuten later ter ruste. Prol. d'Aulnis heeft reeds aangetoonddat dit 20 minuten daags minder zonnelicht aan meer verbruik van gas wellicht over de 2 millioen 'sjaars zal kosten Wil men dit voorkomen dan moot men anders han delen en ook alle thans voor arbeid en rust bepaalde tijden 20 minuten vroeger stellen. Dan vangt men feite lijk aan en eindigt op denzelfden zonnetijd als thans, maar telt dien tijd enkel anders op de klokken of horloges. Men staat dan b.v. op te 7.40. maar dat staat volkomen gelijk met te voren 8 uurmen sluit de winkels bijv. s av. te 8.40, gelijkstaande met nu 9 uur 's avonds. Zoo doet ook de spoortrein, die blijft vertrekken of aan komen op hetzelfde oogenblik als nu, maar in het spoor boekje enkel 20 minuten aftrekt. Wil men dus met de spoorwegregeling gelijk blijven, dan moet men in het maatschappelijk leven hetzelfde doen. Nu ziju vele uren bij de wet geregeld, o. a in de p abriekswet; evenzoo het beursuur bij verordening. Daarom is bij toepassing van den maatregel wijziging van wetton en verordeningen noodig. Zal echter het leven zich naar een (louter nominaal) verschil van 20 minuten vervroe ging kunnen regelen Is dit niet te lastig Een eenvoudiger en tevens voordeelig middel heeft de heer Waller reeds aan de hand gedaan. In ons land zoo schreef hijverschilt de plaatselijke tijd met den nieuwen gordeltijd slechts ongeveer 14 minuten (Sluis) tot 27 minuten (Bourtange.) Daarom stelde hij voor alles wat op onze dagelijksche bezigheden betrekking heelt, een half uur vroeger te stellen, dns de scholen to laten aanvangen te 81/, uur, nieuwe tijd, (in plaats van nu 9 uur oude tijd,) de Beurs te l»/4 uur (nu VI,,) enz. Dit geeft voor ons land natuurlijk veel minder dan 30 minuten verschil. Voor Amsterdam zijn daaronder 20 minuten van gewijzigde telling, zoodat het leven daar fei telijk slechts tien minuten vroeger dan thans zou aanvan gen wat vooral 's wintersbij de korte dagen eer een voor- dan een nadeel is. De winkeliers zouden dan eiken avond 10 minuten licht besparen. Men zou 10 minuten vroeger opstaan en ter ruste gaan zeker ook een voor deel. Voor Groningen zou het werkelijk verschil slechts 4 minuten zgnvoor Sluis 16'/4 minuut. Ziedaar naar wij vertrouwen voldoende duide lijk het vraagstuk geschetst. dragen om onze lezers te doen begrijpen, wat alsdan in de Kamer zal worden gesproken. 1) Volgens de globale berekening van professor d' Aulnis zou dit een jaarlijksch voordeel geven van ruim 1 mil lioen gulden. 2) 1 hans reeds rekent men in andere gemeenten des lands naai den amsterdamschen tijd, vooral wegens de spoorwegen. Het zal daar dns weinig verschil geven, als men naar gordeltijd gaat rekenen. Hondt echter de amsterdamsche tijd op te gelden bij de spoorwegen, dan vervalt ook voor andere gemeenten de voornaamste reden om dien tijd te blijven volgen en zal heel wat verwar ring ontstaan. Uit dit oogpunt is geheele aanslniting bij den gordeltijd zeker gewenscht. ENtiELAA'D. De mijnwerkersbond heeft eenstem- mig besloten, om door alle tot den bond behooreude arbeiders den 21 het werk te doen hervatten, daar men het doel der werkstaking bereikt acht. De mijnwerkersbond heeft den 18 besloten dat de werklieden van den 21 af, wanneer zij het werk her vatten, slechts vijf dagen van de week zullen arbeiden. Uit Melbourne werd door de politie te Liverpool ba- richt ontvaugen dat zekere Williams die aangehouden was als verdacht van zijne vrouw vermoord te hebben, aldaar eenigen tijd op eene villa gewoond had. Op het verzoek om inlichtingen ging men aan het onderzoeken, waarbij bleek, dat deze Williams op grooten voet geleefd en zich als een beschaafd man voorgedaan had. Bij het opbreken van den keukenhaard in de villawelke bij bewoond hadvond men in cement het lijk van eene vronw en twee kinderlijken. Men herin nerde zich dat Williams bezocht was door eene dame met twee kinderen, welke verdwonen waren, zonder dat eenig spoor ontdekt was. Volgens een nader bericht zonden nog twee vrouwenlaken gevonden zijn en zon Williams niemand anders zijn dan Jack the Ripper. De mijneigenaren van Durham hebben verklaard, dat zjj alles gedaan hebben om de tegenwoordige werksta king te voorkomen, maar dat zij genoodzaakt waren tegen den 12 Maart eene loonsverlaging met 10 pet aan te kondigen wilden zij niet met verlies blijven werken. bam Woods, vice-president van den uationalen mijn werkersbond een flink werkman tevens liefdeprediker en een ijvorig geheel-onthondoris tengevolge van üe ziekte van den president van dien bond, het parlements lid 1 ïckard, de man, die de werkstakingen leidt. Volgens hem was het doel met deze werkstaking geweest het werk voor ééne week te staken, met de mijneigenaren samen te werken en eene noodige waarschuwing te geven. Van den te goedkoopen marktprijs der steenkolen, een gevolg van den te grooten voorraad, werd vermindering van het loon der kolendelvers gevreesd. De mijneige naren. die met elkaar wedijverden in goedkoopte? omdat de voorraad grooter was dan de vraag, moesten verliezen en daarom moesten de werklieden de eigenaren helpen door de voorraad to doen verminderen, waardoor de' marktprijs goed zou blijven. Die werkstaking voor ééne week is eene vertooning van de kracht der werklieden geweest en tevens eene waarschuwing, dat als de mijn eigenaren elkaar de keel willen afsnijdenzij het de werklieden met zullen doen. Deze willen voor geen hon gerloon werken maar een einde maken aan te goedkoop verkoopen. K nendie steeds een vol uur verschillen en waarvan de grens bewesten Scandinavië en langs de grenzen (oostelijk) Tan Nederland België en Frankrijk loopt. Dit is wel strikt genomen niet juist, daar de grenzen niet den meri diaan volgen maar men heeft voor hetzelfde land niet twee tijden willen aannemen. West-Ierland en Portugal die verder dan 7 */2 graad van Greenwich liggen, behoo ren eigenlijk tot een anderen gordel-tijd maar voor de eenheid van tijdrekening worden zij nog'tot den gordel van Greenwich gerekend. Men heelt dus de keus tussehen twee zaken: öf enkel de spoorwegen den gordeltijd te laten aannemen en de overige maatschappij den ouden tijd te laten volgen met het bezwaar, dat er groote verwarring ontstaat voor hen die reizen öf den gordeltijd op een practische wijze toe te passen, ook op het leven, en dan dat leven nominaal een halj uur. maar feitelijk enkele minuten te vervroegen. Kiest men het laatste en daarvoor pleiten groote be langen dan behooren^ de wetgevende en uitvoerende macht in Rijk, provincie en gemeente ook de noodige voorschriften te geven, waardoor op den dag der invoe ring alle vastgestelde uren een half uur (d i feitelijk volgens amsterdamschen tijd slechte tien minuten) worden vervroegd. Zon men zich aan deze regeling niet spoedig gewennen en zich er wel bij bevinden Het eenige bezwaar is dan, dat men weder 10 minuten verschil heeft met den spoorwegtijd, omdat deze slechts 201 minuten vervroeging aanneemt. Dit bezwaar schijnt echter niet van overwegende beteekenis te zijn en kan vermoedelijk door een niet onoverkomelijke wijziging van de dienstregeling worden nit den weggeruimd. Zooniet, dan moet men zich öf in een wettelijke vervroeging der vaste tijden van slechts 20 minuten (waarbij dan alles verder blijft als thans) schikken öf enkel den spoor tijd naar de gordels regelen, en zich het bezwaar van verwarring getroosten. 2) Een kens m ,et echter worden gedaan. Zooals men weet, komt eerstdaags in de Tweede Kamer een interpellatie in behandeling, tot de regeering gericht over dit gewichtig onderwerp. Het bovenstaande kan bij Op de voordracht voor onderwijzeres aan de open bare lagere school te Spanbroek zijn geplaatst de da mes E. Bieren, Anna-Paulowna, J. J. Camphuis, Olde- boltpade en J. B. Neimeijer, Dreumel. correspondent van de Levensverzekeringmaat- ichappij van het Ned. Onderwijzersgenootschap voor de afdeelmg Hoogwoud is gekozen de heer J. J Van Wijk, te Hoogwoud. Dat de lust tot draaien onder de menschen nog groot genoeg is, bleek ook het bestuur der Kleliueer zoo schrijft men ons. Nadat het eene oproeping ge plaatst had, kwamen ruim twintig personen zich aan melden om met den molen te mogen draaien. Hieruit werd tot molenaar benoemd Ju. de Maijer, van Hoedifk Heden nacht verbrandde het woonhuis en de her berg vau den heer C. Nap te Oudkarwpel. Door het (huk en spoedig optreden van de brandweer dezer en der aangrenzende gemeente Noordscharwonde, zijn de belen dende perceelen behouden gebleven Alles was verzekerd. Korten tijd nadat door de algemeene dnitsche land- bon w-maatschappij in het vorige jaar een wedstrijd was gehouden van melkonlroomers (centrifuges), die door arbeiders in beweging kunnen worden gebracht, werd eerst de Laval s Alfa Handseparator in den handel ge bracht, die toen nog afzonderlijk door het bestuur dezer maatschappij aan het proefstation voor zuivelbereiding te 1 roskow grondig werd beproefd. Hoezeer dit fabrikmë voldeed, bewijst wel het feit, dat de uitslag dezer proef nemingen was, dat door genoemde maatschappij hare groote zilveren medalje daarana werd verleend. Bij kon. besluit van den 18 is tot voorzitter der Algemeene Rekenkamer benoemd de heer E. W. J. baron van Oterleek, oudste lid dier kamer.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1892 | | pagina 1