De Nieuwe Kieswet. No. 77. Eerste blad. Zeven en Negentigste «Jaargang ZONDAÜ 30 J U N I. Nederland. iöïlo. 9 ►f v ALK1AARSCHE COURANT Deze Courant wordt Dlasdag-, Doaierdsg- en Zaterdagavond uitgegeven. Abonnementsprijs per 3 maanden voor Alkmaar 0,§0franco door het geheele rgk I,— De 3 nummers f 0,0tt. Afzonderlijke nummers 3 ets. Telefoonnummer: 3. Prjjs der gewone Ad verte ntiën: Per regel 0,13. Groote letters naar plaatsruimte. Brieven franco aan de Uitgevers HERMs. COS- TER ZOON. Bevolking. Onderstaande personen worden in hun belang dringend nitgenoodigd, zich zoo spoedig mogelijk ter gemeente secretarie aan te melden Johannes Imming, laatste woonplaats Schagen Maartje Bruin l.w. Spanbroek; Dirk Schoorll.w. Zijpe Cor nelia Maria Broersl.w. SchagenNicolaas A. C. de Vries, l.w. St. Michiels-Gestel; Jan Romunde, l.w. Leeu- warderadeelHerman Wildemuller, 1. w. Arnhem; Cor nells Meijer, l.w. Jutphaas Ida Klaver, l.w. Heiloo Aaltje Brakenhoff, l.w. Heemskerk; C. C. de Jong, l.w. Valburg Grietje Weijman, l.w. Znid- en Noordschermer. In tegenstelling met de opgewondenheid en zenuwach tigheid die zich van de meest bezadigde en rustigste burgers heeft meester gemaaktzoo al niet ten gevolge, dan toch naar aanleiding van de kieswetten door den minister Tak van Poortvliet ingediend heerscht thans nu hetzelfde onderworp in wettelijken vorm bekend wordt, algemeene kalmte. Hoe komt dat Vanwaar dit verschil In sommige leading-artikelen dezer dagen gepubliceerd wil men het doen voorkomenalsof bekend wasmet welke voorstellen de regeering zon aankomen-, en dat de kalme stemming thans verklaarbaar is, aangezien het ontwerp niets nieuws bevat. Doch, van den inhoud der wetsvoorstellen was niets uitgelekten men kan zich wel groot houden door te doenalsof men goed ingelicht was doch wie oprecht is, zal erkennen dat menigeen niet vermoed heeft dat de regeering hare belofte in zake kiesrecht zoo spoedig en zoo royaal zou nakomen. Neenhet uitblijven van eene politieke verwarring gelijk de vorige die tot in de dorpen vijandschap kweekte, die zelfs in de nauw aaneengesloten katholieke partij eene scheuring verwekteal hetgeen voor een kleinen staat als de onze niets dan nadeel opleverdeheeftnaar het ons voorkomtgeheel andere oorzaken. Ten deele is de meerdere bedaardheid een gevolg van de gemoedelijke onverschilligheid in staatszaken die hier te lande, heiaas, niet is weg te cijferen; ten deele een gevolg van de gedwongen rustopgelegd aan hen die met de oplossing van kiesrechtvraagstukken zich bezig hielden maar voor het grootste en voornaamste deel vindt) zij hare verklaring in het ontwerp zelf. In het ontwerp zelf, welks inhoud en techniek de meerderheid bevredigt. Dat de samenstelling afgescheiden van den inhoud een goeden indruk maakt, dat is het onmiskenbaar voor deel wanneer mannen van capaciteitals de minister van Houten tot de taak van wetgever geroepen worden. Het is gemakkelijk om te bewerengelijk het Handels blad (van 27 Juni), dat het ontwerp niet meer zou zijn dan eene herhaling van het amendement-van der Kaay, van Houten en de Beaufortmaar is dit juist Het Handelsblad zelf was indertijd niet ingenomen met dit amendement. En het toont zich thans met de voorgestelde regeling wèl ingenomenterwijl een verandering van opinie van het Handelsblad ditmaal nietgelijk den vorigen keeris te verwachten. Dat is het verschil en tevens het bewijsdat hier geen sprake is van eene her haling maar van zelfstandigen arbeid. Er is inderdaad dan ook meer dan één redenwaarom dit ontwerp wel bevredigt. In de eerste plaats kan men er zich oprecht in ver heugen dat de woorden: „kenteekenen van geschiktheid en maatschappelijken welstand" thans niet meer in het ontwerp voorkomen. Zij gaven aanleiding tot zooveel nut- telooze debatten en werden zoo dikwijls afgedruktdat de directies der groote bladen er wel over gedacht moe ten hebbenom voor deze woorden cliché's te laten maken opdat het niet noodig zon zijn ze telkens letter voor letter te laten zetten. Doch bovendienwelke aanvallen het ontwerp zal heb ben te verdurenvoor exegese van de grondwet (waar van de waarde aan het publiek ten eenemale ontging) is de pas afgesneden. Over de al of niet grondwettigheid zullen geene moeielijke twistvragen ontstaan. De grondwettige bezwaren eenmaal te recht of ten onrechte naar aanleiding van het ontwerp-Tak gerezen zijndemoet ieder toegevendat het logisch gedacht is laat ons nu eerst kiesrecht verzekeren aan allen waar over wij eens zijn dat hun dit recht toekomt; namelijk zijdie grondbelasting betalenal is het maar één gulden en zij die hunne directe belastingen voldaan hebben. Vallen nn nog sommigen er buitendie wij gaarne in het kiezerscorps willen inlijven welnu laat ons dan zoeken naar bepalingen waarmede wij ook hen vangen. „De Telegraaf" heeft et prijzenswaardige vlugheid een beeldspraak bedacht om dit en de voorgaande ont werpen te kenschetssn. Zij zegtDe minister Tak volgdeom het gewilde kiezerscorps te scheppende methode van den beeldhouwerde ministerdie hem verving volgde de methode van den schilder. Men kan een welgelijkend afbeeldsel vervaardigen door een blok marmer aan verschillende zijden af te kappen totdat het verlangde beeld overblijftmen kan ook op het doek met weinig of veel penseelstreken de lijnen en kleuren aanbrengen tot de beeltenis is verkregen." Deze beeldspraak is zeer zeker vernuftig. Zij drukt het verschil volkomen juist uiten men kan de verzoe king niet weerstaan om er mede door te gaan en te voorspellen dat de schilderij met haar 158 hoofdlijnen aan de verwachtingen ongetwijfeld beantwoorden zal indien de 100 kunstschilders, die met het penseel in de hand gereed staan om verfraaiingen aan te brengenhunne penseelen bij voorkeur in zoete olie doopen en de schelle kleuren van hun palet onaangeroerd laten. Beeldspraak ter zijde het komt ons voordat aan de billijke wenschen wordt tegemoet gekomen bij dit wets ontwerp en dat men dit moet aannemen ook met het oog op het vele werk dat onafgedaan bleef. Mocht dan later blijken dat in de practijk nog enkele cathegoriën van personen van kiesrecht uitgesloten zijn dan kan met een kleine wetswijziging daarin later wor den voorzieD. Wat betreft het technische gedeelte van het ontwerp voor zoover dit beoordeeld kan worden schijnen de be palingen van art. 54 73 tot en met 76 zeer practisch ook omdat de schrijfproef vervallen is. Ieder kiezer ontvangt een kaart. Op die kaart komt alles voor wat de kiezer moet wetenbijv. welke ver kiezing is uitgeschreven het stemdistrictde plaats en tijd der stemmingde namen van de candidaten en de vermelding dat hij die zich voor een ander uitgevende, deelneemt aan eene verkiezingeen jaar gevangenisstraf kan beloopen. Die kaart moet men goed bewaren slechts den dag voorafgaande aan de verkiezingkan men bij verlies een ander exemplaar verkrijgen. Met de kiezerskaart gewapend gaat men in het stem bureau en ontvangt daar een gedrukt biljetbevattende de namen der candidaten. Schrijven is onnoödigde andere candidaten die men niet wil kiezen worden doorgehaald. Weinig plichten zijn dus zoo gemakkelijk te vervullen als de kiesplichten de vrije keus is zoo goed mogelijk gewaarborgd. Zelfs straf of boete van 75 wordt gesteld indien patroons hunne werklieden vrijen tijd weigeren tot het deelnemen aan de stemming. Twee dagen te voren moet in de werkplaats een roos ter worden opgehangen die aanwijstop welk uur ieder naar het stembureau kan gaan. Voorwaar uitstekende bepalingen Het aantal kiezers? De regeering hoeft zich onthouden, daarvan bepaalde opgave te doen. Zelfs het getal entréebiljetten voor den hoofdingang om tot de kiesgerechtigheid te geraken, is onbekend. In ronde cijfers kunnen afgegeven worden voor de personeele belasting 561.000, voor de grondbelasting 408.000, voor de bedrijfsbelasting 205.000 kaarten. Zij, die vermogensbelasting betalen, zijn, bij deze cijfers vergeleken, sterk in de minderheid slechts vijf en vijftig duizend. Wie door de andere deuren zal binnentreden, dit kan alleen de ondervinding leeren. Hoeveel zijn er die van 275—f550 voor vrije woning betalen of voor vrije inwoning van f 25—f 125 In de Grootboeken zijn 3551 vijfentwintigjarige mans personen (de voor den kiezer vereischte leeftijd) inge schreven boven de 100 daarentegon zijn er 27903 die spaarbankboekjes van 50 en hooger bezitten. Hoeveel van dezen vallen onder de andere cathegoriën Genoeg blijkt hieruit, dat de deuren niet te nauw zijn ontworpen, en wat van meer belang is, dat slechts ver schil van meening kan ontstaan over ondergeschikte punten- Er kan getwist wofden of 25 jaar of 23 jaar verkiese lijk isen welke diploma's voldoende zijn om iemand tot capaciteitskiezer te verheffen, enz. Doch dit alles doet er minder toezelfs al worden amendementen aangenomen mits geen moeielijke en tijd- roovende formaliteiten noodzakelijk wotden, om iemands bevoegdheid tot kiezen te bepalen. Dat tevens de regeling van het kiesrecht voor de pro vinciale staten en voor den gemeenteraad is opgenomen, verhoogt de aannemelijkheid der voorstellen. Vooral de splitsing in kiesdistricten in gemeenten boven de 15000 zielen (met uitzondering van Amsterdam waar 9, Rotterdam waar 5 en den Haag waar 4 kiesdistricten blijven) geeft eene groote vereenvoudiging. Bij vacaturebehoeft de geheele gemeente niet op te komen, maar verschijnen slechts de mannelijke bewoners van één district. Zullen de 25jarige mannelijke Nederlanders ruimschoots met stemkaarten voorzien worden, de vrouwelijke blijven gelijk men 't gewoonlijk noemt, van kiesrecht verstoken. De tegenwoordige Grondwet wil het trouwens niet anders. Niettegenstaande de adressen worden de dames zelfs in de memorie van toelichting niet genoemd. Doch wie kan 't iedereen naar den zin maken Het spreekwoord kon even goed luiden On ne peut conteDter tout le. monde et sa mère. Tweede Kamer. Den 28 werd voor kennisgeving aangenomen het kolo niaal verslag over 1894 en werden goedgekeurd, zonder beraadslaging, het wetsontwerp betreffende verstrekkingen voor oorlog voor 1895 de ontwerpen tot wijziging van hoofdstuk XI en tot nadere verhooging van dat hoofdstuk de verhooging der koloniale begrooting voor 1895 (can- tine te Paramaribo), de verhooging van hoofdstuk IX der staatsbegrooting voor 1895 en het ontwerp tot wijziging van hoofdstuk IX der staatsbegrooting voor 1894. Het wetsontwerp tot goedkeuring der koloniale verordening betreffende het aangaan eener geldleening ten laste van Surinameten behoeve van het Immigratiefonds, werd goedgekeurd na verdediging door den heer Pyttersen. Het wetsontwerp tot wijziging van hoofdstuk V der staatsbegrooting voor 1894 werd aangenomen nadat de minister van binnenl. zaken enkele vragen beantwoord had. O. a. deelde hij ten aanzien van het mond- en klauwzeer mede dat het zich nog in 5 gemeenten voordoet en de stand van zaken gunstig is in vergelijking met dien in België en Duitschland. Er is dus geen vrees voor bijzondere maatregelen van het buitenland tegen over Nederland. De minister heeft den rijksveeartsen opgedragen elk voorkomend geval met de strengste maatregelen te bestrijden en tot opstalling over te gaan. Eventueel zou hij bij afmaking niet opzien tegen het ver- leenen van volledige schadeloosstelling. Maar een maat regel van afmaking mag niet uitgevoerd worden, zoolang de regeering niet overtuigd is, dat de ziekte door andere middelen kan worden bestreden. Men mag niet te licht vaardig tot afmaking overgaan. Opstalling is in alle ge vallen goed, afmaking kan in sommige gevallen wer- schelijk zijn. Hij wijzigt nog het ontwerp door verhooging met f 16000 van den post voor behoeftige krankzinnigen, in plaats van met j 6000, en door 270 voor te dragen voor gedeeltelijke vergoeding van huishuur aan den com missaris der koningin te 's-Hertogenbosch. Bij de behandeling van het wetsontwerp tot wijziging der grens tnsschen de gemeenten Boskoop en Waddings veen werd door den minister van binneul. zaken mede gedeeld dat het ontwerp tot grensregeling voor Leiden binnen weinige dagen van Ged, Staten terug te verwachten was. Het ontwerp werd aangenomen. Kieswet. De Voorzitter deelde mede dat de centrale sectie besloten had de kieswet in de afdeelingen te onderzoeken op Woensdag 11 September, 11 uur, nadat Dinsdag 10 Sept. 3 uurde Kamer zal zijn bijeengekomen om de af deelingen samen te stellen. De heer Borgesius acht het ongewenscht het sectie- onderzoek dezer wet 2% maand uit te stellen. Ieder weetdat de behandeling van dergelijke wetten lang duurt. Zelfs als men de verwachtingen niet hoog stelt eischt de behandeling veel tijd om klaar te komen vóór de periodieke verkiezingen. Hij stelt daarom voor het afdeelingsonderzoek te bepalen op 23 Juliongeveer een maand na de indiening. De heer Mees heeft in de centrale afdeeling medege werkt tot haar besluit. De Kamer heeft door op 11 Sep tember aan te vangen eene geheele week voor zich tot ongestoord onderzoek. Het voorstel-Borgesius heeft vele bezwaren. Voor velen is het tweede gedeelte van Juli de gewone rusttijd. Toch zou men zeker bereid zijn een offer te brengen als het noodzakelijk en nuttig was, maar dit is zoo niet. In 't openbaar zal de kieswet niet be handeld worden vóór Februari. Dus bij het onderzoek

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1895 | | pagina 1