Indische Penkrassen. No. 11. Derde blad. Honderd en zesde Jaargang» 1904. ZONDAG 24 JANUARI. Bijzondere Kennisgeving Vrijwillige verbintenis als MATROOS bij Hr. Ms. Zeemacht Deze Courant wordt Dinsdag-, Stasierdag- en Kater-dagavond uitgegeven. Abonnementsprijs per 8 maanden voor Alkmaab f ©,80franco door het ryk f 1, 3 Nummers 1 Afzonderlijke nummers 8 cis. Telefoonnummer 3. Prys der gewone «dvertentlën s Per regel f ©,15. Groote letters naar plaatsruimte. Brieven franco aan de N/V. Boek- en Handelsdrukkerij v/h. HERMs. COSTER k ZOON, Voordam 0 9. BURGEMEESTER en WETHOUDERS der gemeente Alkmaar, gevolg gevende aan eene uitnoodiging door den heer Commissaris der Koningin in deze provincie gedaan namens zijne Excellentie den Minister van Marine, brengen ter algemeene kennis de navolgende die zich opgeven voor de ZUHiQlMTlE Lotelingen, die zich voor de zeemilitie opgeven en een der beroepen uitoefenen, genoemd onder de letters A B en D in de openbare kennisgeving tot oproeping van lotelingen voor de zeemilitie, kannen, indien zij bij de zeemilitie worden ingelijfd, na afloop van hun eerste- oefeningstijd worden toegelaten tot eene vrijwillige verbintenis als MATROOS bij Hr. Ms. Zeemacht, op de navolgende voorwaarden lo. Stand s De .verbintenis wordt aangegaan als matroos 3de klasse, of, indien men een daarvoor gestelde proef van bekwaamhe d voldoende aflegt, als matroos 2de klasse. 2o. Aanvangssoldij als matroos 3de klasse 14 gulden, als matroos 2de klasse 18 gulden 's maands. 3o. Duur van het dienstverband Vijf jaren. 4o. Premies Keshonderd vijftig gulden (f 650. waarvan f 50 onmiddellijk uit te betalen bij het aangaan der verbintenis, en f 600 na vijfjaren dien-t of zooveel eerderindien de belanghebbende vóór dien tijd den dienst moet verlaten wegens omstandigheden, onafhankelijk van zijn wil Bij overlijden gedurende den vijfjarigen dienst wordt de premie uitgekeerd aan de erfgenamen, mits het overlijden niet het gevolg is van zelfmoord als anderszins. 5o. Bevordering Men k n gedurende de 5 jaren op klimmen tot hooger klasse of rang en ontvangt dan de daaraan verbonden hoogere soldijen. Vermeerde ring van inkomsten verkrijgt men eveneens bij toe kenning van het onderscheidingsteeken van scherp schutter, het brevet van kanonnier of torpedist of het cerficaat van goed gedrag. Onder gunstige omstandigheden kan de korporaals rang werden behaald in 3 a 4 jaren en bij langer in dienst blijven kan ook bevordering volgen tot sergeant, sergeant-majoor en adjudant-onderofficier. 6o, ©vergang bij de Marine-Reserve s Wie na 5 jaar niet verder wenscht door te dienen, kan ver plicht worden tot eene verbintenis bij de Marine- Reserve als matroos 2de of 1ste klasse voor 3 jaren, doch behoeft dan alleen op te komen ingeval van oorlog of oorlogsgevaar en is overigens vrij van allen werkelijken dienst. Vaste soldij gedurende die drieja ren: f 40 50 's jaars, naar gelang van klasse of rang. 7o. Verlenging van het dienstverband s Dit kan (Auteursrecht uitdrukkelijk voorbehouden.) XLV. We hebben kennis gemaakt met een zeer belangwek kend Inlander, met Raden Ario Soeria Nata Legawaden Patih van Soekaboemi. Deze hoogbegaafde Soedanees werd in 1853 te Garoet geboren. Zijn vader was de bekende Hoofdpanghoeloe aldaar, Raden Hadji Mohamad Moesa, de boezemvriend van Karei Holle. Over dezen grooten Nederlander een volgende maal. De Patih is een vriendelijk man, die gaarne met Eu ropeanen omgaat en vloeiend Hollandsch spreekt, hoewel hij pas op zijn zestiende levensjaar voor 't eerst eene school bezocht. Het was op raad van den beer Holle, dat de knaap toen naar Soemedang ging, naar den Pangéran, den vader van den tegenwoordigen Regent, en er de particnliere school bezocht, gelijk met de kinderen van bedoelden Pangéran. 't Waren de eerste Soendaneesjes, die Hollandsch leer den. Voor West Java werd dit van groote beteekenis, daar bier het voorbeeld gegeven werd door een algemeen ge acht vroom Priester en een zeer aanzienlijk Inlander, een Prins van den bloede. 't Werkte aanstekelijk en tegenwoordig wemelt het in deze landen van Soendancezen, die goed Hollandsch spre ken en zich solidair gevoelen met ons Grooter Nederland, Dat de knaap goed leerde en een prachtig verstand had bewijst wel 't haast onbegrijpelijke feit, dat hij na 2 jaar schoolonderricht aangesteld werd tot élève-Soendaneeschen Tolk. Later werd hij Translateur voor de Soendaneesche taal te Bandoeng, en in 1883 Patih van Soemedang om in 1892 naar Soekaboemi te worden verplaatst. Deze Inlandsche Ambtenaar heeft zulk een goeden naam onder de geieerden, dat hij o.a. benoemd werd tot Buitengewoon Lid van het Bataviaansch Genootschap van des gewensclit na afloop van de 5 jaren geschieden, en wel op de voorwaarden, gesteld voor bet vaste personeel der Zeemacht, doch kan worden geweigerd aan hen. die het niet verder hebben kunnen brengen dan matroos 3de klasse. 8o. Pensioen Wie blijft doordienen totdat hij vol doenden diensttijd heeft, krijgt recht op pensioen Vereischte diensttijd: 30 jaren (bij lichaamsgebreken minder), bij een ouderdom van 40 jaren voor kor poraals en minderen en van 45 jaren voor sergeants en hoogeren. Bij de berekingen van dien diensttijd wordt de tijd in de koloniën en tusschen de keer kringen doorgebracht, dubbel geteld. Iemand b. v., die 10 jaren in dienst is, waarvan 5 tusschen de keerkringen doorgebracht, heeft een diensttijd van 15 jaren. Voor elk jaar, tusschen do keerkringen doorge bracht, wordt boven het bedrag, waarop de belang hebbende volgens zijn stand of rang recht heeft nog eene verhooging toegekend. Bij de berekening van den voor pensioen geldigen diensttijd telt ook mede de tijd, in werkelijken dienst doorgebracht als zeemilicien. Wordt de belanghebbende ongeschikt voor den dienst tengevolge van bevolen diensten, dan ontvangt hij steeds pensioen, ongeacht het aantal dienstjaren. Krijgt hij op eene andere wijze lichaamsgebreken, mits niet ten gevolge van eigen moedwillige hande lingen of ongeregeld gedrag, dan bekomt hij voort durend pensioen, wanneer hij 10 jaren, en tijdelijk pensioen, wanneer hij 5 jaren in werkelijken dienst is geweest (de tijd, tusschen de keerkringen door gebracht, in deze gevallen echter niet dubbel be rekend Tijdelijk pensioen wordt voor niet korter dan één jaar en niet langer dan vijf jaren toegekend. Komt hij gehuwd zijnde, te overlijden ten gevolge van bevolen diensten, dan ontvangt zijne weduwe, of ontvangen zijne kinderen pensioen. Zij, die aanvankelijk neiging mochten gevoelen om, in geval van inlijving bij de zeemili ie, na afloop van hun eerste-oefeningstijd zich op de hierboven genoemde voorwaarden vrijwillig als matroos 3de of 2de klasse naar gelang van bekwaamheden, bij de zeemacht te verbinden, worden uitgenoodigd dit bij hunne aanmel ding voor de zeemilitie ter Gemeente secretarie kenbaar te maken. Deze opgave verbindt hen tot niets, maar geeft ook geen rechten, noch nu, noch later. Eerst tegen het einde van hun eerste-oefeningstijd zullen zij hebben te te beslissen, of zij al dan niet tot de vrijwillige ver bintenis zullen overgaan. N B. Zij, die niet een van de beroepen uitoefenen, genoemd onder de letters A? B en D in de openbare kennisgeving betreffende de aanmelding voor de zee militie, kunnen niet tot de vrijwillige verbintenis als matroos worden toegelaten. Burgemeester en Wethouders voornoemd, Alkmaar, G. RIPPING, Voorzitter.. 20 Jan. 1904. O. D. DONATH, Secretaris. Kunsten en Wetenschappen. Ook is hjj sedert jaren Re dacteur van het Landboow-tijdschrift Metra NoeTani(Ae vriend van den landman). Dit tijdschrift werd door Karei Holle opgericht om den Inlandschen ambtenaren en ook den eenigszins ontwikkelden landbouwers te loeren hoe 't land bewerkt moet worden. De Patih schrijft steeds onder den pseudoniem Karta ivinata, en heeft als Soendaneesch auteur een grooten naam onder zijn volk. Daar de Bintang Hindia in 1904 ook Soendaneesche en Javaansche opstellen znl opnemen, zal men begrijpeu, dat ik als Hoofdredacteur mij van de medewerking van dezen begaafden schrijver moest verzekeren en groot was dan ook mijn vreugdetoen hij zich bereid verklaarde als Soendaneesche taaladviseur roe te treden. De vijf zoons van den Patih zjjn allen Europeesch op gevoed en op een na, een aardig ventje van ongeveer acht jaar, in 's Lands dienst. De ondste is Adjunct-Hoofddjaksa te Bandoengde tweede Uedana van Panjeredan, de derde schrijver bij den Assistent-Resident van Soemedang en op een na de jongste is Adjunct -Djaksa van Buitenzorg. Ik sprak hierboven over Soendaneezen en de Soenda neesche taai. De lezers moeten dan weten, dat de bevol king van Java tot drie hoofdrassen behoort. De Soendaneezen wonen in 't Westelijk deel en vormen ongeveer J der bewoners van dit schoone eiland. Ze be schouwen zich gaarne als de djelma boemi, d.w.z. de ei genlijke oorspronkelijke inboorLngen. In alle geval is het zeker, dat ze nog het meest getrouw bleven aan den een voud der vaderen, hun godsdienst, hun adat (gewoonten). Ze zjjn over 't algemeen veel kleiner gebouwd dan de Javanen, doch ook gespierder, ze zjjn lang zoo nuffig niet op hun kleeding en hebben iets flinks over zich, dat den Westerling aanstaat. Ze zjjn o.a. niet beschroomd, en zeer spoedig op vertrouwelykeu voet met eeu blanda. De Soendaneezen zjjn bovendien eerlijke kerels. O wat een vei schil met dat boeven tnig nit de residentie Bata via I De hotelhouder verzekerde mjj, dat er nog nooit iets op Soekaboemi gestolen was en dat, terwjjl de meeste Eu- KOADAGSRUST. Den 1 Juli 1673 werd in de alkmaarsebe vroed- schaps-resolutiën het volgende aangeteekend „Gelesen sijnde de requeste van de gemene gildebroeders van het chirurgjjnsgilde binnen d 'se stadtdaer bij zij verzogten, dat bet scbeeren op sondagen en andere feest dagen verboden sonde werden, niet alleen nnter de pre- dieatie noaer buy ten deselve de geheele zondag en an dere feestdagen door op de boete van 3 gis. by ijder te verbeuren is naer voorgaende deliberatie geresolveert, dat men de ordonnatie tegens de ontheylijing van Godes 3m en het violeren van den Sabbath off andere feest dagen, op den 28en Ap'il 1665 geSmaneert, sal laten blijven, soo die leyten dat men deselve exactelijk sal doen observeren en executeren." Hel vierde artikel van genoemde verordening bepaalt ten aanzien der barbiers„De chirurgijns èn haer knegts snllen vau nu voortaen niemand nog jong nog oadf, op de voorschreeven sondagen of feestdagen onder de predi cate moogen scheeren binnen noch bnyten shuy^ op de boeten van drie guldens bij den chirurgijn en die gene die ge=chooren werd elk bisouder te verbeuren sullende de chirurgijns voor haer knegts moeten instaen.' De heeron van de vroedschap die vermoedelijk zelf prijs stelden op de komst dor barbiers ten hunnent, opdat bjj hun ter kerk gaan niets aan hunne achtbaar heid zon ontbreken, waren dus niet genegen om den leden van het gilde en dezer gezellen volstrekte zondagsrust te verzekeren. De keur verbood op de boete van f 3 ook het uit oefenen van handwerken, het open-winkel honden en iets te koop stellen aan of op vensterramen en banken, maar liet na de middag-predicatie het voorstaan met koek appelen, noten e.d.g. buiten de poorten toe. Op gelijke boete waren de vleeschhouwers verplicht hunne huizen gefloten te houden uitgezonderd een of twee van eene horde voorziene bovenveustersen al mede was op f 3 per persoon der aanleggers en deelnemers verboden het bjj dag of nacht houden van eenige dans scholen, speelders of tnysschers (dobbelaars). Dat men het met de toepassing dezer bepalingen ern stig voor hadblykt wel hieruitdat niet alleen de schont en zijne dienaars maar ook de dekens en raden der ambachten, de opzieners der koorn-, turf-, kaas- en bierdragers, alle schoolmeesters en de bazen ten opzichte hunner knechts, tot de bekeuring gemachtigd werden. Zondagsrust is eene zaak, welke in de laatste jaren __er aan de orde is gekomen en voor de aanbeveling of bevordering waarvan in verschillend opzicht veel ge zegd kan woiden Het is intnsschen wenscheljjk, dat men zich in deze wacbte voor, slechts weerzinwekkende, puri- teinsohe overdrijving en ons volk bewaard blijve voorde verveling der britscho zondagen. Veler aandrang tot wet telijk verbod van den zondagsarbeid beperke en stuite men door van niemand des zondags werk te vorderen hetwelk op andere dagen kan verricht worden, door wat meer medegevoel voor de rnst, de stichting op het genot van hen, die van anderer gezag, wil, luim ol geld af hankelijk zjjn. Dit medegevoel schjjnt te ontbreken bjj ropeanen 's nachts hun deuren en vensters open laten Doe dat eens in Batavia ofin Holland 1 Hier krjjgt men weer sympathie voor de Inlanders, want ik moet U eerljjk bekennen, dat 't volkje van Ba tavia en Buitenzorg al een zeer slechten indruk heeft ge maakt. Ik was nu eenmaal Maleiers van Sumatra gewend, en vond mij daarom bitter teleurgesteld bij de eerste ken nismaking met de bruine broeders van Java. Hier in de Preanger vinden we echter den goedaardigen, zachten, onbedorven inboorling terug, gastvrij, welwillend, goed- geefscb, ja edel van inborst. Ofschoon de Soendanees evenveel eerbied voor zijn hoof den heeft als de Javanen, is hjj veel minder slaafsch, iets wat vooral goed uitkomt by de taal, waarvan hjj zich bedient. Men treft onder ben zeer wijze mannen aan. Met wijs bedoel ik heel iets anders dan geleerd, of westerschal ge meen ontwikkeld. Er zjjn hier gewone Inlanders, die lezen noeh schrjj- zen veistaan, doch wier begrippen over den Kosmos, het Opperwezen, de bestemming van den mensch, het leven na den dood enz. zóó wjjsgrerig gedacht zjjn, dat menig ontwikkeld Europeaan nog w?l eens een lesje bjj hen zou kunnen nemen. Over 't algemeen is dit bjj de Europe anen alhier niet bekend, omdat de Inlanders hen niet voldoende vertrouwen. Veel wil ik over dit onderwerp niet schrijven, want als ik b.v. begon over de z.g. oc culte krachten der doekoen's en kijai's, dan zouden da westersche lezers me toch niet gelooven. Dit kan ik U echter ten stelligste verzekeren, hier gebeuren nog steeds z.g. wonderen en mirakelen De doekoen's doen bv. aan elmoe setan (arabisch istid- jrat" zwarte kunst), terwjjl de kijai's de witte magie (arabisch: vkaramat") beoefenende, hun kracht aan goede geesten ontleenen en aanwenden om de lijdende mensch- heid te helpen. Zoo bestaat hier al eeuwenlang de z,g. gebedsgenezing, waarmede men ook thans in Europa be gint. 't Is alles ide Stille kracht" van het Oosten, waar voor alleen de moderne theosofen oog en oor hebben en die door 't verlichte Westen gehoond od geminacht wordt.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1904 | | pagina 9