Indische Penkrassen. Honderd en vijfde jaargang. 1903. ZONDAG 12 JULI. Nog een overzicht der Stakingsgeschiedenis. NO. 82. Tweede blad. ALKMAARSCHE COURANT. Deze Courant wordt Dinsdag-, Donderdag en Baterdagavond uitgegeven. Abonnementsprijs per 3 maanden voor Alkmaak f ®,8«j franco door het geheele rjjk f 1, 3 Nummers t 0,0«. Afzonderlijke nummers 3 ets. Telefoonnummer 3. Prfjg der gewone advertentlën Per regel f ®,15. Groote jletters" naar plaatsruimte.2 Brieven franco aan de N/V. Boek- en Handelsdrukkerij v/h. HERMs. COSTER ZOONVoordam 0 9. In de Jali-alle vering van het tijdschrift O n z e E a u w geeft Mr. Plemp van Duiveland een .overzicht der stakings - geschiedenis". De nadeelige gevolgen, die velen nog van de stakingen ondervinden, en de verbittering, die de nederlaag by anderen heeft gewekt, maken het begrijpe lijk. dat er nog altyd over de geschiedenis der stakingen wordt gesproken en getwist. De sociaal-democraten gaan steeds voort, de schuld van alle ellende, ook die van de kosten van de oproeping en het zoo langen tijd onder de wapenen houden van de vroegere lichtingen en van de nadoelen die de miliciens daarvan ondervonden, aan da regeering te geven en aan hen die de regaering in die ernstige dagen hebben gesteund. Had de regeering de wetsontwerpen tot handhaving der vrijheid van den ar beid, tegen het uitoefenen van geweld, bedreiging en ernstigen overlast om iemand te dwingen met de anderen mee te staken en tegen contractbreak bij het spoorweg bedrijf maar niet ingediend, dau was er geen tweede staking uitgebroken en waren de miliciens niet opga - roepen, althans hadden zij spoedig weer naar huis gezon - den kunnen worden. Nu is het zeker waar, dat wanneer de bedoelde wets ontwerpen niet waren ingediend, tegen die wetsontwerpen goen staking had kannen uitbreken maar de toestand was na de eerste staking op 31 Januari toch zoo, dat werkstaking om de eene of andere reden, welke dan ook, ons altijd boven het hoofd bleef hangen. En dat is geen onderstelling, dat is ons duidelijk gezegd. Laat ons er aan herinneren, dat reeds op 4 Februari het manifest van Oudegeest en Petter verscheen, waarin openlijk werd bekend gemaakt, dat de meest nauwgezette voorzorgsmaatregelen moesten worden genomen, om in staat te zijn oogenblikkelijk den arbeid neer te liggen zoodra er bericht zou komen van het hoofdbestuur dat ieeds op 3 Februari de gemeente-werklieden te Am sterdam aan den gemeenteraad een termyn stelden om aan hun eischen te voldoen, onder bedreiging van anders de gemeentebedrijven, ook gas- en watertoevoer, stop te zetten. .Boven de groote stad" schreef H e t V o 1 k .hangt zwaar en zwoel het geheimzinnige woord, zwanger van toekomst-beloften voor de werkers heel het raderwerk staat stil, als nw machtige arm het wil." Het bovenstaande zegt genoeg. Wij behoeven niet alles in herinnering te brengen wat er in die dagen gesehreven en in volksvergaderingen gezegd werd. Eén ding was duidelijk genoegzoodra er iets gebeurde dat als een Auteursrecht uitdrukkelijk voorbehouden. XVIII. Thans wil ik u eens een denkbeeld geven van Batavia de Koningin van het OostenGemakkelijk is het niet want de steden hier in Indië zien er nu eenmaal geheel anders nit dan Europeesche. We zullen het echter toch maar probeeren. Insulindes hoofdplaats dan bestaat feitelijk uit twee deelen de beneden- en bovenstad of Oud- en Nïeuiv- Batavia. Oud Batavia ligt noordelijkdicht aan zee en heeft grachten en straten, die ons bepaald aan Holland zouden doen denken, indien er niet alles even vuil en verwaar loosd uitzag. Het werd in 1619 op de pninhoopen van het verwoeste Jacatra gesticht en onze vooronders hebben er in die dagen een echt oud-Hollandscbe stad van wil len maken een stad van groote en hooge huizen met stoepen en gemetselde banken vóór aan de straat. Zestien kanalen of grachten verdeelden haar toen op zijn Am- sterdamsch in langwerpige vierkanten. Deze grachten werden de hoofdoorzaak van Oud-Batavia's verval. Toen namelijk in het begin der 18de eeuw de vulkaan Salak nukken kreeg en zijn gal, pardon zijn lava bedoel ik uitspuwde, bracht de rivier van Batavia, de Tji-Liwoeng zooveel vuil en slib van boven aan, dat alle grachten verstopt raakten en kwaadaardige dampen de zooge naamde rotkoorts verwekten. Alhoewel thans gelukkig veel gedempt isblijft de benedenstad nog steeds zeer ongezond en wordt zij door de Europeanen daarom dan ook niet meer bewoond. Men vindt er in de vroegere heerenhuizen alleen nog maar handelskantoren en maga> zijnen, waar bleeke afgewerkte dienaren van Mercnrius van acht uur 's morgens tot laat in den middag zwoegen en slaven om dan tegen den avond, afgemat naar geest en lichaam hunne woningen in de voorsteden op te zoeken, voorsteden, die, zooals we straks wel zullen mer vo doende reden tot staking kon worden aangemerkt, hetzij een geschil tnsschen den een of anderen grooten werkgever, een transportmaatschappij of uitgebreide in- dnstrieele onderneming en de daarbij in dienst zijnde werklieden, hetzij de eene of andere regeeringshandeling dan kon van de Nederlandache Vereeniging van Spoor- en Tramwegpersoneel een bevel tot werkstaking nitgaan. Zoo iets kon eiken dag gebeuren. Van een geregeld spoorwegverkeer was men geen oogenblik zeker. Noodig vóór alles was dus, dat de regeering in samenwerking met de spoorwegmaatschappijen maatregelen nam om bij het uitbreken van een werkstaking ondor het spoorweg - personeel een geregeld verkeer, zjj het dan ook met ba- perkten dienst, mogelijk te maken, en de noodige mili tairen opriep, om in zulk een geval ta zorgen, dat de orde en de veiligheid op onze spoorwegen geen gevaar liep, dat allen die tot voortzetting van den dienst wilden medewerken, in hun werk niet werden bemoeilijkt en met hun gezinnen tegen geweld en overlast werden be schermd. Een en ander is met hat beste gevolg geschied. Wat het artikel tegen werkstaking bij het spoorwegbedrijf betreft, was de schrijver, wel van het recht van den Staat om werkstaking in dat bedrijf se straffen, maar aanvankelijk niet van de noodzakelijkheid, de doelmatig heid en de opportuniteit om van dat recht gebruik te maken, overtuigd. Wat er later gebeurde heeft hem wel eenigermate op zijn twijfel doen terugkomen maar moeilijk kon bij de spoorwegmanuen den indruk worden voor komen dat er wel haast gemaakt werd om staking te straffen, maar dat men met het tegemoetkomen aan de grieven van het spoorwegpersoneel den tijd had. Hij blijft het daarom betreuren, dat de regeering niet onmiddellijk met een regeling als die van den bekenden algemeenen maatregel van bestuur voor den dag is gekomen. Dat die regeling ook de loonen omvat, is zijns inziens ba - denkelijk. De regeer ing zal zich hier bewegen op een haar vreemd terrein, en, zoo niet met veel beleid wordt gehandeld, zal haar bamoeiing, in plaats van verbetering in de loonen, moeilijkheden en botsingen kunnen brengen Nadat de strafbepaling tegen de staking by het spoor wegbedrijf eenmaal was ingediend, was tegenover de houding van het Comité van Verweer aanneming van het gewijzigd regeeringsontwerp, begeleid door de afkon diging van den algemeenen maatregel van bestuur, zijns inziens plioht. Wat de economische gevolgen van de stakingsgeschie denis betreft meent de schrijver, dat de regeering zich zal beijveren om het verwijt te niet te doen, in de Dnitsche pers van de laatste maanden meermalen geuit, dat Nederland achterlijk is op het gebied der sociale wetgeving. Voor stilstand of teruggang op dit terrein behoeft dus allerminst vrees te bestaan. Hij vreest integen deel voor een regeling naar Duitsoh model, van boven af, autoritair. Versterking van de te zwak gebleken garnizoenen in sommige steden, als in hoofd- en hofstad, met daaraan verbonden verzwaring van militaire lasten, meent hij tot zijn leedwezen te moeten voorzien. Voor de vakvereanigingen gelooft hij alleen een betere toekomst te mogen verwachten, indien de politiek wordt buiten gesloten en het streven in 't bijzonder op behartiging van economische belangen der leden wordt gericht. De zoogenaamde .neutrale" vakbeweging, vooral te Amster dam, is echter een kweekplaats van anarchisme en socia lisme, en dat weerhoudt de patroons met de vakvereani gingen te onderhandelen en overeenkomsten te sluiten. Zoolang zij eenvoudig worden voorgesteld als .uitzuigers strijd tegen den patroon het hoofddoel, en solidariteit met de overige arbeiders tegenover de niet-aangeslotenen de eerste plicht is, kan dit inderdaad moeilijk worden verwacht. Hij betreurt de onderlinge afscheiding van calvinistische, roomsche, liberale en socialistische arbeiders, die de vakbeweging belemmert en verzwakt, maar acht die onvermijdelijk, zoolang deze beginselen niet uit de zoogenaamd neutrale vereenigingen worden geweerd. Nu het weekblad der Nederlandache Vereeniging van öpoor- en Tramwegpersoneel weer verschenen is, geeft een inge zonden stak eenige hoop, waarin gewaarschuwd wordt tegen een oude fout, die weer voor den dag komthet schelden. .Uitroepen" schrijft de inzender .als: .Weg met de onderdrukkers, onderkruipers, uitzuigers" enz. enz. zijn schering en inslagworden vervelend, niets-zeggend en verwekken dikwijls het tegenovergestelde resultaat." Jammer maar, dat de redactie dit schelden nog eenigszins vergoelijkt en tracht te rechtvaardigen. ken, een heel ander schouwspel dan dat Oud-Batavia op leveren. Een wandeling door de bsnedenstad is intusschen toch wel de moeite waard, vooral de Chineesche en Ara bische Kamp (wyk) zien er typisch Oostersch nit, maar 't is helaas altijd erg warm en het riekt hier en daar meer dan onaangenaam Gelegenheid om naar boven te gaan is er gelukkig te over Zoo laten de Staatsspoor en de Nederlandsche In dische Spoorwegmaatschappij elk uur eeD trein loopen een stoomtram vertrekt om de tien minuten en gaat dan o. a. voorbij ons hotel Molenvliet terwijl er ook nog een electrische dito langs den weg van Jacatra en Goenang Sahari loopt. Ook kan men gebruik maken van een der honderden dos d dos, bouwvallige leelijke rijtuigjes op twee wielen, getrokken door kleine, magere, vieze paarden Hoewel het klimaat van Oud-Batavia bepaald zeer schadelijk was, duurde het toch nog tot het begin der 19de eeuw, alvorens de Hollanders zoo slim waren om .naar boven" te verhuizen. De zoogenaamde bovenstad nu maakt den indruk van een reusachtig, heerlijk, schoon villapark, gebouwd langs breede, schaduwrijke lanen. De Iraaie witte huizen der Europeanen zijn er bijna zonder uitzondering van steen en éen verdieping hoog. Ze liggen achter vriendelijk groen en bloemen verscholen en zijn door ruime erven van elkaar gescheiden. Gewoonlijk hebben zo een voor- en achtergalerij, die door een breede gang worden ver bonden, een gang, waarin de verschillende vertrekken uitkomen. Terwijl de achtergalerij meer speciaal het huis vertrek vormt, dient de smaakvol gemeubileerde voor galerij tot ontvangstkamer voor avondvisites en recepties Op het erf achter het huis liggen nog de bijgebouwen die bediendenkamers keuken badkamers stallen enz bevatten. Een rit door de bovenstad, 's morgens in de vroegte of wel tegen het vallen van den avond en vooral ook 's nachts bij helder maanlicht, is in één woord verruk kelijk. Op het midden van den dag is het echter veel te warm om te genieten dan is men blij, dat men het leven heeft en onverschillig voor natuurschoon. De on Uit Pittsburg, de hoofdstad van den Amerikaan- schen staat Pensylvanië, wordt een ernstig ongeluk ge meld. Een geleiddraad van den electrischen tram brak en kwam in een waterplas op straat terecht. De paarden van bet eigen rijtug van den heer en mevrouw Sturti trapten in den plas en werden beide dood ter aarde ge worpen, terwijl de stroom langs hun lichamen den koet sier en den heer en mevrouw Sturti eveneens doodde. Een agent van politie, die hulp wilde bieden, stortte eveneens dood ter neer. Een groote menigte liep natuurlijk ten hoop, maar niemand durfde de gevaarlijke plek naderen tot de hoofd stroom was afgesloten en men naderbij kon komen, even wel om slechts te constateeren, dat de vier personen en beide paarden dood waren. dragelijke hitte aan de kust is bepaald een groot on gemak, vooral voor den toerist, die dan tijdelijk tot wer keloosheid gedoemd is. De Nederlanders kwamen hier oorspronkelijk om handel te drijven en moesten dns wel nabij het ongezonde zeestrand gaan wonen, doch zij, die zich later in het gebergte vestigden, de planters o. a. kozen het beste deel en zien er dan ook heel wat flinker uit dan de bleeke zenuwachtige halfzieke koopluiBa tavia is niet alleen een drukke handelsstad, doch men vindt er ook de verschillende Departementen van algemeen Bestuur. Dat dit zeer verkeerd is, om meer dan óen reden, zullen we later verklaren. Verder heeft Batavia nog een groot garnizoen met al den nasleep er van. Kooplieden, ambtenaren en officieren vormen dns de kern der Enropeesche bevolking en be twisten elkaar den voorrang. Men is er lang niet zoo prettig .onder ons" als in bet binnenland en de s'ijve gedrongen gezelschapstoon der Batavianen is dan ook door geheel Indië berucht. D*t wat de Europeanen betreft, die samen nog geen 9000 zielen tellen. De hier geboren en hier opgevoede Indo's van lageren stand bespreek ik later in een afzon derlijke Penkras. Indo's zijn Europeanen met min of meer Inlandsch of Chineesch bloed in hun aderen, die, voor zoover ze niet van gegoede familie zijn, der Re geering heel wat zorg en hoofdbrekens berokkenen. Behalve volbloed Europeanen en Indo's heeft men hier op Batavia nog een zeer gemengde bevolking van In landers en vreemde Oosterlingen, die in Kampongs en afzonderlijke wijken wonen. De meeste Chineezen en Arabieren wonen in de bene denstad en schijnen nogal goed tegen het slechte klimaat bestand te wezen. De Inlanders daarentegen volgden meer het voorbeeld der Hollanders en hebben hunne kampongs om en tnsschen de Europeesche wijken gebouwd. Het is over het algemeen een zeer onsympathiek slag van menschen, dat allegaartje .bruine broeders" dat hier woont. Ze zijn meestal dom brutaal twistziek en oneerlijk en we begrijpen heel goed dat Europeanen die niet verder dan Batavia kwamen later in Holland

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1903 | | pagina 5