Spoorwegen. No. 36. Tweede blad. Honderd en derde jaargang» 1901. ZONDAG 24 MAART. Zomerdienstregeling 1 alkmaarsche courant. Deze Courant wordt Dinsdag-, Donderdag en Zaterdagavond uitgegeven. Abonnementsprijs per 3 maanden voer Alkmaar t O,SOfranco door het geheele rijk f 1,--. 3 Nummers f 9,96. Afzonderlijke nummers 3 ets. Telefoonnummer r 3. Prys der gewone advertentlen Per regel f 0,13. Groote letters naar plaatsruimte. Brieven franco aan de Uitgevers HERMs. COSTER ZOON. OP DE In de provinciën Groningen en Friesland heeft men getracht een voor het reizend publiek aangenamer en practiscber regeling van den treinenloop te krijgen. Verschillende corporatiën hebben zich daartoe gemeen schappelijk tot de directies der spoorweg-maatschappijen en den minister van W., H. en N. gewend, terwyl gemeente besturen, kamers van koophandel en ook vele particulieren adheasie betuigden met de ingezonden adressen. Een der verlangde verbeteringen betreft ook Noord holland. Men verlangde een betere, n.l. snellere verbinding van Groningen en Oost-Friesland met Noordholland. Daartoe werden meer (snellere) treinen gevraagd op het traject Groningen—Leeuwarden in aansluiting op de snel treinen via Stavoren. Het antwoord, dat hierop gekomen is door de indiening van de ontwerpen voor de zomerdienstregeling der twee groote spoorweg-maatschappijen, luidt: een vrij goede verbinding verbroken (die van Groningen op den eersten sneltrein van Leeuwarden via Stavoren) en daarvoor in de plaats een vrijwel onbruikbare, althans voor Alkmaar- Helder enz. Acht iemand zich echter verplicht, om van die ver binding gebruik te maken, dan ligt het thans op onzen weg om dat slachtoffer den raad te geven voor die schoone reis in boemeltreinen toch zoo duur mogelijk uit te zijn. Hij schaffe zich vooral geen spoorweg-kaartje aan, geldig over den kortsten weg. Hij reize n.l. van Enkhuizen over Zaandam, Uitgeest naar Alkmaar. Zoodoende zal hij, ten 8.51 's morgens van Groningen vertrokken, ten 5.38 te Alkmaar zijnterwyl een direct kaartje naar Alkmaar in zijn geval gelijk staat met een bon »goed voor 3 uur wachten te HoornMen komt dan n.l. eerst ten zeven uur te Alkmaar aan. Wij vreezen, dat op deze wijze menigeen het aange name reisje op de Zuiderzee vergald kan worden. Dat het antwoord der spoorweg-maatschappjjen aldus zou zijn, kon men niet bevroeden. Wel schijnt de minis ter van W., H. en N. in de 2e Kamer, in antwoord op een vraag hem naar aanleiding van het verzoek uit Friesland en Groningen gedaan, te hebben gezegd, dat 't inleggen van meerdere treinen de exploitatie-kosten te veel zoude opvoeren, waaruit men wel zou kunnen opmaken, dat geen verbetering te wachten was, maar toch ook zeker geen vermindering van den bestaanden toestand. De Staatsspoorweg-Maatschappij geeft met het ingediende ontwerp-dienstregeling, naar onze bescheiden, meening niet onduidelijk te kennen, dat die mededeeling in de Tweede Kamer gedaan, slechts voor een bepaald traject in het noorden geldt. Wat zien wij namelijk Dat de Maatschappij tot exploitatie van staatsspoorwegen nieuwe sneltreinen inlegt op trajecten, waar die niet gevraagd werden, n.l. op do lijnen Leeuwarden-Meppel, Groningen- Meppel, Meppel-Zwoile. De Centraal Spoor legt nieuwe sneltreinen in van Utrecht naar Zwolle en terug in aansluiting op die van den Staatsspoor. Onwillekeurig vraagt men zich af Waarom kan de Staatsspoor in de richting Noord-Zuid wel meer treinen inleggen, doch in de richting Oost- West niet, niettegenstaande het publiek vraagt om de laatstgenoemde en niet om de eerste? Natuurljjk weet de Staats-spoorweg-maatschappij beter dan het publiek, waar 't meest gereisd wordt en dat moet dan wel de aanleiding wezen tot dit zonderlinge verschijnsel. Jammer dat de spoorweg-maatschappijen slechts weinig statistische gegevens publieeereu en dat die gegevens over 't algemeen dan nog onvoldoende zijn. Het publiek zou dan ook beter kunnen oordeelen. Uit de thans gegeven cijfers in het verslag der Maatschappij tot expl. van staatsspoorwegen over het jaar 1899 kan men in Bijlage F op blz. 27 zien, dat b. v. gemiddeld per dag op ieder traject tusschen 2 stations gelegen langs de lijn MeppelLeeuwarden in de richting naar het noorden 190, en naar het zuiden 196 reizigers van de treinen gebruik maken. Zoo zijn diezelfde opgaven voor de lijn Leeu wardenGroningen in oostelijke richting 196, in weste lijke richting 195. Uit die cijfers kan men niet opmaken, dat 't wel gemotiveerd is om meer treinen in te loggen tusschen Meppel en Leeuwarden en niet op 't traject Leeuwarden Groningen, maar wij tasten slechts in het duister, want onderaan blz. 27 staat een sterretje en daarachter de zinsnede«Hieronder is niet begrepen het vervoer op abonnementskaarten en kilometer-boekjes." Uitgaand van de veronderstelling dat het natuurlijk in deze de SS. niet te doen is om 't reizend publiek in dit opzicht de dupe te doen zijn van de concurrentie met de H. S. M., zou het wel overweging verdienen, dat de Staatspoor eens publiceerde hoeveel reizigers met abonnementskaarten en kilometer-boekjes de respectieve trajecten jaarlijks bereizen, want 't komt ons voor, dat ook de schijn vermeden moet worden. Wat de dienstregeling in onze provincie betreft, wij hebben zeer zeker geen reden van klagen over 't aantal treinen. Welwillend werd ons inzage verleend van het eerste ontwerp, waarvan wij 't volgende uittreksel kunnen geven Van ALKMAAR Naar AMSTERDAM HAARLEM vertrek aank. ten 6.33 7.44 7.44 8.34 9.33 9.09 8.48 10.— 10.— 10.22 11.27 11.21 11.11 11.43 11.52 12.59 12.51 1.32 2.45 2.39 3.13 4.25 4.06 5.18 6.26 6.21 7.05 8.10 8.13 8.14 9.09 9 8.55 9.52 9.34 19.14 Van HAARLEM AMSTERDAM Naar ALKMAAR vertrek aank. ten 6.17 6.14 .7.27 8.05 7 57 9.12 9.59 19.35 9.53 19.33 11.10 11.05 12.14 12.19 12.23 1.25 2.03 1.42 2.53 3.10 4.14 3.55 4.57 4.27 5.38 6.15 5.32 6.48 6.54 6.44 7.52 8.36 8.13 9.19 Van ALKMAAR Naar HELDER vertrek aauk. ten 7.32 8.39 10.3G 11.16 10.50 12.05 1.29 2.29 4.28 5.50 5.43 6.3) 9.14 9.55 9.39 10.50 11.11 12.03 Van HELDER Naar ALKMAAR vertrekj aank.J ten 5.22 6.27 7.04 8.16 ff.59 8.39 9.15 10.16 12.16 1.23 1.53 3.08 4.07 5.13 ff.39 8.19 8.18 9.22 Van ALKMAAR Naar HOORN ENKHUIZEN LEEUWARDEN vertrek aank.1 ten 6.17 7.04 7.41 10.57 9.21 10.08 10.51 19.39 19.53 11.15 1.38 12.19 1.03 1.40 2.57 3.43 4.20 7.32 5.02 5.49 6.25 6.53 7.13 ff .36 9.5ff 9.23 10.10 10.52 Naar GRONINGEN ten 12.12 3.37 9.04 11.27 Van 8.51 1.14 4.57 Van LEEUWARDEN ENKHUIZEN HOORN Naar ALKMAAR vertrek aank. ten 7.13 7.51 8.38 8.93 19.19 19.43 11.98 10.25 11.— 11.47 1.46 2.22 3.08 11.45 2.52 3.30 *5.38 2.49 5.46 6.21 7.01 7.37 8.11 8.51 6.39 8.36 8.59 9.39 9.40 10.45 10.48 9.45 10.06 11.08 *Via ZAANDAM. De met vette letter gedrukte cijfers zijn sneltreinen. Hieruit blijkt dus dat wij veertien verbindingen naar Haarlem, tegenover twaalf in de winterdienstregeling krijgen. Een verbetering is het, dat de trein van 9.35 vervroegd ishierdoor behoeft men in 't vervolg niet meer via Haarlem naar IJmuiden of Beverwijk te reizen om op die stations omstreeks 10 uur, den meest gewenschten tijd, te kunnen zijn, zoodat in 't vervolg die reis ook te maken is door menschen, die het er niet voor over hebben, om meer te betalen dan noodig is en daarvoor een extra, doch noodeloos spoorritje maken wij worden niet meer naar den tram gejaagd, zooals tot nog toe 't geval was. De meerdere verbindingen krijgen wij 's avonds. Tusschen 7 en 10 uur krijgen wij in het vervolg 5 gelegenheden, zegge vjjf om naar Haarlem te komeD, waarvan twee «would be" sneltreinen. Toen wij uit het gemaakte uittreksel bespeurden, dat een zoo groot aantal treinen naar Haarlem in die betrekkelijk korte tijdspanne ons deel werd, meenden wij, vooral omdat de drie laatsten binnen den tijd van 3 kwartier elkander zullen volgen, dat de middelste van die drie, als sneltrein aangegeven, een z.g. blikeemtrein zou worden, bestemd voor 't vervoer van Noord naar Zuid, maar het bleek achteraf, dat we mis rekenden. Ook die trein zal te Uitgeest en Velzen stoppen. Op 't traject van Haarlem naar Alkmaar constateeren wij een groote verbetering, die zeer goed past bij die in 't vorig genoemd traject werd aangestipt, n.l. een trein in den namiddag te Alkmaar aankomende, die ons vóór tafel van eventueels uitstapjes kan thuis brengen. Op 't traject AlkmaarAmsterdam zien wij «dank baar" een sneltrein ontworpen. Al staat deze ook zes minuten te Uitgeest, het vervelend en vermoeiende stop pen om de 4 5 minuten op de Zaanstations wordt vermeden. De trein sluit prachtig aan op treinen naar Utrecht, zoowel van de Hol!.- als van de Staatsspoor, hetgeen ongetwijfeld door velen met ons zal worden toegejuicht. Dat het. bewijs geleverd is, dat de sneltreinen op dit traject niet tot de pia vota behooren, zooals hier zoo dikwijls onder verzuchting werd beweerd kan ons slechts verheugen Het opent ons nog een kans op den zoolang gewenschten sneltrein, op den middag omstreeks 4.30 van hier naar Amsterdam, die èn voor bezoekers van onze stad en om streken èn voor onze stadgenooten zoo welkom zou wezen. Dien trein missen wij thans nog in dit ontwerp. In het geheel zijn er elf verbindingen naar Amsterdam, evenveel als vroeger. In de tegenovergestelde richting krijgen wij 12 verbindingen, één meer dan vroeger. Dien meerderen trein krijgen wij alhier ten 12.14 op den middag aan, zeer zeker een gemakkelijken trein, omdat die ook van Haarlem komt, waar een aansluiting van 't zuiden ver kregen wordt. Jammer is het echter voor school- en marktbezoek, dat de trein, die thans hier aankomt 8.15, zooveel later komt met de a.s. zomerdienstregeling. Een sneltrein-verbinding, op den namiddag van Am sterdam met Alkmaar, moet ook helaas nog op 't ver langlijstje blijven staan. Op het traject naar en van den Helder blijft de dienst regeling zooals die thans is. Met die regeling kunnen wij echter tevreden zijn. Op het traject naar Enkhuizen wordt de regeling be paald verbeterd. Van Enkhuizen naar Alkmaar is die ook wel beter ge worden, doch daarin zijn toch groote leemten, waarop naar onze meening, o.a. ten behoeve van onze inrichtingen van onderwijs, wel gewezen mag wordeu. De trein, die

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1901 | | pagina 5