De Erfgenaam van IMecl No. 31. Tweede biad. Honderd en eerste jaargang. 1899. ZONDAG Het nieuwe wetsontwerp tot invoering van leerplicht. FEUILLETON. 12 MAART. (DER MAJORATSHERR). COIRAAT. I*rij«» der gewone adverlenllen Por regel fO.lft. Groote letters naar plaatsruimte. Brieven franco aan de Uitgevers HERMs. COSTER ZOON. ALklAARSEHE Deze Courant wordt l> i n d a g-, D o n d e r d a g- en Zaterdagavond uitgegeven. Abonnementsprjj-, per 3 maanden voor Alkmaar i O,NO franco door het gehoele rijk f 1, 3 Nummers I' O.OG. Afzonderljjke nummers 3 ets. Mf Telefoonnummer 3. De principiëele bezwaren tegen de invoering van leer plicht hebben,-, sinds het onderwerp hier te lande aan de orde kwam, niet in kracht gewonnen. Hoe sterk men de souvereiniteit van het hnisgeziu en het oudorlijk gezag ten aanzien van de opvoeding en het onderwijs der kinderen op den voorgrond stelde, men kon niet ont kennen, dat toch ook de Staat een woordje mocht mee spreken, wanneer de ouders in de vervnllirg hunner ver plichtingen te kort schoten vooral waar van Staatswege zulke aanzienljjke sommen voor het onderwijs beschik baar worden gesteld en algemeen erkend wordt, dat de ouders dien krachtigen steun niet kunnen ontberen. Men kon moeilijk volhouden, dat de Staat aan de ouders hun taak om voor het onderwijs hunner kinderen te zorgen wil ontnemen en zich zeiven in bonne plaats wil stellen, wanneer de wet geen ander doel blijkt te hebben dan zorgelooze ouders ernstig aan hun plicht te herinneren, onwilligen door strat bedreiging tot vervulling van dien plicht te dwingen en, uitgaande van de stelling, dat bet belang der kinderen hier den doorslag moet geven, ver- waarloozing van hun onderwijs te beletten op den leef tijd die daarvoor bij uitstek, en voor verreweg de mees ten alleen, geschikt is. Men kon moeilijk mst vrucht blijven beweren, dat de Staat geen eerbied heeft voor de gemoedsbezwaren der ouders tegen een onderwijs dat zij schadelijk achten voor hun kroost, waar hun algeheele vrijstelling van de wet wordt verleend, indien zij ver klaren tegen het onderwijs op de voor hunne kinderen openstaande scholen zóó overwegend bezwaar te hebben, dat zij ben liever van onderwijs verstoken laten, dan hen aan eene dier scholen toe te vertrouwen. Gelukkig heeft het dan ook niet ontbroken aan katholieke en anti revolutionaire stemmen, die het regeeringsvoorstel tegen de bezwaren hunner geestverwanten verdedigden. Een gewijzigd wetsontwerp is thans verschenen.Waar de principiëele bezwaren zoo moeilijk gehandhaald konden worden, kon er geen sprake van zjju, dat de rogeering daarvoor zou terugdeinzen maar bezwaren van anderen aard waren genoemd, en daaraan is zij te gemoet geko men, ook al heeft het haar moeite gekost. Twee zaken vooral, de aauzienlijke kosten en het verband met het herhalingsonderwijs, hebben haar er toe gebracht, een zeer belangrijke wjjziging in het wetsontwerp te brengen ten aanzien van den duur van den leerplicht. Die zal voor do leerlingen der lagere school in den regel niet, zooals oorspronkelijk was voorgesteld, zeven jaren zjju, maar, zooals tot nog toe het vrij algemeen gebruik is, zes jaren. Met het oog op een zesjarigen schooltijd zijn de klassen geregeld en do schoollokalen gebonwd daar op is het aantal onderwijzers berekend. Vermeerdering van het onderwijzend personeel, verbouwing van de school lokalen zouden het gevolg zijn van de invoering van leerplicht van het zesde tot het dertiende levensjaar; en voor vele leden der Tweede Kamer, waaronder voor standers van leerplicht, bleken de financiëele gevolgen, die van dien maatregel voor het openbaar en niet minder voor het bijzonder ouderwijs te duchten waren, een hoofd bezwaar te wezen tegen het oorspronkelijk wetsvoorstel. Het bezwaar kan uiet worden ontkend do uitbreiding van den leertijd tot het dertiende jaar moest groote uitgaven met zich brengen. De minister heeft daarom naar een middel gezocht om aan dit bezwaar te ont komen, zonder dat bet verplichte onderwijs gevaar zou loopen onvoldoende te worden. Hjj meent dit gevonden te hebben door een regeling van het herhalingsonderwijs te ontwerpen en het gebruik maken van dat onderwijs onder den in te voeren leerplicht op te nemen. Niet langer dan zes jaren zal nu het kind op de lagere school het onderwijs moeten volgen mits bet alle klassen doorlooptwaarin de leerlingen voor een zesjarigen leertijd zijn ingedeeld en ook al mocht het daarin niet slagen door niet geregeld van een lagere in een boogere klasse over te gaan ook dan zal voor dat kind de leerplicht eindigenzoodra hetna het bereiken van den dertieujarigen leeftijd de klasse heeft doorloopen waarin het op dat tijdstip geplaatst was. Bij deze regeling meent de regeoring zal het kind dat op zesjarigen leeftijd op de school wordt geplaatst haar in den regel op twaalfjarigen leeftijd kunnen ver laten ouders echterdie verkiezen mochten huune kinderen eer>t op zevenjarigen leeftijd naar de school te zendon zullen daarin niet wordeu gehinderd want de verplichting om de lagere school te bezoeken zal aan vangen «uiterlijk zoodia het kind den leeftijd van zeven jaren heeft bereikt." Heeft het vóór zijn komst op de school reeds eeuig onderwijs genoten zoodat het één of meer der lagere klassen kau overslaan en terstond in een hoogere klasse geplaatst kan worden dan zal ook zijn schooltijd zooveel korter kunnen duren. In denzelfden zin is ook de leerplicht geregeld voor de kindereu die huisonderwijs ontvangen. Wordt daarmee een begin 12) Hij herinnert zich ieder unr, dat hem door Rudigor vergald is geworden. Hij zal nooit het oogenblik vergeten toen de slanke schoone knaap voor het eerst vóór hem stond en, in eeu luid spottend gelach losbarstend had uitgeroepen: «Wat, deze notenkraker is dat neet Wil- libald Nou hoor, dat verzeker ik je met zulk eeu ge drochtje als jij bent loop ik niet. over straatWel de houden zouden tegen ons bl ffen Toen vernam het arme verweesde knaapje voor hot eerst hoe leelijk on misvormd bij was. Misvormd! O schrikkelijkste van alle bozoekingen Leelijk, inisvoimd naast eeu beeldschoonen algemeen bewondoiden, verwenden knaap Leelijk te zijn 1 iu eeu kring waar men die leeljjkheid als oen doodzonde be schouwde waar men dat leelijke laag en plebejisch noemde het bespotte en verachtte 1 Welk eene aaneenschakeling vau kwellingen was zijn leven daar geweest 1 En hoe had zijn teergevoelig hart gebloed onder zulke gruwzaamheid Het leeren viel hem zwaar, terwijl Rudiger alles als spelende in zich op nam en onthield. Het ziekelijk gestel van Willibald kon geen gelijken tred houden met de intellectueele eischen die men hem stelde, en hoewel men hem nu wel niet direct.verwaar- loosde gedurende verscheidene door hom doorgestane ziekten men gat z.ch toch ook uiet bepaald veel moeite om don erfgenaam van Niedeck wiens bestaan den eigen zoon tot eeu bedelaar maakte in het leven te behouden. Toch doorstond dat zwakke leven elke lichamelijke zoo wol als geestelijke crisis, tot spot van den schoonen, welgovormdeu krachtigen neef die naast don ziekelij- ken erfgenaam von Niedeck maatschappelijk geheel in het niet verzonk. Ja dat ertgoed Niedeck dat benijdde Rudiger hem reeds als kind Hij was to slim en te zelfzuchtig om niet reeds als kind de waarde van het geld en den goeden klank van eeu adelijken titel gekend en begeerd te hebben. Hij haatte allen die het lot reeds in de wieg rijkdom en aanzien gebracht had en reeds toen rijpte het plan in hem om dien lastigen hinderpaal vroeger of later uit den weg te ruimen. Met de kracht van zijn vuist dnrfde hij dit niet weer wagen sedert hjj eens in een bij een spel ontstane vechtpartijden zwakken Willibald bijna geworgd had. De gouverneur was toen nog juist bgtijds tusscheu- beiden gekomen en had sedert mot do grootste zorg over het zwakke kind gewaakt. Hjj had den armen geplaagden erfgenaam lief gekrogeu tor wjjl Rudiger zich door ziju driftig heers hznehtig karakter en lastig humeur bjj allen onbemind maakte. Ook Rudiger's vader had er zich toen hjj van het gebeurde in kennis gest* ld werd voor het eerst ernstig en gestreng mode bemoeid. Men vorwjjderde de elkander zoo vjjandig gezind zjjndo neven van elkaar en Willi bald werd naar een adellijke akademio gezonden. Daar had hjj het wel goed ki. uen hebben, indien niet de vele beleedigingen «n alle reeds sedert jaren door hem ondervonden ellende hem niet reeds te zeer ver bitterd hadden. Daarbjj kwam dat Rudiger's beste vriend zijn kamer genoot werd. Deze bedie'f reeds, van den aanvang af, zjjn geheele verhouding tot de andere medescholieren on illibald trok zich steeds meer verbitterd en men- 8cheuschnw, van eiken vriendscbappeljjken omgang terug. Nadat hjj aangenomeu was geworden ke rde hij voor eenige weken naar zjjn oom terug alwaar hjj weder vreeseljjke dagen doorleefde, dageljjkr blootgesteld aan nieuwen spot en beleedigingen. Hoe grooter de knaap werd, des te meer viel het con trast tusschen de beide jongens in het oog en boe oude- Willibald werd des te bitterder ondervond hjj wat bo gemaakt zoodra het kind den leeftijd van zes jaren heeft bereikten ontvangt, het verder zes achtereen volgende jaren onderwjjsdan zal de leerplicht ook met, het bereiken van den twaalfjarigen leeftjjd eindigen. Men zal echter desverkiezendeden leeftijd van zeven jaren knnnon afwachten maar voor alle kinderen die later dan bij het bereiken van den zesjarigen leeftjjd met huisonderwjjs zjjn begonnen zal dit onderwjjs moeten duren tot het bereiken van den leeftjjd van dertien jaren. Dit verplichte lager onderwjjs zal volgens het gewjjzigd ontworp moeten worden aangevuld met herhalingsonderwijs, waaromtrent thans in de wet op het lager onderwijs niets anders voorkomt dan de bepaling (in art. 17), dat aan hen die het gewone schoolonderwjjs genoten hebben, voor zooveel doenljjkvan gemeentewege gelegenheid gegeven zal worden tot het genieten van herhalings onderwijs en dit dit ouderwijs ook enkele vakken zal kunnen bevatten die niet onder het gewone school onderwjjs zjjn begrepen. Slechts weinige gemeenten hebben dit horhalingsonderwjjs ingevoerd en waar het gegeven wordt laat de inrichting hier en daar te weu- schen over. De regeering stelt nu voor, dit art. 17 door andere bepalingen te vervangen maar om de invoering van dit herhalingsonderwjjs overal in hot land behoorljjk te kunnen voorbereiden, zal de leerplicht wat dit onderwijs betreft niet in werking treden vóór ^No vember 1903. De gemeenteraden zullen het herhalingsonderwijs moeteu regelen overeenkomstig plaatselijke behoefte, met dien verstande dat het gedurende ten minste vier maanden van het jaar zal worden gegeven en wel 's avonds gedurende ten minste acht uren per week en dat het zal moeten omvalteu ten minste vier vak kon van onderwijs, waaronder ten minste twee van het gewone schoolon derwjjs; want de minister zegt te recht, dat dit onderwjjs niet meer geheel moet overeenkomen met dat van de gewone lagere school, maar aantrekkeljjk gemaakt moet worden door het in te richten met het oog op de be stemming der leerlingen in verband met plaatseljjke toestanden, anders bjj voorbeeld in een landbouwstreek dan in een fabrieksstad en weer anders in een visschers- dorp. Men zal uiet kunnen beweren dat het wetsont werp in dit opzicht veeleischend isvier maanden in bet jaar gedurende acht avonduren per week en vier vakken,waaronder twee van het gewone schoolondorwjjs! Den gemeentebesturen wordt hier een zeer belangrjjk werk opgedragen en het is te hopen en te verwachten zeggen wil, leelijk links en minder ontwikkeld te zjjn. Zjjn schuwe teruggetrokken aard stak ongunstig af bjj het vastberaden zelfbewusteélegante optreden van Rudiger, die geheel met het niterljjk van de wereld, mis schien veel minder geleerd hebbende dan zijn neef, toch met eene hem nimmer in den steek latende brutaliteit met zjju oppervlakkige kennis wistte schitteren. Hoe meer Rudiger op allerlei manier en door allerlei lage streken er zich op toelegde den erfgenaam van Niedeck in de schaduw te stellen des te vrjjwilliger trok Willibald zich van eiken omgang terug. Op bevel van zijn oom bezocht hjj een dansles. Voor het eerst van zijn loven klopte zijn hart onstuimiger, bij het ontmoeten van oen zeldzaam schoon meisje wier gouden lokken hem als mot eeu tooverachtigen gloed verblindden. Zij was daarbjj vriendeljjk en hartolijk jegens hem en stemde er zelfs in too om met hom te danson. Het was Willibald als leefde hjj in een zaligen droom. Hjj zóó arm aan geluk, hjj scheen als verdoold en bedwelmd door deze onverwachte zegeningen, en dieper dan bjj iemand anders het geval zou geweest zijn, zonk deze eerste liefde iu ziju hart. Op de vijfde dansles verscheen Rudiger, die door ziekte daar tot dusverre in verhinderd was gewordeu. Zjjn komst maakte aan Willi bal d 's gelnk een einde. Dadeljjk zag hjj hoe do zaken stonden en hjj vond er ren bjjzondor vermaak in om aan het leeljjke «gedrocht" zijn vlam te ontstelen. Natuurljjk gelukte hem dit. Welk meisje blijft ongevoelig wuar haar ij dol beid gestreeld wordt Welk bakvischje wil zich bespotteljjk maken door er een bewonderaar op na te honden die door alle anderen met, den nek wordt aangezien en door een ieder voor den gek gehouden wordt 1 Met de ongevoeligheid dor jengd vei liet de schoone blonde fee Willibald voor Rudiger, en liep zij regelrecht, tot den vijand over. Op weg naar huis vertelde de overwinnaar schjjnbaar zonder eenige bijbedoeling, op luchthartig schertsenden toon: «Die Thea is een leuke! Geestig dat ze zjjn kan alle mon8cben geeft zij bijnamen Weet je hoe ze jou

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1899 | | pagina 5