Indische Penkrassen. Na de staking. No. 47. Tweede l>l»d. Honderd en vijfde jaargang. 1903. ZONDAG 19 APRIL. Stadsberichten. Telefoonnummer 3. ALKMAARSCHE COURANT. Deze Courant wordt 1» 1 n s d a g O onder dag en Ba'terdagavond uitgegeven. Abonnementsprgs per 3 maanden voor Alkmaar fO,8»! franco door het geheele rjjk f 1> 3 Nummers I 0,0«. Afzonderlijks nummers 3 ets. pry^ der gewone advertentiBn t Per'regei f 0,13. Groote letters naar plaatsruimte. Brieven franco aan de N/V. Boek- en Handelsdrukkerij v/h. HERMs. COSTER k ZOON Voordam 0 9. Zoo is dan de tijd van twiesptlt eu onrust voorbij en kan alles weer zijn gewinen geregeldeu loop nemen? Zoo is dan gelukkig weer de tijd aangebroken voor het vergeven en vergeten Hoe zouden we ons verblijden als op die vragen een volkomen bevredigend antwoord kon worden gegeven maar zoover zijn we helaas nog niet. Ons spoorwegverkeer heeft zich nog niet geheel kunnen herstellen en zjjn 00» Qiel' wa0r tea v0'le kunnen vervullen. De over ge stakingen zijn nog niet alle geëindigd. Om iets te noemen, aan de haven te Amster dam ligt het werk nog stil, en de werkgevers-vereeni- gingen hebben haar werklied n nog niet. teruggeroepen. Daarbjj komt de beaanwenle vraag: wtt moet er worden van al de werkstakers, die niet weer in dienst zullen worden genomen Dat er zullen zijn, voor wie de d<ur tot huil vroegere werkplaats gesloten blijft, is maar d tn waarschijnlijk. Er zullen er zjjn, die het vertrouwen bij ie spoorwegbesturen of bij hnD vroegere patroons zoo z or hebben verbeurd, dat hun vorige plaats, misschien ook reeds door een ander bezet, niet weer voor ben zal worden opengesteld. Hun zal wel niets anders overblijven dan elders «en andere plaats te zoeken. Maar men mag ook verwachten, dat ten aanzien van velen, van de meesten, anders zat kunnen worden gehandeld. Allereerst denk n we hier aan het spoorweg personeel. Vooreerst znllen een aantal plaatsen door anderen ziju ingenomen, die m de moeilijke dagen den moed hadden de stakers te vervangen. Ei kan niet aan gedacht worden, hen weer naar huis te zenden, indien zij wenschen te blijven. En dan moeten wjj ons verder bepalen tot den wensch, dat de spoorwegdireetiëa het met de baar opgedragen zorg voor een veilig en geregeld verkeer overeen zullen kannen breugen, een zoo groot mogelijk getal van de stakers weer in dienst te nemen, van wie blijkt, dat ze' het onverantwoordelijke van hun ernstig vergrijp inzien en ten aanzien van wie de vrees voor herhaling is uitgesloten. Wij behooren tot hen, die inderdaad gelooven, dat dit met zeer velen het geval zal zijn. Een geheel verkeerd inz cht omtrent hun verhou ding tot de spoorwegdireetiëa en het geheele land, licht vaardige overmoed, die kalm nadenken doet vergeten, de bedwelming waarin zij door valsche voorstellingen der leiders en de toespraken in de vergaderingen gekomen Waren, dat alles en wat hier nog uueer zou genoemd kannen worden, indien het noodig ware, heeft hun tot een graad van opwinding en geestelijke dronkenschap gebracht, waarin zij zien geen rekenschap gaven van hunne handelingen. Verreweg de mees en moeten dat inzien, nu hun roes voorbij is. Als zulke stakers, op eigen verzoek, weer in dienst worden genomen, als hun daarbij hun verplichtingen duidelijker dan ooit onder het oog worden gebracht, als een door hen oDderteekend dieust- contract, met vaste termijnen van dienstopzegging alle misverstand en verkeerde opvattingen voortaan onmogelijk maakt, als hun de weg wordt gewezen voor het uit brengen van klachten en wenschen en voor de berechting van geschillen over disciplinaire straffen, die hun onbillijk voorkomen, dan gelooven wij niet, dat van hen een her haling van de mislukte proef te vreezen is. De nu ont vangen ernstige les, de opgedane ondervinding, dat zij niet bij machte zijn in Nederland het spoorwegverkeer te doen stilstaan, en de wetenschap dat staking in hun bedrjjf van nu af aan een strafbaar feit is, zullen daar enboven niet zonder invloed blijven. De Spoorwegdireetiëa oudervinden daarbij den stenn der wet, die staking in dezen tak van dienst strafbaar stelt en een spoorbrigade doet vormen, om in 't vervolg een stilstand van dit bedrijf door werkstaking te voor komen. Zij znllen worden gesteund door het nieuwe diensteoutract met alle bijkimende bepalingen, dat onder goedkeuring der regeering veel zal vaststellen wat nu niet of gebrekkig geregeld is, dat da indiening van klachten regelt, ea een onpartijdigen rechter '.al aanwijzen voor de beslissingen van disciplinaire geschillen. Zoo zullen botsingen en stoornissen van den dienst voortaan voorkomen kunnen worden. De particuliere werkgevers zijn echter niet zoo gelukkig. Wel zal in geval van staking de vrjjheid van anderen, om desverkiezende het werk der stakers op te nemen, beter beschermd zijn, maar verder gaat de steun van den staat niet. Het is daarom te begrijpen, dat de groote vennoot schappen, die lading en lossing en transport van goederen in de basen van Amsterdam beheereu, nu niet hebben besloten de door haar gisloten werkzaamheden weer op te vatten, zooltng niet de verhouding tot de werklieden op vastere grondslagen is gevestigd. Handel en verkeer hebben na eenmaal een zekere mate van zekei beid noodig, die niet aanwezig kan zijn, waar steeds gevaar voor werkstaking dreigt. Men vermijdt een haven, waar men niet zeker is goed eu ving bediend te worden. Maatschappijen kannen moeilijk overeenkomsten aangaan tot lading ot lossi g. opslag of transport van giederen, indien zij niet kannen rekenen op de mannen, die het werk znllen moeten doen. Deze maatschappijen hebben te Amsterdim zoo treurige ondervinding opgedaan, dat ze weigeren haar werk te hervatten zonder betere waarbor gen trgen stoornis. Die worden gezocht in een uitvoeriger dienBicontract en het laten staan van een gedeelte van het loon, tot zeker bedrag, om daarop te verhalen de te verbeuren boete bij contractbreuk, staking of vertrek zonder bobooilijke dienstopzegging. Verschillende patroons wenschen dit voorbeeld te volgen. Dit zon eeD goede vrucht zijn van de noodlottige staking en in bet belang vau beide partijen. Gaat men met el kander in op vooraf wel overwogen en nauwkeurig vast gestelde condities, dan is het gevaar voor latere geschillen veel geringer. Komt men daarenboven vooraf mete'kau- der overeen, hoe geschillen, die nochtans mochten ontstaan, zullen worden beslist, dan heeft men bet recht verloren om andere middelen te gebruiken, als middelen van dwang en elkander in ongelegenheid brengen. De regeering zal dit goede werk kunnen steunen door zoo spoedig mogelijk de wetsontwerpen tot regeling van het d.enst- contract in te dienen en, wat in 't bijzonder den spoor wegdienst betreft, zoodra mogelijk de enqnëte haar werk te doen aanvangen en met de vruchten van dien arbeid haar voordeel te doen. 372ste Staatsloterij. 3e klasse, 4e lijst, 17 April. No. 16532 f 1500 No. 12097 f 100. Cadettenschool De sergeanten K. Hiytema en M. de Boer hebben den dienst met persioen verlaten Woord Uollandsch Landbouw Credlet. üit een, ons toegezonden verslag over het boekjaar 1902 welk verslag op 1 Mei a.s. aan de goelkeunng der AlgemeeDe Vergadering zal worden onderworpen, ontleenen wij bet volgende De vennootschap heeft ook dit jaar wederom e™stig gewerkt, ofschoon voor verlies een bedrag van f231U. zal moeten worden afgeschreven. Na deze afschrijving, alsmede voor meubilair van de verschillende kantoren, waardoor dit ho .fd, even ais t vorige jaar met f 1- op de balans voorkomt, en einde lijk na eene afschrijving op de «ebonwen-rekening, kan 6°/„ aan aandeelhouders worden uitgekeerd. De reserve klimt tot f 136024.— tegen f 130826. 'U Het maatschappelijk kapitaal, groot f 1.000.000.— is geheel geplaatst en volgestort. In het afgeloopen jaar werden toegestaan llbö aan vragen, ten bedrage van f 1.117 485.t»g«n 960 aan vragen ten bedrage van f 1.237 170. in 19 tl. Aan het einde van 1902 bedroeg het loopeud crediet f 2.145.531.—. Onder eerste hypothecair verband is aan 67 personen tot een bedrag van f 216 360.- cred.et verleend, waar van onder ultimo December tot een bedrag van i 159 öbi werd gebruik gemaakt. Aan 10 polaur- en gemeentebesturen is voor een bedrag van f 4505(1.— geleend, waarvan op 31 December in 7 posten f 17450 nog uitstaande was. De overige cre- dieten zjjn voor het aeerendeel onder Oorgtoent verleend. Op 31 ©ecemb-T 1902 bedroeg bet saldo der deposito rekening f 1.106.582, tegen f 971 551 in 1911. De winst- en v-rliesrekeniugioontaanbateutl2a.au», waaronder f 70547 rente en f 51 732 provisie. Hiervan gaat af f 45590 - aan lasten, waaronder f 40230 onkosten, f 443 aisehrijvmg meub lair, f 2607.— gebouwen f -2310.- dnbieu-e debiteuren, waarna f 76717. overblijft. Hiervan zal f 75210,- verdeeld en f 9. - op nieuwe rekening worden overgebracht. Auteursrecht uitdrukkelijk voorbehouden. VI Ik werd van nacht om 1 uur met schrik wakker. De Mistral, door de matrozen raakstraal ge noemd, was plotseling in alle hevigheid komen opzetten en onze »Koning Willem II" stampte verschrikkelijk, terwjjl storm en water hem telkens zóó'n bons naar stnurbooid gaven, dat de arme boot er van kraakte en znebtte. Het zeewater benkte zóó verwoed tegen de denr van mijn dekhnt aan bakboord, alsof de geheele boel stak moest. Het was een leven als een oordeel Z >o'n storm had ik nog nooit bijgewoond en ik wil wel bekennen, dat ik een oogenblik met heimwee aan rngn rnslig slaapkamertje in Holland terugdacht. Als reizend journalist behoor ik echter n>et me>-r aan mezelf, doch aan het publiek. Ik mocbi dns met lang talmen en moest den toestand van nabij gaan opn men. Telkens vallende van rechts naar links, kleedde k mij flnks aan, zoo goed en zoo kwaad als be1 ing eu ai '«si toen tegen den stormwind in, mijn butdear o(eneu. Uit was een zeer moeielijke beweg;ng en nmt gen el zou.ier gevaar, daar de orkaan met genoegen genoemd» uur als amputeermes zou hebben gebruikt, waune«r ik bum niet te vlug was afgeweest. Langzaam aan, met inspanning worstelend tegen de woede van lucht en water, verblind door de zeetj»s, die over het schip sloegen, wist ik den trap te bereiken en kwam ik eindeljjk benedendeks wat tot verademing. Het zeewater, dat over bak en kuil sloeg, stroomde door de gangen en trots mijn waterproefjas werd ik door en door nat. De matrozen, in oliejassen met zeelaarzen aan en zuid wester op, liepen naar bonne posten. De kalme houding dier mannen boezemde mij dadelijk vertrouwen in en ik ging daarom maar een bakje koffie drinken in het kombuis. Voor passagiers is de brug verboden terrein, doch de Koningin der Aarde haeft nu eenmaal overal privileges en dns ook aan boord van een mailboot, die worstelt met de elementen. Op verzoek van den wacbthebbenden officier kwam ik naar boven en genoot daar van een natuurtafereel, zóó grootscb, zóó woest, dat mija pen het niet ve mag ie beschrijven. Hoe nietig klein leek mij ons stoomschip, temidden van die woedende baren en wat blijft er van ous menscb- jes over bij zulk een losbreken van snelheid en massa 1 In lang had ik niet zooveel reine emotie doorleefd en de nacht van 8 op 9 Maart zal daarom niet spoedig uit rnjjn geheugen verdwijnen. Toen bet eindelijk dag werd, begon de storm iets te bedaren, alhoewel het toch nog 1 uur in den namiddag werd, alvorens hg geheel ging liggen. We hadden natuurijjk weder vele zeezieken aan boord. Een troepje jongelui uit de tweede klasse bestreed de kwaal volgens mijn onfeilbare methode, door het aanheffen van vroolgke liederen. De Mistral, die nog al eens de Golf van Lyou onveilig maakt, ontstaat, wanneer de woestijn Sahara sterk is verwarmd. De heete lucht stjjgt op en dan moet het luchtledig van over de zee door een konden land wind uit Euiopa worden aangevuld. De dekhutten aan bakboord zagen er erbarmelijk uit, ze stonden blank van het water en na afloop van den storm moesten zij met emmers worden leeggeschept. We kregen na weer heerljjk w.ör, zagen zoo nn en dan Frankrijks Zuidkust en komen morgenoentand vroeg te G e n n a aan. Om bijtijds present te knnnen wezen, ga ik thans slapen. Morgen vertel ik u de rest wel. 9 Maart 1903, 's avonds half tien. Heden morgen om 4 uur kwam de bootsman mg wekkwn. We naderden Gen na, ors tweede station Iu een oogenblik was ik op de brag. Wat. »en vei se li met gisternacht 1 Heerlijk spiegelde zich het mamiicbt in de groen-blauwe zee. Duizenden stere. aan net. ff mament vereenigden zich naet de ontelbaie licb jes van den oever voor ons tot ééa gioote moneterillominatie. Een vnnrpijl wordt opgelaten Men roept een loons van den wal. Deze is weldra aan bo ord en langzaam gaat het nu voorwaarts met halve kraebt. De indruk is overweldigend. V»ul er over 6Corgven zal ik niet. De mensehen houden meer van ets ac'ueels en men kan toch nooit precies w 6 gev wat men in znlke momenten gevoelt We liggen eindelgk in de haven. Aan Stoor- en bak boord bevinden zich reusachtige boelen, veel groo er nog dan de »Konmg Willem IIAls d» zon opgaat z en wij de stad voor ons, opgebouwd tegen d« heuvels. Dair komen de eerste brieveu ai aan boord. Nieuws uit Holland I "Vergun mij lezer, ditmaal wat koit te zijn. Ik heb mijn twee daagjes nn zoo hard noodig. Mijn indrukken van G e n n a deel ik u dan in een volgend sch jjven mede. Lt. Clockener Broüsson, b. d. 10 Maart 1903. 's morgens zes nar v.m. njb S. S. Koning Willem II.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1903 | | pagina 5