Lock-out op scheepvaartgebied.
- Bjj de Hollandfiche- en de Staatsspoor is de treinen
loop, hoewel met beperkten dienst vrij geregeld en waar
het mogelijk is worden enkele nieuwe treinen ingelascht.
Onderstaand laten wij volgen eene opgave
van aankomst en vertrek van de treinen
aan en van het station Alkmaar.
8 April.
De Heer Schaper stelde, met het oog op den ernstigen
toestand in het land, welke z.i. in de bladen te gnnstig
wordt voorgesteld, eene motie voor, waarbij de Kamer
de wenschelijkheid uitspreekt, de verdere behandeling van
de aanhangige ontwerpen thans te schorsen. De Re
geering kon dan wellicht bij nader inzien besluiten tot
intrekking van de wetten.
De Voorzitter stelde dadeljjke behandeling van deze
motie voor.
De Heer Lohman verzette zich daartegen, omdat hij
daarin de bedoeling van het voeren van obstructie door
de socialisten zag. Hjj stelde voor de motie later te be
handelen.
De Heer Mees sprak in ongeveer denzelfden geest, om
dat door deze motie de Kamer zou terugkomen op eene
vroeger genomen beslissing.
Het werd zeer woelig in de Kamer. De Heer Schaper
riep, dat, wanneer men het er op wilde aanleggen aan
de socialisten den tyd van debat te beknibbelen, hij bij
de artikelen eene reeks van amendementen zou indienen
om met woekerrente de Kamer dien smerigen streek be
taald te zetten. Aan den Heer Lohman riep spreker toe,
dat het van deze een smerige boevenstreek was.
De Voorzitter, die herhaalde malen den Heer
Schaper reeds tot de orde had geroepen, stelde na deze
nitdrukking voor aan den spreker het woord te ontnemen.
Des Voorzitters voorstel kwam echter niet in
stemming, want de Heer Schaper verklaarde do uitdruk
king «smerige boevenstreek'' terug te nemen.
Vervolgens lichtte hij zjjne motie toe, welke na
bestrijding door den Heer Molting, die op het tegen
woordige tijdstip de indiening van deze motie atkenrde
verworpen werd met 84 tegen 6 stemmen.
Inmiddels was de rust in de Kamer weergekeerd.
Daarna werd overgegaan tot behandeling van de artikelen.
De Heer Marchant gaf in overweging het woord
a-feitelijkheid" te veranderen in handtastelijkheid."
De Heer W i 11 i n g e vroeg nadere omschrijving van
het woord «feitelijkheid."
De Minister van Justitie, de Heer L o e fi, handhaafde
het woord «feitelijkheid," waarmede eene daad wordt be
doeld. Gewoon ordelijk posten valt niet onder aitikel
426bis.
De Heer Troelstra bestreed uitvoerig de woorden
der strafbepalingen als veel te vaag, waardoor de toekomst
geheel onzeker wordt en het einde van de overtredingen
niet zal zijn te overzien en onduldbare inmenging en
dwang van de rechter ljjke macht in onschuldige zaken
het gevolg zal zijn.
Minister Loefl verdedigde nader de bewoordingen
der strafbepalingen. Juist omdat men geen bepaalds
personen wilde treffeD, zijn naar formules zoo algemeen
mogelijk gezocht.
Artikel 1 wordt op verzoek van den heer Troelstra
in stemming gebracht en aangenomen met 80 tegen 6
stemmen.
Tegen de heeren Hngecholtz, Helsdingen, Troelstra,
Melchers, Ter Laan en Schaper.
Bij artikel 2 stelt de heer Troelstra een motie
van orde voor, waarbij de Kamer, overwegendo dat de
aanneming van strafbepalingen tegen werkstakingen van
het spoorwegpersoneel, alvorens die tot werkstaking aan
leiding gaven, zijn opgelost, niet rechtvaardig moet wor
den geacht en dat de voorspellingen van veie zijden geuit,
dat de behandeling der strafbepalingen verzet zou ui -
lokken, door de hangende gebeurtenissen wordt bewaaf-
heid, besluit de beraadslagingen over art. 2 te schorsen
tot de rechtspositie van het spoorwegpersoneel voldoende
is geregeld.
De Voorzitter is van oordeel dat er geen reden
is deze motie voor te stellen, waar reeds een motie van
gelijke strekking is verworpen.
De heer Troelstra acht dit geen reden om deze
motie niet te behandelen. Het geldt hier een geheel ander
geval, daar het oordeel over de strafbepalingen tegen het
spoorwegpersoneel en over de vraag of het gewenscht is
deze reeds nu in te voeren, niet mag worden verward.
De Voorzitter meent dat er geen aanleiding is
de motie in behandeling te nemen, maar wil het oordeel
daarover aan de Kamer overlaten.
De heer Troelstra verzekert dat het hem niet om
obstructie to doen is en bezweert de Kamer de motie in
behandeling te nemen. Als nu de motie niet behandeld
wordt, dan zal dit worden opgevat als een middel om
gebruik te maken van de meerderheid die men heeft.
Hij hoopt dat de Kamer hoog genoeg staat om de motie
te willen bespreken.
De Voorzitter verklaart dat z. i. na de gevallen
beslissing geen aanleiding is om de motie in behandeling
te nemen en handhaaft zijn voorstel.
Het voorstel van den voorzitter wordt aangenomen
met 56 tegen 33 stemmen.
Tegen de heeren Drncker, Zijlma, Ferf, Troelstra, Mel
chers, Ter Laan, Schaper, Hennrquin, Ketelaar, Nolting,
Smidt, Van Gijn, Hngenholtz, Tydeman, Cremer, Roes-
singh, Marchant, Dolk, Willinge, Van der Vlugt, Staal
man, De Klerk, Hubrecht, Kink, Lieftinck, Borgesius,
Den Tex.
Hofberichten.
H. M. de Koningin en de Prins kwamen den 7 om
5,45 met den gewonen trein van de Staatsspoor van het
Loo te 's Graven hage aan. Rij het binnenrijden van het
station stonden de militairen in het gelid.
Hen tegenspraak.
Naar men verneemt is door den Raad van Toezicht
op de spoorwegdiensten een onderzoek ingesteld naar de
bewering dat onbevoegde machinisten door de spoorweg
maatschappijen zonden worden belast met het ryden der
treinen. Daarbjj is gebleken dat die bewering geheel on
juist is en de machinisten aan wie de treinen worden
toevertrouwd, volkomen berekend zijn voor hun tuak.
(Handelsblad.)
AlrOKHJtiBNta STAKING.
Het Comité van Verweer beeft den 8 de
Algemeene W erkstaklng voor alle vakken ge
proclameerd.
Hen?, om vijf uur is door de werkgevers
op het gebied van scheepvaart, veemen en
schal ten vervoer deALGEnGEVfi LOCH-OET
geproclameerd.
De volgende kennisgeving is in verband met den lock
ont aangepakt
De Vereeniging van Werkgevers op Scheepvaartgebied,
De Vereeniging van Werkgevers in het Veembedrijf^
De Amsterdamsche Expediteurs Vereeniging,
De Schuiten voerderspatroons Vereeniging,
Overwegende
dat de toestand in de haven van Amsterdam, in het
leven geroepen door de houding der werklieden, thans
van dien aard is, dat verdere werkzaamheden in de be
drijven harer leden onmogelijk zijn geworden
dat, ook al mocht de afgekondigde algemeene staking
van de werklieden in het transportbedrijven weder spoe
dig worden opgeheven, het te voorzien is, dat, ondanks
alle pogingen van de zijde der werkgevers om aan hnnne
verplichtingen tegenover den handel en andere betrok
kenen te voldoen, telkens nieuwe conflicten met alle daaruit
voortvloeiende gevolgen zullen ontBtaan, omdat voort
durend om het geringste feit in het nevenbedrijf de
werkzaamheden voor de scheepvaart en den goederen
handel met geheelen of gedeeltelijken stilstand worden
bedreigd
Overwegende voorts, dat onder deze omstandigheden
handel en scheepvaart toch zullen verloopen
verklaren
Dat de bij haar aangesloten werkgevers genoodzaakt zijn
vanaf Woensdag 8 April 1903, des morgens 6 uur, alle
werkzaamheden verbonden aan het lossen en laden van
schepen en vaartuigen, aan het vervoeren, afhalen, be
zorgen, afleveren, opslaan en verwerken van goederen te
doen ophouden, totdat een betere toestand zal zjjn in
getreden.
DE BESTUREN.
De Lock-out omvat de werklieden aan alle stoomboot-
en scheepvaartmaatschappijen, alle expeditie-zaken, alle
schuitenvoerders en alle veemen, naar ruwe, doch mime
schatting 4 5000 man.
manifest.
Door den «Bond van Orde van personeel in dienst
der H.IJ.S.M., is een manifest verspreid,waarin o.a. naar
aanleiding van het manifest der heeren Oudegeest en van
den Berg (waarin wordt beweerd, dat het onveilig is om
te reizen, omdat het nu dienstdoende personeel ongeschikt
is voor zijne taak en zelfs enkele machinisten dronken
zouden zijn geweest) gezegd wordt
«Van alle lengens die zij tot nog toe do wereld heb
ben ingezonden zijn deze wel de grofste en meest tastbare.
Gevoelt gii nu personeel van de H. IJ. S. M. hoe on
waardig de leiders der Federatie zijn
Eerst schelden zij op de directie en nu dit niet helpt,
komt gij zelf aan de beurt.
Het talrijke personeel dat gisteren zijn plicht deed,
wordt uitgescholden voor onbekwaam en dronken.
Dit is de grofste beleediging, de ergerlijkste verdacht
making, die men u naar het hoofd kon werpen.
Dat doen nu menschen, die toch als leiders der arbei-
dersbeweging zich opwerpen.
Ieder weet dat bet verkeer gisteren volkomen veilig
was, zonder moeite geregeld ging en een flink aantal
treinen liepen.
Daarom rukt u toch los van de Federatie en sluit u
aaneen met hen, die langs den weg van orde en wet,
rekening houdend met wat mogelijk is, de stand der
spoorwegmannen zullen omhoog brengendoor hnnne
stoffelijke positie te verbeteren.
Dat manifest zal hnn tot eeuwige schande strekkeD.
Kameraden 1 Treedt toe tot onzen Bond 1
Het spoorwegverkeer.
Het aantal werklieden voor alle diensten wordt, altijd
bij den beperkten treinenloop, zelfs voor eenigen tjjd vol
doende geacht. Op sommige minder drukke lijnen is het
getal treineü naar verhouding sterker verminderd, waar
door van daar personeel naar Amsterdam en andere
hoofstations werd gedirigeerd ter versterking.
Alles word gericht op bet groote verkeer en in het
bijzonder nog de lijn AmsterdamRotterdam. Daarbij
zijn de treinen meestal grooter dan gewoonlijk.
In het Noorden van ons land wordt weinig gestaakt
en over het algemeen komen bjj de directies vele stakers
zich aanmelden om het werk te hervatten.
Te Amsterdam is het rustig niettegenstaande
eene gedeeltelijke staking der Bakkers. In sommige
straten gaf dit aanleiding tot een groote oploop van
meDSchen, die zich nog van brood wilden vo rzien. Met
het oog op mogelijke overlast door de stakers wordt het
brood niet aan huis bezorgd, alleen aan gestichten enz.,
waarvoor zoo noodig politie-bescherming kan worden
aangevraagd.
Het congres van de S. I». A. P.
Het Congres der S. D. A. P., dat met Pnschon te
Enschede zou plaats hebben, is in verband met de spoor
wegstaking, voorloopig uitgesteld.
Het besluit der kemeente- werklieden.
De gisteravond te Amsterdam gehouden verga-
derÏDg van Gemeente-werklieden, beeft de volgende motie
aangenomen
«De vergadering van gemeente-werklieden, uitgeschreven
door de tijdelijke federatie van gemeente-werklieden,
«gehoord de wijze waarop de Cnristelijke Regeering
een aanslag tracht te plegen op den bloei van de orga
nisatie, door middel van de beruchte dwangwetten der
Tweede Kamer ter aanneming voorgelegd
«overwegende welk een geduchte knak de arbeiders
organisatie wordt toegebracht, indien deze wetten worden
aangenomen.
*eischt intrekking van deze wetten en verklaart zich ten
dezen opzichte te zullen onderwerpen aan het besluit, yenomen
door het Comité van Verweer
«mede gehoord hebbende de halstarrigheid van het
Gemeentebestuur van Amsterdam tegenover de Gemeente-
stratenmakers en andere werklieden in dienst der Ge
meente
«keurt ten sterkste deze houding van het gemeente
bestuur af en verklaart de staking der stratenmakers
voor gemotiveerd
*en eischt van het Gemeentebestuur weder indienstneming
van alle geschorsten en ontslagenen met behoud van all
voorrechten
Medegedeeld werd nog dat personen in dienst van
ziekeninricb tingen en gasthuizen in geen geval den arbeid
mogen neerleggen.
De staking der gemeente-werklieden zal niet algemeen
zijn. Zij zou ongeveer een derde deel van de werklieden,
betrokken bij de bovengenoemde bedrijven, omvatten.
In de gas-fabricage zal op voldoende wijze worden voor
zien.
Overeengekomen is dat de werklieden aan de water
leiding aan de staking niet znllen deelnemen. Het tram
personeel heeft zich tot op dit oogenblik met de beweging
nog niet ingelaten.
fit Haarlem.
Het bestuur van de afd. Haarlem van den Ned. aan-
nemersbondin vereeniging met de besturen van de
gecombineerde patrconsvereenigingen in de bouwvakken,
heeft besloten de goedgezinde werklieden onder bescher
ming der openbare macht te doen doorwerken en den
stakers 24 uur beraad toe te staan.
Gisteren te 4 uur was de termijn voor aanmelding aan
de Centrale werkplaats gesloten; wie zich nu aanmeldt,
wordt opgeschreven en over zijn eventoeele toelating zal
door de directie worden beslist. Deze menschen moeten
verklaren zonder eenig voorbehoud den arbeid te hervatten.
Bjj het nitgaan der werkplaatsen was het veel rumoe
riger dan voorheen. Een peloton huzaren had echter het
publiek vrijwel in bedwang. De werkende arbeiders
werden uitgejouwd en gescholden, hier en daar werd zelfs
opgedrongen.
De stoomtram Haarlem Alkmaar werkt nu met 4
man technisch personeel. De tram die ongeveer 4 uur
vertrok was omstuwd van een groot aantal stakers en
vrouwen. Een escorte van tien huzaren met politie hield
allen op een afstand. Het stakende personeel van de
tram is ontslagen. De directie vraagt plaatsvervangers
die zich reeds hebben aangemeld.
In den middag ging een aantal stakers naar Velsen
om te trachten het personeel over te halen. Gevreesd
werd dat dientengevolge de tram van even 7 nar niet
zou aankomen tegen half acht arriveerde zij echter. De
remise te Velsen wordt door 13 man infanterie bewaakt.
Omtrent de bakkersstaking vernemen wij nog dat de
broodfabriek «De Volhaiding" doorwerkt met de dagploeg.
Alle krachten worden ingespannen om het gewone quan
tum brood te leveren, wat tot nog toe niet is gelukt.
Deze fabriek levert ook aan het garnizoen en de gevan
genis. De meolvoorraden znllen nog voor drie weken
voldoende zijn.
Aan de Haarl. Brood- en Meelfabriek, de Volharding,
de eenige die depothouders heeft, wordt met volle nacht
ploeg gewerkt.
Het Comité van Verweer heeft besloten een postendienst
te organiseeren. Naar Zand voort gaan er 20, bij de
Haarl. Machinefabriek komen er 300, bij de Rjjtuigfabriek
van de firma Beijnes 200. Bjj die labriek zal militaire
macht aanwezig zijn. Vermoedeljjk staat het oproepen
der schutterij hiermee in verband.
Uit Nijmegen.
In den nacht van Woensdag is gepoogd den wissel
bjj het viaduct aan den Graafschen weg defect te ma
ken. Het misdrjjf werd door de posten spoedig bemerkt,
de bewaking is verscherpt.
Te Rotterdam is de volgende motie aangenomen
in de vergadering van spoorwegpei sonoel met betrekking
tot de Rotterdamsche tram «De groote vergadering van
spoorwegpersoneel, gehouden in het sportgebouw, van
hedenmorgen 8 uur, gehoord de verschillende discussiën,
of het trampersoneel al of niet moet staken, spreekt
hare meeniDg uit, dat, waar het trampersoneel grooten-
deels lid is der Algemeene Vereeniging van Spoor- en
Tramwegpersoneel, ook dit den arbeid moet neerleggeo,
om zjjn medeleden in den zwaren strijd te steunen.
Te Kroningen zjjn 40 personen van het machine-
personeel geschorst.
Het «Berliner Tageblatt," meldt, dat het Doitsche
Kolensyndicaat door de staking van het Nederlandsche
spoorwegpersoneel moeiljjkheden bij de aflevering onder
vindt. De verzending over Emmerik is gestaakt.
Uoodgeschoten.
Wij vernemen, dat gisteravond te Abcoude, door
een der manschappen met de bewaking van de spoorlijn
belas*, iemand is doodgeschoten.
Hoe zich het geval precies heeft toegedragen weten wjj
niet, daar bijzonderheden ontbreken. Het feit zelfschjjnt
echter vast te staan. (Telegraaf.)
Amsterdam. De staking in bet bakkersbedrjjf
heeft zich sedert gisteren belangrijk uitgebreid.
Vertrek naar Amsterdam en Haarlem 8.26, 10.11,
11.57, 1.32, 5.18.
Aankomst van Amsterdam en Haarlem 10.33, 1.43.
Aankomst van Amsterdam 5.39.
Vertrek naar Enkbuizen 9.18.
Aankomst van Enkhuizen 11.53, 3.02.
Vertrek naar Haarlem 7.44, 11.24, 3.10.
Aankomst van Haarlem 9.13, 12.06, 3.—.
Vertrek naar Helder 10.37, 11.1.47, 4.26, 5.43.
Aankomst van Helder 8.08, 8.22, 10.6, 5.11.
Aankomst van Helder 1.23, 2.50.
Vertrek naar Hoorn 6.50, 12.14.
Aankomst van Hoorn 6.16, 7.38.
Vertrek naar Enkhuizen en Leeuwarden 3.06 en 5.03.
Aankomst van Leeuwarden en Enkhuizen 11.20 en 4.38.
Oadkarspel. In deze gemeente heeft zich een
geval van «kroep" met doodelijken afloop, voorgedaan
bjj een 7-jarig meisje.
De alhier nog slechts korten tjjd bestaande kiesvereeni-
ging «Burgerplicht" is ontbondeD.