1893. No. 108 Tweede blad. Vijf en ÜVegentigste la ar gang. ZOJVDAO 10 SEPTEMBER. B u i t e n 1 a n (1. Nederland. WmSf AlkMAARSCHIÏ COURANT. Deze Courant wordt Dinsdag-, Donderdag- en Zaterdagavond uitgegeven. Abonnementsprijs per 3 maanden voor Alkmaar f 0,80; franco door het geheele rijk 1, De 3 nummers 0,06. Prijs der gewone Advertentlën: Per regel 0,15. Groote letters naar plaatsruimte. Brieven franco aan de Uitgevers HERMs. COS- TER ZOON. Telefoonnummer3 IIEUCilE. De gemeenteraad van Antwerpen heeft een voorstel van enkele raadsleden om eenige bericht gevers van buitenlandsche dagbladendie onware of sterk overdreven cholera-beriehten verzonden te doen verbannen en gerechtelijk te vervolgen, naar eene com missie verwezen. JK X E Ij A UT DDe werkstaking in Zuid-Wales is geëindigd. Den 11 zullen do mijnwerkers den arbeid her vatten. Te Chidswell zijn den 7 des middags ernstige ongeregeld heden voorgevallen. De mijnwerkers wierpen de politie met steenen, waardoor de agenten verscheidene malen genoodzaakt waren, een charge te maken met de sabel Tal van agenten zijn gekwetst. Te Heckmondwike wierpen de werkstakers de direc teuren der mijnen en de politie-agenten met steenen en vernielden verschillende gebouwen. Hoogerhuls. i)en 7 hield de minister van binuen- landsche zaken een pleidooi voor Home Rule. Hij zeide dat de beide staatkundige partijen het niet eens zijn over de beste wijze oin Ierland te regeeren en te ver zoenen en dat het Hnis één van beide heeft te kiezen óf de voordracht te verwerpenóf Home Rule in begin sel aan te nemen en te trachten de voordracht volgens zijne inzichten om te werken. Indien het laatste geko zen wordt en men zich in beginsel vereenigt met een op breede grondslagen gevestigde eigen regeering voor Ierland zou het tegenwoordige kabinet de voorstellen in dien geest niet met één maar met beide handen aan grijpen. Het Hoogerhuis is niet krachtig genoeg om een strijd met het Lagerhuis vol te houden maar toch is het meester van den toestand en kan het de kwestie oplos sen op den weg, waarop zij, naar zijne meening, eventueel zal geregeld worden n.l. door eene overeenstemming tusschen de beide partijen. Hij dweepte niet met Home Rule maar toch was hij van meening dat de unie eene zaak van noodwendigheid was en de aanhangige voor dracht bracht oene grooten stap nader tot de verzoening van beide volken. De Home-Rule-wet is bij tweede lezing met 419 tegen 41 stemmen verworpen. Deze uitslag werd met gejuich begroet. FRA.AIHH] Jtt. Maarschalk de Mac-Mahonoud 84 jarenis den 3 uit Soinet naar Parijs gegaan om te stemmen Jnles Simon 77 jaren oud die te Villers wasdeed hetzelfde. De niet herkozen heer Ploquet heeft aan zijne kiezers te Parijs het volgende briefje geschreven Waarde Medeburgers Ik dank allen die mij tot het einde toe hebben ge stemd. Hun geweten kan even gerust zijn als het mijne; zij hebben voor een eerlijk man gestemd. Ik zal trouw blijven aan het algemeen stemrechttrouw aau hot volk dat men kan blijven dienen wanneer men niet langer de eer heeft het te vertegenwoordigen. Leve het vader land Leve de Republiek De gemeenteraad van Toulon heeft een onbeperkt kre diet toegestaan voor het ontvangen van het russischo eskader op schitterende wijze. Te Parijs is de gezondheidstoestand uitstekend. In de vorige week hadden slechts 765 sterfgevallen plaats terwijl sedert 1880 het gemiddelde cijfer ongeveer 900 is! Met den 30 wordt voor de infanterie te Parijs de schako vervangen door den kepi. VEUEENIGUE STATE UT. De bankcommissie uit het Huis van Afgevaardigden, aan wie is opgedragen het initiatief te nemen voor alle maatregelen van geldel jken aard, is don 5 des morgens bijeengekomen. De zitting is voor een week verdaagd, daar men ver nomen haddat president Cleveland en de minister van financiën den wensch hadden te kennen gegeven, dat alle maatregelen ter voorziening in de crisis zonden uitgesteld worden, totdat de Senaat over de afschaffing der Sherman-wet had gestemd. Blijkbaar is de commissie voornemens aan dezen wensch te geraoet te komen. Tweede itamer. Schutterij. "Van het den 28 Augustus j.l. ingediende wetsontwerp, omtrent het vervullen van den dienst hij de schutterij, komen vele bepalingen overeen met die van het wetsvoor stel tot «Regeling van den dienst bij de Militie". De door de ministers van oorlog en van marine onder- teekende memorie van toelichting vermeldt de punten van verschil en overeenkomst tusschen de twee hoofdbe- standdeelen der landmacht, de militie en de schutterij van de landmacht. Bij de militie en de schutterij hier bedoeld, zal de dienst even lang duren en op denzelfden jeugdigen leeftijd aanvangen en zullen dus dienstplichtigen zijn van gelijken ouderdom bij beide zullen do dienstplichtigen buiten den werkeljken dienst aan dezelfde verplichtingen zijn onder worpen ten aanzien van het verblijf, hetzij binnen hbt Rijk, hetzij buitenslands, de aanmelding bij verhuizing naar andere gemeenten des Rijks, de uitoefening van de buitenlandsche zeevaart en de zeevisscherij. Maar met betrekking tot den werkelijken dienst in gewone tijden zal er groot onderscheid bestaan. Terwijl de ingelijfden bij de militie tot oefening in werkelijken dienst moeten komen bij het leger, dus in de kazerne verblijven, kannen de ingedeelden bij de schut terij van de landmacht in hunne woonplaatsen en althans buiten de kazerne worden geoefend. Voor de ingedeelden bij de schutterij van de landmacht zal opkomst in wer kelijken dienst tot oefening bij het leger slechts kunnen worden gevorderd, indien en voor zoover zij aan oefeningen in of nabij hunne woonplaatsen niet deelnemen. In duur van den oefeningstijd en van den werkelijken dienst in gewone tijden zal er een aanzienlijk verschil bestaan tusschen militie en schutterij. Voor de schutterij wordt die duur beperkt en zóó, dat de dienst zonder over wegend bezwaar vau de schutter j-plichtigen is te regelen Het stelsel van oefening bij de schutterij van de land macht brengt echter de noodzakelijkheid mede van wapen schouwingen, waaraan de schutters, in compagnieën en korpsen vereenigd, deelnemen. Een onderscheid van groot gewicht tusschen de regeling van den dienst bij de schutterij, zooals deze iu het wets ontwerp is neergelegd, en de bestaande, is ook hierin gelegen, dat de strafien aan ingedeelden bij de schutterij voor begane overtredingen of voor het niet naleven van hun ne verplichtingen op te leggou, dezelfde zullen zju als onder gelijke omstandigheden op de verlofgangers van de militie worden toegepast. Deze gelijkstelling, waardoor de tegen woordige schuttersraden, met al den aankleve van dien, overbodig worden, zal er krachtig toe medewerken om bij do schutterij de krijgstucht aan te kweeken ou te onderhouden. De ontworpen regeling van den dienst bij do schutterij vormt de aanvulling van de voorgestelde regeling van den dienst bij de militie, in dien zin, dat, bij aanneming der wetsvoorstellen, beide dienstregelingen te zamen, in onderling verband, het beginsel van algemoenen dienst plicht tot uitvoering brengen, en wel ter voldoening aan den eiscb van art. 180 der grondwet. Alle voor den krjgdienst geschikte jongelieden, Neder landers en ingezetenen niet-Nederlanders, die niet bij de militie worden ingelijfd, worden ingedeeld bij de schutterij en kannen daarbij niet slechts in oorlogstijd tot oefening en tot medewerking aan de verdediging worden opge roepen, maar zijn reeds in vredestijd, onverminderd, voor zooveel de schutterij van de landmacht botreft, hunne verplichting tot diensten tot handhaving en verzekering van de openbare orde en veiligheid, ter bevordering van hnune bruikbaarheid in oorlogstijd, aau oefeningen onder worpen. De regeering verwacht van oene verdeeling der lasten van den dienstplicht over meer personenvan vermin dering van het aantal dienstjaren van militie- en schut- terplicht en van vrijstelling der bedreveneu in den wapen handel van dienst- of oefeuplioht, een werkelijk nationale weerbaarheid te erlangen en dat er bij de bevolking eene krachtige opwekking zal komen om in die richting werk zaam te zijn. Dit de schutterij zullen locale troepen worden gevormd en komen, waar mogelijk, de schatters bijeen, zoo niet indan toch nabij de plaats hunner inwoning. Blijkens eene berekening van de kostenwelke door de voorgestelde regeling van den dienst bij de schutterij kunnen worden veroorzaakt, worden geraamd de uitgaven voor ééns op 574000; de jaarlijksche uitgaven voor de schutterijen zouden, na opheffing üer tegenwoordige schut terijen vermoedelijk meer bedragen f 1.103,500, althans een maximum van f 1.640,500 kunnen bereiken, waarbij reeds in mindering zijn gebracht de kosten der schutte rijen ten bedrage van f 228,000door de gemeenten gedragen. Het ligt voorts in de bedoeling uit elke jaarklasse van schutters voor dienst bij de zeemacht in de eerste plaats te bestemmen het personeel machinisten en vuur- stokers van do binnen- en buitenlandsche stoomvaart en, voor het geval daaruit met het vereischte aantal machi- uisteu kau verkregen worden, daareuboven het machinisten- personeel der macniue-fabrieken of groote door stoom gedreven indnstrieëele inrichtingen. Het goheele aantal tusschen het 20 eu het 29 levens jaar dezer categoriëu van personen wordt op 600 a 700 geschat, waarvan vermoedelijk 400 a 500 b.nuenslands aanwezig zullen zijn. Uit den aard dor zaak zullen de schatter jplichtigen en de vrijwilligers bij de schutterij, die reeds in zeedienst geweestbj de schutter j van de zeemacht worden ingedeeld en voor den dienst aan boord worden bestemd. Vo-jr die schutters, dio bestemd zijn om, ingeval van mobilisatie op de vloot te dienen worden eene eerste oefening en twee herhalingsoefeningen voorgesteldte houden vóór de reservejareu. Bj de schutterij van de zeemacht is voorts iu te deelen het schutterjplichtig personeel van het loodswezen en van de kust- en oeververlichtingden sein- en kust- wachtdienst. Nog wordt voorgesteld ook bj do schutterij van de zeemacht afdeelingen werklieden in de directiën van de Marine te vormen uit de schatters die bj de Rijks werven en maritieme inrichtingen de bedieningen beklee- den en ambachten uitoefenendoor den minister van marine aan te wjzen. Deze afdeelingen zullen ingeval van mobilisatie van de vlootmet het overige niet dieustpliehtig personeel der werven behulpzaam moeten zjn bj het in dienst stellen en uitrusten van schepen en vaartuigen voor de binnenlandsche verdediging. Voor de schutters van de afdeelingen werklieden en van hot personeel van het loodswezen en van de kust- en oeververlichtingden sein- en kustwachtdienst bij 's lands verdediging, die niet gewapenderhand behoeven up te treden wordt het on- uoodig geacht, hen van militaire kleedig te voorzien, te wapenen of tot oefening iu werkeljken dienst op te roepen. Met het oog op de wensoheljkheid om de schutters van de zeemacht dadelijk bj mobilisatie te doen opkomen, ter plaatse waar men over hen wil beschikken zullen zj over de directiën der marine worden verdeeld. Spoorwegbegrooting. Overeenkomstig de conclnsio door de Tweede Kamer den 1 Maart j.l. aangenomen heeft de minister van wa terstaat een wetsontwerp ingediend, om aan de aannemers J. J. Bekker te Amsterdam en A. D. van Seters te Maarsen wegens de levering van zand bij de uitvoering van een bestek voor het maken van grond- en andere werken ten behoeve van den spoorweg Stavoren—Sneek eene schadeloosstelling toe te kennen van f 40.638. Bj nader onderzoek is hem geblekendat hierdoor geen onbill jkheid zal worden begaan tegenover andere inschrjvers. Tevens moet worden voorzien in de betaling van den laatsten termijn van dat bestek ad f 15.576 over welke som door de aannemers in verband met hunne vordering nog niet was beschikt. Den 5 des avonds te 9 uren is de boerderj Leeu wenburg aan den Amstelveenschen weg tegenover de Koenenkade behoorende aan en bewoond door den vee houder Hein Bon afgebrand. De kinderen lagen reeds te bed en de ouders deden hun avondgebed toen de dienstbode van een aan de overzjde gelegen woning den brand ontdekte en door het instooten eener ruit de be woners waarschuwde. Hooibroeiing is waarschjnljk de oorzaak vau den brand geweest. Ongeveer 100.000 P., een hond en eenige kippen verbrandden. Op de te Utrecht in de vorige week gehouden ver gadering der Nederlandsche juristen-vereeniging is o.a. behandeld de vraag, welke behooren de grondslagen te zijn voor de samenstelling eener algemeene politiewet, ten aanzien zoowel van de bevoegdheden als de organisatie der politie Do door het bestuur gestelde vraagpunten worden als volgt beantwoord. I. Is eene algemeene regeling van de organisatie en de bevoegdheid der politie bij de wet wenschel jk Ja (zonder hoofdeljke stemming). II. Moet iu beginsel de gemeente-politie, als zelfstandig deel der politievervallen en in de Rjks-politie wor den opgelost? Ja (met 46 tegen 19 stemmen.) III. Moet do leiding der Rjks-politie worden toever trouwd a. aan deu minister van justitie of b. aau dien van biunenl. zaken of c. aan een afzonderijken minis ter van politie Punt a. zonder hoofdeljke stemming bevestigend be antwoord, waardoor b. en c. vervallen. IV. Moeten voorts als hoofden der Rjks-politie wor den aangewezen: a. de hoofden van het O. M. bij de hoven eu rechtbanken? of b. afzonderljke ambtenaren? Punt a. zonder hoofdelijke stemming bevestigend be antwoord, waardoor b. vervalt. lVbis. Moet niet, ook in het stelsel van enkel Rjks- politie, den burgemeester een passende plaats in de or ganisatie worden gegeven Ja (met 40 tegen 18 stemmen enkele leden bijven buiten stemming.) VMootals naast de Rjks-politie eene gemeente politie in stand bljft, de werkkring van deze in beginsel worden beperkt tot handhaving van de plaatseljke ver ordeningen en do belangen van bloot plaatseljken aard Het bestuur was van oordeel, dat dit vraagpunt ver vallen was na de priucipiëele beslissing bj punt II. De vergadering legde zich daarbj neer, nadat de voorzitter en de onder-voorzitter verklaard hadden dat de beslis sing, over het beginsel geuomon, niet in al te absoluten zin moest worden opgevat. De bedoeling is, dat kan toegelaten worden, dat de gemeenten politiepersoneel in dienst hebben voor speciale onderwerpen van politiezorg (bewaking van plantsoenen havens en dergeljken.) VI. Is het wenschel jk aan den Commissaris der Ko ningin toe te kennen: 1. toezicht over de gemeente politie? 2. bevoegdheden ten aanzien der Rjkspolitie Punt 1 is vervallen. Punt 2 werd verworpen met groote meerderheid. VII. Moet voorts, bj instandhouding eener gemeente politie, in buitengewone omstandigheden 1. het gansche beleid worden opgedragen aan den burgemeester 2. dit door hem gevoerd worden onder toezicht van don com missaris der Koningin 3. het oppergezag dan worden toegekend aan den minister, hoofd der Rjkspolitie? Dit punt is vervallen.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1893 | | pagina 5