Lock-out op scheepvaartgebied. - Bjj de Hollandfiche- en de Staatsspoor is de treinen loop, hoewel met beperkten dienst vrij geregeld en waar het mogelijk is worden enkele nieuwe treinen ingelascht. Onderstaand laten wij volgen eene opgave van aankomst en vertrek van de treinen aan en van het station Alkmaar. 8 April. De Heer Schaper stelde, met het oog op den ernstigen toestand in het land, welke z.i. in de bladen te gnnstig wordt voorgesteld, eene motie voor, waarbij de Kamer de wenschelijkheid uitspreekt, de verdere behandeling van de aanhangige ontwerpen thans te schorsen. De Re geering kon dan wellicht bij nader inzien besluiten tot intrekking van de wetten. De Voorzitter stelde dadeljjke behandeling van deze motie voor. De Heer Lohman verzette zich daartegen, omdat hij daarin de bedoeling van het voeren van obstructie door de socialisten zag. Hjj stelde voor de motie later te be handelen. De Heer Mees sprak in ongeveer denzelfden geest, om dat door deze motie de Kamer zou terugkomen op eene vroeger genomen beslissing. Het werd zeer woelig in de Kamer. De Heer Schaper riep, dat, wanneer men het er op wilde aanleggen aan de socialisten den tyd van debat te beknibbelen, hij bij de artikelen eene reeks van amendementen zou indienen om met woekerrente de Kamer dien smerigen streek be taald te zetten. Aan den Heer Lohman riep spreker toe, dat het van deze een smerige boevenstreek was. De Voorzitter, die herhaalde malen den Heer Schaper reeds tot de orde had geroepen, stelde na deze nitdrukking voor aan den spreker het woord te ontnemen. Des Voorzitters voorstel kwam echter niet in stemming, want de Heer Schaper verklaarde do uitdruk king «smerige boevenstreek'' terug te nemen. Vervolgens lichtte hij zjjne motie toe, welke na bestrijding door den Heer Molting, die op het tegen woordige tijdstip de indiening van deze motie atkenrde verworpen werd met 84 tegen 6 stemmen. Inmiddels was de rust in de Kamer weergekeerd. Daarna werd overgegaan tot behandeling van de artikelen. De Heer Marchant gaf in overweging het woord a-feitelijkheid" te veranderen in handtastelijkheid." De Heer W i 11 i n g e vroeg nadere omschrijving van het woord «feitelijkheid." De Minister van Justitie, de Heer L o e fi, handhaafde het woord «feitelijkheid," waarmede eene daad wordt be doeld. Gewoon ordelijk posten valt niet onder aitikel 426bis. De Heer Troelstra bestreed uitvoerig de woorden der strafbepalingen als veel te vaag, waardoor de toekomst geheel onzeker wordt en het einde van de overtredingen niet zal zijn te overzien en onduldbare inmenging en dwang van de rechter ljjke macht in onschuldige zaken het gevolg zal zijn. Minister Loefl verdedigde nader de bewoordingen der strafbepalingen. Juist omdat men geen bepaalds personen wilde treffeD, zijn naar formules zoo algemeen mogelijk gezocht. Artikel 1 wordt op verzoek van den heer Troelstra in stemming gebracht en aangenomen met 80 tegen 6 stemmen. Tegen de heeren Hngecholtz, Helsdingen, Troelstra, Melchers, Ter Laan en Schaper. Bij artikel 2 stelt de heer Troelstra een motie van orde voor, waarbij de Kamer, overwegendo dat de aanneming van strafbepalingen tegen werkstakingen van het spoorwegpersoneel, alvorens die tot werkstaking aan leiding gaven, zijn opgelost, niet rechtvaardig moet wor den geacht en dat de voorspellingen van veie zijden geuit, dat de behandeling der strafbepalingen verzet zou ui - lokken, door de hangende gebeurtenissen wordt bewaaf- heid, besluit de beraadslagingen over art. 2 te schorsen tot de rechtspositie van het spoorwegpersoneel voldoende is geregeld. De Voorzitter is van oordeel dat er geen reden is deze motie voor te stellen, waar reeds een motie van gelijke strekking is verworpen. De heer Troelstra acht dit geen reden om deze motie niet te behandelen. Het geldt hier een geheel ander geval, daar het oordeel over de strafbepalingen tegen het spoorwegpersoneel en over de vraag of het gewenscht is deze reeds nu in te voeren, niet mag worden verward. De Voorzitter meent dat er geen aanleiding is de motie in behandeling te nemen, maar wil het oordeel daarover aan de Kamer overlaten. De heer Troelstra verzekert dat het hem niet om obstructie to doen is en bezweert de Kamer de motie in behandeling te nemen. Als nu de motie niet behandeld wordt, dan zal dit worden opgevat als een middel om gebruik te maken van de meerderheid die men heeft. Hij hoopt dat de Kamer hoog genoeg staat om de motie te willen bespreken. De Voorzitter verklaart dat z. i. na de gevallen beslissing geen aanleiding is om de motie in behandeling te nemen en handhaaft zijn voorstel. Het voorstel van den voorzitter wordt aangenomen met 56 tegen 33 stemmen. Tegen de heeren Drncker, Zijlma, Ferf, Troelstra, Mel chers, Ter Laan, Schaper, Hennrquin, Ketelaar, Nolting, Smidt, Van Gijn, Hngenholtz, Tydeman, Cremer, Roes- singh, Marchant, Dolk, Willinge, Van der Vlugt, Staal man, De Klerk, Hubrecht, Kink, Lieftinck, Borgesius, Den Tex. Hofberichten. H. M. de Koningin en de Prins kwamen den 7 om 5,45 met den gewonen trein van de Staatsspoor van het Loo te 's Graven hage aan. Rij het binnenrijden van het station stonden de militairen in het gelid. Hen tegenspraak. Naar men verneemt is door den Raad van Toezicht op de spoorwegdiensten een onderzoek ingesteld naar de bewering dat onbevoegde machinisten door de spoorweg maatschappijen zonden worden belast met het ryden der treinen. Daarbjj is gebleken dat die bewering geheel on juist is en de machinisten aan wie de treinen worden toevertrouwd, volkomen berekend zijn voor hun tuak. (Handelsblad.) AlrOKHJtiBNta STAKING. Het Comité van Verweer beeft den 8 de Algemeene W erkstaklng voor alle vakken ge proclameerd. Hen?, om vijf uur is door de werkgevers op het gebied van scheepvaart, veemen en schal ten vervoer deALGEnGEVfi LOCH-OET geproclameerd. De volgende kennisgeving is in verband met den lock ont aangepakt De Vereeniging van Werkgevers op Scheepvaartgebied, De Vereeniging van Werkgevers in het Veembedrijf^ De Amsterdamsche Expediteurs Vereeniging, De Schuiten voerderspatroons Vereeniging, Overwegende dat de toestand in de haven van Amsterdam, in het leven geroepen door de houding der werklieden, thans van dien aard is, dat verdere werkzaamheden in de be drijven harer leden onmogelijk zijn geworden dat, ook al mocht de afgekondigde algemeene staking van de werklieden in het transportbedrijven weder spoe dig worden opgeheven, het te voorzien is, dat, ondanks alle pogingen van de zijde der werkgevers om aan hnnne verplichtingen tegenover den handel en andere betrok kenen te voldoen, telkens nieuwe conflicten met alle daaruit voortvloeiende gevolgen zullen ontBtaan, omdat voort durend om het geringste feit in het nevenbedrijf de werkzaamheden voor de scheepvaart en den goederen handel met geheelen of gedeeltelijken stilstand worden bedreigd Overwegende voorts, dat onder deze omstandigheden handel en scheepvaart toch zullen verloopen verklaren Dat de bij haar aangesloten werkgevers genoodzaakt zijn vanaf Woensdag 8 April 1903, des morgens 6 uur, alle werkzaamheden verbonden aan het lossen en laden van schepen en vaartuigen, aan het vervoeren, afhalen, be zorgen, afleveren, opslaan en verwerken van goederen te doen ophouden, totdat een betere toestand zal zjjn in getreden. DE BESTUREN. De Lock-out omvat de werklieden aan alle stoomboot- en scheepvaartmaatschappijen, alle expeditie-zaken, alle schuitenvoerders en alle veemen, naar ruwe, doch mime schatting 4 5000 man. manifest. Door den «Bond van Orde van personeel in dienst der H.IJ.S.M., is een manifest verspreid,waarin o.a. naar aanleiding van het manifest der heeren Oudegeest en van den Berg (waarin wordt beweerd, dat het onveilig is om te reizen, omdat het nu dienstdoende personeel ongeschikt is voor zijne taak en zelfs enkele machinisten dronken zouden zijn geweest) gezegd wordt «Van alle lengens die zij tot nog toe do wereld heb ben ingezonden zijn deze wel de grofste en meest tastbare. Gevoelt gii nu personeel van de H. IJ. S. M. hoe on waardig de leiders der Federatie zijn Eerst schelden zij op de directie en nu dit niet helpt, komt gij zelf aan de beurt. Het talrijke personeel dat gisteren zijn plicht deed, wordt uitgescholden voor onbekwaam en dronken. Dit is de grofste beleediging, de ergerlijkste verdacht making, die men u naar het hoofd kon werpen. Dat doen nu menschen, die toch als leiders der arbei- dersbeweging zich opwerpen. Ieder weet dat bet verkeer gisteren volkomen veilig was, zonder moeite geregeld ging en een flink aantal treinen liepen. Daarom rukt u toch los van de Federatie en sluit u aaneen met hen, die langs den weg van orde en wet, rekening houdend met wat mogelijk is, de stand der spoorwegmannen zullen omhoog brengendoor hnnne stoffelijke positie te verbeteren. Dat manifest zal hnn tot eeuwige schande strekkeD. Kameraden 1 Treedt toe tot onzen Bond 1 Het spoorwegverkeer. Het aantal werklieden voor alle diensten wordt, altijd bij den beperkten treinenloop, zelfs voor eenigen tjjd vol doende geacht. Op sommige minder drukke lijnen is het getal treineü naar verhouding sterker verminderd, waar door van daar personeel naar Amsterdam en andere hoofstations werd gedirigeerd ter versterking. Alles word gericht op bet groote verkeer en in het bijzonder nog de lijn AmsterdamRotterdam. Daarbij zijn de treinen meestal grooter dan gewoonlijk. In het Noorden van ons land wordt weinig gestaakt en over het algemeen komen bjj de directies vele stakers zich aanmelden om het werk te hervatten. Te Amsterdam is het rustig niettegenstaande eene gedeeltelijke staking der Bakkers. In sommige straten gaf dit aanleiding tot een groote oploop van meDSchen, die zich nog van brood wilden vo rzien. Met het oog op mogelijke overlast door de stakers wordt het brood niet aan huis bezorgd, alleen aan gestichten enz., waarvoor zoo noodig politie-bescherming kan worden aangevraagd. Het congres van de S. I». A. P. Het Congres der S. D. A. P., dat met Pnschon te Enschede zou plaats hebben, is in verband met de spoor wegstaking, voorloopig uitgesteld. Het besluit der kemeente- werklieden. De gisteravond te Amsterdam gehouden verga- derÏDg van Gemeente-werklieden, beeft de volgende motie aangenomen «De vergadering van gemeente-werklieden, uitgeschreven door de tijdelijke federatie van gemeente-werklieden, «gehoord de wijze waarop de Cnristelijke Regeering een aanslag tracht te plegen op den bloei van de orga nisatie, door middel van de beruchte dwangwetten der Tweede Kamer ter aanneming voorgelegd «overwegende welk een geduchte knak de arbeiders organisatie wordt toegebracht, indien deze wetten worden aangenomen. *eischt intrekking van deze wetten en verklaart zich ten dezen opzichte te zullen onderwerpen aan het besluit, yenomen door het Comité van Verweer «mede gehoord hebbende de halstarrigheid van het Gemeentebestuur van Amsterdam tegenover de Gemeente- stratenmakers en andere werklieden in dienst der Ge meente «keurt ten sterkste deze houding van het gemeente bestuur af en verklaart de staking der stratenmakers voor gemotiveerd *en eischt van het Gemeentebestuur weder indienstneming van alle geschorsten en ontslagenen met behoud van all voorrechten Medegedeeld werd nog dat personen in dienst van ziekeninricb tingen en gasthuizen in geen geval den arbeid mogen neerleggen. De staking der gemeente-werklieden zal niet algemeen zijn. Zij zou ongeveer een derde deel van de werklieden, betrokken bij de bovengenoemde bedrijven, omvatten. In de gas-fabricage zal op voldoende wijze worden voor zien. Overeengekomen is dat de werklieden aan de water leiding aan de staking niet znllen deelnemen. Het tram personeel heeft zich tot op dit oogenblik met de beweging nog niet ingelaten. fit Haarlem. Het bestuur van de afd. Haarlem van den Ned. aan- nemersbondin vereeniging met de besturen van de gecombineerde patrconsvereenigingen in de bouwvakken, heeft besloten de goedgezinde werklieden onder bescher ming der openbare macht te doen doorwerken en den stakers 24 uur beraad toe te staan. Gisteren te 4 uur was de termijn voor aanmelding aan de Centrale werkplaats gesloten; wie zich nu aanmeldt, wordt opgeschreven en over zijn eventoeele toelating zal door de directie worden beslist. Deze menschen moeten verklaren zonder eenig voorbehoud den arbeid te hervatten. Bjj het nitgaan der werkplaatsen was het veel rumoe riger dan voorheen. Een peloton huzaren had echter het publiek vrijwel in bedwang. De werkende arbeiders werden uitgejouwd en gescholden, hier en daar werd zelfs opgedrongen. De stoomtram Haarlem Alkmaar werkt nu met 4 man technisch personeel. De tram die ongeveer 4 uur vertrok was omstuwd van een groot aantal stakers en vrouwen. Een escorte van tien huzaren met politie hield allen op een afstand. Het stakende personeel van de tram is ontslagen. De directie vraagt plaatsvervangers die zich reeds hebben aangemeld. In den middag ging een aantal stakers naar Velsen om te trachten het personeel over te halen. Gevreesd werd dat dientengevolge de tram van even 7 nar niet zou aankomen tegen half acht arriveerde zij echter. De remise te Velsen wordt door 13 man infanterie bewaakt. Omtrent de bakkersstaking vernemen wij nog dat de broodfabriek «De Volhaiding" doorwerkt met de dagploeg. Alle krachten worden ingespannen om het gewone quan tum brood te leveren, wat tot nog toe niet is gelukt. Deze fabriek levert ook aan het garnizoen en de gevan genis. De meolvoorraden znllen nog voor drie weken voldoende zijn. Aan de Haarl. Brood- en Meelfabriek, de Volharding, de eenige die depothouders heeft, wordt met volle nacht ploeg gewerkt. Het Comité van Verweer heeft besloten een postendienst te organiseeren. Naar Zand voort gaan er 20, bij de Haarl. Machinefabriek komen er 300, bij de Rjjtuigfabriek van de firma Beijnes 200. Bjj die labriek zal militaire macht aanwezig zijn. Vermoedeljjk staat het oproepen der schutterij hiermee in verband. Uit Nijmegen. In den nacht van Woensdag is gepoogd den wissel bjj het viaduct aan den Graafschen weg defect te ma ken. Het misdrjjf werd door de posten spoedig bemerkt, de bewaking is verscherpt. Te Rotterdam is de volgende motie aangenomen in de vergadering van spoorwegpei sonoel met betrekking tot de Rotterdamsche tram «De groote vergadering van spoorwegpersoneel, gehouden in het sportgebouw, van hedenmorgen 8 uur, gehoord de verschillende discussiën, of het trampersoneel al of niet moet staken, spreekt hare meeniDg uit, dat, waar het trampersoneel grooten- deels lid is der Algemeene Vereeniging van Spoor- en Tramwegpersoneel, ook dit den arbeid moet neerleggeo, om zjjn medeleden in den zwaren strijd te steunen. Te Kroningen zjjn 40 personen van het machine- personeel geschorst. Het «Berliner Tageblatt," meldt, dat het Doitsche Kolensyndicaat door de staking van het Nederlandsche spoorwegpersoneel moeiljjkheden bij de aflevering onder vindt. De verzending over Emmerik is gestaakt. Uoodgeschoten. Wij vernemen, dat gisteravond te Abcoude, door een der manschappen met de bewaking van de spoorlijn belas*, iemand is doodgeschoten. Hoe zich het geval precies heeft toegedragen weten wjj niet, daar bijzonderheden ontbreken. Het feit zelfschjjnt echter vast te staan. (Telegraaf.) Amsterdam. De staking in bet bakkersbedrjjf heeft zich sedert gisteren belangrijk uitgebreid. Vertrek naar Amsterdam en Haarlem 8.26, 10.11, 11.57, 1.32, 5.18. Aankomst van Amsterdam en Haarlem 10.33, 1.43. Aankomst van Amsterdam 5.39. Vertrek naar Enkbuizen 9.18. Aankomst van Enkhuizen 11.53, 3.02. Vertrek naar Haarlem 7.44, 11.24, 3.10. Aankomst van Haarlem 9.13, 12.06, 3.—. Vertrek naar Helder 10.37, 11.1.47, 4.26, 5.43. Aankomst van Helder 8.08, 8.22, 10.6, 5.11. Aankomst van Helder 1.23, 2.50. Vertrek naar Hoorn 6.50, 12.14. Aankomst van Hoorn 6.16, 7.38. Vertrek naar Enkhuizen en Leeuwarden 3.06 en 5.03. Aankomst van Leeuwarden en Enkhuizen 11.20 en 4.38. Oadkarspel. In deze gemeente heeft zich een geval van «kroep" met doodelijken afloop, voorgedaan bjj een 7-jarig meisje. De alhier nog slechts korten tjjd bestaande kiesvereeni- ging «Burgerplicht" is ontbondeD.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1903 | | pagina 2