mg. No. 56. Eerste blad. Honderd en vijfde jaargang. 1903. ZONDAG 10 MEI. Buitenland. Laatste Berichten. Nederland. ALKMAARSCHE COURANT. Deze Courant wordt Dlnsda g-, Donderdag- en Zaterdagavond uitgegeven. Abonnementsprijs per 3 maanden voor Alkmaar f O,SO; franco door het geheele rijk f 1, 3 Nummers f 0,06. Afzonderlijke nummers S ets. Telefoonnummer 3. Frp der gewone advertentlën Per regal f 0,15. Groote letters naar plaatsruimte. Brieven franco aan de N/V. Boek- en Handelsdrukkerij v/h. HERHs. COSTER ZOONVoordam C 9. In het verslag van de Maandag 1.1. hier gehonden pro testvergadering der sigarenmakers, hebben we tot onze verbazing gelezen, dat door Mr. Mendels zou gezegd zijn: »Bij Koninklijk besluit zou de rechtspositie van het spoorwegpersoneel geregeld worden; doch wat staat daar in? Niets anders dan dat de directies worden verplicht de regeling der loonen en arbeidstijden te doen goedkeuren door den minister van Waterstaat. Er is echter niet bepaald binnen welken termijn, evenmin als omschreven is, wat er gebeuren zal, als de minister de regeling niet goedkeurt.'' Hier staan we voor een raadsel. Heeft de verslaggever zich vergist, den spreker niet goed verstaan? Dat kan natuurlijk voorkomenmaar dat het hier bjjna onmoge- Ijjk is, zal ieder toegeven, die let op het verband, waarin deze woorden voorkomen, en de blijkbare bedoeling van den spreker om het koninklijk besluit als geheel onvol doende voor te stellen. En als dan een vergissing van den verslaggever bjjna ondenkbaar is, dan rijst de tweede vraag: hoe is het mogelijk, dat Mr. Mendels heeft k u n- n e n zeggen, wat wij in het verslag lezen In plaats toch dat er niets bepaald zou zijn omtrent den termijn, binnen welken de bepalingen van de bedoelde regeling door de spoorwegdirectiën ter goedkeuring moeten worden aangeboden, zijn er uitdrukkelijk drie termijnen vastgesteld. De voorschriften van het reglement, die be trekking hebben op de bevoegdheid tot het indienen van wenschen of bezwaren van het spoorwegpersoneel, op de instelling van scheidsgerechten voor de beoordeeling van de rechtmatigheid en de billijkheid van disciplinaire straf fen, op de indeeling van de beambten en bedienden in groepen, op de wijze waarop het beroep bij een scheidsge recht aangebracht, de zaak onderzocht en daarover uit spraak gedaan wordt, en op de bepaling van de termijnen voor het verleenen van eervol ontslag en het opzeggen der dienstbetrekking moeten door de bestuurders der spoorwegdiensten ter goedkeuring worden ingediend uiter lijk op 30 Juni 1903. Uiterlijk op 1 Augustus 1903 moeten de noodige maatregelen zijn getroffen om de be roepen omtrent de rechtmatigheid en de billijkheid van disciplinaire straffen te kunnen behandelen, die sedert 1 Mei 11. zijn opgelegd. Uiterlijk op 31 December 1903 moeten alle andere bepalingen van het reglement, dus ook die omtrent de dienstvoorwaarden en de loonregeling voor het personeel, ter goedkeuring worden ingezonden. Tegenover de bewering van den heer Mendels dat niet is bepaald wat er zal gebeuren als de minister de voorgestelde regeling van de spoorwegbesturen niet goedkeurtlezen wij in het Koninklijk besluit van 7 April 11. »wordt omtrent zoodanige regeling tusschen onzen genoemden minister en de bestuurders der spoor' wegdiensten geene overeenstemming bereiktdan is die minister bevoegd die regeling zelfstandig vast te stellen." En dit geldt ook ten aanzien van elke door de besturen voorgestelde wijziging van het reglement en van de algemeene herziening om de vjjf jaren. Wat overigens de ontslagen beambten bij de spoor wegen betreftzijn wij altijd van meening geweest, dat velen zonder bezwaar weer in dienst zouden kunnen worden genomen. Het zal wel niet noodig zijnde gronden voor die meening nog eens te herhalen. Maar evenzeer staat het bij ons vast dat het publiek niet kan beoordeelen hoe ver de spoorwegbesturen met het weer in dienst nemen kunnen gaan, in hoe ver namelijk dit bestaanbaar zou zijn met de hun opgedragen zorg voor een geregeldongestoordvoor ieder openstaand vervoer van personen en goederen. Of die besturen hierbij met te groote hardvochtigheid te werk gaan, wij zijn niet bij machte er een oordeel over uit te spreken. Zorgen wij maar, dat we zeiven niet hardvochtig zijn, waar tijdelijke nood gelenigd en werk gezocht moet worden voor hem die het bij de spoorwegen niet kan terugvinden. Wjj wenschen daarbij niet op het verledene terug te komen. Onrecht was het en zal het altjjd wezenzijn dienstcontract willekeurig te verbreken en dat onrecht kan ook voor het spoorwegpersoneel niet tot recht worden gemaaktmaar dit is geen reden om vijandig en hard op te treden tegen zoovelen die dit niet hebben ingezien, naar een onjuiste opvatting hebben gehandeldin de algemeene opwinding zijn meegesleept en al twijfelden zij, hebben gemeend zich niet te mogen afscheiden van de stakende kameraden. Zij staan daar niet als verongelijkten of als slachtoffers van een alge meene ramp maar als zoovele anderen die door eigen toedoen en eigen schuld en er zijn verschillende graden van schuld in nood verkeerau. Ten aanzien van alle andere bedrijven behalve het groote spoorwegbedrijf zal niet uit het oog moeten worden verloren dat de overheid in den economischen strijd niet tusschen beide' komt, Werkgevers en werklieden zullen dien zeiven moeten ten einde brengen door een vergeljjk te treffen en hunne wederzijdsche overeenkomsten te grondvesten op een vastere basis. Willen de arbeiders staken, de wet verbiedt het hun niet, de overheid treedt niet tegen hen op. Zij mogen zeiven nagaanof ze verstandig en eerlijk handelen en blijven verantwoordelijk voor hun eigen handelingen. Het zelfde geldt van de patroons die hun bedrijf niet willen voortzetten op de door de werklieden gestelde voorwaarden. Willen de werklieden van een vakvereeniging niet werken met werklieden die zich daarbjj niet hebben aangesloten of weigert een patroon, hetzij de niet-aangeslotenen te ont slaan hetzjj de aangeslotenen in dienst te nemen of in dienst te houden de wet laat het een zoowel als het ander vrijde overheid kiest geen party. De wijze waarop zij hier met vrucht en in het algemeen belang regelend zou kunnen optreden is nog niet gevonden. Dwang is hier uitgesloten. Bemiddeling en onderling overleg moeten hier het werk doen, en dat zal het best mogelijk zijn, als alle krenkende taal achterwege blijft, het wantrouwen niet wordt opgewekt, maar aan den anderen kant een arbeidscontract wordt gesloten, dat geen ruimte laat voor misverstand en zoowel de rechten als de plichten van beide partgen duidelijk omschrijft. Op dezea weg wordon hier en daar stappen gedaan, die moed geven en navolging verdienen. De nadeelen van werkstakingen en uitsluitingen zijn te duideljjk gebleken, om niet met meer vertrouwen den weg in te slaan, waarop men ze tracht te voorkomen. De nationale industrie en de nationale handel kunnen bij de internationale concur rentie tusschen alle volken niet bloeien, waar telkens stoornissen dreigen, die de nakoming van aangegane ver bintenissen geheel of ten deele onmogelgb maken. CHINA. De vijandelijkheden dreigen opnieuw uit te barsten. Niettegenstaande de weigering der Chineesche Regeeringhierin gesteund door de Mogendheden om toe te geven, aan de Russische eischen, blijft Rusland niet alleen die eischen handhaven maar doet ze gestand door kracht van wapenen. Uit Peking is den 8 het volgende telegram ontvangen De Russen bezetten Nioetsjwang opnieuw met een groote strijdmacht en legden verder garnizoenen in de forten aan de monding van de rivier Liaou. Men meldt, dat zij ook verdere omvangrijke oorlogstoebereidselen maken. Het is ta verwachten dat de Mogendheden een krachtig protest tegen deze handelwjjze zullen doen hooren en helpen woorden niet dan zeker tot daden zullen overgaan. ENGEIjAND. In het Lagerhuis is den 7 door minister Chamberlain een voorstel ingediend tot waar borging van de 4 percents leening van 35 millioen pond sterling voor Transvaal. Uit het bedrag der leening zullen de oude verplich tingen worden afgedaan, die Transvaal nog heeft. De schuld-conversie zal 21/2 millioen vereischen. Voor spoor weg-aankoop zijn 13 millioen bestemd en 5 voor verdere uitbreiding van het net. Voor landaankoop ter koloni satie van 21/, millioen en voor openbare werken 2 mil lioen uitgetrokken. Deze gewaarborgde leening is gevolg en voorwaarde van de aan Transvaal opgelegde en door haar aanvaarde verplichtingen om dertig millioen tot de oorlogskosten bij te dragen, te betalen in driejaarlijksche termijnen van 10 millioen. Daarvoor zal later eene niet gewaarborgde leening worden aangegaan, alleen door de ontvangsten van Trans vaal te dekken en waarvan de rentevoet, gegeven de ver wonderlijke toeneming dier inkomsten, vermoedelijk lager dan 4 percent zal kunnen worden. Chamberlain noemde de gesloten overeenkomst een be wijs van solidariteit tusschen het »moederland" en de nieuwe kolonie. In de stichting van een gemeenschappelijk Trans- vaalsch en Trans-Oranjesch fonds voor zekere doeleinden zag hij eene naderende verwezenlijking der beoogde staat kunde van federatie. Een bewijs van »ware loyanteit" leverde hem voorts het besluit der Bloemfonteinsche tol- conventie om aan Engelsche, goederen eene bevoorrechte behandeling te verzekeren. De verzekering van trouw, hem door de leiders der Kaapsche Hollanders gegeven, zeide Chamberlain, had hij met blijdschap en als oprecht gemeend aanvaard. Eene volkomen versmelting en assimilatie van het Hol- landsche en Britsche ras is, was de slotsom van Chamber lain's rede even onmogelijkalsongewenscht. Maar voor beide rassen is een deugdelijke verbindings schakel te vinden. En dat is eene gemeenschappelijke toe wijding aan de Rijksbelangen. Daartegenover was het Rijksplicht en een verstandigs daad bovendien als borg op te treden waar hier geld noodig was. Chamberlain's mededeelingen werden herhaaldelijk toe gejuicht. Verder verklaarde Chamberlain, dat de regeering in onderhandeling was met de Portugeesche regeering over den aankoop van de eigendommen der Ned. Zuid-Afri- kaansche Spoorweg-Maatschappij aan de Delagoabaai. Na een debat van drie dagen werd de Iersche Landwet door het Lagerhuis in tweede lezing aangenomen met 443 tegen 26 stemmen, TURKIJE. Uit Sofia verneemt do »Times" dat Turkije een bevredigende verklaring van Bulgarije ont ving, waarop de Sultan afzag van verdere stappen tegen den vazalstaat. Toch nemen de Turken overal in West-Macedonië de Bulgaren gevangen, hunne scholen worden gesloten en de onderwijzers gearresteerd. Een bericht van Salonika m9ldt dat een aantal ont moetingen worden gemeld uit Monastir. Da stad Bania werd door de troepen in brand gestoken na eenige zware veldslagen tegen een zeer talrijke bende. Veelnvoer ln Argentinië. De Regeering heeft een besluit uitgevaardigd, waarin de invoer van runderen, schapen en varkens wordt ver boden, op grond van de aangifte van een geval van tong- blaar onder vee thans in Buenos-Aires aangevoerd en wijl zich naar gemeld wordt gevallen van veeziekte voor deden onder vee, uit Argentinië in Kaapstad ingevoerd. lie Balkan-quaestle. TOULON8 Mei. De pantserschepen »Latouche" »Tréville" en »Pathuau'' maakten zich dezen nacht voor Salonika zeilvaardig, waar zij Frankrijk zullen vertegen woordigen met het oog op de gebeurtenissen. De»Galilée" is eveneens tot vertrek gereed. PARIJS 8 Mei. De bladen bevatten een telegram uit Konstantinopelmeldende dat generaal Zoutcheff een voornaam leider van het Bulgaarsch-Macedonisch comitéin een gevecht in de buurt van Salonika is gedood. RISTOVATZ 8 Mei. Woensdagavond vielen Bulgaren vun Mostir (Monastir?) de troepen en de bevolking aan, Zij wierpen bommen in de moskeeën. Er vielen 11 dooden en 29 gewonden. De Mohamedanen dreigen met christen- moorden. De consulaten, die eveneens worden bedreigd, worden door troepen bewaakt. Rusland en Hands joerije. WASHINGTON 8 Mei Het ministerie van buiten- landsche zaken ontving officieel kennisgevingbevesti gende de vermeerdering van het Russische garnizoen te Nui-tswang. Staatssecretaris Hay verzocht president Roosevelt machtiging voor een gemeenschappelijke actie van de Vereenigde Staten, Engeland en Japan tegen het Russiche optreden. De Duitsche en Engelsche gezanten bezochten heden het ministerie van bnitenlandsche zaken. Nieuwe doorbraak Hethelpolder. De kade aan den Noordketheipolder is den 7 des avonds laat weder doorgebroken. De toestand, waarin Kethel en omstreken verkeeren, moet zeer ernstig zjjn. De Harreweg loopt over, waardoor de Zouteveenpolder onderloopt. De toestand moet thans ernstiger zijn dan bij de doorbraak in den nacht van 24 op 25 April. Leeuwarden. De Zuid-Afrikaansche oud-com mandant Chrlstlaan Botha heeft den 8 alhier de veemarkt bezocht. Hier ter stede is de eerste stoom-papferenzakken-fa briek opgericht. Per dag worden 72,000 papieren zakken gemaakt. V ogelbescherming. De Raad der gemeente Markeloo heeft verboden het vogelvangen, uithalen van vogelnesten, het zich be vinden met toestellen voor het vangen van vogels op openbare wegenplantsoenen enz. en op particuliere gronden zonder vergunning van den eigenaar. In de vergadering van het Provinciaal Kerk bestuur van Noordholland, gehouden 6 en 7 Mei, wer den tot de evangeliebediening toegelaten, de heeren P. Krul, J. D. de Bruin, J. D. van de Craats en F. Schrale. Tevens benoemde die vergadering tot lid der Algemeene Synode den heer L. W. de Grient Dreux, predikant te Edam en tot zijn secundus den heer A. A. Oremer Rz., predikant te Broek-in-Waterlaud.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1903 | | pagina 1