Si
15J
?6*
13W
21*
Dit gevoelen verwondert den heer Boelmans ter
Spill zeer, daar de commissie van bijstand de uitvoe
ring van dit werk noodzakelijk acht. Spr. zou er niet
tegen zjjn hiervoor te leenen als buitengewoon werk.
't Is het vervolg van den weg naar Akersloothet ge
deelte van den weg't welk onder Alkmaar ligtis
thans het minst goed.
De Voorzitter gelooft, dat men voorloopig vol
staan kan, door de putten op te halen.
Ten aanzien der bestrating van de St. Jacobstraat,
waar de heer van den Bosch de aandacht nog op
vestigde, deed de Voorzitter opmerken, dat die straat
wel uit- gewoon onderhoud zal kunnen worden verstraat.
De post wordt goedgekeurd.
Volgn. 86 Onderhoud wegen en voetpaden f 7915. Een
afdeeling is van oordeel, dat de bediening van den
sproeiwagen moet komen onder het beheer van de ge
meentereiniging. Een andere afdeeling wil met de aan
schaffing van zoo'n wagen voorloopig wachten, in ver
band met de plannen tot beteren wateraanvoer der water
leiding. Zij zon vooi' besproeiing dan gebruik willen
maken van brandkranen.
Voorts is zij van oordeel, dat grind en schelpen niet
gezamenlijk voor de wegen gebruikt moeten worden en
stelt zij voor een bestraat paardenpad te maken in de
Zuiderhoutlaan, kosten f 285.
B. en W. zullen met de opmerkingen omtrent het
beheer van den sproeiwagen en over het gelijktijdig ge
bruik van grind en schelpen rekening houden; uitstel van
aanschaffing van den sproeiwagen zonden zij betreuren.
Met brandkranen zal men niet overal knnnen sproeien.
De wagen zon voorts goede diensten knnnen verrichten
voor wateraanvoer bij het begieten der bloemperken. Het
maken van een paardenpad werd door de commissie van
bijstand voor uitstel vatbaar geacht.
Nu er zoowel voor- als tegenstanders zijn zou de
Voorzitter zonder discussie maar willen laten stem
men of men al dan niet een sproeiwagen zal aanschaffen.
De heer Bosman zon graag even het woord erlan
gen. Als voorzitter van »Alemaria" heeft hij herhaalde
lijk mede op aanschaffing van een sproeiwagen aange
drongen doch hij deed dit in qnaliteit. Hij is wel voor
besproeiing maar is bij nadere beschouwing meer voor
eene met brandkranen dan met een wagen omdat ze
zich toch maar tot enkele plaatsen bepaalt.
De Voorzitter zegtdat tal van wandelwegen
waar geen brandkranen zijnbesproeid zullen moeten
worden. In den Hout zal men 's zomers overal moeten
knnnen wandelen.
De heer Kraakm an zegt dat weldra van brand
meesters een voorstel zal komenom geen stoomspuit
aan te schaffenmaar het aantal brandkranen uit te
breiden. Tot dat voorstel zou spr. willen wachten, om
dat de aanschaffing van een wagen beter beoordeeld kan
worden. Bjj boogen wind zal de Hout met een wagen
niet zoo besproeid knnnen worden, dat men het stuiven
voorkomtbovendien zal men ook in den Hout een paar
brandkranen knnnen plaatsen.
De oorzitter acht een bedrag van f 625 voor een
sproeiwagen zoo gering, dat al worden overal kranen ge
plaatst hij goede diensten zal knnnen bewijzen.
De heer Stoel meent ook, dat met de aanschaffing
niet op de plaatsing der brandkranen gewacht moet wor
den. De plantsoenen znllen er ook door gebaat worden.
De heer Goede is niet tegen eene besproeiing met
brandkranen. Maar het vorig jaar is besloten het gras>
gewas in de plantsoenen in eigen beheer te nemen. Wil
men daarvan goede resultaten zien, dan zal men 's zomers
een enkelen keer moeten sproeien. Zooals dat nn gaat, is
het te duur.
De heer van den Bosch zegt, dat besproeien niet
alleen dient voor het stof maar ook voor de frischheid
in de stad bjj hevige warmte.
De aanschaffing van een sproeiwagen wordt daarna
goedgekeurd.
Wat het paardenpad in de Zuiderhoutlaan betreft, de
heer Boelmans ter Spill meent, dat zoo'n pad in
een boschweg vloekt. Hg hoopt, dat het uitstel zal zijn
ad Calendas Grseeas.
De Voorzitter verklaart dit met genoegen te ver
nemen. (Hij maant den heer Janssen tot stilte aan.)
De heer Kraakman acht de Zuiderhoutlaan een
veel bewandelden weg. Door een paardenpad zal men niet
meerdere rijtuigen lokken. De weg is reeds behard en
dat vloekt als boschweg. Bij regen is de laan vooral
voor dames onbegaanbaar. De Westerweg, waar ook een
paardenpad gelegd isis nu steeds goed bewandelbaar
ook bij regen. Het onderhoud zal nu ook minder kost
baar zijn.
Spr. stelt voor den post met f 285 te verhoogen.
De heer Janssen is het niet eens, dat de Wester
weg bij regen nu altijd goed begaanbaar is.
De heer Boelmans ter Spill heeft gehoord, dat
de heer Kraakman het paardenpad meer zou wenschen
voor dames dan voor paarden. Er wordt hier echter niet
zooveel gewandeld, als verwacht mocht worden en voor
de thuiszittende dames zon spr. het paardenpad niet ver
langen.
Nadat de heer Bosman zon denken, dat de weg door
de wegneming der boomen minder vochtig zal zijn, wordt
de post onveranderd goedgekeurd.
Volgn. 87. Onderhoud plantsoenen f 3453. Eene afdee
ling verklaart met genoegen gezien te hebben de ver
mindering der uitgaven voor boomen en bloemen, en
schrijft dit toe aan het in gebruik nemen der kweekerij
De post wordt goedgekeurd.
Volgn. 88. Onderhoud bruggen J 12935. Eene afdeeling
is eenparig van oordeel dat voor de nienw te maken
bruggen over de Kaarsenmakersgracht en de Ondegracht,
tegenover de Ridderstraatbehoort te worden geleend.
Een andere sectie wenscht de brng over de Kaarsen
makersgracht niet te veranderen in eene losse, maar den
bestaanden toestand te bestendigen. De nieuw te maken
brug over de Ondegracht zou zij, iu plaats van 70 c.M.,
1 M. in den dag breeder willen maken.
Een derde afdeeling wil de uitgaaf van f 69 voor her
stellingen aan de brug bij de Zaudersbnnrt niet doen, in
verband met het ingekomen adres tot verbreeding der
doorvaartswjjdte dier brng.
B. en W. blijven bij hnn voorstel, om de brng over
de Kaarsenmakersgracht los te maken. Wil men daar
voor leenen, dan znllen B. en W. de daartoe strekkende
voorstellen gaarne tegemoet zien. De f 69 voor de brng
bij de Zaudersbnnrt mogen naar hunne meening niet
geschrapt wordende verantwoordelijkheid van den
tegenwoordigen toestand kunnen zij anders niet op zich
nemen.
Thans komt mede in behandeling de missive der
Kamer van Koophandel en Fabrieken, vermeld onder
letter b der ingekomen stukken.
De Voorzitter zegt, dat het zeer zeker de mooiste
oplossing zal zijn, om ten aanzien der bruggen te hande
len als bij het haventje voor de reiniging, m. a. w. beide
posten van de begrooting af te voeren en dan daarvoor
te leenen.
De heer de W i t zou in principe willen uitmaken of
er een vaste of losse brug zal komen. Het advies der
K. v. K. heeft hij met genoegen gehoord. Hij meent op
daarvoor aangevoerde gronden, dat het noodzakelijk is de
brug in den Dijk los te maken.
De heer Goede is het daarmede eens. Voor het ver
keer te land zal er geen nadeel uit ontstaan en voor
verstoppingen zal het zeer gewenscht zijnde schepen
kunnen dan naar het Kanaal varen.
Ook de heer Kraakman ondersteunt het denk
beeld, om ten deze eeDe principieele beslissing te nemen.
Na nog eenige discussie wordt met 13 tegen 3 stem
men besloten, de brug tegenover den Dijk van een vaste
in een losse te veranderen.
Tegen stemden de heerenRentmeesterVonk en
Prejjer.
Op verlangen van den heer Bosman zal de Raad
nu een tweeledig plan van B. en W. ontvangen, nl.
voor een bascule- en voor een gewone ophaalbrug.
Op voorstel des Voorzitters wordt {besloten
den post voor deze brng, bedragende f 5430, van de be
grooting af te nemen, zullende voor deze buitengewone
nitgaaf worden geleend. De post wordt dns met f 5430
verminderd.
Ten opzichte der vernieuwing van de brug over de
Ondegracht bij de Zilverstraat oppert de heer Kraakman
het denkbeeld eener tramverbinding over de terreinen
van Rijnecom naar de Laat en zoo naar spoor en boot.
Zou, zoo vraagt spr., daarop nu niet reeds gerekend
moeten worden bij deze brng, wat metselwerk en breedte
betreft 1 Hij zon gaarne aan B. en W. in overweging
willen geven de vraag, in hoeverre deze brug voor tram
verkeer geschikt gemaakt moet worden.
De heer Bosman acht de tegenwoordige hoogte der
brng wel voor een tram een bezwaar. Overigens zou
hij er voor wezen, om de brug in plaats van 0.7 M., 1 M.
breeder te maken.
De heer Stoel zegt, dat het plan bestaat de brug
49 c.M. te verlagen.
De Voorzitter doet opmerken, dat het geraamde
bedrag niet jnist zal zjjn, als deze brug moet worden
gemaakt voor tram-verkeer.
De heer Boelmaus ter Spill zou ook deze brng
van de begrooting af willen voeren, door haar als een
buitengewoon werk te beschouwen en daarvoor dus te
leenen. Hij doet dit vooral met het oog op de aan-
hangige salarisregeling der onderwijzers tengevolge
waarvan de post voor onvoorziene uitgavee dringend
versterking behoeft.
De heer Kraakman meent, dat die omstandigheid
hier buiten bespreking moet blijven. Alleen wil hij
opmerken, dat, door de nu genomen besluiten de post
voor onvoorziene uitgaven reeds met f 1200 is verhoogd.
Daarom is hij er niet voor dezen post van de begrooting
af te nemen. De post voor onvoorziene uitgaven behoeft
niet zoo sterk te zijn te meer nu nog eene beslissing
moet worden genomen ten aanzien der wik- en weegloonen.
De oorzitter vindt den stand van den post voor
onvoorziene uitgaven zooals hij nn zal knnnen worden,
rekent men daar de vermoedelijke verhooging der onder
w ijzersjaar wedden door B. en W. op circa f 2500
schat afniet zoo bijzonder gnnstig.
De heer de Wit zou dezen post willen aanhouden
doch verschillende leden verzetten zich daartegen.
De heer Blum, die er in beginsel voor is om ver
nieuwingen van en aan brnggen te rangschikken onder
gewoon onderhond zal ditmaal mee knnnen gaan om
deze vernieuwing ais buitengewoon te beschouwen te
meer daar we reeds voor de vraag staan dat de brng
duurder zal worden dan de raming.
De heer de Lange, die ook het gevoelen is toege
daan dat deze nitgaaf nit de gewone inkomsten moet
worden gevonden vindt in de verlaging en verbreeding
iets buitengewoons. Daarom zou hij het geraamde cijfer
van f 5800 willen splitsen, door voor buitengewone wer
ken f 1800 van de begrooting af te nimen om daarvoor
te leenen.
De Voorzitter vindt dit bezwaarlijk. Hij acht
het rationeel het voorstel de Wit in stemming te brengen.
De heer Stoel zou liever de verhooging van riolen
(volgn. 91) schrappen, dan voor deze brng te leenen.
De heer Bosman constateert, dat de gemeente nooit
met groote saldo's heeft gewerkt en toch bleek het steeds,
dat de inkomsten zoo laag waren geraamd, dat zij inder
daad veel hooger waren. Men behoeft dns niet bevreesd
te zijn, dat deze begrooting niet sluiten zal.
De heer Goede zou den heer de Wit in overweging
willen geven zijn voorstel in te trekken. Hij zou het
voorts betreuren als dit jaar de post voor onvoorziene
uitgaven hoog werd.
Na nog eenige discassie wordt in stemming gebracht
het voorstel van B. en W. om de uitgaaf voor deze brug
te vinden uit de gewone middelen.
Met 12 tegen 4 stemmen wordt dit voorstel aange
nomen. Tegen stemden de heeren Blum, Boelmans ter
Spill, de Wit en van den Bosch.
De post wordt, verminderd met f 5430, goedgekeurd
Volgn. 89. Onderhoud pompen en riolen f 4046,50.
Een afdeeling wil de raming verhoogen zonder een
bepaald bedrag op te geven terwijl een andere den post
met f 2000 wil verminderen en dit bedrag overbrengen
naar onvoorziene uitgaven.
B. en W. zonden het betreuren als de post werd
verminderd. Worden er voor rioolvernienwingen geene
gelden beschikbaar gesteld dan zjjn er van hen geene
daartoe strekkende voorstellen te verwachten.
De heer Stoel zou de verhooging dit jaar maar
willen laten rusten.
De heer Kraakman zou hem met f 1000 willen
verminderen, ter versterking van de onvoorziene uit
gaven. Is er later meer noodig, dan zal dat altjjd door
af- en overschrijving gevonden kunnen worden.
De Voorzitter zegt, dat de architect een ruim
bedrag aanbeveelt. De uitgaaf strekt in het belang der
volksgezondheid en het komt hem voor, dat de Raad
daarop niet moet beknibbelen.
De heer Boelmans ter Spill deelt dit gevoelen.
Vele riolen in de stad zjjn te klein en eischen vernieu
wing. Wordt het bedrag geschrapt, dan zal er zeer
weinig uitgevoerd kunnen worden, wat hjj zeer zou be
treuren.
De heer de Wit is eveneens tegen vermindering.
De heer Kraakman meent echter, dat de heer
Boelmans ter Spill het oog heeft op hooger uitgaven, die
uit deze f 2000 niet te vinden zullen zjjn. Hij hoopt
niet, dat het rioolstelsel zoo slecht is, als deze zich
voorstelt.
Mocht het wel zoo zjjn, dan zullen er voorstellen van
B. en W. moeten komen. De strekking van dezen post
is om de meest noodige vernieuwingen te doen. Hjj
handhaaft zijn voorstel om hem met f 1000 te verlagen.
Dit voorstel wordt verworpen met 9 tegen 7 stemmen.
Voor stemden de heeren Rentmeester, Janssen, Stoel,
Glinderman, Bosman, Kraakman en de Sonnaville.
De post wordt mitsdien onveranderd goedgekeurd.
Volgn. 91. Diep- en schoonhouden van havens, grachten,
enz. 604. Een der atdeelingen wil dezen post verhoo
gen tot 1000, een andere tot 1104, voor goede uit
dieping der grachten waar groote riolen uitmonden.
Als de middelen eene verhooging toelaten zullen B.
en Wde voorstellen der afdeelingen gaarne overnemen.
De heer Stoel zou dezen post nu niet willen ver
hoogen.
De heer d e W i t gaat op grond van de klachten, dat
de grachten niet genoeg uitgebaggerd wordenmet eene
verhooging tot f1104 mede.
Den heer van den Bosch is het betrekkelijk onver
schillig hoeveel deze post meer geraamd zal worden. Hjj
is echter wel voor verhooging, omdat door goede uitdie
ping de demping van de Kooltuingracht waarschjjnlijk
zal kunnen voorkomen worden.
De heer Kraakman zegtdat de verhooging met
f500 is genomen voor de bezoldiging van nog eene
baggerman, iets wat men niet bereikt, als men t 1000
raamt.
De post wordt daarna goedgekeurd op f 1104.
(Wordt vervolgd.)
AMSTERDAM.
1 Nov. 2 Nov
Cert.
pCt.
Nederland, N. W. Schuld2)
ditodito
dito, Oblig3
Italië, Inschrijving 1862/815
Oostenrijk Obl. in pap. fl. 1000 Mei-Nov. 5
dito, dito Febr.-Aug. 5
dito, zilver Jan.-Juli.. 5
dito, dito April-Oct.5
Portugal Obl. Buit. 1853/84 met ticket3
dito, 1888/89, a frs. 500 met id4)
Rusland, Binnenlandscbe 18944
dito, 1880 gecons. Z. R. 125-62513 Mei-Nov. 4
dito, 1889 l«&2eser. 1 Jan. 1 Apr. 1 JulilOct. 4
dito, 1894, Donetz-Spoorw4
dito, 1867/69 20-100 Mei-Nov4
dito, 18893
dito, in goud, 1884, 13 Jan. 13 Juli5
Spanje, Obl. Buit. Perpetuele4
Turkije, gepriv. Conv. leening4
dito, Douane Obl5
dito, Geconverteerde Serie D
Egypte Obl. leening 18764
Mexico, Obl. Binn. Sch. aflosb. oblig5
dito, Buit. Geconv. 18906
Venezuela Obligatiën 18814
N. V. Noord-Holl. Grond-Crediet. Pandbr.. 31
N. W. Pac. Hyp. Pdbr
Nederland, Cult. Maatsch. d. Vorstel. Aand.
dito, Koloniale Bank Aandeelen
dito, Ned. Ind. Handelsb. Aand
dito, Kon. Ned Mij. t. expl. petr. br.A.
dito, Petr. Mij. Sumatra-Palembang A.
dito, Aand. Ned. Ind.Expl.Mij
dito, Expl. St. Spw. Aand
dito, Ned. Centr. Spoorw. Aand. f 250
dito, dito, gestemp. Obligatiën f 250...
dito, Ned.-Zuid-Afr 18894
dito, N.-Brab. Boxtel.W. Aand. 1875/80 gest.
ftalie, Spoorwegleening 1887/893
dito, Zuid-Ital. Spoorweg-Obl3
Polen, Wars.-Weenen Aandeel
Rusland, Gr. Sp.-Maatsch. Oblig4
dito, id. a R 1253
dito, Iwang. Dombr. Oblig*41
dito, Transcau8. Spoorweg-Oblig3
dito, Wladik. a Z. R. 625 Oblig4
dito, Zuid-W. Sp. Oblig. a R 6254
Amerika, Atchison Topeka Cert. v. Aand...
dito, Alg. Hyp. Obl4
dito, Central Pacific Aand
dito, Denv. Rio Grande dito
dito, Florida C. Pen. C. v. gew. A.
dito, Illinois Cert. v. Aand
dito, Louisv. en Nashv. Cert. v. Aand...
dito, St. Louis San Francisco gew. A.
dito, Miss. Kans. Texas Adn. ex 2e Hvn.
dito, dito, le Hyp
dito, Oregon Calif, goud le 'hvp
dito, Wabash St. L. en Pac. Ct. v. Aand.
dito, Western N. Y. Pens. C. v. gew. A
Nederland, Stad Amsterdam f 1003
HongarijeTheiss Loten4
Oostenrijk Staatsl. 18605
dito, dito 1864
Rusland, Staatsleening 1864 Loten5
dito dito 1866. Dito5
Turkije, Spoorwegleening
8O4
91t%
91W
854
82#
81tb
S2A
23A
33fj
62**
95
95
92i
100*
774
|00
50
89*
94 i
211
102J
39*
100|-
28f
96i
58
45
81
I80i
86
100
108
364
8'1-rs
95
9U
52*
564
1614
98
791
964
8I4
95"
94|
Sltf
97
58fè
22
113
861
llfs
l2fi
911
99i
224
131
109TB
115
112
165
190
173
274
8O4
90*
91#
82i
82^
8I1
82fk
234
33#
95
95,
lOOi
604
90,
61,
39,
58,
178
85
53
56.,
974
791
96!
81?
22a
97f
fOOW
261%
Haarlem, 30 Oct. Aardappelen, aan ge v. 850 HL-
verk. 850, f 1.40 a 2.50, 580 HL. appelen verk. 420, f 3,
a 10, 170 HL. peren, verk. 11]f 3.0 a 28, mand. snjj-
boonen, verk. f 0.a 0. mand. heereboonen.
verk. f 0.— a f 0,—.
Haarlem, 30 Oct. Boter, aangev. 91 KG., v. 91, f 1.40
a 1.50, 207 biggen, verk. 183, f 4.— a 8.—, 110 schrammen
verk. 93, f 11a 14.0.
Leiden 28 Oef. Boter. Prjjs le qual. f 58.— a
62.2e qual. f 50.a 56.Aangevoerd achtste en
zestiende deelen, tezamenstukken. Aanvoer
groot, handel vlug.