bij hot doen hannor voorstellen hebben gehandeld in opdracht van den Raad, niet mocht ontbreken aan steun van do zijde van dat lichaam, zulks naar aanleiding van het juiste woord van den heer Bruinvisdat naar zijne meening de Raad ten deze afbreuk deed aan hot prestige van Burg. en Wetb. Dat lid had gaarne eene minnelijke schikking gewenschtdoch wist niet te formnleeren, op welke wijze die zou moeten tot stand komen. Het voorstel van B. en W., om een schutting te plaat sen werd ten slotte verworpen met 11 tegen 4 stemmen. Vóór stemden de heeren Bruinvis, Bosman, de Sonna- ville en Canters. Toen dit besluit genomon was, waren er zeker direct, een vijftal andere voorstellen tegelijk, en ieder voor zich zag gaarne zijn voorstel het eerst in behandeling. Ein delijk werd men het eens, om eerst uit te maken, of al dan niet gemeentegrond zou worden afgestaan. De gehou den stemming bewees, dat men daartoe niet bereid was. Vijf leden, de heeren Janssen, Bruinvis, de Lange, van den Bosch en Kraakman waren voor den afstand. Na dezen uitslag werd aan B. en W. opnieuw opge dragen met de eigenaren in onderhandeling te treden, wanneer dezen zich daartoe tot dit college mochten wen den. B. en W. verkregen daarbij de meest onbeperkte vrijheid. Zoo komt dan deze zaak nogmaals aan de orde, ondanks de meening van verscheidene leden, dat naar hun oor deel daarover door den raad reeds te veel gesproken is. Stoomtram Egmond aan Xee-Egmond aan den Hoef—AlkmaarKoedijk—Bergen. 5. In verband met de in de vergadering van 6 April 1.1. gehouden beraadslagingwaarvan het gevolg was, dat de behandeling van het voorstel van Burg. en Weth. in zake de ingekomen aanvragen om concessie voor het aanleggen van een stoomtram werd uitgesteld heeft het comité uit de vereeniging »Alcmaria" een nieuw plan ingezonden, waarbij de bezwaren, welke aan het vroeger ingezonden project kleefden, zijn opgeheven. Eene vergelijking tnsschen de concessie-aanvrage van het comité uit de vereeniging »Alcmaria" en die van het consortium Schipper c.s. valt thans naar de over tuiging van Burg. en Weth. geheel uit in het voordeel van de eerstgenoemde. De lengten der geprojecteerde lijnen verschillen weinig van elkander. Die van het consortium Schipper c.s. heeft eene lengte van 8500 M. Die van Alcmaria's comité heeft eene lengte van Egmond aan Zee tot de Geesterbrug 8300 hot Spoorweg station 9100 van het Spoorwegstation tot Bergen 6300 Is het eindpunt van beide lijnen het Spoorstation, die van »Alcmaria" brengt de reizigers bij de Lindenlaan en bij de Geesterbrugeen voordeel 't welk gemist wordt bij de door het consortium Schipper c. s. gekozen rich ting. Gaat de lijn van dit consortium geheel buiten de stad omzich bij Scharloo ombuigende om het spoor wegstation te bereikendie van sAlcmaria" blijft thans ook geheel buiten de stad. Zij gaat door de Westlaan over de Verlaatjes door den Geesterhout langs den bui tenkant van den weg langs den Geestersingel tot nabij de zoogenaamde Stuartstraatom over eigen terrein het stations-omplacemont te bereiken. Ook ten aanzien van de richting welke de beide lijnen buiten de stad gekomen zijnde zullen volgen verdient die van »Alcmaria" de voorkeur. Nu men in de gelegenheid is eene andere richting voor de aan te leggen tram te kiezen, kan met meer grond een minder gunstig oordeel worden geveld over die welke zicli langs de Hoever vaart zon bewegen. Een tram langs die vaart aangelegd zou bijkans alle richtingen van het kompas volgen. Nu eens over een voldoend breeden, dan weder to smallen dijk aangelegd, zou er, door de vele bochten, steeds zeer voorzichtig moeten gereden worden. De overgang van den spoorweg bij de Wognumsche buurt in een bocht van dien spoorweg is niet gelukkig ge kozen zoodat het mag worden betwijfeld of voor de meer goed dan iets anders had kunnen doen hij stortte al zijn leed voor haar uit en vond in haar moederlijke wijsheid en haar opbeurende woorden den troost, dien hij noodig had om hem over de zorgen, die hem over stelpten, heen te helpen. »Wat heeft zij toch over zich dacht hij bij zichzelf, toen hij voor het hospitaal op en neer liep, terwij] zij oen bezoek aan Ivy bracht. »Zij is voor mij een zonne straal op een somberen dag, of een frisch koeltje in den zomer. Ik heb vele Iersche vrouwen ontmoet, die vriende lijk en hartelijk en aangenaam waren om mede te spreken, maar van haar gaat een innige bekoring uit, zij schijnt een hart te hebben, wijd genoeg om iedereen, die in moeielijkheden verkeert, in op te nemen." Voor Doreen Hereford was het niet moeielijk om een plaatsje in haar hart af te staan voor eene, die zoo hulpeloos en verlaten was als Ivy. Eén blik op het ernstige gezichtje in den ziokenzaal was reeds genoeg. En Ivy gevoelde zich dadelijk tot haar aangetrokken en vond reeds troost in hare nabijheid. Want Doreen begun stigde nooit de menscbon, zij was als een moeder voor hen en tusschen deze twee vormen van hulpvaardigheid ligt een hemelsbreed verschil. Vertel mij iets meer van dat arme kind," zeide zij tegen Ralph, toen zij naar het station wandelden. »Je kent haar reeds sedert lang, nietwaar P" »Ja, haar grootvader gaf mij les in do welsprekend heid. Sedert haar tiende jaar is zij reeds bij het tooneel en heeft een harden leertijd door gemaakt. Evereld mag haar zeer gaarne lijden, en zij heeft vriendon noodig, het arme kind. want zij staat alleen op de wereld. De oude Professor stierf kort nadat het Schotsclie gezelschap uit elkaar is gegaan." »Ik heb mij reeds afgevraagd, wat zij zal doen, als zij het Gasthuis verlaat, zeide Mevrouw Hereford. »Zou Evereld het prettig vinden wanneer ik haar ook vroeg bij ons te komen Of zou dat niet goed samen gaan »Ik weet zeker, dat zij het prettig zal vinden," zeide Ralph. sMaar hebt n wel plaats voor allen »0, ja,'' zeide zij lachende. »Het is een groot huis, en bovendien weten wij Ieren, hoe men veel menschen huisvest. Ik wil de kleino juffrouw Grant nader leeren kennen, zij heeft iets zeer innemends. Sproek er eens over mot Evereld en zie, wat zij er van denkt." Wordt vorvolgd. kruising aldaar van het Rijk en do spoorwegmaatschappij de noodige toestemming zou worden verkregen. Daarentegen kenmerkt het nieuwe project van »Ale- maria" zich door eene aaneenschakeling van lange, rechte wegsgedeelten, waarop zonder gevaar met groote snelheid kan gereden worden. De weg komt voor hot grootste gedeelte op eigen terrein te liggen. De daarover rijdende tram is ver genoeg van den rijweg verwijderd om alle vrees voor ongelukken, door het schrikken der paarden, op te heffen. Voegt men daarbij, dat, door aan Alc maria's comité de voorkeur te schenken tegelijk een verbinding met Bergen verkregen wordt welke lijn zal gaan van het spoorwegstation, langs de westzijde van het Gröot Noord-Hollandsch kanaal tot de Koedijker vlotbrug en over den Koogerweg naar Bergen dan zal men zich niet verwonderen, dat de keus tusschen de beide conc9Ssie-aanvragen geene moeielijkheden meer oplevert, te minder daar de lijn van »Alcmaria'' met breed (normaal) spoor van 1.435 M. en die van het consortium Schipper c.s. met smal spoor van 1.067 M. zal worden aangelegd. Onder intrekking van hun vroeger voorstelstellen Burg. en Weth. dan ook voor I. aan de heeren P. W. Schipper c.s., uitmakende het consortium't welk zich ten doel stelt het thans be staande isolement van do drie Egmonden op te heffen, te berichten, dat de Raad, de voorkeur gevende aan de plannen door de vereeniging vAlcmaria" mot gelijk doel ingezonden en waarbij tevens eene verbinding met de gemeente Bergen zal tot stand komengeene termen heeft kunnen vinden aan hen concessie te ver- leenenvoor zooveel deze gemeente aangaattot den aanleg en de exploitatie van een stoomtram Egmond aan Zee—HoevervaartAlkmaar; II. te besluiten behoudens de rechten van derden aan do heeren C. Bosman c.s. en hunne rechtverkrijgenden tot den aanleg en de exploitatie van een stoomtram Egmond aan ZeeAlkmaar—KoedijkBergen vergunning te ver- leenenen wel voor den tijd van dertig jaren, ingaande onmiddellijk nadat van de verzoekers de schriftelijke verklaring is ingekomendat zij de vergunning onder de gestelde voorwaarden aannemen, behoudens de geval len van geheele of gedeeltelijke intrekking, vervallenver klaring of schorsing in de navolgende artikelen voorzien en onder de navolgende voorwaarden, enz. (volgen 28 artikelen). De heer Boelmans ter Spill wil niet alleen aan »Alcmaria", maar ook aan Schippers c.s. concessie verleenen. Spr. licht toe waarom hij tot dit voorstel komt. Naar aanleiding dier toelichting zou spr. het onverant woordelijk vinden om aan het consortium geen concessie te verleenen en het daardoor tegen te gaan in het ver krijgen van den vereischten finanlieelen steun van Rijk en Provincie. De heer Kraakm an deelt dit gevoelen, er op wij zende hoe hij in de zitting van 6 April 1.1. in denzelfden geest gesproken hoeft. Hij stelt daarom eene motie voor, ongeveer van den volgendon inhoud De Raad Overwegende dat het belang der gemeente Alkmaar medebrengt, om aan beide aanvragers concessie te ver leenen Besluit dat de stukken ter lezing zullen worden gelegd. De heer Bosman is het met vorige sprekers niet eens. Hij gelooft, dat de gemeente daarbij op den ver keerden weg is. Men zal noodig hebben den steun van Provincie en Rijk. Die steun zal echter niet gemakkelijk verkregen wordenwanneer niet deze Raad uitmaakt wie van beide aanvragers de meeste waarborgen oplevert. Het Rijk zoowel als de Provincie zullen op tot hen gerichte verzoeken om steun inlichtingen vragen aan Burg. en Weth. Wat moet dan van dit college de houding zijn Het Rijk moet eene zekere voorkeur krijgen uit deze gemeente. Beide aanvragen staan bo vendien niet gelijk. Hoe zal men die nu gelijk behan delen Gesteld, dat het Rijk en de Provincie de voorkeur geven aan het plan-Schipper c. s. Voor deze gemeente zal dan nimmer eene verbinding worden gekregen met Bergenof het moest zijn met een zijtakje van een andere tram. De lijn naar Egmond aan Zee van hier is te kort, om met eenig succes geëxploiteerd te kunnen worden. De lijn naar Bergen kan mot hetzelfde materieel en personeel geëxploiteerd worden. Wat spreker betreft staan beide lijnen bij lange na niet gelijk. Hij gelooft voortsdat »Alcmaria" niet genegen zal zijn om een wedloop te houden met het consortium Schipper c. s. om de subsidie. De aanvraag van Alcmaria" is zeer serieus. Komt dan ook zoowel van het Rijk als de Provincie de verlangde subsidie dan kan hij volmondig de verzekering geven dat do lijn behoorlijk zal worden aangelegd en geëxploiteerd. De heer Vonk meentdat de Raad ten deze een neutraal standpunt behoort in te nemendaarom ook zon hij aan beide verzoekers concessie willen geven. De heer BoelmansterSpill betwijfelt op daarbij ontwikkelde gronden, of de aanvraag in verband met het gesprokene van den heer Bosman, wel zoo zeer serieus is. De heer Bosman verklaart niet te begrijpen, waarom de Raad thans aan beide aanvragers concessie meent te moeten verleenen. De lijn van »Alemaria" is in alle opzichten voel beter, dan do andere. Ze is niet langer, minder gevaarlijk en men krijgt bovendien eene verbin ding met Bergen. Eene dubbele concessie bemoeilijkt slechts de totstandkoming. Spr. laat thans het oordeel aan den Raad. De heer Bruinvis geeft alsmede te kennen, dat B. en W. de keus tusschen de beide lijnen thans niet moeiljjk vonden en vandaar dat zij nu dan ook voor stelden aan »Alcmaria" concessie te geven. De motie-Kraakman, om beide aanvragers concessie te geven, in stemming gebracht, wordt aangenomen met 9 tegen 6 stemmen. Tegen stemden de heeren de Groot, Stoel, Bruinvis, Bosman, de Sonnaville en Oantors. De heer Bosman doelde daarop mede, dat na deze beslissing »Alcmaria" naar zijne meening ongetwijfeld hare plannen intrekt. (Zou de Raad zich nu, zooals we een der leden hoorden opmerken in do vingers hebben gesneden Zonden we nu toch geene verbinding met de Egmonden krijgen?) Onderwijzeres aan de 1ste Tussdnenschool. 6. Ter vervulling der vacature ontstaan door het aan mej. II. C. de Groot als zoodanig verleend eervol ontslagwordt den Raad onderstaande voordracht aan geboden, opgemaakt in overleg met den Arrondissements schoolopziener na ingewonnen bericht van het hoofd der betrokken schoolter benoeming van een onder wijzeres aan de openbare 1ste tusschenschoolop eene jaarwedde van f 650. 1. Mej. J. C. Boumaonderwijzeres te St. Pancras. 2. t> J. E. LindeboomStompetoren. 3. A. de VriesZijdewind. Benoemd met algemeene stemmen Mej. J. C. Bouma het bepalen van den datum der infunctietreding werd aan B. en W. overgelaten. Onderwijzeres le school v. onvermogenden. 7. Ter vervulling der vacature, ontstaan door het aan mej. C. M. Neijenhuijs als zoodanig verleend eervol ontslag, is, ter voldoening aan het bepaalde by art. 28 der Wet tot regeling van het lager onderwijsden Raad onderstaande voordracht aangeboden, opgemaakt in overleg met den arrondissements-schoolopzienerna ingewonnen bericht van het hoofd der betrokken school, ter benoeming van eene onderwijzeres aan de le school voor onvermo genden, op eene jaarwedde van f 650. 1. Mej. M. Klok, onderwijzeres te Anna Paulowna. 2. A. C. G. Romunde, Medemblik. 3. B. van der Oord, Bergen. Benoemd Mej. A. C. G. Romunde met 9 stemmen, Mej. M. Klok bekwam 6 stemmen. Het bepalen van den datum der infunctietreding werd aan B. en W. over gelaten. Vervolg in het eerste hlad. Wedstrijd van motorrijtuigen. Den 9 kwamen de motorrijtuigen, die deelnamen aan de wedstrijd van Parijs naar Amsterdam, op Neder- landsch grondgebied. De tourist Degrais was de eerst aankomende te Maastricht (8 uur, 52 min.) en ook te Nijmegen te 12 uur, 42 min. De wedstrijd is in twee deelen verdeeldeen voor touristes en een voor coureurs de vitesse. De touristes zijn motorrijtuigen, die kant en en klaar zijn voor dago- ljjksch gebruikde coureurs de vitesse zijn machines, voor dezen wedstrijd vervaardigd en die slechts zijn te beschouwen als een proefneming om met de grootst moge- ljjke snelheid met tot op zekere hoogte primitieve voer tuigen het einddoel te bereiken. Met grooter en kleiner tijdsverschil kwamen twee en veertig deelnemers aan, vermoeid en bestoven, van stof brillen voorzien, sommigen wier hoofddeksels waren afgewaaid met een doek om het hoofd, als waren zij gewond. Over het algemeen vielen de rijtuigen mede en scheen men ze niet zóó gevaarlijk te vinden als gedacht was. De baronesse van Zuijlen van Nijevelt Rothschild kwam aan om 3 uur 42 min.; met een hoera ontvangen, werd haar een bouquet aangeboden. Haar echtgenoot had onder weg een gebrek aan zijn rijtuig gekregen en was met den extra-trein naar Nijmegen verder gegaan. Verschillende ongevallen hebben onderweg plaats ge had een machine geraakte in brand, waarbij de berijder vrij ernstig gewond werdeen ander reed bij Nijmegen te watereen derde was bij Luik een dergelijk ongeval overkomen, hij wist zich evenwel met zijn machine te redden en reed onvermoeid verder een vierde viel met machine en al om. Het avondfeest, door het Nijmoegsche comité georga niseerd ter eere van de Automobile club de France" en de verschillende deelnemers, is naar genoegen afge- loopen. De touristes en coureurs werden verwelkomd door den heer J. de Koning, lid van het comité, die aan den presi dent een gouden medaille aanbood om uit te reiken aan den eerstaankomende te Nijmegen. Baron van Zuijlen dankte in enkele bewoordingen voor de bereide ontvangst en de genomen maatregelen. Zondag werden des morgens om zeven uur de auto mobielen te Lent overgezet. Te Amsterdam kwam het eerst aan Candry om 11.48, vervolgens alle »coureurs" en om 12 uur 48 min. kwam de eerste der »touristen", n°. 111, aan. Tegen longziekte. Te Bazel is een belangrijke maatregel genomen tot voorkoming van besmetting door longziekte. Aan de instelling voor borstzieken aldaar is de gelegenheid ge opend om het lijfgoed van al zulke ziekten te laten ont smetten en wasschen. Iedere zieke die zich aanmeldt, krijgt tot bewaring van gebruikt goed een linnen zak, die alle 14 dagen in de inrichting wordt gebracht en daar geleegd in een blikken kist, welke dan met een lift in de waschplaats neerdaalt. Daar zijn twee stoom ketels, voor de ontsmetting en voor het wasschen. Onbe- middelden betalen voor dat alles nietsanderen een klein bedrag. Handdoeken kunnen om de week, bedden goed om de 14 dagen aldus worden behandeld, dekens ook op bepaalde tijden. Verdient dit voorbeeld niet aller- wege navolging (Handelsblad). Warmenhuizen. De gemeenteraad alhier heeft aan verschillende kroningsfeestcommissies in deze gemeente eene subsidie toegekend van f 550. Voor de Nationale Zangwedstrijd, uitgeschre ven door de Liedertafel »Haarlem's Zanggenot", is door H. M. de Koningin-Regentes uitgeloofd eene groote en een kleine zilveren medaljebeiden met de beeldtenis van H. M. de Koningin-Regentes en door het gemeente bestuur van Haarlem een gouden medalje. Bericht van deelname vóór 1 Aug. a.s. aan den secretaris der feest vierende Liedertafel. Hoorn. Tot ontvanger der registratie alhier is benoemd de heer A. Meijlink, thans te Rhenen. Barslngerhorn. 130 Juni. Getrouwd: Dirk Maters en Maartje Wit. Geboren: Pieter Dirk Jan, z. van Pieter Wardenaar en Elisabeth Otsen. Cornelisz. van Cornelis Schoorl en Cornelia Spaans. Overleden. Gerrit Krenger, wednr. van Aaltje Drijver, 75 j. Druk v. Herms. Coster Zn., Alkmaar.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1898 | | pagina 6