Indische Penkrassen.
ALKMAAÏ^
Nederland.
Stadsb ©richten.
No. 41. Honderd en Zesde Jaargang. 1904.
Zondag 3 April 1904. Sierde blad.
HOi berichten.
De Koningin en de Prins znllen de reis naar
Italië maken over Bazel, en, na drie weken verblijf,
naar Nederland terngkeeren zoodst de Koninklijke
Familie tegen 23 April terugverwacht kan worden.
De Koningin reist onder den naam van Gravin van
Baren.
Homoeopathle.
Bij Koninklijk besluit van 30 Maart jl. is aan eene
commissie opgedragen een ontwerp te vervaardigen van
een bijvoegsel tot de Nederlandsche Pharmacopee, bevat
tende de bewerking van de homoeopathisebe geneesmid
delen, en, zoo dikwjjls dit noodig is, een ontwerp te
vervaardigen tot aanvulling, wijziging of nieuwe vast
stelling van dit bijvoegsel tot de Nederlandsche Phar
macopee.
Tot lid en voorzitter dier commissie is benoemd
dr. S. J. van Roiien, arts te Utrechttot lid en
secretaris: P. van der Wielen, apotheker, lector aan de
Gemeentelijke Universiteit te Amsterdam tot leden
dr. N. A. J. Voorhoeve, arts te 's-Gravenhage dr. M.
L. van der Stempel, arts te Amsterdam en I. S. Cohen,
apotheker te Rotterdam.
Drankwet.
Aan de negen afgevaardigden van Amsterdam ter
Tweede Kamer zijn verzonden de protestlijsten, voorzien
van zeventigduizend handteekeoingen van personen die
protest teekenden tegen het ingediende drankwetsontwerp.
Het aantal handteekeningen van geheel Nederland
bedraagt tweehonderd vijftigduizend.
Weezenverpleglng.
Regenten van het Weeshuis der Ned. Herv. Gemeente
te Haarlem besloten tot de opheffing van het Weeshuis
en tot de stichting van eon zoogenaamd .Kinderhuis"
voor weezen van beneden 14 jaar. Daarna zullen de
jongens tot hun 18e jaar worden uitbesteed in werkmans
gezinnen, terwjjl de meisjes in .dagdiensten" worden
geplaatst en overigens in het buis tot hun 18e jaar ver
blijf zullen houden. Het Kinderhuis zal komen onder
leiding van de directrice van het tegenwoordige Weeshuis
en de vader de heer A. C. de Koek zal aangesteld worden
tot inspecteur over de jongensverpleging.
Velen, o.a. de kerkeraad en de predikanten zijn met
dit besluit niet ingenomen en trachten den tegen woor-
digen toestand te doen bestendigen.
Verdronken.
Aan het Aledorper Verlaat (N.-H.) is nit het
water het lijk opgehaald van de dochter van den heer
P. v. L. Het meisje had des avonds bare verloofde een
eindweegs naar diens woning vergezeld. Toen zij niet
thuiskwam, werd de vader ongerust en ging haar zoeken.
De zwaarbeproefde vader beeft dit jaar ook reeds zijne
vrouw en zijn schoonzoon verloren.
den oude landverhuizer.
Te Ouddorp (op Flakkee) is een 87-jarig man
voornemens zich eerstdaags naar Noord Amerika te
begeven.
Haasfabrlek.
Te Heemskerk zal eene kaasfabriek worden opge
richt, die men 1 Mei a.s. in werking hoopt te stellen.
Brand.
Te draft is brand ontstaan in de lijnbaan »De
Poel", behoorende aan de Maatschappij tot bevordering
van Nijverheid te De Rijp Het teerhuis met het daarin
aanwezige touw verbrandde geheel.
Verzekering dekt de schade.
De bloembollenvelden.
Zooals reeds werd gemeld zullen met de Paaachdagen
de bloemvelden in Haarlems omstreken nog niet prp-
kon met den veelklenrigen tooi van byaeinthen en tulpen.
Toch zal een kijkje de moeite wel loonen, nu de krokus-
(Auteursrecht uitdrukkelijk voorbehouden.)
MV.
Nu begint de z.g. raka&t, d. w. z. het vaste formulier,
dat we in elk gebed der Muzelmannen twee, drie of vier
maal zien herhalen. Zoo'n raka&t bestaat nit het min
of meer hardop neuriën van Arabische Q rSanverzen,
afgewisseld door de noodige iichaamsbewegingen, 't Zou
me werkelijk niets verwonderen als de .Profeet van Ara-
bië" die rompbuigingen en knievallen bad voorgeschreven
om den indolenten Oosterling ten minste vyf maal daags
tot wat heilzame kamergymnastiek te dwingen Moham
med was 'n practisch man.
Voor den Westerling is het intusschen een vreemd ge
zicht, al die mannen en knapen daar in de rivier bezig
met hun »vrije en ordeoefeningen" bedoeld als lof en hulde
aan den Vader aller mensohenrassen.
De rakaat vangt aan met 't u reeds bekendetBismièl
Ida Hierrachman Nierro'hhim' (zie Penkras 53).
Daarop volgen de zeven eerste verzen van den Qorüan.
Ze worden aldns uitgesproken of liever zachtjes en op
'n eentonige melodie gezongen
*Alhamdoe lielaahie röbbiel dlamien.
Arrachmdn nierro'hhim
Maaliekie jaomieddin.
Ijdka na boeddoe wa ijaka ndstaïn.
Ichedienassierottol moestakiem.
Sierrottolladiena an-amta Allaïhim.
Graïrilmagrdoebi Allaïhim Walladdollin- Amien!"
Wat in goed Hollandsch overgezet zon luiden
.Lof aan God, den Meester des Heelals,
.Den Lankmoedige, den Barmhartige 1
.Rechter op den Dag van het Laatste Oordeel.
»U bidden wij aan, Uwe hulp roepen wij in.
.Voer ons langs den rechten weg.
.Langs den weg dergenen, die zich in Gods weldaden
mogen verbeugen.
sen in vollen bloei staan. De regens der laatste dagen
hebben het gewas veel goed gedaan.
Lenteweer.
Iu de laatste dagen zijn geheele groepen kieviton
in Friesland aangekomen en ook vele tureluurs, pluvieren
kemphanen en andere vogelsooten. Volgens eierenzoekers
en natuurliefhebbers is dit een teeken, dat het voorjaar
een aanvang heeft genomen.
Paarden.
In het afgeloopen jaar werden uit ons land in
Dnitschland ingevoerd 13,543 paarden, een getal grooter
dan ooit te voren is bereikt. In 1899 bedroeg het 8854.
De invoer van lichte werkpaarden is aanmerkeljjk ge
stegen die van zware slechts weinig, wat voor ons land
van groot belang is. Het oordeel over de uit ons land
ingevoerde paarden moet^zeer gunstig zjjn.
Makelaarsbenoemlng.
In Beverwijk werd onlangs nene makelaar be
noemd door burgemeester en wethonders, in afwijking
van de elders veelal gevolgde gewoonte om die benoeming
te doen geschieden door den gemeenteraad. Thans is de
aldns benoemde door de arrondissements-rechtbank te
Haarlem beëedigd. Naar wordt medegedeeld is de recht
bank daartoe overgegaan in strijd met bet gevoelen van
den Officier van Justitie.
StompetorcD. Mej. K. Nes, onderwijzeres alhier,
is als zoodanig benoemd te Amsterdam.
Aan het Hulpkantoor alhier is op de Rijkspostspaar
bank gedurende de maand Maart ingelegd f 255.05 en
terugbetaald f 813.50.
Ursean. Tot afgevaardigden naar de vergadering,
uitgeschreven door de liberale Kiesvereeniging .Vooruit
gang" te Hoorn, zjjn gekozen de beeren G. Nes, voorz.
der Protostantscho Kiesvereeniging te Ursem en J. de
Groot, bestuurslid.
Voorts besloot men op de eerstvolgende algemeene
vergadering, te Rustenburg te houden, het programma
der Liberale Unie te bespreken, teneinde het streven dier
vereeniging nader te leeren kennen.
Barsingerhorn. In de maand Maart werd aan
het hclpkantoor Kolhoru, in de Rijkspostspaarbank
belegd f 1756 72 in 85 inlagen. Zeven nieuwe boekjes
werden in dit tjjdperk uitgegeven.
Over het 1ste kwartaal 1904 ia het bedrag f 3517.57J,
getal inlagen 253 en getal nieuwe boekjes 31.
Dat het laatste getal zoo groot, (grooter dan ooit te
voren) is, vindt zijne oorzaak in de nitgifte op school
van formulieren voor de 1 cents spaarzegels
Petroleum.
De productie van de Petroleam-Maatschappij .Snma-
tra-Palembang" over de maand Maart bedroeg 71500
units geraffineerde lichtpetroleum.
Benoeming.
Benoemd tot Notaris in het Arrondissement Alkmaar,
(Standplaats Schoorldam), gemeente Warmenhnizen, de
hear P. J. Laurman, candidaat Notaris te Beemster.
Hetn Leven."
De ergste zieken op zedelijk gebied zjjn z ij die in
eigen oogen blaken van gezondheid.
Een zee is het geld waarin veel groote schepen
Karakter, recht en eer te gronde gaan.
Rcmonstrantsche «Gemeente.
De aannemelingen der Remonstrantsche Gemeente
alhier, hebbeD door tusschenkomst van Ds. A. C. de
Regt aan den Penningmeester der Vereeniging tot
opvoeding van halfverweesde, verwaarloosde
of verlaten kinderen in het huisgezin'', do.som
van f 26.50 doen toekomen. Door het Bestnnr der Ver-
eenigiDg wordt èn aan leeraar èn aan leerlingen daarvoor
welgemeenden dank betuigd.
Toelatingsexamen Cadettenschool.
Den 1 Juli a.a. zal het toelatings-exainen voor de
cadettenschool alhier worden gehouden.
.Niet langs den weg dergenen, die Gods toorn hebben
opgewekt.
.Amen
Na het slepend uitgesproken Amien!" nifgesprok n
ongeveer op de U bakende wjjze onzer Heilsoldaten, bukt
de vrome zich voorover, stenut met de handen op de knieën
on roept: Allah hoeakbar(zie Penkras 53), dadelijk
gevogld door 't drie maal snel opzeggen van de woorden
»<Soebahdn Allah wa bihdmdiehie" (Gods heilige naam zij
geprezen I)
Met een rok als 't ware verheft zicb. daan a weder 't
lichaam, de handen worden op de U reeds bekende wiize
opgeheven ter hoogte en dicht bij de ooren (zie Penkras
53) en zachtjes, heel zachtjes klinkt nu het
Samie Allah hoeliman hammièda (.God luistert naar hen,
die Hem loven
Is dit gezegd, dau werpt de moslim zich op de knieën,
raakt met 't voorhoofd den grond aan, herhaalt zijn
Allah hoeakbar!" en prevelt ook nu weder tot drie
maal toe, snel achter elkaarSoebahan Allah wa bihdm
diehie". Even verrijst nu 't bovenlijf om dadelijk daarna
nog eens weer deze beweging van eerbied en ootmoed uit
te voeren, nog eens Allah te huldigen in de taal van
den Nabi de Arabische.
Ik werd steeds getroffen door de hartstocbteljjke wjjze
waarop de aöders zoo flegmatieke Inlauder dit doel van
't gebed uitspreekt. Hij weet al zijn geloofsijver te leggen
in de kiacht, waarmede hij voorhoofd en neus als 't ware
tracht in te planten. Ik kan er heusch geen beter woord
voor vinden.
Onder 't nogmaals met vuur uitroepen van »Allah
hoeakbar staat onze grijsaard op en de eerste rakaat
is volbracht.
Het Sembahjang magrib, waarvan we thans hier getuige
zijn, heelt drie van die verplichte rakaats of gebedsbewe
gingen, het Sembahjang soeboeh slechts twee, doch de drie
overige gebeden elk vierOnze oude man zal dus twee
maal nog het bovenomschrevene herhalen.
Na elke twee rakadts, zoo luidt het voorschrift, moet
de moslim een oogenblik geknield blijven en daarbjj de
nr. OOSTHRBAAA.
(S1 o t.)
De heer Winkel is het met de belijdenis van den
heer Oosterbaan gebeel eens hij is een Christen-socialist
en meentdat de heer Oosterbaan zich eerst thnis ge
voelde, toen hij het socialisme had vastgenageld aan Maix.
En waar volgens dezen 't menacbeljjk zijn het mensche-
lijk bewustzijn voorafgaatwaar Marx alle godsgeloof
ontkent, wel daar moet ook de S. D. A. P., meent de
heer O, een party zjjn van godloochenaars. Maar het
historisch-materialisme is niet een integreerend deel van
't socialisme, het valt or buiten. Wat Troelstra wil, wat
Marx wil, hnn ja of neen is niet beslissend voor bet
socialisme. Het stelsel van Marx is bevangen in 't intel
lectualisme, dat in de vorige ebuw overheerscb'e. Maar
die tijdgeest verdwijnt, het persoonlijke gemoedsleven
vraagt naar God, naar Christus.
De mensch, die hiatorisch-materialist is, gevoelt dieper
het leven dan de heer O aanduidt. Dat bewijst Marx,
waar deze afstand doet van alle maatschappelijke voor-
deelen ter wille van zijn overtuiging. Marx is niet het
beeld van stofvergodiug, maar van zelfverloochening.
Hij meent verder te moeten protesteeren tegen de wijze,
waarop de spr. bet onderwerp heeft behandeld, het stemt
niet overeen met de werkelijkheid. De heer O. heeft er
mede bereiktwat hij wilde aantooren de socialist is
ongeloovig. En ook do leuze Christus of Marx is een
valsche.
De heer Kloosterman acht. 't oneerljjk het debat
te bekorten, dan had de heer O. maar wat korter moeten
zjjn. Op de mededeeling va» den voorzitter, dat de
regeling blijft aan de Antir. Propag. Club, antwoordt
de heer Kloosterman, dat de vergadering sonverein is.
En om te komen tot het onderwerp de heer O. moest
zich schamen een beschouwing van het socialisme te geven,
als hij geleverd heeft. Wat heeft hij gedaan Niets
anders dan citaten geleverd, om de stofvergoding te be
wijzen. En dan heeft hij zich alleen bepaald tot bestrij
ding van de S. D. A. P., alsof er geen andere socialisten
zijn. Het materialisme van Marx valt buiten bet socia
lisme, de hoofdvraag blijft, grond- en productiemiddelen
in handen van de gemeenschap te brengen.
Wij stellen als eersten eisch de voldoening aan de stof-
feljjke behoeften omdat ze noodzakelijk zijn voor de
geestelijke. Maar den naam stofvergoders, aan de socia
listen gegeven, moeten we afwjjzeo. Is Leo To'stoï daar
geen bewijs van Ea de secte der Ducbaboien, die als
de eerste Christenen communistisch wenschen te leven,
zijn zij stofvergoders
Of Kropotkin, behoorende tot den hoogsten Rnssischen
adel en die zjjn positie opgeolArd heeft aan zijn over
tuiging? Wijs u onder uw partpgenooten zulke stofver
goders aan, dat knnt ge niet. Ook willen we nog wjjzen
op Louise Michel, Domela Nieuwenhuis, dio zjjn geheele
maatschappelijke positie heeft prijs gegeven, op Terwey,
D. de Bruin, Ris.
De heer Oosterbaan heeft een aanval gewaagd op
't darwinisme, maar 't waren slechts banale praatjes,
hjj beeft bet niet afgemaakt. Spreker wil hiermee eindigen,
omdat hij straks nog gaarno het woord wil hebben, daar
de heeren van deze partij steeds de modder voor 't laatst
bewaren.
Da heer Oosterbaan constateert,, dat twee personen,
nïet tot de S. D. A. P. behoorende, het socialisme hebben
verdedigd. En waar hij juist de beginselen van de S. D.
A. P. plaatste tegenover het christendom, vervalt de
gansche bestrijding.
(Geroep, dat was nw onderwerp niet, gjj hebt aange
kondigd socialisme en christendom).
Hij houdt staande, dat zijn betoog onaantastbaar is
gebleven, de heer Winkel heeft het zelfs bevestigd, dat
het historiseh-materialirme in strijd is met het christelijk
geloof. Met allen eerbied voor uw idealisme, voegt hij
den heer Winkel toe, iu het socialisme is daar geen
plaats voor, het godselement zal allengs verdwijnen. Tel
kens is de spr. geinterrompeerd de heer Kloosterman verwijt
hem, dat hjj oneerljjk is geweest. De spr. wijst op het
spraakgebroik, dat het socialisme vertegenwoordigd wordt
door de S. D. A. P, (Onder rumoer verlaten velen de
vergadering). Niemand zal ontkennen da opoffering van
personen als Domela Nieuwenhuis, maar dat haelt niets
v-W ""MP- WvWatKMtwtrYCTTiJï Tl»STATUTU i Ml ilT i' "H HBMT^WTir f
volgende woorden opzeggen (niet neuriën dus), die de
z. g. Tasjah'hoed vormen.
Atahyatoel moebarokatoes tsalawdtoet tojïbatoe liellahi
Assalaaamoe alaïka, ajoehannabijoe warrochmatoellahi waba-
rbkatoe. Assalaaamoe alaïna waalla ibddiellahi tsolihien
(•Offeren wij U o God, in dank voor Usv zegen, genade
en goedheidHeil ook U Profeet, moge de genade en
gelukzaligheid Gods U deslacht g worden. Zegen ons en
allen, die rechtvaardigheid betrachten".) Dit wordt ge
volgd door de Sjahadat of geloofsbelijdenis van den Islam,
luidendeAsjhddoe Anlaaa Illaha illallah wa asjhadoe
anno, Moehammadoer Bassoel VOéllah!
(tik geloof, dat er maar één God is en Mohammed is
Zijn gezant'').
Da Sjahadat uitgesproken zijnde, moet de z.g. Tsalawat
(Aanroeping tot God) worden opgezegdvAllahoema sale
alia Sajied' diena Moehammad' dien wa' allaaaaUchie was-
salim (»0 God, 't is te hopen, dat de gelakzaligheid en
genade aan onzen Heer Mohammed en zijn geslacht ge
schonken wordt.1')
Hierna staat de geloovige op onder 't uitroepen alweer
van Allah hoeakbar!" en begint hij de derde rakaat.
Het gebed wordt steeds besloten met 't nogmaals ge
knield uiispreken van de Tasjahhoed (zie boven) met
de Sjahadat, gevolgd door de Tsalawat, terwijl ten slotte
de tien malaïkat's of engelen, welke over ieder menschen-
kind waken, worden gegroet door eerst naar rechts en
dan naar links te prevelen: »Assalamoe alaikoem" (»Heil
UI")
Het gebed is hiermede geëindigd.
Ik sprak daar zooeven van engelen.
Volgens de Inlanders toch wordt ieder mensch door
twintig speciaal daartoe gecommandeerde onstoffelijke
wezens begeleid. Tien zouden overdag en tien 's nachts
met de bewaking zjjn belast.
In den Qoraan zelf heb ik er niets van kannen vinden,
van de sterkte en de aflossing dier wacht bedoel ik. Wel
lees ik in het 6de Hoofdstak 61ste Vers, dat God ieder
mensch beschermengelen zendt, die bij den dood zijn adem
en ziel ontvangen, wezens, die we ook aantreffen in de