Indische Penkrassen. ALKMAAÏ^ Nederland. Stadsb ©richten. No. 41. Honderd en Zesde Jaargang. 1904. Zondag 3 April 1904. Sierde blad. HOi berichten. De Koningin en de Prins znllen de reis naar Italië maken over Bazel, en, na drie weken verblijf, naar Nederland terngkeeren zoodst de Koninklijke Familie tegen 23 April terugverwacht kan worden. De Koningin reist onder den naam van Gravin van Baren. Homoeopathle. Bij Koninklijk besluit van 30 Maart jl. is aan eene commissie opgedragen een ontwerp te vervaardigen van een bijvoegsel tot de Nederlandsche Pharmacopee, bevat tende de bewerking van de homoeopathisebe geneesmid delen, en, zoo dikwjjls dit noodig is, een ontwerp te vervaardigen tot aanvulling, wijziging of nieuwe vast stelling van dit bijvoegsel tot de Nederlandsche Phar macopee. Tot lid en voorzitter dier commissie is benoemd dr. S. J. van Roiien, arts te Utrechttot lid en secretaris: P. van der Wielen, apotheker, lector aan de Gemeentelijke Universiteit te Amsterdam tot leden dr. N. A. J. Voorhoeve, arts te 's-Gravenhage dr. M. L. van der Stempel, arts te Amsterdam en I. S. Cohen, apotheker te Rotterdam. Drankwet. Aan de negen afgevaardigden van Amsterdam ter Tweede Kamer zijn verzonden de protestlijsten, voorzien van zeventigduizend handteekeoingen van personen die protest teekenden tegen het ingediende drankwetsontwerp. Het aantal handteekeningen van geheel Nederland bedraagt tweehonderd vijftigduizend. Weezenverpleglng. Regenten van het Weeshuis der Ned. Herv. Gemeente te Haarlem besloten tot de opheffing van het Weeshuis en tot de stichting van eon zoogenaamd .Kinderhuis" voor weezen van beneden 14 jaar. Daarna zullen de jongens tot hun 18e jaar worden uitbesteed in werkmans gezinnen, terwjjl de meisjes in .dagdiensten" worden geplaatst en overigens in het buis tot hun 18e jaar ver blijf zullen houden. Het Kinderhuis zal komen onder leiding van de directrice van het tegenwoordige Weeshuis en de vader de heer A. C. de Koek zal aangesteld worden tot inspecteur over de jongensverpleging. Velen, o.a. de kerkeraad en de predikanten zijn met dit besluit niet ingenomen en trachten den tegen woor- digen toestand te doen bestendigen. Verdronken. Aan het Aledorper Verlaat (N.-H.) is nit het water het lijk opgehaald van de dochter van den heer P. v. L. Het meisje had des avonds bare verloofde een eindweegs naar diens woning vergezeld. Toen zij niet thuiskwam, werd de vader ongerust en ging haar zoeken. De zwaarbeproefde vader beeft dit jaar ook reeds zijne vrouw en zijn schoonzoon verloren. den oude landverhuizer. Te Ouddorp (op Flakkee) is een 87-jarig man voornemens zich eerstdaags naar Noord Amerika te begeven. Haasfabrlek. Te Heemskerk zal eene kaasfabriek worden opge richt, die men 1 Mei a.s. in werking hoopt te stellen. Brand. Te draft is brand ontstaan in de lijnbaan »De Poel", behoorende aan de Maatschappij tot bevordering van Nijverheid te De Rijp Het teerhuis met het daarin aanwezige touw verbrandde geheel. Verzekering dekt de schade. De bloembollenvelden. Zooals reeds werd gemeld zullen met de Paaachdagen de bloemvelden in Haarlems omstreken nog niet prp- kon met den veelklenrigen tooi van byaeinthen en tulpen. Toch zal een kijkje de moeite wel loonen, nu de krokus- (Auteursrecht uitdrukkelijk voorbehouden.) MV. Nu begint de z.g. raka&t, d. w. z. het vaste formulier, dat we in elk gebed der Muzelmannen twee, drie of vier maal zien herhalen. Zoo'n raka&t bestaat nit het min of meer hardop neuriën van Arabische Q rSanverzen, afgewisseld door de noodige iichaamsbewegingen, 't Zou me werkelijk niets verwonderen als de .Profeet van Ara- bië" die rompbuigingen en knievallen bad voorgeschreven om den indolenten Oosterling ten minste vyf maal daags tot wat heilzame kamergymnastiek te dwingen Moham med was 'n practisch man. Voor den Westerling is het intusschen een vreemd ge zicht, al die mannen en knapen daar in de rivier bezig met hun »vrije en ordeoefeningen" bedoeld als lof en hulde aan den Vader aller mensohenrassen. De rakaat vangt aan met 't u reeds bekendetBismièl Ida Hierrachman Nierro'hhim' (zie Penkras 53). Daarop volgen de zeven eerste verzen van den Qorüan. Ze worden aldns uitgesproken of liever zachtjes en op 'n eentonige melodie gezongen *Alhamdoe lielaahie röbbiel dlamien. Arrachmdn nierro'hhim Maaliekie jaomieddin. Ijdka na boeddoe wa ijaka ndstaïn. Ichedienassierottol moestakiem. Sierrottolladiena an-amta Allaïhim. Graïrilmagrdoebi Allaïhim Walladdollin- Amien!" Wat in goed Hollandsch overgezet zon luiden .Lof aan God, den Meester des Heelals, .Den Lankmoedige, den Barmhartige 1 .Rechter op den Dag van het Laatste Oordeel. »U bidden wij aan, Uwe hulp roepen wij in. .Voer ons langs den rechten weg. .Langs den weg dergenen, die zich in Gods weldaden mogen verbeugen. sen in vollen bloei staan. De regens der laatste dagen hebben het gewas veel goed gedaan. Lenteweer. Iu de laatste dagen zijn geheele groepen kieviton in Friesland aangekomen en ook vele tureluurs, pluvieren kemphanen en andere vogelsooten. Volgens eierenzoekers en natuurliefhebbers is dit een teeken, dat het voorjaar een aanvang heeft genomen. Paarden. In het afgeloopen jaar werden uit ons land in Dnitschland ingevoerd 13,543 paarden, een getal grooter dan ooit te voren is bereikt. In 1899 bedroeg het 8854. De invoer van lichte werkpaarden is aanmerkeljjk ge stegen die van zware slechts weinig, wat voor ons land van groot belang is. Het oordeel over de uit ons land ingevoerde paarden moet^zeer gunstig zjjn. Makelaarsbenoemlng. In Beverwijk werd onlangs nene makelaar be noemd door burgemeester en wethonders, in afwijking van de elders veelal gevolgde gewoonte om die benoeming te doen geschieden door den gemeenteraad. Thans is de aldns benoemde door de arrondissements-rechtbank te Haarlem beëedigd. Naar wordt medegedeeld is de recht bank daartoe overgegaan in strijd met bet gevoelen van den Officier van Justitie. StompetorcD. Mej. K. Nes, onderwijzeres alhier, is als zoodanig benoemd te Amsterdam. Aan het Hulpkantoor alhier is op de Rijkspostspaar bank gedurende de maand Maart ingelegd f 255.05 en terugbetaald f 813.50. Ursean. Tot afgevaardigden naar de vergadering, uitgeschreven door de liberale Kiesvereeniging .Vooruit gang" te Hoorn, zjjn gekozen de beeren G. Nes, voorz. der Protostantscho Kiesvereeniging te Ursem en J. de Groot, bestuurslid. Voorts besloot men op de eerstvolgende algemeene vergadering, te Rustenburg te houden, het programma der Liberale Unie te bespreken, teneinde het streven dier vereeniging nader te leeren kennen. Barsingerhorn. In de maand Maart werd aan het hclpkantoor Kolhoru, in de Rijkspostspaarbank belegd f 1756 72 in 85 inlagen. Zeven nieuwe boekjes werden in dit tjjdperk uitgegeven. Over het 1ste kwartaal 1904 ia het bedrag f 3517.57J, getal inlagen 253 en getal nieuwe boekjes 31. Dat het laatste getal zoo groot, (grooter dan ooit te voren) is, vindt zijne oorzaak in de nitgifte op school van formulieren voor de 1 cents spaarzegels Petroleum. De productie van de Petroleam-Maatschappij .Snma- tra-Palembang" over de maand Maart bedroeg 71500 units geraffineerde lichtpetroleum. Benoeming. Benoemd tot Notaris in het Arrondissement Alkmaar, (Standplaats Schoorldam), gemeente Warmenhnizen, de hear P. J. Laurman, candidaat Notaris te Beemster. Hetn Leven." De ergste zieken op zedelijk gebied zjjn z ij die in eigen oogen blaken van gezondheid. Een zee is het geld waarin veel groote schepen Karakter, recht en eer te gronde gaan. Rcmonstrantsche «Gemeente. De aannemelingen der Remonstrantsche Gemeente alhier, hebbeD door tusschenkomst van Ds. A. C. de Regt aan den Penningmeester der Vereeniging tot opvoeding van halfverweesde, verwaarloosde of verlaten kinderen in het huisgezin'', do.som van f 26.50 doen toekomen. Door het Bestnnr der Ver- eenigiDg wordt èn aan leeraar èn aan leerlingen daarvoor welgemeenden dank betuigd. Toelatingsexamen Cadettenschool. Den 1 Juli a.a. zal het toelatings-exainen voor de cadettenschool alhier worden gehouden. .Niet langs den weg dergenen, die Gods toorn hebben opgewekt. .Amen Na het slepend uitgesproken Amien!" nifgesprok n ongeveer op de U bakende wjjze onzer Heilsoldaten, bukt de vrome zich voorover, stenut met de handen op de knieën on roept: Allah hoeakbar(zie Penkras 53), dadelijk gevogld door 't drie maal snel opzeggen van de woorden »<Soebahdn Allah wa bihdmdiehie" (Gods heilige naam zij geprezen I) Met een rok als 't ware verheft zicb. daan a weder 't lichaam, de handen worden op de U reeds bekende wiize opgeheven ter hoogte en dicht bij de ooren (zie Penkras 53) en zachtjes, heel zachtjes klinkt nu het Samie Allah hoeliman hammièda (.God luistert naar hen, die Hem loven Is dit gezegd, dau werpt de moslim zich op de knieën, raakt met 't voorhoofd den grond aan, herhaalt zijn Allah hoeakbar!" en prevelt ook nu weder tot drie maal toe, snel achter elkaarSoebahan Allah wa bihdm diehie". Even verrijst nu 't bovenlijf om dadelijk daarna nog eens weer deze beweging van eerbied en ootmoed uit te voeren, nog eens Allah te huldigen in de taal van den Nabi de Arabische. Ik werd steeds getroffen door de hartstocbteljjke wjjze waarop de aöders zoo flegmatieke Inlauder dit doel van 't gebed uitspreekt. Hij weet al zijn geloofsijver te leggen in de kiacht, waarmede hij voorhoofd en neus als 't ware tracht in te planten. Ik kan er heusch geen beter woord voor vinden. Onder 't nogmaals met vuur uitroepen van »Allah hoeakbar staat onze grijsaard op en de eerste rakaat is volbracht. Het Sembahjang magrib, waarvan we thans hier getuige zijn, heelt drie van die verplichte rakaats of gebedsbewe gingen, het Sembahjang soeboeh slechts twee, doch de drie overige gebeden elk vierOnze oude man zal dus twee maal nog het bovenomschrevene herhalen. Na elke twee rakadts, zoo luidt het voorschrift, moet de moslim een oogenblik geknield blijven en daarbjj de nr. OOSTHRBAAA. (S1 o t.) De heer Winkel is het met de belijdenis van den heer Oosterbaan gebeel eens hij is een Christen-socialist en meentdat de heer Oosterbaan zich eerst thnis ge voelde, toen hij het socialisme had vastgenageld aan Maix. En waar volgens dezen 't menacbeljjk zijn het mensche- lijk bewustzijn voorafgaatwaar Marx alle godsgeloof ontkent, wel daar moet ook de S. D. A. P., meent de heer O, een party zjjn van godloochenaars. Maar het historisch-materialisme is niet een integreerend deel van 't socialisme, het valt or buiten. Wat Troelstra wil, wat Marx wil, hnn ja of neen is niet beslissend voor bet socialisme. Het stelsel van Marx is bevangen in 't intel lectualisme, dat in de vorige ebuw overheerscb'e. Maar die tijdgeest verdwijnt, het persoonlijke gemoedsleven vraagt naar God, naar Christus. De mensch, die hiatorisch-materialist is, gevoelt dieper het leven dan de heer O aanduidt. Dat bewijst Marx, waar deze afstand doet van alle maatschappelijke voor- deelen ter wille van zijn overtuiging. Marx is niet het beeld van stofvergodiug, maar van zelfverloochening. Hij meent verder te moeten protesteeren tegen de wijze, waarop de spr. bet onderwerp heeft behandeld, het stemt niet overeen met de werkelijkheid. De heer O. heeft er mede bereiktwat hij wilde aantooren de socialist is ongeloovig. En ook do leuze Christus of Marx is een valsche. De heer Kloosterman acht. 't oneerljjk het debat te bekorten, dan had de heer O. maar wat korter moeten zjjn. Op de mededeeling va» den voorzitter, dat de regeling blijft aan de Antir. Propag. Club, antwoordt de heer Kloosterman, dat de vergadering sonverein is. En om te komen tot het onderwerp de heer O. moest zich schamen een beschouwing van het socialisme te geven, als hij geleverd heeft. Wat heeft hij gedaan Niets anders dan citaten geleverd, om de stofvergoding te be wijzen. En dan heeft hij zich alleen bepaald tot bestrij ding van de S. D. A. P., alsof er geen andere socialisten zijn. Het materialisme van Marx valt buiten bet socia lisme, de hoofdvraag blijft, grond- en productiemiddelen in handen van de gemeenschap te brengen. Wij stellen als eersten eisch de voldoening aan de stof- feljjke behoeften omdat ze noodzakelijk zijn voor de geestelijke. Maar den naam stofvergoders, aan de socia listen gegeven, moeten we afwjjzeo. Is Leo To'stoï daar geen bewijs van Ea de secte der Ducbaboien, die als de eerste Christenen communistisch wenschen te leven, zijn zij stofvergoders Of Kropotkin, behoorende tot den hoogsten Rnssischen adel en die zjjn positie opgeolArd heeft aan zijn over tuiging? Wijs u onder uw partpgenooten zulke stofver goders aan, dat knnt ge niet. Ook willen we nog wjjzen op Louise Michel, Domela Nieuwenhuis, dio zjjn geheele maatschappelijke positie heeft prijs gegeven, op Terwey, D. de Bruin, Ris. De heer Oosterbaan heeft een aanval gewaagd op 't darwinisme, maar 't waren slechts banale praatjes, hjj beeft bet niet afgemaakt. Spreker wil hiermee eindigen, omdat hij straks nog gaarno het woord wil hebben, daar de heeren van deze partij steeds de modder voor 't laatst bewaren. Da heer Oosterbaan constateert,, dat twee personen, nïet tot de S. D. A. P. behoorende, het socialisme hebben verdedigd. En waar hij juist de beginselen van de S. D. A. P. plaatste tegenover het christendom, vervalt de gansche bestrijding. (Geroep, dat was nw onderwerp niet, gjj hebt aange kondigd socialisme en christendom). Hij houdt staande, dat zijn betoog onaantastbaar is gebleven, de heer Winkel heeft het zelfs bevestigd, dat het historiseh-materialirme in strijd is met het christelijk geloof. Met allen eerbied voor uw idealisme, voegt hij den heer Winkel toe, iu het socialisme is daar geen plaats voor, het godselement zal allengs verdwijnen. Tel kens is de spr. geinterrompeerd de heer Kloosterman verwijt hem, dat hjj oneerljjk is geweest. De spr. wijst op het spraakgebroik, dat het socialisme vertegenwoordigd wordt door de S. D. A. P, (Onder rumoer verlaten velen de vergadering). Niemand zal ontkennen da opoffering van personen als Domela Nieuwenhuis, maar dat haelt niets v-W ""MP- WvWatKMtwtrYCTTiJï Tl»STATUTU i Ml ilT i' "H HBMT^WTir f volgende woorden opzeggen (niet neuriën dus), die de z. g. Tasjah'hoed vormen. Atahyatoel moebarokatoes tsalawdtoet tojïbatoe liellahi Assalaaamoe alaïka, ajoehannabijoe warrochmatoellahi waba- rbkatoe. Assalaaamoe alaïna waalla ibddiellahi tsolihien (•Offeren wij U o God, in dank voor Usv zegen, genade en goedheidHeil ook U Profeet, moge de genade en gelukzaligheid Gods U deslacht g worden. Zegen ons en allen, die rechtvaardigheid betrachten".) Dit wordt ge volgd door de Sjahadat of geloofsbelijdenis van den Islam, luidendeAsjhddoe Anlaaa Illaha illallah wa asjhadoe anno, Moehammadoer Bassoel VOéllah! (tik geloof, dat er maar één God is en Mohammed is Zijn gezant''). Da Sjahadat uitgesproken zijnde, moet de z.g. Tsalawat (Aanroeping tot God) worden opgezegdvAllahoema sale alia Sajied' diena Moehammad' dien wa' allaaaaUchie was- salim (»0 God, 't is te hopen, dat de gelakzaligheid en genade aan onzen Heer Mohammed en zijn geslacht ge schonken wordt.1') Hierna staat de geloovige op onder 't uitroepen alweer van Allah hoeakbar!" en begint hij de derde rakaat. Het gebed wordt steeds besloten met 't nogmaals ge knield uiispreken van de Tasjahhoed (zie boven) met de Sjahadat, gevolgd door de Tsalawat, terwijl ten slotte de tien malaïkat's of engelen, welke over ieder menschen- kind waken, worden gegroet door eerst naar rechts en dan naar links te prevelen: »Assalamoe alaikoem" (»Heil UI") Het gebed is hiermede geëindigd. Ik sprak daar zooeven van engelen. Volgens de Inlanders toch wordt ieder mensch door twintig speciaal daartoe gecommandeerde onstoffelijke wezens begeleid. Tien zouden overdag en tien 's nachts met de bewaking zjjn belast. In den Qoraan zelf heb ik er niets van kannen vinden, van de sterkte en de aflossing dier wacht bedoel ik. Wel lees ik in het 6de Hoofdstak 61ste Vers, dat God ieder mensch beschermengelen zendt, die bij den dood zijn adem en ziel ontvangen, wezens, die we ook aantreffen in de

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1904 | | pagina 9