Er kwam een klerikale meerderheid de Kamer binnen en regeerde het land. Zij omgaf zich met een aureool door het tot stand brengen van de wijziging der onderwijswet en eene uitbreiding der arbeidswet van '74. Intusschen verdween ook deze meerderheid, die regeerde tot 1891. Het was toen wij kennis maakten met de nieuwe dis tricten in ons land. Algemeen werd nu geroepen in het liberale kamp Kies toch niet die mannen terughoe eerlijkhoe rechtschapen hoe zuiver van geweten zij ook mogen zijn, maar die 's lands belang vergeten in de politiek. Wij mochten succes hebben en naar alle waarschijn lijkheid zou het gelukken en zouden onze wenschen thans niet meer ijdel klinkenin aanmerking genomen hoe de toestand werkelijk was. De Liberale Unie had gespro ken en nummer één op haar programma was kieswet-her ziening. Er is een meerderheid van liberalen en wij zullen zien en opmerken hoe zij weldratot ons leed wezen vier jaren langhet land geregeerd hebben. Wordt niet nu reeds de Kieswet-Takdie een uit breiding van kiezers zou geven zoover de grondwet toe laat tegengewerkt Immers de v. Houten's en van der Kaay's werkenniettegenstaande de beloften der Libe rale Unieals een rem. Toen wij met onze kandidaten kwamen heette het wanneer gij in de Kamer komtzult ge het liberale ministerie tegenwerken. Wie heeft nu gelijk gehad de amsterdamsche arbeidersde jongelui of die andere heeren Men spreekt van Gerritsen maar de andere kant der liberale meerderheid is zelf verdeeld en daar vindt men de grootste bestrijders van den minister Tak. Het is niet mijn plan mijne heeren de werkzaam heden der Kamer van '91 af aan kritiek te onder werpen, waarvan de Kieswet de hoofdschotel vormt. Ik wil spreken over datgenewat sedert '91 ons ministerie en onze Kamermeerderheid verzuimde. Op belastinggebied vooreerst verder te komen zal niet gaan. Wij bereikten daar een peil dat we niet ver wacht hadden. In hoofdtrekken zullen wij zeggen wat we wenschen. Het is niet gelijk de liberalen gewoon zijn t.e doen, maar wij willen zoodra de gelegenheid ons wordt geschonken, toonen de wenschen van anderen niet te vergeten evenals zij, toen ze het best in staat waren die te vervullen. Als v. Houten anderen toeroept: »past op, gij coquet- teert met de radikalen", dan vergeet hijdat zij op zich zelf willen staan. Dc radikate partij moet hebben haar eigen program. Het is niet mogelijkzegt spr. verder, om in eene causerie van een klein uur de 15 stellingen of wenschen der partij aan een nauwkeurig onderzoek te onderwer pen en hij zal daarom zoo vrij zijn eenige punten die als de voornaamste kunnen geacht worden, te bespreken. Voorop staat algemeen kiesrecht. Die nu zegt dat kan niet uitgevoerd worden op die wijzewant dan moesten allen meestemmen, vergeet wat het stellen van die woorden op een program beteekenen. Geen oogenblik denken wij er aan te eischen dat allen dus ook vrou wen, zouden meestemmen. De bedoeling is allen die vallen in do termeneen algemeen kiesrecht zoover de grondwet het toelaat. Eere daarom den liberalen minister Tak, die het aldus begreep. Is het dan niet goed dat zij stemmen die bekwaam zijndie meerderjarig zijn en wier eigendommen moeten bewaakt worden Neen dat is niet voldoende, het moet uitgeoefend worden door iedereen uit het oogpunt van rechtsgelijkheid, 't Is een politiek sociaal belangin 's lands belang. Die gelijkheid valt niet moeilijk aan te toonen. Geldt het lasten te dragen dan staan wij gelijk. Wordt onze onafhankelijkheid bedreigd wij staan gelijk moet er belasting worden betaalder wordt geen onderscheid gemaakt. Ja, de arme betaalt meer dan hij kan. Waarom vraagt spr., waar het geldt lastenplichten te vervullon gelijkheid en waar het aankomt op lusten niet? Het gaat niet aan om een groot deel des volks te stellen onder voogdij van anderen. Die meerderjarig zijn moeten invloed kunnen uitoefenen op alle daden, die daden zijn van beheer. Er is geen reden hun dit te weigeren evenmin als voor weigering van plichten. Dan is het ook uit een politiek sociaal oogpunt uoodig. Het is een eerste eisch, dat het volk eerbied hebbe voor de wet. De grondwet zegtde Kamer vertegenwoordigt het gansche volk, maar dat is voor het tegenwoordige eene onwaarheid. Bovendien is het een politieke font en een sociale fout tevens tot het volk te zeggengij moogt niet kiezen, maar zijt wel verkiesbaar, gij zijt in staat te regeerenom gekozen to worden maar een stembiljet ontvangt gij niet. Ik zeg een sociaal belang, omdat het mijn vaste over tuiging is, dat de woelingen, die men ziet ontstaan, zul len beperkt worden en velen zich van de partij der on tevredenen zullen afscheiden als zij kunnen stemmen. Slaat men hun dat wapen uit de hand dan heeft men een waarborg te meer voor ontwikkeling van rustigen vooruitgang. Men geve het dus zoo spoedig mogelijk. Ieder, die niet is doof of blind moet overtuigd zijn zoo dat stemrecht niet gegeven wordt er een tijd zal komen, dat men het geven moet, omdat men niet weigeren kan. Dat echter zou een nadeel zijn en niet in 's lands belang. Men zegt wel dat het volk in vergaderingen kan spreken en recht heeft zich te uiten maar welke kracht gaat er uit van een politieke vergadering De arbeidswetgeving kan niet tot stand komen zonder den werkman zelf. Dan eerst, als de werkman gehoord wordt in 's lands vergaderzaal wordt hem recht ge geven en dan eerst kan het heeten eene volksvertegen woordiging. Hetzelfde geldt voor de belastingwetgeving. Ook deze kan niet goed worden zonder dat het gan sche Nederlandsche volk medespreekt. Spr; betoogt voorts, dat, wanneer de vertegenwoordiging niet langer blijft een afspiegeling van de kiezers, maar wordt zooals 't wezen moet, een afspiegeling van het gansche Nederlandsche volk, dat er dan ook grooter ver trouwen zal ontstaan bij de menigte in dat lichaam. Een goede vertegenwoordiging zal velen bevredigen. Het zal den klassenstrijd verzwakken, want als allen kunnen meestemmen, zullen de leden ook 't vertrouwen hebben van allen, moer dan de enkelen, die zich opwer pen en doen wat zij willen. Minister Tab heeft een koninklijk woord gesproken toen hij zei: sde hoeksteen van alle hervorming is de uitbreiding van het kiesrecht." Welnu, geen gebouw zal krachtig zijn zonder hoeksteen. Sprekers partij wenscht proportioneel kiesrecht, waarvan echter de moeilijkheid is te vinden in de wetwaarin zij belichaamd wordt. Hoe groot het kiesrecht ook zij, 't blijft een feit, dat de meerderheid -f- 1 regeert en daarom moet men blijven aandringen, want prop. kiesrecht alleen kan een gezon den toestand geven. Verder wenscht spr. afschaffing der le Kamer, die geen reden van bestaan heeft als zij voortkomt uit het zelfde kiesrecht als de 2e Kamer, terwijl ze, gevormd wordendo door een ander kiesrecht, steeds zal werken als remtoestel. Regeling van het arbeids-contract mag niet uitblijven, waarbij een minimum loon moet worden bepaald, opdat blijke, dat wie werken willen ook recht hebben te kunnen eten, en een maximum werktijd, die bepaalt tot zóólang is het geoorloofd te werken. Er moet voor den werkman gelegenheid zijn tot rnsten na den arbeid, gelegenheid om zich in zijn gezin gelukkig te gevoelen. Dat alles werkt terug op de geheele maatschappij en men moet dit punt niet gering schatten. Het laisser-aller werkt ook hier op den algemeenen stroom. Het ongelukkige leven van 10 duizenden gezinnen wreekt zich op den geheolen staat. Alles hangt aan elkander. Er moet komen eene wetgeving op pensioenen. Als de werkman vele jaren lang zijn taak heeft verricht, tot zoolang hij maar kon, mag hij niet aan armenzorg vervallen. Er zijn Kamerleden, die zeggen: »dat kunnen zij zelf voorkomen door te sparen." Ik behoef niet te zeggen, dat bij de tegenwoordige levensbehoeften en prij zen van sparen niet komen kan. Gewaakt moet worden voorts voor de gezondheid van den werkman in fabrieken en werkplaatsen. Een fout in het burgerlijk wetboek moet mede in 't belang der arbeiders hersteld worden, die te veel afhan gen van de goedheid der patroons. Zij kunnen niet weggaan zonder loonverlies en in rechten wordt een eed der arbeiders niet gevraagd. Die onbillijkheid moet worden weggenomen. De poging daartoe in '66 mislukte. Er was geen meerderheid te vinden om deze rechtsongelijkheid op te heffen. Toen echter eenigen tijd geleden ontdekt werd, dat er aan de omschrijving der testamenten iets haperde, was er wel reden om het B. W. partieël te herzien. Concentratie van armenzorg moet er komen. Het is onze meening dat wie werken wil en kan en dan geen werk kan bekomen er recht op heeft door die concen tratie van armenzorg te worden geholpenzoodra de kerkelijke en particuliere onderstand te kort schiet. Op sprekers program staan ook maatregelen voor goede huisvesting in 't belang van algemeen welzijn en gezond heid benevens leerplicht. Dit laatste beloofden ook de liberalen, maar die zullen door veel praten wel vergeten te doen. Ik wijs op de kieswet. Weken en weken lang hebben tientallen van sprekers zich laten hooren en daarop is men gerust naar huis gegaan om haar nog eens te onderzosken. Progressie bij de inkomstenbelastingen, daartoe wil men liefst niet overgaan, 't 13 een fout geweest, dat men die in de belasting op eigendommen is gaan geven. Een tweede fout isdat zij ophoudt juist waar ze moest beginnen. Er moet worden besloten tot afschaffing der belastingen op levensbehoeften in 't belang van hen, die deze 't minst kunnen betalen. Dat zou beter zijn dan de successielasten te verlagen zooals is geschiedomdat geen geld gemakkelijker wordt verkregen dan door successie. Spreker wijst er verder op hoe groote sommen oorlog eu marine verslinden, hoe slecht dat geld is besteed, wat vooral door den deskundige Tindal werd aangetoond,die echter niet wordt gehoord, maar doodgezwegon. Intusschen gaat men voortofschoon aangetoond is dat het niet goed was. Men poogt hem in 't Handelsblad af te maken en zijne adressen worden ter zijde gel gd. Wij verlangen ook scheiding van Kerk en Staat, om dat wij van meeniug zijn het geen pas geeft, dat uit de staatskas worden betaald de traktementen der kerkleeraren, predikanten, toelagen voor kerkbesturen, reiskosten enz. Wettelijke regeling van het landbouwcrediet en afschaf fing van het jachtrecht behooren ook tot onze wenschen. riproker merkt voorts opdat zijn partij geneigd is zich bij elke andere partij aan te sluiten, die de demo cratische richting uitgaat, ook al zou het de katholieke of antirevolutionaire zijn. Godsdienstverschil kan geen hinderpaal zijn omdat zij den godsdienst niet op staat kundig gebied zou wenschen over te brengen. Maar niet bij de sociaal-democraten, dat spreekt van zelf. Hun streven is een utopie. De middelen die zij bezigen, dit is niet de weg, waarop wij ons willen begeven. Wij willen wandelen langs den weg van orde en wet. Ook in samenwerking met de liberalen ziet spreker geen heil. Al erkent hij, dat er tal van ernstige, degelijke mannen bij gevonden wordenze zijn te verdeeld en 's sprekers vrienden zijn dat praten moe. Wij gevoelen, dat het recht aan onze zijde is op politiek gebied omdat wij overtuigd zijn dat do gang des tijds niet is tegen te houden. Ons devies is politieke gelijkheid, sociale rechtvaardig heid, niet door praten maar door do en. Dat is de weg, dien wij willen inslaan en bewandelen tot heil van het land dat wij allen lief hebben. Het debat, waarvoor twee sprekers waren ingeschreven, werd, na 15 minuten pauze, geopend. Do heer Onderhoudt bekomt het eerst het woord en verklaartdat hij even weinig vertrouwen heeft in de radikale als in de liberale partij. Hij heeft hedenavond heel wat beloften gehoord, maar die gaven ook de libe ralen. Hij houdt het er voorliberalen of radicalen hot is lood om oud ijzer. Dat algemeen kiesrecht laat hem koud. Men wil dat recht uitbreiden zoover de grondwet toelaat, maar hoever reikt die wet Zóóver dat we allen ons aandeel in de belasting krijgen. Bij de werkeloosheiddie er heerscht, komen er vanzelf veel achterstallige betalers. Wij komen dus tot de conclusie, dat er maar weinig stemmers zullen bijkomen. Voorts verwacht hij van de regeering geen heil. Zij doet wel een poging om het kiesrecht uit te breiden maar hij vertrouwt de drijfveeren van minister Tak niet. De radikale partij schrijft op haar program afschaffing der 2e Kamer, maar men moet het koningschap afschaffen, want dat is ook overbodig. Het radikale program ziet er wel wat sociaal-democratisch uit, maar met een fatsoenlijk blauw hoekje. De beweging der arbeiders maakte de regee- ring wakker. Die arbeiders hebben zich laten doodschieten, maar dat doen geen advokaten. De schandelijke vervolging der arbeiders toont aan dat er geen vrijheid van vergaderen en spreken bestaat. Het volk behoeft zich niet als lammeren te gedragen. Waar de regeering het kogels in het lijf geeftdaar heeft het het recht gewapend op te treden. Hij zegt eindelijk, als men radikaal wil zijn moet men het kwaad in zijn hartader aantasten door opheffing van het privaat bezit, de machines niet meer in handen van en kelen laten, enz.want dat is de oorzaak van alle maat schappelijke ollende onder ons. De heer Groebe geeft zijn leedwezen er over te kennen, dat op deze vergadering niet meer arbeiders zijn ver schenen, om de schoone beloften, door den geachten spreker gegeven te hooren omdat zij dan later zouden kunnen nagaan of die opgevolgd werden. Hij zou gaarne met liberalen in het krijt zijn getreden en vindt het daarom jammer dat zich van dien kant geen sprekers doen hooren. Het doet hem genoegen, dat hier vrijheid is gegeven van debat. Dat is beter dan op eene vorige vergadering hier door liberalen gehouden. Toen werd hem geweigerd zich te uiten. Het is hem echter niet te doen om debat want dat wordt meestal een twistgesprek, maar hij wenscht alleen gelegenheid te hebben zijne meening te zeggen. De liberalen, zoo heeft hij straks gehoord, hebben hunne beloften niet nagekomen, maar toch veel goeds tot stand gebracht. Hij vraagt welk goeds dat is, want heeft er niets van kunnen merken. Dat ze voor goed onderwijs zorgden, kwam voort uit vrees. De eerste spreker zou niet wenschen, dat de kleri kale partij de teugels weer in handen kreeg, maar ik zie het voor of tegen daar niet vau in. De naam, de kleur is mij onverschillig, als 't overigens maar in orde is. Juist onder die klerikale regeering werd de vrijheid van ver gaderen het meest gerespecteerd. We hadden toen geen vervolgingen zooals thans. Dr. Smit werd door die kle rikale partij weer te paard geholpen. Men noeme 't humaniteit of godsdienstig gevoel, 't is mij hetzelfde als men elkander maar behandelt als menschen. Het kiesrecht acht spr. noodzakelijk voor 't algemeen. Oppervlakkig beschouwd is dat waar, doch bij nader inzien had toch de heer Rozenburg gelijk toen hij sprak van stemveeeen woord waarover zooveel te doen is geweest. Vee laat zich leiden en dat doet het grootste deel der kiezers thans reeds. Bij uitbreiding zullen wel vele arbeiders stom krijgen, maar zo zijn niet ontwikkeld eu moeten zich dus eveneens laten leiden. Al dat ijveren voor uitgebreid Hesrecht vertrouwt hij niet. Er zullen toch hier lui worden gekozen, die 't meest de belangen behartigen der bezittende klasse. Ik zou wenschen dat men wat meer agiteerde voor het eetrecht. Dat is het noodigst voor de arbeidende klasse. Maar wat doet de regeering? Antwoordt zij niet op de vraag om brood met lood? De behoeften en nooden van den arbeider worden door de heeren niet gekend, al doen zij er onderzoek naar. Dat geeft hun nog geen recht om mee te pratentheore tisch wel, maar praktisch niet. De radikale partij wenscht haar doel te bereiken langs den weg van wet en orde. Maar wat is orde, wat is wet? De toestanden, waarin wij leven met die vele wan verhoudingen, is dat orde? 't Lijkt meer op wanorde. Orde is bij mij een harmonisch geheel. En de wetja die zegt ons, dat moogt ge, en dat moogt ga niet, maar met welk recht? Een grondwet moet er zijn, maar ik wou dat die wet in den grond zat. Dat ding hindert ons. Er is maar één wet en dat is do natuurwet. Die roept ons toe wat wij doen mogen en wat niet. Eiudelijk is de heer Groebe van oordeel, dat al wat wij op dit punt zien, en beleven, komedie is en anders niet. De sociale vragen op te lossen gaat niet aan zoolang het kapitaal de baas is. De man met kennis behoort meester te zijnmaar wie is do meester? De man met het kapitaal! De heer Calisch zal de beide vorige sprekers ant woorden, ofschoon hij zich niet bijzonder aangevallen acht. Van den eersten spreker heeft hij niet kunnen vatten of hij vóór of tegen stemrecht is en ook de vergadering zal niet weten wat hij wil. Men spreekt van afschaffing van het privaat-bezitmaar dat is een groot woord goed om iu eene vergadering op te applaudiseeren, maar er is nimmer duidelijk aangetoond hoe dat moet. Men geeft zich hier over aan een utopie. Er wordt gezegd de beloftenook der radikale partijze komen niet in vervulling. Maar werkt eerst mee, dan zult gij 't kun nen zien. Het gaat toch niet aan dit vooraf reeds te zeggen. Dat is verdacht maken. Dat doen wij niet als we er op wijzenaantoonen hoe in jaren de liberale partij in gebreke bleef; dan toonen wij feiten en dat is geen verdachtmaking. Men late er den godsdienst buiten, maar als de heer Groebe zegtdat de meerderheid die van 8791 re geerde meer vooruitstrevend is geweest op sommige punten dan ben ik dit volkomen met hem eens. De arbeidswet en de onderwijswetmen had er jaren lang te vergeefs om gevraagd. Wat de heer Onderhoudt heeft gezegd, kan toch waar lijk den toets van ernst niet doorstaan. Men kan het toch niet meenendat alles voor de arbeiders alleen moet zijn. Dan althans zou niet kunnen gesproken worden van een harmonisch geheel. Hij gelooft niet aan groote uitbreiding van de kies wet maar als men berekentdat het getal kiezers de 800.000 zal bereikendan mag men daarvan toch veel verwachten. Het eenige verschil met het sociaal-demo cratische kiesrecht is dat deze het gebruiken als een agitatiemiddelwaar wij het beschouwen als een recht. Slechts de partij heeft men er mee op 't oog doch men doet beter op te treden in het belang van wat de meerderheid noodig acht.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1893 | | pagina 2