Veiling van vaste goederen.
2J
3è
Als zoodanig beschouwdbehoeft de onderwijzer niet
zelf te denken en, de gemakzucht wordt bevorderd, ze
doen hem voor eenige voorbereiding door zelfstandig
denken terugschrikken, want „de gelegenheid maakt den
dief" en de tijdhierdoor uitgewonnenkan wellicht
voordeelig^r of gemakkelijker besteed worden. Eene hand
leiding mag slechts in moeielijke gevallen een betrouwbare
gids zijn.- De onderwijzer moet in de verdeeling en op
eenvolging der leerstof een grond kunnen vinden die
vast genoeg is, om door eigen zelfstandig onderzoek en
nadenken iets goeds te kunnen opbouwen, zonder dat hij
behoeft te rade te gaan bij handleidingen, waarvan een
der schoolbladen nog onlangs zeide dat die naar de
opinie des schrijvers in verscheidene onderdeelen uitge
breider had kunnen zijn.
Voorbereiding, zegt spreker, is voorzeker een noodza
kelijk vereischte waar het de behandeling van moeielijke
punten in de onderwijzersvakken betreft, maar dan moet
zij vóór alles steunen op de eigene, krachtige inspanning
vanjonzen geest. Zoodoende zouden de onderwijzers de
maatschappij kunnen overtuigen van de gegrondheid dei-
woorden van den kerkvorst Gura, die luidden »Wauneer
men mij vroegwat zijn de grondslagen van kerk en
staat dan zou ik zeggen »ten eerste de scholen ten
tweede de scholen en ten derde de scholen."
Als resumé zijner beschouwingen wenschto spreker de
volgende conclusion te trekken De onderwijzer moet zoo
onafhankelijk mogelijk zijn in do maatschappijmen
moet hem in staat stellen kennis en beschaving in ruime
mate te verbreiden. De geringe salarissen de minima
der onderwijswet en het beschouwen der onderwijzers als
een soort van koopwaar, werken hoogst nadeelig en de-
moraliseerend; hij komt daardoor vaak onder de ouders
der leerlingeu te staan, terwijl hij zich tegenover hen vrij
moet gevoelen. Een bedenkelijke geest van ontevredenheid
openbaart zich daardoor in kringen, die den grootsten
invloed hebben op de ontwikkeling van de leerlingen
der volksschool. De onderwijzer moet zich ook onafhan
kelijk gevoelen bij zijn onderwijs. Gemis aan zelfstan
digheid en gemakzucht worden in de hand gewerkt dooi
de handleidingen. Bij een uitstekende methode en eene
goede verdeeling der leerstof is eene handleiding onuoodig.
De onderwijzer moet de levende methode zijn.
Het debat leidde tot do vraag, of de onderwijzer ook
niet in vele opzichten onafhankelijk moest zijn van het
hoofd der school, wat sommigen noodig, andereu in vele
opzichten, vooral waar tusschen hoofd en personeel eene
goede verstandhouding heerscht, als overbodig beschouwen
Wat het gebruik van handleidingen betreft, was men
het met den spreker niet altijd eens, doch alles te zamen
genomen vond de voorzitter reden tot deze opmerking
waar allen weten, dat, wat in theorie prachtig schijnt,
in de praktijk nog somtijds faalt, twijfelde hij niet of de
jongeren zouden maunen van ondervinding op den duur
dikwijls moeten toegeven, terwijl de laatstgenoemden bij
overtuiging reeds meermalen de inzichten der eersto
hadden leeren deelen. De spreker had zich flink van zijn
taak gekweten en in vele opzichten aanleiding gegeven
tot nuttige bespreking en ernstig nadenken iets wat
voorzeker het onderwijs in het arrondissement weder ten
goede zou komen en daarvoor bracht hij hem dan ook
den dank der vergadering.
In de pauze werden de heeren H. v. d. Berg en A. P.
Zeilmaker als leden van het bestuur herkozen.
Bij heropening bekwam de heer A. S'laat, onderwijzer
aan de openb. school te Zuidscbarwoude, het woord om in
te leiden Het onderwijs op de volksschool. Spreker begon
met de opmerking dat, moge al elk woord zijne beteekenis
hebben, het ook dikwijls waar is, dat deze zich wijzigt
naar de omgeving waarin het wordt geplaatst. In de uit»
drukking »Het volk grijpt de wapens om zich tegen den
overweldiger te verzetten", b.v. zou mijnheer A het hoogst
kwalijk nomen als men hem daarbij wilde uitsluiten
terwijl diezelfde A zeer verontwaardigd zou zijn als men
hem wiide rangschikken bij het volk als er sprake is
van uitgereikte kaartjes voor eene of andere bedeeling.
Spreker wenschte als roftsschool te beschouwen die school,
welker leerlingen geen ander onderwijs zullen ontvangen.
De school dus, die hare leerlingen aan de maatschappij
moet afleveren. Het heeft, meende hij, zijn nut deze
school te stellen tegenover die, welke de voorbereiding
is tot voortgezette studie. Op de eerstgenoemde scholen
houdt men rekening met de eischendie het »mensch
zijn" stelt, terwijl men op de andere inrichtingen vraagt
wat zijn de eischen voor een of ander toelatingsexamen
Naar deze toelichting zou hij wenschen te controleeren,
welke eischen men aan de volksschool moest stellen. Dat
er in den laatsten tijd in dit opzicht veel geschreven is,
bewijst wel, dat men in dit opzicht nog steeds zoekende
is en het rechte pad nog niet heeft gevonden maar
tevens dat men streeft naar volmaking van dit of dat
onderdeel en zoo tracht het geheel tot verbetering
te brengen. Eene praktijk, steunende op eene gezonde
theorie, en deze getoetst aan gene, komt spreker voor,
de zekerste grondslag te vormen om tot volmaking te
geraken. Het doel van het onderwijs moet zijn leeren
te leven, dat isgebruik te maken van al de vermogens,
die ons zijn gegeven, van al de krachten, die ons bestaan
uitmakon.
Mogen er al enkelen zijn die aan het bereiken van
een beteren meer gewenschten toestand twijfelen voor
den ondeiwijzer, die er aan gelooft en er naar streeft,
is dit het levenssap, de bron waaruit hem toewijding en
opoffering ruimschoots zullen toevloeien. De redeneering
van enkelen, dat er genoeg, zelfs te veel geleerd wordt,
wist spreker op geestige wijze te ontzenuwen. Zijne stel
ling was gezonde ontwikkeling, wel verre van in eenig
beroep te schaden zal ten allen tijde hare voordeelen
afwerpen.
Op de vraagwat te doen om nu het door hem
genoemde doel te bereiken, geeft art. 33 wel antwoord,
maar de geest, die het onderwijs doordringtheeft zich
gewijzigd en wijzigt zich nog voortdurend. Was het
vroegere doel van het onderwijshet aanbrengen van
zekere hoeveelheid kundigheden en het tegenwoordige .-
een streven om de ontwikkeling der vermogens te be
vorderen, zoo vereischte dit niet enkel een juiste keuze
der leerstof, maar veeleer een onderzoek naar de waarde
der verschillende leervakken. Als doel van het onderwijs
te stellen de vraagwat eischt de maatschappij van
onze jongens? keurt spreker af, le omdat die eischen
zich met de tijden wijzigen, 2e omdat die eischen niet
voortvloeien uit gezonde paedagogische beginselen. Om
't goede doel te bereiken moet het onderwijs formeel
zijn en zijn formeele kracht bestaat in le het verhel
deren der bestaande voorstellingen en begrippen, 2e het
ontvankelijk maken van den geest om nieuwe voor
stellingen te kunnen opnemen, 3e het gewennen aan
en het aanleeren van de beste methodedie dienst
baar gemaakt kan worden om meerdere voorstel
lingen en begrippen te verwerven. Een eisch die bij het
onderwijs gesteld moet worden is deze de leerstof moet
hare aangrijpingspunten vinden in de omgeving der
leerlingen en ook na het eindigen der schooljaren haren
invloed blijven uitoefenen. Hiertoe zou spreker brengen
kennis der omringendo voorwerpen, dieren, planten en
verschijnselen leer der vormen en getallen.
Als eene leerstof, waarin men slechts eene zekere hoogte
kan bereiken, door kennis te nemen van feiten en waar
nemingen ons door anderen medegedeeldnoemde hij
geschiedenis en aardrijkskunde. Als hoofdvakkendie
moeten dienen óf om de verkregen voorstellingen en
begrippen te verhelderen en het eigendom van den geest
te maken óf om ons in staat te stellen onzen geest met
de mededeelingen van anderen te verrijken beschouwde
hij de spreek- en schrijftaal, teekenen, schrijven en lezen.
Op onderhoudende en overtuigende wijze verklaarde spre
ker nu, hoe hij, den ontwikkelingsgang van het mensch-
dom volgende, tot deze indeeling was gekomen en waarom
hij dus aan het ééne leervak eene hoogere waarde toe-
keude dan aan het andere. De taal stond bij hem zeer
hoog aangeschreven tor wijl hij de spreektaal eene eere
plaats toekende boven de schrijftaal. Leesonderwijs wilde
hij wel eene tweede plaats toekennen. Schrijven was
noodig, doch alleen in zoo verre dit vereischt wordt, om
zijne gedachten aan anderen mede te deelen. Schoon
schrijven was vaak tijdverspillen en diende overgelaten
te worden aan lieden, die daar den tijd toe hadden. Zoo
werd elk der leervakken aan zijne beschouwing en het
oordeel der vergaderden onderworpen.
Spreker eindigde met de opmerking wanneer wij ons
niet te angstvallig vasthouden aan het bestaande, maar
onafhankelijk daarvan, naar dezelfde beginselen die ons
leidden bij de rangschikking der vakkeneene keuze
doen uit de leerstof, zullen wij zeker niet al te zeer
verdwalen. Wanneer wij verder door middel onzer
methode ljot waarnemingsvermogen ontwikkelende
zucht tot onderzoek levendig houden en de zelfweru-
zaamheid der leerlingen bevredigenwanneer wij onze
leerlingen geleid hebben in de moeielijke kunst van ver
gelijken ordenen en rangschikkenen onze taak van
opvoeder opvatten als iemand die zoo weinig mogelijk
moet geven die den leerlingeu zoovéél mogelijk moet
leeren vindon dan geloof ik dat er groote voordeelen
kunnen verkregen worden. Dan zal men niet langer de
klacht hoorou dat onze jongens zooveel vergetendan
zal de leertijd, ook als hij afgeloopen is, zijn heilzamen
invloed blijven uitoefenen en onder de leiding der om
ringende factoren, die dan de opvoeding ter hand nemen,
zullen de leerlingen zich een weg weten te kiezen; zullen
zij menschen wordendie in hun onderhoud kunnen
voorzien, menschen, die een nuttig bestanddeel der maat
schappij uitmakenin één woord waarlijk gelukkige
menschen. Dat de school zich daarop eenmaal moge
kunnon beroemenwenschte spreker en zeker ook de
vergaderde dames en heeren van ganscher harte
Debat volgde op deze redeniet. Alleen de heer Grund-
lehner maakte enkele opmerkingen, den heer J. Nuhout
van der Veen, naar aanleiding van sprekers belangwek
kende beschouwingon
Do heer Ditmars nam vervolgens het woord om den
voorzitter, den welverdienden dank der vergadering over
te brengen, waarop deze besloot met de verzekering, dat
men hem zijn taak zeer gemakkelijk maakte en den
wensch uitsprakdat hij allen in goeden welstand
het volgend jaar mocht wederzien.
Onder de onderwijszaken, die gedurende deze vergade
ring waren tentoongesteld, muntte uit: een stelEngleder's
wandplaten ten gebruike bij het onderwijs in de natuur
lijke historie, uitgegeven bij J. W. van Raven, te llijp,
dio zich onderscheidden door duidelijkheid en bij aankoop
in gedeelten, de 6 stuks 3,90, zeker onder het bereik
zullen liggen van elk schoolbestuur.
Ook Zondag den 3bleek hetdat de pleizier-
reizigers van een bezoek aan onze gemeente zich nog niet
laten° afschrikken door de weinig aangename wijze, waarop
zij hier gewoonlijk aan den wal moeten trachten te
komentwee booten voerden dien dag een talrijk ge
zelschap hierheen. Wij zouden intusschen daarvan geen
melding maken ware 't nietdat deze lieden verschei-
denen onzer stadgenooten een prettigen middag hadden
verschaft. Het was de „Deulscher Manner «e-
sang-Verein", van Amsterdam die in het lokaal
Har monie een uitgebreid programma voor hare leden
ten beste gaf, tot welke uitvoering aan een ieder vrije
toegang werd verleend. Menig nummer werd goed ge
zongen, de komische voordrachten wekten vaak een har-
telijken lach, het was een voor velen genotvolle middag.
In den avond van den 4 werden de huiswaarts
koerende leden van het Stedelijk Muziekkorps, dat
te Weesp weder tot de overwinnaars had behoord, door
eene talrijke menigte ingehaald. Den heer JT. M. Otto,
den verdienstelijken directeur, word een groote lauwer
krans als een huldebewijs aangeboden. De belangstelling
bij hunne aankomst door het publiek betoond, moge voor
het corps een bewijs zijn dat ook hier ter stede hunne
met zooveel succes bekroonde arbeid met waardeering
wordt gevolgd.
In het Café Central alhier had den 3 eene
vergadering plaats, waartoe door de zangvereeniging
»Orpheus", van Oudkarspel en »Niedorps Mannenkoor",
van Nieuwe Niedorp, uitgenoodigd waren twee afgevaar
digden van ieder der boven het Y ten platten lande in
de provincie Noordholland bestaande zangvereenigingen.
Aan deze roepstem was door 14 vereenigingen voldaan,
terwijl bovendien nog door 14 andere vereenigingen in
stemming was betuigd met het denkbeeldde oprich
ting van een Kangersbond. Het gevolg is dan ook
geweest, dat men besloot, zulk eenen bond in het leven
te roepen en waartoe op eene commissie de noodige vol
macht is verstrekt.
De algemeene vergadering der vereeniging «Bur
gerkring", die den 5 zou plaats hebben, is tot den
6 uitgesteld, nu het concert van het Haarlemsche mu
ziekkorps, onder directie van den heer Kriens, van wege
de Buiten-societeit, op eerstgenoemden datum doorgaat.
Den 4 bad het jaarlijksolie schoolfeest voor
de leerlingen der laagste klassen van de openb. school
voor onvermogendender openbare tusschenscholen en
der openbare burgerschool onder gunstig weder op de
gebruikelijke wijze op de speelplaatsen plaats. Den 6
gaan de leerlingen der hoogste klassen des namiddags te
één uur van de Voormeer per stoomboot naar Schoorl
om des avonds te 9 uren aldaar terug te keeren. Die
der tusschenscholen zullen na aankomst naar het school
gebouw van de tweede tusschenschool gaan die van de
burgerschool naar de Laat bij de kapelkerk en die van
de school voor onvermogenden naar de Keizerstraat. De
muziek blijft op de boot.
ALKMAAR 4 Juli. Aangevoerd 2 koeien en ossen
f 200 a 240 262 vette kalveren f 28 a 75, per pond
f 0,60 a 0,70 19 nucht kalveren f 6 a 14 60 vette
schapen f 16 a 24, 221 vette varkens f 0,43 a 0,51 per
pond 44 magere f 16 a 20.
EDAM 2 Juli. Aangevoerd 103 stapels kaas, wegende
21681 P. Hoogste prijs f 28,50.
HAARLEM 4 Juli. Aangevoerd 178 P. boter f 1,30
a 1,60 per pond. 129 biggen f 7,a 9,50, 74 schram
men f 16, 190 mud aardappelen 1 4 a 7 per mud.
HAARLEM 4 Juli. Rogge f 6,75 a 6,50, Duivenboo-
nen f 7.
LEIDEN 2 Juni. Boter per vat le soort f 50,
a 56, per P. f 1,25 a 1,40, 2e soort f 42 a 48, per P.
f 1,05 a 1,20. Aangevoerd 9070 P.
SCHIEDAM 4 Juli. Moutwijn t 8,50, Jenever f 12,50,
idem Amsterdamsche proef f 14,
LONDEN 4 Juli. Aangevoerd 1400 runderen 3.2-4.8,
13000 schapen en lammeren 3.9-5.8, 85 kalveren 3-5.
I'KR TKIiHblllAF.
PURMEREND 5 Juli. Aangevoerd 246 runderen,
15 stieren, handel matig, prijshoudend, 254 vette kal
veren f 0,50 a 0,70 per K.G.handel stug 99 nucht.
dito f6 a 18, handeL matig 70 paarden, 980 schapen
en lammerenhandel stug, prjjshoudend, 275 vette var
kens f 0,36 a 0,52 per K. G., handel vlug 103 mage
re dito f 12 a f 25 181 biggen f 6 a 10 per stuk
beide handel stug.
Kleine kaas f 30,Middelbare f aangevoerd
372 stapels.
Boter f 1,10 a 1,20 per K.G., aangevoerd 1340'/a K- Gr.
Kipeieren f 3,25 a 3,75 eenden dito f 3,35 per 100 stuks.
AMSTRKMAM. pCt. 4 Juli 5 Juli.
Nederland Cert. N. TT ScL ilJ
ditodito
ditodito
dito, Oblig
[talie, Inschrijving 1862/81
3
3*
5
Oostenrijk, Obl. in pap. fl. 1000 Mei-Nov. 5
ditodito Eebr.-Aug. 5
dito, zilver Jan.-Juii. 5
dito, dito April Oct. 5
Portugal, Obl. Buit. 1853/843
dito, 1888,89 4$
Rusland, Oostersche Leening, 2e serie 5
dito, 1880 gecons. Z.R. 125-625 13 Mei-Nov. 4
dito, 1889 leen 2e ser. 1 Jan. lAp.l Juli/1 Oct. 4
dito, 1867/69 X 20-100 Mei-Nov4
dito, 18893
dito, in goud 1883. Juni. Dec6
dito, dito 1884. 13 Jan. 13 Juli5
Spanje, Obl. Buit. Perpetuele4
Turkije, gepriv. Conv.leening4
dito, Douane Obl5
dito, Geconverteerde Ser. DenC
Egypte, Obl. leening 18764
Mexico, Obligatiën geconrert. 18906
dito, Subsidiebonds6
Venezuela, Obligatiën 18814
Nederland, Cult. Maalseh. d. Vorstel. Aand.
dito, dito Winst-Aandeelen
dito, Koloniale Bank Aandeelen
dito, dito Oblig5
dito, Ned. Ind. Handelsb. Aand....
Amerika, N. IV. Pac. Hvp. Pdbr5
Nederland,N.Centr. Spoorw. Aand. f250..
dito, dito gestemp. Obligatiën f 250
Nederl.-Zuid-Afr. Spw4
[talie. Spoorwegleening 1887/893
dito, Zuid-Ital. Spoorweg Obl3
Polen, Wars.-Weeuen Aandeel
Rusland, Gr. Sp.-Maatsck.-Aand5
dito, Hypoth. Obligatiën4$
dito, id3
dito, Baltische Spoorw. Aand3
dito. Eastowo Spw. Mij., dito5
dito. Iwang. Dombr. Ohlig4$
dito. Orel.-Vitebsk. Obl5
dito, Poti-Tiflis Oblig. f 10005
dito, Trauscaus. Spoorweg Oblig3
dito, Z.-W. Spoorw. Aand. 1001000.. 5
dito, dito Oblig4
Zweedsch—Noorweegsche Spoorwegen.... 5
Amerika, Cleveland, Akron Shares
dito, Denv. Rio Grande dito
dito, Illinois Centr. Cert. v. Aand
dito, Louisv. en Nashv. Cert. v. Aand..
dito, Miss. Kans. Texas Adn. ex 2e. llyp.
dito, dito, le Hvp4
dito, N.-York. Erie West. Sp. Aand....
dito Wabasli St. L. en Pac. Ct. v. Aand.
Nederland, Stad Amsterdam f 1003
Hongarije, Theiss Loten4
Oostenrijk, Staatsl. 18544
dito, dito 18605
dito, dito 1864
dito, Stad Weenen 1874
Rusland, Staatoleening 1864 Loten5
dito, dito 1866. Dito5
Turkije, Spoorwegleening
Transvaal le. Ned. Tr. Onudm. Mij. Aand.
79+#
94tj
10 li
101A
S6 A
79 fk
78$
79$
79
23f
30$
61$
89$
90
93$
64J
98$
97$
60$
80i7r
86
20$
96$
86
49$
36$
70$
15$
79$
103
90$
100
30$
86$
86
53fa
55$
113$
120$
98$
75$
61$
65fv
96
102fV
102 r$
72$
67+fc
86r$
16$
28$
16A
101
71$
14$
79$
27
25
114$
114$
120
119
154
131
146$
131$
19+ï
2$
79$
94?#
101$
101$
86$
79^
79$*
79 i
23$.
29+*
60$
88$
89+*
93+*
04$
98$
97
80$
20$
96$
49
36+*
77*
79$
90
100.
30$
52$
55T*
113$
120+
98+»
61$
65+*
93$
102*
103,
71?
67$
86$.
16+*
28$
16$
70+*
79$
113$
115
131
19$
Door den Notaris H. J. DE LANGE.
5 Juli ,1892.
1. Heerenhuis »Lindenhouvel", Egmond a. d. Hoef, sectie
A 546 en 550 ged., 19 a. 94 cent.
Str. S. Bregmau 1510,—
2. Arbeiderswoning en erf, aldaar, sectie 545
en 550 ged., 2 a. 65 cent.
Str. S. Bregman 165,
3. Huis en erf, aldaar, »Mallegat", sectie A
566, 4 a. 20 cent. Str. M. Oorthuis 205,
4. Boerenwoning en erf, aldaar, sectie A 444,
6 a 98 cent. Str. Jn. Muijs180,