Stadsbericiiten. Broedertwist. Bij een twist tusschen twee broeders, wonende aan den Hopakker te Utrecht, ontving, naar het »Utr. Dagbl." meldt, de ondste met een mes een steek in een zijner beenen. De wond was op zich zelf niet gevaarlijk. Maar er is helaas infectie ontstaan, met het noodlottig gevolg, dat de gekwetste, die 24 jaar ond was, thans is overleden, De andere broeder is nog geen 18 jaar ond. In de te Hoorn gehonden algemeens vergadering van het »Rnndveestamboek Noordholland" zjjn tot be stuursleden gekozen de heeren J. Koorn, te Aartswoud, P. Stapel, te Hoogkarspel en P. de Boer te Ooster-Blokker. Tot secretaris werd met algemeene stemmen herkozen de heer D. Laan, te Schellinkhout. Besloten werd, f 25 subsidie te verleenen aan de land en tuinbouwtentoonstelling te Enkhuizen. Zaterdag 23 Juli zal te Hoorn eene keuring van één jarige stieren gehouden worden. Sijbekarspel. De kunstzin in deze gemeente uit zich, door het oprichten van een fanfarenkoor te Benning- broek. Toen dezer dagen de boomen bij den overweg aan 't station te Benningbroek, onmiddellijk achter den met twee vlugge paardjes bespannen fouragewagen van den heer Igesz te Opmeer werden neergelaten, gingen deze op hol en konden eerst bjj den Gankert gegrepen worden. Daar 't ruim 12 uren was, waren weinig mensehen op straat, waardoor waarschijnlijk menig ongeluk vooraomen is. De gemeenteraad van Uitgeest, heeft aan den heer J. J. van Steenbergen A.Dz., op zijn daartoe gedaan verzoek, concessie verleend voor den tijd van een jaar, tol het oprichten van eene gasfabriek binnen deze ge meente. Stompetorcn. In den nacht van 30 op 31 Maart is alhier de boerenwoning, bewoond door den heer P. v. d. Horst, totaal afgebrand. Er was juist den 30 boelhnis geweest, zoodat er geen vee meer in de stallen was; het hooi in den berg, en gereedschap op zolder, dat wel ver kocht, maar natuurlijk nog niet was vervoerd, is verbrand; zoo ook het huisraad van v. d. H. dat ingepakt stoid om per verhuiswagen naar elders te worden gebracht. Toen de bewoners omstreeks middernacht door bet janken van den hond wakker werden, was de brand reeds zoover gevorderd dat van het redden van een of ander stuk huisraad geen sprake was. Graft. In den nacht vau Dinsdag op Woensdag ontstond alhier brand in de lijnbaan »do Poel'', behoo- rende aan de Maatschappij tot bevordering van Nijverheid te De Ryp. Het teerhuis met bet daarin aanwezige touw brandde geheel af. Alles was tegen brandschade ver zekerd. ««P. De tninbouwvereeniging »Rijp en Omstreken", heeft besloten om, evenals het vorige jaar, ook dit jaar weder een tentoonstelling te houden in vereeniging met »Floralia.'' Officieren-opleiding. »De Telegraaf" verneemt uit zeer vertrouwbare bron, dat met het oog op den steeds afnemenden toeloop van jongelieden, die tot officier bij leger of vloot willen worden opgeleid, voortaan bij de toelating voor Willems oord, Alkmaar en Breda minder strenge eisohen zullen worden gesteld. He Haarlemsche Schouwburg. De gemeenteraad van Haarlem heelt den 30 een motie van den heer van de Kamp, waarin èn de sluiting van den schouwburg èa het voorschrijven van de maat regelen in zake het vaststellen der zitplaatsen voor »Ver- eeniging en Brongebouw" werd betreurd en de wenvch werd uitgesproken, dat die besluiten zoo spoedig mogelijk zonden worden ingetrokken, aangenomen met 22 tegen 3 stemmen. Purmerend. In de heden gehouden raadsvergada ring werd tot tijdelijk wethouder (vacature de heer C. W Bakker) benoemd de heer J. B. M. Brantjes. 3?5ste Staatsloterij. 2e Klasse, 3e lijst, 30 Maart 1904. Nr. 19193 f 20000; nr. 15221 f 1500; nrs. 1155, 2000 en 9164 f 1000nr. 187 f 400 nrs. 2225 en 9305 t 200; nrs. 11755, 13091 en 14257 f 100. 2e Klasse 4e Lijst31 Maart. No. 16652 f 200No. 20362 f 100. Te beginnen Zondag 3 April vangen de Samen komsten der Elvang. Uuth. gemeente woer te 1® uur aan. Vereeniging voor klnderkleedlng en voeding. Op Woensdag 30 Maart word ten stadhuize de jaarlijksche algemeene vergadering gehouden van de Vereeniging voor kinderkleeding en voeding alhier. Aanwezig waren 21 leden. De presidentemevr. Boelmans ter Spill opende de vergadering met een woord van welkom en deelde mede, dat gebruik was gemaakt van de bevoegdheid aan het bestuur verleend om zich eene commissie van bijstand toe te voegen. De dames mevr. Wicherink en mej. Oohen Stuart waren aanstonds bereid gevonden het bestuur bij te staanwaarvoor de presidente haren hartelijken dank betnigde. Na de lezing der notulen, die onder dankzegging aan de ijverige secretaresse, mevr. de Lange de Lange werden goedgekeurdwas aan de orde het uitbrengen van het jaarverslag. Daaruit bleek dat de ontvangsten eerder een achter uitgang dan vooruitgang aanwijzendaar zij in 1901 f 801,97, in 1902 f 655,45 en thans f 592,95 bedroegen. Waar de contributiën echter vooruitgegaan zijn ligt de oorzaak meer in de vermindering der overige ontvangsten, vooral de vrijwillige bijdragen. Het jaarverslag spreekt dan ook den wensch uitdat in dit nieuwe vereenigingsjaar de Alkmaarsche burgerij meer doordrongen worde van het groote nut der ver eeniging die blykens de getuigenis der onderwijzers op het schoolverzuim van zoo grooten invloed is. Uit naam van alle onderwijzers meent de secretaresse te spreken als zij de. vereeniging een zegen noemt voor het arme achooUind. Het verslag vermeldt verderdak mevr. de Wit—Kater in de plaats van mevr. Simon Thomas in het bestnur zitting aam. Gedurende den afgeloopen winter werden 178 gezinnen met 388 kinderen door de vereeniging geholpen. Het aantal uitgereikte kleding stukken bedroeg 2118. Evenals het vorig jaar werd een gedeelte door do moeders zelf vervaardigd het overige door eenige damesaan wie daarvoor een woord van dank wordt gebracht, in het bijzonder aan mej. Schermer. Aan personen of firma's, die öf door giften, of door toegestane kortingen, of op andere wijze de vereeniging zijn tegemoet gekomen, wordt eveneens den dank niet onthouden, terwijl het verslag eindigt met den wensah, dat deze nuttige vereeniging zich meer en meer een plaats mag veroveren in de harten der burgerij. De commissie, die zich had belast met het nazien der rekening en verantwoording, werd vervolgens door de presidente bedankt voor hare moeite, en de penningmees- teres, mevr. Ripping, gedechargeerd. Deze gaf nog een overzicht dier rekening, waarnit bleek, dat het batig saldo f 116,41 ï/jj bedroeg. Tot lid van het Bestuur werd met 20 v»n de 21 stemmen herkozen Mevr. Boelmans ter Spill. Do oom missie tot nazien der rekening over 1904 bestaat uit de dames mevr. v. d. Berg, mej. Bakker en mevr. Eitz. Na voorlezing van een zeer waardeerend schrijven van den arr. schoolopziener, den heer van Buysen en enkele besprekingen van ondergeschikt belang, werd de ver gadering gesloten. Doopsgezinde Merk. Men verzoekt ons mededee'endat op Vrjjdag. den 1 Aprildes avonds 7 narin bovengenoemde kerk godsdienstoefening zal worden gehonden. Schietwedstrijd. Uitslag van de schietwedstrijd gehonden door de vereeniging »Hertog Hendrik", afd. Alkmaar van den Kon. Nederl. Bond van Ond-Onderofficieren le pr. de heer A. J. Stikkel met 177 2e pr. de heer L. J. Trijbetz met 176 3e pr. de heer L. A. v. Lacbner met 175 punten allen in 15 schoten. Rozenprijs de heer A. J. Stikkel met 12 rozen in 15 schoten benevens de eereprjjs met 560 punten in 50 schoten. De heer J.J. de Roos verwierf de consolatieprijs met 154 pnnten. Het maximum te behalen pnnten bedroeg 60 in 5 schoten. Si. OOfeTKKBAAA'. Den 30 hield de Anti-Revol. Propsganda-clnb »Groen van Prinsterer" een openbare vergadering. De Voorz. opende met gebed en gaf daarna het woord aan den heer Oosterbaan, met het onderwerp Socialisme en Stofvergoding. Het is niet mijn plan, aldns begon de spr., een politieke speech, een causerie te honden, maar een bepaalde lezing over een onderwerp, dat ailer belang stelling verdient, omdat het 't hoofddogma van de soci alistische beginselen uitmaakt. Zonder andere oorzaken te noemen, een tweetal hiervan treden daarbij op den voorgrond 1. de moderniseering van den godsdienst in alle landen der christenheid en daarnaast de heerschappij van het liberalisme op staatkundig gebied. 2. de moderne arbeidersbeweging, als gevolg van de toepassing van stoom en electriciteit. Onder het liberalistische stelsel van liasser-faire, werd de arbeider volslagen weerloos, en daaraan is het toe te schrjjven, dat het socialisme zijn opkomst dankt. Het onderwerp plaatst ons voor 2 vragen a. Wat is socialisme b. Wat is stofvergoding Uit de beantwoordmg zal dan tevens blijken, of stof vergoding en socialisme los van elkaar staan, ot onaf scheidelijk zijn verbonden. a. Wat is socialisme? Volgens de beteekenis van het woord is het de leer van het maatschappelijke een voor allen en allen voor een, lijnrecht in strijd met het individueels, dat alleen oog hoeft voor 't individudat zegtben ik mijns broeders hoeder en welks hoogste wijsheid isieder zorgt voor zich zelf. Het christendom staat in dit opzicht beslist aan den kant van 't socialisme, immers het is de geopenbaarde wil van GodGod lief te hebben en onze naasten als onszelf. Maar in dit verband heeft een hooglaeraar aan de Vrije Universiteit aan den sociaal democraat den naam socialist betwist en Dr. Knyper verklaart, dat verbete ringen op sociaal gebied niets hebben uit te staan met socialisme. Aan alle partijnamen ligt een goede gedachte ten grond slag, willen we evenwel de beginselen toetsen, dan moeten we niet bij het woord stilstaan, maar vragenwelke gedachte heeft het gekregen. Da Christen-socialisten van 't midden der vorige eeuw hebben met de tegenwoordige beweging slechts den naam gemeen. Daar trad nog op den voorgrond het godsdienstige element, maar hoe verder we komen, hos meer, zooals prof. Trenb opmerkt, de godsdienstige gevoelens verzwakken. De groote massa van hat volk haeft het eigenlijke wezen van het socialisme niet begrepen. Scheeve oordeel vellingen bewijzen hetmen wii meer loon, korter arbeids tijd, betere voeding, kleeding, om kort te gaan een bree der plaats aan den disch, maar dit heeft niets gemeen met net socialisme. Dan zon Jezns Christus, die steeds voor ellendigen en verdrukten opkwam, een socialist zjjn geweest en de profeten, de apostelen en ook Groen van Prinsterer, die in 1853 op den kommervolien toestand van het volk wees en dr. Knyper, die in 1873 reeds met wetgeving op den arbeid wilde aanvangen. Maar dat zijn geen socialisten, hnn beginselen hebben niets nit te staan met het socialisme. Wat wol socialisme is, dat leert het communistisch manifest van Marx en Engels in 1847. Mr. S. J. Visser heeft een poging gedaan het socialisme met het christendom te verzoenen. Hij neemt de bepaling, die Kantzky en Stern geven, over zijn hoofdgedachte is, dat de concurrentie vervangen dient te worden door samenwerking, het particulier ooor het gemeenschappelijk bezit. Mevr. Roland Holst zegthet socialisme is meer daa een economisch systeem, het isade levensbeschouwing van het proletariaat. Willen wij een partij juist beoor- deeien, dan moeten wij niet afgaan op hei programma, maar op de richting, d.i. wat gezaghebbende mannen van die partjj hierover hebben geschreven. De kwestie der verkiezingen heeft de socialisten eenige jaren geleden verdeeld: in 1894 kwam tot stand de S. D. A. P., die als beginsel aacnam deel te nemen aan üe verkiezingen. Deze partij neemt hetzelfde stand punt in als de internationale sociaal-democratische partij en om 't socialisme in Nederland te beoordeelen, kunnen we dus ook vragen, wat zeggen de voormannen in 't buiten land hiervan. Prof. Ferrij beweert, dat eerst na Marx 't socialisme een wetenschap is geworden, voor dien tjjd was het een utopie. En volgens Schaper nemen de Nederl. sociaal democraten het standpunt van Marx in, terwijl in Duitschland zelf op het oogenblik een hevigen strijd wordt gevoerd, waar Bernstein tegenover Bebel en Kautzky Marx afbreekt. Het eii.de van dien strijd is te voorspellen: de begin selen zullen machtiger zijn dan de personen. Ook hier te lande is verschil van meening. Marx werd in 1813 te Trier geboren nit een rabijnen- familie, in 1841 werd hij doctor in de philosophie en begon zijn loopbaan als journalist. In 1843 huwde hy de dochter van Baron van Westphal en werd daardoor verwant aan de hoogBte kringen. Hij vestigde zich te ParijB, in 1845 te Brussel, daar werd Engels zijn mede arbeider. Verdreven uit Duitschland in 1849, vestigde hij zich tot zijD dood in 1881 in Engeland. Het hoofd dogma, dat blijkt nit zjjn werkdas Kapital (in 1867 en 1881), is de materialistische opvatting der geschiedenis, de theorie van de meerwaarde en den klassenstrijd. Volgens die materialistische beschouwing bepaalt de voldoening der levensbehoeiten de verhouding van de menscheu onderling de economische inrichting van de maatschappij vormt het maatschappelijke bewustzijn. Poli tiek religie kunst, de juridieke opvatting dat alles is 't product van de maatschappelijke inrichting. Üok Corneiie Huygens neemt hetzelide standpunt in. In haar werk: Darwin en Marx" toont zij aan, dat de arbeid de basis is de bron van alle denken de wijze waarop gearbeid wordt bepaalt het bewustzijn. Waar nu, zooals hier de economische basis wentelt, daar verandert kunstwetenschap alles in de wereld. De verschillende tijdperken nagaandevan het steen- en bronstjjdperk af tot het tegenwoordige tjjdperk toe moet volgendat het zielsleven zich steeds heeft ge wijzigd. Bebel bespreekt dit ten aanzien van den gods dienst het fetichisme was geheel in overeenstemming met de productiewijze bij voortgaande ontwikkeling ont stond het polytheïsme ook weer geheel overeenkomstig de wijzewaarop man in zijn onderhoud voorzag. Een uitzondering maakte het volk van Israëlin maatschap, pelijk opzicht lager staande dan de omliggende volken moest daaruit lager godsdienstvorm volgen maar Israël stond hooger was monotheïstisch. En passende in het betoog volgt dan dat met hot kapitalistische tjjdperk het pantheïsme opkomtmaar ook dat zal met het kapi talisme verdwijnen. Dan zal heerschen't hoogste in den mensch is mensch te zijn. De sociaal-democraten erkennen dat niet vaststaan de begrippen deugden en ondeugden. Wij christenen zeggen de 10 geboden gelden voor immer. Bij hen verandert alles door de productie wijze dit beheerscht het stelsel. Met recht mocht de Min. van Binnenl. Zaken zeggen de materialist is een Calvinist zonder God. De Calvinisten ontkennen, dat de mensch een vrijen wil heeft zijn wil wordt bepaald door God. Wanneer wij zeggen gij zijt materialisten bedoelen wjj nietdat de socialisten van hnn buik hun God maken, dat ze in lekker eten en drinken in pretmaken hun ideaal vinden, maar ditde niet-erkenning van de ideëele strooming daar is 't criterium. Door ons wordt ontkend, dat heel de geestelijke wereld afhankelijk is van de stoffelijke. En wat de practjjk aangaat, ze loochent het principe: dezelfde belangen dezelfde uitingen. Troelstra heeft onlangs het ontstaan der verschillende politieke partgen van historisch-materialistisch standpunt pogen te verklaren. De liberale party als de party van den handel de roomsche, als de party van de nijverheid, de conservatieve als de partij van het groot grondbezit. En de anti-revolntionnaire De ethische beweging in de hoogere kringen had tengevolge een politiek-sociale be weging in de lagere en hiermee ontstond de anti-revolu- tionnaire groepeering. De afscheiding volgde in 1834. Zoo wordt alles teruggebracht tot stoffelyke oorzaken. De stofvergoding bedoelt niet allereerst hebzucht, be geerlijkheid, maar ditde stof wordt vergood in letterlijken zin als oorsprong van 't zijn, van het ideëele, de sociaal- demoeraten verklaren alles nit stof. Jezus Christus heeft gezegdniet bij brood alleen znlt gy leven, bij de sociaal democraten is het jnist de stofdie hen beheerscht. Pauze. Het socialisme is onverzoenlijk met het Christendom. Dr. Knyper heeft dit uitgedrukt door Marn tegenover Christus te plaatsen wie Christus volgt, kan geen Mar xist zjjn; wie Marx volgt, geen Christen. Het historisch- materialisme is anti-theoiogisch, volgens Troelstra. De God van Bebel is in stiijd met de theologie van de Schrift. Alle godsdienst, wordt door Kautzky gezegd, is het gevolg van de onvolkomen inrichting der maat schappij. Marx zelf zegtde godsdienst is een droom beeld. En Dr. Pannekoek scbiyft, dat de strijd van de vrijdenkers tegen den godsdienst nutteloos is, vanzelf zal hij verdwynen met een volkomen maatschappij-inrichting. Toch honden de socialisten bij de propaganda staande, dat 't socialisme niet in strijd is met den godsdienst, maar dat vindt zijn oorzaak natuurlijk in het feit, dat de visschen dan te vangen zijn, en eenmaal in de party, worden ze wel volmaakte sociaal democraten. Deze heb ben geen eerbied voor God, ook al is verklaart te Er furt, dat de godsdienst privaatzaak is. Schaper heeft gewaarschuwd tegen 't aanranden van Gods naam, maar in elk zondagsnummer van »het Volk" wordt op allerlei wijzen met God gespot. De arbeider, die voor alles aan zijn geloof hangt, hoort niet thuis in onze beweging, schryft Troelstra. En Van der Goes erkentonze be weging is godsdienstloos. En Bebel en Liebknecht druk ken zich nog sterker nit, waar zij Christendom-en socia lisme als vijandelijke machten teekenden. Zjj allen achten den godsdienst, een gevaar voor het socialismeomdat de verhouding tot God beslag op den geheelen mensch legt. Zij brengen een nienw geloof het evangelie van den nieuwen tijd. Maar al de harts tocht, waarmee ze dit verkondigenen al het fanatisme, waarmee ze hun ideaal najagen zal hen niet doen aan schouwen den dageraad van de nieuwe maatschappij wat zij trouwens zelf erkennen. Vroeger waren ze een andere meening toegedaan. Prof. Trenb verwijst de nieuwe toekomst naar de fabeltjes van baron van Muncbhausen. De stofvergoding is een groot gevaar zy heeft alleen oog voor de zinlijke dingen; dat zien we in het imperia-

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1904 | | pagina 2