Veiling van vaste goederen. 2J 3è Als zoodanig beschouwdbehoeft de onderwijzer niet zelf te denken en, de gemakzucht wordt bevorderd, ze doen hem voor eenige voorbereiding door zelfstandig denken terugschrikken, want „de gelegenheid maakt den dief" en de tijdhierdoor uitgewonnenkan wellicht voordeelig^r of gemakkelijker besteed worden. Eene hand leiding mag slechts in moeielijke gevallen een betrouwbare gids zijn.- De onderwijzer moet in de verdeeling en op eenvolging der leerstof een grond kunnen vinden die vast genoeg is, om door eigen zelfstandig onderzoek en nadenken iets goeds te kunnen opbouwen, zonder dat hij behoeft te rade te gaan bij handleidingen, waarvan een der schoolbladen nog onlangs zeide dat die naar de opinie des schrijvers in verscheidene onderdeelen uitge breider had kunnen zijn. Voorbereiding, zegt spreker, is voorzeker een noodza kelijk vereischte waar het de behandeling van moeielijke punten in de onderwijzersvakken betreft, maar dan moet zij vóór alles steunen op de eigene, krachtige inspanning vanjonzen geest. Zoodoende zouden de onderwijzers de maatschappij kunnen overtuigen van de gegrondheid dei- woorden van den kerkvorst Gura, die luidden »Wauneer men mij vroegwat zijn de grondslagen van kerk en staat dan zou ik zeggen »ten eerste de scholen ten tweede de scholen en ten derde de scholen." Als resumé zijner beschouwingen wenschto spreker de volgende conclusion te trekken De onderwijzer moet zoo onafhankelijk mogelijk zijn in do maatschappijmen moet hem in staat stellen kennis en beschaving in ruime mate te verbreiden. De geringe salarissen de minima der onderwijswet en het beschouwen der onderwijzers als een soort van koopwaar, werken hoogst nadeelig en de- moraliseerend; hij komt daardoor vaak onder de ouders der leerlingeu te staan, terwijl hij zich tegenover hen vrij moet gevoelen. Een bedenkelijke geest van ontevredenheid openbaart zich daardoor in kringen, die den grootsten invloed hebben op de ontwikkeling van de leerlingen der volksschool. De onderwijzer moet zich ook onafhan kelijk gevoelen bij zijn onderwijs. Gemis aan zelfstan digheid en gemakzucht worden in de hand gewerkt dooi de handleidingen. Bij een uitstekende methode en eene goede verdeeling der leerstof is eene handleiding onuoodig. De onderwijzer moet de levende methode zijn. Het debat leidde tot do vraag, of de onderwijzer ook niet in vele opzichten onafhankelijk moest zijn van het hoofd der school, wat sommigen noodig, andereu in vele opzichten, vooral waar tusschen hoofd en personeel eene goede verstandhouding heerscht, als overbodig beschouwen Wat het gebruik van handleidingen betreft, was men het met den spreker niet altijd eens, doch alles te zamen genomen vond de voorzitter reden tot deze opmerking waar allen weten, dat, wat in theorie prachtig schijnt, in de praktijk nog somtijds faalt, twijfelde hij niet of de jongeren zouden maunen van ondervinding op den duur dikwijls moeten toegeven, terwijl de laatstgenoemden bij overtuiging reeds meermalen de inzichten der eersto hadden leeren deelen. De spreker had zich flink van zijn taak gekweten en in vele opzichten aanleiding gegeven tot nuttige bespreking en ernstig nadenken iets wat voorzeker het onderwijs in het arrondissement weder ten goede zou komen en daarvoor bracht hij hem dan ook den dank der vergadering. In de pauze werden de heeren H. v. d. Berg en A. P. Zeilmaker als leden van het bestuur herkozen. Bij heropening bekwam de heer A. S'laat, onderwijzer aan de openb. school te Zuidscbarwoude, het woord om in te leiden Het onderwijs op de volksschool. Spreker begon met de opmerking dat, moge al elk woord zijne beteekenis hebben, het ook dikwijls waar is, dat deze zich wijzigt naar de omgeving waarin het wordt geplaatst. In de uit» drukking »Het volk grijpt de wapens om zich tegen den overweldiger te verzetten", b.v. zou mijnheer A het hoogst kwalijk nomen als men hem daarbij wilde uitsluiten terwijl diezelfde A zeer verontwaardigd zou zijn als men hem wiide rangschikken bij het volk als er sprake is van uitgereikte kaartjes voor eene of andere bedeeling. Spreker wenschte als roftsschool te beschouwen die school, welker leerlingen geen ander onderwijs zullen ontvangen. De school dus, die hare leerlingen aan de maatschappij moet afleveren. Het heeft, meende hij, zijn nut deze school te stellen tegenover die, welke de voorbereiding is tot voortgezette studie. Op de eerstgenoemde scholen houdt men rekening met de eischendie het »mensch zijn" stelt, terwijl men op de andere inrichtingen vraagt wat zijn de eischen voor een of ander toelatingsexamen Naar deze toelichting zou hij wenschen te controleeren, welke eischen men aan de volksschool moest stellen. Dat er in den laatsten tijd in dit opzicht veel geschreven is, bewijst wel, dat men in dit opzicht nog steeds zoekende is en het rechte pad nog niet heeft gevonden maar tevens dat men streeft naar volmaking van dit of dat onderdeel en zoo tracht het geheel tot verbetering te brengen. Eene praktijk, steunende op eene gezonde theorie, en deze getoetst aan gene, komt spreker voor, de zekerste grondslag te vormen om tot volmaking te geraken. Het doel van het onderwijs moet zijn leeren te leven, dat isgebruik te maken van al de vermogens, die ons zijn gegeven, van al de krachten, die ons bestaan uitmakon. Mogen er al enkelen zijn die aan het bereiken van een beteren meer gewenschten toestand twijfelen voor den ondeiwijzer, die er aan gelooft en er naar streeft, is dit het levenssap, de bron waaruit hem toewijding en opoffering ruimschoots zullen toevloeien. De redeneering van enkelen, dat er genoeg, zelfs te veel geleerd wordt, wist spreker op geestige wijze te ontzenuwen. Zijne stel ling was gezonde ontwikkeling, wel verre van in eenig beroep te schaden zal ten allen tijde hare voordeelen afwerpen. Op de vraagwat te doen om nu het door hem genoemde doel te bereiken, geeft art. 33 wel antwoord, maar de geest, die het onderwijs doordringtheeft zich gewijzigd en wijzigt zich nog voortdurend. Was het vroegere doel van het onderwijshet aanbrengen van zekere hoeveelheid kundigheden en het tegenwoordige .- een streven om de ontwikkeling der vermogens te be vorderen, zoo vereischte dit niet enkel een juiste keuze der leerstof, maar veeleer een onderzoek naar de waarde der verschillende leervakken. Als doel van het onderwijs te stellen de vraagwat eischt de maatschappij van onze jongens? keurt spreker af, le omdat die eischen zich met de tijden wijzigen, 2e omdat die eischen niet voortvloeien uit gezonde paedagogische beginselen. Om 't goede doel te bereiken moet het onderwijs formeel zijn en zijn formeele kracht bestaat in le het verhel deren der bestaande voorstellingen en begrippen, 2e het ontvankelijk maken van den geest om nieuwe voor stellingen te kunnen opnemen, 3e het gewennen aan en het aanleeren van de beste methodedie dienst baar gemaakt kan worden om meerdere voorstel lingen en begrippen te verwerven. Een eisch die bij het onderwijs gesteld moet worden is deze de leerstof moet hare aangrijpingspunten vinden in de omgeving der leerlingen en ook na het eindigen der schooljaren haren invloed blijven uitoefenen. Hiertoe zou spreker brengen kennis der omringendo voorwerpen, dieren, planten en verschijnselen leer der vormen en getallen. Als eene leerstof, waarin men slechts eene zekere hoogte kan bereiken, door kennis te nemen van feiten en waar nemingen ons door anderen medegedeeldnoemde hij geschiedenis en aardrijkskunde. Als hoofdvakkendie moeten dienen óf om de verkregen voorstellingen en begrippen te verhelderen en het eigendom van den geest te maken óf om ons in staat te stellen onzen geest met de mededeelingen van anderen te verrijken beschouwde hij de spreek- en schrijftaal, teekenen, schrijven en lezen. Op onderhoudende en overtuigende wijze verklaarde spre ker nu, hoe hij, den ontwikkelingsgang van het mensch- dom volgende, tot deze indeeling was gekomen en waarom hij dus aan het ééne leervak eene hoogere waarde toe- keude dan aan het andere. De taal stond bij hem zeer hoog aangeschreven tor wijl hij de spreektaal eene eere plaats toekende boven de schrijftaal. Leesonderwijs wilde hij wel eene tweede plaats toekennen. Schrijven was noodig, doch alleen in zoo verre dit vereischt wordt, om zijne gedachten aan anderen mede te deelen. Schoon schrijven was vaak tijdverspillen en diende overgelaten te worden aan lieden, die daar den tijd toe hadden. Zoo werd elk der leervakken aan zijne beschouwing en het oordeel der vergaderden onderworpen. Spreker eindigde met de opmerking wanneer wij ons niet te angstvallig vasthouden aan het bestaande, maar onafhankelijk daarvan, naar dezelfde beginselen die ons leidden bij de rangschikking der vakkeneene keuze doen uit de leerstof, zullen wij zeker niet al te zeer verdwalen. Wanneer wij verder door middel onzer methode ljot waarnemingsvermogen ontwikkelende zucht tot onderzoek levendig houden en de zelfweru- zaamheid der leerlingen bevredigenwanneer wij onze leerlingen geleid hebben in de moeielijke kunst van ver gelijken ordenen en rangschikkenen onze taak van opvoeder opvatten als iemand die zoo weinig mogelijk moet geven die den leerlingeu zoovéél mogelijk moet leeren vindon dan geloof ik dat er groote voordeelen kunnen verkregen worden. Dan zal men niet langer de klacht hoorou dat onze jongens zooveel vergetendan zal de leertijd, ook als hij afgeloopen is, zijn heilzamen invloed blijven uitoefenen en onder de leiding der om ringende factoren, die dan de opvoeding ter hand nemen, zullen de leerlingen zich een weg weten te kiezen; zullen zij menschen wordendie in hun onderhoud kunnen voorzien, menschen, die een nuttig bestanddeel der maat schappij uitmakenin één woord waarlijk gelukkige menschen. Dat de school zich daarop eenmaal moge kunnon beroemenwenschte spreker en zeker ook de vergaderde dames en heeren van ganscher harte Debat volgde op deze redeniet. Alleen de heer Grund- lehner maakte enkele opmerkingen, den heer J. Nuhout van der Veen, naar aanleiding van sprekers belangwek kende beschouwingon Do heer Ditmars nam vervolgens het woord om den voorzitter, den welverdienden dank der vergadering over te brengen, waarop deze besloot met de verzekering, dat men hem zijn taak zeer gemakkelijk maakte en den wensch uitsprakdat hij allen in goeden welstand het volgend jaar mocht wederzien. Onder de onderwijszaken, die gedurende deze vergade ring waren tentoongesteld, muntte uit: een stelEngleder's wandplaten ten gebruike bij het onderwijs in de natuur lijke historie, uitgegeven bij J. W. van Raven, te llijp, dio zich onderscheidden door duidelijkheid en bij aankoop in gedeelten, de 6 stuks 3,90, zeker onder het bereik zullen liggen van elk schoolbestuur. Ook Zondag den 3bleek hetdat de pleizier- reizigers van een bezoek aan onze gemeente zich nog niet laten° afschrikken door de weinig aangename wijze, waarop zij hier gewoonlijk aan den wal moeten trachten te komentwee booten voerden dien dag een talrijk ge zelschap hierheen. Wij zouden intusschen daarvan geen melding maken ware 't nietdat deze lieden verschei- denen onzer stadgenooten een prettigen middag hadden verschaft. Het was de „Deulscher Manner «e- sang-Verein", van Amsterdam die in het lokaal Har monie een uitgebreid programma voor hare leden ten beste gaf, tot welke uitvoering aan een ieder vrije toegang werd verleend. Menig nummer werd goed ge zongen, de komische voordrachten wekten vaak een har- telijken lach, het was een voor velen genotvolle middag. In den avond van den 4 werden de huiswaarts koerende leden van het Stedelijk Muziekkorps, dat te Weesp weder tot de overwinnaars had behoord, door eene talrijke menigte ingehaald. Den heer JT. M. Otto, den verdienstelijken directeur, word een groote lauwer krans als een huldebewijs aangeboden. De belangstelling bij hunne aankomst door het publiek betoond, moge voor het corps een bewijs zijn dat ook hier ter stede hunne met zooveel succes bekroonde arbeid met waardeering wordt gevolgd. In het Café Central alhier had den 3 eene vergadering plaats, waartoe door de zangvereeniging »Orpheus", van Oudkarspel en »Niedorps Mannenkoor", van Nieuwe Niedorp, uitgenoodigd waren twee afgevaar digden van ieder der boven het Y ten platten lande in de provincie Noordholland bestaande zangvereenigingen. Aan deze roepstem was door 14 vereenigingen voldaan, terwijl bovendien nog door 14 andere vereenigingen in stemming was betuigd met het denkbeeldde oprich ting van een Kangersbond. Het gevolg is dan ook geweest, dat men besloot, zulk eenen bond in het leven te roepen en waartoe op eene commissie de noodige vol macht is verstrekt. De algemeene vergadering der vereeniging «Bur gerkring", die den 5 zou plaats hebben, is tot den 6 uitgesteld, nu het concert van het Haarlemsche mu ziekkorps, onder directie van den heer Kriens, van wege de Buiten-societeit, op eerstgenoemden datum doorgaat. Den 4 bad het jaarlijksolie schoolfeest voor de leerlingen der laagste klassen van de openb. school voor onvermogendender openbare tusschenscholen en der openbare burgerschool onder gunstig weder op de gebruikelijke wijze op de speelplaatsen plaats. Den 6 gaan de leerlingen der hoogste klassen des namiddags te één uur van de Voormeer per stoomboot naar Schoorl om des avonds te 9 uren aldaar terug te keeren. Die der tusschenscholen zullen na aankomst naar het school gebouw van de tweede tusschenschool gaan die van de burgerschool naar de Laat bij de kapelkerk en die van de school voor onvermogenden naar de Keizerstraat. De muziek blijft op de boot. ALKMAAR 4 Juli. Aangevoerd 2 koeien en ossen f 200 a 240 262 vette kalveren f 28 a 75, per pond f 0,60 a 0,70 19 nucht kalveren f 6 a 14 60 vette schapen f 16 a 24, 221 vette varkens f 0,43 a 0,51 per pond 44 magere f 16 a 20. EDAM 2 Juli. Aangevoerd 103 stapels kaas, wegende 21681 P. Hoogste prijs f 28,50. HAARLEM 4 Juli. Aangevoerd 178 P. boter f 1,30 a 1,60 per pond. 129 biggen f 7,a 9,50, 74 schram men f 16, 190 mud aardappelen 1 4 a 7 per mud. HAARLEM 4 Juli. Rogge f 6,75 a 6,50, Duivenboo- nen f 7. LEIDEN 2 Juni. Boter per vat le soort f 50, a 56, per P. f 1,25 a 1,40, 2e soort f 42 a 48, per P. f 1,05 a 1,20. Aangevoerd 9070 P. SCHIEDAM 4 Juli. Moutwijn t 8,50, Jenever f 12,50, idem Amsterdamsche proef f 14, LONDEN 4 Juli. Aangevoerd 1400 runderen 3.2-4.8, 13000 schapen en lammeren 3.9-5.8, 85 kalveren 3-5. I'KR TKIiHblllAF. PURMEREND 5 Juli. Aangevoerd 246 runderen, 15 stieren, handel matig, prijshoudend, 254 vette kal veren f 0,50 a 0,70 per K.G.handel stug 99 nucht. dito f6 a 18, handeL matig 70 paarden, 980 schapen en lammerenhandel stug, prjjshoudend, 275 vette var kens f 0,36 a 0,52 per K. G., handel vlug 103 mage re dito f 12 a f 25 181 biggen f 6 a 10 per stuk beide handel stug. Kleine kaas f 30,Middelbare f aangevoerd 372 stapels. Boter f 1,10 a 1,20 per K.G., aangevoerd 1340'/a K- Gr. Kipeieren f 3,25 a 3,75 eenden dito f 3,35 per 100 stuks. AMSTRKMAM. pCt. 4 Juli 5 Juli. Nederland Cert. N. TT ScL ilJ ditodito ditodito dito, Oblig [talie, Inschrijving 1862/81 3 3* 5 Oostenrijk, Obl. in pap. fl. 1000 Mei-Nov. 5 ditodito Eebr.-Aug. 5 dito, zilver Jan.-Juii. 5 dito, dito April Oct. 5 Portugal, Obl. Buit. 1853/843 dito, 1888,89 4$ Rusland, Oostersche Leening, 2e serie 5 dito, 1880 gecons. Z.R. 125-625 13 Mei-Nov. 4 dito, 1889 leen 2e ser. 1 Jan. lAp.l Juli/1 Oct. 4 dito, 1867/69 X 20-100 Mei-Nov4 dito, 18893 dito, in goud 1883. Juni. Dec6 dito, dito 1884. 13 Jan. 13 Juli5 Spanje, Obl. Buit. Perpetuele4 Turkije, gepriv. Conv.leening4 dito, Douane Obl5 dito, Geconverteerde Ser. DenC Egypte, Obl. leening 18764 Mexico, Obligatiën geconrert. 18906 dito, Subsidiebonds6 Venezuela, Obligatiën 18814 Nederland, Cult. Maalseh. d. Vorstel. Aand. dito, dito Winst-Aandeelen dito, Koloniale Bank Aandeelen dito, dito Oblig5 dito, Ned. Ind. Handelsb. Aand.... Amerika, N. IV. Pac. Hvp. Pdbr5 Nederland,N.Centr. Spoorw. Aand. f250.. dito, dito gestemp. Obligatiën f 250 Nederl.-Zuid-Afr. Spw4 [talie. Spoorwegleening 1887/893 dito, Zuid-Ital. Spoorweg Obl3 Polen, Wars.-Weeuen Aandeel Rusland, Gr. Sp.-Maatsck.-Aand5 dito, Hypoth. Obligatiën4$ dito, id3 dito, Baltische Spoorw. Aand3 dito. Eastowo Spw. Mij., dito5 dito. Iwang. Dombr. Ohlig4$ dito. Orel.-Vitebsk. Obl5 dito, Poti-Tiflis Oblig. f 10005 dito, Trauscaus. Spoorweg Oblig3 dito, Z.-W. Spoorw. Aand. 1001000.. 5 dito, dito Oblig4 Zweedsch—Noorweegsche Spoorwegen.... 5 Amerika, Cleveland, Akron Shares dito, Denv. Rio Grande dito dito, Illinois Centr. Cert. v. Aand dito, Louisv. en Nashv. Cert. v. Aand.. dito, Miss. Kans. Texas Adn. ex 2e. llyp. dito, dito, le Hvp4 dito, N.-York. Erie West. Sp. Aand.... dito Wabasli St. L. en Pac. Ct. v. Aand. Nederland, Stad Amsterdam f 1003 Hongarije, Theiss Loten4 Oostenrijk, Staatsl. 18544 dito, dito 18605 dito, dito 1864 dito, Stad Weenen 1874 Rusland, Staatoleening 1864 Loten5 dito, dito 1866. Dito5 Turkije, Spoorwegleening Transvaal le. Ned. Tr. Onudm. Mij. Aand. 79+# 94tj 10 li 101A S6 A 79 fk 78$ 79$ 79 23f 30$ 61$ 89$ 90 93$ 64J 98$ 97$ 60$ 80i7r 86 20$ 96$ 86 49$ 36$ 70$ 15$ 79$ 103 90$ 100 30$ 86$ 86 53fa 55$ 113$ 120$ 98$ 75$ 61$ 65fv 96 102fV 102 r$ 72$ 67+fc 86r$ 16$ 28$ 16A 101 71$ 14$ 79$ 27 25 114$ 114$ 120 119 154 131 146$ 131$ 19+ï 2$ 79$ 94?# 101$ 101$ 86$ 79^ 79$* 79 i 23$. 29+* 60$ 88$ 89+* 93+* 04$ 98$ 97 80$ 20$ 96$ 49 36+* 77* 79$ 90 100. 30$ 52$ 55T* 113$ 120+ 98+» 61$ 65+* 93$ 102* 103, 71? 67$ 86$. 16+* 28$ 16$ 70+* 79$ 113$ 115 131 19$ Door den Notaris H. J. DE LANGE. 5 Juli ,1892. 1. Heerenhuis »Lindenhouvel", Egmond a. d. Hoef, sectie A 546 en 550 ged., 19 a. 94 cent. Str. S. Bregmau 1510,— 2. Arbeiderswoning en erf, aldaar, sectie 545 en 550 ged., 2 a. 65 cent. Str. S. Bregman 165, 3. Huis en erf, aldaar, »Mallegat", sectie A 566, 4 a. 20 cent. Str. M. Oorthuis 205, 4. Boerenwoning en erf, aldaar, sectie A 444, 6 a 98 cent. Str. Jn. Muijs180,

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1892 | | pagina 3