Wij waren het al sedert jaren gewoon, dat de heeren gefors. Houtman, sigarenfabrikanten te 's Bosch een keurig Nieuwjaarsgeschenk zonden aan hunne talrijke cliënten. Zoo fijn als dit jaar vonden wij het geschenk nog nimmerofschoon wij al veel schoons van hen te zien kregen, 't Is een eigenaardige wijze van reclame-maken zooals de heeren H. het doen. Ieder afnemer van de ge renommeerde sigarenfabriek ontving een album, dat eene eereplaats aan den wand verdient. Dit jaar heeft het boekje den vorm van een schilderspalet; van voren treft men er vlinders op met een mengelmoes van schoone kleuren de achterzijde is versierd met de afbeeldingen van fa briek en magazijn. Van binnen echter vindt men het nousje van den zalm. Twaalf schilderachtige landschappen dui den de even zooveel maanden des jaars aan met hunne liefelijkste eigenschappen. Lieve versjes van J. II. van der Lans vullen het geheel op waardige wijze aan. De offers van den Spoorwegdienst. BURGERLIJKE STAND Ongetwijfeld zullen allen, die het voorrecht hebben dit boekje te ontvangen, de firma Houtman er hoogst dank baar voor zijn. miliciens, lichting 1893. Voor de miliciens der lichting 1893 zijn gunstige be palingen vastgesteld, welke o.m. bevatten keuze van korps en wapen waarbij en van het garnizoen waarin de milicien zijn militieplicht wenscht te vervullen. Verder kan aan die miliciens worden vergund, wanneer zij tenminste aan het hieronder volgend programma van examen voldoen dat zij buiten de kazerne wonen, op aanvraag van ouders of voogden. Eindelijk zijn zij afzonderlijk gehuisvest en kunnen desverkiezende afzonderlijk spijzen. Zij, die zich aan dat examen onderwerpen, moeten zich vóór 20 Januari 1893 schriftelijk wenden tot den commandeerenden officier van het garnizoen waar zij wenschen examen te doen. Die aanvraag moet bevatten 1° hun naam 2° voornamen 3° woonplaats 4° het wapen of het korps waarbij of het garnizoen waarin zij wenschen te worden ingedeeld. Het examen loopt in een dag afdo eischen zijn. a. het schrijven van een goed leesbare handb. de kennis van de gronden der nederlandsche taalwelke blijken moet uit een te vervaardigen opstelc. de 4 hoofdregels der rekenkunde met geheele getallen d. de kennis van het nederlandsche stelsel van maten en gewichten e. eenige bekendheid met de vaderlandsche geschiedenis; vol doende kennis der aardrijkskunde van Nederland. No. 6 van het maandblad tegen de verval- sclilngen, onder redactie van dr. P. F. van Hamel Roos, le Amsterdam, bevatbedrog in den moelhandel uit treksel van het overzicht van den inspecteur voor de keuring van voedingsmiddelen te Amsterdam. October 1892 onderzoekingen van levensmiddelen en handelsar tikelen gedaan aan het Bureau voor chemisch en micros copisch onderzoek, Spuistraat 146, Amsterdamgerste bier, cognac, brood, meel, beschuit, boter, geëmailleerde artikelen, toiletzeep, kaasstremsel en kaaskleursel wijn- knoeierijen in Oostenrijk vervalsching van mestweten schappelijke berichtenalcohol en azijnzuur verkregen uit papier; abnormale natuurboterboekbeoordeeling hygiëne en industriejeneverbestrijding door melkschadelijke onzuivere melk insecten in geconserveerde levensmid delen het watergehalte der boter; belangrijke proefne mingen betreffende het watergehalte van brood en beschuit invloed van electrisch licht op papier een nieuwe toe passing van aluminium veldflesschen en kookgereedschap van aluminium saccharine bij het inmaken van vruchten; vraagbord en correspondentieFeuilleton de schelmerij en de scheikunde de ouderdom der fossiele beenderen ver bod van den handel in eindjes sigaren een nieuwe wijze van lijken-balsemen. Het spoorwezen is met eenen strijd te vergelijken, dien het spoorwegpersoneel dag aan dag met den tegenstand der elementen met openbare en met in hinderlaag loe rende vijanden te voeren heeft. En al wordt dagelijks in rusteloozen arbeid door den geest en de kracht van den mensch de zege verworven, toch eischt die strijd talrijke offers, die dood of verminkt op het slagveld achterblijven. De statistiek, welke bij het Duitsche spoorwezen sinds eene reeks van jaren wordt aangehouden, geeft nauw keurig de cijfers dezer verliezen aan en tegelijk een over zicht, waaruit blijkt, dat in de wintermaanden die strijd het felst ontbrandt en de meeste slachtoffers maakt. Indien deze statistiek het niet als onomstootelijke waarheid aantoonde, zou men het nauwelijks kannen ge- looven dat alleen in de vijf jaren van 1886 tot 1890 in den dienst der Duitsche spoorwegen 1529 man van het personeel gedood en meer dan 6000 meer of minder zwaar gekwetst geworden zijn Meer dan 300 mannen boeten in don loop van een jaar bij den vreedzamen arbeid van het verkeer hun le ven in en meer dan 1300 lijden schade aan hun lichaam, terwijl nog een groot gedeelte van deze laatsten aan de gevolgen sterven, of in langdurige krankheid voortsukkelen. Men moet daarbij echter wol in het oog houdendat in den dienst der Duitsche spoorwegen ook een aanzienlijk leger op do been is In het jaar 1890 waren het 317000 personen die door de besturen der verschillende lijnen tot den grooten strijd werden uitgezonden. Uit dit cijfer kan men dus opmaken, dat gemiddeld jaarlijks van elke duizend er een zijn leven laat in den dienst van het spoor, terwijl daarenboven nog vier van de duizend ge kwetst worden. Men verkrijgt een goeden maatstaf voor de hoogte van dit cijfer der gevallenen, wanneer men verneemt, dat in het dichtbevolkte en nijvere Saksen op ongeveer 4000 inwoners er jaarlijks één op de eene of andere wijze door een ongelukkig toeval het leven verliest. Het verderfelijkst in verhouding tot het geheel blijkt te zijn het ontijdig gaan tusschen of het onvoorzichtig overschrijden der rails. Wat ieder der zake kundige dik wijls genoeg in het oog valt, wordt hier door onomstoo telijke cijfers bevestigd. Van de in genoemde vijf jaren verongelukten zijn alleen 585dus veel meer dan het derde deel van allen op zoodanige wijze om het leven gekomen. Daarop volgt als meest voorkomende oorzaak van ongelukken het gevaar, dat met het schuiven van waggons en het rangeeren nauw verbonden is Bij dit werk vonden in diezelfde tijdsruimte 444 den dood. Met de uitbreiding van het spoorwegnet en de toene ming van het verkeer houden deze cijfer3 van verlies gelijken tred en er is daarbij evenmin van achteruitgang als van toeneming sprake. De wonderbare wet der groote getallen heerscht ook hier met zooveel regelmatigheid dat uit den omvang van het verkeer met zekerheid tot de hoogte van het menschenverlies kan besloten worden. Neemt men voor eene vergelijking den besten maatstaf die er aanwezig is, den »askilometer," dat is de afstan den, welke in den loop van een jaar door de gezamenlijke assen der personen- en goederenwagens op alle duitsche banen te zamen worden afgelegd, dan blijkt dat op elke 3j/3 millioen van deze as-kilometers één doodelijke ver ongelukte komt, en dat dit cijfer eene onverbiddelijke wet is, die nog heden, evenzeer als vijf jaren geleden ten volle geldig is. Alleen in het jaar 1887, was blijkbaar tengevolge der bijzonder gunstige weersgesteld heid eene daling van het cijfer der ongevallen in zooverre te bespeuren, dat eerst op elke 4 millioen as- kilometers één doodelijk verongelukte kwamin de vol gende drie jaren evenwel werd nauwkeurig weder de oude hoogte bereikt. Opmerkelijk is het hoe in dezen de onderscheidene jaargetijden van elkander verschillen. De gegevens uit eene gansche reeks van jaren doen den invloed van licht en weersgesteldheid duidelijk genoeg bennen. Enkel door die beide oorzaken werd in de maand Februari van het jaar 1889 de verhouding een weinig gewijzigd. In deze maand steeg namelijk het getal der doodelijk verongelukten tot het dubbele van het normale cijfer, en wel ten gevolge van de buitengewone hoeveel heid gevallen sneeuw, welke in het grootste gedeelte van Duitschland het verkeer op een wijze, die bijna zonder voorbeeld is, bemoeielijkte. Eene andere ongelijkheidde verschillende lengte der maanden, wordt opgeheven, door dien men de ongelukken op elke dertig dagen van iedere maand in rekening brengt. Op deze wijze komt men nu tot een middelcijfor over negen opeenvolgende jaren van 22 in Januari23 in Februari, 22 in Maart, 16 in April, 18 in Mei, 18 in Juni, 20 in Juli, 20 in Augustus, 24 in September, 26 in October, 32 in November en evenzoo 32 in De cember van ongelukken met doodelijken afloop. Deze cijfers spreken eene duidelijke taal. Te beginnen met de maand Januari vertoont zich met het lengen der dagen eene daling der ongevallen tot de maand Meieene geringe weifeling in Februari niet meegerekend die hare oorzaak heeft in de meestal zeer ongunstige weergesteldheid dezer maand. Van Mei af be gint dan, in samenhang met het stijgen van het verkeer eene kleine rijzing der ongevallen zich te vertoonen, tot de cijfers, in de herfstmaanden toenemend in de beide laatste maanden van het jaar het hoogst geworden ziju. Nog scherper wordt het beeld, wanneer men de enkele maanden tot jaargetijden bijeenvoegt. Dan komen er in het eerste vierendeeljaars 22, in het tweede 17, in het derde 21 en in het vierde 29 gevallen met doodelijken afloop op elke 30 dagen. Neemt men de maanden Octo ber tot Maart als winter- en de maanden April tot Sep tember als zomerhalfjaar, dan verkrijgt men voor het eerste 26, voor het laatste 19 zulke gevallen op elke 30 dagen alzoo in het winterhalfjaar bijna de helft meer dan in het zomerhalfjaar. De lengte der dagen en de gesteldheid van het weder aan den eenen, de sterkte van het verkeer aan den anderen kant, dat zijn de hoofdfactoren, die het cijfer voor iedere maand bepalen. De lange dagen in de maanden Mei, Juni en Juli en hare korte nachten vergemakkelijken den dienst in alle opzichten. Stormen en onweders zijn zeldzame rustverstoorders, en zelden ook kan zich het loerend gevaar in den nevel verbergen. Geheel anders echter is het in dezen winter Dikke wolken en dichte nevels verduisteren het licht van den korten dag, donker en zonder sterren zijn de lange nachten weken lang volgen in November en December zulke dagen en nachten elkander op, alleen afgewisseld door storm en onweers buien. De loopplanken langs de wagens, de grond tus schen en naast de rails, waarop daar het treinpersoneel, hier de mannen voor den dienst aan de stations genood zaakt zijn zich te bewegen, zijn glibberig door sneeuw en ijs; de ruwe noordwestenwind zweept den spoorweg man de sneeuw in 't gezicht en belet hem voor zich uit te zien andere gevaren bedreigen hem, wanneer de baan onder de sneeuw ligt en ontsporingen of andere onge vallen, die het leven in gevaar brengen, zich menigvul- diger voordoen, als de storm do sneeuw op hoopeu jaagt en strenge vorst de hoepels en spaken der raderen doet springen. Daarbij komt dan nog eene verzwaring van den dienst door de minder gemakkelijke en zwaardere winterkleeding die vooral in den aanvang van het win terhalfjaar menig offer eischt. Het geringere verkeer in de maanden Januari tot April verbetert de ongunstige verhoudingen van het jaar getijde. In tegenstelling daarmede heft het sterkere ver keer in de zomermaanden de gunstige werking van het jaargetijde voor een deel weder op. Wanneer echter het sterkste verkeer met den ongunstigsten tijd van het jaar samenvaltdan houdt het ongeluk zijne rijkste oogsten, en zoo laat zich dan ook verklaren, waarom de maanden OctoberNovember en December, waarin het grootste goederenvervoer in het gansche jaar met de minst gun stige toestanden, wat licht en weder betreft, samenvalt het grootste verlies aan bedrijfs-personeel aantoonen. Geen toeval, maar de som der dagelijks terugkee- rende voorvallen, der vermijdbare en toch onvermijdelijk alle dagen terugkeorende misgrepen, achteloosheden, mis stappen en dwalingen omtrent de werkzaamheid van natuurkrachten en menschelijke inrichtingen, maken de wet, volgens welke telken jare schier in gelijk aantal de man nen van den spoorwegdienst leven ongezondheid moeten ver liezen. En alleen door langdurigen, rusteloozen arbeid, ern stig streven, onderzoeken en vergelijken zal men in staat zijn, die wet minder wreed te makenDan zal zij wellicht eens voor eene zachtere wet plaats maken. Wellicht Maar de geringste verbetering is hier de grootste moeite waard Hensbroek. Geboren 1 Dec. Jansje, d. van Arien Leek en Antje Helmer. 27 Johannes, z. van Klaas Bakkum en Aagje Pater. Overleden: 3 Dec. Jan Schoen, 56 jaar. 16 Arend Zwagerman, echtgen. van Stijntje Groot, eerder van Trijntje de Vries en Klaartje Hoek, 82 j. 19 Aaltje, d. van wijlen Pieter Cijs en Karoline Dudock, 14 j. Akersloot. Geboren: 8 Dec. Pieter, z. van Jan van der Oord en Catharina Otte 13 Jan, z. van Jan van 't Hof en Lena Kokkes. 17 Catharina, a. van Jan Sinnige en Guurtje Schut. Overleden: 5 Dec. Pieter Vader wednr. van Trijntje Bus Reorder van Antje Groenveld, 83 j. 8 Cornelis Kuiper, wednr. van Jannetje de Haan, 64 j. 17 Levenloos aangegeven kind van het mannelijk geslacht van Jan Kaptein en Cornelia Meijne, Sclioorl. Ondertrouwd: 28 Dec. Pieter Bleeker en Maartje Kruijf. 30 Klaas Wagemaker en Grietje Schoen. Geboren: 3 Dec. Simon z. van Pieter Wever en Marijtje Stam. 16 Jacob, z. van Jacob van Essen en Antje Los. Naatje, d. van Jan Hakof en Aafje Jonker. Overleden: 8 Dec. Jan, z. van Cornelis de Graaf en Neeltje Snip. Levenloos aangegeven Twee. Egmond aan Zee. Ondertrouwd 16 Dec. en Getrouwd 31 Dec. Engel Kok en Adriana Prins Ondertrouwd 24 Dec. Willem Prins en Kniertje Visser. Leendert Kok en Neeltje Wijker. 31 sArie Zwart en Marijtje Schol. Huibert Konijn en Marijtje Glas. Geboren. 2 Dec. Cornelia, d. van Arie Prins en Dirkje Visser. 3 Kniertje, d. van Jan Groen en Cornelia Zwart. 5 Cornelia, d. van Maarten Groen en Wilhelmina Stoker. 8 Arie, z. van Gerrit Stam en Cornelia Glas. 14 Engel, z. van Gerrit Visser en Kniertje Gouda. 16 Helena, d. van Klaas Zwart en Aagje Zwart. 19 s Maria, d. van Pieter Groen en Antje Zwart. 23 Jannetje, d. van Klaas de Groot en Aaltje van Pel. Engel, z. van Engel Visser en Jansje Stam. 31 Koendert, z. van Gerrit Broek en Aaltje Grave- maker. Overleden: 3 Dec. Hermanns Haije, echtgen. van Cornelia Boezaard. 68 j. 18 Wilhelmina, d. van Jacob Zwaan en Engeltje Zwart, 11 j. 19 Agie Kok, echtgen. van Gerrit Zwaan, 75 j. 22 Jansje, d. van Klaas Zwart en Elisabeth Glas, 3 j. 27 Jan Stam, echtgen. van Grietje Wijker, 69 j. Levenloos aangegeven kind van Koenraad van Duin en Emerentiana Peetoom. Hginondblnnen. Ondertrouwd: Gerrit Levering, te Castricum,]en Anna Gaarthuis, alhier. Geboren: 1 Dec. Johanna, d. fvan Jacobus Melker en Eva Hof. 2 t Klaasjed. van Simon van den Berg en Anna de Leeuw. 17 Antonia Adelbertha Maria, d. van Cornelis Ruiter en Sijtje Roskam. Cornelis, z. van Pieter Melker en Elisabeth Filmer. 18 Maria, d. van Klaas Kuiperaen Petronella Hen- neman. 20 Andreas, z. van Job Stet en Catharina Bakkum. 23 Jacob, z. van Theodoras Schuit en Aafje Buisman. Olerleek. Ondertrouwd en Getrouwd: 2 Dec. Cornelis Met, weduwn. van Maartje Bommezij, en Neeltje Swaan, weduwe van Cornelis Nieuw- land. Jan Schrooder en Neeltje Met. Geboren: 26 Dec. Gerrit, z. van Albert van der Neu en Kaatje Amse. Overleden: 28 Dec. Neeltje, d. van Cornelis Visser en Aagje Stelling, 4 j en 3 m. St. Pancras. Geboren: 10 Dec. Jacob, z. van Hendrik Toepoel en Geertje Prins. 11 Pieter, z. van Dirk Hartman en Aaltje Modder. 25 Tennis, z. van Teunis Ruijs en Trijntje van der Wal. Overleden: 24 Dec. Twee levenloos aangegeven kinderen van het mann. gesl. van Pieter Koedijk en Trijntje Madderom. Bergen. Geboren 1 Dec. Herman Jan, z. van Jan Swaag en Aaltje Kramer. 7 Adrianusz. van Petrus de Waard en Trijntje Groot. 23 Egbert Jan Willemz. van Lambert Top en Antoinetta Suzanna Elisabeth Essers. Overleden: 2 Dec. Klaas Hoogvorstechtgen. van Maartje Hout koper, 43 j. 7 Dec. Gerrit van de Velde, echtgen. van Clarine Geer- truida Taijlor, 53 j. 26 Cornelis Bruinlaatst wednr. van Willemijntje Zwakman, 87 j. Wierlngerwaard. Ondertrouwd: 31 Dec. Cornelis Kruiten en Neeltje Koster. Jan v. d. Ham en Cornelia van der Ham. Geboren: 4 Dec. Dirk z. van Jan Snijders en Grietje Wittebol. 16 Frans, z. van Jan Bakker en Niesje Dekker. 23 Jacoba Gorardad. van Arend Veeter en Jan netje Broers. 25 Geertje, d. van Cornelis Jonker en Klaasje de Wit. Stoomdr. v. Herms. Coster Zoon Alkmaar.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1893 | | pagina 6