No. 45. Eerste blad. Honderd en vierde jaargang. 1902. ZONDAG 13 APRIL. Stadsberichten. AIKMAA1SCHE COURANT. Deze Courant wordt Dinsdag-, Donderdag en Zaterdagavond uitgegeven. Abonnementsprijs per 3 maanden voor Alkmaar i 0,80 franco door het geheele rijk f; 1, 3 Nummers f O,©6. Afzonderlijke nummers 3 ets. Prjjs der gewone advertentiën Per regel f 0,15. Groote letters naar plaatsruimte. Brieven franco aan de Uitgevers HERMs. COSTER ZOONVoordam C 9. Telefoonnummer 3. Mr. H. P. MABCHAST, In eene openbare vergadering trad den 10 in het lokaal Diligent ia op de heer mr. P. Marchant, lid der Tweede Kamer, op uitnoodiging van de Politieke Vereeniging .Vooruitgang", met een rede over: »de poli tieke toestand van heden". Te 8 uur opende de voorzitter, de heer Coopmans, de vergadering. In den stillen tijdzei de voorzitterdien we nu beleven na de verkiezingsdrukte van het vorige jaar, had de vereeniging gemeend de propaganda voor hare begin selen ter hand te moeten nemen en hiervoor nitgenoodigd mr. Mai chant. Voor de verkiezing van 1901 was hiervoor nog weinig gedaan wegens den geringen tijd den Vrijzinnig-demo- cratischen Bond gegeven na zijn beginselverklaring in Januari van hetzelfde jaar. Maar vóór hij den heer Marchant het woord gaf, wenschte hij, en hij meende nit naam ook van de vergadering te spreken, een woord van warmen dank t8 brengen aan den spreker voor diens interpellatie in da Tweede Kamer, in zake de weigering van 't verzoek van een stervend meisje te Alkmaar, om haar vaderin de gevangenis te Hoorn te vergunnen haar nog eenmaal te mogen zien. {Applaus). Toen, aldus ving de heer Marchant zijn rede aan, het verzoek van .Vooruitgang" tot hem kwam, ten einde de beginselen vau den Vrijzinnig-Demoeratischen Bond te Alkmaar uiteen te zetten, en welke kan3 er bestaat, dat deze beginselen zullen worden verwezenlijkt, had hij g. antwoord, dat hij met genoegen hieraan wilde voldoen. Allereerst wenschte hij na te gaan, hoe het er voor den Vrijzinnig-Demoeratischen Bond uitziet op economisch en politiek gebied. De vrijzinnig-democraten nemeu een standpunt in tus schen de liberalen en de sociaal-democraten. De grenzen met de eerste dezer partijen is moeilgk te trekken omdat in de practijk de liberalen dikwijls afwijken van hnnne beginselen. Willen we de grenzen aanwijzen, dan moeten we weten, wat de kern en het wezen dier partijen uitmaken. Het liberale beginsel na houdt in, dat de Staat zich onthoudt, niet ingrijpt in de onderlinge ver houding der burgers, zich z o weinig mogelijk bemoeit met de stoffeljjke omstandigheden. Voor orde heeft de Staat te zorg©n, dus als politie-agent op te treden, en hiermede heeft de Staat zijn plicht gedaan. De ontwik keling van het economisch leven wordt aan den natuur lijken loop der dingen overgelaten. Verwacht mag worden, dat 't grootst mogelijk geluk te verkrijgen is door alles over te laten aan het natuurlijke spel der dingen. Dit is het zuivere liberale beginsel, maar in de practjjk is daarvan weinig te herkennen. Wie der aanwezigen het .Vaderland", het orgaan der liberalen, leest, zal herhaal delijk bemerken, dat aan dat liberale beginsel niet streng de hand wordt gehouden, zal bemerken, dat de Staar, volgens genoemd blad, wel dient in te grijpen door wet telijke maatregelen, dat niet alles mag overgelaten wor den aan den natuurlijken loop der dingen. Wordt door U de conclusie niet gemaakt, dat deze liberalen niet getrouw zijn aan hnn beginselen, dat zij hiermede tran- sigeeren Aan de andere zijde van de vrijzinnig-democraten staan de sociaal-democraten. Allo middelen, door sprekers partij aangewend en voorgestaan op staatkundig gebied, worden door de laatstgenoemde partij beschouwd als te zijn lapmiddelen. De sociaal-democraten beweren, dat de maatschappij zoo dient en ook kan ingelicht worden, dat alle burgers tot welvaart geraken ieder het naar den vleesche gaat. En met de verbetering van do stoffelijke welvaart gaat volgens hen gepaard een verandering van het innerlijk van hot individu. Het misdadige in het individu en tengevolge daarvan in de maatschappij zal verdwijnen. Voorzeker een ideale toestand maar zoo beschouwen zij het niet. Zij hebben de wetenschapdat hnn heilstaat te bereiken iszij hebben hiervoor een zekere aanwijzing; waar geen klassen zjjn daar is geen overheersching van den een over den ander. De inrichting van de tegenwoordige maatschappij dient er vooris het werktuig van den kapitalist ter verzekering van zijn overheersching over den proletariër. Maar de proletariërs zullen zichzelf verlossen uit dien toestandal is het waardat de ontwikkeling der maatschappij hun den weg wijst. Zij willen die ontwik keling die geboorte verhaasten door den klassenstrijd door het aanblazen van den haat tegen de kapitalisten. Grond voor hnnne meeningdat de Staat zieh ont wikkelt in de door hen aangewezen richting vinden ze in de geschiedenis. De geschiedenis wijst het, volgens hen, aan dat het aantal kapitalisten kleiner wordt, de macht in minder handen wordt gelegd. Daartegenover staat dat het aantal proletariërs toeneemten ten slotte door hnn overmacht de overwinning aan hnnne zijde is. En scherper wordt steeds de strijd de opbrengst van het product wordt grooter het aandeel hiervan wo dt steeds in ongunstiger conditie j- ewjjzigd voor dec arbeider, wat ons nader brengt tot den door de sociaal-democraten gewenschten ideaal-Staat. Dat is het beginselmaar ook hier het verschijnsel dat vaak gehandeld wordt in strijd met die beginselen. Zelfs wordt het verboden te spreken over den toekom stigen geluk-Staaf, anderen gaan verder door te verbieden er over te denken. Dat is bij de vrijzinnig-democraten anders. Nauw keurige studie heeft hen geleerd dat er evolutie is in de maatschappij. De inrichting wordt steeds ingewik kelder, de maatschappij ontwikkelt zich tot een uurwerk van steeds samengestelder constructie. Dat zal ten gevolge hebben een toenemende zorg voor al de deelen; die noodzakelijke Staatsbemoeiing, de zorg de overheid doet ons breken met hot oude beginsel, dat de Staat eenvoudig zjj politie-agent. De geschiedenis heeft ook de vrijzinnig-democraten geleerd dat de tegenstelling arm lijk minder wordt lijnrecht in strijd met het beginsel dar sociaal-democraten. De geschiedenis leert verderdat op de slavernij is gevolgd de lijfeigenschap om plaats te maken voor de standen wettelijk erkend door do overheid blijkens hnn verschillende rechten. Maar een nieuw besef dier rechten is ontstaan. In opstand is men gekomen tegen voor rechten rechten die indruischen tegen het belang der maatschappij. Al is het waardat in die geheele ge schiedkundige ontwikkeling een groote plaats toekomt aan het materiëele, man zon blind moeten zijn, wanneer men loochent den invloed van den vooruitgang dar we tenschap en de godsdienstige ontwikkeling. Wie zal ontkennen den invloed van het Christendom, der hervorming, van het modernisme en de godsdienstige wereldbeschouwing op stoffelijk gebied Verklaarbaar is hetdat Marx en Engels in dia onk wikkeling niets anders zagen dan één klassenstrjjd. Hnn geschriften dagteekenen toch uit het midden der vorige eeuw, den tijd, waarin het liberale dogma overheerschte De toestanden vloekten met het volksbewustzijn geljjk recht beteekende overmacht. Door de Staatsonthouding werden de maatschappelijk sterkeu versterkt, de zwakken onde-drnkt. Daarom is door de vrijzinnig-democraten Staatsbe moeiing op den voorgrond gesteld. De Staat moet ia grjjpen waar toestanden bestaan in strijd mot het algemeen belang op de overheid rust de plicht om wanverhoudingen weg te nemen,, zij dient regelend op te treden. Dit is het beginsel. Wiizegt de spreker verlangen dat den vrouwen niet langer onthouden wordt, wat haar rechtens toekomt; wij weuaohen de rechtspositie van allen to versterken. Wij streven naar do tempering van den klassenstrijd. Aan dit woord hechten wij een andere beteekenis dan de sociaal-democratenwij ontkennen dien strijd. Wij erkennen, dat er is een scherpe strijd van belangen. Maar wij willen de groote tegenstellingendie daardoor in het leven worden geroepen temperen. Een beschouwing der geschiedenis over eeuwen leert dat de maatschappelijke toestanden voornit gaan niet in 't minst de begrippen die wij moraal noemen. Ook nog iu onze maatschappij heerscht groote ellende, schrille tegenstelling. In handen van vele rijken bevindt zich een macht, die niet tot heil der gemeenschap wordt aangewend die misbruikt wordt. Vele kiemen worden verstikt door een slechte sociale omgeving. De Staat nu moet steunen moet helpen verzachten. Niet doodend zal bij het individu werken het besef dat hij gesteund wordt. Juist zal de energie worden verslapt, als hij er met komen kau, ondanks inspanning, niet kan komen door armoede. Dit bezwaai moet worden weggeruimd want heeft de rijkdom veelal een verslap penden invloed, voor de armoede geldt dit met minder. Ieder moet het besef hebbenik kan komen, waar ik wil. Een uitvloeisel van dit beginsel kan niet zjjn ophef fing van den persoonlijken eigendom. Wg ontkennen daartoe bovendien de moge ijkheid. Bij toeneming der beschaving toch wordt de eigendom steeds ingewikkelder. Neen, de beschikking over den eigendom moet worden beperkt, we moeten regelend in dezen optreden. Do ik beraden willen vrjjbeid in de overeenkomst tnssehen pa troon en arbeider. De vrijzinnig-democraten noemen die vrijheid onvrijheid, uwang, waar de eene door het gezag der wet een sterker positie inneemt dan de ander. Er moet zijn een contract, dat alle onrecht voorkomt, dat bindend is voor beide partgen. Zoo wensehen wij een arbeidscontract en een pachtovereenkomst. Wij verlangen verzekeiing tegen den ouden dag, tegen ziekte en ongevallen. Geen armenzorg, zooals de liberalen voldoende achten, waar ze politiezorg is. Aan de overheid moet de macht gegeven worden, om het hinderlijk gebruik, dat voor anderen van den eigen dom wordt gemaakt, te keeren. Aan den Staat he. recht ook rot onteigening, wanneer het algemeen het eischt. En waar in zekere bedrijven concurrentie is buitenge sloten, daar rust op de overheid den plicht dit bedrijf zelf te exploitearen. Het moge waar zjjn, dat het bedrijf in het belang is der aandeelhouders, wij achten elk mo nopolistisch bedrijf in strijd met het algemeen belang. Wij vragen verbetering van het onderwijs, dat bo vendien toegankelijk is voor iedereen. Armoede mag nimmer voor iemand een beletsel zijn, om die keunis en ontwikkeling op te doen, welke zijn verstandelijke ver mogens bereikbaar achten. Het is tijd, volgens spreker, dat er aan de onmon digheid der vrouw een einde komt, dat haar rechtstoestand verbeterd wordt. Waar wij willen dat de afstand der verschillende lagen in de maatschappij vermindertdat de grenzeu flauwerbreeder worden en das de overgang geleidelijk, daar zullen ook de tegenstellingen rijk arm minder schril worden. Maar daarmee zijn we niet voldaan het staudpunt der vrijzinnig-democraten brengt mede dat ook op politiek gebied aan alle onrecht een einde komt. Onze eisch luidtalgemeen kiesrecht en dat zoo gauw mogelijk. Daarmee mag niet worden getalmd de zaak is urgental weten we dat daarvoor grondwets herziening noodzakelijk is. En naast algemeen kiesrecht, kiesrecht voor do vrouw. Even onzinnig spr. het oordeelt, dat iemand geen kiezer kan zijn zonder geld, even onzinnig koint het hem voor iemand niet tot de stembus toe ta latenomdat hij geen man maar een vrouw is. Er heerscht misverstandover wat wij willen. Dat is gebleken op een vergadering van den Christelijk- Historischen Kiezersbond te Amsterdam. Daar heeft professor Domela Nieuwenhuis uit Groningen gezegd »de jongere garde der liberalen is gedwongen de sociaal- demoeraten naar de oogen te zien." Met »de jongere gardo" zal zeker in da eerste plaats wel bedoeld zijn de partijwaartoe spr. behoort. Zoo heeft ook dr. Beijermau op een dezer dagen gehouden vergadering van moderne theologen een rede houdendealleswat de vrijzinnig-democraten voor slaan toegeschreven aan varteedering des harten. Daar togen wil spr. een eDkel woord van protest laten hooren, de heeren van Loeneu Martinet en Hille Ris Lamberts zijn hem daarin reeds voorgegaan. Wat wij willen is mear dan een naar de oogen zien der sociaal-demo craten die grond van onze beginselen is meer dan een varteedering des harten het is het bewustzijn van het recht. Wat nu zijn de vooruitzichten voor de vrijzinnig democraten 1 De verkiezingen vau het vorige jaar werden beheersoht door de lenze: Christelijk of ongeloovig. De Roomsch Katholieken met de anti-revelutionairen in al hun schakeeringen, dat waren dan volgens henzelf de Christenen, de anderen waren de partijen van het ongeloof. De recüterzijde had wetten ontdekt, die den band van het gezin, dien tusschen patroon en werkman en dien tusschen mensch en God bedreigde. Daarom te wapen. Er moest een einde komen aan de ellende, de wetgeving moest weer in het rechte spoor gebracht. Het christelijke bondgenootschap veroverde de meerderheid, en als gevolg hiervan staat thans aan het hoofd der regeering dr. Knijper, de demoeraat van vroeger, de leider dar anti-revolutionairen, maar thans vastgelegd aan de Katholiekea en de conservatieve christelijk-natio- nalen. Van een democratische wetgeving is daarom niets te verwachten. Ons doet vreezen, dat de christelijke par tijen slechts willen opwerpen een dam tegen dea toe- namenden invloed der democratie, dat zij vormen een bolwerk voor de kapitalisten. Zoo heeft de heer Mee3, de leider der liberalen, Dr. Knyper zjjn steun toegezegd behalve in zake beschermende rechten, het onderwijs en het strafrecht. Er was een breed terrein een neutrale zónevolgens den heer Mees waar geen onderscheid te pas kwam en daar lagen juist de brandende vraag stukken van den dag staatsbemoeiing en kiesrecht. Bij de oud-liberalen is nog steeds clerieaal of anti- clencaal de groote strijdvraag. Maar de viees voor het clericale spook is verdwenen de vrienden zijn er niet warm meer voor te krijgen, Spreker hooptdat zijn optreden dit resultaat zal hebban dat hij warmte onder de tnen-chen gebracht heeft voor de vrijzinnig-democratische beginselen dat hg da oogen geopend heeft voor 't gevaar eener chris telijke regeering dat de aanwezigen zullen inzien dat de »redd.rs van het vaderland" een dam opwerpen tegen den wassenden invloed der democratie. {Applaus). Na een kwartier pauzewordt gelegenheid gegeven tot debat. Niemand meldt zich aan waaruit de voor zitter de eoneiusie trektdat allen het dan zeker eens zijn met den spreker. Tegen deze conclusie komt de heer Klootsema op, maar nu hij toch het woord hadwilde hij vragen hoe de spreker denkt over de icdividueele vrijheid de vrijheid van ambtenaren en de administratieve rechtspraak. De heer Marchant antwoordt, dat de vrijzinnig-demo craten de individueele vrijheid hoog stellen, maar zal het individu gebruis kunnen maken van al zijn energie, dan moet de Staat ingrijpenhelpen. Ook erkennen zij de vrijheid van den ambtenaar, hun rechtstoestand moet daartoe verbeterd. De regeling van de administratieve rechtspraak vormt een punt vau het programma der vrijzinnig democraten. De voorzitter brengt een woord van dank aan den heer Marchant, geeft den talrijk aanwezigen gelegenheid zich aan te geven als lid der vereeniging en sluit hierna de vergadering. Feestavond. De heer SS. Meijer, oprichter van de firma H. Meijer en Zonen alhier, herdenkt Maandag, den 21, zijn 28-jarig jubilé als bureaulist. Ter feesteljjke herdenking van dit heugelijke feit, zal dien avond het Hollandsche Opera-gezelschap van Amsterdam, onder directie van den heer Joh. Beek, opvoeren: de opera Paljas" van R. Laon Gavallo, met geheel nieuw, speciaal Voor deze opera ver vaardigd decoratiefgevolgd door da komische opera »Le Chalet", (de Zwitsersche hut). Wij hopen dat een

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1902 | | pagina 1