Si 15J ?6* 13W 21* Dit gevoelen verwondert den heer Boelmans ter Spill zeer, daar de commissie van bijstand de uitvoe ring van dit werk noodzakelijk acht. Spr. zou er niet tegen zjjn hiervoor te leenen als buitengewoon werk. 't Is het vervolg van den weg naar Akersloothet ge deelte van den weg't welk onder Alkmaar ligtis thans het minst goed. De Voorzitter gelooft, dat men voorloopig vol staan kan, door de putten op te halen. Ten aanzien der bestrating van de St. Jacobstraat, waar de heer van den Bosch de aandacht nog op vestigde, deed de Voorzitter opmerken, dat die straat wel uit- gewoon onderhoud zal kunnen worden verstraat. De post wordt goedgekeurd. Volgn. 86 Onderhoud wegen en voetpaden f 7915. Een afdeeling is van oordeel, dat de bediening van den sproeiwagen moet komen onder het beheer van de ge meentereiniging. Een andere afdeeling wil met de aan schaffing van zoo'n wagen voorloopig wachten, in ver band met de plannen tot beteren wateraanvoer der water leiding. Zij zon vooi' besproeiing dan gebruik willen maken van brandkranen. Voorts is zij van oordeel, dat grind en schelpen niet gezamenlijk voor de wegen gebruikt moeten worden en stelt zij voor een bestraat paardenpad te maken in de Zuiderhoutlaan, kosten f 285. B. en W. zullen met de opmerkingen omtrent het beheer van den sproeiwagen en over het gelijktijdig ge bruik van grind en schelpen rekening houden; uitstel van aanschaffing van den sproeiwagen zonden zij betreuren. Met brandkranen zal men niet overal knnnen sproeien. De wagen zon voorts goede diensten knnnen verrichten voor wateraanvoer bij het begieten der bloemperken. Het maken van een paardenpad werd door de commissie van bijstand voor uitstel vatbaar geacht. Nu er zoowel voor- als tegenstanders zijn zou de Voorzitter zonder discussie maar willen laten stem men of men al dan niet een sproeiwagen zal aanschaffen. De heer Bosman zon graag even het woord erlan gen. Als voorzitter van »Alemaria" heeft hij herhaalde lijk mede op aanschaffing van een sproeiwagen aange drongen doch hij deed dit in qnaliteit. Hij is wel voor besproeiing maar is bij nadere beschouwing meer voor eene met brandkranen dan met een wagen omdat ze zich toch maar tot enkele plaatsen bepaalt. De Voorzitter zegtdat tal van wandelwegen waar geen brandkranen zijnbesproeid zullen moeten worden. In den Hout zal men 's zomers overal moeten knnnen wandelen. De heer Kraakm an zegt dat weldra van brand meesters een voorstel zal komenom geen stoomspuit aan te schaffenmaar het aantal brandkranen uit te breiden. Tot dat voorstel zou spr. willen wachten, om dat de aanschaffing van een wagen beter beoordeeld kan worden. Bjj boogen wind zal de Hout met een wagen niet zoo besproeid knnnen worden, dat men het stuiven voorkomtbovendien zal men ook in den Hout een paar brandkranen knnnen plaatsen. De oorzitter acht een bedrag van f 625 voor een sproeiwagen zoo gering, dat al worden overal kranen ge plaatst hij goede diensten zal knnnen bewijzen. De heer Stoel meent ook, dat met de aanschaffing niet op de plaatsing der brandkranen gewacht moet wor den. De plantsoenen znllen er ook door gebaat worden. De heer Goede is niet tegen eene besproeiing met brandkranen. Maar het vorig jaar is besloten het gras> gewas in de plantsoenen in eigen beheer te nemen. Wil men daarvan goede resultaten zien, dan zal men 's zomers een enkelen keer moeten sproeien. Zooals dat nn gaat, is het te duur. De heer van den Bosch zegt, dat besproeien niet alleen dient voor het stof maar ook voor de frischheid in de stad bjj hevige warmte. De aanschaffing van een sproeiwagen wordt daarna goedgekeurd. Wat het paardenpad in de Zuiderhoutlaan betreft, de heer Boelmans ter Spill meent, dat zoo'n pad in een boschweg vloekt. Hg hoopt, dat het uitstel zal zijn ad Calendas Grseeas. De Voorzitter verklaart dit met genoegen te ver nemen. (Hij maant den heer Janssen tot stilte aan.) De heer Kraakman acht de Zuiderhoutlaan een veel bewandelden weg. Door een paardenpad zal men niet meerdere rijtuigen lokken. De weg is reeds behard en dat vloekt als boschweg. Bij regen is de laan vooral voor dames onbegaanbaar. De Westerweg, waar ook een paardenpad gelegd isis nu steeds goed bewandelbaar ook bij regen. Het onderhoud zal nu ook minder kost baar zijn. Spr. stelt voor den post met f 285 te verhoogen. De heer Janssen is het niet eens, dat de Wester weg bij regen nu altijd goed begaanbaar is. De heer Boelmans ter Spill heeft gehoord, dat de heer Kraakman het paardenpad meer zou wenschen voor dames dan voor paarden. Er wordt hier echter niet zooveel gewandeld, als verwacht mocht worden en voor de thuiszittende dames zon spr. het paardenpad niet ver langen. Nadat de heer Bosman zon denken, dat de weg door de wegneming der boomen minder vochtig zal zijn, wordt de post onveranderd goedgekeurd. Volgn. 87. Onderhoud plantsoenen f 3453. Eene afdee ling verklaart met genoegen gezien te hebben de ver mindering der uitgaven voor boomen en bloemen, en schrijft dit toe aan het in gebruik nemen der kweekerij De post wordt goedgekeurd. Volgn. 88. Onderhoud bruggen J 12935. Eene afdeeling is eenparig van oordeel dat voor de nienw te maken bruggen over de Kaarsenmakersgracht en de Ondegracht, tegenover de Ridderstraatbehoort te worden geleend. Een andere sectie wenscht de brng over de Kaarsen makersgracht niet te veranderen in eene losse, maar den bestaanden toestand te bestendigen. De nieuw te maken brug over de Ondegracht zou zij, iu plaats van 70 c.M., 1 M. in den dag breeder willen maken. Een derde afdeeling wil de uitgaaf van f 69 voor her stellingen aan de brug bij de Zaudersbnnrt niet doen, in verband met het ingekomen adres tot verbreeding der doorvaartswjjdte dier brng. B. en W. blijven bij hnn voorstel, om de brng over de Kaarsenmakersgracht los te maken. Wil men daar voor leenen, dan znllen B. en W. de daartoe strekkende voorstellen gaarne tegemoet zien. De f 69 voor de brng bij de Zaudersbnnrt mogen naar hunne meening niet geschrapt wordende verantwoordelijkheid van den tegenwoordigen toestand kunnen zij anders niet op zich nemen. Thans komt mede in behandeling de missive der Kamer van Koophandel en Fabrieken, vermeld onder letter b der ingekomen stukken. De Voorzitter zegt, dat het zeer zeker de mooiste oplossing zal zijn, om ten aanzien der bruggen te hande len als bij het haventje voor de reiniging, m. a. w. beide posten van de begrooting af te voeren en dan daarvoor te leenen. De heer de W i t zou in principe willen uitmaken of er een vaste of losse brug zal komen. Het advies der K. v. K. heeft hij met genoegen gehoord. Hij meent op daarvoor aangevoerde gronden, dat het noodzakelijk is de brug in den Dijk los te maken. De heer Goede is het daarmede eens. Voor het ver keer te land zal er geen nadeel uit ontstaan en voor verstoppingen zal het zeer gewenscht zijnde schepen kunnen dan naar het Kanaal varen. Ook de heer Kraakman ondersteunt het denk beeld, om ten deze eeDe principieele beslissing te nemen. Na nog eenige discussie wordt met 13 tegen 3 stem men besloten, de brug tegenover den Dijk van een vaste in een losse te veranderen. Tegen stemden de heerenRentmeesterVonk en Prejjer. Op verlangen van den heer Bosman zal de Raad nu een tweeledig plan van B. en W. ontvangen, nl. voor een bascule- en voor een gewone ophaalbrug. Op voorstel des Voorzitters wordt {besloten den post voor deze brng, bedragende f 5430, van de be grooting af te nemen, zullende voor deze buitengewone nitgaaf worden geleend. De post wordt dns met f 5430 verminderd. Ten opzichte der vernieuwing van de brug over de Ondegracht bij de Zilverstraat oppert de heer Kraakman het denkbeeld eener tramverbinding over de terreinen van Rijnecom naar de Laat en zoo naar spoor en boot. Zou, zoo vraagt spr., daarop nu niet reeds gerekend moeten worden bij deze brng, wat metselwerk en breedte betreft 1 Hij zon gaarne aan B. en W. in overweging willen geven de vraag, in hoeverre deze brug voor tram verkeer geschikt gemaakt moet worden. De heer Bosman acht de tegenwoordige hoogte der brng wel voor een tram een bezwaar. Overigens zou hij er voor wezen, om de brug in plaats van 0.7 M., 1 M. breeder te maken. De heer Stoel zegt, dat het plan bestaat de brug 49 c.M. te verlagen. De Voorzitter doet opmerken, dat het geraamde bedrag niet jnist zal zjjn, als deze brug moet worden gemaakt voor tram-verkeer. De heer Boelmaus ter Spill zou ook deze brng van de begrooting af willen voeren, door haar als een buitengewoon werk te beschouwen en daarvoor dus te leenen. Hij doet dit vooral met het oog op de aan- hangige salarisregeling der onderwijzers tengevolge waarvan de post voor onvoorziene uitgavee dringend versterking behoeft. De heer Kraakman meent, dat die omstandigheid hier buiten bespreking moet blijven. Alleen wil hij opmerken, dat, door de nu genomen besluiten de post voor onvoorziene uitgaven reeds met f 1200 is verhoogd. Daarom is hij er niet voor dezen post van de begrooting af te nemen. De post voor onvoorziene uitgaven behoeft niet zoo sterk te zijn te meer nu nog eene beslissing moet worden genomen ten aanzien der wik- en weegloonen. De oorzitter vindt den stand van den post voor onvoorziene uitgaven zooals hij nn zal knnnen worden, rekent men daar de vermoedelijke verhooging der onder w ijzersjaar wedden door B. en W. op circa f 2500 schat afniet zoo bijzonder gnnstig. De heer de Wit zou dezen post willen aanhouden doch verschillende leden verzetten zich daartegen. De heer Blum, die er in beginsel voor is om ver nieuwingen van en aan brnggen te rangschikken onder gewoon onderhond zal ditmaal mee knnnen gaan om deze vernieuwing ais buitengewoon te beschouwen te meer daar we reeds voor de vraag staan dat de brng duurder zal worden dan de raming. De heer de Lange, die ook het gevoelen is toege daan dat deze nitgaaf nit de gewone inkomsten moet worden gevonden vindt in de verlaging en verbreeding iets buitengewoons. Daarom zou hij het geraamde cijfer van f 5800 willen splitsen, door voor buitengewone wer ken f 1800 van de begrooting af te nimen om daarvoor te leenen. De Voorzitter vindt dit bezwaarlijk. Hij acht het rationeel het voorstel de Wit in stemming te brengen. De heer Stoel zou liever de verhooging van riolen (volgn. 91) schrappen, dan voor deze brng te leenen. De heer Bosman constateert, dat de gemeente nooit met groote saldo's heeft gewerkt en toch bleek het steeds, dat de inkomsten zoo laag waren geraamd, dat zij inder daad veel hooger waren. Men behoeft dns niet bevreesd te zijn, dat deze begrooting niet sluiten zal. De heer Goede zou den heer de Wit in overweging willen geven zijn voorstel in te trekken. Hij zou het voorts betreuren als dit jaar de post voor onvoorziene uitgaven hoog werd. Na nog eenige discassie wordt in stemming gebracht het voorstel van B. en W. om de uitgaaf voor deze brug te vinden uit de gewone middelen. Met 12 tegen 4 stemmen wordt dit voorstel aange nomen. Tegen stemden de heeren Blum, Boelmans ter Spill, de Wit en van den Bosch. De post wordt, verminderd met f 5430, goedgekeurd Volgn. 89. Onderhoud pompen en riolen f 4046,50. Een afdeeling wil de raming verhoogen zonder een bepaald bedrag op te geven terwijl een andere den post met f 2000 wil verminderen en dit bedrag overbrengen naar onvoorziene uitgaven. B. en W. zonden het betreuren als de post werd verminderd. Worden er voor rioolvernienwingen geene gelden beschikbaar gesteld dan zjjn er van hen geene daartoe strekkende voorstellen te verwachten. De heer Stoel zou de verhooging dit jaar maar willen laten rusten. De heer Kraakman zou hem met f 1000 willen verminderen, ter versterking van de onvoorziene uit gaven. Is er later meer noodig, dan zal dat altjjd door af- en overschrijving gevonden kunnen worden. De Voorzitter zegt, dat de architect een ruim bedrag aanbeveelt. De uitgaaf strekt in het belang der volksgezondheid en het komt hem voor, dat de Raad daarop niet moet beknibbelen. De heer Boelmans ter Spill deelt dit gevoelen. Vele riolen in de stad zjjn te klein en eischen vernieu wing. Wordt het bedrag geschrapt, dan zal er zeer weinig uitgevoerd kunnen worden, wat hjj zeer zou be treuren. De heer de Wit is eveneens tegen vermindering. De heer Kraakman meent echter, dat de heer Boelmans ter Spill het oog heeft op hooger uitgaven, die uit deze f 2000 niet te vinden zullen zjjn. Hij hoopt niet, dat het rioolstelsel zoo slecht is, als deze zich voorstelt. Mocht het wel zoo zjjn, dan zullen er voorstellen van B. en W. moeten komen. De strekking van dezen post is om de meest noodige vernieuwingen te doen. Hjj handhaaft zijn voorstel om hem met f 1000 te verlagen. Dit voorstel wordt verworpen met 9 tegen 7 stemmen. Voor stemden de heeren Rentmeester, Janssen, Stoel, Glinderman, Bosman, Kraakman en de Sonnaville. De post wordt mitsdien onveranderd goedgekeurd. Volgn. 91. Diep- en schoonhouden van havens, grachten, enz. 604. Een der atdeelingen wil dezen post verhoo gen tot 1000, een andere tot 1104, voor goede uit dieping der grachten waar groote riolen uitmonden. Als de middelen eene verhooging toelaten zullen B. en Wde voorstellen der afdeelingen gaarne overnemen. De heer Stoel zou dezen post nu niet willen ver hoogen. De heer d e W i t gaat op grond van de klachten, dat de grachten niet genoeg uitgebaggerd wordenmet eene verhooging tot f1104 mede. Den heer van den Bosch is het betrekkelijk onver schillig hoeveel deze post meer geraamd zal worden. Hjj is echter wel voor verhooging, omdat door goede uitdie ping de demping van de Kooltuingracht waarschjjnlijk zal kunnen voorkomen worden. De heer Kraakman zegtdat de verhooging met f500 is genomen voor de bezoldiging van nog eene baggerman, iets wat men niet bereikt, als men t 1000 raamt. De post wordt daarna goedgekeurd op f 1104. (Wordt vervolgd.) AMSTERDAM. 1 Nov. 2 Nov Cert. pCt. Nederland, N. W. Schuld2) ditodito dito, Oblig3 Italië, Inschrijving 1862/815 Oostenrijk Obl. in pap. fl. 1000 Mei-Nov. 5 dito, dito Febr.-Aug. 5 dito, zilver Jan.-Juli.. 5 dito, dito April-Oct.5 Portugal Obl. Buit. 1853/84 met ticket3 dito, 1888/89, a frs. 500 met id4) Rusland, Binnenlandscbe 18944 dito, 1880 gecons. Z. R. 125-62513 Mei-Nov. 4 dito, 1889 l«&2eser. 1 Jan. 1 Apr. 1 JulilOct. 4 dito, 1894, Donetz-Spoorw4 dito, 1867/69 20-100 Mei-Nov4 dito, 18893 dito, in goud, 1884, 13 Jan. 13 Juli5 Spanje, Obl. Buit. Perpetuele4 Turkije, gepriv. Conv. leening4 dito, Douane Obl5 dito, Geconverteerde Serie D Egypte Obl. leening 18764 Mexico, Obl. Binn. Sch. aflosb. oblig5 dito, Buit. Geconv. 18906 Venezuela Obligatiën 18814 N. V. Noord-Holl. Grond-Crediet. Pandbr.. 31 N. W. Pac. Hyp. Pdbr Nederland, Cult. Maatsch. d. Vorstel. Aand. dito, Koloniale Bank Aandeelen dito, Ned. Ind. Handelsb. Aand dito, Kon. Ned Mij. t. expl. petr. br.A. dito, Petr. Mij. Sumatra-Palembang A. dito, Aand. Ned. Ind.Expl.Mij dito, Expl. St. Spw. Aand dito, Ned. Centr. Spoorw. Aand. f 250 dito, dito, gestemp. Obligatiën f 250... dito, Ned.-Zuid-Afr 18894 dito, N.-Brab. Boxtel.W. Aand. 1875/80 gest. ftalie, Spoorwegleening 1887/893 dito, Zuid-Ital. Spoorweg-Obl3 Polen, Wars.-Weenen Aandeel Rusland, Gr. Sp.-Maatsch. Oblig4 dito, id. a R 1253 dito, Iwang. Dombr. Oblig*41 dito, Transcau8. Spoorweg-Oblig3 dito, Wladik. a Z. R. 625 Oblig4 dito, Zuid-W. Sp. Oblig. a R 6254 Amerika, Atchison Topeka Cert. v. Aand... dito, Alg. Hyp. Obl4 dito, Central Pacific Aand dito, Denv. Rio Grande dito dito, Florida C. Pen. C. v. gew. A. dito, Illinois Cert. v. Aand dito, Louisv. en Nashv. Cert. v. Aand... dito, St. Louis San Francisco gew. A. dito, Miss. Kans. Texas Adn. ex 2e Hvn. dito, dito, le Hyp dito, Oregon Calif, goud le 'hvp dito, Wabash St. L. en Pac. Ct. v. Aand. dito, Western N. Y. Pens. C. v. gew. A Nederland, Stad Amsterdam f 1003 HongarijeTheiss Loten4 Oostenrijk Staatsl. 18605 dito, dito 1864 Rusland, Staatsleening 1864 Loten5 dito dito 1866. Dito5 Turkije, Spoorwegleening 8O4 91t% 91W 854 82# 81tb S2A 23A 33fj 62** 95 95 92i 100* 774 |00 50 89* 94 i 211 102J 39* 100|- 28f 96i 58 45 81 I80i 86 100 108 364 8'1-rs 95 9U 52* 564 1614 98 791 964 8I4 95" 94| Sltf 97 58fè 22 113 861 llfs l2fi 911 99i 224 131 109TB 115 112 165 190 173 274 8O4 90* 91# 82i 82^ 8I1 82fk 234 33# 95 95, lOOi 604 90, 61, 39, 58, 178 85 53 56., 974 791 96! 81? 22a 97f fOOW 261% Haarlem, 30 Oct. Aardappelen, aan ge v. 850 HL- verk. 850, f 1.40 a 2.50, 580 HL. appelen verk. 420, f 3, a 10, 170 HL. peren, verk. 11]f 3.0 a 28, mand. snjj- boonen, verk. f 0.a 0. mand. heereboonen. verk. f 0.— a f 0,—. Haarlem, 30 Oct. Boter, aangev. 91 KG., v. 91, f 1.40 a 1.50, 207 biggen, verk. 183, f 4.— a 8.—, 110 schrammen verk. 93, f 11a 14.0. Leiden 28 Oef. Boter. Prjjs le qual. f 58.— a 62.2e qual. f 50.a 56.Aangevoerd achtste en zestiende deelen, tezamenstukken. Aanvoer groot, handel vlug.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1899 | | pagina 3