Spoorwegen.
No. 36. Tweede blad.
Honderd en derde jaargang»
1901.
ZONDAG
24 MAART.
Zomerdienstregeling
1
alkmaarsche courant.
Deze Courant wordt Dinsdag-, Donderdag
en Zaterdagavond uitgegeven. Abonnementsprijs
per 3 maanden voer Alkmaar t O,SOfranco door het
geheele rijk f 1,--.
3 Nummers f 9,96. Afzonderlijke nummers 3 ets.
Telefoonnummer r 3.
Prys der gewone advertentlen
Per regel f 0,13. Groote letters naar plaatsruimte.
Brieven franco aan de Uitgevers HERMs. COSTER
ZOON.
OP DE
In de provinciën Groningen en Friesland heeft men
getracht een voor het reizend publiek aangenamer en
practiscber regeling van den treinenloop te krijgen.
Verschillende corporatiën hebben zich daartoe gemeen
schappelijk tot de directies der spoorweg-maatschappijen en
den minister van W., H. en N. gewend, terwyl gemeente
besturen, kamers van koophandel en ook vele particulieren
adheasie betuigden met de ingezonden adressen.
Een der verlangde verbeteringen betreft ook Noord
holland. Men verlangde een betere, n.l. snellere verbinding
van Groningen en Oost-Friesland met Noordholland.
Daartoe werden meer (snellere) treinen gevraagd op het
traject Groningen—Leeuwarden in aansluiting op de snel
treinen via Stavoren.
Het antwoord, dat hierop gekomen is door de indiening
van de ontwerpen voor de zomerdienstregeling der twee
groote spoorweg-maatschappijen, luidt: een vrij goede
verbinding verbroken (die van Groningen op den eersten
sneltrein van Leeuwarden via Stavoren) en daarvoor in
de plaats een vrijwel onbruikbare, althans voor Alkmaar-
Helder enz.
Acht iemand zich echter verplicht, om van die ver
binding gebruik te maken, dan ligt het thans op onzen
weg om dat slachtoffer den raad te geven voor die schoone
reis in boemeltreinen toch zoo duur mogelijk uit te zijn.
Hij schaffe zich vooral geen spoorweg-kaartje aan, geldig
over den kortsten weg. Hij reize n.l. van Enkhuizen
over Zaandam, Uitgeest naar Alkmaar.
Zoodoende zal hij, ten 8.51 's morgens van Groningen
vertrokken, ten 5.38 te Alkmaar zijnterwyl een direct
kaartje naar Alkmaar in zijn geval gelijk staat met een
bon »goed voor 3 uur wachten te HoornMen komt
dan n.l. eerst ten zeven uur te Alkmaar aan.
Wij vreezen, dat op deze wijze menigeen het aange
name reisje op de Zuiderzee vergald kan worden.
Dat het antwoord der spoorweg-maatschappjjen aldus
zou zijn, kon men niet bevroeden. Wel schijnt de minis
ter van W., H. en N. in de 2e Kamer, in antwoord op
een vraag hem naar aanleiding van het verzoek uit
Friesland en Groningen gedaan, te hebben gezegd, dat
't inleggen van meerdere treinen de exploitatie-kosten
te veel zoude opvoeren, waaruit men wel zou kunnen
opmaken, dat geen verbetering te wachten was, maar
toch ook zeker geen vermindering van den bestaanden
toestand.
De Staatsspoorweg-Maatschappij geeft met het ingediende
ontwerp-dienstregeling, naar onze bescheiden, meening
niet onduidelijk te kennen, dat die mededeeling in de
Tweede Kamer gedaan, slechts voor een bepaald traject
in het noorden geldt. Wat zien wij namelijk Dat de
Maatschappij tot exploitatie van staatsspoorwegen nieuwe
sneltreinen inlegt op trajecten, waar die niet gevraagd
werden, n.l. op do lijnen Leeuwarden-Meppel, Groningen-
Meppel, Meppel-Zwoile.
De Centraal Spoor legt nieuwe sneltreinen in van
Utrecht naar Zwolle en terug in aansluiting op die van
den Staatsspoor. Onwillekeurig vraagt men zich af
Waarom kan de Staatsspoor in de richting Noord-Zuid
wel meer treinen inleggen, doch in de richting Oost-
West niet, niettegenstaande het publiek vraagt om de
laatstgenoemde en niet om de eerste?
Natuurljjk weet de Staats-spoorweg-maatschappij beter
dan het publiek, waar 't meest gereisd wordt en dat
moet dan wel de aanleiding wezen tot dit zonderlinge
verschijnsel. Jammer dat de spoorweg-maatschappijen
slechts weinig statistische gegevens publieeereu en dat die
gegevens over 't algemeen dan nog onvoldoende zijn.
Het publiek zou dan ook beter kunnen oordeelen. Uit
de thans gegeven cijfers in het verslag der Maatschappij
tot expl. van staatsspoorwegen over het jaar 1899 kan
men in Bijlage F op blz. 27 zien, dat b. v. gemiddeld
per dag op ieder traject tusschen 2 stations gelegen langs de
lijn MeppelLeeuwarden in de richting naar het noorden
190, en naar het zuiden 196 reizigers van de treinen gebruik
maken. Zoo zijn diezelfde opgaven voor de lijn Leeu
wardenGroningen in oostelijke richting 196, in weste
lijke richting 195.
Uit die cijfers kan men niet opmaken, dat 't wel
gemotiveerd is om meer treinen in te loggen tusschen
Meppel en Leeuwarden en niet op 't traject Leeuwarden
Groningen, maar wij tasten slechts in het duister,
want onderaan blz. 27 staat een sterretje en daarachter
de zinsnede«Hieronder is niet begrepen het vervoer op
abonnementskaarten en kilometer-boekjes."
Uitgaand van de veronderstelling dat het natuurlijk
in deze de SS. niet te doen is om 't reizend publiek in
dit opzicht de dupe te doen zijn van de concurrentie
met de H. S. M., zou het wel overweging verdienen,
dat de Staatspoor eens publiceerde hoeveel reizigers met
abonnementskaarten en kilometer-boekjes de respectieve
trajecten jaarlijks bereizen, want 't komt ons voor, dat
ook de schijn vermeden moet worden.
Wat de dienstregeling in onze provincie betreft, wij
hebben zeer zeker geen reden van klagen over 't aantal
treinen.
Welwillend werd ons inzage verleend van het eerste
ontwerp, waarvan wij 't volgende uittreksel kunnen geven
Van ALKMAAR
Naar AMSTERDAM
HAARLEM
vertrek
aank.
ten
6.33
7.44
7.44
8.34
9.33
9.09
8.48
10.—
10.—
10.22
11.27
11.21
11.11
11.43
11.52
12.59
12.51
1.32
2.45
2.39
3.13
4.25
4.06
5.18
6.26
6.21
7.05
8.10
8.13
8.14
9.09
9
8.55
9.52
9.34
19.14
Van HAARLEM
AMSTERDAM
Naar ALKMAAR
vertrek
aank.
ten
6.17
6.14
.7.27
8.05
7 57
9.12
9.59
19.35
9.53
19.33
11.10
11.05
12.14
12.19
12.23
1.25
2.03
1.42
2.53
3.10
4.14
3.55
4.57
4.27
5.38
6.15
5.32
6.48
6.54
6.44
7.52
8.36
8.13
9.19
Van ALKMAAR
Naar HELDER
vertrek
aauk.
ten
7.32
8.39
10.3G
11.16
10.50
12.05
1.29
2.29
4.28
5.50
5.43
6.3)
9.14
9.55
9.39
10.50
11.11
12.03
Van HELDER
Naar ALKMAAR
vertrekj
aank.J
ten
5.22
6.27
7.04
8.16
ff.59
8.39
9.15
10.16
12.16
1.23
1.53
3.08
4.07
5.13
ff.39
8.19
8.18
9.22
Van ALKMAAR
Naar HOORN
ENKHUIZEN
LEEUWARDEN
vertrek
aank.1
ten
6.17
7.04
7.41
10.57
9.21
10.08
10.51
19.39
19.53
11.15
1.38
12.19
1.03
1.40
2.57
3.43
4.20
7.32
5.02
5.49
6.25
6.53
7.13
ff .36
9.5ff
9.23
10.10
10.52
Naar GRONINGEN
ten
12.12
3.37
9.04
11.27
Van
8.51
1.14
4.57
Van LEEUWARDEN
ENKHUIZEN
HOORN
Naar ALKMAAR
vertrek
aank.
ten
7.13
7.51
8.38
8.93
19.19
19.43
11.98
10.25
11.—
11.47
1.46
2.22
3.08
11.45
2.52
3.30
*5.38
2.49
5.46
6.21
7.01
7.37
8.11
8.51
6.39
8.36
8.59
9.39
9.40
10.45
10.48
9.45
10.06
11.08
*Via ZAANDAM.
De met vette letter gedrukte cijfers zijn sneltreinen.
Hieruit blijkt dus dat wij veertien verbindingen naar
Haarlem, tegenover twaalf in de winterdienstregeling
krijgen.
Een verbetering is het, dat de trein van 9.35 vervroegd
ishierdoor behoeft men in 't vervolg niet meer via
Haarlem naar IJmuiden of Beverwijk te reizen om op
die stations omstreeks 10 uur, den meest gewenschten tijd,
te kunnen zijn, zoodat in 't vervolg die reis ook te
maken is door menschen, die het er niet voor over hebben,
om meer te betalen dan noodig is en daarvoor een extra,
doch noodeloos spoorritje maken wij worden niet meer
naar den tram gejaagd, zooals tot nog toe 't geval was.
De meerdere verbindingen krijgen wij 's avonds.
Tusschen 7 en 10 uur krijgen wij in het vervolg 5
gelegenheden, zegge vjjf om naar Haarlem te komeD,
waarvan twee «would be" sneltreinen. Toen wij uit het
gemaakte uittreksel bespeurden, dat een zoo groot aantal
treinen naar Haarlem in die betrekkelijk korte tijdspanne
ons deel werd, meenden wij, vooral omdat de drie laatsten
binnen den tijd van 3 kwartier elkander zullen volgen, dat
de middelste van die drie, als sneltrein aangegeven, een z.g.
blikeemtrein zou worden, bestemd voor 't vervoer van
Noord naar Zuid, maar het bleek achteraf, dat we
mis rekenden. Ook die trein zal te Uitgeest en Velzen
stoppen.
Op 't traject van Haarlem naar Alkmaar constateeren
wij een groote verbetering, die zeer goed past bij die in
't vorig genoemd traject werd aangestipt, n.l. een trein
in den namiddag te Alkmaar aankomende, die ons vóór
tafel van eventueels uitstapjes kan thuis brengen.
Op 't traject AlkmaarAmsterdam zien wij «dank
baar" een sneltrein ontworpen. Al staat deze ook zes
minuten te Uitgeest, het vervelend en vermoeiende stop
pen om de 4 5 minuten op de Zaanstations wordt
vermeden. De trein sluit prachtig aan op treinen naar
Utrecht, zoowel van de Hol!.- als van de Staatsspoor,
hetgeen ongetwijfeld door velen met ons zal worden
toegejuicht.
Dat het. bewijs geleverd is, dat de sneltreinen op dit
traject niet tot de pia vota behooren, zooals hier zoo
dikwijls onder verzuchting werd beweerd kan ons slechts
verheugen
Het opent ons nog een kans op den zoolang gewenschten
sneltrein, op den middag omstreeks 4.30 van hier naar
Amsterdam, die èn voor bezoekers van onze stad en om
streken èn voor onze stadgenooten zoo welkom zou wezen.
Dien trein missen wij thans nog in dit ontwerp. In het
geheel zijn er elf verbindingen naar Amsterdam, evenveel
als vroeger. In de tegenovergestelde richting krijgen
wij 12 verbindingen, één meer dan vroeger. Dien meerderen
trein krijgen wij alhier ten 12.14 op den middag aan,
zeer zeker een gemakkelijken trein, omdat die ook van
Haarlem komt, waar een aansluiting van 't zuiden ver
kregen wordt.
Jammer is het echter voor school- en marktbezoek,
dat de trein, die thans hier aankomt 8.15, zooveel later
komt met de a.s. zomerdienstregeling.
Een sneltrein-verbinding, op den namiddag van Am
sterdam met Alkmaar, moet ook helaas nog op 't ver
langlijstje blijven staan.
Op het traject naar en van den Helder blijft de dienst
regeling zooals die thans is. Met die regeling kunnen
wij echter tevreden zijn.
Op het traject naar Enkhuizen wordt de regeling be
paald verbeterd.
Van Enkhuizen naar Alkmaar is die ook wel beter ge
worden, doch daarin zijn toch groote leemten, waarop
naar onze meening, o.a. ten behoeve van onze inrichtingen
van onderwijs, wel gewezen mag wordeu. De trein, die