Gy<nnasium ALKMAARSCHË COURANT. Wij meenen onzen lezers geen ondienst te doen met den hieronder volgenden afdruk van het ver zoekschrift aan den Gemeenteraad alhier inge diend waar bij eenige ingezetenen verzoeken, dat door den Raad moge worden overgegaan tot de oprichting van een gymnasium Aan den Raad der Gemeente Alkmaar. Geven met verschuldigden eerbied te kennen de ondergeteekendenallen ingezetenen der gemeente Alkmaar dat de gemeente Alkmaar met voldoening mag neerzien op al hetgeen zij in de laatste jaren gedaan heeft ten bate van het onderwijs en tal van goede scholen, geheel voldoende aan de eischen des tijds hetzij door haar zelve bekostigd, het zij, tengevolge van het beleidvol optreden van de vertegenwoordigers der gemeente, van rijks wege te dezer stede gesticht en onderhouden of gesubsidieerd, een krachtige getuigenis afleg gen van de voortdurende zorg van haren Raad voor het ^onderwijs en van diens streven om aan de ingezetenen der gemeente gelegenheid te ver schaffen tot het doen geven aan hunne kinderen in de stad hunner inwoning zelve van al het onderwijs dat zij ter verkrijging van meerdere of mindere algemeene ontwikkeling of van eene maatschappelijke positie behoeven dat adressanten door die overweging geleid en overtuigd, dat zij handelen in het belang der gemeente en van hare ingezetenen, zich veroor loven uwen Raad er op te wijzen, dat er ééne afdeeling van onderwijs in deze gemeente be staat, die stiefmoederlijk door haar wordt be handeld en ondanks de kunde, ijver en toe wijding van den aan die afdeeling van onderwijs verbonden docent haar weinig luister bijzet en niet strekt tot verhooging van het aanzien der gemeente dat adressanten hier doelen op het Hooger Onderwijs, dat slechts gegeven wordt in de klasse voor oude talen, onder leiding van den Heer Dr. M. N. J Moltzer, alhier; dat de Gemeenteraad indertijd is overgegaan tot het aanstellen en bezoldigen van den aan die klasse verbonden leeraar, den Heer Dr. M. N. J. M o 11 z e r omdat men destijds wer kelijk overtuigd was, dat in een gemeente als Alkmaar de gelegenheid niet mocht ontbreken tot het aanleeren der oude talen, vooral als voor bereiding voor het universitair onderwijs dat sedert het bestaan dier klasse al meer en meer is geblekendat er bezwaren verbonden zijn aan den destijds genomen hal ven maatregel om in de bestaande behoefte te voorzien, te weten 1°. het bezwaar, door alle deskundigen op het gebied van het Hooger Onderwijs erkend, dat et- in gelegen is om de leerlingen die den cursus aan een inrichting voor Middelbaar Onderwijs volgen, tevens .onderwijs te doen geven aan een inrichting tot het aanleeren van oude talen en aanverwante vakken; het onderwijs wordt op zoodanige wijze te uit gebreid en voor den leerling te veeleischend, geeft aanleiding tot overlading, vooral in verband met het sub 2 aan te voeren bezwaar en heeft stellig dit gevolg bij verreweg het grootste getal der leerlingen, dat de leerstof niet behoorlijk wordt verwerkt, terwijl oppervlakkigheid in de plaats treedt van degelijke kennis en van het doordron gen zijn in de wetenschappelijke vakken, waar door toch alleen het aan de universiteiten gege ven onderwijs aan hare leerlingen in al zijn om vang kan ten goede komen 2°. het bezwaar dat, wanneer een leerling eind examen heelt afgelegd na afloop van den vijfja rigen cursus der Hoogere Burgerschool en ge durende dien cursus geen onderwijs in de oude talen heeft genoten, gesteld dat hij alle jaren van de eene klasse in de andere is overgedaan deze minstens een jaar later toegang tot de uni versiteit zal verkrijgendan wanneer hij zijn opleiding aan een gymnasium had ontvangen terwijl het dan nog slechts aan bijzonder begaafde jongelieden zal gelukken om in dit voor de studie van de oude talenzoo korte tijdsbestek van twee jaren, zich voor het Staatsexamen te bekwamen; 3°. het bezwaar, dat de leerling dikwijls genood zaakt zal zijn de door hem verkregen elementaire kennis aan te vullen buiten deze gemeente aan het een of andere gymnasium, onder de leiding van andere onderwijzers, die wat wel meesta het geval zal zijn een methode van onderwijs volgen, die in meerdere of mindere mate afwijkt van die, welke gevolgd werd door hunnen onder wijzer aan de inrichting te dezer stedewelk bezwaar inderdaad niet gering is te achten. We is waar zal een leerling met hoogen aanleg spoe dig aan dat verschil van methode in het onder wijs gewend zijn en geen noemenswaardige na- deelige gevolgen daarvan in zijn studie ondervin den doch voor velen zal die verandering in de wijze waarop het onderwijs gegeven wordt van nadeeligen of althans storenden invloed zijn terwijl op een gymnasium met zesjarigen cursus, al het daar gegeven wordende onderwijs éérr aaneengesloten en paedagogisch geheel vormt dat gegeven wordt op dezelfde wijze en in alle klassen volgens dezelfde methode, onder de lei ding en het toezicht van den voor het onderwijs verantwoordelijken rector; dat die gebrekkige inrichting ernstige rradeelen oplevert voor de ingezetenen der gemeente en voor de gemeente zelve dat adressanten daaronder ten opzichte van de ingezetenen hoofdzakelijk brengen 1°. het feit dat vele ingezetenen er wel toe moeten besluiten om hunne woonplaats elders te vestigen wanneer zij de gelegenheid missen om hunne kinderen op een gymnasium te doen voorbereiden voer hunne academische studiën, wat toch in de bestaande klasse voor oude talen slechts gedeeltelijk en onvolkomen kan geschie den, zulks niettegenstaande de gemeente Alk maar, wat betreft zoowel hare ligging te midden van een fraaie en terecht geroemde omgeving als de zorg die daar besteed wordt aan het on derwijs, de volksgezondheid, de billijke verdee- ing van de lasten der gemeentfhuishouding. de reinheid en het uiterlijk aanzien der stad, onbe twistbare voordeelen boven een groot aantal an dere gemeenten aanbiedt, die velen anders zonden uinnen aansporen tot eene duurzame vestiging 2°. het feit, dat jongelieden, die zich voorbe reiden voor het universitair onderwijs en die daartoe aan de bestaande inrichting alhieronder- rieht in oude talen ontvangen, tevens het on derwijs in de wiskundige en andere vakken, die aan die inrichting niet worden onderwezen, aan de Rijks Hoogere Rurgerschool zullen moeten volgen, waaraan het groote en door alle des kundigen erkende bezwaar van overlading is ver bonden, waarop hierboven reeds is gewezen 3°. de omstandigheid dat zulke ingezetenen, wier wensch het zou zijn om aan hunne kinde ren eene academische opleiding te doen geven, wanneer de voorbereiding daartoe niet met te groote kosten zou gepaard gaan, thans daartoe hier ter stede geen geschikte gelegenheid vinden, waardoor juist die ingezetenen door de nadeelen, aan de bestaande inrichting verbonden, het meest getroffen worden dat onder de nadeelen van die gebrekkige in richting ten opzichte van de gemeente zelve mogen gebracht, worden 1°. dat vele ingezetenen, die wanneer hunne kinderen te Alkmaar het onderwijs aan een gym nasium konden volgen ongetwijfeld daar gaarne hunne woonplaats zouden gevestigd houden, nu, na langer of korter tijd vertrekken, om weder plaats te maken voor anderen, die, wanneer ook hunne zonen den leeftijd hebben bereikt, waarop zij onderwijs aan een gymnasium behooren te ontvangen, den weg van hunne voorgangers vol gen waardoor de gemeente Alkmaar zeer te haren nadeele door de gezinnen, die daar niet vinden wat zij billijker wijze mochten verlangen, voor niet veel anders wordt aangemerkt dan als een doortrek plaats, er steeds op bedacht zijnde, om die zoo spoedig als zich de gelegenheid daar toe voordoet, weder metterwoon te verlaten 2°. dat het gemis van een gymnasium aan gezinnen, die anders zich in de gemeente Alk maar zouden ves'igen, veelal de gelegenheid zal ontnemen, om aan dit hun voornemen gevolg te geven 3°. dat die nadeelen te bezwarender zijn, nu als onwederlegbaar mag worden aangenomen, dat die ingezetenen de klasse in de maatschappij vertegenwoordigen, waarvan zij, die daartoe be hoorenin eene gemeente als Alkmaar, een niet geringe mate van welvaart verspreiden en wier blijvende vestiging in deze gemeente, ter wille deels van hun fortuin, deels van hunne maatschappelijke positie, deels van hunne be kwaamheden, door ieder, die een onbevangen blik op hare belangen en hare ontwikkeling heeft, nietandersdan met blijdschap mag worden begroet dat nu de gemeente Alkmaar in hetjaart877 hare Ri-ehtbank met al de voordeelen die deze voor haar afwerpt, heeft mogen behouden nu zij de hoofdplaats is van een belangrijk arron dissement en dientengevolge vele personen, die het gymnasiaal onderwijs voor hunne zonen ver langen, met hunne gezinnen in deze gemeente wonen nu onder zoovele geconcurreerd hebbende gemeenten, aan Alkmaar de oprichting van de Cadettenschool is ten deel gevallen en dienten gevolge vele militaire en civiele ambtenaren hunne woonplaats te Alkmaar hebben gevestigdnu zij in het bezit is van eene Rijks Hoogere Bur gerschool met vijfjarigen cursus nu zij naar alle zijden met spoor- en tramwegen is verbonden nu is daartegen ook voor de gemeente Alk maai', staande voor al die bronnen van voorspoed en welvaart, naar adressanten overtuiging, de ver plichting ontstaan, om, mede in haar welbegre pen belang, te voldoen aan het door vele inge zetenen gedaan verzoek, om over te gaan tot het oprichten van een gymnasium volgens de tegen woordige wet op het Hooger Onderwijs en ter voldoening aan de daaraan bestaande behoefte, als eene naar de gewijzigde tijdsomstandigheden aan te merken bestendiging van de inrichtingen van onderwijs tot het aanleeren van oude talen en aanverwante wetenschappen, waarop in den loop der eeuwen Alkmaar terecht met rechtma- tigen trots kon bogen dat voorts bezwaarlijk zal kunnen worden wederlegd, dat de gemeente Alkmaar boven vele andere gemeenten is begunstigd met alle deze haar tevens tot luister en tot sieraad strekkende voordeelen, waardoor direct en indirect de wel vaart harer ingezetenen in niet geringe mate bevorderd wordt voordeelen die hare bestuur ders voor haai' hebben weten te veroveren met beleidvol overleg en gedreven door hunne zucht om de aan hunne zorgen toevertrouwde gemeente tot den grootst mogelijken bloei te brengen, doch waarvan de verkrijging tevens de zedelijke ver plichting aan de gemeente oplegt, om hare inge zetenen al die gemakken en geriefelijkheden te verschaffenwaarop zij thans redelijkerwijze icunnen beweren aanspraak te mogen maken dat bovendien adressanten zich de vrijheid ver oorloven zoo noodig, in herinnering te brengen, dat reeds op 24 September 1878 door het college van Burgemeester en Wethouders een gemotiveerd en uitgewerkt voorstel aan den Raad is gedaan, in overeenstemming met het schriftelijk advies van iet college van Curatoren der toenmalige Latijn- sche school alhier, om over te gaan tot de oprichting van een gymnasium, te verbinden aan de bestaande Latijnsche school, op de wijze als door Cu fatoren bij hun rapport was uiteengezet: dat adressanten zich ook thans nog refereeren aan de gronden en motieven waarop het toen malig voorstel van Burgemeester en Wethouders steunde en thans, nu de gemeente Alkmaar in veel voordeeliger omstandigheden verkeert en 18156 inwoners telt inplaats van 12613 in 1878, met meer recht dan toen, deze grond, door Bur gemeester en Wethouders, bii het doen van hun voorstel, aangevoerd, ook als grond voor het door adressanten gedaan verzoek mag gelden „Te Alkmaar, de zetel eener Rechtbank in het bezit eener Rijks Hoogere Burgerschool, gelegen aan den spoorweg, eene gemeente van 12613 zielen, kan door die verschillende omstandigheden en met het oog op het steeds aangroeiend getal jongelieden van het platte land, die eene wetenschappelijke opleiding ontvangen, een gymnasium eene zeer druk bezochte en bloeiende inrichting worden" dat het in 1878 door Burgemeester en Wethou ders gedane voorstel alleen is afgestuit op den onwil der toenmalige regeering, om het Bestuur der gemeente andere hulp te verschaffen dan die, welke noodig zou zijn tot het oprichten van een progymnasiumwaarvan de Raad naar adres santen bescheiden meening, terecht niet ge diend was, terwijl thans nu het is gebleken, dat de progymnasia niet voldaan hebben aan hetgeen men daarvan verwachtte de inwilliging van een tot de Regeering te richten verzoek tot het verkrijgen van de gewone jaarlijksche Rijks subsidie ten behoeve van een opterichten gymna sium met gerustheid kan worden tegemoet gezien; dat adressanten hun verzoek om te dezer stede een gymnasium op te richten niet onvoorbereid hebben willen doen en te dien einde aan bestu ren van verschillende gemeenten, die onverplicht gymnasia hebben opgericht, alle mogelijke in lichtingen hebben verzocht en van hen verkre gen, zoowel wat betreft de inrichting daarvan als de kosten daaraan verbonden dat zij ten blijke daarvan en om uwen Raad in de geiegenheid te stellen, door vergelijking met de bestaande gymnasia in andere gemeenten, een zelfstandig oordeel te vellen over de inzichten en de berekeningen van adressanten, ten deze overleggen 1°. een brief van den heer G. Blokhuis, gericht aan den heer Mr. M. E. J. J. v a n L i d t h de J e u d e alhier, waarbij behooren a. een exemplaar van het programma van het onderwijs aan het Gymnasium te Goririchem, cursus 18981899. b. een exemplaar van den rooster van de lessen aan dit gemelde gymna sium c. een exemplaar van het verslag van den toestand der gemeente Goririchem over het jaar 1897 d. een exemplaar van de memorie van toelichting, behoorende bij de begrootmg van de gemeente Gorinchern over 1899; 2°. een brief van den secretaris der gemeente Assen, dd. 25 October 1898. gericht aan den heer Mr. F. H. G. van der Hóeven alhier, hou dende een verslag van de inrichting van het gymnasium aldaar en mede leeling van de daar voor jaarlijks betaald wordende kosten 3°. een brief van den secretaris der gemeente Zutphen dd. 22 October 1808, gericht aan den heer Mr. B. van der Feen de L i 11 e alhier-, met twee bijlagen, houdende hetzelfde verslag en dezelfde mededeeling ten aanzien van de ge meente Zutphen 4°. twee en twintig officieele staten over den toestand van even zoovele gymnasia hier te lande over het jaar 1897/98, waaruit de inrichting dier scholen de aard en de omvang van het daar gegeven onderwijs, zoomede het bedrag der jaar wedden van de aan die inrichtingen verbonden leeraren, blijken 5°. een verzamelstaat van de sub no. 4 om schreven vier en twintig officieele staten dat adressanten die bescheiden aanvoerende tot adstructie van hun verzoek, zich de vrijheid ver oorloven de aandacht van uwen Raad te vestigen op artikel 6 al. 1 en 2 van de wet op het Hooger onderwijs van 28 April 1876 (Stbl. No. 102] luidende „In elke gemeente, waar de bevolking de twin- „tig duizend zielen te boven gaat, wordt door hel „gemeentebestuur een gymnasium opgelicht ol No. 158. Honderd en eerste Jaargaug. 1899. Zondag 24 Ure. 1899. I»erde blad.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1899 | | pagina 9