Wij waren het al sedert jaren gewoon, dat de heeren
gefors. Houtman, sigarenfabrikanten te 's Bosch een
keurig Nieuwjaarsgeschenk zonden aan hunne talrijke
cliënten. Zoo fijn als dit jaar vonden wij het geschenk nog
nimmerofschoon wij al veel schoons van hen te zien
kregen, 't Is een eigenaardige wijze van reclame-maken
zooals de heeren H. het doen. Ieder afnemer van de ge
renommeerde sigarenfabriek ontving een album, dat eene
eereplaats aan den wand verdient. Dit jaar heeft het
boekje den vorm van een schilderspalet; van voren treft men
er vlinders op met een mengelmoes van schoone kleuren
de achterzijde is versierd met de afbeeldingen van fa
briek en magazijn. Van binnen echter vindt men het nousje
van den zalm. Twaalf schilderachtige landschappen dui
den de even zooveel maanden des jaars aan met hunne
liefelijkste eigenschappen. Lieve versjes van J. II. van
der Lans vullen het geheel op waardige wijze aan.
De offers van den Spoorwegdienst.
BURGERLIJKE STAND
Ongetwijfeld zullen allen, die het voorrecht hebben dit
boekje te ontvangen, de firma Houtman er hoogst dank
baar voor zijn.
miliciens, lichting 1893.
Voor de miliciens der lichting 1893 zijn gunstige be
palingen vastgesteld, welke o.m. bevatten keuze van korps
en wapen waarbij en van het garnizoen waarin de milicien
zijn militieplicht wenscht te vervullen. Verder kan aan
die miliciens worden vergund, wanneer zij tenminste aan
het hieronder volgend programma van examen voldoen
dat zij buiten de kazerne wonen, op aanvraag van ouders
of voogden. Eindelijk zijn zij afzonderlijk gehuisvest en
kunnen desverkiezende afzonderlijk spijzen. Zij, die zich
aan dat examen onderwerpen, moeten zich vóór 20 Januari
1893 schriftelijk wenden tot den commandeerenden officier
van het garnizoen waar zij wenschen examen te doen.
Die aanvraag moet bevatten 1° hun naam 2° voornamen
3° woonplaats 4° het wapen of het korps waarbij of
het garnizoen waarin zij wenschen te worden ingedeeld.
Het examen loopt in een dag afdo eischen zijn. a. het
schrijven van een goed leesbare handb. de kennis van
de gronden der nederlandsche taalwelke blijken moet
uit een te vervaardigen opstelc. de 4 hoofdregels der
rekenkunde met geheele getallen d. de kennis van het
nederlandsche stelsel van maten en gewichten e. eenige
bekendheid met de vaderlandsche geschiedenis; vol
doende kennis der aardrijkskunde van Nederland.
No. 6 van het maandblad tegen de verval-
sclilngen, onder redactie van dr. P. F. van Hamel Roos,
le Amsterdam, bevatbedrog in den moelhandel uit
treksel van het overzicht van den inspecteur voor de
keuring van voedingsmiddelen te Amsterdam. October
1892 onderzoekingen van levensmiddelen en handelsar
tikelen gedaan aan het Bureau voor chemisch en micros
copisch onderzoek, Spuistraat 146, Amsterdamgerste
bier, cognac, brood, meel, beschuit, boter, geëmailleerde
artikelen, toiletzeep, kaasstremsel en kaaskleursel wijn-
knoeierijen in Oostenrijk vervalsching van mestweten
schappelijke berichtenalcohol en azijnzuur verkregen uit
papier; abnormale natuurboterboekbeoordeeling hygiëne
en industriejeneverbestrijding door melkschadelijke
onzuivere melk insecten in geconserveerde levensmid
delen het watergehalte der boter; belangrijke proefne
mingen betreffende het watergehalte van brood en beschuit
invloed van electrisch licht op papier een nieuwe toe
passing van aluminium veldflesschen en kookgereedschap
van aluminium saccharine bij het inmaken van vruchten;
vraagbord en correspondentieFeuilleton de schelmerij en
de scheikunde de ouderdom der fossiele beenderen ver
bod van den handel in eindjes sigaren een nieuwe wijze
van lijken-balsemen.
Het spoorwezen is met eenen strijd te vergelijken, dien
het spoorwegpersoneel dag aan dag met den tegenstand
der elementen met openbare en met in hinderlaag loe
rende vijanden te voeren heeft. En al wordt dagelijks in
rusteloozen arbeid door den geest en de kracht van den
mensch de zege verworven, toch eischt die strijd talrijke
offers, die dood of verminkt op het slagveld achterblijven.
De statistiek, welke bij het Duitsche spoorwezen sinds
eene reeks van jaren wordt aangehouden, geeft nauw
keurig de cijfers dezer verliezen aan en tegelijk een over
zicht, waaruit blijkt, dat in de wintermaanden die strijd
het felst ontbrandt en de meeste slachtoffers maakt.
Indien deze statistiek het niet als onomstootelijke
waarheid aantoonde, zou men het nauwelijks kannen ge-
looven dat alleen in de vijf jaren van 1886 tot 1890
in den dienst der Duitsche spoorwegen 1529 man van
het personeel gedood en meer dan 6000 meer of minder
zwaar gekwetst geworden zijn
Meer dan 300 mannen boeten in don loop van een
jaar bij den vreedzamen arbeid van het verkeer hun le
ven in en meer dan 1300 lijden schade aan hun lichaam,
terwijl nog een groot gedeelte van deze laatsten aan de
gevolgen sterven, of in langdurige krankheid voortsukkelen.
Men moet daarbij echter wol in het oog houdendat
in den dienst der Duitsche spoorwegen ook een aanzienlijk
leger op do been is In het jaar 1890 waren het 317000
personen die door de besturen der verschillende lijnen
tot den grooten strijd werden uitgezonden. Uit dit cijfer
kan men dus opmaken, dat gemiddeld jaarlijks van elke
duizend er een zijn leven laat in den dienst van het
spoor, terwijl daarenboven nog vier van de duizend ge
kwetst worden. Men verkrijgt een goeden maatstaf voor
de hoogte van dit cijfer der gevallenen, wanneer men
verneemt, dat in het dichtbevolkte en nijvere Saksen op
ongeveer 4000 inwoners er jaarlijks één op de eene of
andere wijze door een ongelukkig toeval het leven verliest.
Het verderfelijkst in verhouding tot het geheel blijkt
te zijn het ontijdig gaan tusschen of het onvoorzichtig
overschrijden der rails. Wat ieder der zake kundige dik
wijls genoeg in het oog valt, wordt hier door onomstoo
telijke cijfers bevestigd. Van de in genoemde vijf jaren
verongelukten zijn alleen 585dus veel meer dan het
derde deel van allen op zoodanige wijze om het leven
gekomen. Daarop volgt als meest voorkomende oorzaak
van ongelukken het gevaar, dat met het schuiven van
waggons en het rangeeren nauw verbonden is Bij dit
werk vonden in diezelfde tijdsruimte 444 den dood.
Met de uitbreiding van het spoorwegnet en de toene
ming van het verkeer houden deze cijfer3 van verlies
gelijken tred en er is daarbij evenmin van achteruitgang
als van toeneming sprake. De wonderbare wet der groote
getallen heerscht ook hier met zooveel regelmatigheid
dat uit den omvang van het verkeer met zekerheid tot
de hoogte van het menschenverlies kan besloten worden.
Neemt men voor eene vergelijking den besten maatstaf
die er aanwezig is, den »askilometer," dat is de afstan
den, welke in den loop van een jaar door de gezamenlijke
assen der personen- en goederenwagens op alle duitsche
banen te zamen worden afgelegd, dan blijkt dat op elke
3j/3 millioen van deze as-kilometers één doodelijke ver
ongelukte komt, en dat dit cijfer eene onverbiddelijke
wet is, die nog heden, evenzeer als vijf jaren geleden
ten volle geldig is. Alleen in het jaar 1887, was
blijkbaar tengevolge der bijzonder gunstige weersgesteld
heid eene daling van het cijfer der ongevallen in
zooverre te bespeuren, dat eerst op elke 4 millioen as-
kilometers één doodelijk verongelukte kwamin de vol
gende drie jaren evenwel werd nauwkeurig weder de oude
hoogte bereikt.
Opmerkelijk is het hoe in dezen de onderscheidene
jaargetijden van elkander verschillen.
De gegevens uit eene gansche reeks van jaren doen
den invloed van licht en weersgesteldheid duidelijk genoeg
bennen. Enkel door die beide oorzaken werd in de maand
Februari van het jaar 1889 de verhouding een weinig
gewijzigd. In deze maand steeg namelijk het getal der
doodelijk verongelukten tot het dubbele van het normale
cijfer, en wel ten gevolge van de buitengewone hoeveel
heid gevallen sneeuw, welke in het grootste gedeelte van
Duitschland het verkeer op een wijze, die bijna zonder
voorbeeld is, bemoeielijkte. Eene andere ongelijkheidde
verschillende lengte der maanden, wordt opgeheven, door
dien men de ongelukken op elke dertig dagen van iedere
maand in rekening brengt.
Op deze wijze komt men nu tot een middelcijfor over
negen opeenvolgende jaren van 22 in Januari23 in
Februari, 22 in Maart, 16 in April, 18 in Mei, 18 in
Juni, 20 in Juli, 20 in Augustus, 24 in September,
26 in October, 32 in November en evenzoo 32 in De
cember van ongelukken met doodelijken afloop.
Deze cijfers spreken eene duidelijke taal.
Te beginnen met de maand Januari vertoont zich met
het lengen der dagen eene daling der ongevallen tot de
maand Meieene geringe weifeling in Februari niet
meegerekend die hare oorzaak heeft in de meestal zeer
ongunstige weergesteldheid dezer maand. Van Mei af be
gint dan, in samenhang met het stijgen van het verkeer
eene kleine rijzing der ongevallen zich te vertoonen, tot
de cijfers, in de herfstmaanden toenemend in de beide
laatste maanden van het jaar het hoogst geworden ziju.
Nog scherper wordt het beeld, wanneer men de enkele
maanden tot jaargetijden bijeenvoegt. Dan komen er in
het eerste vierendeeljaars 22, in het tweede 17, in het
derde 21 en in het vierde 29 gevallen met doodelijken
afloop op elke 30 dagen. Neemt men de maanden Octo
ber tot Maart als winter- en de maanden April tot Sep
tember als zomerhalfjaar, dan verkrijgt men voor het
eerste 26, voor het laatste 19 zulke gevallen op elke 30
dagen alzoo in het winterhalfjaar bijna de helft meer
dan in het zomerhalfjaar.
De lengte der dagen en de gesteldheid van het weder
aan den eenen, de sterkte van het verkeer aan den anderen
kant, dat zijn de hoofdfactoren, die het cijfer voor iedere
maand bepalen. De lange dagen in de maanden Mei,
Juni en Juli en hare korte nachten vergemakkelijken
den dienst in alle opzichten. Stormen en onweders zijn
zeldzame rustverstoorders, en zelden ook kan zich het
loerend gevaar in den nevel verbergen. Geheel anders
echter is het in dezen winter Dikke wolken en dichte nevels
verduisteren het licht van den korten dag, donker en
zonder sterren zijn de lange nachten weken lang
volgen in November en December zulke dagen en nachten
elkander op, alleen afgewisseld door storm en onweers
buien. De loopplanken langs de wagens, de grond tus
schen en naast de rails, waarop daar het treinpersoneel,
hier de mannen voor den dienst aan de stations genood
zaakt zijn zich te bewegen, zijn glibberig door sneeuw
en ijs; de ruwe noordwestenwind zweept den spoorweg
man de sneeuw in 't gezicht en belet hem voor zich uit
te zien andere gevaren bedreigen hem, wanneer de baan
onder de sneeuw ligt en ontsporingen of andere onge
vallen, die het leven in gevaar brengen, zich menigvul-
diger voordoen, als de storm do sneeuw op hoopeu jaagt
en strenge vorst de hoepels en spaken der raderen doet
springen. Daarbij komt dan nog eene verzwaring van
den dienst door de minder gemakkelijke en zwaardere
winterkleeding die vooral in den aanvang van het win
terhalfjaar menig offer eischt.
Het geringere verkeer in de maanden Januari tot
April verbetert de ongunstige verhoudingen van het jaar
getijde. In tegenstelling daarmede heft het sterkere ver
keer in de zomermaanden de gunstige werking van het
jaargetijde voor een deel weder op. Wanneer echter het
sterkste verkeer met den ongunstigsten tijd van het jaar
samenvaltdan houdt het ongeluk zijne rijkste oogsten,
en zoo laat zich dan ook verklaren, waarom de maanden
OctoberNovember en December, waarin het grootste
goederenvervoer in het gansche jaar met de minst gun
stige toestanden, wat licht en weder betreft, samenvalt
het grootste verlies aan bedrijfs-personeel aantoonen.
Geen toeval, maar de som der dagelijks terugkee-
rende voorvallen, der vermijdbare en toch onvermijdelijk
alle dagen terugkeorende misgrepen, achteloosheden, mis
stappen en dwalingen omtrent de werkzaamheid van
natuurkrachten en menschelijke inrichtingen, maken de
wet, volgens welke telken jare schier in gelijk aantal de man
nen van den spoorwegdienst leven ongezondheid moeten ver
liezen. En alleen door langdurigen, rusteloozen arbeid, ern
stig streven, onderzoeken en vergelijken zal men in staat zijn,
die wet minder wreed te makenDan zal zij wellicht
eens voor eene zachtere wet plaats maken. Wellicht
Maar de geringste verbetering is hier de grootste moeite
waard
Hensbroek.
Geboren
1 Dec. Jansje, d. van Arien Leek en Antje Helmer.
27 Johannes, z. van Klaas Bakkum en Aagje Pater.
Overleden:
3 Dec. Jan Schoen, 56 jaar.
16 Arend Zwagerman, echtgen. van Stijntje Groot,
eerder van Trijntje de Vries en Klaartje Hoek, 82 j.
19 Aaltje, d. van wijlen Pieter Cijs en Karoline
Dudock, 14 j.
Akersloot.
Geboren:
8 Dec. Pieter, z. van Jan van der Oord en Catharina Otte
13 Jan, z. van Jan van 't Hof en Lena Kokkes.
17 Catharina, a. van Jan Sinnige en Guurtje Schut.
Overleden:
5 Dec. Pieter Vader wednr. van Trijntje Bus Reorder
van Antje Groenveld, 83 j.
8 Cornelis Kuiper, wednr. van Jannetje de Haan, 64 j.
17 Levenloos aangegeven kind van het mannelijk
geslacht van Jan Kaptein en Cornelia Meijne,
Sclioorl.
Ondertrouwd:
28 Dec. Pieter Bleeker en Maartje Kruijf.
30 Klaas Wagemaker en Grietje Schoen.
Geboren:
3 Dec. Simon z. van Pieter Wever en Marijtje Stam.
16 Jacob, z. van Jacob van Essen en Antje Los.
Naatje, d. van Jan Hakof en Aafje Jonker.
Overleden:
8 Dec. Jan, z. van Cornelis de Graaf en Neeltje Snip.
Levenloos aangegeven Twee.
Egmond aan Zee.
Ondertrouwd 16 Dec. en Getrouwd 31 Dec.
Engel Kok en Adriana Prins
Ondertrouwd
24 Dec. Willem Prins en Kniertje Visser. Leendert
Kok en Neeltje Wijker.
31 sArie Zwart en Marijtje Schol. Huibert Konijn
en Marijtje Glas.
Geboren.
2 Dec. Cornelia, d. van Arie Prins en Dirkje Visser.
3 Kniertje, d. van Jan Groen en Cornelia Zwart.
5 Cornelia, d. van Maarten Groen en Wilhelmina
Stoker.
8 Arie, z. van Gerrit Stam en Cornelia Glas.
14 Engel, z. van Gerrit Visser en Kniertje Gouda.
16 Helena, d. van Klaas Zwart en Aagje Zwart.
19 s Maria, d. van Pieter Groen en Antje Zwart.
23 Jannetje, d. van Klaas de Groot en Aaltje van
Pel. Engel, z. van Engel Visser en Jansje Stam.
31 Koendert, z. van Gerrit Broek en Aaltje Grave-
maker.
Overleden:
3 Dec. Hermanns Haije, echtgen. van Cornelia Boezaard.
68 j.
18 Wilhelmina, d. van Jacob Zwaan en Engeltje
Zwart, 11 j.
19 Agie Kok, echtgen. van Gerrit Zwaan, 75 j.
22 Jansje, d. van Klaas Zwart en Elisabeth Glas, 3 j.
27 Jan Stam, echtgen. van Grietje Wijker, 69 j.
Levenloos aangegeven kind van Koenraad van Duin
en Emerentiana Peetoom.
Hginondblnnen.
Ondertrouwd:
Gerrit Levering, te Castricum,]en Anna Gaarthuis, alhier.
Geboren:
1 Dec. Johanna, d. fvan Jacobus Melker en Eva Hof.
2 t Klaasjed. van Simon van den Berg en Anna
de Leeuw.
17 Antonia Adelbertha Maria, d. van Cornelis Ruiter
en Sijtje Roskam. Cornelis, z. van Pieter
Melker en Elisabeth Filmer.
18 Maria, d. van Klaas Kuiperaen Petronella Hen-
neman.
20 Andreas, z. van Job Stet en Catharina Bakkum.
23 Jacob, z. van Theodoras Schuit en Aafje Buisman.
Olerleek.
Ondertrouwd en Getrouwd:
2 Dec. Cornelis Met, weduwn. van Maartje Bommezij,
en Neeltje Swaan, weduwe van Cornelis Nieuw-
land. Jan Schrooder en Neeltje Met.
Geboren:
26 Dec. Gerrit, z. van Albert van der Neu en Kaatje Amse.
Overleden:
28 Dec. Neeltje, d. van Cornelis Visser en Aagje
Stelling, 4 j en 3 m.
St. Pancras.
Geboren:
10 Dec. Jacob, z. van Hendrik Toepoel en Geertje Prins.
11 Pieter, z. van Dirk Hartman en Aaltje Modder.
25 Tennis, z. van Teunis Ruijs en Trijntje van der Wal.
Overleden:
24 Dec. Twee levenloos aangegeven kinderen van het
mann. gesl. van Pieter Koedijk en Trijntje Madderom.
Bergen.
Geboren
1 Dec. Herman Jan, z. van Jan Swaag en Aaltje Kramer.
7 Adrianusz. van Petrus de Waard en Trijntje
Groot.
23 Egbert Jan Willemz. van Lambert Top en
Antoinetta Suzanna Elisabeth Essers.
Overleden:
2 Dec. Klaas Hoogvorstechtgen. van Maartje Hout
koper, 43 j.
7 Dec. Gerrit van de Velde, echtgen. van Clarine Geer-
truida Taijlor, 53 j.
26 Cornelis Bruinlaatst wednr. van Willemijntje
Zwakman, 87 j.
Wierlngerwaard.
Ondertrouwd:
31 Dec. Cornelis Kruiten en Neeltje Koster. Jan v. d.
Ham en Cornelia van der Ham.
Geboren:
4 Dec. Dirk z. van Jan Snijders en Grietje Wittebol.
16 Frans, z. van Jan Bakker en Niesje Dekker.
23 Jacoba Gorardad. van Arend Veeter en Jan
netje Broers.
25 Geertje, d. van Cornelis Jonker en Klaasje de Wit.
Stoomdr. v. Herms. Coster Zoon Alkmaar.