Honderd en vierde jaargang. 1902. WOENSDAG 17 DECEMBER. Stadsberichten. Mo. 150. Eerste blad. ALKMAARSCHE C Deze Courant wordt D 1 n s d a g-, S» o nderdag- en Zaterdagavond uitgegeven. Abonnementsprijs per 3 maanden voor Alkmaar f 0,80franco door het geheele rijk f 1, 3 Nummers f 0,00. Afzonderlijke nummers 3 ets. PrQs der gewone advertentlën :j Per regel f 0,13. Groote letters naar plaateruimte. Brieven franco aan de N/V. Boek- en Handelsdrukkerij v/h. HERMs. COSTER ZOON Voordam C 9. Telefoonnummer 3. Dr. Hrederik van Heden. Zaterdagavond, 13 December werd in het lokaal »Harmonie'' alhier, een openbare vergadering ge houden waarin Dr. F. van Eeden optrad met het onder werp .Gemeenschappelijk Grondbezit." Voorzitter der vergadering was de heer P. H. Gr oebe dieop verzoek van enkele personen de leiding voor dien avond op zich had genomen. Hij verklaarde dit met genoegen te hebben aanvaard daar hij meende, dat het zijn nuttige zijde kon hebben dat men ook in Alk maar waar herhaaldelijk sprekers zijn opgetreden, die een of ander onderdeel der sociale kwestie behandelden, eens van meer nabij kennis maakte met Dr. van Eeden en diens leerstellingen. Het vermoeden uitsprekende, dat niet alleen bloote nieuwsgierigheid de aanwezigen ter vergadering had gevoerd en waar dit zoo zijn mocht hopende dat die nieuwsgierigheid mocht worden omgezet in belangstelling gaf bij het woord aan den heer van Heden. Ik zal zoo ving spreker aan tot u spreken over gemeenschappelijk grondbezit. Weet ge wat dat is De naam van een vereeniging, een vereeniging van socialisten in de zuivere beteekenis van bet woord. Ik spreek dns tot n als socialist en kom hier om socialisten te zoeken. Onze vereeniging is een groep van menscben die niet alleen verklaren in te stemmen met de socialistische denkbeelden doch ook toonen door daden dat zij naar die denkbeelden willen leven en werken. De voorzitter heeft gesproken van m ij n e leerstellingen maar het zijn de mijne niet. Ik heb niet het socialisme uitgevonden. Dat socialisme is ook nietwat men gewoonlijk denkt niet iets dat de maatschappij onderst boven wil keeren, ook niet een stelselvolgens hetwelk alles zou worden verdeeld. Die meeningen zijn helaas nog algemeen geldig doch geheel onjuist. Ik zeg nieder uwer is socialist. Het woord socialisme is afgeleid van vsocins" d. i. .kameraad", socialistisch wil das zeggen kameraad schappelijk. Zou er nu iemand zijn die durfde te zeggen, dat hij niet kameraadschappelijk is, dat hij z(jn mede- menschen haat. Zoo iemand zou de eenige niet socialist zijn. Socialist is iemand die met zijn evenmenschen wil leven als broeders. Dat is het eerst gepredikt door Jezus van Nazareth, die o. a. gezegd heeftde menschen zullen niet laDger leven als vijanden doch als broeders van één gezin kinderen van één Hemelschen Vader. Dat is het wezen van het socialisme. »Wat gij wilt, dat men n doetzoo doe dat ook aan anderen", staat er geschreven, daarna handelen wij. Rechtvaardigheid is de leuzedie ons bezieltgeen haat geen hebzncht geen godloochening al hebben dwazen onder de socia listen tot die meening misschien aanleiding gegeven. Nu zult ge zeggen dat is wel iets, dat me aanstaat, maar hoe komt het dan, dat men zegt, het socialisme is nit den booze. Evengoed, zei spreker, kan men vragen, hoe het komt, dat aan de overzij der zee 99 van de 100 den Afrikaanschen oorlog goedkeuren Die mensehen zijn toch uiet gek? Hoe kwam het, dat geheei Frankrijk mee ging, met de beweging tegen Dreyfns De oorzaak daar van is de overheersching door de meecing der omgeving, de massale suggestie. Zoo verkondigt gij allen, want zeker zij er geen tien bewnste socialisten onder n, dat de toe stand der maatschappij goed is, en zijt ge niet beter dan de Engelschen. Ge redeneert»Ik heb het tamelijk goed, heb alles wat ik noodig heb en ben daar dankbaar voor. Die anderen hebben dat niet, dat is wel akelig, maar het geeft toch niet, of ik ze nn al geld geef'. Er gaat echter niets af van de waarheid, dat die duizenden, die het goed hebben, leven ten koste van die honderdduizenden, die het slecht hebben. In Londen loopen tegenwoordig 50,000 menschen zonder dak en Lord Roberts, de moordenaar van Znid-Afrika, betaalt f 12,000 voor een bandje aan zijn kons (en klaagt dan nog dat hij afgezet wordt). Maar ook bij ons in Holland is het niet beter. In Friesland lijden duizenden gebrek, en moeten rondkomen in een week, met hetgeen gij per dag uitgeeft. Juist de nuttigste menschen in de maatschappij, degenen, die voortbrengen, hebben het het hardst, dat bewijzen de leiten die de enquête naar de toestanden in fabrieken en werkplaatsen heeft opgeleverd. Die toestanden zijn niets beter, dan toen de slavernij nog bestond. De arbeider is nog de slaaf van den bezitter. Denk eens, dat ge land hebt en een ander niet, dan moet hij, wil hij leven, uw slaaf worden. Ander land kan hij niet krijgen, overal staat een bordprivaat-eigendom overal stuit bjj op bezitters. En zooals 't met den grond is, is het met het kapitaal ook, zoo is 'jfc met alle voortbrengingsmiddelen. De toestand is eigenlijk nog erger dan vroeger, geen zweep, maar de honger drijft den slaaf voort. Men be taalt hem net zooveel, dat bij rond kan komen, terwijl de slavenhandelaar nog goed eten gaf. Zijn dat toestan den, is dat kameraadschap Lijkt dat iets op de woorden van Jezns Vraagt ge, wat moeten we dan doen? Dan antwoordt spr. Lnisteren naar uw eigen hart. Laat ons onszelf af vragen, wat wij al die menschen hebben teruggedaan voor 't geen ze voor ons deden. »Ja maar, zegt men, wij zijn de vertegenwoordigers der beschaving." Doch wat hebben de arbeiders daaraan. Hnnne geestelijke ellende is juist het ergste. Begrijpt ge niet, dat, indien ge zoo'n werkman »een lompen vent," »een kinkel" noemt, dat dat uw eigen schuld is. Ik weet niet, of ik uw hart raak't is meestal den Moriaan geschuurd, maar soms valt er wel eens een zaadje. Socialisme toch zit in ieder uwer, al zijt ook gij bedorven door de mas sale suggestie. Herhaaldelijk wordt in den Bijbel gezegd, dat rente woeker isen woeker is uit den booze. Toch wordt thans door ieder, zelfs den Paus en alle kerkprelaten, alle waardigheidsbekleedersdie rente goedvonden. De bankiers hebben den strijd gewonnen, het Christendom heeft zijn draai genomen. Men heeft handig als men daarin is, de leer eenvoudig verdonkeremaand. Toch gaat er niets van afdat rente woeker is. Daarom staat ka pitalisme en socialisme tegenover elkaar. Kapitalisme is de tegenwoordige toestand. De font zit hem niet in 't kapitaalmaar hierin, dat kapitaal is privaat-eigendom. Dien privaat-eigendom wil het socialisme afschaffen, d. w. z. niet den eigendom van hetgeen man noodig heeft, maar van alles, wat men niet voor zich be hoeft. Iemand, die veel meer land heeft, dan hij noodig heeft, bijv. is kapitalistisch, is een dief. Dat klinkt hard, maar spr. weet er geen ander woord voor. Die diefstal is gewettigd, ja, maar niet door Gods gebod, niet door de zedeleer. Wat vraagt men, kan ik dan toch doen, wat is het aangrijpingspunt Philantiopie, denkt men, maar dat acht spr. de grootste dwaasheid; men geeft dan bij kleinig heden, een golden, of een wollen deken terug, wat men door uitplundering heeft verkregen. Wat dan Datgene, wat nu privaat-eigendom is, maken tot eigendom der ge meenschap. Moeilijk is het zich loste maken uit dat spinne- web van het kapitalisme, maar 't is de eenige weg. Wat nn is de gemeenschap Gemeenschap gemeente, staat d«nkt men das alles aan den staat. Dat is volgens spreker juist het verkeerde kantoor. De staat is niet de gemeenschap doch een kapitalistische coalitie. Het heele land is in handen van bezitters ons volk is kapitalistisch en heeft dns ook. een kapitalistische repee- ring. Het wezen der gemeenschap zit hem in de manier, waarop men met elkaar omgaat. In onzen staat nu plun dert men eenvoudig elkaar. Als iemand aan de bents f 1000 heeft verdiend dan heeft hij een ander f 1000 armer gemaakt. Nu zegt u en verander dan dien staat door zooveel mogelijk socialisten in de regeering te brengen doch dat acht spreker eeu redeneering als deze: »Als je een kastanjeboom maar veel meet geeft, zal hij eindelijk wel eens perziken voortbrengen". Men kan dat zelf wel nagaan. Steleen volk is kapitalistisch en de meerderheid der regeering is socialist. Het gevolg zal wezen daar van de 10 mensehen 2 nnttig en 2 overbodig zjjn terwijl de rest er tnsschen in zitdat die restdie naar den rijkdom naar de overbodigen zietmet het verdwijnen dier overbodigen te gronde gaat. Geen regeering zon een dergelijke omkeering aandurven; revolutie zou het gevolg zijn. Daarom is het beter te zeggenwij willen de revolntiedanwij willen het parlement veroveren. Een socialistische regeering kan er alleen dan zijn als het volk in hart en nieren socialistisch is. In dit verband rijst de vraagzijn de mensohen dan rijp voor een leven in socialistische gemeenschap. Daarop antwoordt spreker »ja". Het is gebleken, dat wie eens in die gemeenschap heeft geleefd, walgt van het andere, ook al is men geen hoogstaand mensch; integendeel juist bij de arbeiders, is het begrip »kameraadschap'' het best ontwikkeld. De tweede conclusie, waartoe men komen moet, is, dat ook alle overwinst moet komen onder gemeenschap pelijk beheer. De tegenwoordige toestand is, dat die overwinst is in handen van enkelen, waarvan 't gevolg is, zooals bijv. in Rnsland, dat de pakhuizen vol graan zijn en de arbeiders boomschors eten, dat in de landen, die de voorraadschuren worden genoemd, duizenden den hongerdood sterven. Niemand kan zeggen die winst heb ik alleen voortgebracht, dat is dns mijn. Aan ailes wat er is, is door duizenden gewerkt. Toch eigent men zich die winst maar toe. Hoe is nn dien anderen toestand te bereiken Allereerst is daarvoor noodig een gemeenschap, dat is een vereeniging van menschen, die het eens zijn, dat ze elkaar niet willen uitplunderen. Dat tot stand te brengen is ons pogen. Het aantal dergenen, die zoo wil len leven neemt steeds toe, en bedraagt thans ruim 500. Bjj den aanvang werd ons toegeroepen »Schei maar uit, het kan niet". Dat zei men ook, toen men kwam met het denkbeeld om stoombooten te maken en spoorwegen aan te leggen. Wij hebben ons daaraan niet gestoord, doch gezegd wij voelen den drang er toe. Wij zoeken het koninkrijk Gods en hopen, dat al het andere ons ge geven zal worden. Doch wij weten ook, dat men niet in den blinde moet zoeken dat wij ons verstand moeten raadplegen, opdat de boel niet in 't honderd zal loopen. Onze vereeniging nu is een vrije organisatie, zonder sta tuten of reglementen, doch shchts ingericht volgens het natuurlijk gevoel van den mensch. De vereeniging, de ge meenschap, dient eenvoudig ter voorlichting van de verschil linde groepen of productieve associaties. Dia groepen wer ken zelfstandig, de vereeniging is niet meer dan de onder linge band. Zij is de belangelooze eigenares van grond en overwinst en zoo vormen wij een bondgenootschap, bestaande nit zelfstandig werkende groepea. Drie jaar zijn we nn practisch werkzaam en tot nog toe is alles naar verwachting uitgekomen. De eerste groep, dia te Blaricum, heeft moeilijke tijden gehad, maar nu staat men er zoo vast, als we nooit gestaan hebben. Nu men gezien heeft, dat ons leven niet is een kloosterleven, zooals dat der Duitsche kolonie in Zuid-Amerikanu komen er meer van die groepenzooals de kolonie Walden bij Bnssnm en te Apeldoorn de jongste van de drie. Dat is gebeurd doordat sommige kapitalisten hun geweten voelden knagen, doch te wachten, dat zulks met anderen ook zal gebeuren, gaat voor den arbeider niet. Da vraag is daarom, hoe komen de arbeiders aan geld. Spreker antwoordt daarop door coöperatie, waar door de handelswinst, waarvan de arbeiders ook grooten- deels het slachtoffer zijn, aan hen komt. De coöperatie is het middel om die winst zelf te bewaren. Als 5000 gezinnen wekelijks f 5 verteren, dan kan men, door coöperatie 10 pet. besparende, in een jaar een som van f 125000 bij elkaar hebben. Voeg daarbij bet geld, dat door den arbeider verkwist wordt door stemmenkooperij in den verkiezings tijd geld dat toch van het schrale loon moet worden afgezonderd. Wat coöperatie vermagbewijst Engeland waar op die wijze in een jaar 1.600.000 pond werd bespaard en Denemarkenwaar de jaarlijkscbe omzet bedroeg f 165,000,000. De fout bij de bestaande coöperatie is dat men de winst aan den arbeider uitkeertwaardoor hij niet leert kapitaal te besparen en vast te leggen in bezit. De productieve associaties, onze vorm van coöpe ratie. slaagden aanvankelijk lang niet alle, doch een vorm was er, die aanstonds levensvatbaarheid bleek fe bezitien, namelijk de landbonwassociatie, waarbjj de winst bestemd werd voor grondbezit. De vereeniging gaat, zei sprokerzoo te werk. In ieder groot centrum tracht zij een winkelnering te stich ten om door de coöperatie een vast fonds te vormen waaruit de productieve associaties gesteund kannen wor den. Het door haar verworven bezit wordt overgedragen aan de gemeenschap die daarvoor grond kooptwelke in bruikleen wordt afgestaan. Tevens draagt elke associa tie bij voor de bondBkas. Dat laatste is echter geen voorgeschreven wetsbepaling, de zedelijke dwang is hier voldoende. Nog een ding wil spreker zeggen Ieder, die zich aansluit bij gemeenschappelijk grondbezit geeft daarmede te ken nen, dat hij zich niet wil verrijken ten koste van zijn naasten, doeh ieder die zich niet aansluit, geeft te ken nen, dat hi) zich wel wil verrijken ten koste van zijn medemenschen. Onder de verschillende groepen door spreker genoemd, bestaat ook wel wedijver, maar nooit ten koste van elkaar. Ten slotte wijst hij er op, dat men steeds dient te be ginnen met het voortbrengen van die zaken, waarvan men onmiddellijken afzet heeft, zooals de intensieve land bouw (tuinbonw en vruchtenteelt) en het voortbrengen van dagelijksche levensbehoeften voor de 'eden der ver schillende groepen noodig. Op die wijze ontstaat werkelijk een organisatie. Organiseeren toch is niets anders dan in je eigen levensonderhond voorzien door gezamenlijk wer ken. Op die organisatie kan het kapitalisme geen in breuk maken. Wij staan steeds sterker dan het kapita lisme, daar geen failliet, geen werkstaking ons verzwakt. Wij zorgen onmiddellijk afzet te hebben voor onze pro ductie en staan dan vast, solidair. Wordt het aantal cen trale punten grooter, dan zal ook onmiddellijk een fabriek worden opgericht voor een of ander artikel. Z >o zal langzamerhand een machtig geheel moeten outstaan. Hoe het dan verder zal gaan Daarover zon men mooie be spiegelingen kannen honden, doch dat wil spreker thans niet doen. Laat ons, zegt hij, eerst maar werken, laat ons onze daden toonen, dan znllen wij eenmaal sterk zijn door eendrachtige samenwerking Na een kleine panze werd gelegenheid gegeven tot debat waarvan echter weinig gebruik werd gemaakt. Eerst na de herhaalde vraag van den voorzitter of iemand het woord verlangdestond de heer Bakker op en vroeg of hij goed had verstaan, dat spreker had gezegd dat de vrije socialisten en anarchisten de revolutie wilden. Hij wenBchte dan daartegen op te komenzij willen dat nietdoch zien geen anderen uitweg om tot oplossing der 80C ale kwestie te komen. De heer van Eeden antwoordt daaropdat over het denkbeeld revolutie verschillende meeningen bestaan. Wat het standparit der vrije socialisten betreft daar omtrent kan ieder genoeg vinden in de brochure van Coruelisse. Dat zij de revolutie willen heeft spr. niet gezegd. Geweld znllen de socialisten nooit willen en mocht het er toe komen wat God verhoede dan zal dat niet hnn te wijten zijn doch hunne bestrijders. Als zijne meening geeft hij te kennen, dat in de toekomst de mogelijkheid voor een revolntie wel bestaat, als de kapitalisten geen uitweg meer weten en tot geweld hun toevlucht nemen. Ons standpunt, zegt hij, isvermijd geweld en dat kunnen we door ons sterk te maken, hoe zwakker de arbeiders, hoe meer kans op bloedige revolntie. Daar niemand verder het woord heeft gevraagd wil spr. thans nog iets zeggen, dat misschien nat kun hebben voor degenen die hief de handen in een zouden willen

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1902 | | pagina 1