1893.
No. 108 Tweede blad. Vijf en ÜVegentigste la ar gang.
ZOJVDAO
10 SEPTEMBER.
B u i t e n 1 a n (1.
Nederland.
WmSf
AlkMAARSCHIÏ COURANT.
Deze Courant wordt Dinsdag-, Donderdag- en
Zaterdagavond uitgegeven. Abonnementsprijs per
3 maanden voor Alkmaar f 0,80; franco door het
geheele rijk 1,
De 3 nummers 0,06.
Prijs der gewone Advertentlën:
Per regel 0,15. Groote letters naar plaatsruimte.
Brieven franco aan de Uitgevers HERMs. COS-
TER ZOON.
Telefoonnummer3
IIEUCilE. De gemeenteraad van Antwerpen heeft
een voorstel van enkele raadsleden om eenige bericht
gevers van buitenlandsche dagbladendie onware of
sterk overdreven cholera-beriehten verzonden te doen
verbannen en gerechtelijk te vervolgen, naar eene com
missie verwezen.
JK X E Ij A UT DDe werkstaking in Zuid-Wales is
geëindigd. Den 11 zullen do mijnwerkers den arbeid her
vatten.
Te Chidswell zijn den 7 des middags ernstige ongeregeld
heden voorgevallen. De mijnwerkers wierpen de politie
met steenen, waardoor de agenten verscheidene malen
genoodzaakt waren, een charge te maken met de sabel
Tal van agenten zijn gekwetst.
Te Heckmondwike wierpen de werkstakers de direc
teuren der mijnen en de politie-agenten met steenen en
vernielden verschillende gebouwen.
Hoogerhuls. i)en 7 hield de minister van binuen-
landsche zaken een pleidooi voor Home Rule. Hij zeide
dat de beide staatkundige partijen het niet eens zijn
over de beste wijze oin Ierland te regeeren en te ver
zoenen en dat het Hnis één van beide heeft te kiezen
óf de voordracht te verwerpenóf Home Rule in begin
sel aan te nemen en te trachten de voordracht volgens
zijne inzichten om te werken. Indien het laatste geko
zen wordt en men zich in beginsel vereenigt met een
op breede grondslagen gevestigde eigen regeering voor
Ierland zou het tegenwoordige kabinet de voorstellen
in dien geest niet met één maar met beide handen aan
grijpen. Het Hoogerhuis is niet krachtig genoeg om
een strijd met het Lagerhuis vol te houden maar toch
is het meester van den toestand en kan het de kwestie oplos
sen op den weg, waarop zij, naar zijne meening, eventueel
zal geregeld worden n.l. door eene overeenstemming
tusschen de beide partijen. Hij dweepte niet met Home
Rule maar toch was hij van meening dat de unie eene
zaak van noodwendigheid was en de aanhangige voor
dracht bracht oene grooten stap nader tot de verzoening
van beide volken.
De Home-Rule-wet is bij tweede lezing met 419 tegen
41 stemmen verworpen. Deze uitslag werd met
gejuich begroet.
FRA.AIHH] Jtt. Maarschalk de Mac-Mahonoud
84 jarenis den 3 uit Soinet naar Parijs gegaan om te
stemmen Jnles Simon 77 jaren oud die te Villers
wasdeed hetzelfde.
De niet herkozen heer Ploquet heeft aan zijne kiezers
te Parijs het volgende briefje geschreven
Waarde Medeburgers
Ik dank allen die mij tot het einde toe hebben ge
stemd. Hun geweten kan even gerust zijn als het mijne;
zij hebben voor een eerlijk man gestemd. Ik zal trouw
blijven aan het algemeen stemrechttrouw aau hot volk
dat men kan blijven dienen wanneer men niet langer
de eer heeft het te vertegenwoordigen. Leve het vader
land Leve de Republiek
De gemeenteraad van Toulon heeft een onbeperkt kre
diet toegestaan voor het ontvangen van het russischo
eskader op schitterende wijze.
Te Parijs is de gezondheidstoestand uitstekend. In
de vorige week hadden slechts 765 sterfgevallen plaats
terwijl sedert 1880 het gemiddelde cijfer ongeveer 900 is!
Met den 30 wordt voor de infanterie te Parijs de
schako vervangen door den kepi.
VEUEENIGUE STATE UT. De bankcommissie uit
het Huis van Afgevaardigden, aan wie is opgedragen
het initiatief te nemen voor alle maatregelen van
geldel jken aard, is don 5 des morgens bijeengekomen.
De zitting is voor een week verdaagd, daar men ver
nomen haddat president Cleveland en de minister
van financiën den wensch hadden te kennen gegeven,
dat alle maatregelen ter voorziening in de crisis zonden
uitgesteld worden, totdat de Senaat over de afschaffing
der Sherman-wet had gestemd. Blijkbaar is de commissie
voornemens aan dezen wensch te geraoet te komen.
Tweede itamer.
Schutterij.
"Van het den 28 Augustus j.l. ingediende wetsontwerp,
omtrent het vervullen van den dienst hij de schutterij,
komen vele bepalingen overeen met die van het wetsvoor
stel tot «Regeling van den dienst bij de Militie".
De door de ministers van oorlog en van marine onder-
teekende memorie van toelichting vermeldt de punten
van verschil en overeenkomst tusschen de twee hoofdbe-
standdeelen der landmacht, de militie en de schutterij
van de landmacht.
Bij de militie en de schutterij hier bedoeld, zal de
dienst even lang duren en op denzelfden jeugdigen leeftijd
aanvangen en zullen dus dienstplichtigen zijn van gelijken
ouderdom bij beide zullen do dienstplichtigen buiten den
werkeljken dienst aan dezelfde verplichtingen zijn onder
worpen ten aanzien van het verblijf, hetzij binnen hbt
Rijk, hetzij buitenslands, de aanmelding bij verhuizing
naar andere gemeenten des Rijks, de uitoefening van de
buitenlandsche zeevaart en de zeevisscherij. Maar met
betrekking tot den werkelijken dienst in gewone tijden
zal er groot onderscheid bestaan.
Terwijl de ingelijfden bij de militie tot oefening in
werkelijken dienst moeten komen bij het leger, dus in
de kazerne verblijven, kannen de ingedeelden bij de schut
terij van de landmacht in hunne woonplaatsen en althans
buiten de kazerne worden geoefend. Voor de ingedeelden
bij de schutterij van de landmacht zal opkomst in wer
kelijken dienst tot oefening bij het leger slechts kunnen
worden gevorderd, indien en voor zoover zij aan oefeningen
in of nabij hunne woonplaatsen niet deelnemen.
In duur van den oefeningstijd en van den werkelijken
dienst in gewone tijden zal er een aanzienlijk verschil
bestaan tusschen militie en schutterij. Voor de schutterij
wordt die duur beperkt en zóó, dat de dienst zonder over
wegend bezwaar vau de schutter j-plichtigen is te regelen
Het stelsel van oefening bij de schutterij van de land
macht brengt echter de noodzakelijkheid mede van wapen
schouwingen, waaraan de schutters, in compagnieën en
korpsen vereenigd, deelnemen.
Een onderscheid van groot gewicht tusschen de regeling
van den dienst bij de schutterij, zooals deze iu het wets
ontwerp is neergelegd, en de bestaande, is ook hierin
gelegen, dat de strafien aan ingedeelden bij de schutterij
voor begane overtredingen of voor het niet naleven van hun
ne verplichtingen op te leggou, dezelfde zullen zju als onder
gelijke omstandigheden op de verlofgangers van de militie
worden toegepast. Deze gelijkstelling, waardoor de tegen
woordige schuttersraden, met al den aankleve van dien,
overbodig worden, zal er krachtig toe medewerken om
bij do schutterij de krijgstucht aan te kweeken ou te
onderhouden.
De ontworpen regeling van den dienst bij do schutterij
vormt de aanvulling van de voorgestelde regeling van
den dienst bij de militie, in dien zin, dat, bij aanneming
der wetsvoorstellen, beide dienstregelingen te zamen, in
onderling verband, het beginsel van algemoenen dienst
plicht tot uitvoering brengen, en wel ter voldoening aan
den eiscb van art. 180 der grondwet.
Alle voor den krjgdienst geschikte jongelieden, Neder
landers en ingezetenen niet-Nederlanders, die niet bij de
militie worden ingelijfd, worden ingedeeld bij de schutterij
en kannen daarbij niet slechts in oorlogstijd tot oefening
en tot medewerking aan de verdediging worden opge
roepen, maar zijn reeds in vredestijd, onverminderd, voor
zooveel de schutterij van de landmacht botreft, hunne
verplichting tot diensten tot handhaving en verzekering
van de openbare orde en veiligheid, ter bevordering van
hnune bruikbaarheid in oorlogstijd, aau oefeningen onder
worpen.
De regeering verwacht van oene verdeeling der lasten
van den dienstplicht over meer personenvan vermin
dering van het aantal dienstjaren van militie- en schut-
terplicht en van vrijstelling der bedreveneu in den wapen
handel van dienst- of oefeuplioht, een werkelijk nationale
weerbaarheid te erlangen en dat er bij de bevolking eene
krachtige opwekking zal komen om in die richting werk
zaam te zijn.
Dit de schutterij zullen locale troepen worden gevormd
en komen, waar mogelijk, de schatters bijeen, zoo niet
indan toch nabij de plaats hunner inwoning.
Blijkens eene berekening van de kostenwelke door
de voorgestelde regeling van den dienst bij de schutterij
kunnen worden veroorzaakt, worden geraamd de uitgaven
voor ééns op 574000; de jaarlijksche uitgaven voor de
schutterijen zouden, na opheffing üer tegenwoordige schut
terijen vermoedelijk meer bedragen f 1.103,500, althans
een maximum van f 1.640,500 kunnen bereiken, waarbij
reeds in mindering zijn gebracht de kosten der schutte
rijen ten bedrage van f 228,000door de gemeenten
gedragen.
Het ligt voorts in de bedoeling uit elke jaarklasse
van schutters voor dienst bij de zeemacht in de eerste
plaats te bestemmen het personeel machinisten en vuur-
stokers van do binnen- en buitenlandsche stoomvaart en,
voor het geval daaruit met het vereischte aantal machi-
uisteu kau verkregen worden, daareuboven het machinisten-
personeel der macniue-fabrieken of groote door stoom
gedreven indnstrieëele inrichtingen.
Het goheele aantal tusschen het 20 eu het 29 levens
jaar dezer categoriëu van personen wordt op 600 a 700
geschat, waarvan vermoedelijk 400 a 500 b.nuenslands
aanwezig zullen zijn.
Uit den aard dor zaak zullen de schatter jplichtigen
en de vrijwilligers bij de schutterij, die reeds in zeedienst
geweestbj de schutter j van de zeemacht worden
ingedeeld en voor den dienst aan boord worden bestemd.
Vo-jr die schutters, dio bestemd zijn om, ingeval van
mobilisatie op de vloot te dienen worden eene eerste
oefening en twee herhalingsoefeningen voorgesteldte
houden vóór de reservejareu.
Bj de schutterij van de zeemacht is voorts iu te deelen
het schutterjplichtig personeel van het loodswezen en
van de kust- en oeververlichtingden sein- en kust-
wachtdienst.
Nog wordt voorgesteld ook bj do schutterij van de
zeemacht afdeelingen werklieden in de directiën van de
Marine te vormen uit de schatters die bj de Rijks
werven en maritieme inrichtingen de bedieningen beklee-
den en ambachten uitoefenendoor den minister van
marine aan te wjzen.
Deze afdeelingen zullen ingeval van mobilisatie van
de vlootmet het overige niet dieustpliehtig personeel
der werven behulpzaam moeten zjn bj het in dienst
stellen en uitrusten van schepen en vaartuigen voor de
binnenlandsche verdediging. Voor de schutters van de
afdeelingen werklieden en van hot personeel van het
loodswezen en van de kust- en oeververlichtingden
sein- en kustwachtdienst bij 's lands verdediging, die niet
gewapenderhand behoeven up te treden wordt het on-
uoodig geacht, hen van militaire kleedig te voorzien, te
wapenen of tot oefening iu werkeljken dienst op te
roepen.
Met het oog op de wensoheljkheid om de schutters
van de zeemacht dadelijk bj mobilisatie te doen opkomen,
ter plaatse waar men over hen wil beschikken zullen
zj over de directiën der marine worden verdeeld.
Spoorwegbegrooting.
Overeenkomstig de conclnsio door de Tweede Kamer
den 1 Maart j.l. aangenomen heeft de minister van wa
terstaat een wetsontwerp ingediend, om aan de aannemers
J. J. Bekker te Amsterdam en A. D. van Seters te Maarsen
wegens de levering van zand bij de uitvoering van een
bestek voor het maken van grond- en andere werken
ten behoeve van den spoorweg Stavoren—Sneek eene
schadeloosstelling toe te kennen van f 40.638. Bj nader
onderzoek is hem geblekendat hierdoor geen onbill jkheid
zal worden begaan tegenover andere inschrjvers. Tevens
moet worden voorzien in de betaling van den laatsten
termijn van dat bestek ad f 15.576 over welke som
door de aannemers in verband met hunne vordering nog
niet was beschikt.
Den 5 des avonds te 9 uren is de boerderj Leeu
wenburg aan den Amstelveenschen weg tegenover de
Koenenkade behoorende aan en bewoond door den vee
houder Hein Bon afgebrand. De kinderen lagen reeds
te bed en de ouders deden hun avondgebed toen de
dienstbode van een aan de overzjde gelegen woning den
brand ontdekte en door het instooten eener ruit de be
woners waarschuwde. Hooibroeiing is waarschjnljk
de oorzaak vau den brand geweest. Ongeveer 100.000 P.,
een hond en eenige kippen verbrandden.
Op de te Utrecht in de vorige week gehouden ver
gadering der Nederlandsche juristen-vereeniging is o.a.
behandeld de vraag, welke behooren de grondslagen te zijn
voor de samenstelling eener algemeene politiewet, ten aanzien
zoowel van de bevoegdheden als de organisatie der politie
Do door het bestuur gestelde vraagpunten worden als volgt
beantwoord.
I. Is eene algemeene regeling van de organisatie en
de bevoegdheid der politie bij de wet wenschel jk Ja
(zonder hoofdeljke stemming).
II. Moet iu beginsel de gemeente-politie, als zelfstandig
deel der politievervallen en in de Rjks-politie wor
den opgelost? Ja (met 46 tegen 19 stemmen.)
III. Moet do leiding der Rjks-politie worden toever
trouwd a. aan deu minister van justitie of b. aau dien
van biunenl. zaken of c. aan een afzonderijken minis
ter van politie
Punt a. zonder hoofdeljke stemming bevestigend be
antwoord, waardoor b. en c. vervallen.
IV. Moeten voorts als hoofden der Rjks-politie wor
den aangewezen: a. de hoofden van het O. M. bij de
hoven eu rechtbanken? of b. afzonderljke ambtenaren?
Punt a. zonder hoofdelijke stemming bevestigend be
antwoord, waardoor b. vervalt.
lVbis. Moet niet, ook in het stelsel van enkel Rjks-
politie, den burgemeester een passende plaats in de or
ganisatie worden gegeven
Ja (met 40 tegen 18 stemmen enkele leden bijven
buiten stemming.)
VMootals naast de Rjks-politie eene gemeente
politie in stand bljft, de werkkring van deze in beginsel
worden beperkt tot handhaving van de plaatseljke ver
ordeningen en do belangen van bloot plaatseljken aard
Het bestuur was van oordeel, dat dit vraagpunt ver
vallen was na de priucipiëele beslissing bj punt II. De
vergadering legde zich daarbj neer, nadat de voorzitter
en de onder-voorzitter verklaard hadden dat de beslis
sing, over het beginsel geuomon, niet in al te absoluten
zin moest worden opgevat. De bedoeling is, dat kan
toegelaten worden, dat de gemeenten politiepersoneel in
dienst hebben voor speciale onderwerpen van politiezorg
(bewaking van plantsoenen havens en dergeljken.)
VI. Is het wenschel jk aan den Commissaris der Ko
ningin toe te kennen: 1. toezicht over de gemeente
politie? 2. bevoegdheden ten aanzien der Rjkspolitie
Punt 1 is vervallen. Punt 2 werd verworpen met
groote meerderheid.
VII. Moet voorts, bj instandhouding eener gemeente
politie, in buitengewone omstandigheden 1. het gansche
beleid worden opgedragen aan den burgemeester 2. dit
door hem gevoerd worden onder toezicht van don com
missaris der Koningin 3. het oppergezag dan worden
toegekend aan den minister, hoofd der Rjkspolitie?
Dit punt is vervallen.