No. 16, Eente blad. VRIJDAG 6 FEBRUARI. Stadsberichten. j. 10, «er«e Diaa. Honderd en vijfde iaarsana:. iqhq ALKMAARSCHE COURANT. Deze Courant wordt Dinsdag-, Donderdag- en Zaterdagavond uitgegeven. Abonnementsprijs per 3 maanden voor Alkmaab f 0.80j franco door het geheele rijk f 1, 3 Nummers f 9,06. Afzonderlijke nummers 3 ets. Da DIRECTEUR" van het POSTKANTOOR te ALK- MAAR brengt ter kennisdat voor den dienst der Rijks verzekert ngbank het KANTOOR op werk dagen is opengesteld gedurende denzelfden tg 1 als voor de postwissels. Op Zon- en feestdagen is het Kantoor voor dien dienst gesloten. De Directeur, D. ANSLÊ, waarn. Dir. Telefoonnummer 3. Pr|Js der gewone advertentlën t Per regel f O,IA. Groote letters naar plaatsruimte. Brieven franco aan de N/V. Boek- en Handelsdrukkerij v/h. HERMs. COSTER ZOON Voordam C 9. Voor Alkntaar's geschiedenis. ♦Naamlijst van de leden der regeering, de secretaris sen en ontvangers van Alkmaar, sedert 1795", is de titel van een boekje van de hand van den archivaris dezer gemeente, den heer C. W. Bru uvis, Da inhond omvat: Justitie, Vertegenwoordiging der burgerij, Dage ljjksch Bestuur, Secretarissan, Thesauriers of Ontvangers. Aan het slot geeft de samensteller een register van alle in het boekje voorkomende namen, wat de bruikbaarheid zeer verhoogt. Onze volijverige bewame archivaris, die, na het nedorleggen van het wathoudersambt weder al zijn vrjjsn tijd aan de studie van AJkmaar's geschiedenis wijdt, heeft met deze naamlijst weder een nuttig werk verricht. Het boekje zal nitnemendan dienst doen aan ieder, die zich tot de studie van onze ste lelijke gesehie- denis aangetrokken gevoelt. Al is het niet in den handel, zeker zal de Bchrijver het gaarne aan belangstellenden ter beschikking stellen. 1V1TJE8. In een openbare vergadering van de alhier bestaande groep »de vrije gedachte", gehouden in het 1 >kaal Diligentia op Woensdag 4 Pebruari trad de heer Luitjes Van Blaricnm op met het onderwerp Anarchie en Sociaal- democratie". De vergadering werd geopend door den heer Groebe die ofschoon van meening, dat een voorzitter in een vergadering als deze niet noodig was aan net verzoek de leiding op zich te nemenomdat men het beter vond de oude traditie te volgen, gaarne had voldaan. Mot een enkel woord er op wijzende, dat anarchie volstrekt niet onmiddellijk beboelt te doen denken aan bommen, revolvers en dolken en den wensch uitsprekende, dat het den spreker mocht gelukken de vergadering duidelijk uit een te zetten wat anarchie beteekent gaf hij het woord aan den heer Luitjes. Vreemd zou men het bunnen vinden zegt spreker dat men, waar in sociaal-democratie en anarchie beiden nog op hare verwezenlijking laten wichten, te spreken over hare grondbeginselen als tegenstellingen. Toch is dat niet vreemd. Beide willen ze ons een weg wijzen om te komen uit de kapitalistische maatsebappjjde tegenwoordige samenleving, en 't is nu maar de vraag in hoeverre we dwalen als we den een of den anderen weg opgaan. Beide richtingen hebben haar aanhang, beide richtingen doen zich voor en steeds met meer krachthet socialis tisch streven zoowel als de anarchie, die spr. zoa willen noemen de kunstrichting, die beide den mensch inesnen te kannen voeren tot den toestand van gelnk. Wat nn is sociaal-democra ie Socialisme is om het in 't kort te zeggende toestand waarin alles is gemeenschappelijk eigendom, do prodoctiemiddelen en de opbrengst daarvan. Democratie beteekent volksregeering, zoodat 80C. democratie das wil zeggen: een toestand waarin algemeen bezit bestaat en het bestuur zoo is geregeld, dat ieder daarop invloed kan uitoefenen. Opper vlakkig lijkt dat nie zoo slecht, maar bjj de bespreking van het systeem is meerdere detailleering er van nood zakelijk. De democratie moet eenigen vorm hebben het woord volksregeering is zonder meer niets dan een phrase. Die democratie nu kan zich met anders voordoen dan als het vertegenwoordigend systeem, dat is dat enkelea worden aangewezen om de belangen van anderen niet van een of twee, maar van een groote groep te behartigen, machtsoverdracht dus, die juist, wijl net hier de machts overdracht geldt van duizenden aan éen verkeerd moet Werken, daar die duizenden slechts zeer weinig aanrakings punten met elkaar heoben. De vertegenwoordiger kan dus niet voor alle belangendoch slechts voor een zeer klein deel er van opkomen en heeft toch zeer grooten invloed, veel machtwat niet zal zjjn ten voordeeiedoch ten nadeele van de vertegenwoordigden. Waardoor neemt die democratie echter toe? In vroegere tijden heeft men gehad het cèiarisme de absolute vorstenmachtwaaraan men een einde heeft gemaakt of althans heeft trachten te maken door de volksvertegenwoordiging te eischen. Zoo heeft zich lang zamerhand de democratie ontwikkeld als tegenstelling van het absolutisme. Als zoodanig is het stelsel van vertegenwoordiging te huldigen maar het is geen systeem voor de toekomst, dat te meenen is een groote dwaasheid. De praktijk leert hot reeds. De vertegenwoordiging is niet de eenige gebiedster, naast haar en tegenover haar staat de kroon welke laatste maebt, zooals in Dmtsch- land bjjy. Dog steeds de ijzeren handschoen diaagt. Ook in Frankrjjk staan beide machten daar als twee tegen gestelde in plaats van den door God gezalfde is het daar een surrogaat van. In geheel West-Europa is de vertegenwoordiging niet de heerschende machtja zelfs in het hoogste ressort niet geldende. Ook in ons land heeft de kroon nog het recht de wetten te weigeren. Het parlement moet trachten op te wegen tegen de andere macht, maar zoodra de tegenstelling vervallen zal zjja, valt ook het systeem der vertegenwoordigiog. Het is niets dan een voorbijgaande vorm, geschapen uit den drang der omstandigheden. Hoe meer de maatschappij'zich ontwikkelt, hoe meer de beschaving vooruitgaat hoe spoediger het uit zal zijn met de macht der gekroonde hoofden, en dus de machts overdracht van het volk aan het parlement een einde zal nemen. Hoe is men er toe gekomen de machtsoverdracht voor te stellen als de vorm bij uitnemendheid. Omdat men meende, dat de wijzigingen in de economische verhou dingen enz, er op wezen, dat de maatschappij zich ont wikkelde in socialistischen zin. Dat acht spr. nu wat al te optimistisch. Zoo kwam men er toe om als noodzakelijk aan te nemeu, niet het gezag van een of twee, maar dat der meerderheid, den mesrheidsvorm dus, waardoor 49 zich moeten onderwerpen aan 51, Is dit echter een oplossing? Nair sprekers meeuing een zeer ongelukkige en dus geen oplossing. 51 bazon beter dan één! Wel wat vreemd, dat man er niet aan dacht of geen baas niet beter zou zijn, en meu dus niet kwam tot het anar- caisrne. Dat is onmogelijk, wordt er beweerd, en dan komt men met de richting, waarin de maatschappij gaat, en geeft als bewijzen de centralisatie van het kapitaal, de trusts, cartels, enz., wat voor de sociaal-democraten de dageraad is van het socialisme. Ook op deze laatste bewering is, meent spr., nog al wit eritiek uit te oefenen De sociaal-democraten zeggen, de maatschappij is verdeeld in twee klassen, proletariërs en niet-proletariers. Deze verdeeung is niet geheel juist, het woord proletirior had oorspronkelijk ook een gebeel andere beteekenis. In de maatsooappjj zijn eenvoudig te onderscheiden: 1°. die werken en zelfs niet in hun onder houd k muen voorzien, de w e r k e r s en 2°. dio niet werken en in overvloed hebben, de rentetrekkers. Die verdeeling is do meest nauwkeurige, daar onder hen, die men proletariërs heet, reraonan zijn, die eigenlijk ook tot de rentetrekkers behooreu en dus, met bun zoogenaamde klassegenooten van belangen vei schillen. Het proletariaat zegt men, neemt steeds in aantal toe, doeh onder die zoogenaamde proletaren zjja er, die steeds de begeerte bihoadm reu te trek Kers te worden en dit ook zullen doen als de gelegeubeid voor hen daar is. Dat nu bet aantal beiitloozen vermeerdert doordat betgroot-bezit zich concentreert is ook niet juist. De statistiek leert oas, dat de maatscaappeljjke rijkdom veel belangrijker is toe genomen in de laatste 150 jaar, daa de vermeerdering der groote kapitalen aange-ft. Daaruit leidt spr. at. dat iu het algemeen bet bezit, dus ook het klem-bezit is toegenomen, hetgeen ook te con- stateeren is. Dat de maatscnappg zich dus geheel aan de concen ratio van net kapitaal onierwerpt is eau dogma, dat men tiacht te bewijzen met dingen, die in de praktjjk geen steek bonden. Beroept men zich op M»rx. dan wijst spreker er op dat Marx zich beriep op gegevens van vroege-e tijden, gegevens die nu met meer betrouwbaar zgn. Dat er concentratie van bezit valt waar te nemen, wil hg niet tegenspreken, maar dat de maatsohappij zich diaram zoa moeten onderwerpen; zoo'n vaart zal het nog niet loopea. Laat men zich op dat feit van het trustvoimen niet blind staten, doch ook nog een oog hebben voor ande>e feiten. Doet men dat, dan zal mon zien, dat ook bet kleinbedrijf toeneemt. Als voorbeeld wijst spreker op bet landbouwbedrijf, dat zich steeds ont wikkelt en wel zoo, dat bet kleiubedujf in verhouding meer prodaceert dau de kolossale hoeve in Amerika, waar de roofbonw wordt toegepas tot de bodem is uit geput, om daa andere streken machinaal te bewerken, terwijl de kleine landbouwer steeds zgn grond en zgn cultuur verbetert, zoodal men thans reeds I korrel 5000 nieuwe korrels kau doen voortbrengen. Waar men dat waarneemt, zal bet nog te bezien staan, of het groot- bedryf ten slotte met tot ondergang is ge doemd. Het is thans nog sterk uoor de exploitatie der aibeidskrach eu, vergeten mogen we met, dat die arbei ders zijn ine impotent", onbekwame menschen, geaeel van hun zelfstandigheid beroofd, die vaak niets kennen dan een klein onderdeel van den arbeid, die alhankelgk zijn van bet bedrijf. Wat wilt ge, zou spreker.de sociaal-democraten willen vragen, wat die menschen doen voor de zelfstanuigneid van den arbeider, wilt gij met den gedegenereerden arbeider uit de Boiinage in België of andere mijndisinc- ten een socialistische maatschappij vormen? Tegenover deze incompetente areiders staat een groep van anderen, die wel ontwikkeld zgn, vooral onder '<e landbouwers treft men ze aan, en naar het hem voor komt is juist die intensieve cultuur voorbestemd om met het groot-landbouwbedrijf in het kijjt te treden. Zoo ook zal bet gaan mei de industrie. In bet mensche- lijk leven is een streven naar een toestand van geluk door kunst, zooals William Morris, dat zoo juist neeft geschetst. Wat in de fabrieken wordt voortgebiacnt geeft geen kunstgenot. Daarom zal de handenarbeid, die maakt dat ieder werkstuk den stempel draagt van den maker, en daardoor den knnstzin voldoet, oorzaak zijp, dat men af komt van die reusachtige pioduetie in de fabrieken. Verder meent spr. dat de concentreering van hetbedrjjf niet is een dageraad van een nieuwen dag, doch de na werking van het avondrood van een dag die is voorbijge gaan. De groote productie iu de fabrieken is een gevolg hiervan, dat men mensehen vindt, die bereid zijn er in te werken, omdat ze nergens anders plaats kunnen vinden, omdat zij leven in slavernij, die ontstond zoodra het eene volk grond in bezit nam van het andere en daardoor ook de bewoners in zjjn macht kreeg. Daaruit is ook de tegen woordige eigendomsvorm ontsproten, die oorzaak is dat er menschen gevonden worden, die in fabrieken willen werken. Als men nu komt vertellen dat diezelfde menschen dienzelfden arbeid willen voortzetten, doch onder andere omstandigheden dan meent spr. is dat het bewjjs dat men het wezen der zaak eigenlijk wil laten zooals het is dat dus voor de arbeiders de toestand bljjft zooals die was. Diezelfde arbeideisdie lichamelijk en geesteljjk in oe fabrieken worden verminktacht hij de gevaarlijkste menschen, daar de maatschappij op hen niet kan steanen. Dat kan zij alleen op menschen, die lichamelijk en gees telijk zijn uitgegroeid en daarom zal ook de handen arbeid, die voorwaarde is voor dat uitgroeien, het andere streven tegenwerken. Zonder machine, beweert men, kan men nietdoch is er één sociaal-democraat die zou durven beweren dat een fabriek wordt opgericht uit menschlievecdheid Geldbejag, als dat er niet was, dan was ook de maehine er niet. Wij weten dus dat er een groot deficit komt op het systeem dat zich heeft ontwikkeld uit den slaventoo- stand van vroeger daarom willen ook de humanisten er toe komen een geslacht te kweeken dat zelfstandig kan werken daarom zijn wij anarchisten. Wat is eigen- ljjk anarchie? Niets anders dan de toestand, waarin de mensch kan komen in den toestand, dien hij zelf wil, waarin ieder mensch lichamelijk zoowel als geestelijk kan uitgroeien. De anarchie wil dus wegnem-n alles wat dien groei belemmertelke gewelddadige invloed die storend daarop werkt. Ia de fabrieken nu vindt men de meest laagstaande arbeiders, die levn in de sleur. Is zulk een geestdoodende arbeid noodzakelijk Welke voordeelen hebben wij daar van. Hij geelt ons een massa artikelen maar als die artikelen niet bestonden waren we dan ongelukkiger? Welke ieëde behoefte is er aan tabak waaraan zoo groote sommen worden besteed Welke behoefte is er aan spirituliën waaraan men schatten uitgeeftten nadeele vao zgn lichaam. Kunneu we uiet ontzettend veel behoeften afschaffen. Spreker heeft bed veel behoeften eenvoudig op zij gesteld, behoeften, die ons opgedrongen worden door de reclame, dien ziekeüjken trek van onze maatschappij waardoor men verleid wordt vele dingen te koopen, die men eigen lijk niet noodig he-ft. Als we dit alles wegnemen zou dan de arbeid in de fabrieken moeten woiden geconti- nneerd Gaat men vrij naar die fabrieken Immers noen, men heeft op.ehondeu vrij te zjjn, want wat is het ken merk va de vrijheid ande s dan dat men zijn tijd ge- biuiken kan zooals men dat wil? Moet na de slavernjj altjjd er zgn Immers neen daarom moeten wij de tegenwoordige vergroeiing er maatschappij niet bevor deren, doch bestrijden. De machinearbeid is de oorzaak van den ongelukkigen toestand, zegt men. In zeker opzicht geeft spreker dit toe maar de m chiu« is tocb zeker geko uen doordat er menschen te vinden waren om ze te bedieuen. Zm men meenea da' de ingenieur de croquetjesmachine in de cicaotabr eken zou hebben uitgedacht als bjj ge weten bad, dat er Diemand zou zijn, die zijn kind zou geven om die miChiue te drijven Neen de vorm van de macnine hangt af van den vorm van den slaaf die ze bed enen zal. Als slaven worden zulke artieiders geboren en zoo znilen ze ook sterven Kan m-n met die mensohen een nieuwen toestand oo b reiden Terugkomende op het vertegenwoordigend systeem zegt spr., dat dit ook in den arbeid zjjo triomf wil vieren G zamenlgk zegt men moet de chef worden gekoz-n. Hier wil men de arbeiders een leeljjke poets baüke.i. Door de arbeiders deu cnet kiezen dat kan met gemeend zijn; immeis men zal den bekwaamsten moeten kiezen en daarom m i >ten begiouen om t'erken nen, dat men zelf minder bekwaam is, een nederigheid, die heel mooi is, uiaar lang niet bjj allen wordt aan getroffen. Dat systeem deagt met, omdat men te veel kans loopt juist niet den oekwaamste te kiijgen. Uit de stem ons, zei Multatnli terecht, komen geen phenixen. Men kiest eenvoudig deogeno, die Ous het meest aanstaat. T genover dit syiteem zou spr. de vra.g willen stellen: kan meu niet komen tot arbeid zoudei chef, iB diB chef zoo noodig Juist het feit, dat naast het groot.-b.;drjjf zich ook: hei kleiubedrjjf ontwikkelt en dat vooral op landbouw gebied, wgst, meent hg er op, dat aau den vrgen arbeid de t< ekomst is. Van die vrgh id verwacht, hij veel voor de veih.ffiug van den mensonelgkeu geest. Waar de sociaal-democraten wgzeu op de vergroeiing der maatschappij in socialistischen geest, waar zg wjjzeu op de centralisatie van de bedrijven en als voorbeeld aanhalen de gemeente- en staatsexploitatie, daar zou spr.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1903 | | pagina 1