volk zijn idealen heeft opgehangen. De leer van het christendom is echter samen te vatten in deze hoofdge- gedachte God is de vader, de menschen zijn broeders en zusters. Het socialisme, het wetenschappelijk stelsel, dat de ar beiders wil organiseeren in den klassenstrijd, heeft den zelfden ondergrond, hetzelfde schoone ideaal. De keerzijde is, dat het Christendom aan dat ideaal niet is getrouw gebleven. Als elke revolutionaire beweging was het het schoonst in zijn opkomstzoo was het ook met de Liberale party in '48. Toen bjj het Christendom de aan hang grooter werd, de vervolgingen ophielden uit gebrek aan vervolgers, ging het mooie er af en toen het ten laatste door Constantijn den Grooten tot staatsgodsdienst was verklaard werd de achteruitgang hoe langer hoe sterker. Verbastering van zeden, machtsmisbruik der priesters (spr. beriep zich hierbij op enkele schrijvers o.a. Hiero- nymus) openbaarden zich hoe langer hoe meer. De ach teruitgang heeft haar toppunt bereikt in den afschuwe lijken aflaathandel, die den stoot heeft gegeven aan de Kerkhervorming. Om echter de beschuldiging te ontgaan, van een smet te hebben willen werpen met de zooeven aangehaalde zinsneden, op den Katholieken godsdienst zij vermeld, dat Luther ook zijne reputatie schandelijk te grabbel gooide, toen hij, bij den opstand der boeren in Schwaben en Thuringen, zich geheel schaarde aan de zijde der heeren, hij de man, die de vrijheid had gepre dikt, durfde nu aan de boeren toeroepen »Uw kruis te dragen is uw plicht". Door dat optreden heeft Luther aan zijn beweging den nekslag gegeven, door zijn pre diking van berusting heeft hij de partij gekozen der bezitters. In de eerste christengemeenten evenwel ware alle goederen gemeen en dit was natuurlijk, daar het chris tendom in zijn toepassing moet leiden tot communisme. Al is 't waar, dat men in dien tjjd in den waan leefde dat weldra de wereld zon vergaantoch spreken wel degelijk de feiten dat er van ongelijkheid geen sprake kon zijn. Ofschoon de eerste gemeenten verdwenen, toch ziet men herhaaldelijk het ideaal weer opleven in ver schillende personen en verschillende instellingen, o. a. oe kloosters, waarin de rechtlooze vrouw in de middeleeuwen hare toevlucht vjond ïu het recht van asyl der kerk. In den tijd der kerkhervorming ontmoeten we Zwingli, in de 18e eeuw kunnen we wijz-n op het werk der paters Jeznieten de Kwakers de Hernhutters en treffen we de godsdienstige socialisten aan als b. v. Pierre Leroux in Frankrijk wiens stelsels men echter als onweten schappelijk heeft moeten laten rusten. Thans een kijkje in onze dagen. In onzen tijd is alles wat christelijk is, vijandig aan het socialisme. In do eerste plaats de katholieke kerk de iterum Novarum is met geen ander doel uitgegeven dan om het dwazegevaarlijke socialisme te bestrijden. De uitkomst heeft dat bewezen. De katholieken hebben als overheerschende partij in Belgie nooit iets voor de arbeiders gedaan, en in andere landen waar ze in de minderheid waren hebben ze de arbeiders wel eens gelokt met een program doch meer met gedaan. Dj werkliedenvereenigingen der r. c. hebben altijd een geestelijk adviseur, waarvoor? Als het nu nog een economisch of rechtskundig adviseur was, dat was niet zoo kwaad. De patroons mogen het ook zonder adviseurs doen, ja zich zefs vereenigen met liberalen. Het is dus duidelijk genoegde Kerk wil den schijn op zich laden, alof ze heel wat voor de arbeiders doet, doch ten slotte de arbeiders onder den duim houden. Wie dat nog niet gelooven kan denke aan Pastoor Daens En hoe is het bij de Protestanten? Patrimonium hBeft ook oogenschijnlijk de belangen van den arbeider op het oog, doch ook daar komt de aap spoedig uit de mouw. Het eigenlijke doel is de ontkerstening van het volk tegen te gaan. Werkliedenvereenigingen gesticht op den grondslag, door Groen van Prinsterer aangegeven, de man, die zegt»armen en rijken God heeft ze beiden ge maakt", kunnen niet veel uitrichten. Waar Patrimonium zich op den bijbel beroeptvergeet ze altijd het tweede hoofdstuk der Handelingen der Apostelen. Hoe staat het verder met den modernen godsdienst der bourgeoisie Al dadelijk moeten we opmerken, dat ook zij onder den druk der kapitalisten verkeeren. Hij is nog vol van idealen uit haar opkomst en bloei,idealen waar voor ze nog warm wordt met woorden. Des Zondags hoort men graag een mooie preek, doch handelt een oogenblik daarna juist in strijd. Men is vol verontwaar diging over de gruwelen in andere landen gepleegd, over de handelwijze van den Czaar van Rusland ten opzichte ven Finland, over Engeland vooral, en men doet precies hetzelfde in Atjeh wat zij in Transvaal doen. De Drey- fuszauk, men was er vol van, en de Hoogerhuizen laat men in de gevangenis zuchten. Het zedelijk element is bezig weg te kwijnen, het practisch belang treedt telkens op den voorgrond. Pierson heeft gezegdWij leven in een tijd van ver- teedering des harten en ja, men loopt hoog met allerlei Toynbeewerksokjes breien voor arme kindertjes enz., maar voor het socialismedaar heeft men geen goed woord voor over »het is zoo onfatsoenlijk Neen zoo gevaarlijk daar het niet wil weten van klassen, daar het wil maken een bron van welvaart uit het gemeenschappelijk bezit. De lesdie de arbeiders hieruit kunnen putten is deze, dat ze zich niet moeten laten leiden door adviseurs of heeren. Misschien zonder opzet leiden ze hem om den tuin. Zij kunnen zich niet indenken in de belangen der arbeiders. Daarom moeten de arbeiders, ook als ze godsdienstig zijn zich organiseeren om de bronnen van welvaart te brengen in handen van allen gemeenschappelijk. Pauze. Voor de pauzezei spreker, hebben we hoofdzakelijk de theorie behandeld laat ons nu de practijk bekijken. Het socialisme zegtde geschiedenis is een aaneenscha keling van klassenstrijd. Na de verdwijning der eerste christengemeenten hebben de twee groepen steeds tegen over elkaar gestaan. Men heeft gehad het slavenoproer, het hongeroproer van het kaas- en broodvolk, den Boeren krijg in Duitschland en in onzen tijd is daar de strijd tusschen arbeider en patroon. Dat zal zoo big ven, zoolang de verhoudingen niet zijn gewijzigd zoolang de pro ductiemiddelen niet gemeenschappelijk eigendom zijn. De socialisten achten nu den tijd gekomen, dien strijd uit te vechten, opdat het geestelijk leven van de men schen tot bloei zal komen. Het Christendom echter zegt »nooit door strijd de verkeerde verhoudingen tegengaan, niet gebruik maken van ongeoorloofde middelen, geen haat en twist brengen, maar liefde. Doch de socialisten brengen dien haat en twist niet, die vloeit voort uit het kapitalistisch stelsel. Om dat aan te toonen is het noo- dig in het kort na te gaan wat die strijd is en hoe hij is ontstaan. Er is een opeenvolging geweest van verschil lende stelsels, waarin niet altijd het privaatbezit werd gehuldigd. Om te blijven bij de periode die het dichtst aan de onze grenst, noemen wij den tijd der gilden, op gericht met het doel de positie der werklieden te ver beteren. Gezel en meester stonden toen niet zoo ver van elkander als thans. Het was een gouden tijd voor de ar beiders. Niet dat do socialisten zonden willen teruggaan, men kan dat niet, daar de stroom steeds voorwaarts gaat en men mee moet, doch het is niet te weerspreken, dat het toen veel beter was dan au. Uit die gilden vormden zich echter kringetjes, die een bepaald mono polie kregen, anderen werden uitgesloten en zoo ont stond het proletariaat. Dat proletariaat werd het proletariaat van nu door de stoommachine, die een machtige zegen had kunnen zijn, indien ze gemeenschappelijk eigendom was geworden, die het nog eenmaal zal zijn als ze gemeenschappelijk bezit geworden isDan zal men niet meer zoolang behoeven te zwoegen, dan zal men mensch kunnen zijn. Door de machine is de meeste ellende ontstaan. Nooit hebben de patroons een tijdperk gekend, dat zooveel rijkdommen bracht, als bij de invoering van de stoom machine. Voor den arbeider brak echter een tijd van verarming aan do machines ontnamen hun het werk »hij zag zich vaak op straat gezet en het leger der werkeloozen werd steeds grooter. Dat was het ergste nog niet. De loonen daalden, de arbeid werd langer; de arbeiders concurreerden onderling. Zoo werd de toe stand nog ellendiger. Het loon was niet meer toerei kend voor de behoeften, en eerst moesten vrouw, weldra kinderen meehelpen de inkomsten wat te doen ver meerderen de kinder-exploitatie zooals men die in Engeland het sterkste zag waar men zelfs idioten en mismaakten naar de fabrieken voerde begon. Die kin- derenexploitatie bestaat nog, niet alleen aan onze grenzen, waar dnitsche ploegbazen kindoren aanwerven voor den arbeid doch in ons gehesle land ook hier in Alkmaar als gij uw oogen opendoet. Verricht niet dagelijks het schoolkind tusschen en na de leeruren allerlei loop diensten De arbeider laat dat niet toe uit vrije be weging maar gedwongen door de noodzakelijkheid. Het grootste contrast met vroeger is dat de arbeider er thans niet aan kan denke i met zijn patroon om te gaan of b.v. eenmaal te trouwen met diens dochter (stel u voor een spoorwegwerker trouwen met de dochter van den directeur-generaaldat hij thans als arbeider zal sterven, tenzij het socialisme komt. Schrille tegenstelling tusschen de arbeiders en hem, die zich door den arbeid van dien aroeider verrijkt. Uit de fabriek begeven de eersten zich door de zwarte poort naar hunne sloppen en stegen terwijl aan de andere deur der fabriek de equipage van den fabrikant hem wacht om hem te voeren naar zjjn paleis Dat die fabrikant rijn rijkdommen verkrijgt juist door den arbeid der arbeiders, en niets doet, dan zijn geld in de onderneming steken is dat recht Zoo ja zegent het kapitalismeindien nietzoo vloekt het Een ander gevolg van den toe3tand van den arbeider is de onzekerheid zijner positie. Nooit is hij er zeker van als arbeider in dienst van den een of ander te kunnen blijven. De fabrikanten hebben daaraan dikwijls geen schu'ddoch wol wanneer ze hunne fabrieken sluiten met het doel de productie te verminderen en alzoo een hoogere winst te behalen. Vaak ook is een malaise in den een of anderen tak van industrie oorzaak van stilstanddoch dan is weer de arbeider het kind van de rekening, de fabrikant kan blijven leven van zijn vroeger behaalde winsten. In die onzekerheid wil men niet meer berusten, omdat de arbeiders weten, dat zij een gevolg is van het stelsel door menschen gemaakt, daarom zeggen zijindien ze althans aan de zijde der socialisten staan we willen er ons niet meer bij neer leggen. Ziedaar de klassenstrijd Wie het bestaan daarvan ontkennen, loochenen tal van feiten, en toch zijn er nog, die meenen dat zonder strijd de oplossing mogelijk is. De mannen van Patrimoniumdr. A. Knijperdr. de Visser en dergelijken prediken de verzoening der klassen door liefdezij willen als 't ware tot de bezitters gaan en hen smeeken, afstand te doen van hunne voorrechten. Dat denkbeeld is even dwaas als dat men hen zou vragen zelfmoord te plegen ter wille van de arbeiders daar hun bestaan geheel berust op de armoede der werk lieden. Hoe liefelijk het ook klinke door liefde is het onmogelijk dien strijd te btöindigenbij moet worden uitgestreden dat is geworden een eisch der christelijke liefde. E" en als de geneesheer zich niet ontziet bij stin kende wonden het lancet te hanteeren moeten ook de arbeiders door den strijd uit te vechten de hervorming brengen, ter wille van de geheele menschheid, ter wille der liefde. Jezus heeft ook gezegd: ik ben niet gekomen, om den vrede te brengen, maar het zwaard. De arbeiders behoeven niet bang te zijn dat hunne pogingen niet zullen slagen 't hangt toch niet af van dat kleine handjevol socialisten in ons land. In de Kamer hebben we maar 4 heele socialisten tegen 96 anti-socia- lististen, maar niettemin wijst alles er op, dat we in eene socialistische richting voorwaarts gaan. Dat bleek ook bij de behandeling der ongevallenwet in de Eerste Kamer toen de heer 's Jacob, burgemeester van Rotterdam, den minister bezwoer dat deze wet do eerste stap was op den weg van het socialisme. Ook in de gemeenteraden blijkt telkens de invloed van bet socialisme of de so cialistische leden getuige de gemeente Drachten. Niet dat beetje, die 350U socialisten, die l'/2 socialist, zooals de afgevaardigde van den Helder zou zeggen, is daarvan de oorzaak doch de omstandigheid dat de maatschappij zich in de richting van het socialisme beweegt. Een sterk bewijs daarvoor is dat het kapitaal zelf bezig is zich te socialiseeren. Vroeger heette hetdat een op gewekt leven niet denkbaar was, zonder scherpe concur rentie en thans zijn de kapitalisten de eersten die om protectie roepen. Men voegt kapitalen bijeen om nog maar meer te kunnen samenpotten en richt daarmede syndicatenmonopolies enz. op. Een sterk voorbeeld is daarvan de groote Amerikaansche petroleummaatschappij, die op haar jaarvergadering het dividend en den prijs der petroleum bepaalten met een kapitaal van mil jarden werkt. De verhooging in prijs, door die kapita listen veroorzaaktbetalen we zij het ook morrend zonder dat we er iets tegen doen. Toch moeten we die heeren dankbaar zijndaar uit hunne handelwijze de les is te haleu de lesdie werkelijk niet te duur be taald wordt, dat het om tot productieregeling te komen, beter is samen te werken dan elkaar tegen te werken. Internationale annexatie van het bezit dezer maatschappij zou niets veranderendan dat de directeur per dag geen f 400,000 winst maaktedat er geen jaarvergadering zou zijn om het dividend te bepalen. De petr ileum zou er niet slechter, wel goedkooper door worden. Ook op het gebied der industrie ziet men de socialiseering van het kapitaalde warenproductie heeft het kleinbedrijf hoe langer hoe meer verdrongen. Gemeente en staat zjjn bezig socialistisch te worden. De posterijen vroeger particulier bedrijf zijn door den Staat overgenomen en socialistisch ingericht. Reads gaan stemmen op om de spoor- en tramwegen door dan staat over te nemen, de mijnen in Limburg door den Staat te exploiteeren. Ten slotte wordt de arbeider ook zelf hoe langer hoe meer rijp voor bet socialisme, juist doordat de grootindus trie toeneemt. Een duidelijk voorbeeld daarvan geeft ons Waalwijk. Eenigen tijd geleden zou Mr. Troelstra daar optreden, doch de bevolking was hem zoo vijandig, dat hjj en partijgenooten moesten vluchten. Later heeft Mr. Pilster uit Breda een lezing gehouden tegen het socia lisme en nu meende men, dat de beweging er voor goed dood was. Nu echter de schoenfabricatie er langzamer hand grootindustrie gaat worden, begint men er hoe lan ger hoe meer »rood" te worden. Hoe meer nu het socialisme vooruit gaat, hoe meer het kapitaal achteruit gaat. Zoo om de 10 a 15 jaar kan men geregeld een zoogenaamde crisis verwachten, dis alleen daar vandaan komt, dat do arbeiders geen koop kracht meer bezitten, dan ontstaat er overproductie daar men geen voldoenden afzet heeft. Een tijdelijk redmid del is dan het tegenwoordig ook zeer in zwang ziinde imperialisme. Men zendt naar een bepaalde streek die ook uitstekend voor kapitaalsbelegging geschikt is, een streek door wilden bewoond, wat zendelingen, laat die vermoorden en draagt de tuchtiging der moordenaars op aan den Duitschen keizer. Later wordt dat land kapitalistisch geannexeerd en men heeft een nieuw afzet gebied. Zoo ging het n et Engelsch Indië, met Canada enz. Dat redmiddel is echter tijdelijk de geannexeerde streek wordt weldra een concurrent. Ten slotte zal het kapitaal geen uitweg meer weten en alles valt in elkaar nadat de mogendheden eerst nog eens met elkaar hebben afgerekend. We zien het thans reeds, dat men ieder oogenblik kan verwachten dat de bom barst. Dan zullen de arbeiders alleen ons kunnen redden, opdat we niet tot het barbarisme vervallen. Zij moeten zorgen dat het socialisme dan aangewend wordt als het eenige redmiddel dat er is. Daarvoor moeten zij zich organiseeren in vakvereenigingen, in politieke vereenigiagen, zij moeten zorgen dat door goede wetten verbetering worde aan gebracht. En ieder wiens godsdienst geen holle klank is zal met hem moeten opgaan tot de verlossing der menschheid. Laat men zeggen, dat we drooroers en dwepers zijn, wij weten dat wij staan op waienschappelijken bodem. Geen enkele kleine hervorming worde veracht, doch we moeten bedenken, dat we tot vervorming moeten komen. Ja wij zijn revolutionnair, doch niet met het wapen van lood en staal, wij strijden niet tegen personen maar tegen het stelselde kapitalist is daarvan een slacht offer zoo goed als de arbeider. Duizenden jaren geleden stond oen thoep geschaard op de heuvelen van Clermont om den grijsaard Peter van Amiensdie don kruistocht predikte naar het heilige graf. Voor ons een andere kruistocht niet voor de verovering van het verleden, maar van de toekomst, van het Jeven van den Christus. De arbeiders scharen zich daarvoor onder de banier, wier kleur rood is, niet als zinnebeeld der gruwelen, maar omdat die banier der vrijheid gedoopt is in het bloed der martelaren. Dat rood is de weerschijn van het vuur der geestdrift het morgenrood van een nieuwen dag. Onder die banier scharen zich ook de arbeiders met de kreet »God wil het I" Een daverend applaus volgde op deze belangwekkende en met gloed uitgesproken rede. Debat. Aan het debat werd deelgenomen door den heer Bosch van Noord-Schermer, die er tegen opkwam, dat de spr. het Toynbee-werk op een spottende wijze had miskend. Hij meent, dat Toyubee-werk wel degelijk kon medewer ken om den arbeiders de oogen te openen voor den klas senstrijd, het wil echter het pijnlijke van dien strijd zooveel mogelijk verzachten. De heer G roe be vraagt den spreker hoe het beeld van Christus op te vatten, zoo dat ieder zija eigen Chris tus maakt, of als den Christus die in den Bijbel wordt geschetst. Een tweede vraag is of spr. werkelijk meent dat de posterijen socialistisch zijn ingericht en zou het dan in den socialistischen staat ook zoo zijn, dat de di recteur zooveel meer verdient dan de lagere ambtenaren. Van dat stelsel verwacht hij geen heil, daar men toch ten slotte alles weer zal moetan neerleggen aan de voe ten der apostelen. Ten slotte wijst hij op het verwateren der socialistische vertegenwoordigers in de regeerings- lichamen. De heer Hugenholtz antwoordt den heer Bosch, dat hij het ware Toynbeewerk waardeert, doch er den draak mee gestoken heeft omdat er zooveel is dat onder die n naam doorgaat. Waar het Toynbeewerk ontwikkelin g bevordert juicht hij het toe, doch men meene niet, dat door dat werk de eenheid kon worden verkregen die krijgt men niet kunstmatig. Nog wijst bij er op dat in den Haag b.v. »Ons Huis" nooit beschikbaar is voor socia listische vergaderingen daar zint men dus dat het Toynbeewerk werd aangewend als het bolwork tegen het socialisme. Aan den heer Groebe antwoordt spr., dat hij gemeend heelt duidelijk te hebben aangetoonddat men zich Christus hebbe te denken zonder het bovennatuurlijke waas. Geen dogmatische opvatting. Wat de posterijen betreft, hjj meent niet dat onvoor-

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1900 | | pagina 2