HORDENREN. No. 111. Keriste blad- Honderd en vijfde jaargang. 1903. VRIJDAG 18 SEPTEMBER. Hinderwet. Stadsb erichten. SPORTROMANf FEUILLETON. ALKMAARSCHE COURANT. Deze Courant wordt Dinsdag-, Donderdag- en Zaterdagavond uitgegeven. Abonnementsprijs per 3 maanden voor Alkmaar ff O,SOfranco door het geheele rjjk i 1, 3 Nammers f O,©O. Afzonderlijke nummers S ets. Telefoonnummer 3. Pryg der gewone advertentiën ij Per regel f ©,15. Groote letters naar plaatsruimte. Brieven franco aan de N/V. Boek- en Handelsdrukkerij v/h. HERMs. COSTER ZOONVoordam C 9. BURGEMEESTER en WETHOUDERS van ALKMAAR brengen, ingevolge art. 8 der Hinderwet, ter algemeene kennis, dat zij bij besluit van heden aan P. KLUITMAN, boekhandelaar aldaar, vergunning hebben verleend tot het oprichten van eene boekdrukkerij, te drjjven door een gasmotor van 6 paardekracht, in een te maken gebouw achter het perceel Kennemerstraatweg, wijk E No. 55, ten kadaster bekend in sectie P. nr. 853. Burgemeester en Wethouders voornoemd, Alkmaar, G. RIPPING, Voorzitter. 15 Sept. 1903. C. D. DONATH, Secretaris. Vergadering van Ouderwijzers en Onder wijzeressen. (Vervolg.) Bjj het rekenonderwijs wordt steeds gebruik gemaakt van voorwerpen die men de kinderen in handen geeft, waarom dan ook niet bjj het onderwijs in het metriek stelsel, waarbij elke leerling heel gemakkelijk een c.M. een c.M2. of c.M3. in handen kan hebben. En ook voor de hoogere klassen is het wenscheljjk en nog dezer dagen kwam spr. bij het zien van een klokje, gevuld met flikjes, tot het denkbeeld, dat men ook bjj het leeren op de klok zien enz., zeer goed van dergelijke klokjes of kleine horloges gebruik zon knnnen maken. Niet bjj alles is het mogelijk, dat alle kinderen geljjk de handeling verrichten, bjjv. bjj het wegen en het meten, het laatste ook, waar het groote afstanden betreft, die men op de echoolwandeling meet. Evenmin gaat dat bij het nemen van eenvoudige natuurkundige proeven. De handeling van de zjjde der leerlingen is in hooge mate bevorderlijk aan het verkrijgen van vaardigheid. Hoe ze ook kan worden toegepast bjj het leesonderwijs hoopt spreker straks nader aan te toonen. Dat er bjj ons onderwjjs iets niet in den haak is, daarop wjjst ook .het bestaan van de Vereeniging tot Ver eenvoudiging van Onderwjjs en Examens, en het feit, dat ook bjj de Vereeniging van Leeraren van het Middel baar Onderwijs de vraag is gerezen, of het niet wen scheljjk is bij dat onderwjjs handenarbeid in te voeren acht spr. ten opzichte van de zaafzelve van veel gewicht. Ook zij die buiten het onderwijs staan, begrijpen wat er aan ons onderwijs ontbreekt. Dat bleek o.a. uit de woorden van den eigenaar van het landgoed bij Paterswolde, door de leden van het N. O. G. bezocht, op den derden dag hunner jongste algemeene vergadering, toen hij de bezoekers den wenk gaf, bij hun werk vooral te zoeken naar een middel om de hersenen der kinderen grooter te maken. Dat woord maakte op spreker diepen indruk. In onze volksschool kan héél wat ballast overboord worden gegooid, al die schoolsche geleerdheid, wat heeft het kind er aan. Men zegt, voor de meeaten is 't het eind onderwijs, maar hoe spoedig vervliegt al die zoogenaamde nuttige kennis, doordat men ze niets heeft meegegeven, W. JIK'IJKH-FORITUU. 18) Hij had geen haasthet gedrang der menschen was hem onaangenaam en daar bij nooit, zelfs niet de kleinste kleinigheid weddewas het hem volkomen onverschillig of hjj een wedren meer of minder zag. Voor den Armee-ren had hjj den rit op Madagaskar aangenomen, een hoogbeenige, Ierschen Steepler, het eigen dom van zjjn vroegeren kameraad Brandenberg. Het was een hopenloozen rit dien men hem in vroeger jaren niet zou hebben durven aanbieden: een slecht paard, een mid delmatig springer, goed genseg voor eeu ren op de korto baan maar zonder eenigen kans op succes in een wer kelijk grooten wedren. In zjjn uniform van kapitein bjj den generalen staf werd hij slechts door enkelen van het publiek herkend en door deze weinigen die zich hem uit zijn roemrijke dagen herinnerden, nauwelijks opgelet. Hij was niet jjdelalthans niet in den zin van too- neelsterren en renbaanheldenhij had ook geen enkele reden zich getroffen te voelen over het snelle vergeten van de groote menigtezijn schitterende loopbaan in het Pruisische leger was verzekerd en in regeeringskringen had men een beter herinneringsvermogen voor zjjn eertjjds onovertroffen glorie. Toch plooide een bittere laeh zijn mond toen hjj plot seling Joseph zag, die in een dicht gevolg van dames en heeren over het terrein liep. Overal maakte men plaats voor Joseph, drong dichterbij om hem te zien, wees hem met vingers aaD, groette en wuifde. om er op voort te bouwen, omdat we niet gezorgd hebben, dat de lust tot verdere ontwikkeling er is. Nu beweert spreker niet dat handenarbeid bet alleenzaligmakend middel is, om dat gebrek te voorkomen, maar hjj kau er zeker zeer veel toe bijdragen, dat later de lust tot ontwikkeling, tot waarneming vooral blijft bestaan, omdat de leerlingen hebben geleerd waar te nemen. Verder heeft het onderwjjs in handenarbeid dit voordeel, dat het bijdraagt tot oefening van oog en hand, dat het een zekere handigheid geeft die men bij de meeste men schen mist, zie maar eens hoe moeilijk men een potlood puut, of een pakje maakt en dat de kinderen er pleiziei' in hebben, als ze iets zelf kannen maken, blijkt wel dui delijk uit het feit, dat meisjes hoog loopen met het haad- werkonderwjjs. Spreker geeft daarna een overzicht van de wijze, waarop hjj den handenarbeid in de eerste twee leerjaren onder wijst, en hoe het dan dienen kan als een middel tot con centratie van leervakken. Er wordt door de leerlingen gewerkt met geprepa reerde klei. Uitvoerig schetst hij, hoe nadat de bal het onderwerp van behandeling is geweest, de eilinder ter hand wordt genomen, de vorm van dit lichaam wordt nagegaan, naar cilinders wordt gezocht in en buiten de school eu zelfs ook het netwerk wordt geteekend ('t laatste door den onderwjjzer). Deze wijze van Dehaadeling oefent de oogen en spoort de leerlingen aan, de vormen om zich heen goed waar te nemen, wat slechts zeer weinig menschen doen, zoodat ze zelfs den vorm niet weten van voorwerpen die ze dagelijks zien. Beproef zelf eens, zei spr., te zeggen welken vorm uw stoel, uw inktpot heett. De wereld is schijnbaar onuitputtelijk in vormen, maar toch zjjn ze alle tot eenige grondvormen terug te bren gen. Daarop te wijzen, is een eerste vereisebte Van den cilinder komt men tot den cirkel. Alles wat de kinderen hebben gedaan, wordt telkens onder woorden gebracht, terwijl er verder leesoefeningen aan worden verbonden, 't geen spreker met voorbeelden duidelijk: maakte. Voor de leesoefeningen is een ver- eischte, dat men gebruik maakt van een methode voor het aanvankeljjk leesonderwijs, waarbij de kinderen heel spoedig alle letters leeren. Een goede methode daarvoor vond spr. in Hoogeveen's leesplankje. Het leesonderwijs wordt op deze wjjze veel aantrekkeljjker, de belangstelling blijft levendig. Op den cilinder volgt het prisma, waarvan men weer komt tot rechthoek en vierkant, die zij ook reeds bij het vouwen hebben leeren kennen. Genoeg aanleiding is er nu bjj het beschouwen van vlakken en lijnen, tot het houden van oefeningen voor het rekenonderwijs, en ook voor het teekenen is er leerstof aanwezig. Dezelfde lichamen, die van klei worden gemaakt, wor den ook gebouwd van stokjes eu bolietjes dit bevordert de vaardigheid in hooge mate en geeft weer aanleiding tot goede spreekoefeningen, terwijl het meten er tevens aan verbonden wordt. In het tweede leerjaar worden behandeld de doorsneden. »Daarl Die daar Ja, die I Dat is hjj, die Frangipani rijdt I" Klein was het aantal voor wien deze uitleg noodig was maar op den Armee-dag'' zijn duizenden te Hop- pegarten, die het geheele jaar geen enkelen wedren ba- zoeken en dus door de stamgasten van de baan over alle personen en gebeurtenissen moeten ingelicht worden. Zoo had men vroeger ook Albrecht met vingers aan gewezen. Het is goed en mooi als men de zekere haven bereikt heeft, maar destijds het worstelen en strijden was wel licht toch mooier. Toen was men jong en vol levenskracht »Waarom heb ik eigenlijk dezen rit aangenomen vroeg Albrecht zichzelf af, toen Joseph met zjjn stoet achter het boschje bij de stallen verdwenen was en hjj alleen stond nog steeds leunend tegen een boom ter hoogte van de zadelplaats. »Precies een oude comediant, die hartstochtelijk terugverlangt naar het voetlicht en nogmaals door het publiek wil toegejuicht worden." Daar kwam Joseph terug. Weer liep hjj midden over het terrein met zijn gevolg van lachende en schertsende dames en heerenmaar hjj ging niet meer alleen, Marie lennde op zjjn arm haar groote oegen links en rechts wendend. Ek weer drong de zich heen en weer bewegende men schen massa op hem toe om den held van de renbaan te zien, men schaarde zich in een rjj, ditmaal dubbel nieuws gierig want als een loopend vuurtje ging het door de dicht opeengepakte menschenmassa »Dat is Heidenstamms' meisje." »Zjjn meisje? Waar?" »Daar," Bljjkbaar had ze de luid uitgesproken woorden ge hoord, want een pnrpere blos dekte haar wangen. Joseph liep kalm en alsot het hem niet aanging, bij kende het nieuwsgierig dringen van het publiek, iets dat bjj eiken wedren plaats heelt, maar Marie was in de war en deze verwarring gaf het anders zoo rustige meisje een eigenaardige bekoorlijkheid. Vorstelijke personen, g< neraale, grootwaardigsheidsbe Voor het doorsnjjden der uit klei vervaardigde voorwer pen wordt een zinken mes gebruikt. Die doorsneden geven weer goede stof voor het rekenen met halven, vierden enz.de rechte en schuine doorsnede van den cilinder worden vergeleken en zoo komt men tot de ovale vormen. Dit alles werd door den inleider op duidelijke wijze uiteengezet. Verder komen hier aan de orde de piramiden en ke gels, ook de afgeknotte, die weder op hunne beurt andere vormen te zien geven als driehoek, trapezium, enz. Het bouwen met stokjes wordt natuurljjk voortgezet en bjj het vouwen wordt nu gebruik gemaakt van de schaar. Spreek- en leesoefeningen weer als in het eerste jaar. Hiermede was spreker aan het eind zijner inleiding, die hij echter niet wilde besluiten dan na een uiteenzet ting te hebben gegeven van de bovengenoemde leesmethode van Hooge veen eu daarvan de voordeelen te hebben in het licht gesteld Het applaus der vergadering was voor den heer Kern- pers wel een bewijs, dat men met genoegen naar zijn inleiding had geluisterd. :^De Voorzitter betuigde hem dau ook zijnen dank voor de aangename wjjze, waarop hij het voor deze ver gadering zoo geschikte onderwerp had behandeld. Waar het hier geldt een beginselwaarvan de toepassing voor ons onderwjjs, 't was spr. gebleken in de school van den heer Kempers van zeer groot belang i3hoopte hjj dat hetgeen de inleider heden had gezegd aanleiding mocht geven tot navolging. Door de heeren Tjalsma en Wijn, hoofden van scholen te Heerhugowaard en Koedijkwerden eenige nadere inlichtingen gevraagd. Door den eerste werd gevraagd of de heer K. om den handenarbeid zoo ongeveer alle vakken wilde conc mtreerenevenals de Vries en van der Meulen. Door beide heeren werden bezwaren gemaakt tegen de moeilijke woorden in de leeslesjes door den inleider medegedeeld terwijl de heer Wijn nog vroeg hoeveel tjjd de heer K. aan handenarbeid besteedde en de methode Colenbrander voor het lezen nog werd aan bevolen bo.eu die van Hoogeveen. De heer Kempers antwoorddedat hjj niet op het standpunt staat van de heeren de Vries en van der Meulen, dat moeilijke woorden niet zoo dikwijls voorkomen en dat het geen bezwaar is als de kinderen die woorden dan lezen doordat zij ze herkennen zonder ze te ont- ledeu. Het methodisch lezen wordt echter niet verwaar loosd door hem. Wat den tijd betreft, zegt hij dat hij daarvoor besteedt den tijd van het aanschouwings-onderwjjs met eenmaal rekenen per week. De methode Colenbrander kent spr. niet. De heer Huizinga van Heerhugowaard acht de spreek oefeningen ook wel wat moeilijk en vraagt of het schrijf onderwijs met deze oefeningen gelijken tred houdt, waarop de heer Kempers opmerkt dat de spreekoefeningen ook in koor worden gehouden en dat het methodisch schrijven niet met handenarbeid verbonden is. Verdere discussie had niet plaats. De heeren Zeilmaker en Schipper ver gastten nu de vergadering nog op een aria uit de Paulas" voor orgel en pianowaarna pauze werd gehouden. kleeders van het keizerlijke hof wandelden over het ter rain met hun dames in uitgezochte Parjjscha toiletten, zonder dat de menigte tusschen dezen ouervloed van uni formen en schoonheden aan een enkele haar bizondere aandacht schonk, alleen om Joseph Heidenstamm en zjjn jonge verloofde stonden de mensehem als om een ko ningspaar. Ze verdwenen in de richting van de groote tribune en Albrecht stond weer alleen. Gedurende Marie's verblijf te Berlijn han hij haar enkel vluchtig gezien toen hjj haar ten huize van hun verwan ten een kort beleefdheidsbezoek bracht. Uitnoodigingen waren hem gezonden voor alle uitstapjes diners en ove rige feestelijkheden, waarmede de Dewitzen eu de verdere familieleden het korte verblijf der jeugdige schoonheid vierden, maar drukke werkzaamheden voorwendend had hij voor alle partijtjes bedankt. Die handelwijze had niemands aandacht getrokken sinds jaren was men aan zijn sombere teruggetrokken wijze van zjjn gewend. Hij was een zonderling geworden met wien velen zich niet meer bemoeiden. Marie Halfluid had hjj den naam uitgesproken. Hjj verhief zich in zjjn volle lengte als wilde hij met deze beweging aile gedachten van zich afschudden en verliet zjjn eenzame plaats. Hjj ging tusschen de ren paarden door die voor den volgenden ren gezadeld wer den 'groette hier en daar een kennisonderhield zich een tijdlang met den stalmeester von Trakehnen over den toestand der remontepaarden en was toen weer alleen. Ja alles viel Joseph ten deelgeluk, roem jeugd en Marie. En Marie I Twee jaar geleden met den herfst werd het twee jaar was Albrecht naar Hannover gereisd en en had aanzoek om Marie's baud gedaan. Onstuimig ste gen nu nog de bloedgolven hem naar het hoofd bij het denken aan dien avond. Wordt vervolgd.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1903 | | pagina 1