Gemeenteraad van Alkmaar. niet minder moeielijke vraag en toch meenen wij ook in dit opzicht vrede te knnnen hebben met de bestaande regeling instemmende met Thorbecke's gevoelen »er is geen beter middel"; en op het aanwijzen van een beter middel komt het aan. Of knnnen wij het tooneel volkomen vrijheid geven Reeds de hoogleeraar de Bosch Kemper was van die meening. In zijn bekende Handleiding schreef hij»De preventieve censnnr op de schouwburgen is met onze liberale instellingen niet vereenigbaar", en»De censuur over slechte tooneeletnkken moet geheel overgelaten wor den aan eenen verlichten publieken geest." Toch zouden wij niet willen aansporen tot opheffing van het bestaande toezicht. Tot het volk spreken door tooneelvoorstellingen en vertooningen is nog iets anders dan openbaring van gedachten en gevoelens door de drukpers. De openbare orde de openbare rust is er nauwer bjj betrokken en goede buurschap met andere Staten kan er lichter door verstoord worden. De inwerking is krachtiger en onmid dellijk. Al moet men den heer de Bosch Kemper toe geven dat hier bestaat »eene verregaande willekeurige macht", men zie niet voorbij, dat hij er op laat volgen »Bij de algemeen liberale gevoelens der plaatselijke be sturen wordt tot heden van die macht geen gebruik gemaakt dan om onzedelijke voorstellingen te voorkomen." Er moge een enkel geval zijn aan te wijzen, waarin een verbod beter ware uitgebleven in den regel heeft het publiek in Nederland zich niet over het ingrijpen der overheid te beklagen. En wat den wensch van den schrijver betreft»dat de policiewet het toezicht op de schouwburgen aan eenige regels binde wij zonden die regeling moeten zien om te bunnen beoordeelen of zij doelmatig genoemd zou mogen worden en een stap in de goede richting. (Vervolg.) Stoomtram Egmond AlkmaarBergen. 8. Door het comité „Bosman Schipper c.s.'' is aan den Raad het verzoek gericht om aan den door hen ont worpen stoomtramweg EgmondAlkmaarBergen een renteloos voorschot te willen verleenen van twintig dui zend gulden, op voorwaarden als overeenstemmen met de bepalingen der Provincie, gesteld voor de toekenning van het renteloos voorschot van f 4o.OOO uit de provinciale geldmiddelen. B. en "W. deelen mede, dat het verzoek naar hunne meening niet slechts zal moeten worden ingewilligd, maar dat de gemeente zelfs meer zal moeten doen dan gevraagd wordt. Of het bedrag van f 20.000 als renteloos voorschot niet tot een lager bedrag zou kunnen worden terugge bracht en of daartoe geene pogingen moeten worden aan gewend, daarover zal men wellicht van gevoelen kunnen verschillen. Maar dit is zeker, indien het plan tot aanleg van een tramweg EgmondAlkmaarBergen er al niet door zou worden in govaar gebracht, het zou de totstand koming van den weg ongetwijfeld kunnen vertragen. Zij vertrouwen dan ook, dat het bedrag van het renteloos voorschot geene tegenkanting zal ontmoeten. Het verstrekken van een renteloos voorschot alleen geeft aan de gemeente intusschen geen den geringsten invloed op den gang van zaken, indien de lijn eenmaal zal zijn tot stand gekomen. Door haar besluit om o. a. voor zes aan- deelen ad f 10.000 dus voor f 60.000 deel te nemen in het maatschappelijk kapitaal der onderneming, heeft de Pro vincie zich van dien invloed verzekerd. Dezelfde beweeg redenen, welke de Provincie leidden tot dit besluit moe ten ook bij de gemeente op den voorgrond worden gesteld. Het kan nl. voor haar geenszins onverschillig zijn te weten in welke handen de wederhelft van het te vormen maatschappelijk kapitaal terecht komt. Door zelf voor een aandeel ad f 10.000 daarin deel te nemen, zal de gemeente zij zich in een dikke mist, waardoor zij verhinderd werden koers te houden. Jon moest het daarom wel opgeven om langer te kruisen. Hij liet de boot nu recht voor den wind loopen en was van meeningdat zij op die manier wellicht r uglö konden bereiken of ten minste buiten de mist zeilen. Maar de zee maakte alles nat en de oostewind was nog steeds zoo snerpend koud, dat men er wel op kon rekenen, dat de boot, verzwaard door het ijs, zich dien nacht niet meer boven water zou kunnen houden. Morten, die oogen had als een losch, beweerde dat hij tweemaal in de verte een witte branding had gezien, recht vooruit en na verloop van eenige oogenblikken meenden de anderen hetzelfde te zien. Misschien kon dat Fuglö zijn, maar bij zichzelf was Jon van meening, dat er tienmaal meer kans bestond, dat het eene branding was, die bruischte om eenige scheren. De storm sprong nu plotseling over naar het noord westen, vergezeld van regenvlagen, zoodat de zee in lange zware golven achter hen aanrolde. Af en toe kwamen er ook sneeuwvlagen. De golven sloegen dikwijls in en uit de boot, gestadig moest men de waterscheppers gebrui ken en de man aan den voorsteven had een nat baantje. Zy wisten nu ten minste waar zij zich bevonden en de koers werd nu zoodanig genomen, dat zij onder Ten- holmen konden bljjven een visschersplaatsjedat aan Heggolund behoorde en waar in den vischtijd ook een klein handelsplaatsje was. Buiten de ondiepten, die Morten gezien had en waar zich onophoudelijk zuilen van schuim verhieven als roo- kende schoorsteenen, zagen zij een gekantelde boot met drie man op de kiel zittende, die om hulp wenkten. Hun roepen kon men wegens den harden wind niet verstaan. De man op het voordek maakte een lijn in gereedheid, die hij naar hen toewierp, toen zij door een zware zee daar vlak voorbij gedreven werden. Helaasalleen de achterste man greep die. Deze werd dan ook aan boord getrokken, terwijl de andere twee in de branding dreigden te drijven. Wordt vervolgd. zich eveneens het recht verschaffen te zijner tyd mede invloed op den gang van zaken uit te oefenen. Wel is waar verkrijgt de gemeente daardoor slechts ééne stem, doch zjj zal zich met die stem knnnen scharen aan de zijde van de Gedeputeerde Staten of aan die van de hou ders der overige vijf aandeelen, al naarmate bet gemeente belang dit zal eischen. Die ééne stem zal dan ook in sommige gevallen overwegend knnnen zjjn. En gelijk het stemrecht voor de provincie door de Gedeputeerde Staten wordt uitgeoefend, zoo zal dit voor de gemeente geschie den door burgemeester en wethouders, die in voorkomen de gevallen met den Raad kunnen raadplegen. B. en W. meenen dus in overweging te moeten geven te besluiten Voor den aanleg van een stoomtram Egmond Alk maarBergen volgens het plan van de heeren C. Bos man c.s. indieD de daarvoor van het Rijk gevraagde steun wordt verkregen a. te verleenen een renteloos voorschot groot Twintig duizend gulden (f 20.000) b. deel te nemen in het maatschappelijk kapitaal der onderneming groot Honderd twintig duizend gulden (f 120.000) voor een bedrag van Tien duizend gul den (f 10.000), zulks op de voorwaarden als door de Skaten der pro vincie Noordholland bij besluit van 28 November 1899 No. IV zijn gesteld, zoodat 1°. Het bedrag van het aandeel door de gemeente wordt gestort op denzelfden tijd als waarop de storting plaats heeft wegens de aandeelen die door de pro vincie zijn genomen terwijl het renteloos voorschot eveneens iD twee termijnen wordt uitbetaald en wel voor de helft wanneer aan de Gedeputeerde Staten is gebleken, dat de aardebaan met de daarin liggende kunstwerken is voltooid, en de wederhelft zoodra de weg in exploitatie is gebracht 2°. Wanneer de winst door de op te richten naam- looze Vennootschap gemaakt over eenig jaar meer dan 4°/0 mocht bedragen, zal van dat meerdere tien procent worden aangewend tot restitutie van het door de gemeente verstrekte renteloos voorschot 3°. Het door de gemeente verstrekte renteloos voorschot, voor zoover nog niet gerestitueerd, is dadelijk opvor- derbaar als a. de lijn wordt verkocht of aan anderen overgedragen b. de concessie door de Regeering vervallen wordt ver klaard c. de duur der Venuootscbap is atgeloopen en niet wordt verlengd of deze ontbonden wordt d. de exploitatie wordt gestaakt e. de lijn door het Rijk wordt genaast, tenzij het Rijk bij die naasting zich ten aanzien van dit besluit geheel in de plaats der ondernemers mocht stellen. De heer Boelmans ter Spill heelt met ingeno menheid dit voorstel van B. en W. ontvangen, dat zijne volle instemming heeft. Inderdaad zal deze stoomtram voor Alkmaar van groot belang zijn. Daarmede wil hij geenszins te kennen geven als zou zjj n'et van Rijks- en Provinciaal belang zijn. Integendeel 1 Door den aan leg van den spo rweg AlkmaarHoorn is niet alleen een groot deel van Noord-Holland, maar zijn ook de noorde lijke provinciön Friesland en Groningenin nauwer aanraking gekomen met de Noordzeekust. Deze tram zal voor Alkmaar van ontzettend veel belang zijn. De wel vaart der omgeving zal er in hooge mate door worden bevorderd evenals die van deze gemeente. Als Egmond aan Zee een toekomst tegemoet gaat, dan zal het een goede badplaats worden. En daarvoor is alle reden. Als hij slechts eenige jaren terug denktdan ziet bij Egmond als bezocht door een enkelen AmerikaanscheD of Duitschen schilder. En nu zijn er het vorig jaar te Egmond reeds een 4 500 badgasten geweest. Dat getal zal bij een stoomtram aanzienlijk vermeerderen. Egmond zal een badplaats worden, waarvan ook Alkmaar de voordeelen zal genieten. Ook Bergen zal er de voordeelen van plukkeD. Bergen zal immers uil haar isolement worden opgeheven; zoowel aan deze plaats als aan Alkmaar zal dat ten goede komenDaarommeent spr., zal de Raad ten volle moeten vol doen aan het voorstel van B. en W. en deze gelegenheid met beide handen moeten aangrijpen, om de onderneming tot stand te brengen. De Voorzitter wil aan het gesprokene dit nog toevoegen dar het voor vele stadgenooten eeno bjjzondere aantrekkelijkheid zal hebben om gedurende de zomer avonden een tijdlang aan het zeestrand te kunnen ver- paozen. Dit kan de tram alleen geven. De heer de Groot verklaart, dat hjj de verbetering der verkeersmiddelen op hoogen prijs stelt. In zooverre gaat hij met den heer ter Spill gaarne mede. Het wil hem echter voorkomen, dat de Prov. Staten de gemeente Alkmaar wel wat veel binden. De door de Staten verleende subsidie verplicht de gemeenten en andere belanghebben den tot het bijeenbrengen van een gelijk bedrag, als door haar toegezegd. Wat echter de Provincie met de eene hand uitgeeftkrijgt ze met do andere terug want de thans verleende subsidie aan den omnibusdieust Egmond aau ZeeOastricum kan dun dadelijk worden ingetrokken. Voor Alkmaar acht spr. de subsidie wel wat hoog. Alk maar bezit thans twee tramverbindingen tot stand ge komen zonder haar financieelen steun. Aan den spoorweg AlkmaarHoorn is indertijd f 40000 toegestaan. Spr. wil deze uitgaaf niet betreuren doch hij meent gerust te mogen aannemeu dat deze verbinding ook zonder den steun der gemeente wel zou zijn tot stand gekomen. Niet dan met trillend hart zal hij vernemen, dat het renteloos vooorschot van 20O00 aan deze onderneming worde verleend. Hij heeft zich afgevraagd, of er niet van andere zijde een deel in dat renteloos voorschot verkregen zou kunnen worden. Spr. heelt daarbij bet oog op de familie van Reenen die te Bergen niet met duizenden maar met tonnen vooruitgaat. Bergen heeft veel belang bij deze tram. Hot nemen van een aandeel ad f 101)00 kan spr.'s goedkeuring wel wegdragen ja hij zou zelfs gene gen zijn tot een hooger bediag te gaan. Van dat kapi taal ontvangt de gemeente 3 pet. terug en daarop zal zij dus slechts een halt procent behoeven te verliezen. De heer Kraak m an wijst er ophoe de beide vorige spr. deze zaak vaD een verschillend standpunt hebben bekeken. Daarin zal hij zich niet begeven, tnaar hij zal het voorstel doen tot de benoeming van eene speciale commissie voor deze zaak. Spr. acht zich daartoe verplicht in verband met de verschillende voor stellen die hij wenscht te doen bepalingen bevattende, waar zoowel voor- als tegenstander zich mede zullen knnnen vereenigen doch die bij niet als wet zou willen en durven stellen aan de Holl. IJzeren Sprw. Mij. Er zal voor het verkrijgen der door het gewenschte bepalin gen de grootste kans van slagen zijn als alles in der minne wordt afgedaan. Bij de stukken is niet overge legd het plan van de te maken baan. Spr. wil daarvan geen grief maken, maar zou alleen wenschen te vragen, of de Raad aan dat plan gebonden is bij bet toestaan eener subsidie. Hoogstwaarschijnlijk zal het plan nl. gewijzigd worden. Voor het gevaar der dubbele krui sing van den spoorweg zal wel licht de tram op aan sporing van het Rijk aan de westzijde van den spoor weg blijven. Wordt dat zoo, dan moet het plan ge wijzigd worden en zonden dan de woorden van het aangeboden ontwerp-besluit daarop van toepassing ver klaard kunnen worden Blijft de tram aan do west zijde dan zal daarvan allicht het gevolg zijn dat het kostenbedrag aanzienlijk minder zal zijn. Daarover kan men zich thans geen oordeel vestigen. Doch er zijn nog andere zaken. Wat spr. zich van deze tram vooral voorstelt, dat is een geschikte gelegenheid voor het platte land om de kinderen hier de scholen te doen bezoeken, m. a. w. een schooltram. Het zal voor Alkmaar van be lang zijn, dat het tarief voor het vervoer van personen en goederen niet te hoog worde gesteld. Op dat tarief zal de gemeente mogelijk invloed kunnen uitoefenen. Zoo zal er ook sprake kunnen zijn van markttreinen. Maar om ten aanzien van al deze zaken thans voorschriften te bedingen, daardoor zou men het gevaar loopen van mot de belangen der H. IJ. S. M. in strijd te komen. Daarom is een nader onderzoek door eene commissie gewenscht. De Raad heeft dat meermalen in dergelijke omstandig heden gedaan. Aan de commissie zal de gelegenheid gege ven zijn tot minnelijke bespreking met do verzoekers, die met de H. IJ. S. M. over de exploitatie mede zullen kunnen spreken. De Raad zou, teneinde zich tevens van invloed op de exploitatie te verzekeren knnnen bepalen dat de exploitatievoorschritten de goedkeuring van den Raad ver- eischen. Doch zoodanige bepaling komt spr. niet gewenscht voor. Door de H. IJ. S. M. zou ze van haar hoog stand punt kwalijk kunnen worden genomen en zij zou zich daarover gekrenkt kunnen gevoelen wat allerminst wenschelijk mag heeten. Een minnelijke bespreking kan dikwijls veel meer doen. Daarom stelt bij voor deze zaak te stellen in handen eener commissie ad £oc van vijf leden. De heer de Groot ondersteunt dit voorstel. De heer Boelmans ter Spill doet den heer de Groot opmerken, dat hij ten onrechte de subsidie aan den spoorweg Alkmaar—Hoorn heeft genoemd. Aau die on derneming is f40000 gegeven, waarvan de gemeente niets terug krygt. Hier bij deze tram zal de helft van dat bediag als renteloos voorschot gegeven worden dat voor schot kan weder afgelost worden. Dat maakt een groot onderscheid. Zoodra de winst meer dan 4°/0 bedraagt wordt van dat meerdere 10°/0 aangewend tot aflossing van het voorschot. En als nu de heer de Groot werke lijk overtuigd is van het groote belang dezer onderne ming, gelijk hij zelf verklaart, dan verbaast het spr. dat hij daarvoor niets over heeft. Het een gaat toeh geregeld met het andere samen. Wat het gesprokene van den heer Kraakman betreft, deze heeft gezegd dat er op aansporing van het Rijk mogelijk wijziging in de eens aangegeven richting zal komen. Het Rijk zal daarbij echter niet vergeten dat één ding op den voorgrond staat, n.l. wat hebbeu de directe belanghebbenden gedaan. Het zal vra en wat heeft de Raad van Alkmaar gedaan En als dan blijkt, dat hier veel geaarzeld is, dan zal ook de Minister gaan aarzelen en het Rijkssub sidie zou er door in de weegschaal gesteld worden. Dan is gezegd, dat bij een belangrijke wijziging een belangrijk minder kostenbedrag veroischt zal worden Maar het voorstel van B en W. luidtdat de gelden gegeven worden volgens het thans bestaande plan. Er is dus hoegenaamd geen bezwaar hun voorstel aan te nemen, al wijzigt later de lijn. Hem lacht eene wijziging in dier voege, dat de tram bewesten het station zal bljjven, niet zoo zeer toe. In de eerste plaats komt het station op grooten afstand van de stad en in de tweede plaats zullen doorgaande reizigers niet in Alkmaar komen. Of schoon het een punt van later aanbelang is acht spr. de eerst aangegeven richting beter. Wil de Raad echter blijk geven dat hij deze ouderneming inderdaad wil steunen dan zal hij dat door cijfers kunnen toonen en niet door het stellen van allerlei eischen. De heer van den Bosch wijst er opdat deze vergadering begon als eene, getuigende van enthusiasme. En toen hij voor het eerst het voorstel van B. en W. las was hij zelf ook enthusiast. Zonder twijfel zou hij aan dat voorstel gaarne zijne Btem hebben gegeven. Doch nu hij den heer Kraakman beeft gehoord komt het hem wel wenschelijk voor, dat eene commissie deze zaak nader onderzoekt. De Raad is in beginsel wel voor financieelen steun waar het een nuttige zaak geldt. Voor het be dingen van meerdere voorwaarden zal het onderzoek evenwel nuttig kunnen zijn. De heer Vonk zegt dattoen de aanvrage om sub sidie kwam hij die aanvraag als een algemeene be schouwde. Van de subsidie zal de totstandkoming der tram afhangen. Het besluit van de Prov. Staten was z. i. voor Alkmaar niet het meest gewenschte doch de Raad staat nu voor het feit van het verleenen van een rente loos voorschot. Egmond aan Zee Alkmaar en Bergen zijn de belanghebbenden. Egmond aan Zee is arm. Dus van Alkmaar en Bergen zal de steun verkregen moeten worden. Wordt het voorstel-Kraakman aangenomen, dan is het nog geenszins zeker of Alkmaar steun zal geven. De vraag is tbans alleen zal er een renteloos voorschot gegeven worden. En in dat opzicht kiest spr. de zjjde van den heer ter Spill. De heer van den Bosch zou met vorigen spr. mee kunnen gaan als er alleen ja of neen was te zeggen. Hij meent dat het voorstel-Kraakman wel kan worden aangenomen, als de Raad zich in beginsel niet ongenegen veiklaart de zaak te tteunen. De Minister weet dan in ieder geval, dat Alkmaar zal willen steunen. De heer Vonk verklaart niet te begrijp' n hoe eene wijziging in de ljjn betrekking kan hebben op de subsidie. Geeft de Raad geen subsidie, dan kunnen de onderntmeis de zaak verder wel achterwege laten. De Voorzitter doet opmerken dat, al spreekt de

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1900 | | pagina 6