Ingezonden Stukken. Stadsberichten. Natal) werd gevangen genomen. De vijand teruggesla gen met verlies van 6 of 7 zwaar gewonden. De vijand gevl acht naar Ladysmith. De Vrij staters hebben te Spitskop, in Natal, positie genomen. De Natalsehe rjjdende politie, die aldaar gesta- tionneerd was, is gevlucht met achterlating van al hunne goederen waaronder 80 tenten en een bakwagen, goed geladen met levensmiddelen. Westergrens. De Britsche troepen in Kimberley worden op 2500 geraamd. Sedert aanval op gepantserde trein op de Vrijstaters op 16 dezer heeft de vijand zich niet meer vertoond. Ten noorden en ten zuiden van Kim berley zijn eigenlijk geen lijnen meer voor gepantserde treinen om op te loopen. Gebrek aan plaatsruimte dwingt ons de publiceering der latere telegrammen tot een volgend nummer uit te stellen. Leger des heil*. Mijnheer de Redacteur Zoudt U zoo vriendelijk willen zijn, onderstaand in uw blad op te nemen. Onder harteljjke dankzegging voor de vele bewijzen van sympathie ondervonden bij de aanvraag tot steun der Maatschappelijke instellingen stelt het Leger des Heils zich andermaal ten doel, om, nu ter gelegenheid van het Kerstfeest en by intrede des winters, opnieuw een be roep op uwe welmeenendheid te doen. Wij wilden onder de arme kinderen die onze kindersamenkomsteu alhier bezoeken en ook onder de armste kinderen uit de stad eene uitdeeling van kleedingstukken houden, rondom een helder verlichten kerstboom. Hiervoor zullen een paar lijsten de ronde doen om uwe gaven op in te teekenen. Door ruime giften zagen wij ons gaarne in staat gesteld, veel te kunnen doen. Ook zullen mej. Mooiman aan de Laat, en mej. van Heerden, aan de Geest, of de bevel voerende officieren zelf gaarne uwe gaven hiervoor in dank aannemen. De bevelvoerende officieren. Leerplicht. De vergadering in zake leerplicht, uitgeschreven door de Politieke Vereeniging »Vooruitgang'' en twaalf andere vereenigingen hier ter stede, had den 27 plaats, en mocht vrij goed bezocht heeten. De heer H. Coopmans opende de vergadering met de mededeeling, dat namenB het comité, gevormd door de besturen der verschillende door hem genoemde vereeni gingen, de heer A. Zelvelder, van Utrecht, was uitgenoodigd te spreken in het belang van het ontwerp omtrent leerplicht, 't Mocht zeker vreemd heeten, dat dit onderwerp, waarvoor men omtrent 30 jaar geleden pogingen aanwendde om er toe te komen, nu, terwijl 't kans heeft ingevoerd te worden, nog enkelen ontmoet, die er tegen ageeren. Deze bevinding had genoemde ver eenigingen overtuigd in deze ook handelend te moeten optreden door het inzenden van een adres aan de Staten- Generaal en tevens een krachtig betoog voor deze hande ling te doen hooren en daartoe noodigde hij den spreker, den heer Zelvelder, uit. Spr. begon met de aandacht der vergadering er op te vestigen, dat men wellicht met een conservatief blad de vraag zou kannen opperen alweer plicht, worden ons niet reeds genoeg plichten opgelegd en moet dan zoodoende onze vrijheid geheel aan banden worden gelegd "Waar blijft onze individueels vrijheid enz., maar bij nader inzien gaat veel van dat vreemde verloren. En dat kan niet andershet vrijheidsbeginsel, in het begin onzer eeuw zoo hoog geroemd, zou nu voor eene veranderde natie somtijds een vloek kunnen worden. Men bedenke slechts de nijverheid van vóór 50 jaar en thans, toen de wever, om maar eens iets te noemen, alleen en bij zich thuis werkte, terwijl daarvoor nu groote fabrie ken in 't leven zjjn geroepen. De toestanden verdragen zich niet meer met het beginsel van absolute vrijheid van 't individu en dit zou aanleiding geven dat een ge deelte der Maatschappij aan banden werd gelegd door de macht van het grootere of sterkere. Daarom, wordt terecht in zulke gevallen gezegd, moet de Staat tusschen- beide treden en dan komt 't spreker voor als men werkelijk sociale rechtvaardigheid wil betrachten, dat dan de staat in de eerste plaats zijn zorg moet wijden aan de zwaksten der zwakken aan onze kinderen. Een ver blijdend verschijnsel noemt spr. 'tj, dat thans daarop van verschillende kanten de aandacht wordt gevestigd en 't is jammer dat men er zoolang mede heeft gewacht, want 't is een besliste eisch. Wat geeft den man uit het volk het kiesrecht als hg den strijd bij gebrek aan ont wikkeling niet kan meemaken Wat heeft hij aan 't arbeidscontractwanneer hij 't wellicht niet eens goed kan lezen De behoefte aan hoogere intellectneele ont wikkeling van het volk noemt spr. een middel tot volks geluk ze maakt het niet alleen gelukkiger, maar ze is een eerste eisch, waardoor hij later in den strijd om het bestaan krachtiger zal kunnen optreden. Bijna ieder die wilzal 't opgemerkt hebben of nog dagelijks kunnen opmerken, dat zij, die met vrucht van het lager onderwijs gebruik maakten, reeds bij hun eerste intrede in de maatschappij daarvan de vruchten plukken, doordat zij vaak spoediger en beter geplaatst worden, dan anderen die om welke oorzaak dan ook daarvan niet voldoende genoten en dus moeten achterstaan. Hieruit volgde ook gelukkig de overtuiging van de regeering dat aan het lager onderwijs de meeste zorg moet worden besteed. En als we nu zoo gaat spr. voort helaas nog zoo vaak ontdekken, dat dit onderwijs niet de ge- wenschte vruchten droeg dan rijst natuurlijk de vraag naar de oorzaken en dan wordt steeds in de eerste plaats genoemd het schoolverzuim, volstrekt en betrekkelijk. Aan het eerste lijden nog ongeveer 60 duizend kinderen in ons land, die niet zijn ingeschreven, maar waarvan de Minister onder de voorgestelde regeling er toch zeker 15 daizend naar de school zou kunnen brengen. Dat dit een kolossale vooruitgang zou wezen, toont spreker aan uit verschillende voorbeelden door hem zelveu gezien of door onderwijzers steeds beweerd, waaruit blijkt, dat de verzuimers niet alleen zich zeil benadeelen, maar ook het onderwijs en dus de geheele school tijdelijk doen stil staan en dus eigenlijk achteruitgaan. De onderwijzer toch moet niet alleen bij de weggeblevenen nieuws aanbrengen, maar helaas vaak in vrijheid aangeleerde verkeerdheden uitroeien en in dien tyd gaan de anderen niet vooruit, maar lijden daaronder. Zou 't te verwonderen zijn, vraagt spreker, dat in zulke herhaalde gevallen de onderwijzer ten slotte het hoofd er bjj liet hangen En ten slotte heeft ook de Maatschappij, de Staat, de gemeenschap, zooals reeds was aangetoond, er nadeel bij; de achterge blevenen toch vallen helaas vaak in handen van het misdrijf of ondeugden en daarbij wordt het nog vaak een bron van twist t.usschen ouders en kinderen onderling. Meer malen wordt ter verontschuldiging opgemerkt, dat blijkens de opgaven het betrekkelijke verzuim, wanneer het b.v. 12 °/0 bedraagt, nog zoo erg niet is maar dan moet spr. de opmerking maken, dat de percentage hier niet opgaat, want daarbij zjjn vaak medegerekend kostscholen, semenarie's en velen, die nimmer verzuimen allen tellen dan mee, terwijl enkelen die hooge cijfers aanbrengen tot groote schade voor zich zelf en de anderen. In overleg treden met de ouders, het beloonen van hen die niet verzuimen en meerdere middelen die uit de overtuiging van het groote nadeel hun oorzaak vinden blijken nog steeds niet voldoende te helpen en dit heeft de regeering er toe gebracht een wetsontwerp tot leer plicht in te dienen. Dat leerplicht uiet nieuw is zegt spr., heeft de heer Gerhardvan Amsterdam reeds be wezen, die o. a. beweerde, dat vóór 1000 jaar Karei de Groote ze wilde invoeren, later Karei V, toen is er een tijd lang niets van gehoord maar later bij de Fransehe Staatsregeling werd het onderwijs weer verplichtend ge steld. In '63zegt spr., werd een voorstel van het Onderwijzersgenootschap in dien geest door de onder wijzers afgestemd maar gelukkig in '72 dus slechts 9 jaar later met groote meerderheid van stemmen aan genomen. Enzegt spr., terecht ^zou men ons Neder landers die zoo trotsch zijn op ons roemrijk verleden kunnen vragenmoot gij dan in alles, ook weer in dezen, altijd de laatste zijn Is niet reeds in Europa op in 2 na alle landen leerplicht ingevoerd, en buiten Europa tot zelfs in de Ver. Staten van Amerika in Japan en nog vele andere landen In al die landen, enkele met bijna uitslnitond katholieke of protestantsche bevolking ziet men geene bestrijdingdoch wel bij ons en waarom Daartoe wilde spr. hier en daar een blik werpen op het ontwerpzooals het daar lagnagaan waar wellicht bezwaren gemaakt zonden kunnen worden en als 't kon trachten te ontzenuwen. Daar 't een vrij zoetsappig wetje kan genoemd worden zou spr. over veel kunnen heenstappen ook omdat het ontwerp reeds meermalen besproken, als eenigszins bekend mag worden verondersteld. Art. I legt natuurlijk den ouders de verplichting op, hunne kinderen onderwijs te doen geven en na alles wat spr. omtrent het nuttige en noodige daarvan reeds bewees, mocht toch zeker verondersteld worden, dat nie mand daar iets tegen zon hebben. De vakken zijn bekend en zóó gekozen dat het aanbrengen van eenige notie daarvan door de lagere school niet anders dan voordee- lig kan werken. De tijd voor schoolbezoek is van 7 tot 13 jaar en als men om gegronde redenen zijne kinderen niet op school wil zenden, kan men ze ook thuis laten les geven mits men deze redenen opgeeft aan den Burge meester der gemeente. Strafbaar zouden de ouders zijn, als ze niet hunne kinderen laten inschrijven ot wanneer ze in twee maanden achtereen niet school zijn. Wanneer ze een hoogere school bezoeken, zijn ze natuurlijk van de lagere school vrijgesteld; maar spr. hoopt in aller belang, dat dit niet voor hun 13de jaar geschiedt en dat de anderen niet vóór dien leeftijd de school verlaten om dat de ervaring leert, dat de beide laatste jaren steeds de meest vruchtbare zijn. Nu volgt, zegt spr., de vrijstellingen dan komt zeker in de eerste plaats die om gemoedsbezwaren, toch zeker bij de ouders want bij kinderen zal men die nog niet veronderstellen. Als ouders of voogden binnen 45 minu ten geene andere school bezitten, dan die waartegen zij gemoedsbezwaren hebben om hunne kinderen te zenden, zijn ze vrijook als er op de school geen plaats is en als ze nog uiet oud genoeg zijn. Verder als de school om geldige redenen, b. v. op last van den geneesheer of om andere redenen, tijdelijk gesloten moet worden enz. en dan heeft het hoofd der school bevoegdheid om in noodzake lijke gevallen vrjj te geven voor 8 dagen of bij langeren tijd met kennisgeving aan het schooltoezicht. De straf, welke eerst na de uiterste lankmoedigheid zal worden toegepast, kan bij volstrekt verzuim voor de ouders be- loopen van 15 tot 50 gld. boete of eene hechtenis van hoogstens 7 dagen. Bjj de behandeling van Titel IIhet herhalingsonder- wijs, stond spreker hier en daar wat langer stil, omdat dit z.i. zoo nuttig en noodig is, om van het op school geleerde eenige vruchten te trekken. Het verplicht de gemeenten minstens twee vakken van het lager onderwijs te geven, maar geeft ze dan ook de gelegenheid andere overeenkomende met den aard der streek of de behoefte der bevolking daaraan toe te voegen dit wordt echter niet verplichtend vóór 1903. Ten slotte, na genoegzame opheldering waar dit noodig was, nog eens terugkomende op het ageeren tegen dit ontwerp, wil spreker nog een paar woorden zeggen over dien strijd, het is toch reeds aangemerkt dat leerplicht reeds bestaat in landen van elk geloof. Men is, zegt spr., bij ons schijnbaar begonnen bij het hooren van het woord te denken aan dwang, leerdwang, maar waarom werd dan bij den dienstplicht, als dienstdwang niet geageerd Dr. Kuiper zegt o.a.het is in strijd met de ordonnan tie Gods, die den ouders het recht over de kinderen ont neemt wijl er van geen verwaarlooziDg nog sprake kan zijn. Maar, vraagt spr., waar en wanneer kan deze bewezen worden, als dat kan is 't reeds te laat en werd het kind helaas het slachtoffer. »De Tijd" vindt 't niet noodzakelijk, maar, vraagt spr., wanneer mag men een wet noodzakelijk noemen Z.i. moet men preventief te werk gaan en verwaarloozing voorkomen. Het bezwaar als zou het herhalingsonderwijs door het samenzijn van 13 jaar en ouder de onzedelijkheid in de hand werken, wordt door spreker in 't geheel niet gedeeld. Hij haalt voorbeelden aan, waarbij ze nu vaak samen zijn en die juist het tegendeel bewijzen. Een verblijdend ver schijnsel, dat pleit voor de waarde van de zaak en de overtuiging van hen, die er zich indenken, noemt spr, o.m. de verklaringen van mannen van naam als Dr. Schaepman, Dr. Visser, de Inspecteur van het onderwijs, de heer Fabius, ds. van Dijk, van Doetinchem en ten slotte het adres van de 153 katholieke onderwijzers in het zuiden, die den moed hadden voor hunne overtuiging uit te komen. Ten slotte zou dan nog het bezwaar der kosten ko men, maar dat komt na de bestrijding der principes, de minister zal daarmede wel rekening houden in de wet, die daarna aanhaDgig wordt en daarin de noodige wijzigin gen brengen. De strijd, zegt spr., is eigenljjk een politieke strijd en ik vind het een goed, een heerlijk verschijnsel, dat, overal in den lande, betoogen als hier hedenavond worden gehouden en juist voor een groot deel door het arbeidende volk! 'tls een bewijs, dat het inziet, daarin kracht te zullen vinden voor den strijd in de toekomst der 20 eeuw. Van de gelegenheid tot debat werd gebruik gemaakt door den heer ds. P. J. Glasz, niet zoozeer om over leer plicht te spreken, omdat de spr. z. i. over 't begin is heengegleden, maar wel om enkele vragen te doen, en wel dezegesteld dat hij bezwaar had tegen de richting waarin daar geschiedenis werd onderwezen ben ik, vraagt hijdan verplicht om toch op die school onder wijs te doen genieten En dan als de ouders, zooals in de gemeente waar hij vroeger was, hunne kinderen be paald thuis moeten houden omdat anders de tuin niet ioebonwd en 't gebrek nog grooter zon worden. Zijn ze dan toch verplicht en hoe moet dan in dit geval wor den voorzien De heer Zelvelder herinnerde, dat in het eerste geval de beer G. vrijheid had, dat kind naar eene andere school te zenden en als dat binnen 45 minuten afstands niet kon, het thuis te doen onderwijzen. Voor't andere geval gaf hij de beste hoop op de toekomst, de minister was misschien wel eenigszins idealist, als hij vol vertrouwen verzekerde mijn armenwet is in wording en zich daar van illnsiën vormdemaar spr. was overtuigd van de goede bedoeling des ministers en meende in de toekomst wel te mogen verzekeren, dat waar particulier initiatief te kort kwam, van gemeente- of zoo noodig van rijks wege wel gezorgd zou worden, dat zulke kinderen be hoorlijk gekleed en voldoende gevoed ter school zouden komen om met vrucht van het onderwijs te kunnen genieten. De heer Coopmans nam daarop nog even het woord, om den spreker den dank der vergadering te brengen voor zijn krachtig en schoon betoog en sprak toen de meening uitwil deze vergadering een practisch slot hebben dan worde na goedkeuring der aanwezigen be sloten de volgende motie op te zenden aan de Tweede Kamer der Staten Generaal „De openbare vergadering, gehouden te Alkmaar, den 27 Nov. 1899, uitgaande van de Politieke vereeniging Vooruitgang" de afd. van Volksonderwijs", het depar tement van 't Nut van 't Algemeen, de afd. van het Ned. Onderwijzersgenootschap, de ver. van Hoofden van Scho len, de Arbeiderskiesvereeniging, de Kiesvereeniging ♦Eensgezindheid", de Timmerlieden-vereeniging, de Kleer- makersvereeniging, de Sigarenmakersvereeniging en de afd. van den Typografenbond, vertegenwoordigende 514 leden, waaronder 160 werklieden, dringt bij Uwe verga dering aan, dat het aanhangige wetsontwerp op den Leerplicht, in hoofdzaak ongewijzigd worde aangenomen." De Polit. v. enz. Met groote meerderheid van stemmen werd deze motie aangenomen en daarop onder dankzegging de bijeenkomst gesloten. Tot, agent van politie 3e klasse alhier is benoemd Dirk Schouten, thans woonachtig te Hoorn. K. C. kerk. De bisschop van Haarlem heeft aan den heer J. H. Huscheblatt eervol ontslag verleend als deken alhier en in zijne plaats benoemd den heer H. A. Horning, pastoor, alhier. Nationale Militie. Het aandeel dezer gemeentete leveren in de lichting der nationale militie voor 1900, bedraagt 41 man Collecte. Het bestuur der Moederlijke Sociëteitter verzorging van behoeftige kraamvrouwen, zal opdonder dag en vrijdag dezer week eene sohaalcollecte doen houden, die in veler welwillende aandacht wordt aanbevolen. Zuid-Afrika. Het totaal tot heden ontvangen bedrag bij den penningmeester van het comité, Voordam, C 13, beloopt J 4634,81. Daaronder is o. a. begrepen6,33 als opbrengst eener collecte onder de leerlingen der burger avondschool en f 3,33 !/j van eene te Bergen door prof. Boltini gegeven goochelvoorstelling. Excelsior. Onder leiding van den heer J. F. de Haas gaf dit mannenkoor den 25 een concertwaarvan de opbrengst bestemd was voor de Zuid-Afrikaansche republieken. Over het algemeen werd er zuiver gezongen en met duidelijke uitspraak. Wanneer men nu nog de tenoren wat versterkt, zal ook de klankverhouding tusschen hen en de bassen beter worden. Men zong bekende maar fraaie nummers waarvan Vertrouwen", van Abt het best slaagde, ook in sommige gedeelten van ♦Omhoog", van Heinze, was men gelukkig, o. a. in het begin. De andere nummers waren ♦Hymne" van Schulz ♦Harmonie", vanHeinze, ♦Frühlings Andachf'vanKreutzer, De kabels los" van v. d. Vliet en het Transvaalsche volkslied. Een lid der vereeniging zong met goed geluid ♦Alleen", van Giesenen op aanhoudend verlangen ♦In diesen heilgen Hallen uit ♦die Zauberflöte", van Mozart. Ter afwisseling werden eenige stukken voor viool orgel en piano gespeeld die zeer in den smaak vielen. Deze nummers kwamen in de plaats van de solo's van den heer D. Koster, die verhinderd werd zijne medewer king te verleenen. De heer W. Wajjboer, alhier, is geslaagd voor het examen boekhouden van wege den Nationalen Bond van handels- en kantoorbedienden in Nederland. J. van Bremen, f In den ouderdom van 76 jaar overleed alhier, den 27, de heer J. van Bremen, oud-commissaris van politie, ridder in de orde van de Eikenkroon.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1899 | | pagina 2